Echter: deze innerlijke beleving geldt voor talloze verschillende gelovigen met verschillende geloofsovertuigingen die allerlei tegenstrijdige beweringen over onze werkelijkheid doen (zelfs binnen christelijke denominaties), en die dus derhalve geen betrouwbare kennis over de werkelijkheid opleveren.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je die eenmaal kent, wordt het erg lastig om nog te ontkennen dat hij bestaat.
Frappant; je gelooft wel in de schrift en alle kerkelijke dogma's, maar als mijn persoonlijke, jarenlange, documenteerbare en verifieerbare ervaring daarin niet past..."geloof je er helemaal niets van".quote:Op zondag 23 juli 2023 13:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het spijt me zeer maar ik geloof hier helemaal niets van.
Ook zoiets: "solide geloof". Blijkbaar is jouw geloof zo "solide" dat je het van een ex-gelovige kan afdoen als "niet-solide genoeg"??quote:Op zondag 23 juli 2023 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het jammer voor TS dat hij van zijn geloof afvalt om de redenen die hij noemt.
Tegelijkertijd zie ik aanwijzigingen dat dat geloof waar hij van afvalt, wellicht nooit echt solide is geweest, op basis van hoe hij het zelf beschrijft: min of meer opgelegd en niet op een manier die op een persoonlijk geloof en een persoonlijke relatie met God is gericht, maar op het volgen van een set dogma's en regels.
Pak-em-beet van mijn 18-de (jaar van bekering) t/m m'n 38-ste. Het behang van de muren gebeden, 's ochtends ST, bijbelstudies, halleluja-diensten. He-le-maal NIETS gebeurd.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je maakt mij inderdaad niet wijs dat je oprecht God hebt gezocht en dat er vervolgens geen enkele reactie is geweest en helemaal niets is gebeurd nee.
1) De attitude van evangelische voorgangers, om op hun voetstuk te kunnen blijven staan,quote:Op zondag 23 juli 2023 14:33 schreef Haushofer het volgende:
1) Het enige wat je als christen dan kunt doen, is beweren dat jouw ervaring die van anderen overschaduwt. Jouw ervaring is uniek. Jouw ervaring is een werkelijke afspiegeling van het goddelijke. Jouw ervaring is beter dan die van anderen.
2) Als buitenstaander is het niet zo lastig: het zijn allemaal (zalige) illusies. In die zin verschilt het weinig van iemand met psychoses. Mensen met psychoses kun je vaak ook niet aan het verstand peuteren dat het illusies zijn: het lijkt immers zo echt en daardoor lastig te ontkennen. Wat valt er dan nog wel te vertrouwen? Dat zullen christenen misschien niet de fijnste vergelijking vinden, maar veel christenen menen ook dat niet-christenen in een illusie leven.
3) Maar goed, deze discussie is natuurlijk al talloze keren gevoerd hier op Fok! en het lijkt me ook niet echt waar TS naar op zoek is.
Nalaten is een veroordeling. Ik heb dat zo niet geformuleerd. Ik zeg slechts niet ervaren.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:28 schreef Monomeism het volgende:
[..]
En dat heeft TS nagelaten? Want zijn geloof is kennelijk niet zo vast als dat van jou. Ik ben benieuwd hoe jij het geloof authentiek beleefd. Is dat niet wat alle religies zouden zeggen wanneer je er geen houvast meer in kunt vinden. En waardoor vele religies zijn opgehouden te bestaan en hier en daar in elkaar opgingen omdat er niemand meer was te vinden die er nog op dogmatische manier mee verder wilde gaan. Syncretisme. Hoe lang is er al niemand meer gestenigd in Jeruzalem volgens de wet van Mozes. Ook ik ben ooit gelovig geweest. Het loopt zoals het loopt. Het is niet dat ik niet geloof dat er iets is. Zo ver kan ik niet gaan.
Er is dan ook een hele spirituele wereld die invloed op ons kan hebben en die toegankelijk is via allerhande spirituele praktijken en technieken. Echter is er ook leugen en waarheid.quote:Ervaringen heeft men in alle richtingen en religie. Dus dat is niet zo'n sterk punt.
Die ervaring is constant. God is immers constant aanwezig.quote:En wat is je ervaring dan? Of anders gezegd: Wat is je laatste ervaring?
Nou nee, niet elke gelovige zegt Jezus Christus te kennen. Je kunt allerlei ervaringen hebben, maar die ervaringen zijn echt niet allemaal hetzelfde.quote:Ja maar zo spreekt iedere orthodox gelovige. Maakt niet uit welke religie.
Dus dit is ook in jouw geval niet uniek toch?
Nee, ik geloof je niet. Je wekt bij mij een allesbehalve betrouwbare indruk.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant; je gelooft wel in de schrift en alle kerkelijke dogma's, maar als mijn persoonlijke, jarenlange, documenteerbare en verifieerbare ervaring daarin niet past..."geloof je er helemaal niets van".
Hoezo rationalisme, hoezo Verlichting?
Mijn ervaring is er een in een tweeduizend jaar lange traditie gedeeld door tientallen, misschien wel honderden miljoenen metgezellen van over de hele wereld, dus waar je dit soort theorieën op baseert, is mij een raadsel.quote:Op zondag 23 juli 2023 14:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Echter: deze innerlijke beleving geldt voor talloze verschillende gelovigen met verschillende geloofsovertuigingen die allerlei tegenstrijdige beweringen over onze werkelijkheid doen (zelfs binnen christelijke denominaties), en die dus derhalve geen betrouwbare kennis over de werkelijkheid opleveren.
Het enige wat je als christen dan kunt doen, is beweren dat jouw ervaring die van anderen overschaduwt. Jouw ervaring is uniek. Jouw ervaring is een werkelijke afspiegeling van het goddelijke. Jouw ervaring is beter dan die van anderen.
Als buitenstaander is het niet zo lastig: het zijn allemaal (zalige) illusies. In die zin verschilt het weinig van iemand met psychoses. Mensen met psychoses kun je vaak ook niet aan het verstand peuteren dat het illusies zijn: het lijkt immers zo echt en daardoor lastig te ontkennen. Wat valt er dan nog wel te vertrouwen? Dat zullen christenen misschien niet de fijnste vergelijking vinden, maar veel christenen menen ook dat niet-christenen in een illusie leven.
Maar goed, deze discussie is natuurlijk al talloze keren gevoerd hier op Fok! en het lijkt me ook niet echt waar TS naar op zoek is.
Maak je geen zorgen. Ik was geen discussie van plan. Die tijd heb ik gehad.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ga hier geen voorbeelden noemen als je het niet erg vindt. Dan wordt het weer zo'n discussie dat ik jou moet overtuigen of ik mij moet verdedigen, en daar heb ik geen trek in.
Jij valt in herhaling, en daar krijg je reacties op. Bovendien geef je een reactie waar TS volgens mij helemaal niet op zit te wachten. Maar goed, dat moet-ie zelf maar aangeven.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is echt niet nodig om steeds maar weer, elke keer als ik iets post of op iemand anders reageer, te moeten herhalen wat jouw visie daarop is, jouw mening daarvan, en wat jij er allemaal van vindt. Dat weet ik ondertussen wel.
Ik heb lang gedacht dat mijn smeekbeden verhoord werden, maar dat is vals.. De medicatie ging werken en niets anders.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 17:50 schreef blomke het volgende:
[..]
On topic, bij mij is het plm. vergelijkbaar gegaan: gezworven van de ene kerk naar de andere kerk, evangelische studentenvereniging bezocht (niks mis mee overigens), maar helaas na een vertrek elders voor werk kreeg ik toch stug de indruk dat het opperwezen niet meer op mijn smeekbede reageerde. Iemand uit dezelfde kringen zei; "god gaat me je mee als het moeilijk wordt". Nou, forget it, ik heb de zaken zelf aangepakt en problemen opgelost.
Nog enige gebeurtenissen en enig rationeel nadenken deden de laatste strohalm knakken ("het geknakte riet verbreekt hij niet Jes.42:3"; nou, dus wel). Niet dat ik onbekommerd door het leven ga door een psychiatrische ziekte.
Onrust? Ach, geloof gaf mij onrust vanwege de dreigementen en tekortschieten. Nu spring ik regelmatig uit de ban(d).
Boeken? Yuval Noah Harari, alle 3 de boeken van hem. Om te lachen: "Wie god verlaat heeft niets te vrezen" van Maarten 't Hart.
Ik heb lang genoeg gedacht van wel, dat ik dat heilige moment mee had gemaakt. Maar nee, en ik zal het ook niet meemaken, want het bestaat gewoon niet. Hoe meer ik zaken lees, meer over psychologie leer.. Hoe meer ik in ga zien dat we het zelf verzinnen.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is niet nodig om van je geloof af te vallen op basis van twijfels rondom de schepping. De wetenschappelijke versie van het ontstaan van het universum en het leven beroept zich constant op wonderlijke en onverklaarbare gebeurtenissen die nog nooit zijn geobserveerd, en waarvan we maar moeten aannemen dat ze zo zijn gebeurd. Dus dat is geen reden om het geloof te verwerpen.
Wat ik me in jouw plaats zou afvragen, is of je ooit daadwerkelijk zelf persoonlijk Jezus Christus hebt leren kennen, door aan den lijve Zijn invloed in jouw leven te ervaren. En dan bedoel ik niet via de geboorte van je kind en dergelijke, maar door de transformerende kracht van Gods Geest in je leven. Ik krijg namelijk erg de indruk dat het geloof theoretisch met de paplepel is ingegoten, maar dat het ontbreekt aan een persoonlijke relatie met Jezus Christus, terwijl dat is waar het hele geloof in de kern om draait. Misschien is het goed om inderdaad van dit theoretische geloof dat anderen je hebben opgelegd te vallen, om daadwerkelijk zelf Jezus Christus te leren kennen, degene die je elke dag in staat stelt om weer een dag te leven.
Dat kan je dus wel, ik dacht bijvoorbeeld dat ik overgenomen was door demonen.. feitelijk was dat een beginnende psychose of enorme angst aangepraat door de kerk.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die ervaringen kun je eerlijkheidshalve niet ontkennen of anders uitleggen. De ervaring van de geest van God staat in schril contrast met de ervaring waarin die niet aanwezig is. Licht en donker.
Amen, het helpt idd niets. Het zijn allemaal zaken waar ik lang over nagedacht heb.. Maar stuk voor stuk zijn die zaken zoals 'belevenissen' onderuit gegaan.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij valt in herhaling, en daar krijg je reacties op. Bovendien geef je een reactie waar TS volgens mij helemaal niet op zit te wachten. Maar goed, dat moet-ie zelf maar aangeven.
Ik heb zelf ook meerdere keren dit soort gesprekken met straatevangelisten gehad. Ze luisteren niet naar je leed; ze willen je alleen overtuigen van hun gelijk. Dat is ook het paradoxale aan het christendom: het lijkt een heel empathische en nederige religie met de nadruk op lijden, maar dat is niet hoe veel christenen zich profileren. Verre van. Niet zo gek, natuurlijk; christenen zijn ook maar mensenquote:Op zondag 23 juli 2023 17:28 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Amen, het helpt idd niets. Het zijn allemaal zaken waar ik lang over nagedacht heb.. Maar stuk voor stuk zijn die zaken zoals 'belevenissen' onderuit gegaan.
Ze willen je lid maken. Daar het is ze om te doen. Het gaat er niet om dat je in Jezus gaat geloven, dit is het aloude colportage-probleem. Deze mensen worden er op afgerekend als ze te weinig "verkopen". Dit is simpel het ouderwetse verkooppraatje. Dat is bij evangelische organisaties zo, dat is bij Jehova's zo, bij allemaal die langs de deur lopen. Jouw zieleheil interesseert ze geen reet.quote:Op zondag 23 juli 2023 17:36 schreef Haushofer het volgende:
ze willen je alleen overtuigen van hun gelijk.
Dat bedoel ik. Als ik nou concreet vraag wat je van hem merkt, of wat ie laat zien (laat staan: wat ie voor je doet), wordt het stil bij de evangelischen. De gekste kronkels worden gevolgd om het "als de weg van god" uit te leggen.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die ervaring is constant. God is immers constant aanwezig
Ik ga hier geen voorbeelden noemen. als je het niet erg vindt. Dan wordt het weer zo'n discussie dat ik jou moet overtuigen of ik mij moet verdedigen, en daar heb ik geen trek in. Ik zeg simpelweg dat het geloof het kennen van de persoon Jezus Christus is. Het dagelijks leven ermee. Dat uit zich op allerlei manieren.
Dat is doorgeschoten patroonherkenning, de motor achter het christendom, complotdenken en andere vormen van bijgeloofquote:Op zondag 23 juli 2023 20:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Als ik nou concreet vraag wat je van hem merkt, of wat ie laat zien (laat staan: wat ie voor je doet), wordt het stil bij de evangelischen. De gekste kronkels worden gevolgd om het "als de weg van god" uit te leggen.
Evangelische vriendin van mij heeft recent een huis gekocht. Ze ging op funda kijken, funda was een openbaring van god. Ze vond een huis in de wijk S..k, haar vader woonde in een huis met op de voorgevel S..k, weer een teken van god. Zelfs het huisnummer min 10, was het huisnummer waar ze was geboden (54 jaar geleden). Dat was het ultieme teken van de heer, dat ze dat huis van hem moest kopen (zelf wist ze het niet wat ze wilde).
Echt, mijn broek zakt ervan af.
Het niet weten van een antwoord op een vraag, kan zeker onrust geven.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:50 schreef Faceman_ het volgende:
Die onrust zie ik sommige mensen beschrijven die hun hele leven atheïst zijn, omdat het voor hen het leven zinloos is. Misschien is het iets waar je aan moet wennen als atheïst/agnost. Je leven had eerst een doel, dat heb je nu verloren. Ik vind het opmerkelijk dat zodra men het geloof in iets hogers/God verliest daarmee ook de zin/doel van het leven verloren gaat. Veel vooraanstaande atheïsten spreken over de zinloosheid van het leven. Dat is toch wel een teken.
Toeval bestaat niet bij Christenen.quote:Op zondag 23 juli 2023 23:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is doorgeschoten patroonherkenning, de motor achter het christendom, complotdenken en andere vormen van bijgeloof
Tjah dan kan je ook kijken naar de onrust onder de vele gelovigen.. Zijn we wel goed genoeg|? Zijn we echt levend gemaakt? Ga zo maar door.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:50 schreef Faceman_ het volgende:
Die onrust zie ik sommige mensen beschrijven die hun hele leven atheïst zijn, omdat het voor hen het leven zinloos is. Misschien is het iets waar je aan moet wennen als atheïst/agnost. Je leven had eerst een doel, dat heb je nu verloren. Ik vind het opmerkelijk dat zodra men het geloof in iets hogers/God verliest daarmee ook de zin/doel van het leven verloren gaat. Veel vooraanstaande atheïsten spreken over de zinloosheid van het leven. Dat is toch wel een teken.
Ik weet nog tijdens mijn eerst depressie.. Iemand raadde een homeopaat aan, maar hij had die homeopaat heel lang niet gesproken.. En toevallig dat weekend erop liepen ze elkaar tegen het lijf. Natuurlijk had deze homeopaat de oplossing.. Dat moest wel een teken van God zijn.quote:Op zondag 23 juli 2023 20:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Als ik nou concreet vraag wat je van hem merkt, of wat ie laat zien (laat staan: wat ie voor je doet), wordt het stil bij de evangelischen. De gekste kronkels worden gevolgd om het "als de weg van god" uit te leggen.
Evangelische vriendin van mij heeft recent een huis gekocht. Ze ging op funda kijken, funda was een openbaring van god. Ze vond een huis in de wijk S..k, haar vader woonde in een huis met op de voorgevel S..k, weer een teken van god. Zelfs het huisnummer min 10, was het huisnummer waar ze was geboden (54 jaar geleden). Dat was het ultieme teken van de heer, dat ze dat huis van hem moest kopen (zelf wist ze het niet wat ze wilde).
Echt, mijn broek zakt ervan af.
Dat dus. Wandelde eens met een andere evangelische vriendin over de stuwwallen bij Doorwerth. Ik vertelde dat die stuwwallen in de laatste ijstijd (Weichselien) waren ontstaan door opschuivend landijs.quote:Op maandag 24 juli 2023 07:49 schreef MatthijsDJ het volgende:
Het probleem is je wilt het geloven en ziet dan niet helder meer wat er echt gebeurd.
Vraag me dan toch af "wie die vooraanstaande atheïsten" zijn en waar die uitspraken gedocumenteerd staan.quote:Op zondag 23 juli 2023 22:50 schreef Faceman_ het volgende:
Die onrust zie ik sommige mensen beschrijven die hun hele leven atheïst zijn, omdat het voor hen het leven zinloos is. Misschien is het iets waar je aan moet wennen als atheïst/agnost. Je leven had eerst een doel, dat heb je nu verloren. Veel vooraanstaande atheïsten spreken over de zinloosheid van het leven. Dat is toch wel een teken.
Ik neem aan dat dat een (jouw) mening is, en geen feit??quote:Op zondag 23 juli 2023 22:50 schreef Faceman_ het volgende:
Ik vind het opmerkelijk dat zodra men het geloof in iets hogers/God verliest daarmee ook de zin/doel van het leven verloren gaat.
quote:Op zondag 23 juli 2023 22:50 schreef Faceman_ het volgende:
Het probleem is dat ik vroeger ook had was dat je wetenschap gaat ontkennen om je Bijbelse verhaal maar correct te houden. Toen ik voor de Remonstranten koos heb ik al voor mijzelf besloten dat de Bijbel vooral belangrijk is voor de lessen van Jezus. De rest vond ik minder belangrijker worden.quote:Op maandag 24 juli 2023 07:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Wandelde eens met een andere evangelische vriendin over de stuwwallen bij Doorwerth. Ik vertelde dat die stuwwallen in de laatste ijstijd (Weichselien) waren ontstaan door opschuivend landijs.
Dat was volgens haar niet zo, "want mensen die in de ijstijd geloven, geloven niet in de bijbelse schepping". Vroeg ik hoe die stuwwalen dan wel waren ontstaan? :"dat was door de hand van god".
Daar ging mijn broek weer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |