abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210649370
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 20:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Kan het mis hebben, maar dacht dat de Gereformeerde Bonders juist in grote getalen in de HHK zijn opgegaan?
Voor de bevindelijk stromingen hebben zich afgesplitst idd, maar nu de PKN en Remonstranten ook weer toenadering tot elkaar zoeken is het wachten op een volgende afsplitsing.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210649523
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
Voor de bevindelijk stromingen hebben zich afgesplitst idd, maar nu de PKN en Remonstranten ook weer toenadering tot elkaar zoeken is het wachten op een volgende afsplitsing.
Fusies worden meestal gedreven vanuit noodzaak: club wordt te klein dus we zoeken toenadering tot andere krimpende clubs om samen te gaan.

Andersom: vinden we genoeg medestanders binnen onze eigen club die anders denken dan de synode, dan stappen we er als nieuwe club, uit.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210651898
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:54 schreef blomke het volgende:
Fusies worden meestal gedreven vanuit noodzaak: club wordt te klein dus we zoeken toenadering tot andere krimpende clubs om samen te gaan.
Bij de Nederlands-Hervormde en Gereformeerde kerk ging dat toch iets anders. De Hervormden en Gereformeerden bleken al in de jaren 70 hetzelfde te denken over alles en in die tijd begon de "Samen op weg". Met de Luthersen is daarna samen de PKN gevormd. Pech voor de Gereformeerde Bonders, een uithoek van de Nederlands-Hervormde kerk, die nog sterk bevindelijk dachten, terwijl de Gereformeerden dat bevindelijk denken (wat ze vroeger ook deden) achter zich lieten. Eén van de speerpunten was de acceptatie van het homohuwelijk, dat een onderdeel vormde van de PKN. Veel Gereformeerde Bonders konden zich daar niet in vinden en splitsten af. Een groot deel ging toch mee met de PKN. De afsplitsers vind je vooral in de bible-belt, van Staphorst, langs de Veluwe, dwars door de provincie Utrecht naar Zeeland. In de gematigde streken gingen Gereformeerde Bonders met de PKN.
Wat wel opvallend is dat juist in die bible-belt veel wordt gedronken, drugs worden gebruikt en waar men erg agressief is. Een levenstijl die moeilijk is te combineren met een bijbelse opvoeding.

Wel vind ik het heel goed van de gereformeerden hoe zich steeds meer richting de maatschappij hebben ontwikkeld. Dat ze wel inzagen dat het met aanwezigheid van wetenschappelijk bewijs de aarde en het heelal veel langer bestaat dan 6.000 jaar en dat de evangeliën helemaal niet geschreven zijn door de apostels. Er zijn nog wel PKN-ers die dat denken hoor, maar ja, de bewijzen liggen er wel. Hun verhaal wordt steeds moeilijker.
Verder is opvallend dat er inderdaad nog PKN-ers zijn die de bijbel letterlijk nemen, terwijl de kerk anders in de praktijk brengt. Dit wordt meestal mooi recht gepraat op een manier die soms erg wonderlijk is.

[ Bericht 8% gewijzigd door Vincent_student op 16-09-2023 15:19:01 ]
pi_210653818
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 15:08 schreef Vincent_student het volgende:

Wat wel opvallend is dat juist in die bible-belt veel wordt gedronken, drugs worden gebruikt en waar men erg agressief is.
Behalve op zondag.

Ik ben voor de gein eens met een kotter meegevaren (de KW..) om te kijken wat ze binnenhaalden. Daar werd tot zaterdagnacht 23:59 gezopen, gesnoven en gefeest. 't Was dat vrouwen niet mee mochten, anders kon je er nog wel wat bijverzinnen.

Maar klokslag 00:00 zondags, was dat allemaal voorbij; werden psalmen gezongen en de here aanbeden "om zijn grote daden en overvloedige zegeningen "

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-09-2023 19:19:54 ]
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210654353
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 15:08 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Bij de Nederlands-Hervormde en Gereformeerde kerk ging dat toch iets anders. De Hervormden en Gereformeerden bleken al in de jaren 70 hetzelfde te denken over alles en in die tijd begon de "Samen op weg". Met de Luthersen is daarna samen de PKN gevormd. Pech voor de Gereformeerde Bonders, een uithoek van de Nederlands-Hervormde kerk, die nog sterk bevindelijk dachten, terwijl de Gereformeerden dat bevindelijk denken (wat ze vroeger ook deden) achter zich lieten. Eén van de speerpunten was de acceptatie van het homohuwelijk, dat een onderdeel vormde van de PKN. Veel Gereformeerde Bonders konden zich daar niet in vinden en splitsten af. Een groot deel ging toch mee met de PKN. De afsplitsers vind je vooral in de bible-belt, van Staphorst, langs de Veluwe, dwars door de provincie Utrecht naar Zeeland. In de gematigde streken gingen Gereformeerde Bonders met de PKN.
Wat wel opvallend is dat juist in die bible-belt veel wordt gedronken, drugs worden gebruikt en waar men erg agressief is. Een levenstijl die moeilijk is te combineren met een bijbelse opvoeding.

Wel vind ik het heel goed van de gereformeerden hoe zich steeds meer richting de maatschappij hebben ontwikkeld. Dat ze wel inzagen dat het met aanwezigheid van wetenschappelijk bewijs de aarde en het heelal veel langer bestaat dan 6.000 jaar en dat de evangeliën helemaal niet geschreven zijn door de apostels. Er zijn nog wel PKN-ers die dat denken hoor, maar ja, de bewijzen liggen er wel. Hun verhaal wordt steeds moeilijker.
Verder is opvallend dat er inderdaad nog PKN-ers zijn die de bijbel letterlijk nemen, terwijl de kerk anders in de praktijk brengt. Dit wordt meestal mooi recht gepraat op een manier die soms erg wonderlijk is.
Precies de reden waardoor ik al weer snel afsplitsingen van de PKN verwacht. De jeugd op (vooral) de Biblebelt is flink op weg naar de rechter flank.
  zaterdag 16 september 2023 @ 18:30:19 #256
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210654658
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:59 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Precies de reden waardoor ik al weer snel afsplitsingen van de PKN verwacht. De jeugd op (vooral) de Biblebelt is flink op weg naar de rechter flank.
Bijzonder altijd, hoe veel christenen er rechts-conservatieve ideeën op nahouden, terwijl ze ook zeggen een volger van Jezus te zijn. Volgens mij verkondigt Jezus heel andere denkbeelden als je de bijbel mag geloven.
pi_210654694
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:30 schreef Tijn het volgende:

[..]
Bijzonder altijd, hoe veel christenen er rechts-conservatieve ideeën op nahouden, terwijl ze ook zeggen een volger van Jezus te zijn. Volgens mij verkondigt Jezus heel andere denkbeelden als je de bijbel mag geloven.
Klopt. Niet voor niets zijn veel gereformeerden links geworden. Dat is dan weer de andere kant.
pi_210654993
quote:

[..]
Tjah traditie, donderpreken en maf klappers als predikant (zie Ds Klaassen)

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:33 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Klopt. Niet voor niets zijn veel gereformeerden links geworden. Dat is dan weer de andere kant.
Ik ken maar één stroming die links is en dat zijn de Remonstranten. Al het andere is gewoon rechts te noemen. Ze zijn niet ineens links omdat ze homoseksualiteit toestaan.
pi_210655020
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:01 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Tjah traditie, donderpreken en maf klappers als predikant (zie Ds Klaassen)
[..]
Ik ken maar één stroming die links is en dat zijn de Remonstranten. Al het andere is gewoon rechts te noemen. Ze zijn niet ineens links omdat ze homoseksualiteit toestaan.
Dat heb ik ook nooit beweerd. De gereformeerden die links zijn geworden zijn vaak geen lid meer.
pi_210655209
quote:
Bedenk wel, dat die denkbeelden zijn vervormd door de historie: mondelinge overlevering en aanvullingen door latere auteurs om het op een bepaalde manier mooi uit te laten komen.

Bedenk ook dat de invloed van Paulus' gedachtengoed (i.m.o. een rechts-orthodoxe fanatiekeling met een epileptische afwijking) op de prot. kerken (Calvijn), enorm groot is

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 16-09-2023 22:36:45 ]
pi_210655225
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:01 schreef MatthijsDJ het volgende:
De PPR was destijds een (zeer) linkse afsplitsing van de refo ARP. PPR is opgegaan in GL.

Dus ja, die afsplitsingen kunnen alle kanten uitgaan. Niet vreemd, als je de bijbelse normen en waarden (welke eigenlijk?) loslaat.
pi_210655474
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Bedenk wel, dat die denkbeelden zijn vervormd door de historie: mondelinge overlevering en aanvullingen door latere auteurs om het op een bepaalde manier mooi uit te laten komen.

Bedenk ook dat de invloed van Paulus' gedachtengoed (i.m.o. een rechtese orthodoxe fanatiekeling met een epileptische afwijking) op de prot. kerken (Calvijn), enorm groot is
Het had zo anders kunnen zijn in Nederland.. als de kroon niet bepaalde lui een kopje kleiner had laten maken en de er enigszins verstand was geweest tijdens de Dordtse synode.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:06 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat heb ik ook nooit beweerd. De gereformeerden die links zijn geworden zijn vaak geen lid meer.
Maar dan zijn geen Refo meer :)
pi_210655514
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:54 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Het had zo anders kunnen zijn in Nederland.. als de kroon niet bepaalde lui een kopje kleiner had laten maken en de er enigszins verstand was geweest tijdens de Dordtse synode.
[..]
Maar dan zijn geen Refo meer :)
Gereformeerden zijn geen Refo's, zijn het ook nooit geweest. Je hebt het over de Gereformeerde Bond, die maakten deel uit van de NH-kerk. De gereformeerde bonders horen bij de Refo's. PKN is dat niet. Mensen die niet thuis zijn in hoe kerken in elkaar zitten, scheren alles over één kam. Die noemen alles refo. Refo is maar een paar procent, meer niet.
Je hebt zelfs mensen die niet eens weten dat de Protestantse kerk geen missen kennen of pastoors.
pi_210655664
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:58 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Gereformeerden zijn geen Refo's, zijn het ook nooit geweest. Je hebt het over de Gereformeerde Bond, die maakten deel uit van de NH-kerk. De gereformeerde bonders horen bij de Refo's. PKN is dat niet. Mensen die niet thuis zijn in hoe kerken in elkaar zitten, scheren alles over één kam. Die noemen alles refo. Refo is maar een paar procent, meer niet.
Je hebt zelfs mensen die niet eens weten dat de Protestantse kerk geen missen kennen of pastoors.
In de Bibebelt denken we toch echt aan een bredere groep die we Refo's noemen. 100% klopt het idd niet maar door de opkomst van de bevindelijke groepen is de term Refo daar een verzamelnaam voor geworden.

Of eigenlijk beter "zwarte kousen".

Zelf doen ze het overigens ook, zie bijvoorbeeld https://www.refoweb.nl/ dat ook de PKN als target heeft.
pi_210657035
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:54 schreef MatthijsDJ het volgende:

Het is zo gelopen, daar doen we niets aan. Enige wat we vanaf nu kunnen doen: alles anders en beter doen. Door ons gezonde verstand te gebruiken i.p.v. te laten verdoezelen door het geloof in een fictief opperwezen.

[ Bericht 7% gewijzigd door blomke op 16-09-2023 22:31:28 ]
pi_210657267
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:58 schreef Vincent_student het volgende:
Refo's zijn een synoniem voor groepen die onverkort vasthouden aan de principe's van de reformatie: anti-paaps, bijbelgetrouw en nadruk op methodisme.

In die zin zijn "refo's" in vele protestantse kerken vertegenwoordigd (HHK, Chr. Ger. en Ned. Geref/Vrijgem.). Maar de starre houding van evangelischen en baptisten, doet mij ook aan refo's denken.
pi_210672355
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 22:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Refo's zijn een synoniem voor groepen die onverkort vasthouden aan de principe's van de reformatie: anti-paaps, bijbelgetrouw en nadruk op methodisme.

In die zin zijn "refo's" in vele protestantse kerken vertegenwoordigd (HHK, Chr. Ger. en Ned. Geref/Vrijgem.). Maar de starre houding van evangelischen en baptisten, doet mij ook aan refo's denken.
Klopt al snap ik wel dat in het wereldje zelf men over een kleinere groep spreken als het om echte Refo's gaat.

Anyway het is echt wennen om niet veel meer bezig te zijn met: "Mag dit wel, mag dat wel" maar ook je hart meer open te zetten voor de wereld.
pi_210672632
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 12:35 schreef MatthijsDJ het volgende:
maar ook je hart meer open te zetten voor de wereld.
Dat betekent...??
pi_210672716
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat betekent...??
Meer respect voor de verschillende groepen, maar vooral ook "verboden" gedachtes en gevoelens er echt kunnen te laten zijn. Maar eigenlijk was een "open mind" beter verwoord. En ja, dat is iets was Jezus ook leert.

[ Bericht 4% gewijzigd door MatthijsDJ op 18-09-2023 13:27:20 ]
pi_210673239
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 13:21 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Meer respect voor de verschillende groepen, maar vooral ook "verboden" gedachtes en gevoelens er echt kunnen te laten zijn. Maar eigenlijk was een "open mind" beter verwoord. En ja, dat is iets was Jezus ook leert.
Met "in je hart" wordt de "state of mind" bedoeld? Puur rationeel?
pi_210673352
je kan het misschien vervangen met een beetje zen meditatie. zen heeft geen god of geloof, maar alleen een meditatie(bid) techniek.
pi_210676118
Mediteren is tegen de stroom inzwemmen. De meeste mensen laten zich lekker wegglijden in de machine-modus. Je wilt als mediteerder onophoudelijk je focus houden, zolang tot het mediteren als geconcentreerde actie stopt en het je natuurlijke staat van zijn is. Dan hoef je geen moeite meer te doen, je bent verlicht. Dat is permanent.

Ik ben al jaren geconcentreerd aan het mediteren en ik word 's ochtends nog steeds wakker met gedachten. Je kunt afhankelijk van je karma wel 10-20 jaar meditatie rekenen totdat je geest helemaal leeg is.
pi_210676596
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 19:27 schreef Libertarisch het volgende:
Mediteren is tegen de stroom inzwemmen. De meeste mensen laten zich lekker wegglijden in de machine-modus. Je wilt als mediteerder onophoudelijk je focus houden, zolang tot het mediteren als geconcentreerde actie stopt en het je natuurlijke staat van zijn is. Dan hoef je geen moeite meer te doen, je bent verlicht. Dat is permanent.

Ik ben al jaren geconcentreerd aan het mediteren en ik word 's ochtends nog steeds wakker met gedachten. Je kunt afhankelijk van je karma wel 10-20 jaar meditatie rekenen totdat je geest helemaal leeg is.
En wanneer je geest dan helemaal leeg is, wat dan?
En hoef je dan ook niet meer te eten?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_210676687
quote:
2s.gif Op maandag 18 september 2023 20:14 schreef OllieA het volgende:

[..]
En wanneer je geest dan helemaal leeg is, wat dan?
En hoef je dan ook niet meer te eten?
Mijn geest is nog niet leeg, dus ik kan hier niet met autoriteit antwoord op geven. Ik ben geen goeroe.

Maar wat ik wel weet is dat je paranormale krachten ontwikkeld. Bewust zijn is macht. Bewust zijn is alles.
pi_210677679
Mijn geest is al een tijdje leeg. AMA
Conscience do cost.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')