Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 02:34 |
Etappe 13: Châtillon-sur-Chalaronne - Grand Colombier, 137,8 km Jeetje mineetje, wat maken we allemaal mee zeg? De tweede heuvelrit van deze week leverde ook een hoop genot op, Baskisch genot om precies te zijn. Laat een heuvelrit beginnen met een paar pittige heuvels en je krijgt vuurwerk, dat is na deze ritten wel definitief bewezen me dunkt. Het was weer een compleet gekkenhuis vanaf de allereerste meter van de rit. Meteen gingen alle kleppers weer in de aanval, Van Aert en Van der Poel, maar wie niet? Pogacar en Vingegaard mengden zich ook weer in de debatten, het was bijna een kopie van de vorige heuvelrit. Met het verschil dat de oorlog nu nog langer duurde, het duurde bijna 100 kilometer voor de vlucht van de dag echt vertrokken was. Er gebeurde teveel om alles een beetje deftig te kunnen omschrijven, maar er werden weer wat klassementsrenners op een hoop gereden terwijl het eindeloos aanvallen bleef regenen vooraan. Na een strijd van een paar uur ontstond er dan toch een kopgroep, na een tijd bleven de sterkste renners onder de mannen met vluchtende ambities over en zodoende ontstond er een kopgroep van een man of 13. Al werd de groep later nog wat uitgebreid doordat de altijd teleurstellende Alaphilippe nog de oversteek wist te maken. Na een heuvelachtig begin en een passage tussen de wijngaarden van Beaujolais gingen we richting het eind van de etappe over drie lastige klimmetjes rijden. In de afdaling van de eerste van die drie klimmetjes ging Mathieu van der Poel in de aanval. Hij kreeg Andrey Amador met zich mee en met z'n tweeën reden ze een mooie voorsprong bijeen. Tot Van der Poel op de tweede klim Amador ter plaatse liep en hij aan een solo begon. Goed om hem weer in beeld te zien, zeker nu hij wat ziekjes schijnt te zijn, maar het was een lastige opdracht. De klimmetjes waren eigenlijk te zwaar, zeker als je de namen in de achtervolgende groep zag. In die groep in ieder geval geen Alaphilippe meer, die was alweer gelost. Je mist Taus, he? Pinot zat er nog wel, net als Ion Izagirre en Guillaume Martin, en Benoot, en meer van dat soort jongens die beter over de bergen komen. Met voorsprong kwam Van der Poel nog wel boven op de tweede klim, maar om kans te maken op de ritzege moest hij in de afdaling richting de derde klim zijn voorsprong zien uit te breiden. Dat lukte opvallend genoeg niet, de achtervolgers hielden in de afdaling gelijke tred. Op de klim naar Croix Rosier sloten Pinot en Jorgenson aan bij Van der Poel, waarna even later nog wat meer renners aansloten. Met nog drie kilometer te gaan tot de top kon Van der Poel hopen op wat gepoker, maar Ion Izagirre ging meteen all-in. Hij viel aan en alleen Van der Poel probeerde hem te volgen. Dat duurde toch al snel 10 meter, hij moest Izagirre net als de rest laten gaan. Zoveel indruk vond ik Ion tot nu toe niet maken, maar hij was gisteren ineens enorm op de afspraak. Hij reed op de klim een voorsprong van een halve minuut bijeen en eigenlijk wist je toen al dat de buit binnen was. Het was nog een kleine 30 kilometer fietsen tot de finish, maar er volgde een afdaling en in die afdaling ging niemand dichterbij komen. Ion Izagirre is een geweldige daler, zoals hij in het verleden al meermaals heeft laten zien en die daalkunsten kwamen ook nu weer goed van pas. In de afdaling liep hij uit op de achtervolgers en in het vlakke stuk daarna liep de voorsprong alleen maar verder op. Deels met dank aan Guillaume Martin, zijn ploeggenoot. Die deed weinig zichtbaar stoorwerk, maar zijn aanwezigheid was waarschijnlijk al genoeg om de samenwerking in de achtervolgende groep te verstoren. Het hielp ook wel dat er met Thibaut Pinot en Tiesj Benoot een paar renners met het koersinzicht van een platgereden egel te vinden waren. Slimme jongens, zeldzaam domme renners. Dus was het binnen voor Izagirre. Hij viel onderweg naar Belleville niet meer stil, hij bleef eigenlijk zelfs continu verder uitlopen. Een imponerende solo, eentje die ik niet zag aankomen. Maar ik ben er wel weer buitengewoon content mee. Weer een Baskische zege, de tweede in drie dagen. Amai. Zoveel winnen de Basken niet in de Tour, dit zijn dagen om te koesteren. Twee Baskische ritzeges in deze Tour, de vorige was van 2018 geleden en de Baskische zege daarvoor dateerde van 2016. Toen, in 2016, was het ook al Ion Izagirre die won. Zijn tweede ritzege in de Tour derhalve, hij heeft toch een aardig palmares bij elkaar weten te fietsen. Zijn vorige plek van glorie komt tijdens de 14e rit voorbij, met deze benen kan hij in Morzine voor een herhaling gaan. Een prachtige Tourstart in het Baskenland en nu twee Baskische ritzeges, ik kan mijn geluk niet op. Jammer wel dat de poging van Van der Poel niet iets verder droeg en vooral ook jammer dat de strijd tussen de klassementsrenners verdween. Alle geloste klassementsrenners konden toch weer aansluiten, zo'n beetje. Kneuzenploegen als AG2R en Ineos reden nog op kop om de plekjes van hun renners in het klassement te verdedigen, wat vooral in het geval van AG2R nogal potsierlijk was. Door die bril bekeken was het geen speciale etappe, zeker niet naar het eind toe, maar dit was een typische vluchtersrit en de strijd tussen de vluchters stelde allesbehalve teleur. Genoten, vooral dankzij het vlaggetje. Al ben ik ergens ook wel weer boos op Ion, hij heeft zijn eigen reeks doorbroken. Een ritzege in de Giro van 2012, een ritzege in de Tour van 2016 en een ritzege in de Vuelta van 2020. Hij was volgend jaar pas weer aan de beurt om een rit te winnen, dit hoort eigenlijk niet. Maar we zullen het hem vergeven, zeker? ![]() Een man die we niets gaan vergeven is de parcoursbouwer. Op de Franse feestdag komt Thierry Gouvenou aanzetten met een van de meest waardeloze etappes ooit. Waardeloos, waardeloos, waardeloos. Ga je schamen, ga je schamen, ga je schamen. ![]() Deze schandalige etappe gaat van start in Châtillon-sur-Chalaronne, een plaats waar de Tour de France nog nooit is geweest. Alle andere Franse koersen zijn er wel geweest, zo ongeveer. Vorig jaar ging hier een rit van start in de Tour de l'Ain, bijvoorbeeld. In het verleden kwamen ook de Dauphiné en Parijs-Nice op bezoek, maar de beste koers die ze tot nu toe in Châtillon hebben gezien is toch echt wel de Tour de l'Avenir. In de Ronde van de Toekomst van 2012 eindigde er een etappe in Châtillon-sur-Chalaronne. Deze rit eindigde in een sprint. Moreno Hofland won. Danny van Poppel werd tweede. Wouter Wippert werd derde. Een clean sweep! Nadat heel wat Franse koersen hier al zijn geweest werd het wel eens tijd voor de Tour, vonden ze in dit dorp van amper 5000 zielen. ASO was het eens met het geld dat ze toebedeeld kregen, naar verluidt betaal je al snel een euro of 120.000 voor zo'n vertrek. Nog meer wielergeschiedenis in Châtillon: Charles Perraud werd hier ooit in 1873 geboren, hij deed mee aan de Tour van 1906. Dan de daadwerkelijke geschiedenis van deze plaats: Het lokale kasteel werd voor het eerst vermeld in 1049 maar was waarschijnlijk ouder. Het was een mottekasteel op een strategische ligging boven de Chalaronne. Aan het einde van de 11e eeuw kwam het kasteel in handen van het huis l’Enchaîné. In 1101 droeg Robert l’Enchaîné bij zijn vertrek op kruistocht het kasteel over aan Guichard III van Beaujeu. In 1228 droeg Humbert V van Beaujeu het kasteel over aan Renaud de Bagé als bruidsschat bij het huwelijk van zijn zuster Sybille. Zo kwam Châtillon in het bezit van de machtige familie de Bagé, die ook Bourg-en-Bresse in haar bezit had en viel het niet onder de prinsen van Dombes. In 1272 kwam de heerlijkheid door huwelijk onder het graafschap Savoie. In de loop van de 13e eeuw ontstond de plaats Châtillon onder de muren van het kasteel, dat in de 14e en 15e eeuw een van de machtigste van Bresse was. Zo, er was hier gewoon ooit iets te doen. Nadien volgden er vele oorlogen en werd het kasteel een keer verwoest, daarna werd de rest van de stad ook nog eens getroffen door een grote brand waardoor praktisch alles is platgebrand. Daarna komt Wikipedia met nog veel meer weinig boeiende feitjes, het valt niet mee om een verhaal te vertellen over Châtillon. Een plaats in het departement Ain, gelegen aan de rivier de Chalaronne, vandaar de naam. Gelegen in het gebied Dombes, dat bekend is vanwege zijn vele meren. Nou, dat gaan we tijdens het begin van deze rit wel merken, kan ik jullie nu alvast vertellen. Mocht je om wat voor reden dan ook ooit in deze regio eindigen dan kun je de kasteelruïne eens gaan bekijken, of de houten markthal met een lengte van 80 meter in het centrum. Deze werd in 1670 gebouwd, nadat een eerdere hal uit 1440 was afgebrand. Naast de markthal staat de bakstenen kerk Saint-André-et-Saint-Vincent-de-Paul, een deels 15e-eeuws gebouw. Aan het marktplein en in de straten eromheen staat nog een aantal oude vakwerkhuizen. Châtillon-sur-Chalaronne is bekend vanwege zijn bloemenversieringen, waarvoor het diverse nationale prijzen heeft gekregen. En vanaf nu zijn ze ook bekend van de Tour. Vincentius a Paulo (wie?) was pastoor van Châtillon. Hij stichtte er een vrouwenvereniging die zich bezighield met de zorg voor armen en zieken. Het huis waar hij verbleef is te bezoeken. Ook een toeristische trekpleister blijkbaar, net als het modeltreinmuseum. Zo komt de autist ook nog eens aan z'n trekken. Als we dan ook nog een schattig houten bruggetje over de Chalaronne benoemd hebben kunnen we gaan beginnen met het fileren van deze etappe. ![]() ![]() ![]() Na mijn bijzonder terechte klaagzang is het tijd om te kijken naar de lichtelijk gephotoshopte foto hierboven. Als we 11 kilometer van deze uitvaart van de wielersport hebben afgewerkt passeren we in Villars-les-Dombes, waar in de Tour van 2016 een etappe eindigde. Die etappe eindigde meer specifiek voor de deur van Parc des Oiseaux, een dierentuin, hoewel, de term vogelpark dekt wat meer de lading. Er zijn meer dan 3000 vogels van over de hele wereld in dit park. 300 verschillende soorten, nogal een impressionante verzameling dus. Een flinke toeristische attractie, jaarlijks komen er meer dan 300.000 mensen op af. Het is het grootste vogelpark van Frankrijk en een van de grootste van Europa. Er zijn dagelijks allerlei voorstellingen met vogels die vlak over je hoofd vliegen en dat soort ongein. Echte vogels, neem ik aan, niet de gephotoshopte variant. Villars-les-Dombes, gelegen in het hart van de Dombes, debuteerde toen in de Tour. De rit eindigde in een sprint en die sprint werd gewonnen door Mark Cavendish, hij beleefde toen zijn enige goede jaar bij Dimension Data. Villars-les-Dombes en het Parc des Oiseaux net buiten het dorp kwamen vaker voor in de koers, in de Dauphiné van 2013 eindigde hier bijvoorbeeld een tijdrit die werd gewonnen door Tony Martin. Een naam die ik nu eigenlijk alweer helemaal was vergeten, ik mis Tony niet. Nacer Bouhanni won hier in de Dauphiné in 2015 weer een sprint, die fietst nog wel maar daar vernemen we niets meer van. Richting Villars-les-Dombes rijden we 11 kilometer door de Dombes over rechte, brede en vlakke wegen langs de talloze meren, een omschrijving waar jullie het mee mogen doen. We rijden onderweg ook nog langs Bouligneux, waar een kasteel aan het water staat. Het is open en dus kan alleen de wind ons hier redden, maar we krijgen te maken met tegenwind dus hahahahahaha. ![]() Deze week hebben we al twee keer naar prachtige etappes gekeken met heuvelachtige aanlopen. Gooi een paar bergen in het begin en de renners gaan volledig los, is een conclusie die ik zou trekken. Niet Thierry, die heeft in al zijn wijsheid bedacht dat deze miniatuurrit met een vlakker dan vlakke aanloop geweldig gaat worden. Je gunt hem ontstoken tandvlees. Ik heb echt bizar weinig zin om deze onzinnige aanloop veel aandacht te schenken, ik overweeg ook om uit protest nog een keer de rit van gisteren terug te kijken. Dat zal ze leren. Tot in Saint-Maurice-de-Rémens rijden we door de Dombes, het terrein zal continu hetzelfde zijn. Brede wegen, rechte wegen, vlakke wegen. Veel open terrein, veel meertjes, heel af en toe een bocht en ook heel af en toe een passage in een dorpje. Ook wel wat bossen tussendoor, voor de variatie. Erbarmelijk begin van de rit, na 38 kilometer rijden we door Chalamont en dat is blijkbaar het oudste dorpjes van de Dombes. Nou, fantastisch. Het enige interessante is het gevecht om in de vlucht van de dag terecht te komen, wat met dit parcours een vreemd gevecht kan worden. De grootste nobuddies kunnen in de vlucht van de dag eindigen, en daar hoop ik dan ook op. Daarnaast is het interessant om te zien of er een ploeg meteen gaat controleren, maar dat zijn updates die je prima via twitter kunt vernemen terwijl je ondertussen nuttigere dingen aan het doen bent. Voorbij Chalamont komen we in de omgeving van Châtillon-la-Palud warempel een paar echte bochten tegen, en een paar meter hoogteverschil. Het gaat eventjes naar beneden, jeetje. Toestanden. Na deze spaarzame bochten gaat het weer rechtdoor verder over een brede en vlakke weg tot in Saint-Maurice-de-Rémens. Hier hebben we al 49 kilometer afgewerkt, zo snel kan het dan ook weer gaan. Schrijver en piloot Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944) is op 15 augustus 1900 gedoopt in Saint-Maurice-de-Rémens (geboren werd hij op 29 juni in Lyon) en heeft hier, na de dood van zijn vader in 1904, met zijn moeder, zusjes en broer van 1904 tot 1909 gewoond. Dan weten we dus wat we kunnen doen tijdens deze rit: De kleine prins lezen! Antoine de Saint-Exupéry woonde in het lokale kasteel en zijn naam is in het lokale oorlogsmonument gegraveerd. Via Google zien we vooral vervallen foto's van het kasteel, maar tegenwoordig is het helemaal opgeknapt. Het moet een museum gaan worden, waar je alles kunt leren over Antoine de Saint-Exupéry en zijn leven. Opening volgt in 2024, dus we zijn net wat te vroeg hier. La Maison du Petit Prince gaat het heten, over die naam hebben ze vast lang nagedacht. ![]() Na de passage in dit verder onbeduidende dorpje gaan we rechtdoor verder fietsen naar Ambérieu-en-Bugey. De officiële site drukt ons op het hart dat de familie Manaudou hier heeft leren zwemmen, maar baantjes trekken is geen sport. In Ambérieu-en-Bugey komen we in het centrum een aantal rotondes en een paar bochten tegen, goh, iets van afwisselen, waarna we buiten de stad een flinke tijd de loop van de rivier de Albarine gaan volgen. We duiken een vallei in en daar blijft het voorlopig gewoon breed, recht en vlak. De weg loopt officieel gezien wat vals plat omhoog, maar in 20 kilometer komen we amper 100 meter hoger uit. Dat is vlakker dan vlak en dus wensen we de heer Gouvenou nog een keer een net iets te ver afgeknipte nagel toe. We blijven steevast in de vallei, terwijl je hier tientallen mogelijkheden hebt om linksaf of rechtsaf te slaan en dan meteen te klimmen. Maar al die klimmetjes gaan we bewust uit de weg, want deze rit moet zo eenvoudig mogelijk zijn zodat de explosie aan het eind het grootst zal zijn. Als je de renners onderweg niet afmat hebben ze al hun energie nog paraat om één gigantisch grote vuurpijl af te steken op de slotklim. Iedere keer als deze redenatie me te binnen schiet begint mijn bloed te koken. Laten we dan alleen nog maar klimtijdritten organiseren, spektakel gegarandeerd naar het schijnt. Nou, in ieder geval is het uitzicht wel mooi in de vallei. We zien overal fraaie bergen liggen. Die zijn soms bebost, maar we zien tussendoor ook wat fraaie rotsformaties verschijnen. Verder is het wat het is, breed, recht en vlak in de groene vallei. Af en toe passeren we een dorpje, zo komen we na bijna 66 kilometer uit in Saint-Rambert-en-Bugey, best een mooi dorpje. 'The village lies at the foot of Col de Portes, which is well known to cyclists in the region and was ridden by the Tour de France riders in 2003.' Ja, ga er nu dan ook overheen, kutlul. Niks geen Portes, na een rotonde en een wat smallere passage in het centrum gaan we door de mooie vallei verder fietsen naar Tenay over vlakke wegen. Leuk uitzicht, kutkoers. Het is dat we een paar rotondes tegenkomen onderweg, anders kwamen we tot in Tenay echt helemaal niets tegen, op de indrukwekkende natuur na dan. In Tenay, gelegen aan het eind van de kloof van Albarine, passeren we na 74 kilometer. Hier gaat de rit officieel beginnen, min of meer. De ouders van Roger Pingeon kwamen blijkbaar uit Tenay, interessant. We gaan nu omhoog naar de plek waar Roger later zou opgroeien. Wie is Roger Pingeon nou weer? Nou, de winnaar van de Tour de France van 1967. En de winnaar van de Vuelta van 1969, Roger kon dus wel een aardig eindje fietsen. Roger Pingeon werd geboren in Hauteville, een plaats die tegenwoordig hoort bij de gemeente Plateau d'Hauteville. En naar dat plateau van Hauteville gaan we toe. ![]() Volgende week gaan we dit stuk in de vallei nog eens afwerken, jeetje. Onderweg naar Bourg-en-Bresse passeren we hier opnieuw, ook niet echt nodig ofzo. Maar goed, we slaan in Tenay met uitzicht op een paar indrukwekkende rotsen linksaf en daarna loopt de weg ineens omhoog. Er zijn verschillende manieren om naar het plateau van Hauteville te fietsen, we kiezen de makkelijkste. Via een brede weg gaat het acht kilometer aan 4,7% omhoog naar Hauteville, waar na 87,3 kilometer de tussensprint zal volgen. Weer een leuk geintje, geen bergpunten maar een inmiddels zinloos sprintje voor de groene trui. De weg omhoog is breed, de omgeving blijft mooi en het gaat bepaald niet steil omhoog. De steilste strook is er eentje aan 7%, maar over het algemeen gaat het gewoon heel stabiel tussen de vier en vijf procent omhoog. De rit is zo makkelijk mogelijk gemaakt, deze klim zit er min of meer gedwongen in omdat we op deze manier een ode kunnen brengen aan een oude kampioen. Pingeon wordt even in het zonnetje gezet, als hij uit een ander dorp was gekomen waren we waarschijnlijk tot aan de voet van de slotklim door de vallei blijven fietsen. Het is een mooie klim, daar kunnen we ons mee troosten, verder kunnen we er blindelings vanuit gaan dat hier niets gaat gebeuren. Zelfs als je als ploeg hier en masse op kop gaat rijden los je alleen de sprinters en andere dikzakken van het peloton. Zonder veel verwachtingen komen we na 87,3 dus uit in Hauteville-Lompnes, zoals ze het dan volledig noemen. Een samenvoeging van de dorpjes Hauteville en Lompnes, wat later dan weer met nog meer dorpjes op een hoop is gegooid om Plateau d'Hauteville te vormen. Een luchtkuuroord, in het verleden werd je naar Hauteville gestuurd als je last had van tuberculose. Blijkbaar hadden ze hier het eerste sanatorium in Frankrijk voor mensen zonder geld, sympathiek. Tegenwoordig is het vooral een wintersportoord, het hele plateau is volgegooid met campings en appartementen en je kunt overal allerlei activiteiten ondernemen. Fietsen, bijvoorbeeld. Dat ging Roger Pingeon uiteindelijk toch maar doen, nadat hij eerst een opleiding tot loodgieter genoot in Tenay. Niet de enige bekende renner van Hauteville-Lompnes, Joseph Carrara kwam hier ook vandaan. Die won ooit in 1962 een rit in de Giro en een jaar later werd hij na Parijs-Nice in Nice op de Promenade des Anglais aangereden waarna hij drie dagen in coma doorbracht. Hij overleefde het incident en tegenwoordig woont hij nog steeds in deze omgeving, hij schijnt te resideren in Cormaranche-en-Bugey. Als we na de tussensprint in Hauteville een paar bochten en rotondes meepakken fietsen we buiten dit oord een aantal kilometer over het plateau en tijdens deze kilometers fietsen we ook door Cormaranche-en-Bugey. Het is eigenlijk gewoon vijf kilometer volledig vlak na de tussensprint, terwijl we over brede wegen blijven fietsen. Rechte wegen ook, nog steeds in een fraaie omgeving. We rijden over de Rue du Col de la Lèbe en na een bocht naar links fietsen we een bocht in, waar de weg nog even een kilometer omhoog zal lopen aan 4%. Na een paar meter in dalende lijn gaat het dan nog even vals plat omhoog tot de top van de Col de la Lèbe. Hier bereiken we het einde van het plateau. We hebben 96 kilometer afgewerkt, nog een kleine 42 te gaan. ![]() ![]() De Col de la Lèbe is wel een kleine tegenvaller als je bedenkt dat we in Hauteville ook rechtdoor hadden kunnen fietsen over de Col de la Rochette. Met een kilometer of vijf aan 5,5% was dat al iets meer in de buurt gekomen van het echte werk, maar Thierry is doelbewust alle uitdagingen uit de weg gegaan. Het moet vlak en simpel zijn en dan volgt de explosie. Nou, ik ben inmiddels al geëxplodeerd, de koers zal voorlopig nog steeds rustig zijn en hopelijk ook de volledige dag blijven zodat we met z'n allen de middelvingers omhoog kunnen steken richting Gouvenul. We hebben het einde van het plateau bereikt en nu volgt er een afdaling van 12 kilometer. Gemiddeld gaat het aan een procent of vijf omlaag over een brede weg. Het is een afdaling van helemaal niets, allemachtig zeg. De eerste paar kilometer lijkt de weg wat slechter ter zijn, maar het is continu breed en we komen amper een fatsoenlijke bocht tegen. Een paar haarspeldbochten in het begin, maar die zijn enorm breed. Nadien komen we ook nog eens op beter asfalt terecht en daarna wordt het helemaal makkelijk. Je kunt hier met je ogen dicht en de handen van het stuur omlaag, serieus. Na een kilometer of acht in dalende lijn komen we uit in een paar dorpjes die onderdeel uitmaken van de gemeente Valromey-sur-Séran. Hier komen we een keer een bocht naar links tegen met in die bocht een vluchtheuvel, waarschijnlijk het enige lastige punt van deze afdaling. Nou, vooruit, kort daarna komen we nog twee scherpere bochten tegen, maar daarna zijn we zo goed als beneden. De renners slaan rechtsaf en daarna rijden ze een aantal kilometer door de vallei via Artemare naar Culoz. We fietsen na de afdaling 12 kilometer over een gigantisch brede en vlakke weg tot aan de voet van de slotklim. Wat een rit, wat een rit. Het is overigens wel druk op deze wegen, want momenteel is de Ain Bugey Valromey Tour bezig, een koers voor junioren. De junioren rijden al een paar dagen rond in dit gebied en zondag eindigt de ronde voor de jongetjes boven op de Grand Colombier. Die klim begint onvermijdelijk te worden. Die rit is overigens met 90 kilometer een stuk korter, maar onderweg komen de junioren wel veel meer klimmetjes tegen. De etappe van vandaag doet echt weinig onder voor een juniorenkoers, het blijft gênant. Over de weg tussen het eind van de afdaling en het begin van de slotklim kan ik verder heel weinig kwijt. We fietsen tussendoor door Artemare waar wat meer bochten liggen, maar het is gewoon breed en vlak en behoorlijk recht terwijl we vooral door de bossen fietsen. Meer dan genoeg informatie. ![]() De weg door de vallei eindigt na een kleine 120 kilometer in Culoz, een plaats die we inmiddels heel goed kennen. Gelegen aan de voet van de Grand Colombier, een klim die we veel te vaak zien passeren in de koers. In de Tour van 2016 eindigde er een etappe in Culoz, dat was wel een geestige rit. We konden genieten van het fenomeen Ilnur Zakarin die sur placend naar beneden ging, terwijl de strijd om de ritzege uiteindelijk tussen Jarlinson Pantano en Rafal Majka ging. Jarlinson Pantano won, het was immers 2016. Het wonderjaar van IAM, een ploeg waarvan alle renners in de jaren nadien betrapt werden of zelf toegaven dat ze stout waren geweest. Operatie Aderlass, maar bij Pantano was het gewoon ouderwets EPO. Dit verder terzijde, we komen aan de buitenrand van Culoz uit bij een rotonde, daarna rijden we even rechtdoor naar het centrum waar we na een bocht naar links beginnen aan de slotklim, de Grand Colombier. Een klim die de afgelopen jaren vaste prik is geworden in de koers, men speelt er in het dorp aardig op in. Er is een parkeerplaats gekomen voor de fietstoeristen, en zelfs een heus Maison du Vélo. Die Fransen weten wel hoe ze de toerist moeten uitknijpen en de mensen in Culoz en omstreken weten vooral hoe je mensen een klim door de strot kunt duwen. Over een gigantisch brede weg rijden we nu omhoog, de slotklim begint eigenlijk meteen. Even verderop rijden we rechtdoor een weg in die net een halve meter minder breed is, te zien valt dat de percentages meteen flink de hoogte ingaan. De 17,4 kilometer lange Grand Colombier begint met een kilometer aan 7%. Zodra we de eerst haarspeldbochten tegenkomen gaat het zelfs aan 9% omhoog, de kilometer daarna aan 8%. Bij het verlaten van Culoz komen we uit bij een rotonde, daar gaat het naar rechts. De klim blijft nog vier kilometer enorm lastig, terwijl de weg plots een stuk smaller wordt. Na een kilometer aan 7% wordt het pas echt leuk, we krijgen drie loodzware kilometers achter elkaar. Het begint met een kilometer aan 9%, daarna volgt zelfs een kilometer aan 10%. Het zwakt daarna weer wat af richting 8%, waarna het eerste deel van de klim zo ongeveer gedaan is. Tijdens dit eerste deel van de klim rijden we door Les Lacets du Grand Colombier, de inmiddels wereldberoemde gimmick die ons sedert 2012 door de strot wordt geduwd. Een stuk of zeven haarspeldbochten superkort achter elkaar, een garantie voor spectaculaire beelden vanuit de lucht. Oh, oh, oh, wat mooi. Wat prachtig. Ongeëvenaard. Even een fapje leggen voor ik verder ga met schrijven hoor. ![]() Goed, na de haarspeldbochtjes van de Grand Colombier is het nog meer dan tien kilometer fietsen tot de finish. Het is hier steil, maar na de lacets blijft het nog een tijd loodzwaar. Die kilometers aan 10 en 8% werken we nu af. Aan het eind van dit steile stuk wordt het twee kilometer wat makkelijker, na een praktisch vals platte kilometer aan 3% gaat het vervolgens aan 4,5% omhoog. Het is daarna nog iets meer dan acht kilometer fietsen tot aan de top van deze beklimming van buitencategorie. Door het bos gaat het verder, stug omhoog. De renners rijden een tijd wat meer rechtdoor, zodra de bochten weer in beeld komen gaan de percentages ook weer stijgen. Na een kilometer aan 9% volgt een kilometer aan 10%, waarna we weer naar 9% gaan. Af en toe wat stroken aan 12% tussendoor, zware kost. De klim zwakt daarna af naar 6%, hierna krijgen we zelfs nog een praktisch vlakke kilometer cadeau. De laatste drie kilometer van Le Grand Colombier zijn dan wel weer vrij stevig, we gaan door met een kilometer aan 7,5%. Terwijl de omgeving wat leger begint te worden fietsen we praktisch rechtdoor omhoog, in de twee laatste kilometers van de rit gaat het aan 6% omhoog. In de laatste meters van de rit wordt het nog wel even enorm steil, richting de finish gaan we aan 10% omhoog. Na 137,8 kilometer komen de renners vervolgens boven op de Grand Colombier, deze belediging van de koers is voorbij. In totaal hebben de renners 17,4 kilometer geklommen aan 7% gemiddeld, de unipuerto is een klim van de buitencategorie. ![]() Ja, de Grand Colombier. Kicken berg hoor, daar in de Jura. Belangrijk detail, we bevinden ons in de Jura en niet in de Alpen. In 2012 werd de klim ontdekt, hij figureerde in een rit van Mâcon naar Bellegarde-sur-Valserine. Thomas Voeckler kwam als eerste boven, wie anders. De mooie plaatjes vielen op, dus besloot men daarna zo vaak als het maar kan terug te keren. In 2016 bijvoorbeeld tijdens de rit die eindigde in Culoz, toen reden we zelfs twee keer over de klim. Eerst helemaal naar de top, daarna tot aan de Lacets. Die rit was niet alleen leuk vanwege de overwinning van Pantano, maar ook omdat we toen konden genieten van de daalkunsten van Zakarin. Bergop deed hij niet onder voor Majka en Pantano, maar in de afdaling moest hij ze toch mooi laten rijden. Ik mis Ilnur soms nog wel eens. In 2017 reden we tijdens de Tour ook nog eens over de Grand Colombier, dat was in die rit naar Chambéry. Eerst de Col de la Biche, daarna de Grand Colombier en een stuk later ook nog Mont du Chat. Op de Grand Colombier kwam Barguil als eerste boven. Vervolgens figureerde de klim vooral in de Tour de l'Ain, zowel in 2019 als 2020 kwam er een rit aan boven op deze berg. In 2019 won Pinot, maar toen was het deelnemersveld niet heel indrukwekkend. Dat was in 2020 wel anders, na de coronabreak stonden er een paar enorm sterke ploegen aan de start. Jumbo-Visma en Ineos op volle oorlogssterkte zo'n beetje. Roglic won, een kunstje dat hij een paar weken later in de Tour niet kon herhalen. In de Tour de France van 2020 volgde er voor het eerst een aankomst boven op de Grand Colombier. Een rit van 175 kilometer met een start in Lyon, een lange, vlakke aanloop en daarna drie zware beklimmingen. Eerst Selle de Fromentel, in feite de achterkant van de Grand Colombier, daarna de Col de la Biche en als slotstuk de Grand Colombier van dezelfde kant als nu. Gedurende etappe was vooral Jumbo-Visma aan het controleren, zij bepaalden het tempo en ze gaven de koplopers weinig ruimte. Op de voorlaatste klim waren ze al aan het beuken en ook op de slotklim bleven ze aan de gang. Ze maakten slachtoffers, onder meer Egan Bernal moest lossen. Die stond derde in het klassement, dus dat was op dat moment wel significant. De rest van de klim was allesbehalve significant. Met liefst 11 renners samen begonnen we aan de laatste kilometer, waar Sepp Kuss de sprint bergop mocht aantrekken voor Roglic. Die plaatste een versnelling, maar hij kwam niet weg. Pogacar ging vlotjes mee en het was vervolgens diezelfde Pogacar die naar de ritzege wist te sprinten. Pogacar en Roglic eindigden in dezelfde tijd, maar Pogacar pakte dankzij de bonificaties wel wat tijd terug ten opzichte van Roglic. Dat leek op dat moment nog niet zo belangrijk, de voorsprong van Roglic was nog steeds vrij groot. Maarja, dat draaide een week later wel even wat anders uit. Hoe dan ook, het was geen geweldige aankomst. Het was eigenlijk ronduit saai. En dat lag dus aan het parcours, dat was te zwaar. We moesten snel nog eens terug naar de Grand Colombier, want daar kun je dus wél koers maken. Maar de renners maken pas koers als de ritten makkelijk zijn. Is de theorie van Thierry. We gaan nu dus wél een geweldige beklimming zien van de Grand Colombier. Ter hoogte van die lacets gaan de favorieten elkaar al bestoken, dat kan niet missen. Ofzo. Ik ben er klaar mee. ![]() Geen idee of er verder nog meer over de klim en de omgeving zelf te vertellen valt, die hele Grand Colombier en het idee erachter kan me gestolen worden. Het gaat vanmiddag 33 graden worden in startplaats Châtillon-sur-Chalaronne, de hitte is weer helemaal terug. Geen kans op regen, een beetje wind rechtstreeks uit het zuiden. Tegenwind tijdens eigenlijk zo'n beetje de hele rit, genieten. Alsof het al niet kut genoeg was allemaal. In Culoz, aan de voet van de Grand Colombier, wordt het 31 graden. Boven op de berg zal het dan vast nog een paar graden koeler zijn, maar alsnog vrij warm. Nog steeds wind uit het zuiden, maar net iets minder fel dan aan de start. Klein beetje wind in de rug op de klim, dat moet de aanvalslust dan maar stimuleren. Het is een belachelijk korte rit, dus beginnen we er om 13:45 pas aan. Neutralisatie van 10 minuten, dus om 13:55 gaan we beginnen aan het ellenlange vlakke stuk. Helemaal live te zien bij de NOS en Sporza, geweldig. De aankomst wordt verwacht tussen 17:12 en 17:32. Als je rond 16:00 inschakelt zie je meer dan genoeg. ![]() Dit is dus een onvervalste unipuerto. Een rasechte _____/. Het is 14 juli en dus willen alle Fransen in de vlucht, maar in de praktijk blijkt vaak dat dit nergens op uitdraait. Echt een overschat fenomeen, in feite is het een dag als alle anderen. Dus winnen de Fransen niet. Al kan dat natuurlijk met wat geluk wel. Er gaat op een gegeven moment een kopgroep wegrijden en als die niet wordt gecontroleerd gaat er met wat pech een enorme onbenul winnen boven op de klim. Door de vlakke aanloop zou letterlijk iedereen in de kopgroep kunnen eindigen. Het is een beetje de vraag wat UAE van plan is. Ik denk dat Jumbo het prima vindt om een groepje te laten rijden, dan zijn de bonificaties in ieder geval weg. Ze zullen dit inschatten als een etappe die op het lijf van Pogacar geschreven is. Eén ferme inspanning aan het eind, niet de hele dag door meerdere keren in het rood moeten. De theorie is dat dit Pogacar goed moet liggen, beter dan de bergritten die hierna komen. Jumbo gaat deze dag proberen te overleven. Als ik UAE was zou ik dan weer gaan controleren. Er komen hierna nog twee zware bergritten waar je ook je knechten nodig gaat hebben, maar als je het slim speelt is deze rit heel makkelijk te controleren. Probeer in de beginfase een lullig kopgroepje weg te laten rijden en geef deze jongens nooit meer dan een paar minuten voorsprong. Een type Bjerg en een type Laengen laten boren op het vlakke, zou te doen moeten zijn. Als de kopgroep niet te groot is moet je deze etappe controleren, want er liggen gratis bonificaties aan het eind. Het is geen klim voor een lange aanval, ook niet als het de hele dag makkelijk is geweest. In principe zit het zwaarste deel in het begin, wat positief zou kunnen zijn. Als je het verschil wil maken zul je tijdens dit zware deel moeten aanvallen. Maar de renners koersen vaak vrij behoedzaam en dus zullen ze niet heel blij zijn met het laatste deel van de klim, een deel dat een stuk makkelijker is. Bij een vroege aanval is het nog vrij ver fietsen tot de finish terwijl de hoge percentages weg zijn. Ik kan me zomaar voorstellen dat we hier weer met een optocht te maken gaan krijgen. En dan wint Pogacar aan het eind de sprint. Weer vier tellen dichter bij Vingegaard. Eerlijk gezegd kijk ik vandaag alleen uit naar de sprint naar de voet van de Grand Colombier. Dat wordt een sprint gelijkend op de eerste meters van Alpe d'Huez in 2003. Met een volledig peloton en meerdere treintjes naast elkaar naar de voet van de klim, waarna het een beetje de vraag is hoe lang het duurt voor de boel uit elkaar spat. Gouvenou hoopt snel, ik schat in dat je met een peloton vol frisse jongens nog lang een hoop knechten vooraan gaat zien. Weer een dagje voor Kuss om praktisch tot aan de finish te brommeren met de rest in zijn wiel. Ik hoop dat het zo kut mogelijk wordt en dat er zo min mogelijk gebeurd, waardoor Gouvenou hopelijk leert dat dit niet de manier is om ritten te ontworpen. Stel je voor dat dit wél een spektakel wordt, dan krijgen we volgend jaar met 10 unipuertos te maken. De renners moeten ons een dienst bewijzen door niet te koersen, hup. 1. Pogacar. Ik weet niet of hij hier meteen all-in gaat of dat hij net als in 2020 wacht op het sprintje. Ik denk (en hoop) dat hij alleen voor het sprintje, de rit en de boni's gaat. Meer dan genoeg. Tweede keer Grand Colombier als aankomstplaats en twee keer een zege van Pogacar in de sprint zou wel lichtelijk iconisch zijn. Tevens een bewijs dat we te vaak de Grand Colombier in koers zien. 2. Vingegaard. Als hij hier Pogacar niet kan volgen heeft hij een groot probleem. Dat zou normaal wel moeten lukken, maar in de sprint gaat hij hem nooit kloppen en dus ziet hij de Sloveen wel weer wat dichterbij komen. 3. Pidcock. Drie jaar geleden ging Ineos massaal kopje onder op deze klim, als het ze nu iets beter vergaat kan Pidcock in het sprintje aan het eind nog wel een mooie ereplaats toevoegen aan de collectie. Hij moet eigenlijk ook wel, anders heeft Ineos voor niets de afgelopen dagen op kop gereden om allerlei renners niet te dichtbij te laten komen. Beschamende tactiek van een ploeg die ooit jaarlijks de Tour won. Het lek is gelukkig voor ons nog lang niet boven. 4. S. Yates. Je moet wat. Zou het allemaal ook maar iets uitmaken? 5. Hindley. In het sprintje bergop staat hij niet op de foto, toch wordt het een vijfde plaats. Leuk. Kan deze rit snel voorbij zijn? ![]() Wielerterrorist Thierry G. | |
TommyL0204 | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:15 |
Voor elke Unipuerto een lijfelijke straf op een plein in Pau. Dat zal hem leren | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:35 |
Het kan ook best leuk worden. Een matige kopgroep niet al te ver vooruit bij die eerste heuvel. Nieuwe strijd om een kopgroep op die heuvel. Strijd op drie fronten op de slotklim. Wat mij betreft moet er vooral variatie in een parcours zitten. Als je rigide regels hanteert over wat wel/niet een goede rit is, dan blijven er niet zo veel smaken over. Rit als deze heb ik geen enkel probleem mee als het niet te vaak is. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38 |
Dat is het ook. Bij een op papier leuke rit heb je hier de hele dag gezeik dat het niet volgens het leuke plan gaat en het een kutrit is. ![]() | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:28 |
Ik heb er ook niet zo'n probleem mee met het oog op de Alpenritten die nog komen. Wel zou ik prima vinden om strijd tussen Pogacar en Vingegaard om de ritzege te zien. Eventueel met veel naar elkaar kijken en andere renners die daardoor nog een kans maken. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:28 |
Stef Crass gaat naar de Vuelta overigens. Nieuwe kans op een mooie Crassement @Mani89 | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:32 |
Als je deze rit 'wel prima' vindt ben je medeplichtig aan de onthoofding van het wielrennen. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:38 |
Wat is er mis met een Unipuerto als we hierna 3 ritten door de Alpen krijgen met 4/5 beklimmingen? | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:44 |
Ik krijg bij de lovende woorden van R_R over de Grand Colombier flashbacks naar die van een niet bij nader te noemen sympathieke stad aan de voet van de Pyreneeën | |
Chippiegang | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:49 |
altijd genieten, die rants van @Rellende_Rotscholier over unipuertoritten. en dan die Foto van G. erachteraan ![]() ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:50 |
Precies. Ik vind dit ook verre van een geslaagde rit en ik verheug me er niet al te veel op. Maar als je hier 3 extra bergen in had gestopt, was het echt een overkill geworden met alles wat er nog aankomt. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:50 |
Er is altijd alles mis met een unipuerto, omdat je de hele dag naar groeiend gras kijkt om vervolgens een sprintje bergop aan het eind te zien. Het is een massasprint, maar dan omhoog. En wat is er mis met een massasprint? Nou, vooral dus dat je de hele dag nergens naar kijkt voor een paar minuten spanning aan het eind. Dat is hier niet anders. Dat er hierna nog twee bergritten volgen maakt het zelfs alleen nog maar erger. Als deze rit geïsoleerd zat zou er een extra reden zijn om de klim te gebruiken om verschillen te creëren, nu zitten juist die twee dagen erna er ook bij in het achterhoofd. De kans bestaat dat men vandaag niet teveel inspanningen verricht, want er volgen hierna immers nog twee zware dagen. Drie bergritten achter elkaar is in die zin ook helemaal geen goed idee. Dan heb je nog de afstand natuurlijk, er moet wel een bepaalde ondergrens in beeld blijven. Een rit met dit profiel mag wat mij betreft niet zo kort zijn. Je kan een keer een korte en explosieve rit op de route leggen na een zware bergrit, maar tijdens deze rit deze afstand zou strafbaar moeten zijn. Deze etappe had langer moeten zijn, met extra klimmetjes, waarna je de volgende twee dagen ergens een keer wat had mogen schrappen. Dat was qua volgorde een stuk logischer geweest. En dan nog het punt dat ik een paar keer heb proberen te maken, tevergeefs blijkbaar. Dit is een test case voor Gouvenou. Bergritten met meerdere beklimmingen zijn al snel te zwaar en dan gaat men gecontroleerd fietsen. Een vlakke rit met een explosieve aankomst zorgt juist voor minder controle en meer actie. Deze rit hoeft maar enigszins het aanschouwen waard te zijn en dan gooit Gouvenou in de toekomst meer van dit soort gedrochten in het parcours. En dan ben je mijns inziens dus bezig de koers te onthoofden. Alle smoesjes zijn niet meer van tel als dadelijk alle bergritten er zo uitzien. Zijn hele theorie slaat ook nergens op als je vorig jaar de Granon zag, maar zo'n soort rit ontbreekt dit jaar dan juist weer. In het hoofd van Gouvenou is het altijd Sesamstraat. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:54 |
Ik heb liever een unipuerto van 138 km dan een van 200 km. Nu zijn we tenminste vrij snel aan de slotklim en valt het 'naar groeiend gras kijken' nog enigszins mee. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56 |
Mee eens. Af en toe een rit van 130/140 kilometer (vooral vlak) zou ook prima zijn, mits dat dan wel afgewisseld wordt met enkele klassiekerachtige ritten van 200/240 kilometer. | |
Mani89 | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:57 |
💪🏻💪🏻💪🏻 | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 10:58 |
Niemand heeft het over een unipuerto van 200 kilometer. Het schijnt dat er hier allerlei beklimmingen liggen, die je zonder veel moeite te doen aan het parcours had kunnen toevoegen. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:02 |
Hier in de regio had je inderdaad zonder twijfel een veel betere etappe uit kunnen tekenen. Maar dan had je wel concessies moeten doen aan de 2 Alpenritten in het weekend, die naar mijn idee vrij aardig ontworpen zijn. De rit naar Morzine inruilen voor een vlakke rit had ik ook niet meteen toegejuicht. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:03 |
Dat mis ik wel in de huidige parcoursen. Vlakke ritten mogen van mij max. 150 km zijn als ze puur voor de sprinters zijn uitgetekend, en een keer een explosieve berg- of heuvelrit vind ik ook niet erg, maar stop er dan ook eens 2 of 3 echt lange berg- of heuvelritten in van 220+ kilometer. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:07 |
dat stuk naar die sprint toe is toch ook een klim man sjongejongezeg. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:08 |
Als je deze rit zwaarder had gemaakt had de rit naar Morzine prima een paar kilometer kunnen inleveren. Dan had iedere rit wat mij betreft meer toegevoegde waarde gehad. We moeten de lat hoger blijven leggen dan de bodem, en deze rit is wat mij betreft de bodem, net als de tijdrit na de rustdag. Hier zitten ze met een kettingzaag aan de stoelpoten van de sport te zagen. De hele essentie van de sport verdwijnt als dit het pad wordt dat we in de toekomst vaker gaan bewandelen. Behandel je het als een incident dan is het te overzien, mijn vrees is dat dit geen incident is maar dat het de norm gaat worden. | |
Steven184 | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:15 |
De Giro die Menchov won staat in mijn geheugen als het bijna perfect wisselende parcours. Zelfs met heuvelaankomst aan eind van bergrit | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:19 |
Klimtijdrit van 60km toch ook? | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:26 |
Een dag die ignorant dagjesvolk zoals ik van te voren kon aanstrepen in de agenda ![]() | |
Steven184 | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28 |
Yes | |
-XOR- | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28 |
dagjesvolk on tour | |
Mani89 | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:53 |
Zonder dagjesmensen houd je hier een heel eng extreemlinks kliekje over. Dat wil ook geen mens. | |
Boezeidekoe | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:53 |
Etappetje van 138km met 1 berg. Schande. Beter nog een dagje in de Beaujolais of Jura een heuvelrit kunnen toevoegen ipv deze shit. Wat wel zou kunnen helpen is dat we hoop ik net als gisteren 2 uur het gevecht om in de vlucht van de dag te zitten te zien gaan krijgen. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 11:58 |
Dat heet WLR | |
297534 | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:04 |
Tja, het wordt waarschijnlijk inderdaad niet zo boeiend vandaag. Aan de andere kant, je kan wel allemaal bergen en heuvels toevoegen, maar dan kunnen de renners ook besluiten om tot de laatste berg in een slakkengang er overheen te gaan. Dat hebben we ook al vaker gezien en is nog frustrerender omdat de verwachtingen zo hoog gespannen waren. | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:06 |
Dat valt deze tour nog wel mee, als je bijvoorbeeld naar gisteren kijkt hebben heuvels in het begin van de rit wel zin om de koers attractiever te maken. Maar dat hoeft ook niet per se elke etappe, morgen en overmorgen zijn zwaar genoeg. | |
297534 | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:09 |
Ja dat is wel zo. Maar die heuvelritten zijn meestal wel leuk. Bij echte bergritten kan het wel eens tegenvallen. Maar goed, misschien valt het allemaal mee en gaat het vanaf kilometer 0 helemaal los. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:10 |
Als het 2 uur duurt, ben je al bijna aan de voet.. 5 minuten lijkt me kansrijker | |
THEFXR | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:15 |
wat is de duurtijd van de laatste berg? ongeveer 35 min? | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:17 |
Nee joh, veel langer. Bijna 46 minuten de vorige keer | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:18 |
Tadej kan het in iets meer dan 46 minuten: https://www.strava.com/segments/34806258 | |
THEFXR | vrijdag 14 juli 2023 @ 12:19 |
je weet nooit welke mutant vandaag gaat opstaan ![]() | |
Chippiegang | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:01 |
Ik wacht nog steeds op een finish op het duo Joux Plane - Joux Verte. Zeker nu er steeds meer afkeer komt voor aankomsten na een afdaling. Daarnaast mis ik ook al een tijdje de klim naar Annecy-Semnoz. Was toch een klim waar Quintana Froome nog even op het rooster legde | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:12 |
Moncoutie daar ook nog met een mooie tijd, dus fiets ook nog aardig door dus. | |
crv | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:24 |
ga je dit jaar weer in je string de berg op rennen ? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:24 |
| |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:26 |
Nee, lijkt me geen fijn idee. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:26 |
Een combinatie van Joux Plane en Joux Verte ligt enorm voor de hand, vooral omdat de Joux Verte net iets makkelijker is dan de Joux Plane. Dat zou een leuk schouwspel kunnen opleveren. Als ik me niet vergis wilde de burgemeester van Morzine ook graag die klim toevoegen aan deze etappe, maar hij kreeg nul op het rekest van de organisatie. | |
THEFXR | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:27 |
ik schat voor vandaag 43 min, eens kijken waar we op uitkomen. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:34 |
Dan moeten ze vanaf onderaan al vol gaan koersen ![]() ![]() ![]() | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:43 |
Denk dat Jumbo wel vanaf de voet wil koersen, vraag is dan of de kopgroep nog bij te halen is (dat ligt dan aan UAE waarschijnlijk) Maar volgens mij legde Jumbo het tempo in 2020 ook vanaf de voet hoog, dus verwacht niet dat het veel sneller gaat dan toen | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:57 |
De Noren willen met de hele ploeg mee | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 14 juli 2023 @ 13:57 |
Ja volgens mij zei Pogacar toen dat het met dat tempo onmogelijk was om weg te komen? Die verhoudingen liggen nu wel wat anders. | |
Mani89 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:00 |
UAE heeft al aangegeven volle bak te gaan achtervolgen voor de ritoverwinning. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:00 |
Allemaal dronkaards daar in Châtillon-Sur-Chalaronne of wat? | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:00 |
Bini ![]() | |
Sked | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:00 |
Hier ga ik eens voor zitten. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:01 |
Ik denk iedere keer dat Astana B&B is. | |
Salina | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:02 |
Dat doet ie alleen als opi en omi meekijken. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:02 |
Dat verklaart je voorspellingen. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:02 |
Wel mooi tenues. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:03 |
Tijd voor een flopgroep van 4 renners | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:03 |
Chaves heeft een babyzitter mee om hem in de vlucht te krijgen. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:04 |
Alle Franse ploegen moeten wel iemand mee hebben hè! | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:07 |
Ik ook ja | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:07 |
Tijd voor NOS om de boel te fiksen want zo heb ik er niks aan. Edit: Sporza heeft precies hetzelfde. Om beurten de achtergrond van de start van de uitzending, dan weer een still uit de live-uitzending. Heel af en toe drie seconden bewegend beeld. Denk dat de KPN loopt te kutten. [ Bericht 64% gewijzigd door Dr_Flash op 14-07-2023 14:13:34 ] | |
Fretwork | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:08 |
Mooie kleuren- en vormencombinatie, voor een zak knikkers | |
THEFXR | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:08 |
de 14de juli, de punaise strooiers zijn vooraf betaald ![]() | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:09 |
UAE probeerde al een beetje af te stoppen daar volgens mij | |
Aguero | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:09 |
Voor een renner die het vandaag niet gaat proberen is Skjelmose verdacht actief. Nooit de renners vertrouwen. | |
Aguero | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:11 |
Ze kwamen toen wel met een man of tien in de laatste kilometer dus het zal niet 100% volle bak zijn geweest. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:12 |
De TGV heeft er zin in | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:12 |
En Skjelmose gelooft toch al niemand meer! | |
Zorro | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:13 |
Tour Giro Vuelta? | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:21 |
UAE gaat denk ik alleen controleren als het een groepje van 6-7 wordt. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:22 |
Bijna klaar? | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:23 |
nee | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:23 |
Te veel ploegen die er nog heen willen. Ook voor die ploegen zou ik zeggen dat 4 wel erg weinig is. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:24 |
Nu zijn er wel wat groepjes met voorsprong. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:25 |
Heeft UAE een probleem? | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:25 |
Dit is een gevaarlijke groep voor UAE | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:26 |
Dit is een leuke groep. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:26 |
Ik zou Bol toch niet laten wegrijden. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:27 |
Wel een waardeloze groep qua klimmers, Latour nog de beste. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:27 |
Hup UAE dus | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:28 |
Van Gils. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:28 |
Coquard ![]() | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:28 |
Gaan ze dus wel terughalen | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:29 |
Was te verwachten met deze aanloop. Al zitten er nog wel een paar aardige klimmers bij. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:29 |
Misschien vindt onze Pool nog eens z'n klimbenen | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:29 |
Tejada is ook geen slechte klimmer natuurlijk. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:30 |
Shaw was ook wel sterk eerder deze Tour, maar topklimmers zijn het allemaal niet nee (al kon je dat verwachten met deze aanloop) | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:30 |
Eenkhoorn en Kwia zijn binnen deze groep ook geen slechte klimmers. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:31 |
Succes UAE. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:31 |
Eenkhoorn? Die is hier toch niet van? | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:31 |
Eenkhoorn zit er niet bij toch? Alleen Van Gils. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:31 |
Volgens Steef wel. | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:31 |
Zimmermann? | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32 |
Aan het werk Vegard | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32 |
Als het draait. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32 |
Ah, daar zijn ze al. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32 |
PCS aan het liegen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32 |
Als UAE geen hulp krijgt en het voorin draait lijkt het me kansloos om dit gat klein te houden. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:33 |
3 minuten is genoeg. Dan rijden ze er zo naartoe op de slotklim. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:34 |
José heeft niet opgelet bij de voorbeschouwing. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:34 |
Ze hoeven het niet dicht te rijden inderdaad, als ze maar binnen 3 minuten aan de voet zitten. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:34 |
Eens, maar succes. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:34 |
Je moet Cees Bol hier geen 40 minuten geven. | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:35 |
Dat is wel het probleem bij hem ja. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:36 |
Boogerd zegt ipv "even afkloppen", "dan pak ik even hout beet". Die kende ik nog niet. | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:37 |
UAE heeft een droomplan | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:37 |
Het lijkt mij ook sterk dat UAE dat in hun eentje op minder dan 3 minuten kan houden | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:39 |
Meestal beginnen ze wel te kloten in zo'n groep van 20 naar de klim dichter bij komt. Dat hebben ze wel nodig, want hulp vanuit het peloton zal er wel niet komen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:39 |
Mozzato en Stuyven zijn vervelende stoorzenders. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:41 |
Hoezo doen ze dat dan? | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:41 |
Er zitten in de kopgroep voldoende koppeltjes om het tempo erin te houden. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:41 |
Die zullen niet vol doorrijden. Er zijn ook net te weinig koppeltjes. Je ziet het al. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:44 |
Zal AG2R straks ook meerijden voor het ploegenklassement? ![]() | |
Slobeend | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:44 |
Dat slaat geen hout @Mani89 @Koffieplanter | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:45 |
Stelletje transfoben bij de UCI | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:45 |
Bedankt Starhopper. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:49 |
Ze houden het mooi vlak zo. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:51 |
Ach, Carl | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:51 |
De UAE boys rijden zich helemaal leeg. Wordt vooral interessant hoe lang ze het volhouden. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:51 |
Aukera Berriak gaat wel overal viraal zeg. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:51 |
Geeft wel moraal dat het niet oploopt | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:51 |
Carl is mad. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:52 |
Met zijn drieën houden ze dit nog wel anderhalf uur vol lijkt me. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:56 |
Is dat eigenlijk het nationale anthem van Baskenland of hoe moet ik dat nummer inschatten? Buiten het inmiddels bekende filmpje heb ik het nog nooit gehoord. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:56 |
De strijd van Carl om achter de kopgroep te mogen is het belangrijkste aandachtspunt bij Sporza ![]() | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 14:57 |
Deze schuif ik door naar onze Bask @Rellende_Rotscholier | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:00 |
Vooraan zouden Bol, Teunissen, Petit en Wright zich gewoon helemaal leeg moeten trekken. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:04 |
Wel typisch dat nog steeds overal Eenkhoorn wordt vermeld als lid van de kopgroep. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:06 |
+ Bettilol | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11 |
Aukera Berriak is een nummer van de Baskische band ETS (En Tol Sarmiento), op dit moment is ETS de meest populaire Baskische band die ook daadwerkelijk in het Baskisch zingt volgens Spotify. Meer dan 240.000 luisteraars per maand! Aan het eind van ieder jaar organiseert EITB een showtje waarin allerlei mensen komen optreden. Sinds een aantal jaar is het ook de gewoonte dat er een paar wielrenners op bezoek komen om een nummer van een bekende Baskische artiest te coveren. Een paar jaar terug kwamen Gorka en Ion Izagirre, Pello Bilbao en Joseba Beloki langs en zij kozen dus een nummer van ETS uit. Best een logische keuze, want een van de meest populaire Baskische bands en ze luisteren er vermoedelijk zelf in hun dagelijks leven naar. Dit werd uitgezonden op EITB en uiteraard opgepikt door een paar Baskische twitteraars, waarna het viral ging. Een jaar later keerde Gorka Izagirre terug naar dat programma om samen met Haimar Zubeldia en een paar vrouwelijke wielrenners op te treden, maar dat haalde Twitter dan weer niet. Aukera Berriak is dankzij Twitter een anthem geworden, maar in principe is het zeker niet het nationale anthem van het Baskenland. Dan moet je aan een protestsong als Txoria txori denken, dat is een nummer dat je sowieso ergens door een groep mensen gezongen gaat horen worden als je een tijd in het Baskenland verblijft. Eusko gudariak is nog zo'n nummer, net als Ikusi Mendizaleak. Van de band ETS is het nummer Zurekin Batera dan weer een stuk bekender dan Aukera Berriak eigenlijk, omdat Zurekin Batera geschreven werd ten tijde van corona en het het gevoel van die periode omschrijft. Dat nummer werd ook echt een anthem voor de Basken. Aukera Berriak is niet specifiek een anthem, het is meer cult. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11 |
babbelzieked | |
Bieselke | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:11 |
Tour-live ticker: Hauteville-Lompnès where the intermediate sprint will be contested at km 87.3 was the birthplace of the 1967 Tour de France winner Roger Pingeon who hailed precisely from Lésines, 2.5km away from the town. He passed away at Beaupont, another city in the Ain department on March 2017. He also won La Vuelta in 2019 and came second to Eddy Merckx in the 1969 Tour de France. After his career, he commented cycling on the French speaking Swiss TV along with renowned journalist Bertrand Duboux. Even 2 jaar na je dood, de vuelta winen. Straf, en dat met op voorhand geschreven tekstjes. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:13 |
Hopelijk gaan wat mannen van de tweede lijn UAE onder druk zetten op de Col de la Lèbe. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:13 |
We zijn al halfweg! | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:13 |
Boogerd heeft wel een heel goed geheugen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:13 |
Dan blijkt doping dus niet slecht voor je hersenen. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:14 |
Wel voor je haar | |
GotenSSJ | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:14 |
Dalijk filmpje van Nederland 1-2-3 op 14 Juli natuurlijk, met Kroon die wint. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:15 |
Was een mooie sprint | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:16 |
Er is toch een halve minuut bij gekomen stiekem. | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:18 |
Top, bedankt voor de heldere uitleg! | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:23 |
Ja, heeft hij altijd wel gehad. Mooi dat hij een willekeurige Touretappe uit 2005 kan terughalen alsof die vorig jaar pas verreden is. | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:25 |
Inmiddels al bijna twee en halve minuut...nu gaat het penibel voor UAE worden. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:26 |
Bij 3 minuten wordt het leuk. Dan moeten ze die berg wel echt op knallen zo. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:28 |
3 minuten is ook wel te doen met deze groep | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:30 |
Idd, Knaven zat misschien te slecht gepositioneerd: | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:30 |
Denk het ook wel, maar ze moeten nog 40km tot aan de voet van de klim. Dan kan er nog makkelijk anderhalve minuut bijkomen. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:33 |
Stapel boekjes is wel fijn natuurlijk. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:35 |
Dat gebeurt voorlopig niet. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:37 |
De zanger van ETS mocht ook optreden tijdens de ploegenpresentatie in Bilbao, samen met de zangeres van Huntza. Dat zijn wel echt de twee meest populaire hedendaagse Baskische bands, dus het is op zich niet heel random allemaal. Wel heel grappig om te zien dat bijna alle wielervolgers nu ineens Aukera Berriak kennen, hopelijk spoort het ze aan om de rest van het werk van ETS ook op te zetten. Geheel objectief als ik ben raad ik dat geheel belangeloos aan. | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:40 |
Alleen in de sprint naar de voet gaat er al een seconde per seconde af. | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:42 |
Bedankt voor deze bijdrage, Mike Teunissen BV. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:46 |
trop is teveel | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:47 |
Wat heeft die in 2019 genomen? | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:48 |
De koppeltjes hebben ook gewoon hun werk niet goed gedaan. Te veel gekeken naar elkaar. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:49 |
Wel een bizar seizoen in hindsight inderdaad. | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:50 |
Nog 1 minuut erbij en de kopgroep begint kans te maken | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:50 |
En het was niet eens een contractjaar. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:50 |
Dat gaat niet meer gebeuren. De meeste knechten zijn er al af gewapperd. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:53 |
4 minuten zullen ze minstens moeten hebben en dan nog hopen dat er geen Jumbo/UAE TGV de berg op gaat | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:56 |
Frison moet wachten. Had dat gisteren gedaan. | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:57 |
Volgende week dus nog een sprintersploeg minder om te controleren. | |
GotenSSJ | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:58 |
Herbert ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:59 |
Kenny > Klep | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 15:59 |
Ewan zijn betere klimbenen zijn ook ergens vorig jaar in Italië achtergebleven | |
Zwansen | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:00 |
Ongelofelijk ja. Daarna ook zelden nog iets van die klasse teruggezien. | |
Spaulding | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:03 |
Herbert was een verademing vergeleken met Joris | |
Zorro | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:04 |
Kom ik terug van de winkel en ik zie Apetiet op zoek naar friet. Erg leuk | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:04 |
Mike doet hier al meer voor Zimmermann dan hij de hele Tour voor Girmay gedaan heeft. | |
THEFXR | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:05 |
had je friet en snacks gehaald? | |
Geschiedkundige | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:06 |
Nou net terug van m'n eigen ronde. Nu douchen en de klim ff kijken. Precies op tijd dus. | |
Zorro | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:07 |
Nee. Gemiste kans. Als had dat toch niet meer in de vriezer gepast. Bij de rest van de friet en snacks. En pizza's. En ijs. Je ziet, de prioriteiten zijn goed op orde. | |
Faraday01 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:13 |
Klep heeft een groot probleem? | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14 |
Ik schakel weer in en ik zie 3.55 ![]() Wat is er gebeurd? | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14 |
Dat was inderdaad een heel goed seizoen van Teunissen, maar het is ook weer niet zo dat hij dat jaar met de wereldtop wedijverde. Die eerste Tourrit naar Brussel was best wel een fluke, hoewel hij zijn goede vorm wel al had getoond in de Vierdaagse van Duinkerken en de ZLM Tour. Maar de tegenstand was toen niet heel denderend meen ik mij te herinneren. | |
Zorro | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:15 |
Minachting van het publiek. | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:15 |
De kopgroep heeft het pulleton een neus gezet! | |
Chiappucci | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:16 |
Petit nog steeds een minuut voor het peloton ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:16 |
Zal het uitmaken? Wie van die kopgroep verliest er niet minimaal 4 minuten? | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:16 |
Klep | |
Zorro | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:16 |
Klep | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:17 |
Arme Frison | |
-XOR- | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:17 |
Dag Klep | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:17 |
Vooral Frison heeft nu een groot probleem. | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:17 |
Klep dicht. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:17 |
Volgens van Gils hebben ze zes à zeven minuten nodig maar dat lijkt me ook wat overdreven. | |
TommyL0204 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:17 |
Ach koala | |
Tjacka | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:18 |
HEEFT POGACAR EEN PROBLEEM | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:19 |
Die mag nog een kwartier verliezen in 30 kilometer. | |
Faraday01 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:19 |
Dat kan inderdaad echt niet van Klep. | |
THEFXR | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:20 |
nog 5 Km | |
hhh38 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:20 |
Als Pogacar en Vingegaard vroeg volle bak gaan is 4 minuten niet genoeg. Maar ik denk dat ze elkaar niet los krijgen en het meer hollen en stilstaan wordt, als ze al vroeg aan zouden vallen. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:21 |
Gelukkig is het vlak ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:22 |
Geen Ewan meer. Alleen zijn moeder vindt het jammer. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:22 |
De downfall van Ewan is echt fantastisch om te beleven. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:29 |
Implosiegevaar | |
TommyL0204 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:29 |
Kom maar door Manuel Beltran. Zelfs Lance vond het toen wat te gek qua tempo ![]() | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:30 |
Ik hoor nu bepaalde muziek afspelend in mijn hoofd. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31 |
Oei, Wout. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31 |
Wout ![]() | |
Geschiedkundige | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31 |
Wout | |
Szura | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31 |
Ach Wout | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31 |
Geen sprint, op deze manier is het voor de koplopers. | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31 |
Wout is viesslecht. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:32 |
Morgen weer in de vlucht voor Vingegaard ritwinst. | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:32 |
Jumbo zet al-les op het feit dat ze morgen een droomplan gaan uitvoeren. | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:33 |
Vegard verliest voorlopig alleen maar terrein op de koploper en achtervolgers. | |
DeeBee | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:33 |
Eeuwig zonde dat dit van YouTube is verdwenen ![]() | |
Geschiedkundige | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:33 |
Jumbots spaarstand | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:34 |
De beste renner ter wereld betaald cash voor gisteren. | |
XSbig | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:34 |
Hebben die mensen nou echt niet door dat ze verschrikkelijk irritant zijn? | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:34 |
Vinjego geïsoleerd? | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:35 |
Nee, denk ik niet. | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:35 |
Nee. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:35 |
Slecht teken trouwens dat half Jumbo lost terwijl er geen seconde van de voorsprong van de koplopers afgaat. | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:35 |
T moet rapper jongens | |
heywoodu | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:35 |
Nee, die steken nog een rookdingetje af met hun anderhalve hersencel. | |
Belgosome | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:35 |
Om hoe laat zouden ze finishen? | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:36 |
Wivco ook al weg? | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:36 |
Sparen voor de komende ritten? | |
Casual-T | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:37 |
Schema van 17:10 zitten we nu op | |
Funzel | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:38 |
Wat leuk, mn adoptierenner bij de laatste 3 man achter Pacher aan ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:38 |
Prachtige beelden. Schitterend. | |
Belgosome | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:38 |
Fred Wright nog dichtbij? | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Renaat veert op. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Alleen heb je niets aan het schema in een etappe als deze aangezien het gemiddelde alleen maar gaat dalen nu. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Dit is toch gewoon "lossen" met het oog op de komende dagen? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Renaat wordt gek. | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Renaat ![]() | |
DiegoFuser | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Sporza wordt gek | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
HIJ RIJDT ER VAN WEG heel even toch even | |
Koffieplanter | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Doe toch maar à la Puy de Dome geen fans op de beklimming. | |
Szura | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Geen zin in Maxim de Pispot van Gils | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
James Shaw als winnaar, wat zou ik dat Gouvenou enorm gunnen. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:39 |
Pacher geparkeerd ![]() | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:40 |
Kwiatkowski en Mohoric zitten niet ver hierachter. | |
Van_Poppel | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:40 |
Ach Benno | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:40 |
2020 was echt een verademing | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:40 |
Ken O'Bonner ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:40 |
Wel goed dat Intermarche alles heeft gegeven voor Zimmermann. | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41 |
Ach ben | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41 |
Veel wensdenken. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41 |
Flashbacks naar Bart de Clercq in de Giro | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41 |
Zal toch maar een sneller mannetje op kop zetten | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41 |
Haalde voor mij toch wel de beleving weg (ook al lag dat ook wel aan het zeer slechte regiewerk). | |
Casual-T | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41 |
Houdt het schema toch rekening mee? 43 minuten voor de laatste 18,3 km. | |
Max23 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Geen Wilco meer maar wel van Baarle? | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Als een vd 4 nu vooraan wint, zou dat een flopuitslag zijn | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Dat halen ze nooit | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Waarom komen ze niet dichter? | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Paniek bij Renaat. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Kwiat ![]() Vreemde snuiter. | |
Koffieplanter | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Kwiatek reed net vol in beeld op een meter of twintig, maar Renaat is compleet perplex. | |
Geschiedkundige | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:42 |
Kwiat | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:43 |
Renaat let duidelijk niet op zijn scherm | |
heywoodu | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:43 |
Ja, Quentin is Pacher. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:43 |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:43 |
GPS kapot? Blijft wel heel lang op 3.37 | |
WAvanBuren | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:43 |
Ach, Wielco. | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Waarom kijken jullie eigenlijk nog sporza als je je zo doodergert aan Renaat en José? Karsten en babbelbelg zijn prima | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Jumbo heeft een GROOT probleem. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Nu niet meer, maar hing al een paar km aan de staart | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Weer geen top 10 voor Wilco | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Klopt niet, verschil is 3 minuten. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Zap eens naar Eurosport. | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Maar die zijn er niet | |
TommyL0204 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Wilco VALT tegen | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Had verwacht dat ie hier nog wel wat top tiens aan z'n palmares zou toevoegen maar t zit er niet in deze ronde | |
heywoodu | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Maar Karsten en babbelbelg zitten deze Tour helemaal niet bij de microfoon. | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Dylan er nog wel bij? | |
Fretwork | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Karsten stond op het openingsweekend nog lekker te knallen op Werchter, hij en Jeroen zijn niet te horen... | |
Mykonos | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Van Baarle die beter klimt dan Wilco | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:44 |
Waar zijn die te horen dan? | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45 |
GPS wordt bijgewerkt | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45 |
Oh lol. Dan heb ik niks gezegd. (Ik kijk met geluid uit vanwege longcovid maal ging ervan uit dat zij er weer zouden zitten) | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45 |
Denk dat de Jumbo's buiten Kuss in de spaarmodus zitten, UAE doet hun werk vandaag | |
Slobeend | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:46 |
Wat een domme take Hans. | |
Mykonos | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:46 |
Wout misschien wel, maar Wilco leek toch redelijk te ontploffen | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:46 |
Snobeend | |
Mansjester | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:46 |
Heb je door longcovid dan last van geluid oid? | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47 |
Er zit niet volk meer in het pulleton | |
Szura | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47 |
Loller GPS | |
Fretwork | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47 |
Het zijn Bobbie en Jan bij Eurosport, dat is wel B-garnituur Of voor Bobbie, bittergarnituur | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47 |
Prikkels. Geluid en beeld tegelijk is teveel. Luister ook al ff geen muziek meer bijv. | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:47 |
Wat zit er dan wel in het peloton? | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:48 |
Klopt, al zegt lichaamstaal ook niet alles. En die was gisteren ook best actief.. anders is het geen heel goed teken | |
Faraday01 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:48 |
En van Baarle hangt er nog aan, daar is weinig sparen aan | |
Mexicanobakker | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:48 |
Wielrenners. | |
Belgosome | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:48 |
Waar zit Fred | |
Dale__Cooper | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:48 |
Kwiatkowski heeft een brommer ingeslikt. | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Ja, die snap ik dan weer niet. Die hoeft niks te doen met UAE op kop en als Pogi gaat, is hij toch meteen weg | |
Remco | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
In zijn Ineos tijd kon die altijd vrij lang mee, vond het juist raar dat die dat deze tour nog niet kon laten zien. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Poga +4 vs Vinge +2 ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Snel gaat het in ieder geval nog steeds niet echt, gezien de voorsprong met Kwia die nauwelijks minder wordt. | |
Faraday01 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Het blijft een enigma, paar dagen per jaar is hij onnavolgbaar goed. | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Sep Koes telt voor 3. | |
Szura | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Rot op Carl | |
Marcoss | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:49 |
Wel de vraag of dat echt zo is of dat de GPS nog steeds niet accuraat is | |
Felagund | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:50 |
Marco kan nog wel wat pasta gebruiken, dit gaat niet hard genoeg. | |
Scorpion_17 | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:50 |
Uae toch wel met n sterkere ploeg dan vorig jaar. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:50 |
Oh dan is het goed ![]() | |
franklop | vrijdag 14 juli 2023 @ 16:50 |
Kwiat gaat winnen |