E zijn zat mensen die die hele ¤1000 niet betalen omdat er 1 (bijvoorbeeld)schroefje iets uitsteekt.quote:Op donderdag 13 juli 2023 13:45 schreef Watuntrik het volgende:
Ja aanbetalen is redelijk normaal als er materiaal moet worden ingekocht en het een aangenomen prijs bedraagt.
Althans bij ¤ 1000,- heeft hij dus al zijn uurtjes gecalculeerd, gaat hij erover heen is dat zijn probleem.
Uiteraard blijft het bij de beunhaas zonder officiële offerte dan wel betaalbewijs altijd een kwestie van vertrouwen.
Het mes snijdt hier dan ook aan 2 kanten ook hij moet er op vertrouwen dat je de afgesproken eindsom ook gaat afrekenen en niet gaat lopen zeuren en kakken. Indien van wel, dan heeft hij het materiaal in ieder geval betaald gekregen en geen schade geleden.
Mijn broer is huisschilder, stikt ook van de klusjes neven bij... Ook hij is door schade en schande wijs geworden en werkt alleen nog maar met aanbetalingen voor de ingekochte materialen. En vergis je niet in de kosten van dit materiaal, bouwmateriaal is behoorlijk aan de prijs geworden. Dus 40% lijkt me niet overdreven wanneer je daar tijd en km vergoeding bij optelt.
En wanneer je iets besteld via internet moet je 100% vooruit betalen en maar er op vertrouwen dat je het ook toegestuurd krijgt. Blijkt iedereen normaalste zaak van de wereld te vinden... En dat is eigenlijk pas krom wat wederzijds vertrouwen betreft.
Dan draai je als vakman toch dat schroefje erin?quote:Op donderdag 13 juli 2023 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
E zijn zat mensen die die hele ¤1000 niet betalen omdat er 1 (bijvoorbeeld)schroefje iets uitsteekt.
Dus moeten de vakmensen risico’s beperken.
Omdat dat niet in verhouding staat.quote:Op donderdag 13 juli 2023 23:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan draai je als vakman toch dat schroefje erin?
Ik heb ook nog 2700 euro open staan bij een koekenbakker die na 20 keer gewaarschuwd te zijn door ons, 2 plees 5cm te hoog heeft gehangen.
Die krijgt ie echt wel. Maar pas als de wc's op de goeie hoogte hangen en de rest er tiptop uit ziet.
Maar goed, al het materiaal en de kosten van de mannen die hij ingehuurd heeft, heeft ie al gekregen van ons. Dus alleen zijn eigen uren staan nog open.
Zelf doe ik overigens niet zo moeilijk over aanbetalen. Maar wel max 10%. En als materialen meer kost, de rest als het hier staat. Die mannen kopen echt wel alles op rekening. Ik hoef zelf bij raab karcher ook pas binnen 2 weken na facturatie (die ergens in de week na levering gestuurd wordt) te betalen.
Maar dit zijn de werkspot lui.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij zulke klusjes is een aanbetaling absurd. Als de klusjesman snel geld wil zien, kan hij natuurlijk gewoon een pinapparaat meenemen en zodra de klus geklaard is afrekenen.
Als er dure materialen vooraf besteld moeten worden, is aanbetalen voor die materialen vrij normaal. Zeker wanneer de materialen door de klusjesman specifiek voor jouw klus besteld worden.
Wat betreft financieel risico: dat is er bijna niet voor de klusjesman als er een fatsoenlijke overeenkomst is opgesteld. Betaalt de klant niet, dan kan de klusjesman het gewoon uit handen geven aan een incassobureau.
Voor de consument is er wél een groot risico. En bij bedrijven die voor zo'n klein bedrag al een aanbetaling vragen, gaan bij mij de alarmbellen af. Is zo'n bedrijfje überhaupt wel financieel gezond? Want een financieel gezond bedrijf kan bij opdrachten tot een paar duizend euro toch gewoon zonder aanbetaling? Dat doe je toch ook als je een dure reparatie aan je auto laat uitvoeren. Dan hoef je zelfs voor het materiaal niet aan te betalen.
Ben je dan afgeweken van de standaard hoogte waar toilet doorgaans op gehangen wordt? Was voorheen 40cm voor staande pot, met hangpotten is dat naar 43cm gegaan. En bij senioren die moeite hebben met opstaan tussen de 46 - 50cm.Ik kan me dan alleen voorstellen dat het bij jou dan een aannemertje bereft die de klusjes dan uitgeeft aan in dit geval een loodgietersbedrijfje. Daar de gewenste hoogte niet heeft doorgegeven en die dan alles gewoon op standaard hoogte plaatsen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 23:25 schreef bleiblei het volgende:
bij een koekenbakker die na 20 keer gewaarschuwd te zijn door ons, 2 plees 5cm te hoog heeft gehangen.
Weet ik niet hoor. Als het van die hangtoiletten zijn kun je niet zomaar een stukje omlaag brengen. Je moet het hele voorzetwandje inclusief tegels loshalen. Dan het frame 5 centimeter lager instellen, gaten in (meestal) wediplaat en tegels aanpassen. En dan terug plaatsen. Grote kans dat je dan snel gewoon een nieuwe wedi plaat + nieuwe tegels nodig gaat hebben. Dan kom je met 150 euro niet weg.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 06:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat dat niet in verhouding staat.
Moet iemand een keer terugkomen dan kost dat ong ¤150,-
Als je dan het hele bedrag in inhoud vind ik niks anders dan diefstal. De vakman heeft immers het materiaal wat jij hebt reeds betaald.
Aanbetaling en in termijnen betalen is daarvoor een goede oplossing.
Advies aan jou, je kunt bv ¤500,- achterhouden en de rest voldoen. Er is immers materiaal en arbeid geleverd.
Ja zoiets lijkt mij ook. Of de vloerhoogte die anders uitgekomen is als van te voren uitgedacht. (ooit een klant gehad die halverwege toch liever die vloer van het toilet gelijk wou met de hal (die was dan wel weer oké met een iets hoger toilet))quote:Op vrijdag 14 juli 2023 08:47 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ben je dan afgeweken van de standaard hoogte waar toilet doorgaans op gehangen wordt? Was voorheen 40cm voor staande pot, met hangpotten is dat naar 43cm gegaan. En bij senioren die moeite hebben met opstaan tussen de 46 - 50cm.Ik kan me dan alleen voorstellen dat het bij jou dan een aannemertje bereft die de klusjes dan uitgeeft aan in dit geval een loodgietersbedrijfje. Daar de gewenste hoogte niet heeft doorgegeven en die dan alles gewoon op standaard hoogte plaatsen.
Heb je kleine kinderen en wou je het lager omdat dat zij dan gemakkelijker op de pot kunnen? Verder zie ik geen ramp in 5cm...(Dat is ook tijdelijk anders op te lossen ook zij worden groter en meestal sneller dan men denkt en jij wordt ook ouder en ooit senior.)
Dan is het een principe questie dus?.. Heb je hem wel beetje in de tang, een afgewerkt hangtoilet 5cm laten zakken is best ingrijpende klus, vooral wanneer het ook nog eens betegeld is. Dat moet allemaal weer open om er aan te komen.
Succes!
Vind wel dat je in principe gelijk hebt afspraak is afspraak, ook al lijkt het storm in een glas water. Maar voor die 5 cm zou ikzelf eerder een korting afdingen dan alles te laten slopen met de aanname dat het nu op +/- 43cm hangt.
Ten eerste hangen de wc’s te laag.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:22 schreef borbit het volgende:
[..]
Weet ik niet hoor. Als het van die hangtoiletten zijn kun je niet zomaar een stukje omlaag brengen. Je moet het hele voorzetwandje inclusief tegels loshalen. Dan het frame 5 centimeter lager instellen, gaten in (meestal) wediplaat en tegels aanpassen. En dan terug plaatsen. Grote kans dat je dan snel gewoon een nieuwe wedi plaat + nieuwe tegels nodig gaat hebben. Dan kom je met 150 euro niet weg.
Ten eerste: ik lees dat de twee potten te hóóg hangen.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ten eerste hangen de wc’s te laag.
Ten tweede zijn er verhoogsets zonder de wand aan te passen.
Ten derde zeg ik hou ¤500 in en niet het hele werk. (Ipv de ¤150 die jij zegt)
Ten vierde, misschien heeft de aannnemer wel meer cementdekvloer aangebracht dan te voren bedacht en heeft de installateur geen blaam.
Het is me nog onduidelijk.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 22:17 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Ten eerste: ik lees dat de twee potten te hóóg hangen.
Ten tweede is in dat geval 2700 helemaal geen gek bedrag. Zie jij na inhouden van 500 euro en een weggelopen aannemer maar eens een ander te vinden die het voor je komt oplossen voor 500 euro.
Ten derde is het volledig irrelevant waar de gewenste en uiteindelijke hoogte vandaan komt. Als de wens duidelijk aangenomen is en zelfs nog meermaals benadrukt tijdens de bouw, dan moet het gewoon gefixt worden (of aannemer moet zelf met een gepaste vergoeding komen).
Ten vierde is het aan de degene die de klus aangenomen heeft om eventuele fouten van zijn aannemers te incasseren en te herstellen.
Zoiets gaat via landelijke/Europese metingen en statistieken zoals o.a. waar het CBS zich mee bezig houd. Ook worden tegenwoordig ergonomen bij dit verhaal betrokken En vanuit zulke bevindingen worden bouwbesluiten en bouwvoorschriften etc. bijgewerkt.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:32 schreef borbit het volgende:
Weet je toevallig waarom de standaardhoogte omhoog gegaan is?
Het wordt vast duidelijker als je de posts leest van degene waar je een mening over geeft, daar staat alles inquote:
Mwah, grotere bestellingen betaal ik in de regel achteraf. En obscure webshops mijd ik.quote:Op donderdag 13 juli 2023 13:45 schreef Watuntrik het volgende:
En wanneer je iets besteld via internet moet je 100% vooruit betalen en maar er op vertrouwen dat je het ook toegestuurd krijgt. Blijkt iedereen normaalste zaak van de wereld te vinden... En dat is eigenlijk pas krom wat wederzijds vertrouwen betreft.
Hebben jullie überhaupt meegelezen in het topic van @bleiblei? Die oelewapper van een installateur heeft duidelijke instructies niet opgevolgd, heeft niet naar meermaals geuite zorgen geluisterd, en zadelt @bleiblei en gezin op met een verbouwsituatie die nóg veel langer duurt. Het is volkomen terecht dat die zijn geld nog niet heeft gekregen. Hij zou smartengeld toe moeten betalen.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 17:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ten eerste hangen de wc’s te laag.
Ten tweede zijn er verhoogsets zonder de wand aan te passen.
Ten derde zeg ik hou ¤500 in en niet het hele werk. (Ipv de ¤150 die jij zegt)
Ten vierde, misschien heeft de aannnemer wel meer cementdekvloer aangebracht dan te voren bedacht en heeft de installateur geen blaam.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |