abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:38:15 #1
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209892839
Quran word door moslims gezien als de leidraad voor een goed leven. Mohammed is daarin de perfecte mens aan wie iedere moslim zich zou moeten spiegelen.

Ik vind veel verzen echter ronduit schokkend en sadistisch. Vooral als je nagaat dat wat die mensen volgens de Islam fout hebben gedaan simpelweg niet geloven in de Islam is.

Dat mannen volgens de Islam vier echtgenotes mogen hebben is doorgaans als reden voor kritiek. Die regel blijkt echter niet voor Mohammed te gelden, net als een aantal andere regels.

Bepaalde stromingen van de Islam die zich niet zo streng bezighouden met de Quran komen op mij best vreedzaam over. Alevieten bijvoorbeeld. Maar de Quran zelf?

Ik zou graag een weerlegging of tegengeluid willen horen, bij voorkeur zowel van moslims als niet-moslims.
Géén Oostenrijkse schilder
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41:59 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_209892890
Ik zou met dezelfde instelling waarmee je de Koran nu gelezen hebt, eens door de Bijbel bladeren.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42:53 #3
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209892899
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:41 schreef mvdejong het volgende:
Ik zou met dezelfde instelling waarmee je de Koran nu gelezen hebt, eens door de Bijbel bladeren.
Whataboutism.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44:29 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209892920
Religie is kut y'all.
pi_209892933
Kom met specifieke voorbeelden als je iets weerlegt wil zien.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_209892943
Zou het iemand een zak interesseren?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47:30 #7
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209892960
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:44 schreef marsan het volgende:
Kom met specifieke voorbeelden als je iets weerlegt wil zien.
4:56

Those who are bent on denying Our messages will endure fire: [and] every time their skin burns off We will replace it with new skin so that they may perpetually suffer. God is mighty and wise.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47:52 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_209892965
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:42 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Whataboutism.
Maar hij heeft wel gelijk. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_209893069
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:47 schreef Alexandrian het volgende:

[..]

Those who are bent on denying Our messages will endure fire: [and] every time their skin burns off We will replace it with new skin so that they may perpetually suffer. God is mighty and wise.
Wat valt er te weerleggen aan teksten uit een boek dat 1.300 jaar geleden geschreven is?
pi_209893162
Hier heb je je weerlegging, 4 min duurt het

pi_209893206
quote:
Klopt, maar bij islam zit het toch net iets anders. Het verschil is denk ik dat Jezus vermoord is. Als Jezus daadwerkelijk macht had gekregen dan zou dat imperalistische aspect ook aanwezig zijn geweest. Dit even los van de daadwerkelijke islamitische rijken, die toch coulant waren naar andere geloven op een manier waar veertiende eeuws Europa jaloers op mag zijn.
pi_209893269
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:05 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Klopt, maar bij islam zit het toch net iets anders. Het verschil is denk ik dat Jezus vermoord is. Als Jezus daadwerkelijk macht had gekregen dan zou dat imperalistische aspect ook aanwezig zijn geweest. Dit even los van de daadwerkelijke islamitische rijken, die toch coulant waren naar andere geloven op een manier waar veertiende eeuws Europa jaloers op mag zijn.
Daarom wordt Mohammed ook vergeleken met Mozes, ook een krijgerprofeet.
pi_209893297
Het christendom werd geadopteerd door het Romeinse rijk, zij gingen de religie met het zwaard verspreiden.

In de islam moest Mohammed zelf een eigen rijk oprichten.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:17:11 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_209893412
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:05 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Maar als je het Oude Testament opslaat, dan vliegen de door God verordonneerde en getolereerde moorden, martelingen enz. je ook om de oren.

Maar zowel Christendom als Islam hebben periodes van grote tolerantie, en gruwelijke onderdrukking, van andere religies gehad. Hoewel in beide gevallen er nog wel een grote economische drijfveer zat achter de tolerantie van, met name, de Joden. En beide werden ook minder en minder tolerant naarmate het ging om spitsingen in het eigen geloof.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:20:06 #16
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209893460
quote:
Wat let je?
Doe dat in plaats van weer een poging doen een ander topic om zeep te helpen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:26:24 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209893541
WAAR IS DIE POLL
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209893635
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Maar als je het Oude Testament opslaat, dan vliegen de door God verordonneerde en getolereerde moorden, martelingen enz. je ook om de oren.

Maar zowel Christendom als Islam hebben periodes van grote tolerantie, en gruwelijke onderdrukking, van andere religies gehad. Hoewel in beide gevallen er nog wel een grote economische drijfveer zat achter de tolerantie van, met name, de Joden. En beide werden ook minder en minder tolerant naarmate het ging om spitsingen in het eigen geloof.
Het idee van dhimmi is wel onderdeel van de sharia, daar staat (naar verluid, ik heb het niet gelezen) vanalles over in de Koran. Christenen en joden hadden in bepaalde periodes de mogelijkheid om zichzelf te regeren, en het werd ook niet verwacht dat zij zich aan sharia hielden w.b.t. consumptie van alcohol bijvoorbeeld. Maar uiteraard ook economische motieven.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:37:29 #20
545 dop
:copyright: dop
pi_209893673
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:20 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Wat let je?
Doe dat in plaats van weer een poging doen een ander topic om zeep te helpen.
Hij heeft gewoon een punt, zeker als je weet dat het christendom en de islam voorkomen uit de zelfde traditie.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:38:53 #21
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209893691
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:37 schreef dop het volgende:

[..]
Hij heeft gewoon een punt, zeker als je weet dat het christendom en de islam voorkomen uit de zelfde traditie.
Hoe is het een punt?
Als hij dat wil doen, staat hem dat vrij. Kost niks om een topic te maken.

Dit is gewoon gehuil "ja maar hullie :'( "
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:51:07 #22
545 dop
:copyright: dop
pi_209893803
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:38 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Hoe is het een punt?
Als hij dat wil doen, staat hem dat vrij. Kost niks om een topic te maken.

Dit is gewoon gehuil "ja maar hullie :'( "
Je kunt een text los van zijn traditie, tijd en context bekijken en daar dan iets van vinden.
Dat is dan inderdaad gehuil.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209894167
quote:

[..]

Zo schokkend is dat niet als je het vergelijkt met andere wereldreligies, verdiep je bijv. eens in het hindoeïstisch/boeddhistisch concept van de hel. Daar wordt in veel gruwelijkere details beschreven wat er gebeurt met mensen die slecht hebben geleefd. Koran én Bijbel zijn wat betreft dat best oppervlakkig in de beschrijving ervan.
pi_209894185
quote:
Geloof moet je gewoon bij de wortel aanpakken en dus verbieden.
pi_209894301
https://en.wikipedia.org/wiki/Naraka

In Thailand heb je zelfs een horror-park gebaseerd op de boeddhistische beschrijving van de hel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wang_Saen_Suk

https://www.exutopia.com/wang-saen-suk-hell-garden-thailand/

Dit is overigens niet bedoelt als whataboutism, maar meer om te relativeren. Vergeleken met de beschrijving van de hel in het hindoeïsme en boeddhisme zijn de Koran en Bijbel best wel oppervlakkig.

Dat slechte mensen naar de hel gaan komt overigens in elke religie en mythologie voor.
pi_209895793
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:11 schreef kiker het volgende:
In de islam moest Mohammed zelf een eigen rijk oprichten.
Net als Elvis moet hij dan een grote midden moot hebben aangesproken kwa persoonlijkheid en kwa doorsnee standpunten , net zoals de Girl next door ook altijd het erg goed doet bij de grote massa? Bijv dingen gaan verkondigen waar bijna elke doorsnee arabier het wel mee eens is , bijv waterpijphash is lekker en wijn en bier is negatief? Of bijv besnijdenis is positief? Of : Bedekte en gesluierde vrouwen zijn sexy? En natuurlijk last but not least : De zoon van god, in hun land = dat allah, was Mohamed, een arabier! * dus niet bijv een Noor of een Engelsman?

[ Bericht 8% gewijzigd door realnice11 op 14-07-2023 20:22:27 ]
pi_209896216
quote:

[..]

Dat klinkt meer alsof die persoon in hel zal belanden (of wat de equivalent daarvan is in de Koran). Niet alsof ze nu massaal ongelovigen hun huid eraf gaan branden.

En de koran en islam is gebaseerd op de bijbel en het christendom. Het oude testament is weer van joodse afkomst. Dus om alles nu op de islam/koran te gooien is niet juist.
pi_209896266
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:49 schreef Delenlill het volgende:
Het oude testament is weer van joodse afkomst.
Aja en de Vikingen en de Germanen en de Engelsmannen!
pi_209897900
Litlenutsackpeople,

dutch term to insult a certain negative boring or suficatlingly moderate smallminded part of the grey under and midle klass , Dutch : Klootjesvolk , For example not being able to enjoy a great and wild rock concert for example Pink Floid or Steve Miller Band or to feel less and genuinely humid for three single seconds towards for example Maistro Dali!
  vrijdag 14 juli 2023 @ 22:47:30 #31
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209897987
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:36 schreef Ibn-Fadlan het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Naraka

In Thailand heb je zelfs een horror-park gebaseerd op de boeddhistische beschrijving van de hel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wang_Saen_Suk

https://www.exutopia.com/wang-saen-suk-hell-garden-thailand/

Dit is overigens niet bedoelt als whataboutism, maar meer om te relativeren. Vergeleken met de beschrijving van de hel in het hindoeïsme en boeddhisme zijn de Koran en Bijbel best wel oppervlakkig.

Dat slechte mensen naar de hel gaan komt overigens in elke religie en mythologie voor.
Wellicht. Wat ik hierin belangrijk vind is dat in de Islam Jahanam ook voor mensen is die simpelweg een ander geloof aanhangen.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 22:48:09 #32
429226 arvensis
Moeder x 2
pi_209897995
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:16 schreef realnice11 het volgende:

[..]
Net als Elvis moet hij dan een grote midden moot hebben aangesproken kwa persoonlijkheid en kwa doorsnee standpunten , net zoals de Girl next door ook altijd het erg goed doet bij de grote massa? Bijv dingen gaan verkondigen waar bijna elke doorsnee arabier het wel mee eens is , bijv waterpijphash is lekker en wijn en bier is negatief? Of bijv besnijdenis is positief? Of : Bedekte en gesluierde vrouwen zijn sexy? En natuurlijk last but not least : De zoon van god, in hun land = dat allah, was Mohamed, een arabier! * dus niet bijv een Noor of een Engelsman?
Wtf staat hier?
Protège moi de mes désirs.
pi_209901013
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 22:47 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Wellicht. Wat ik hierin belangrijk vind is dat in de Islam Jahanam ook voor mensen is die simpelweg een ander geloof aanhangen.
Toch zijn er teksten in de Koran te vinden die dat niet zo stellen en dat er uitzonderingen zijn. Daartegenover kunnen volgens de Koran ook moslims naar de hel gaan, als hun slechte daden hun goede overtreffen, dus ook al ben je gelovig/moslim dan vrijwaart je dat niet van de hel volgens de islam. Dat is ook niet anders in het Christen- en Jodendom, Hindoeïsme en Boeddhisme. In de hadiths (overleveringen van Profeet Mohammed) zie je die uitzonderingen ook: er is bijv. een bekende hadith die aangeeft dat degene die zegt dat een bepaalde persoon naar de hel gaat, God die persoon juist in de hemel laat binnengaan en degene die dat heeft gezegd de hel laat binnengaan (m.a.w. oordeel niet over anderen). Zo is er weer een andere hadith over een vrouw, een prostituee, die een dorstige zwerfhond water te drinken gaf waardoor God haar om die ene daad de hemel liet binnengaan.
pi_209901127
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:23 schreef Ibn-Fadlan het volgende:

[..]
Zo schokkend is dat niet als je het vergelijkt met andere wereldreligies, verdiep je bijv. eens in het hindoeïstisch/boeddhistisch concept van de hel. Daar wordt in veel gruwelijkere details beschreven wat er gebeurt met mensen die slecht hebben geleefd. Koran én Bijbel zijn wat betreft dat best oppervlakkig in de beschrijving ervan.
"Anderen zijn ook kut dus wij hebben alle recht om kut te zijn" :')
Conscience do cost.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 21:57:01 #35
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_209909220
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 10:58 schreef Ibn-Fadlan het volgende:

[..]
Toch zijn er teksten in de Koran te vinden die dat niet zo stellen en dat er uitzonderingen zijn. Daartegenover kunnen volgens de Koran ook moslims naar de hel gaan, als hun slechte daden hun goede overtreffen, dus ook al ben je gelovig/moslim dan vrijwaart je dat niet van de hel volgens de islam. Dat is ook niet anders in het Christen- en Jodendom, Hindoeïsme en Boeddhisme. In de hadiths (overleveringen van Profeet Mohammed) zie je die uitzonderingen ook: er is bijv. een bekende hadith die aangeeft dat degene die zegt dat een bepaalde persoon naar de hel gaat, God die persoon juist in de hemel laat binnengaan en degene die dat heeft gezegd de hel laat binnengaan (m.a.w. oordeel niet over anderen). Zo is er weer een andere hadith over een vrouw, een prostituee, die een dorstige zwerfhond water te drinken gaf waardoor God haar om die ene daad de hemel liet binnengaan.
Als ik je goed begrijp bevestigen uitzonderingen bevestigen de regel, correct?
pi_209910152
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:42 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Whataboutism.
Nee hoor, de islam is grotendeels voortgekomen uit het christendom dat op zijn beurt weer een uitvloeisel was van het joodse geloof.
Deze drie monotheïstische religies bevatten misschien wel 10 maal meer overeenkomsten dan verschillen.
pi_209910529
Wat schokkend is, is een mening.
pi_209912500
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 23:09 schreef Libertarisch het volgende:
Wat schokkend is, is een mening.
En een mening is geen feit.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209912506
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:25 schreef Nober het volgende:

[..]
Godsdienstvijheid = vrij van godsdienst.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209912764
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:25 schreef Nober het volgende:

[..]
Hoe dan? Door opnieuw een soort inquisitie in te voeren? Overtreders publiekelijk martelen en daarna executeren?
Is al eens gedaan in de voorbije eeuwen en religie bestaat nog steeds.
En wat is de wortel van het geloof eigenlijk? In dit verband betekent wortel dus de oorsprong van een religie.
Waar ligt dan de oorsprong van religie? Bij onze voorouders.
Hoe wil jij die dan aanpakken?
pi_209914433
Ieder mens heeft een spiritueel instinct, dus geloof zal nooit verdwijnen of verboden worden.
pi_209914461
Verbieden is contraproductief. In principe moet je geloof net als ander slecht/ongezond gedrag gewoon sterk ontmoedigen. Geloofshuizen flink belasten, uitingen van geloof tijdens werk/school verbieden. Beetje als roken zeg maar.

Prima dat mensen geloven maar we moeten niet net doen alsof geloven meer is dan een hobby.
Conscience do cost.
pi_209914641
quote:
8s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:40 schreef ems. het volgende:
Verbieden is contraproductief. In principe moet je geloof net als ander slecht/ongezond gedrag gewoon sterk ontmoedigen. Geloofshuizen flink belasten, uitingen van geloof tijdens werk/school verbieden. Beetje als roken zeg maar.

Prima dat mensen geloven maar we moeten niet net doen alsof geloven meer is dan een hobby.
Geloof is juist hartstikke gezond. Als je gelooft, dan ben je niet depressief. Als je gelooft, dan pleeg je geen zelfmoord. Als je gelooft, ben je niet eenzaam.
pi_209914664
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Geloof is juist hartstikke gezond. Als je gelooft, dan ben je niet depressief. Als je gelooft, dan pleeg je geen zelfmoord. Als je gelooft, ben je niet eenzaam.
Wat een ontzettend domme en naïeve conclusie. _O-
Conscience do cost.
pi_209914882
quote:
8s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:03 schreef ems. het volgende:

[..]
Wat een ontzettend domme en naïeve conclusie. _O-
Heeft een diepgelovig mens ooit zelfmoord gepleegd?
pi_209914886
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Heeft een diepgelovig mens ooit zelfmoord gepleegd?
Nee je hebt compleet gelijk. In de hele wereldgeschiedenis is er nog nooit een gelovig persoon geweest die zelfmoord heeft gepleegd :')
Conscience do cost.
pi_209914928
quote:
8s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:26 schreef ems. het volgende:

[..]
Nee je hebt compleet gelijk. In de hele wereldgeschiedenis is er nog nooit een gelovig persoon geweest die zelfmoord heeft gepleegd :')
In ieder geval niet uit depressiviteit.
pi_209914966
Nee, ongetwijfeld niet. Ze waren allemaal dolblij.
Conscience do cost.
pi_209915105
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 12:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Geloof is juist hartstikke gezond.
Lees maar eens Augustinus. Een zeer gezond en gebalanceerd mens.
pi_209915302
Ik vraag me bij dit soort topics altijd af of de strarter het echt zelf gelezen heeft of van wat teksten op anti sites moet hebben.

Vind het persoonlijk namelijk erg meevallen. Gewoon een geloofsboek in het drieluik, valt niet uit de toon.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')