abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210455351
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 12:25 schreef Momo het volgende:
Ook weer typisch dat sommige hier hun eigen geloof willen promoten, religies komen en gaan over tijd, of je een geloof aanhangt hangt bijna altijd af van de plek en gezin waar je geboren wordt. Hilarisch vaak van die christenen die denken dat voor hun enkel een plek in de hemel is, nee niet voor Mohammed in Afghanistan die ook helemaal niks meegekregen van andere geloven. Nee, maar dit is echt het enige juiste geloof! Geloof (nouja vooral cultuur en structuur daarom heen) is altijd vooral een tool geweest om anderen te manipuleren, onderdrukken. Maar het is vast rustgevend als je kan voelen dat er meer is, een god, leven na de dood etc. Kan mij best voorstellen dat mensen een bepaalde rust en zekerheid erin kunnen vinden :)
Helemaal mee eens. Religie is cultuurgebonden. Daarom verbaas ik me er ook over dat hier christenen zijn die gewoon snoeihard zeggen dat hun geloof de enig juiste is. Terwijl een moslim dat ook doet en een hindoestaan hier zegt het ook. Dat maakt dus de hele bewering ongeloofwaardig.
pi_210455388
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 12:53 schreef Sfancta het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Religie is cultuurgebonden. Daarom verbaas ik me er ook over dat hier christenen zijn die gewoon snoeihard zeggen dat hun geloof de enig juiste is. Terwijl een moslim dat ook doet en een hindoestaan hier zegt het ook. Dat maakt dus de hele bewering ongeloofwaardig.
Jep, en al die culturen , of iig velen, vonden los van elkaar uit hoe dit zaakje werkte. Ik ben zelf ook meer van de Oosterse religies omdat die wat meer to the point zijn en een veel minder cryptische symbolische beschrijving hebben van hoe het werkt; en dan met name Boeddhisme. Hinduisme is ook behoorlijk wat beter dan de religies die we hier kennen in mijn ogen, makkelijker begrijpbaar, doorgrondbaar.

Zoals bijvoorbeeld Watts dat goed deed als westerling.

SPOILER: Watts met een aardig stuk erover
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
As above, so below.
pi_210455427
quote:
3s.gif Op maandag 28 augustus 2023 02:57 schreef Mijk het volgende:
Typisch de cloak, dikke indoctrinatie om jou (onderdeel van de kudde) in de pas te laten lopen.

Beetje hetzelfde als wat we zien met klimaat, covid enz. Dat is de moderne kerk;
"Het is jouw schuld"
"Jij zult boeten"
"Jij moet betalen"
"Jij moet het oplossen"
"Anders worden we allemaal doodvermoord, door jou".

God is totaal iets anders dan wat je geleerd is.

Succes, want ik geloof prima dat dit een hardcore iets is om vanaf te stappen als je zó zwaar brainwashed bent, no offence verder. Knap dat je dit doet.
Zoals je al mogelijk al gezien hebt gaat het "cold turkey" iig niet lukken.. Maar is de stap om mijn eigen visie te vormen qua geloof wel flink bezig. Loslaten van dogma's is al een grote stap..

Maar het brainwashen maakt het wel heel erg moeilijk, want die hel he.. Dat zit er zo diep ingestampt..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_210455431
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Zoals je al mogelijk al gezien hebt gaat het "cold turkey" iig niet lukken.. Maar is de stap om mijn eigen visie te vormen qua geloof wel flink bezig. Loslaten van dogma's is al een grote stap..

Maar het brainwashen maakt het wel heel erg moeilijk, want die hel he.. Dat zit er zo diep ingestampt..
Heaven and hell aren't places, they are a state of mind. En guess which you are living in right now....
As above, so below.
pi_210455491
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:02 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Religies verkondigen geen onzin, er schuilt een serieuze spirituele leer achter, het zijn erg vroege vormen van spirituele leren die symbolisch geschreven zijn en dat moest ook ook wel, omdat het bewustzijn/god/consciousness/energie whatever de term, niet wiskundig afkaderbaar en dynamisch is, derhalve kun je er enkel naar trachten te wijzen, maar het niet "vangen" in kaders als zodanig.

De cloak daarentegen (dat wat letterlijk in de boeken staat en waar men geindoctrineerd door wordt) wordt gebruikt als machtsinstrument idd, misbruikt, en het druist direct tegen hetgeen in wat de religie daadwerkelijk probeert te leren; het loslaten van Ego, zoals ook spirituele leren dit trachten.

Self versus Ego = God versus Satan
Nirvana = Hemel = Paradijs = Moksha = Samadhi = Ultimate reality = The Absolute.

Ze bedoelen allemaal hetzelfde, hebben gewoon een totaal andere benaderingswijze ervan. yet again; als je symboliek leert lezen. En dat is dus verre van een "god" die jou wel even op de strafbank legt als jij niet gedaan hebt wat hij zogenaamd wilde.
As above, so below.
pi_210455492
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 12:16 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Iemand als Plotinus zou jou vast wel aanspreken, hoor. Is niet heel veel anders dan emenationistische hindoescholen. Ik vind het jammer dat mensen schijnbaar vergeten zijn dat het Westen gewoon een eigen esoterische traditie heeft. En dat "hindoeïsme" voor heel veel hindoes echt geen Advaita inhoudt, maar ook veel bidden, standbeeldjes van goden in huis hebben die geluk zouden brengen, etc.
Ok, interessant inderdaad die overeenkomst tussen Plotinus en het hindoeïsme.

Maar wat cruciaal is binnen het hindoeïsme is karma en reïncarnatie. Dit is voor mij ook van levensbelang :)
pi_210640611
Gisteren vanwege een huwelijk naar de kerk geweest. Was een hersteld hervormde kerk. Aardig trap (en wss de finale trap) richting atheïsme gekregen.

Wat mensonterend was dat zeg...
  vrijdag 15 september 2023 @ 10:13:18 #233
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210640697
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 10:04 schreef MatthijsDJ het volgende:
Gisteren vanwege een huwelijk naar de kerk geweest. Was een hersteld hervormde kerk. Aardig trap (en wss de finale trap) richting atheïsme gekregen.

Wat mensonterend was dat zeg...
Nou vertel :9
pi_210640879
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 september 2023 10:13 schreef Tijn het volgende:

[..]
Nou vertel :9
Het begint al met de sfeer, die was meer alsof het een begrafenis was dan een huwelijk. Maar vanaf het begin af aan word je als mens weggezet als iets totaal nutteloos. En schuldig vooral schuldig (nu was ik dat wel gewend vanuit de PKN maar dit was een factor 10 erger.

Maar dan sommige teksten, ik vond het huwelijksformulier altijd al flink discutabel, maar hier gingen ze er gewoon nog even veel dieper op in. Vooral de positie van de vrouw even een paar keer goed duidelijk maken. Daarnaast de mededeling dat scheiden veel erger is dan wanneer een partner overlijdt, terwijl er een pas gescheiden broer van de bruidegom in de kerk zit en dus eigenlijk krijgt te horen dat ie op weg naar de hel is.. En dan niet één keer maar een aantal maal.. Je zou bijna denken dat meneer de dominee lucht heeft gekregen van die scheiding...

En ja ik kan naar de PKN gaan of de remonstranten maar het verhaal an sich verandert niet veel. Als God ons vrije wil gegeven heeft; hoe kan ie je dan überhaupt veroordelen.. Je geeft de mensen (je kinderen) slechte eigenschappen mee die jezelf niet wilt, maar je hebt er als mens maar mee te dealen...
pi_210640989
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 10:31 schreef MatthijsDJ het volgende:

Maar dan sommige teksten, ik vond het huwelijksformulier altijd al flink discutabel, maar hier gingen ze er gewoon nog even veel dieper op in. Vooral de positie van de vrouw even een paar keer goed duidelijk maken. Daarnaast de mededeling dat scheiden veel erger is dan wanneer een partner overlijdt, terwijl er een pas gescheiden broer van de bruidegom in de kerk zit en dus eigenlijk krijgt te horen dat ie op weg naar de hel is.. En dan niet één keer maar een aantal maal.. Je zou bijna denken dat meneer de dominee lucht heeft gekregen van die scheiding...

Collega van mij, van z'n geloof af, zat vooraan in de kerk toen z'n diepgelovige vader (waar ie zielsveel van hield) was overleden en werd uitgedragen. Dominee condoleerde de naasten, (weduwe plus kinderen) op de voorste rij en sprak tegen mijn collega: "zo afvallige, ben je weer terug"?
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 15 september 2023 @ 10:56:59 #236
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210641059
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 10:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Collega van mij, van z'n geloof af, zat vooraan in de kerk toen z'n diepgelovige vader (waar ie zielsveel van hield) was overleden en werd uitgedragen. Dominee condoleerde de naasten, (weduwe plus kinderen) op de voorste rij en sprak tegen mijn collega: "zo afvallige, ben je weer terug"?
Ik ben ook een keer naar zo'n uitvaart geweest. De moeder van een vriendin was overleden. Die vrouw was zwaar gereformeerd, dus de dienst had ook die insteek, maar haar dochters hebben er niks mee. Aanvankelijk mochten ze niet eens spreken van de dominee (toch gedaan, heel goed). Die dominee zelf kwam vervolgens met een donderpreek waarin-ie een bijbelvers aanhaalde over hoe koning David was verloochend door z'n zoon en hoe het erg het is als je je kinderen niet kan vertrouwen. Echt, de brutaliteit om over de rug van een overleden moeder die kinderen zo te kakken te zetten 8)7 Onbeschoft gewoon.
pi_210641232
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 september 2023 10:56 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik ben ook een keer naar zo'n uitvaart geweest. De moeder van een vriendin was overleden. Die vrouw was zwaar gereformeerd, dus de dienst had ook die insteek, maar haar dochters hebben er niks mee. Aanvankelijk mochten ze niet eens spreken van de dominee (toch gedaan, heel goed). Die dominee zelf kwam vervolgens met een donderpreek waarin-ie een bijbelvers aanhaalde over hoe koning David was verloochend door z'n zoon en hoe het erg het is als je je kinderen niet kan vertrouwen. Echt, de brutaliteit om over de rug van een overleden moeder die kinderen zo te kakken te zetten 8)7 Onbeschoft gewoon.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 10:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat soort gelegenheden zien ze natuurlijk ook als een kans om zieltjes te winnen. Maar als ze zo gaan doen raken ze mensen eerder kwijt dan dat ze er mensen bij krijgen. Doordat ze dingen zo scherp te stellen gaan mensen (iig ik) de hele hypocrisie en tegenstrijdigheden zien.

Overigens de kerken die ik de laatste jaren gewend ben bij o.a. begrafenissen zal een dominee niet doen wat jullie vertellen. Die preken toch iets meer over de steun van boven dan hel en verdoemenis.. Dat is dan vaak maar een stukje van de preek.
pi_210641307
Ik heb niks met het christendom maar ben in Zuid-Limburg met het (post jaren '90) katholicisme opgegroeid, katholieke basisschool, gedoopt en hervormsel gedaan, etc. Als meneer pastoor preekte dan was het meer een soort wollig humanisme, een beetje Jezus citeren, naastenliefde, etc. Vrij inoffensive allemaal. Ik vind die verhalen van die protestantse sektes met hun oeverloze geklaag over demonen, duivels en de hel heel opmerkelijk altijd. Toevallig dat een tante van mij laatst naar de mis ging naar de nieuwe pastoor (ontkerkelijking, niet meer genoeg mankracht), en die één keer een opmerking over de duivel maakte... Ze knapte daar totaal op af en wil nu niet meer naar de kerk gaan _O-
pi_210641526
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 17:18 schreef MatthijsDJ het volgende:
Topic gaat wel btje off-topic. Heb iig iets aan de reacties van @:Tijn, @:hoatzin en @:blomke ben hoe dan ook aan een mooie reis bezig.

Weet je, ik kom uit een katholiek gezin. Het dogma was daar veel meer:
"Waartoe zijt gij op aarde?
-Om hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn."

Dus het begint hier. Je geluk hier is belangrijk. Geen hel en verdoemenis, geen zware zwarte gedachten of donderpreken.
Je leven speelt zich hier af. Nu. Op dit moment.

Het wel of niet gelovig zijn is dan ook niet meteen zo'n zwart-wit stelling. Op sommige momenten in je leven kun je steun in je geloof vinden. Op andere momenten bestaat dat geloof er helemaal niet. En alles wat daar tussenin zit.

Daarvoor ben je mens.

Maar een opvoeding in het christelijk geloof waardoor je zelf in een depressie belandt, dat kan nooit de bedoeling zijn. En kerken staan sws los van geloven.
Misschien moet je je geloof helemaal los zien van al die kerken. Je hebt de kerk niet nodig om een goed mens te zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 15-09-2023 11:41:58 ]
Definitely not CIA
pi_210641732
We hadden hier een tijdje een zevendedags-adventist (ik weet zijn nickname niet meer, maar hij kon beter preken dan een gereformeerde dominee uit de jaren 60). Ik zie hem al een hele tijd niet meer. Is hij met de noorderzon vertrokken?
pi_210642748
Het blijkt verdomd moeilijk om de mensen gelovig te houden :P

Ik heb wel eens mensen strontverveeld naar een preek zien luisteren. Naar de kerk gaan is wel het saaiste wat er is :P
pi_210643185
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 14:05 schreef Libertarisch het volgende:
Het blijkt verdomd moeilijk om de mensen gelovig te houden :P

Ik heb wel eens mensen strontverveeld naar een preek zien luisteren. Naar de kerk gaan is wel het saaiste wat er is :P
Naja dit soort diensten stoten mensen echt af lijkt me. Al zie ik ook dat er onder de Refojeugd echt wel een sprong naar het rechts conservatieve gemaakt is.

Maar diensten van (vooral) evangelische kerken zijn natuurlijk net pop concerten dus saai.. tjah ik vind van wel omdat pop muziek niet echt mijn ding is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 11:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Weet je, ik kom uit een katholiek gezin. Het dogma was daar veel meer:
"Waartoe zijt gij op aarde?
-Om hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn."

Dus het begint hier. Je geluk hier is belangrijk. Geen hel en verdoemenis, geen zware zwarte gedachten of donderpreken.
Je leven speelt zich hier af. Nu. Op dit moment.

Het wel of niet gelovig zijn is dan ook niet meteen zo'n zwart-wit stelling. Op sommige momenten in je leven kun je steun in je geloof vinden. Op andere momenten bestaat dat geloof er helemaal niet. En alles wat daar tussenin zit.

Daarvoor ben je mens.

Maar een opvoeding in het christelijk geloof waardoor je zelf in een depressie belandt, dat kan nooit de bedoeling zijn. En kerken staan sws los van geloven.
Misschien moet je je geloof helemaal los zien van al die kerken. Je hebt de kerk niet nodig om een goed mens te zijn.
Kijk ik sluit niet uit dat ik bij een nieuwe terugval van mijn depressie ik weer steun ga zoeken. Dan is mijn brein niet echt rationeel bezig meer en enigszins gevoelig voor de God die je beter maakt en steunt.

Al deden bij mijn laatste terugval de liederen en teksten al veel minder. Behalve de twijfel die ik eerder melde hier..

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 11:55 schreef Vincent_student het volgende:
We hadden hier een tijdje een zevendedags-adventist (ik weet zijn nickname niet meer, maar hij kon beter preken dan een gereformeerde dominee uit de jaren 60). Ik zie hem al een hele tijd niet meer. Is hij met de noorderzon vertrokken?
@Ali_Kannibali toevallig, die was actief aan het begin van dit topic en zag ergens anders dat @EttovanBelgie het benoemde dat die Ali een zevendedags-adventist was.
pi_210643271
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 15:06 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Naja dit soort diensten stoten mensen echt af lijkt me. Al zie ik ook dat er onder de Refojeugd echt wel een sprong naar het rechts conservatieve gemaakt is.

Maar diensten van (vooral) evangelische kerken zijn natuurlijk net pop concerten dus saai.. tjah ik vind van wel omdat pop muziek niet echt mijn ding is.
[..]
Kijk ik sluit niet uit dat ik bij een nieuwe terugval van mijn depressie ik weer steun ga zoeken. Dan is mijn brein niet echt rationeel bezig meer en enigszins gevoelig voor de God die je beter maakt en steunt.

Al deden bij mijn laatste terugval de liederen en teksten al veel minder. Behalve de twijfel die ik eerder melde hier..
[..]
@:Ali_Kannibali toevallig, die was actief aan het begin van dit topic en zag ergens anders dat @:EttovanBelgie het benoemde dat die Ali een zevendedags-adventist was.
Oh ja, dat was Ali. Maar hij is helemaal weg bij het forum. Vroeger was er ook iemand die net zo postte als hij, die zat bij een Amersfoortse groepering. Die praatte net zo.
Ik ben zelf een PKN-er, maar van een zeer gematigde soort. Ik ben erg allergisch voor het gedrag van gelovigen die voortdurend met bijbelteksten gooien met het doel om de ander de mond te snoeren. Daar hadden allebei nogal een handje van. Met het gooien van bijbelteksten bereik je alleen het tegenovergestelde. Je creëert een afstand en je toont dat je jezelf hoger inschat dan de ander. Ja, vind je het dan gek dan mensen afhaken?
pi_210645839
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 15:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Oh ja, dat was Ali. Maar hij is helemaal weg bij het forum. Vroeger was er ook iemand die net zo postte als hij, die zat bij een Amersfoortse groepering. Die praatte net zo.
Ik ben zelf een PKN-er, maar van een zeer gematigde soort. Ik ben erg allergisch voor het gedrag van gelovigen die voortdurend met bijbelteksten gooien met het doel om de ander de mond te snoeren. Daar hadden allebei nogal een handje van. Met het gooien van bijbelteksten bereik je alleen het tegenovergestelde. Je creëert een afstand en je toont dat je jezelf hoger inschat dan de ander. Ja, vind je het dan gek dan mensen afhaken?
Ik gok dat de PKN ook weer uit elkaar gaat vallen.. eerste dominee (iig waarvan ik het weet) is al opgestapt naar de HHK. Toevallig dezelfde dominee die mij hier de kerk uit wist te jagen (ds. Klaassen). Is hier zelfs nog op huisbezoek geweest. Waarvan me het overigens niets zal verbazen als ie uit de kast komt.

Overigens de vrijheid die ik nu in mijn denken heb is zeer verfrissend.
pi_210646007
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:56 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik gok dat de PKN ook weer uit elkaar gaat vallen.. eerste dominee (iig waarvan ik het weet) is al opgestapt naar de HHK. Toevallig dezelfde dominee die mij hier de kerk uit wist te jagen (ds. Klaassen). Is hier zelfs nog op huisbezoek geweest. Waarvan me het overigens niets zal verbazen als ie uit de kast komt.

Overigens de vrijheid die ik nu in mijn denken heb is zeer verfrissend.
Vrijheid van denken is het belangrijkste dat er is. Ik denk niet dat de PKN zo snel uit elkaar zal vallen. Degenen die zich er niet in thuis voelen, vertrekken maar, net zoals jouw dominee. Ik vond het heel goed dat een deel van de Gereformeerde bond er toch voor koos om samen met de PKN te gaan, omdat de PKN veel liberaler denkt en niet zo opgesloten en ouderwets denkt als de hersteld hervormden. Ze doen hun best maar daar.
pi_210646372
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 20:12 schreef Vincent_student het volgende:
Vrijheid van denken is het belangrijkste dat er is. Ik denk niet dat de PKN zo snel uit elkaar zal vallen. Degenen die zich er niet in thuis voelen, vertrekken maar, net zoals jouw dominee. Ik vond het heel goed dat een deel van de Gereformeerde bond er toch voor koos om samen met de PKN te gaan, omdat de PKN veel liberaler denkt en niet zo opgesloten en ouderwets denkt als de hersteld hervormden. Ze doen hun best maar daar.
Kan het mis hebben, maar dacht dat de Gereformeerde Bonders juist in grote getalen in de HHK zijn opgegaan?
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210646384
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:56 schreef MatthijsDJ het volgende:

Heeft toch al vier kinderen? Overigens is ie juist vanwege het PKN standpunt omtrent (homo)seksualiteit, vertrokken.
pi_210646610
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 20:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Kan het mis hebben, maar dacht dat de Gereformeerde Bonders juist in grote getalen in de HHK zijn opgegaan?
Ook. Maar een deel is naar PKN gegaan. Ik ken de aantallen niet precies. Maar de harde kernen zoals Staphorst en Barneveld zijn uit de PKN gestapt. Maar nogmaals, ik weet niet wat de getallen waren.
Ik ben hier wel eens naar een Hervormde Gemeente-dienst gegaan en ik heb ook ouderlingen daar gesproken. Het viel me op hoe tolerant ze over alles dachten, heel anders dan het Staphorst-Urk-gemeengoed.
pi_210649347
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 20:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Heeft toch al vier kinderen? Overigens is ie juist vanwege het PKN standpunt omtrent (homo)seksualiteit, vertrokken.
Jup maar toen ie hier nog predikte ging mij gaydar lichtelijk af, en het zou niet de eerste predikant zijn die fel van leer trekt tegen homoseksualiteit die het zelf blijkt te zijn.
pi_210649368
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:32 schreef MatthijsDJ het volgende:
Jup maar toen ie hier nog predikte ging mij gaydar lichtelijk af, en het zou niet de eerste predikant zijn die fel van leer trekt tegen homoseksualiteit die het zelf blijkt te zijn.
We houden 'm in het vizier. Overigens verdenk ik jezus ervan ook homo te zijn geweest; Lazarus was zijn vriend.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')