abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209923486
Ik was gister bij een lezing. Het ging na afloop opeens vooral over Erdogan, hoe het toch kan dat de 100.000 Turkse NL'ers hier zó de democratie afkeuren. Allemaal hadden ze blijkbaar die column van Özcan Akyol gelezen. En ik moest daar weer iets van vinden...

Op mijn antwoord dat het uiteindelijk democratie is - zoals hier - wilde men niet ingaan. Het ging natuurlijk vooral over de ongewenste uitkomst, corruptie, en dat Erdogan nog eens 5 jaar de scepter zwaait en alle macht naar zich toetrekt.

Point taken, wat is democratie als veel onder staatscontrole staat, maar iedereen kon wel stémmen. Dat is het punt.

Op wie ik dan heb gestemd? Zeg ik niet, zei ik. A ha, zie je wel, zeiden de blikken. Ik draaide het om. "Wie van jullie heeft op links gestemd?" Eén persoon stak zijn hand op. Dus jullie hebben allemaal op rechts gestemd? En wie stemde op FVD? Op de PVV? Op JA21? Op BBB?

Dat zijn allemaal partijen die persvrijheid niet wensen, die instituten uithollen van binnenuit, die grondrechten willen schrappen, die xenofoob en racistisch zijn. Hier lopen minimaal 5 Erdogannetjes rond als je het mij vraagt, zei ik gekscherend. "Wie van u stemde op hen?"

Men keek een beetje weg, af en toe werd de VVD genoemd. Hoe dan ook, zei ik, het simpele feit dat jullie niet willen uitkomen voor jullie stem laat zien dat 1) jullie goed weten dat het een rechtsextreme stem is en 2) dat ik mij helemaal niet hoef te verantwoorden.

Deze dubbele maat verbaast me niet meer. Het is geen whataboutism, het is oriëntalisme, Turkofobie en islamofobie verpakt in één enkele vraag. Je ziet dit gedrag ook terug bij politici, journalisten en opiniemakers. Ruim eerst je eigen geweten op en neem dan anderen de maat.

De Turkse gemeenschap is superdivers. Alle smaken komen er in voor, van zeer democratisch gezind tot zeer autoritair gezind. Islamisten en revolutionairen. Van zeer conservatief tot super liberaal, je hebt ze allemaal op één kluitje bij elkaar wonen. Een beetje zoals we het hier doen, zeg maar.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_209923582
quote:
Men keek een beetje weg, af en toe werd de VVD genoemd. Hoe dan ook, zei ik, het simpele feit dat jullie niet willen uitkomen voor jullie stem laat zien dat 1) jullie goed weten dat het een rechtsextreme stem is en 2) dat ik mij helemaal niet hoef te verantwoorden.
Wat een bizarre conclusie. Als je je in gezelschap bevindt dat dermate kortzichtig is dat het automatisch aanneemt dat je ostem rechtsextremistisch is wanneer je niet openlijk wil verkondigen op welke partij je hebt gestemd, dan is dat juist een reden om het voor je te houden.

Als jij kritiek op Erdogan verwart met Turkofobie en het vervolgens dan ook maar meteen uitvergroot naar Islamofobie dan zegt dat meer over jezelf dan over de mensen die jij in dit hokje probeert te duwen.
pi_209923620
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 22:45 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Wat een bizarre conclusie. Als je je in gezelschap bevindt dat dermate kortzichtig is dat het automatisch aanneemt dat je ostem rechtsextremistisch is wanneer je niet openlijk wil verkondigen op welke partij je hebt gestemd, dan is dat juist een reden om het voor je te houden.

Als jij kritiek op Erdogan verwart met Turkofobie en het vervolgens dan ook maar meteen uitvergroot naar Islamofobie dan zegt dat meer over jezelf dan over de mensen die jij in dit hokje probeert te duwen.
Het was een lezing van en voor universitair geschoolde mensen die direct of indirect betrokken zijn bij het WO-onderwijs in Nederland. Gemiddelde leeftijd was ook 50+. Ik was volgens mij met twee anderen eind 20/begin 30.

Dit heeft niets met kortzichtigheid van groep X te maken. Ik spreek mensen uit alle lagen van onze samenleving en dit is mijn conclusie.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_209923714
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 22:48 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Het was een lezing van en voor universitair geschoolde mensen die direct of indirect betrokken zijn bij het WO-onderwijs in Nederland. Gemiddelde leeftijd was ook 50+. Ik was volgens mij met twee anderen eind 20/begin 30.

Dit heeft niets met kortzichtigheid van groep X te maken. Ik spreek mensen uit alle lagen van onze samenleving en dit is mijn conclusie.
Je begreep mijn reactie blijkbaar niet. Als jij dit soort absurde conclusies trekt ben je dermate kortzichtig dat ik de rest van de aanwezigen begrijp dat ze hun stem voor zich houden tot jij politiek wat volwassener bent.
  zondag 16 juli 2023 @ 22:58:44 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209923718
quote:

[..]

Juist ja... het gros der universitair geschoolde mensen die direct of indirect betrokken zijn bij het WO-onderwijs stemmen extreem-rechts...

Prrrrrrrroest.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209923757
Maar je hebt dus op Erdogan gestemd :P
pi_209923758
Waarom ga je stemmen bij verkiezingen in een land waar je niet woont?

Waarom maakt Nederland het mogelijk, afgezien van de Turkse ambassade, om te stemmen bij buitenlandse verkiezingen?
pi_209923789
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 22:58 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Je begreep mijn reactie blijkbaar niet. Als jij dit soort absurde conclusies trekt ben je dermate kortzichtig dat ik de rest van de aanwezigen begrijp dat ze hun stem voor zich houden tot jij politiek wat volwassener bent.
Dat is nu in een notendop de kern van het probleem. Boos over de toon of in dit geval: mijn persoonlijke conclusie op basis van inzichten die ik tot mijn 30ste heb verkregen? Niet zo interessant. Wees vooral boos op de status quo en op de mensen die het in stand houden.
  zondag 16 juli 2023 @ 23:06:58 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209923801
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 23:05 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Dat is nu in een notendop de kern van het probleem. Boos over de toon of in dit geval: mijn persoonlijke conclusie op basis van inzichten die ik tot mijn 30ste heb verkregen? Niet zo interessant. Wees vooral boos op de status quo en op de mensen die het in stand houden.
Welke status quo?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209923816
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 23:02 schreef Nober het volgende:
Waarom ga je stemmen bij verkiezingen in een land waar je niet woont?

Waarom maakt Nederland het mogelijk, afgezien van de Turkse ambassade, om te stemmen bij buitenlandse verkiezingen?
Ook in die discussie schuilt potentieel een oordeel. Er is m.i. geen goed of fout. Daarom is het beter om het te houden bij de feiten: je mag volgens wet stemmen dus wie het doet hoeft er niet op aangesproken te worden. Wie het niet doet mag gerespecteerd worden voor zijn mening.

Jouw premisse is: waar je woont stem je. Andere premisse is: waar je bij wet gemachtigd bent stem je. Weer een andere: waar mensenrechten beschermd kunnen/moeten worden, stem je. Nog eentje: je woont in beide landen, hebt economische belangen, daar stem je. Het gaat me niet om een antwoord op deze voorbeelden, maar ik heb echt vele, vele redenen gehoord die allemaal hout snijden als je je in hun schoenen verplaatst.
pi_209923862
Hoog opgeleide, Westers geöriënteerde, areligieuze, anti-Erdogan/Gülen/Grijze Wolven Turken in Nederland _O_ _O_ _O_
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_209923913
quote:
14s.gif Op zondag 16 juli 2023 23:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Hoog opgeleide, Westers geöriënteerde, areligieuze, anti-Erdogan/Gülen/Grijze Wolven Turken in Nederland _O_ _O_ _O_
Ben je aan het droedelen?
pi_209923923
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 23:05 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Maar jij houdt het toch in stand door dit soort kortzichtige gedachten te uiten?
pi_209923939
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 23:18 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]
Ben je aan het droedelen?
Ja soort van. Mijn manier van laten zien dat ik geen Turkofobie heb. Heb goede ervaringen met Turken uit die hoek.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_209924109
Ik vind vakantie landen vaak leuk , maar niet zozeer om permanent in te wonen? Deels ben ik dus aan ene kant vakantie liefhebber maar ook deels vakantie hater? Met deze gespletenheid leven is ook maar zo een ding? Je zal hebt maar hebben? Wie heeft er medelijden met mij?
  maandag 17 juli 2023 @ 00:22:47 #16
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_209924338
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 22:36 schreef Gibraltar70 het volgende:
Eén persoon stak zijn hand op. Dus jullie hebben allemaal op rechts gestemd? En wie stemde op FVD? Op de PVV? Op JA21? Op BBB?

Dat zijn allemaal partijen die persvrijheid niet wensen, die instituten uithollen van binnenuit, die grondrechten willen schrappen, die xenofoob en racistisch zijn.
Lol, die partijen zijn nooit aan de macht geweest in Nederland. Het zijn partijen als VVD en D66 die de rechtsstaat en grondrechten hebben uitgehold.
pi_209925091
Erdogan is een dictator.

Zelfs Thierry met zijn achterlijk gedoe stelt niet voor om de democratie af te schaffen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_209950258
Erdogangekkie gespot, niet verdergelezen.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_209950334
Ik ben het wel eens met TS, Nederland barst van de racistjes.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209963739
oh god niet deze idiot weer
pi_209963753
Hup hup, schiet eens op met die kebab.
  donderdag 20 juli 2023 @ 01:07:26 #22
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_209963786
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 06:34 schreef NaarMensje het volgende:
Ik ben het wel eens met TS, Nederland barst van de racistjes.
Niet alle Turken zijn zo.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_210099896
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 00:49 schreef Raw85 het volgende:
oh god niet deze idiot weer
Ik ken jouw dossier niet, dus ik ga niets over je roepen. Fijne avond!
pi_210099919
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 01:07 schreef Interloper het volgende:

[..]
Niet alle Turken zijn zo.
De meesten zijn goed ja. Mooie vrouwen ook.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  zondag 30 juli 2023 @ 21:08:23 #25
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210099968
quote:

[..]

Heb er ooit 1 ontmoet die niet radicaal links is.
Goed verzonnen, maat.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')