DecoAoreste | donderdag 13 juli 2023 @ 16:09 |
Etappe 12: Roanne - Belleville-en-Beaujolais, 168,8 km Nou, daar kunnen we kort over zijn toch? Het was een zo goed als vlakke rit, er gingen drie onbenullen in de aanval, die werden vroeg ingerekend en daarna gingen we sprinten. De sprint was lichtelijk chaotisch maar de uitslag volgde de wetten van de logica. De sprinter die al drie keer de snelste was wist weer te winnen, ditmaal na een goede lead-out van Dylan Groenewegen. Gefeliciteerd Jasper Philipsen. Tijd om door te gaan met de volgende rit, de vluchters mogen na een snipperdag weer uit hun kot komen. Een rit die lijkt op de knotsgekke etappe van dinsdag staat op het programma. Hopelijk wordt het net zo vermakelijk. ![]() De derde rit van de tweede week gaat van start in Roanne, een stad in het departement Loire, regio Auvergne-Rhône-Alpes. In Roanne, waar ongeveer 34.000 mensen wonen, is de Tour pas voor de tweede keer. In 2008 ging hier een etappe van start, dat was de rit die aan zou komen in Montluçon, de plaats waar we gisteren dan weer doorheen zijn gefietst. In Montluçon won Sylvain Chavanel, hij klopte Jeremy Roy in een sprintje. Het is pas de tweede keer dat de Tour hier is, en toch heeft Roanne een flinke wielergeschiedenis. Zo hebben we Parijs-Nice en het Criterium du Dauphine hier regelmatig zijn passeren. In 2019 waren we hier nog tijdens de Dauphiné, er werd een tijdrit verreden van Roanne naar Roanne. Die tijdrit werd gewonnen door Wout van Aert, maar voor de tijdrit gebeurde iets veel belangrijkers. Tijdens de verkenning werd Chris Froome gegrepen door een windvlaag, sodemieterde hij tegen een huis aan, brak hij al zijn botten en sindsdien fietst hij al een aantal jaar op het niveau van voor zijn merkwaardige doorbraak eind 2011. Wij zijn de windvlaag in Roanne zeer erkentelijk. Roanne is daarnaast de stad van CR4C Roanne, een wielerclub. Club Routier des Quatre Chemins de Roanne, het zegt u wellicht niets. Toch verdient deze Franse amateurploeg enige erkenning, want tal van bekende renners hebben hier (een deel van) hun opleiding genoten. In de Tour zijn als ik even snel kijk drie renners aanwezig die ooit voor CR4C Roanne gereden, te weten Romain Bardet, Nick Schultz en Simon Guglielmi. Enkele andere renners en ex-renners die voor deze amateurploeg hebben gereden zijn onder meer Rudy Molard, Geoffrey Bouchard, Mihkel Raïm, George Bennett, Arthur Vichot en Jerome Coppel. Een Franse ploeg, maar toch ook een ploeg die kansen wil geven aan renners ver weg. Zo reden er recent ook een Zuid-Afrikaan en een Rwandees voor de ploeg, en hebben George Bennett en Nick Schultz hier hun eerste Europese stapjes gezet. Ene Karl Zoetemelk reed ook nog voor deze ploeg, juist, de zoon van. Dan over Roanne zelf: De stad werd ooit als Gallo-Romeins dorp gesticht rond 150 v.Chr., het heette toen Rodumna. In de Romeinse tijd werd het Roidumna en in die tijd lag de stad op een kruispunt van twee Romeinse wegen. In de middeleeuwen werd vooral de binnenvaart op de Loire belangrijk, aangezien Roanne gelegen was aan deze rivier ging het goed met de zaken. Tot de aanleg van de eerste spoorlijn naar de stad in 1858, had Roanne de tweede drukste binnenhaven van Frankrijk met 250.000 behandelde boten per jaar. In de negentiende eeuw ontwikkelde zich een grote textielindustrie en het aantal inwoners vervijfvoudigde. Zoals dat met de textielindustrie ging is die inmiddels verdwenen, net als een hoop inwoners. Van meer dan 50.000 naar 34.000, maar gelukkig hebben we de monumenten nog. Het oudste bestaande bouwwerk is de donjon van een kasteel, gebouwd in de 11e eeuw door Bérard de Roanne. Het is een vierkante toren van natuursteen van ca. 20 meter hoog. Rond 1674 fungeerde het als rechtszaal en gevangenis. Het toerismekantoor van de stad is er gevestigd. Het gemeentelijke museum, voluit Musée des Beaux-Arts et d'Archéologie Joseph-Déchelette, herbergt collecties met betrekking tot de geschiedenis van Roanne (van de prehistorie tot en met de Romeinse tijd), schilderijen (renaissance t/m begin 20e eeuw), aardewerk (met name een verzameling Franse faience uit de Franse Revolutie) en enkele Egyptische oudheden. Ook is er een zaaltje ingericht over de naamgever Joseph Déchelette, een archeoloog die een belangrijke bijdrage leverde aan de typologie van Romeins aardewerk. Het museum is gevestigd in het voormalige Hôtel de Valence, een stadspaleis uit 1787. De naamgever Déchelette kwam uiteraard uit Roanne, tijdens de Eerste Wereldoorlog stierf hij aan het front. Ze hebben hier dus meerdere redenen om trots op hem te zijn. Er is ook nog een voormalig Jezuïetencollege dat de moeite waard zou moeten zijn, daarna beginnen zowel het roadbook als Wikipedia over het kanaal tussen Roanne en Digoin en het feit dat de stad een haventje heeft dat sinds 1992 alleen nog wordt gebruikt door de pleziervaart. Je kunt ook gezellig langs de Loire lopen, dat schijnt een absolute aanrader te zijn. Verder zie ik dat Lea Paci uit Roanne komt. Mijn kennis van Franse muziek is niet enorm groot, maar Lea ken ik dan toevallig wel weer. Prima popmuziek. ![]() ![]() Na de neutralisatie gaan we buiten de stad van start op een brede en behoorlijk rechte weg tussen de bomen. De eerste zes kilometer van de rit rijden we gewoon rechtdoor over een vlakke weg, niets aan de hand. Na een tijd begint de weg wat meer omhoog te lopen, we slaan bij een rotonde linksaf en dan rijden we omhoog richting het dorpje Montagny. De brede weg loopt een kilometer of vier aan 3,5% omhoog. Dat is niet bijster zwaar, maar het is het begin van een rit die ideaal is voor de vluchters en dus gaan we hier oorlog krijgen. In de Dauphiné van 2015 volgden we dit traject al eens, toen tijdens een klimtijdrit die gewonnen zou worden door BMC. Boven in het best schattige Montagny komen de renners wat bochten tegen, ze dalen vervolgens kort af over een brede weg zonder veel bochtenwerk tegen te komen. We komen uit bij een rotonde, hier gaat het naar links en dan rijden de renners rechtdoor naar Thizy-les-Bourgs. Het gaat nog een tijdje wat verder omlaag, maar de weg blijft breed en op een paar vluchtheuvels na komen de renners vrij weinig obstakels tegen. Beneden in Thizy-les-Bourgs komen we een hoop rotondes tegen, we rijden door het centrum en we beginnen daar aan de eerste officiële klim van de dag. Het gaat liefst 4,3 kilometer aan 5,6% omhoog naar de top van de Côte de Thizy-les-Bourgs, de renners kunnen elkaar hier gaan bestoken met de ene na de andere demarrage. Misschien trekken Vingegaard en Pogacar wel weer ten strijde, dat zou ook lachen zijn. Het begin en het eind van de klim zijn wat makkelijker, verder gaat het continu aan 6% omhoog. De passage in Thizy-les-Bourgs, waar vorig jaar een rit in de Dauphiné van start ging, is best gezellig, een mooi oud dorpje. Buiten het dorp loopt de brede weg dan weer vooral omhoog langs groene velden en een verdwaalde boerderij. Als we na 20,5 kilometer de top van deze klim van derde categorie bereiken volgt er niet direct een afdaling, de acht kilometer daarna rijden de renners over een plateau richting Saint-Vincent-de-Reins. De weg over het plateau is breed en behoorlijk goed, de wegen zijn soms bochtig terwijl we afwisselend door bossen en langs grote lappen gras fietsen. Veel koeien, weinig huizen. Af en toe een strookje smerig vals plat omlaag en een paar korte knikjes omlaag, het is zeker na de klim van net vrij lastig terrein. Wel weer een prima begin van de etappe, moet worden gezegd. Ze kunnen het wel, soms. Als we na 28 kilometer koers uitkomen in Saint-Vincent-de-Reins gaan we beginnen aan een korte afdaling, heel snel daarna zal de volgende klim alweer gaan volgen. ![]() ![]() In en rond Saint-Vincent-de-Reins gaat het een kilometer of drie omlaag over een brede weg, wel met een paar flinke bochten onderweg. Na die drie kilometer in dalende lijn loopt de weg meteen weer omhoog, het gaat zes kilometer vals plat omhoog richting Ranchal. In dit stuk komen we 150 meter hoger uit, reken maar uit hoe lastig het hier is. De weg omhoog naar Ranchal is breed, maar wel voorzien van het nodige oplapwerk. Door de bossen fietsen we naar Ranchal, waar we gaan merken dat de wegen ook meer dan vals plat omhoog kunnen lopen. In het dorp begint de Col des Écorbans. Het gaat 2,1 kilometer omhoog aan 7%, als we de organisatie mogen geloven. Twee andere bronnen houden het op 2,1 kilometer aan 6%, net iets minder spectaculair. Een brede weg omhoog dwars door de bossen, paar stroken aan 7% maar verder gaat het vrij stabiel zo rond de 6% omhoog. Na 38 kilometer zijn de renners boven op deze klim van de derde categorie, we zijn nog niet eens 40 kilometer bezig en weer hebben we al het nodige klimwerk achter de rug. Het zal minder spectaculair zijn omdat het niet de dag na de rustdag is, maar dit kan alsnog behoorlijk leuk worden. Op de grens tussen de departementen Loire en Rhône komen we boven op de klim, we rijden de Rhône binnen en in dit departement gaat het eerst vier kilometer vals plat naar beneden over een brede weg door de mooie bossen. We komen wat bochten tegen, maar dat stelt allemaal niets voor. In Poule-les-Écharmeaux komen de renners een rotonde tegen, het signaal dat de weg nadien een kilometer of vijf bijna volledig vlak zal zijn. Breed, recht, bos. Weinig enerverend, het feest kan niet eeuwig blijven duren blijkbaar. De coureurs komen uit in Chénelette, hier slaan ze linksaf en dan gaan ze op weg naar de ongecategoriseerde Col de la Crie. Een kilometer of vier loopt de weg vals plat omlaag, we komen tijdens dit stuk in dalende lijn een paar haarspeldbochten tegen, maar ook hier verwachten we weinig gevaar. We zien vooral veel akkers, boerendorpjes en koeien, het is ineens erg agrarisch. Als we weer een hoop bomen zien verschijnen loopt de weg anderhalve kilometer aan 5% omhoog, waarna het nog eens anderhalve kilometer wat verder vals plat omhoog loopt naar de Col de la Crie. Niet het hoogste punt voorlopig, voorbij de col gaan we bij een rotonde rechtdoor en slaan we even verderop linksaf, het gaat hierna even heel kort een paar meter naar beneden en dan gaat het drie kilometer omhoog aan ongeveer drie procent gemiddeld. Na dit klimmetje, als we het zo mogen noemen, gaat het twee kilometer aan 5% omlaag. Een makkelijke afdaling, vooral dankzij de brede weg, al komen we onderweg wel een haarspeldbochtje tegen. Direct na deze afdaling loopt de weg opnieuw omhoog, we gaan klimmen naar Col du Fût d'Avenas. Dat is een leuke klim, eentje die ik wel eens zou willen zien als aankomst bergop in de Tour. Die geruchten waren er ook in aanloop naar de onthulling van het parcours, maar later bleek dat de klim alleen zou figureren onderweg. Ook nog eens van de verkeerde kant, doeme. We klimmen 2,5 kilometer aan 4% naar de top van de klim, de brede weg loopt nog steeds vooral rechtdoor in de bossen. We komen na 63 kilometer boven op deze klim en daarmee is het heuvelachtige eerste deel van deze rit definitief voorbij. ![]() ![]() De Col du Fût d'Avenas hebben we wel al eens in koers gezien, tijdens de Dauphiné van 2018 bijvoorbeeld. Toen gingen we wel langs een andere kant omhoog, een ontzettend veel lastigere kant. We gaan nu omlaag over die weg, in eerste instantie dalen we vier kilometer af richting Col de Durbize. Op de top van de klim bevindt zich met La Terrasse du Beaujoulais een restaurant waar je zeker even moet stoppen. Ga op het terras zitten en geniet van het schitterende uitzicht over de Beaujolais, de streek waar vandaag de rit zal eindigen. De afdaling is in eerste instantie best lastig, het gaat redelijk steil omlaag en we komen meerdere haarspeldbochten tegen. De weg is breed, het asfalt wel enigszins gedateerd. Ondanks alle bochten zou de afdaling alsnog te doen moeten zijn, of je moet afgeleid worden door het weidse uitzicht. Na 67 kilometer bereiken we een kruispunt, hier ligt de top van de Col de Durbize. Deze klim speelde een hoofdrol tijdens de vierde rit van Parijs tegen Nice van 2021. Toen lag hier een aankomst, op het grondgebied van Chiroubles. Primoz Roglic reed iedereen op een hoop, hij imponeerde nogal tijdens die editie van Parijs-Nice tot hij in de laatste etappe vijf keer onderuit ging en het rondje alsnog verloor. We kozen toen een steile weg omhoog naar de Col de Durbize, de renners hebben vandaag het geluk dat ze de klim mogen afdalen op een vals platte manier. Het gaat voorbij het kruispunt, waar we gewoon rechtdoor gaan, nog eens een kilometer of zeven omlaag aan een procentje of vier. We duiken een bos in en hier komen we nog een hoop bochten tegen, een paar snelle en ook wat haarspeldachtige toestanden. Na een tijd verlaten we het bos weer en komen we vooral langs de wijngaarden van de Beaujolais te fietsen, er wordt weer een lokaal product in het zonnetje gezet. Van de zeven kilometer is het vijf kilometer lang nog best lastig door al die bochten, ook al gaat het dan niet op de meest steile manire omlaag. Als er na al die kilometers bergop nog geen vlucht is ontstaan zou het zelfs nog in deze afdaling kunnen gebeuren, het is er bochtig genoeg voor. De laatste twee kilometer van de afdaling rijden we dan weer rechtdoor Juliénas tegemoet, dit dorpje bereiken we na 76 kilometer en dan begint er een vrij lange tussenfase. In Juliénas, waar in 2016 nog een rit van Parijs-Nice van start ging, rijden we door het centrumpje. Buiten het centrum fietsen we een tijd rechtdoor over een vlakke weg langs de wijngaarden, dat gaat een terugkerend verhaal worden. Een paar bochten en rotondes later rijden we over een licht glooiende weg richting Chénas, een dorpje dat ook weer tussen de wijngaarden ligt. Rond Chénas loopt het een keer een kilometer aan 4% omhoog, daarna gaat het kort omlaag en dan volgt er een klimmetje van anderhalve kilometer aan weer ongeveer 4%. Superzwaar is anders, maar het zal vast allemaal meegenomen worden richting het eind van de rit. Overigens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat we hier vooral voor de plaatjes fietsen, de brede weg slingert mooi langs alle wijnranken af. Oh, oh, oh, wat is het hier mooi. Na een kort stukje in dalende lijn loopt de weg nog eens een kilometer vals plat omhoog. Hierna dalen we een kilometertje af, met tussendoor een haarspeldbocht, en dan gaat het rechtdoor verder op een vrij vlakke manier richting Fleurie. Dit plaatsje bereiken we na een kleine 83 kilometer, quasi op de helft van de rit. Fleurie bevindt zich in het centrum van de Beaujolais. Zijn bijnaam is, hoe kan het ook anders, "de fleurige". Fleurie is een gezellig dorp dat aan de voet van een glooiende berghelling rust. Het is de duurste cru van de Beaujolais. Lees ik op wijnkennis.be, blijkbaar smaakt de wijn zelfs naar bloemen! We moeten ons bij deze omgeving dit soort beelden voorstellen: ![]() Nadat we dwars door Fleurie zijn gefietst mogen we nog eens een kilometer of tien door deze omgeving fietsen. Het blijft eigenlijk continu hetzelfde verhaal, we rijden van wijndorpje naar wijndorpje over glooiende wegen. Jullie moeten me maar op m'n woord geloven dat het eigenlijk continu op en af gaat, met onderweg naar Villié-Morgon nog een keer een klimmetje van een kilometer aan 4%. In Villié-Morgon is de Tour overigens wel eens vaker geweest, in de Tour van 2012 ging hier bijvoorbeeld de tijdrit richting Bourg-en-Bresse van start, de laatste echt lange in de Tourgeschiedenis. Wiggins domineerde en Prudhomme besloot daarna de discipline af te schaffen. De wegen tussen de wijngaarden in zijn bochtig, de paar keer dat het naar beneden gaat komen we dus ook de nodige bochten tegen. Over het algemeen zijn al die bochten prima te doen, maar je moet door het draaien en keren en het op en het af wel constant bij de pinken zijn. Vermoeiende etappe, me dunkt. Na nog eens tien kilometer over deze hobbelige paden in een schitterend decor komen de renners uit in Régnié-Durette, hier gaat na 93,3 kilometer de tussensprint van de dag volgen. De tussensprint volgt in het centrum van het dorp, niet ver na een scherpe bocht naar rechts. De strijd om de groene trui is helemaal niet meer interessant, maar als de renners er toch voor gaan is de aanloop naar deze sprint nog wel interessant. Na de wat smallere passage in Régnié-Durette slaan we linksaf en dan gaan we op weg naar de volgende échte klim van de dag. Over Régnié-Durette wil de organisatie graag nog wel even het volgende kwijt: Last of the six vintages visited on this stage, Régnié is also the last of the ten crus of the Beaujolais since the appellation was only created in 1988. Iets met wijn. Afgehandeld. Het is buiten Régnié even een tijd wat smaller en het loopt nog wat vals plat omhoog, vooraleer we in de omgeving van Lantignié en Beaujeu wat meer gaan afdalen. Het gaat niet enorm steil omlaag, maar we komen wel wat opmerkelijke bochten tegen. Zo slaan we in het centrum van Beaujeu scherp linksaf en rijden we daarna een paar meter over wat steentjes omlaag, heftig. Beaujeu, Beaujolais, in het lokale dialect schijnt het allebei zoiets als mooie berg te betekenen. We gaan buiten Beaujeu naar zo'n mooie berg toe, buiten het centrum slaan we twee keer rechtsaf en dan rijden we over een enorm brede weg drie kilometer vals plat rechtdoor omhoog richting Saint-Didier-sur-Beaujeu. Hier slaan we linksaf en dan beginnen we aan de Col de la Casse Froide. De organisatie vindt dat dit een klim is van 5,2 kilometer aan 6%, ik voeg er na de bocht naar links een stukje vals plat van 2,5 kilometer aan toe waardoor ik aan 7,7 kilometer tegen 5% kom. De weg omhoog begint breed, maar een tijd later fietsen we een bos in en hier wordt het asfalt slechter en smaller. Na een stukje aan 5% in het begin is het twee kilometer vals plat, in het bos begint de klim echt. Als we climbfinder mogen geloven gaat het in de resterende vijf kilometer van de klim continu aan 7% of aan 5% omhoog. Geen stroken aan 6%, het is of vrij lastig of vrij goed te doen. Ik vind het een mooi klimmetje, vooral omdat de renners door een donker bos gaan fietsen. Paar haarspeldbochten onderweg, terwijl we deze vrij onbekende klim aan het verkennen zijn. Deze regio komt vaak terug in Parijs-Nice en de Dauphiné, maar net wat minder in de Tour. Leuk om ook eens wat onbekendere hellingen te zien, en te kunnen constateren dat je buiten de Alpen en de Pyreneeën ook prima kunt klimmen. Het Centraal Massief kent genoeg streken waar de klimmetjes voor het oprapen liggen. Middengebergte kan ook leuk zijn, dat zagen we dinsdag al en dat gaan we nu weer zien. De top van dit leuke klimmetje van derde categorie bereiken we na 110 kilometer, het is nu nog een kleine 50 kilometer fietsen tot de finish. ![]() ![]() Als het goed is debuteert deze klim in de Tour. Tevreden met deze ontdekking, al is het ook wel weer zo dat er in deze omgeving nog veel meer klimmetjes liggen die ontdekt moeten worden. Het bijzondere van de Col de la Casse Froide is dat de andere kant van de klim totaal anders is. Omhoog reden we door een donker bos, terwijl we mogen gaan afdalen door een open landbouwgebied. We zien meer dan een paar boomstammen als we omlaag gaan, we kunnen ineens kilometers ver kijken. De weg omlaag lijkt breder dan de weg omhoog, terwijl het asfalt er wel nog steeds vrij oubollig uitziet. De afdaling kent twee delen, het gaat in eerste instantie vier kilometer vrij steil omlaag richting Claveisolles. We komen de nodige bochten tegen, al zie ik niet direct het grote gevaar. Een paar wat scherpere bochten, maar een beetje renner komt hier heelhuids beneden. Voorbij Claveisolles, waar we linksaf slaan, rijden de renners vier kilometer verder vals plat omlaag richting Lamure-sur-Azergues. We komen in dit tweede deel van de afdaling amper een serieuze bocht tegen. Wel een paar bochten, maar dat is allemaal prima te doen als het zo goed als vlak is. Na bijna 119 kilometer komen we uit in Lamure-sur-Azergues, we slaan scherp linksaf in het centrum en daarna begint direct de volgende klim. De komende 5,5 kilometer gaat het aan 6,1% omhoog naar de top van de Col de la Croix Montmain. Een klim die voorkwam in de Tour van 2019, onderweg in een etappe naar Saint-Étienne. Toen reden we 'm wel van de andere kant omhoog, dus met die kennis schieten we weinig op. De Col de la Croix Montmain is een klim die van iedere kant de moeite waard is, die conclusie durf ik wel te trekken. Als we vanuit Lamure-sur-Azergues omhoog fiesten komen we meteen op een iets smallere weg terecht, we zien ook al direct de eerste haarspeldbocht verschijnen. De weg loopt in eerste instantie omhoog aan 6%, maar daarna krijgen we te maken met een kilometer aan 7%. Buiten Lamure komen we weer in een bos terecht, hier slingert de weg via nog wat meer haarspeldbochten lekker omhoog. Het gaat nog een tijd aan zes procent omhoog, vooraleer we weer te maken krijgen met een kilometer aan 7%. In het laatste stuk richting de top vlakt het wat meer af, waardoor het gemiddelde daalt. Na precies 125 kilometer komen we boven op deze klim van tweede categorie, midden in het bos op een kruispunt van wegen. ![]() ![]() Ik moet zeggen dat ik het toch hoogst opmerkelijk vind dat dit soort klimmetjes pas zo laat ontdekt zijn. De tweede keer dat we hier passeren, je zou zeggen dat het geen slecht idee is om hier vaker een heuvelrit uit te tekenen. Enfin, na de klim volgt er een afdaling van zeven kilometer richting Vaux-en-Beaujolais. De eerste drie kilometer van deze afdaling, daar zou je bijna hartkloppingen van krijgen. We gaan afdalen over een smalle en slechte weg door een donker bos, terwijl we allerlei blinde bochten tegenkomen. Amai, dat gaat wat geven. Het is wel maar kort gevaarlijk, na drie kilometer in dalende lijn volgt er een stevige haarspeldbocht om het lastige deel af te sluiten en daarna gaat het vier kilometer op een makkelijkere manier verder naar Vaux-en-Beaujolais. We fietsen nu wat meer rechtdoor, buiten het bos. Het gaat wat gematigder omlaag langs de wijnranken, die zijn weer terug op de afspraak. De vergezichten zijn soms indrukwekkend, al zullen de renners toch moeten blijven opletten. Als ze eenmaal Vaux-en-Beaujolais bereiken komen de renners in het schattige dorpje wel nog meerdere haarspeldbochten tegen, die zijn dan toch weer even gevaarlijk. Buiten het dorp loopt de weg daarna nog anderhalve kilometer verder omlaag, maar we bereiken nu een brede weg en dus is het laatste stukje van de afdaling geen uitdaging meer. We bereiken Le Perréon, hier ligt de voet van de waarschijnlijk beslissende klim van de dag. Na een vals platte aanloop in Le Perréon gaat het 5,3 kilometer aan 7,6% omhoog naar de top van de Col de la Croix Rosier. Of 5,8 kilometer aan 7,3%, zo kun je het ook bekijken. Lastig, in ieder geval. De lastigste van de dag. We beginnen in het dorp met een kilometer aan 7,4%, daarna gaan we buiten het dorp tussen de wijngaarden in aan 8,3% omhoog, waarna er na een kilometer aan 8% een zwaarste kilometer aan 9% zal volgen. De renners kunnen tijdens de klim genieten van een schitterend uitzicht, al zal het hier ook afzien zijn. We komen op weg naar de top een paar steile haarspeldbochten tegen, ideaal terrein om de tegenstand uit je wiel te kletsen. Richting de top verdwijnen de mooie vergezichten, we rijden weer eens een bos in. Na nog wat laatste haarspeldbochten en een wat makkelijkere afsluitende kilometer aan 6,5% komen we na 140,4 kilometer boven op de top van deze klim van tweede categorie. Er ligt een bonussprint op de top, al kan ik me maar moeilijk inbeelden dat UAE de rit vanwege deze bonussprint gaat controleren. Dus zal het een sprint worden voor de sier, de strijd om de dagzege gaat voor. ![]() ![]() ![]() Kies je profiel. Beide bronnen zijn het er in ieder geval over eens dat het lastig is. Zelfs lastig genoeg voor de klassementsrenners om iets te ondernemen, al is het grote nadeel dat er hierna nog 28 kilometer gefietst moet worden tot de finish. De Col de la Croix Rosier is ook weer een debuterende klim, hoe is het eigenlijk mogelijk? Fiets je al 120 jaar rondjes door Frankrijk, laat je deze regio vol lastige heuvels links liggen, waanzin. Ook wel een tikkeltje waanzin dat we na de top rechtdoor rijden, de afdaling in richting Marchampt. Na een zo goed als vlakke kilometer na de top beginnen we echt aan de afdaling en dan moeten we er toch echt even goed voor gaan zitten. De renners dalen af over een relatief smalle weg in het bos, het gaat een tijd zo rond de 7 à 9% omlaag terwijl we heel wat bochten tegenkomen. Een pittige haarspeldbocht, redelijk in het begin van de afdaling. Een paar blinde bochten, en dan heel wat snelle bochtjes. Als je hier van de weg raakt eindig je in het skoekeloen, een paar meter lager. Op de weg blijven dus, maar dat is vooral tijdens de eerste paar kilometer van de afdaling geen sinecure. Als we dichter bij Marchampt in de buurt komen wordt het terrein wat meer open en het zicht op de bochten wat beter, maar het blijft een afzink om met samengeknepen billen naar beneden te gaan. Bijna in Marchampt rijden we door een paar gehuchtjes, terwijl we inmiddels ook weer heel veel wijngaarden zien. Het blijft draaien en keren over de niet gigantisch brede weg, ik vind het al bij al wel een technische afdaling. Ideaal terrein voor de goede daler om het verschil te maken, ideaal terrein ook voor de Keldermannetjes van het peloton om met een tros druiven om hun nek te eindigen. Eenmaal in Marchampt loopt de weg even een paar meter omhoog, tussen de huizen van het dorp door maken we een lange bocht naar rechts. Nadien gaat het buiten het dorp wat meer rechtdoor, de komende drie kilometer is het zo goed als vlak. We zetten tussen een eindeloze hoeveelheid wijngaarden door koers richting Quincié-en-Beaujolais. Na wat vlakke kilometers loopt de weg nog eens drie kilometer omlaag richting het dorp Quincié-en-Beaujolais en ook buiten het dorp met drie kastelen gaat het nog wat verder omlaag. Het gaat inmiddels wat meer vals plat omlaag terwijl de weg ook wat breder is geworden, het zwaartepunt van de afdaling ligt helemaal in het begin. Hier is het bijtrappen geblazen, op weg naar het laatste hellinkje van de dag. Helemaal beneden slaan we in het gehucht Saint-Vincent, gelegen op het grondgebied Régnié-Durette, rechtsaf. Régnié-Durette kennen we nog van de tussensprint, de renners zouden dus eventueel een stuk kunnen afsteken. Scheelt drie zware klimmetjes. Na de bocht naar rechts rijden we één kilometer rechtdoor over een vlakke weg, langs nog meer wijngaarden. Op wat vluchtheuvels na komen we eventjes niets tegen, terwijl we in de achtergrond het hoofdpijndossier van de dag zien liggen. Daar in de achtergrond gloort een berg, Mont Brouilly. Ik begrijp heel veel dingen niet, maar hier krijg ik dus echt hoofdpijn van. En dat wordt steeds erger. ![]() Hierboven ziet u het profiel van de klim naar Mont Brouilly. Dat ziet er best aardig uit, toch? Het gaat 3,6 kilometer omhoog aan 6,6%, met vooral aan het eind een zware kilometer. Een ideale klim om de rit mee af te sluiten! Eén probleem: we gaan alleen de eerste 1,8 kilometer van deze klim zien. Na de kilometer over de vlakke weg met Mont Brouilly op de achtergrond slaan we bij een rotonde rechtsaf en daarna loopt de weg direct omhoog, een aantal meter aan 5%. Na een wat vlakker stukje gaat het vervolgens eventjes aan 6% omhoog en daarna weer aan 5%. We klimmen 1,8 kilometer aan 5% gemiddeld, na een tocht langs de wijngaarden over een brede weg komen we in de buurt van het dorpje Brouilly uit. We zijn linksaf geslagen, waarna we via een wat smallere weg naar een kruispunt fietsen. Bij dit kruispunt zouden we nog een keer naar links kunnen, dan pakken we de laatste 1,8 kilometer van de klim naar Mont Brouilly mee. Maar we gaan naar rechts en dus zijn we bij dit kruispunt boven. HOE DAN?! Waarom pakken we niet de hele Mont Brouilly mee, hoe kan dat? Thierry, gast, wtf?! En nu denken jullie natuurlijk dat ik me een beetje aan het aanstellen ben. Is uiteraard wel zo, maar kijk dan wat we op de officiële site lezen over deze locatie: Ze hemelen Mont Brouilly helemaal op, maar we gaan helemaal niet naar de top klimmen?! ![]() ![]() Nou, we moeten het dus doen met 1,8 van de 3,6 kilometer. Na het laatste, veel te korte klimmetje, aan een procent of vijf gemiddeld, zijn we na 155 kilometer boven in het dorpje Brouilly. Het is nog 14 kilometer fietsen tot de finish en we beginnen de finale met een grote ronde om Mont Brouilly heen. De weg over de berg heen zal wel te smal bevonden zijn ofzo, ik weet het niet, ik blijf ziedend. De weg om de berg heen is ook niet gigantisch breed, dus dat kan het eigenlijk niet zijn. Na de 1,8 kilometer omhoog gaat het een kilometer of vijf licht naar beneden, met af en toe tussendoor een kort knikje omhoog. We fietsen langs heel veel wijndomeinen en heel wat wijnkastelen, terwijl we een aantal niet al te gevaarlijke bochten tegenkomen. Na een tijd slaan we linksaf en dan zetten we over een bredere weg koers richting Saint-Lager. Toch leuk, lager in een wijnstreek. Het blijft wat vals plat omlaag lopen, op een kort knikje omhoog in Saint-Lager na. Paar flauwe bochtjes hier ook, en een korte passage over steentjes. Buiten het dorp zetten we koers richting Cercié, bij het bereiken van dit dorp slaan we bij een rotonde rechtsaf en dan gaan we daarna rechtdoor een kilometer vals plat omhoog fietsen over een brede weg. Na dit laatste knikje omhoog gaat het twee kilometer rechtdoor vals plat omlaag, tot we op ongeveer zeven kilometer van de finish uitkomen bij een rotonde. Hier volgt het tweede minpunt van de etappe. We botsen op een rotonde aan de buitenrand van de finishplaats. We kunnen rechtdoor naar de finish, in plaats daarvan fietsen we met een boog om de stad heen. Een paar extra vlakke kilometers toegevoegd aan de rit, maar waarom eigenlijk? Om de sprinters nog een kans te geven, of iets? Ik snap het idee er niet helemaal achter, ik vind de finale van deze rit een beetje een domper op de feestvreugde. Enfin, nu ik mijn kritiek luid en duidelijk heb genoteerd kunnen we door met de onnozele slotfase van de rit. Die kan eventueel nog aardig uitpakken als er net als dinsdag een eenzame vluchter vooruit is met een samenwerkend groepje erachter, we zullen het glas maar eens halfvol bekijken. Op zeven kilometer van het eind gaat het bij een rotonde naar links, we dalen rustig verder af naar de volgende rotonde, op zes kilometer van het eind. Hier gaat het rechtdoor en hier wordt de brede weg ook zo goed als vlak. Over een gigantisch brede weg rijden we met een boog om Belleville-en-Beaujolais heen. De weg buigt steeds een beetje flauw af naar rechts, terwijl we om de zoveel tijd een rotonde tegenkomen. Dat zijn goede momenten om aan te vallen, als er hier nog meerdere vluchters samen zijn. Het nadeel is dan weer dat je lang in het zicht blijft, de weg is heel breed en heel recht. Op ongeveer twee kilometer van het eind komen we uit bij een dubbele rotonde, we duiken nu definitief de stad in. Twee keer gaat het naar rechts, waarna we rechtdoor gaan fietsen tot op 500 meter van het eind. Na de dubbele rotonde loopt de weg een kilometer vals plat omhoog, we komen 15 meter hoger uit en dus gaat het gemiddeld aan 1,5% omhoog, jawel! Eigenlijk pakken we deze hoogtemeters vooral in een halve kilometer mee, er is dus nog wel even een strookje aan een procent of drie waar je ook nog je beslissende demarrage kunt plaatsen. Je kunt ook wachten op de sprint, op 500 meter van het eind gaat het scherp naar rechts en daarna gaat het op een vlakke manier rechtdoor tot aan de finish. De weg is breed, nu wel. Krijg je een keer geen massasprint, ligt er ineens wel een aankomst op een fatsoenlijke weg. Toch gelachen. ![]() Voor de allereerste keer ooit is de Tour de France in Belleville-en-Beaujolais, een stad in het departement Rhône, regio Auvergne-Rhône-Alpes. De gemeente maakt deel uit van het arrondissement Villefranche-sur-Saône en er wonen ongeveer 13.500 mensen. Ik heb een klein beetje haast, dus we gaan even Wikipedia kopiëren zonder de boel te factchecken: In de Gallo-Romeinse periode lag de nederzetting Lunna op het grondgebied van de gemeente. In de 12e eeuw kreeg Belleville van Humbert III van Beaujeu een stadscharter. Hij liet ook een stadsmuur bouwen en er kwam een augustijner priorij in de stad. In 1164 werd die priorij een abdij. De kerk Notre-Dame van Belleville, de abdijkerk, was klaar in 1179 en de heren van Beaujeu kozen deze kerk als hun grafkerk. Belleville had een belangrijke rivierhaven op de Saône waar hout, graan, olie en wijn werden verscheept. Na een bloeitijd tijdens de middeleeuwen kende de stad vanaf de 16e eeuw moeilijker tijden door epidemieën en oorlogsgeweld tijdens de godsdienstoorlogen. Door de komst van de spoorweg in de 19e eeuw verloor de rivierhaven van Belleville aan belang en het zwaartepunt van de gemeente verplaatste zich van het oosten aan de rivier naar het westen rond het treinstation. Naast wijnhuizen kwamen er ook fabrieken in de gemeente. Hey, een rivierhaven die aan belang verloor, dat kennen we nog van startplaats Roanne. In Belleville zijn dit blijkbaar de gebouwen die je moet bekijken: Kerk Notre-Dame, voormalige abdijkerk gebouwd tussen 1168 en 1179, Hôtel-Dieu (18e eeuw), voormalig armenhuis/ziekenhuis en Usine Roux, voormalige fabriek voor houtverwerking, opgericht eind 19e eeuw en gesloten in 1970. Drie gebouwen, daar ben je zo doorheen. Kun je daarna mooi ergens wijn gaan drinken, want we fietsen, is wellicht al opgevallen, door een wijnregio. De officiële site geeft ook aan dat je naar Mont Brouilly kunt gaan, een mooie berg van vulkanische oorsprong. Laat me met rust. De Tour is nog nooit in Belleville-en-Beaujolais geweest, maar andere koersen wel. Parijs tegen Nice kwam hier blijkbaar met enige regelmaat voorbij, telkens won er een sprinter. Fabio Baldato, Robbie McEwan, Tom Boonen en Gert Steegmans, allemaal rappe mannen aan het feest. Tot Titi Voeckler zich ermee kwam bemoeien. Hij won in de editie van 2011 in Belleville. Het was een rit met een heuvelachtig karakter, net als nu. In een sprint van vier was hij Pauriol, De Gendt en Di Gregorio te snel af, toch een imponerend stel bij elkaar. Merkwaardig genoeg noemen ze één aankomst niet. Die in de Parijs-Nice van 2014. Ik vind het grenzen aan discriminatie dat ze deze rit vergeten, want in 2014 won een ongekend schroeiende Tom-Jelte Slagter hier. Hij leek op weg om die Parijs-Nice te winnen, tot hij getorpedeerd werd door Wilco Kelderman. En daarna hebben we nooit meer iets van Tom-Jelte vernomen. In 2018 passeerde de Dauphiné dan weer hier. In een toch lastige rit, met meerdere klimmetjes die we vandaag ook gaan zien, waren we alsnog getuige van een massasprint. En die massasprint werd gewonnen door Pascal Ackermann, want die kon er toen nog wat van. Tot zover Belleville-en-Beaujolais, op de wijn na niet echt een aanrader. ![]() Kijk die kerk dan, blijkbaar het lokale hoogtepunt. Tja. Rond de kerk wordt het 27 graden, geen kans op regen en een klein beetje wind uit het noordwesten. Wat wind in de rug in de laatste kilometers, al staat ie dan in de laatste twee kilometer weer vooral tegen. In Roanne wordt het 26 graden, ook daar geen kans op regen en weinig wind. De rit begint om 13:05, deze keer duurt de neutralisatie een kwartier. Sporza en de NOS zijn er pas weer rond 14:20 bij en dat kan tijdens deze rit écht niet. Dit wordt vuurwerk vanaf de allereerste meter, dus gaan we weer verplicht gebruik moeten maken van Eurosport 2 of de PLAYER en varianten daarvan. Het begin mag je echt niet missen. Het einde ook niet, aankomst tussen 17:21 en 17:46. ![]() Dit wordt 100% een rit voor de vluchters. Voor een uitgebreidere beschouwing heb ik geen tijd, dus gooi ik vijf namen in de strijd en zoeken jullie het maar mooi uit. 1. Mohoric. Dit probeerde ik dinsdag al, maar toen werd het ploeggenoot Bilbao. Nu dan een nieuwe poging. 2. Jorgenson. Die gunnen we een herkansing na zijn calvarietocht op Puy de Dôme. 3. Neilands. Waarom niet nog een keer? De toverdrank die ze dit jaar bij Israel hebben gevonden is heel erg sterk. 4. Bettiol. Nog te weinig Bettilol gezien deze Tour, ik heb wel zin om me weer een paar uur te verbazen over zijn strapatsen. 5. Martin. Guillaume deed dinsdag nog een krampachtige poging om weg te sluipen uit het peloton, hij doet er goed aan om nu vanaf het begin op de afspraak te zijn. Op die manier kan hij weer op zijn gebruikelijke wijze richting de eerste tien sluipen. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:09 |
Maar niet dit soort afstanden met nog 11km klimmen aan 7% | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:10 |
Ik laat me dan ook graag verrassen. Als hij met voorsprong over deze klim komt, en in de afdaling nog wat extra kan pakken gaat hij dicht komen | |
TargaFlorio | donderdag 13 juli 2023 @ 16:10 |
Woefer Vocsnor. ![]() | |
Slobeend | donderdag 13 juli 2023 @ 16:11 |
Nu nog startinterviews ![]() | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:11 |
Haha ja eerder hadden ze daar geen tijd voor denk ik haha | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:11 |
Goed geanticipeerd door Van der Poel | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Dit lijkt mij geen 40 seconden | |
TargaFlorio | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Zijn de mannetjes van de radio al geweest? | |
Sabata | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
matje achter matje aan. en madje kan niet volgen. tof | |
Slobeend | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Boogerd: "Djurkensen" | |
Slobeend | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Ja. | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Ach Flip | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Flip ![]() | |
DombohetOlifantje1 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
#ExitAlaphilippe | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Flip is ook wel klaar he | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:12 |
Nee. Echt je doet net alsof Mathieu een of andere wereldtopper is in wedstrijden als LBL en Klasikoa. Mathieu is goed in het Vlaamse land met de korte heuvels en op kasseien. Kijk op PCS naar zijn winsten en je ziet geen enkele zware heuvel/bergrit met lange heuvels. [ Bericht 0% gewijzigd door Wienerschnitzels op 13-07-2023 16:18:48 ] | |
TargaFlorio | donderdag 13 juli 2023 @ 16:13 |
#functieelders | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:13 |
Op weg naar einde carrière zoals Peter Sagan. | |
DombohetOlifantje1 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:13 |
De Belgen krijgen klap op klap. | |
DombohetOlifantje1 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
VdP ![]() | |
Columbiafan | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
Ik hoop stiekem nog steeds op UAE. | |
Sabata | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
die etappe met twee keer de muur van Bretagne vergeten? | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
Hahaha lekker moment om dit te zeggen | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
50km solo, prima | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
Jeetje | |
Lucyintheafternoon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
haha | |
-XOR- | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
Matje ![]() | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:14 |
Wordt niks. | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:15 |
Wat een etappe, het gaat maar door ![]() | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:15 |
Mur de Bretagne is een heuvel van niks. Dit zijn echte cols. | |
Jedi_Pimp | donderdag 13 juli 2023 @ 16:15 |
Volgens Laura Meseguer zijn de borden die scherpe bochten aangeven een goed voorbeeld van hoe de organisatie altijd aan de "rider's safety" werkt. Juist. | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:15 |
Pinot is met Willem bezig alsof het Cepeda betreft. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:15 |
Dit wordt gigantisch parkeren over 15km ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 juli 2023 @ 16:15 |
Tête de la course! ![]() ![]() | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:16 |
De groep met Powerless rijdt harder dan wie dan ook. | |
capuchon_jongen | donderdag 13 juli 2023 @ 16:16 |
Matje voelde zich niet goed gisteren ![]() | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:16 |
Die heeft een open zenuw door de giro betreffende EF | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:16 |
Dat waren heuvels, geen bergen. | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:16 |
Zijn doel is denk ik de top van de volgende klim halen met maximaal een kleine achterstand zodat hij kans heeft. Of dat lukt, geen idee. | |
The_Undertone | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
Wensdenken is hier groot | |
DiegoFuser | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
Mathieu heeft zijn medicatie voor de hoest ontvangen? | |
DombohetOlifantje1 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
AG2R verdedigt nog altijd de gele trui | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
De Franse ploeg die Alaphilippe een 5-jarig miljoenencontract geeft ga ik tot in mijn kist uitlachen. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
Ja wonderlijk, die rijden er even een minuut af op een klim haha | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
Zou die groep-Kuss nog terugkomen? | |
Scorpion_17 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:17 |
Poel weet dat ie met deze groep en 2 2e categorie-klimmen toch niet gaat winnen en is maar een beetje gaan spelen? | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
lijkt er wel op, doet wel zeer bij hem hoor | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
Juju, je mist Taus hé?! | |
johannes_vermeer | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
Is het zo'n dag? | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
Of trainen voor het WK ![]() | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
Dit is La Plagne revisited. | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
Wel goed dat hij het probeert. Als hij straks stil valt is niet opeens z'n carrière geflopt ofzo. Wat dat betreft is dit spielerei. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:18 |
Dat is toch echt een korte heuvel. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:19 |
De enige die Taus niet mist daar is Hij. | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:19 |
Mathieu doet het voorlopig in ieder geval perfect. Normaal gesproken niet genoeg voor de ritzege, maar het oogt een stuk beter dan ik gedacht had | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:19 |
Vocsnor zit op telefoon te wachten voor weer wat bijverdiensten. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:20 |
Heeft Hij uberhaupt met Taus gewerkt? | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:20 |
Het is of dit of straks kansloos gelost worden dus gedurft maar koerstactisch logisch | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:20 |
Sinds Taus weg is durft Hij niet meer te koersen tegen Vingegaard en Pogacar. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:20 |
Als Taus er nog gewerkt had, was Hij nu al in Parijs aangekomen | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
Ewan maar 3 minuten verloren op de eerste van die 3 klimmen, dus die gaat het wel redden. | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
Maar Hij versloeg Pogacar dit jaar in Luik. | |
Scorpion_17 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
Daar ging de voorsprong | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
Dacht dat Taus vertrokken is in 2021 dus dan ja. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
Op deze manier kan Matje net aan over de top van de laatste klim mee ja, tactisch wel sterk | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
Nu moet Mathieu in de afdaling minimaal een minuut pakken om een kans te maken. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
In de afdaling nog even wat extra pakken en dan zien we het wel. Denk dat die zo op die laatste klim even flink muntjes moet zoeken maar wie weet. | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:21 |
15 seconden, daarvoor moet je je niet uit de naad rijden | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:22 |
Droomplan van AG2R gaat ook aardig zo te zien? | |
Sabata | donderdag 13 juli 2023 @ 16:22 |
Adri stond blijkbaar klaar om matje nog een bidon te geven | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:22 |
Sinds AG2R op kop is gaan rijden om Meintjes op achterstand te rijden, is het gat alleen maar kleiner geworden. ![]() | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:22 |
Louis Du Buisson met de terugkeer ![]() | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:22 |
Impressionant van Meintjes | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:22 |
Airtime voor Meintjes | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:23 |
Heeft Wanty ook een artsenwissel gehad afgelopen winter eigenlijk? | |
Scorpion_17 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:23 |
![]() | |
The_Undertone | donderdag 13 juli 2023 @ 16:23 |
Dat wordt een grote plof straks op die laatste helling. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:24 |
Kopman Landa had geen interesse om Meintjes te volgen? | |
Slobeend | donderdag 13 juli 2023 @ 16:24 |
Ik snap niets van groep Okonner. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:24 |
Renaat liep even R_R te fokken. | |
Lucyintheafternoon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:25 |
Jeetje Matje. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:25 |
Roubaix flashbacks ![]() | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:25 |
Voor het mooie moeten de achtervolgers even stilvallen voor de laatste klim | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:26 |
Die deed in februari dan beter werk dan nu | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:26 |
En die motor zit veel te dicht | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:26 |
Dommekracht Tiesj is lekker veel aan het doen, terwijl hij prima argumenten heeft om juist weinig te doen. | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:27 |
Die paar seconden meer gaan het verschil niet maken zo. | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 16:27 |
Matje heeft weer zo´n dag | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:27 |
Dit kost de de beste renner ter wereld natuurlijk nauwelijks krachten. | |
GotenSSJ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:27 |
Wel de enige kans die die heeft om mee te doen voor de overwinning. Tegen een Pinot gaat die niet winnen op die laatste klim. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:27 |
Total wil dus Alaphilippe aantrekken, maar de Alaphilippe van d'n Aldi die ze al hebben (en een aflopend contract heeft) rijdt rondjes om hem deze Tour. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:29 |
Laporte is zo iemand die tijdens het autorijden constant zijn hoofd naar de passagier draait als die praat. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:29 |
Total, dat verwacht je ook niet he! | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:29 |
Pinot en Jorgenson in de achtervolging zo te zien. | |
hhh38 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:29 |
En 7 jaar jonger is | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 16:29 |
Burgaudeau kan er toch niet zo heel veel van? | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:30 |
ZO het plan Ag2R is nu echt mislukt, iedereen is terug hahahah | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:30 |
Net de twee die je daar dan niet wilt hebben | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:30 |
En zo heeft Jumbo weer de beschikking over Kuss. Lekker gewerkt UAE. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:30 |
Als het draait. Maar om dan de vrijgekomen Sagan-miljoenen meteen weer over de balk te smijten. | |
DiegoFuser | donderdag 13 juli 2023 @ 16:30 |
Het is vooral Specialized die er voor een groot deel tussen zit lijkt mij | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:31 |
Op naar de plof. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:31 |
Smijten nu wel alvast met (onnodige) krachten | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:31 |
Die voorsprong is zo weg | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:31 |
Die gaan juist vertrekken daar, met Sagan, die eerst nog een beetje rond zou blijven dokkeren namens Total. Maar dat laatste is nu van de baan. | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:32 |
Nu 3 Caubergjes opknallen, Mathieu! | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:32 |
4.5 caubergjes met 2% extra. | |
Geschiedkundige | donderdag 13 juli 2023 @ 16:32 |
Zou mooi zijn als ie dadelijk kan aanhaken, maar betwijfel het. | |
Geschiedkundige | donderdag 13 juli 2023 @ 16:33 |
Details 😉 | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:33 |
Ga lekker weg met je Alaflip de hele tijd, er rijd verdomme een fransman in de achtervolgende groep | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 16:33 |
Flip fietst achteruit. | |
Geschiedkundige | donderdag 13 juli 2023 @ 16:33 |
Lollerflip ![]() | |
GotenSSJ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Vorig jaar in Italie kwam Mathieu ook wel vrij ver op een klim van 8km. Maar het zal wel net te zwaar zijn helaas. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
lollerGPS | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Gps blijft hardnekkig op 20 tellen staan | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Pinot gaat weer tweedes worden hè? | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Lollerflip ging ooit mee over Alpen cols #neverforget | |
GotenSSJ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Oh, daar zijn ze al ![]() | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Hij houdt nog redelijk stand | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:34 |
Het is een compulsie, dwang. Ze kunnen er niks aan doen. Is natuur. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:35 |
Thomas de Gendt werd ooit derde in de Giro. | |
Columbiafan | donderdag 13 juli 2023 @ 16:35 |
Zou wel mooi zijn mocht Jorgenson winnen. | |
Scorpion_17 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:35 |
Matt kraakt | |
Geschiedkundige | donderdag 13 juli 2023 @ 16:35 |
Stelviogod. | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:35 |
Mooi nu kan AG2R weer op kop gaan knallen. | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
Won bijna de Tour! | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
implosiegevaar | |
StephanL | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
Pinotgod ![]() | |
Geschiedkundige | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
VDP is gewoon aan het trainen waarschijnlijk vandaag met oog op WK. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
Mathieu is gewoon geen klimmer. | |
Columbiafan | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
Waarom is iedereen zo fan van Pinot eigenlijk? | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
Groep Benno L weer terug | |
Geschiedkundige | donderdag 13 juli 2023 @ 16:36 |
Nee,nooit geweest ook en zal het ook nooit worden. Vlaamse man. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Wout lacht om Tsjeu. | |
-XOR- | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Kempenaar | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Tsjeu lacht om Wout. | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Dit voorjaar kon hij er minder om lachen | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Waar komen die anderen opeens vandaan? | |
GotenSSJ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Tsjeu z'n palmares lacht om Wout. | |
DombohetOlifantje1 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Wie is Wout? | |
Jedi_Pimp | donderdag 13 juli 2023 @ 16:37 |
Ik ben maar dagjesvolk, maar als Matsjeu hier kan aanklampen en het groepje Jorgenson Pinot MvdP op de top als eerste aankomt, heeft hij zeker evenveel kans als een Jorgenson lijkt me? | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:38 |
Maar de finish ligt ook niet bergop.. al zijn de verschillen nog wel te klein, op deze manier rijden er teveel voor straks | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:38 |
Bedankt voor deze waardevolle informatie, Maarten. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:38 |
Zeker waar. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:38 |
Dan wel, maar kans is groot dat die niet meekan met een punch van iemand in de komende 3km. | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:38 |
Die reden er sowieso nooit ver achter toch? Ook al vond de GPS van wel | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:39 |
GPS had het over 40 seconden, loller | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:39 |
Als ze met z'n achten over de top gaan gaat iedereen natuurlijk wel naar Van der Poel kijken bij aanvallen. | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:40 |
Poef | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:40 |
Wat een fucking domme renner is het ook. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:40 |
Plof. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:40 |
Op naar weer een Spaanse ritzege? | |
Steven184 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:40 |
Plof profile plof | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:41 |
blauwe rook | |
DiegoFuser | donderdag 13 juli 2023 @ 16:41 |
Goede prikkel voor het WK | |
Scorpion_17 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:41 |
Ach Cofidis | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:41 |
Een Fok! mod veert nu op. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:41 |
En daar was de mini plof | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:41 |
Cofidis nog eens, jeetje | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Ik heb het idee dat Mathieu nog géén nieuw contract getekend heeft. | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
@Rellende_Rotscholier Ion! | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Nu is het klaar voor Mathieu | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Dadelijk gaat Giejoom achter Ion rijden voor zijn top-12 klassement. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Kindermepper gaat nooit meer een koers winnen. | |
StephanL | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Einde tijdperk | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Hup John! | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Ai, einde Mathieu. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
![]() | |
Slobeend | donderdag 13 juli 2023 @ 16:42 |
Burgaudeau, jeetje. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:43 |
EIgen Tempo en terugkeren in de afdaling hahaha | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:43 |
Tiesj gaat op het vlakke straks vol vlammen om in de sprint laatste van het groepje te worden. | |
Columbiafan | donderdag 13 juli 2023 @ 16:43 |
De zoveelste totaal nutteloze Ineostrein. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:43 |
Pino Tiebau | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:44 |
"Benoot nog geen trap teveel gegeven" Ja daarom rijdt die ook 30 seconden achter de leider ![]() edit: 20 seconden, lollerGPS | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:44 |
2 Spaanse ritzeges en 2 ritzeges van Cofidis in dezelfde Tour kan helemaal niet | |
Sabata | donderdag 13 juli 2023 @ 16:44 |
hoop is uitgestelde teleurstelling | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:44 |
Denk ook niet dat Ion dit gaat houden | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:45 |
2 Baskische ritzeges zelfs. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:45 |
Was ook meer als grapje bedoeld. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:45 |
Zanka is al in de Jumbot-modus. | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Matje op 25 seconden? Dan zou er nog iets mogelijk kunnen zijn | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
VDP op 55 seconden | |
Jedi_Pimp | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Ineos ![]() | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Van der Poel zit maar 30 seconden achter het groepje, dat kan nog gemakkelijk. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Poeltje te ver inderdaad, 30 seconden achter de tweede groep | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Kan prima dalen, ploeggenoot daarachter. Geef hem wel kans | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Daar zit vertraging in, reken maar op een halve minuut extra. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:46 |
Prachtige tweede plek. | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
VDP 1.15 al, implosie zoals verwacht. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Waar zit vertraging in? Dat komt rechtstreeks van de transponders af. | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Ach Matje | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Flinke poef geweest | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Maar wie gaat vervolgens met hem meerijden om Ion terug te halen. En 1:10 is te ver | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Zit vertraging in. | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Verraden door zijn eigen enthousiasme, ja, zo kun je het ook omschrijven. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Komt ook bijna niet meer vooruit. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:47 |
Ineos aan het rijden om Pinot niet terug te laten komen in het klassement zeker | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:48 |
Reageren op Ion was niet heel handig van Mathieu. | |
297534 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:48 |
Is er een zinlozer figuur dan Sebastiaan Timmerman op de motor? Hij weet meestal minder dan de gewone tv-kijker. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:48 |
Jorgenson voor Guerreiro! Benoot, die rijdt altijd. | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 16:48 |
Hij zat nog op de klim, daar verliest hij tijd. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:48 |
Soler heeft het ook niet meer, die heeft zeker nog een contract voor volgend jaar? | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 16:49 |
Had Pogi toch nog wel verwacht hier of op de vorige heuvel. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:49 |
Als de achterstand in een halve minuut nog een halve minuut oploopt staat hij wel serieus stil. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:49 |
Het is dat hij zo waanzinnig veel talent heeft. Maar qua intelligentie past hij natuurlijk naadloos in het rijtje Soler, Politt, Teuns. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:49 |
1.10 boven, dat is te ver | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:50 |
Nou dat is wel heel erg negatief voor iemand die dit jaar nog MSR en PR gewonnen heeft ![]() ![]() | |
De-iets-tedikkewielrenner | donderdag 13 juli 2023 @ 16:50 |
Piddock zo aanval in de afdaling? | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:50 |
Ik vond dit nou een keer een moment met enig nut, het tweetal was nog niet in beeld geweest, hij gaf aan waar Mathieu reed en wat de trend was etc. | |
Madhouse11 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:51 |
Stop met deze act jongens, was gewoon een mooie poging van Matje. Hij had ook roemloos kunnen meerijden. Nu kijken achter wie Pinot tweede gaat worden. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:51 |
Ik geef dit aan Ion. | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:51 |
Wij noteren weeral een prachtige top 10 plek voor Pinoo. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:51 |
Daarom zeg ik ook, het is dat hij zoveel talent heeft. Maar met iets meer koersintelligentie had hij al een nóg indrukwekkendere erelijst gehad. Waarschijnlijk zelfs inclusief een wereldtitel. | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:51 |
Ion normaal gesproken | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:52 |
Meesterdaler Nibali. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:52 |
Die praat nog in hoofdletters als hij meldt dat Cees Bol een banaan eet. | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 16:53 |
Sjuut! | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:53 |
Traeen met zijn reeds gebroken elleboog. | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:53 |
Dit is gespeeld, ik zou niet weten waarom je niet samenwerkt met nooitwinnaar lichtgewicht Martèn in je wiel maar als een pavlov reactie loopt het spaak. | |
Sabata | donderdag 13 juli 2023 @ 16:53 |
nee dat is overduidelijk Joris | |
Szura | donderdag 13 juli 2023 @ 16:53 |
Die Traan kan ook niet sturen | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Traeen is wel een brokkenpiloot zeg | |
Momo | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Knakworst die jongen | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
VOCSNOR en VDP in de duo tijdrit zo haha | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Traeen ken niet sturen | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Traeen is een gevaar op de weg | |
Madhouse11 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Dat is al de 3e keer dat mijn Adoptierenner op zijn bakkes gaat. | |
ThePlaneteer | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Wat een rare valpartij | |
4-elements | donderdag 13 juli 2023 @ 16:54 |
Ik zal er geen traan om laten. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:55 |
Laurens ten Dam krijgt flashbacks naar de afdaling van de Tourmalet als die Treaen | |
Mani89 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:55 |
Gwerreroe mag wel even overnemen nu John er zo ver voor rijdt. | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 16:55 |
Meesterdaler, technicus pur sang Van der Poel wordt ingehaald door Campenaerts. | |
Sabata | donderdag 13 juli 2023 @ 16:55 |
idioter på veien | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 16:55 |
Die is leeg | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:55 |
Maar die is op tv en niet op de radio. Die twee figuren op de radio zijn totaal inhoudsloos, Joris is een act. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:56 |
| |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 16:57 |
Martin doet zijn werk matig. Hoopt natuurlijk dat die groep zo hard mogelijk doorrijdt voor zijn voorsprong en eigen kans op de rit. | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 16:57 |
Jody als luxeknecht | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 16:57 |
Ribbe de Bie | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 16:58 |
Zou hij geweten hebben hoe zwaar die slotklim was? | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 16:59 |
Tsja, ergens bewijst Izagirre z'n gelijk, want de rest laat de etappezege ook lopen door niet te (kunnen) reageren | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 16:59 |
Voor Pinot wordt dit jaar wel een beetje een net niet jaar he. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 17:00 |
Gewoon knecht. | |
Marcoss | donderdag 13 juli 2023 @ 17:00 |
Heel veel anders had hij het toch niet kunnen doen? Hij wist vast al genoeg toen Jorgenson en Pinot terug kwamen | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:00 |
ALs je deze groep bent ga je toch vol gas ronddraaien? wat een stel knuppels | |
Chiappucci | donderdag 13 juli 2023 @ 17:00 |
Beetje jammer van de anticlimax. Voor de rest was het echt een schitterende etappe. | |
Dale__Cooper | donderdag 13 juli 2023 @ 17:01 |
STEEF | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 17:01 |
Jammer dat de aanloop morgen zo'n farce is. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:01 |
Denk dat hij had gehoopt met iets meer voorsprong te kunnen beginnen aan de slotklim. Verbaasde mij eerlijk gezegd dat ie daarna nog zolang mee kon | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 17:02 |
Dat weet je nooit, maar hij had wel kunnen weten dat hij Ion niet zou kunnen volgen lijkt me. Maar het had hem niet de etappe opgeleverd inderdaad. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:02 |
Ja R_R's grote nachtmerrie, een _________/ | |
297534 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:03 |
Zaterdag en zondag zijn daarentegen niet verkeerd. | |
-XOR- | donderdag 13 juli 2023 @ 17:03 |
Waals pijltje | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 17:03 |
Unipuertoed | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:04 |
Dit was hier de juiste tactiek ja. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 13 juli 2023 @ 17:04 |
Nouja met Ion mee proberen te gaan was zijn enige foutje wmb. Maar als je Ion ziet huishouden was het dan hoogstens voor plek 2 geweest. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:04 |
Dus maakt het achteraf ook weinig uit. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:05 |
Kijk eens om Tiesj. | |
Chiappucci | donderdag 13 juli 2023 @ 17:05 |
Thieu fietst niet voor een 12e plek. | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 17:05 |
Erg mooi. | |
GotenSSJ | donderdag 13 juli 2023 @ 17:05 |
Anders heeft AG2R vast nog wel een plekje over. | |
-XOR- | donderdag 13 juli 2023 @ 17:05 |
Tijdslimietje in de gaten houden. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:05 |
Tiesj is een verdronken Kalf aan het zoeken? | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:06 |
Pinot heeft nu een hekel aan Cofidis. | |
Zorro | donderdag 13 juli 2023 @ 17:07 |
Volgens de wet van Herbert kan het nog | |
GotenSSJ | donderdag 13 juli 2023 @ 17:08 |
Tering domme 'supporter' gespot. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:08 |
Motor zat er ook mooi dicht op | |
Zorro | donderdag 13 juli 2023 @ 17:08 |
Gebruik toch een keer je hersenen zegt ie. We zitten in Frankrijk ja. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:09 |
![]() | |
DeeBee | donderdag 13 juli 2023 @ 17:09 |
Slaapt Izagirre bij Lafay op de kamer en heeft hij z'n koffer gevonden? #dtv | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:09 |
Toch maar even genoten van de Baskische Beatles hahhahaa | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 17:09 |
Lekker allebei hetzelfde beschrijven en anders noemen. Sukkelaars | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 17:09 |
Dit zien we ook gewoon op televee. | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:10 |
Ion is verreweg de sterkste dus verdiende winnaar. Van der Poel had niet zo veel anders kunnen doen imo. Laatste reactie op Ion kun je over twijfelen inderdaad hoewel hij anders waarschijnlijk ook wel los gereden zou worden door de achtervolgende groep. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:10 |
Als ik Maarten tegenkom ruk ik z'n stopwatch uit z'n hand en verbrijzel dat ding. | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 17:11 |
Guerreiro komt terug. Dus valt Jorgenson aan. | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:11 |
![]() ![]() | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:12 |
Twan gaat brommeren in het peloton ![]() | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 17:13 |
Dit is zinloos Tiesj. | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:13 |
Ik hoop Maarten 'dikke proficiat' Van Gramberen nooit te treffen. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 17:14 |
Mathieu de strijdlust! WE HEBBEN GEWONNEN ![]() ![]() ![]() | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:14 |
Dooie mus dus | |
Mexicanobakker | donderdag 13 juli 2023 @ 17:14 |
2 en 3 zijn gekend. | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 17:15 |
Eerste Nederlander op het podium deze tour? | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:15 |
Moet Matje met dat bruine nummer gaan rondrijden | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:15 |
Natuurlijk, ze zijn dol op de kleinzoon van. | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:15 |
Alles voor het vlaggetje haha | |
Van_Poppel | donderdag 13 juli 2023 @ 17:15 |
Halve Fransoos he | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:16 |
Waar blijft @Rellende_Rotscholier met de vlag? | |
Dr_Flash | donderdag 13 juli 2023 @ 17:16 |
Petit PouPou combatif | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:16 |
Cofidis wint eerst in 15 jaar een etappe, en dan gelijk 2? | |
Wienerschnitzels | donderdag 13 juli 2023 @ 17:16 |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:16 |
Ze tellen PR dit jaar ook gewoon als Franse overwinning ![]() | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:17 |
Ion heeft wel echt een stel wonderbenen onderschroeft hoor zeg | |
wimderon | donderdag 13 juli 2023 @ 17:17 |
Martin en Pinot die als laatste twee van dat groepje gaan eindigen zal wel een schuimende Pinot opleveren. | |
Koffieplanter | donderdag 13 juli 2023 @ 17:17 |
Ik zal de honneurs waarnemen. ![]() | |
Faraday01 | donderdag 13 juli 2023 @ 17:18 |
Dit levert je een ban op | |
WAvanBuren | donderdag 13 juli 2023 @ 17:18 |
Ion ![]() | |
Tjacka | donderdag 13 juli 2023 @ 17:18 |
BaskGOD | |
Chippiegang | donderdag 13 juli 2023 @ 17:18 |
DIt is de verkeerde haha |