abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209876965
Heb ik eindelijk iemand gevonden via werkspot om werk te doen aan kozijnen en gevel voor totaal ongeveer 1000,- incl. vraagt deze man een aanbetaling van 40% bij aanvang werkzaamheden.

Ik weet het zo langzamerhand niet meer, is dit normaal of moet ik hard wegrennen? Persoon heeft alleen maar positieve reviews maar toch. Ik heb nog nooit aanbetaald voor klussen. Aan de andere kant er zijn gewoon nauwelijks mensen te vinden voor dergelijke klussen.
pi_209876992
Je geeft zelf al aan dat klanten weinig keuze meer hebben.
Er is daar geloof ik een wet voor maar de klusser mag danzelf kiezen of hij jou als klant wil dus die probeert het toch of zwaait en gaat weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209877012
moet hij materialen inkopen? dan is een aanbetaling redelijk normaal
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_209877106
Hij moet glaslatten en neuslatten aanschaffen. Het grootste deel zullen de arbeidsuren zijn.
pi_209877486
40% is nog weinig.
Veel bedrijven zitten al hoger
Opdracht 50%
En dan bij aanvang,
Als eind afrekening zitten er al veel op maximaal 10%.
De rest is van te voren al betaald
pi_209877608
Ja aanbetalen is redelijk normaal als er materiaal moet worden ingekocht en het een aangenomen prijs bedraagt.
Althans bij ¤ 1000,- heeft hij dus al zijn uurtjes gecalculeerd, gaat hij erover heen is dat zijn probleem.

Uiteraard blijft het bij de beunhaas zonder officiële offerte dan wel betaalbewijs altijd een kwestie van vertrouwen.

Het mes snijdt hier dan ook aan 2 kanten ook hij moet er op vertrouwen dat je de afgesproken eindsom ook gaat afrekenen en niet gaat lopen zeuren en kakken. Indien van wel, dan heeft hij het materiaal in ieder geval betaald gekregen en geen schade geleden.

Mijn broer is huisschilder, stikt ook van de klusjes neven bij... Ook hij is door schade en schande wijs geworden en werkt alleen nog maar met aanbetalingen voor de ingekochte materialen. En vergis je niet in de kosten van dit materiaal, bouwmateriaal is behoorlijk aan de prijs geworden. Dus 40% lijkt me niet overdreven wanneer je daar tijd en km vergoeding bij optelt.

En wanneer je iets besteld via internet moet je 100% vooruit betalen en maar er op vertrouwen dat je het ook toegestuurd krijgt. Blijkt iedereen normaalste zaak van de wereld te vinden... En dat is eigenlijk pas krom wat wederzijds vertrouwen betreft.
pi_209883251
Als hij materialen moet inkopen vind ik het vrij normaal. Stel het is een zzp'er met meerdere klussen die lopen waarvoor die bij iedereen al in zou moeten kopen dan is ie aardig de Sjaak als ze hem allemaal een oor aan naaien.

Maar goed, hier heb ik ook aan betaald, was +- 30 procent.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  donderdag 13 juli 2023 @ 21:09:18 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209883292
Aanbetaling lijkt me compleet normaal, zeker wanneer er ook materialen moeten worden ingekocht, maar eigenlijk sowieso bij elke klus van een beetje formaat.
pi_209885044
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:45 schreef Watuntrik het volgende:
Ja aanbetalen is redelijk normaal als er materiaal moet worden ingekocht en het een aangenomen prijs bedraagt.
Althans bij ¤ 1000,- heeft hij dus al zijn uurtjes gecalculeerd, gaat hij erover heen is dat zijn probleem.

Uiteraard blijft het bij de beunhaas zonder officiële offerte dan wel betaalbewijs altijd een kwestie van vertrouwen.

Het mes snijdt hier dan ook aan 2 kanten ook hij moet er op vertrouwen dat je de afgesproken eindsom ook gaat afrekenen en niet gaat lopen zeuren en kakken. Indien van wel, dan heeft hij het materiaal in ieder geval betaald gekregen en geen schade geleden.

Mijn broer is huisschilder, stikt ook van de klusjes neven bij... Ook hij is door schade en schande wijs geworden en werkt alleen nog maar met aanbetalingen voor de ingekochte materialen. En vergis je niet in de kosten van dit materiaal, bouwmateriaal is behoorlijk aan de prijs geworden. Dus 40% lijkt me niet overdreven wanneer je daar tijd en km vergoeding bij optelt.

En wanneer je iets besteld via internet moet je 100% vooruit betalen en maar er op vertrouwen dat je het ook toegestuurd krijgt. Blijkt iedereen normaalste zaak van de wereld te vinden... En dat is eigenlijk pas krom wat wederzijds vertrouwen betreft.
E zijn zat mensen die die hele ¤1000 niet betalen omdat er 1 (bijvoorbeeld)schroefje iets uitsteekt.

Dus moeten de vakmensen risico’s beperken.
Vakman pur sang
  donderdag 13 juli 2023 @ 23:25:07 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209885594
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
E zijn zat mensen die die hele ¤1000 niet betalen omdat er 1 (bijvoorbeeld)schroefje iets uitsteekt.

Dus moeten de vakmensen risico’s beperken.
Dan draai je als vakman toch dat schroefje erin?
Ik heb ook nog 2700 euro open staan bij een koekenbakker die na 20 keer gewaarschuwd te zijn door ons, 2 plees 5cm te hoog heeft gehangen.

Die krijgt ie echt wel. Maar pas als de wc's op de goeie hoogte hangen en de rest er tiptop uit ziet.

Maar goed, al het materiaal en de kosten van de mannen die hij ingehuurd heeft, heeft ie al gekregen van ons. Dus alleen zijn eigen uren staan nog open.

Zelf doe ik overigens niet zo moeilijk over aanbetalen. Maar wel max 10%. En als materialen meer kost, de rest als het hier staat. Die mannen kopen echt wel alles op rekening. Ik hoef zelf bij raab karcher ook pas binnen 2 weken na facturatie (die ergens in de week na levering gestuurd wordt) te betalen.
pi_209886176
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2023 23:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dan draai je als vakman toch dat schroefje erin?
Ik heb ook nog 2700 euro open staan bij een koekenbakker die na 20 keer gewaarschuwd te zijn door ons, 2 plees 5cm te hoog heeft gehangen.

Die krijgt ie echt wel. Maar pas als de wc's op de goeie hoogte hangen en de rest er tiptop uit ziet.

Maar goed, al het materiaal en de kosten van de mannen die hij ingehuurd heeft, heeft ie al gekregen van ons. Dus alleen zijn eigen uren staan nog open.

Zelf doe ik overigens niet zo moeilijk over aanbetalen. Maar wel max 10%. En als materialen meer kost, de rest als het hier staat. Die mannen kopen echt wel alles op rekening. Ik hoef zelf bij raab karcher ook pas binnen 2 weken na facturatie (die ergens in de week na levering gestuurd wordt) te betalen.
Omdat dat niet in verhouding staat.
Moet iemand een keer terugkomen dan kost dat ong ¤150,-
Als je dan het hele bedrag in inhoud vind ik niks anders dan diefstal. De vakman heeft immers het materiaal wat jij hebt reeds betaald.
Aanbetaling en in termijnen betalen is daarvoor een goede oplossing.

Advies aan jou, je kunt bv ¤500,- achterhouden en de rest voldoen. Er is immers materiaal en arbeid geleverd.
Vakman pur sang
pi_209886253
Persoonlijk vind ik een aanbetaling niet gek, mits het voor materialen zijn.

Een vriend van mij heeft een eigen tuin ontwerp en aanleg bedrijf, hij vraagt ook altijd een aanbetaling op basis van materialen en zonder gaat hij niet aan het werk, maar er zijn andere voorbeelden dat het wel gebeurd...

De buurman van m'n vriendin heeft onlangs een klusjesman in de hand genomen voor het plaatsen van een hangdeur (1200,-_. Hij peinst er niet over om een aanbetaling te doen (voor extra kozijn, deur, glas, houtwerk etc), heeft hij ook niet gedaan en de klusjesman heeft het werk wel gedaan en is betaald, dus zonder aanbetaling.

Echter zijn er wel steeds minder bedrijven die zonder aanbetaling aan het werk gaan, ik heb ook altijd een aanbetaling gedaan als ik werk liet verrichten echter kijk ik vooral naar ervaringen op erkende websites, en wil graag recente foto's zien van opdrachten. (liefst met een selfie er bij)..

Dus mits gevoel/reputatie goed, gewoon doen! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_209886406
Bij zulke klusjes is een aanbetaling absurd. Als de klusjesman snel geld wil zien, kan hij natuurlijk gewoon een pinapparaat meenemen en zodra de klus geklaard is afrekenen.

Als er dure materialen vooraf besteld moeten worden, is aanbetalen voor die materialen vrij normaal. Zeker wanneer de materialen door de klusjesman specifiek voor jouw klus besteld worden.

Wat betreft financieel risico: dat is er bijna niet voor de klusjesman als er een fatsoenlijke overeenkomst is opgesteld. Betaalt de klant niet, dan kan de klusjesman het gewoon uit handen geven aan een incassobureau.
Voor de consument is er wél een groot risico. En bij bedrijven die voor zo'n klein bedrag al een aanbetaling vragen, gaan bij mij de alarmbellen af. Is zo'n bedrijfje überhaupt wel financieel gezond? Want een financieel gezond bedrijf kan bij opdrachten tot een paar duizend euro toch gewoon zonder aanbetaling? Dat doe je toch ook als je een dure reparatie aan je auto laat uitvoeren. Dan hoef je zelfs voor het materiaal niet aan te betalen.
pi_209886422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 07:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij zulke klusjes is een aanbetaling absurd. Als de klusjesman snel geld wil zien, kan hij natuurlijk gewoon een pinapparaat meenemen en zodra de klus geklaard is afrekenen.

Als er dure materialen vooraf besteld moeten worden, is aanbetalen voor die materialen vrij normaal. Zeker wanneer de materialen door de klusjesman specifiek voor jouw klus besteld worden.

Wat betreft financieel risico: dat is er bijna niet voor de klusjesman als er een fatsoenlijke overeenkomst is opgesteld. Betaalt de klant niet, dan kan de klusjesman het gewoon uit handen geven aan een incassobureau.
Voor de consument is er wél een groot risico. En bij bedrijven die voor zo'n klein bedrag al een aanbetaling vragen, gaan bij mij de alarmbellen af. Is zo'n bedrijfje überhaupt wel financieel gezond? Want een financieel gezond bedrijf kan bij opdrachten tot een paar duizend euro toch gewoon zonder aanbetaling? Dat doe je toch ook als je een dure reparatie aan je auto laat uitvoeren. Dan hoef je zelfs voor het materiaal niet aan te betalen.
Maar dit zijn de werkspot lui.
Die krijgen ook werkspot klanten, das net marktplaats. Overeenkomen en afzeggen weer dat soort gedoe. Net materiaal gekocht.
Denk om dat te voorkomen dat ze het zo doen.
Vakman pur sang
pi_209886974
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2023 23:25 schreef bleiblei het volgende:
bij een koekenbakker die na 20 keer gewaarschuwd te zijn door ons, 2 plees 5cm te hoog heeft gehangen.
Ben je dan afgeweken van de standaard hoogte waar toilet doorgaans op gehangen wordt? Was voorheen 40cm voor staande pot, met hangpotten is dat naar 43cm gegaan. En bij senioren die moeite hebben met opstaan tussen de 46 - 50cm.Ik kan me dan alleen voorstellen dat het bij jou dan een aannemertje bereft die de klusjes dan uitgeeft aan in dit geval een loodgietersbedrijfje. Daar de gewenste hoogte niet heeft doorgegeven en die dan alles gewoon op standaard hoogte plaatsen.

Heb je kleine kinderen en wou je het lager omdat dat zij dan gemakkelijker op de pot kunnen? Verder zie ik geen ramp in 5cm... :) (Dat is ook tijdelijk anders op te lossen ook zij worden groter en meestal sneller dan men denkt en jij wordt ook ouder en ooit senior.)

Dan is het een principe questie dus?.. Heb je hem wel beetje in de tang, een afgewerkt hangtoilet 5cm laten zakken is best ingrijpende klus, vooral wanneer het ook nog eens betegeld is. Dat moet allemaal weer open om er aan te komen.

Succes!

Vind wel dat je in principe gelijk hebt afspraak is afspraak, ook al lijkt het storm in een glas water. Maar voor die 5 cm zou ikzelf eerder een korting afdingen dan alles te laten slopen met de aanname dat het nu op +/- 43cm hangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 14-07-2023 08:53:43 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:22:12 #16
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_209893490
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 06:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat dat niet in verhouding staat.
Moet iemand een keer terugkomen dan kost dat ong ¤150,-
Als je dan het hele bedrag in inhoud vind ik niks anders dan diefstal. De vakman heeft immers het materiaal wat jij hebt reeds betaald.
Aanbetaling en in termijnen betalen is daarvoor een goede oplossing.

Advies aan jou, je kunt bv ¤500,- achterhouden en de rest voldoen. Er is immers materiaal en arbeid geleverd.
Weet ik niet hoor. Als het van die hangtoiletten zijn kun je niet zomaar een stukje omlaag brengen. Je moet het hele voorzetwandje inclusief tegels loshalen. Dan het frame 5 centimeter lager instellen, gaten in (meestal) wediplaat en tegels aanpassen. En dan terug plaatsen. Grote kans dat je dan snel gewoon een nieuwe wedi plaat + nieuwe tegels nodig gaat hebben. Dan kom je met 150 euro niet weg.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 17:32:00 #17
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_209893616
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:47 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ben je dan afgeweken van de standaard hoogte waar toilet doorgaans op gehangen wordt? Was voorheen 40cm voor staande pot, met hangpotten is dat naar 43cm gegaan. En bij senioren die moeite hebben met opstaan tussen de 46 - 50cm.Ik kan me dan alleen voorstellen dat het bij jou dan een aannemertje bereft die de klusjes dan uitgeeft aan in dit geval een loodgietersbedrijfje. Daar de gewenste hoogte niet heeft doorgegeven en die dan alles gewoon op standaard hoogte plaatsen.

Heb je kleine kinderen en wou je het lager omdat dat zij dan gemakkelijker op de pot kunnen? Verder zie ik geen ramp in 5cm... :) (Dat is ook tijdelijk anders op te lossen ook zij worden groter en meestal sneller dan men denkt en jij wordt ook ouder en ooit senior.)

Dan is het een principe questie dus?.. Heb je hem wel beetje in de tang, een afgewerkt hangtoilet 5cm laten zakken is best ingrijpende klus, vooral wanneer het ook nog eens betegeld is. Dat moet allemaal weer open om er aan te komen.

Succes!

Vind wel dat je in principe gelijk hebt afspraak is afspraak, ook al lijkt het storm in een glas water. Maar voor die 5 cm zou ikzelf eerder een korting afdingen dan alles te laten slopen met de aanname dat het nu op +/- 43cm hangt.
Ja zoiets lijkt mij ook. Of de vloerhoogte die anders uitgekomen is als van te voren uitgedacht. (ooit een klant gehad die halverwege toch liever die vloer van het toilet gelijk wou met de hal (die was dan wel weer oké met een iets hoger toilet))

Weet je toevallig waarom de standaardhoogte omhoog gegaan is?
pi_209893786
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:22 schreef borbit het volgende:

[..]
Weet ik niet hoor. Als het van die hangtoiletten zijn kun je niet zomaar een stukje omlaag brengen. Je moet het hele voorzetwandje inclusief tegels loshalen. Dan het frame 5 centimeter lager instellen, gaten in (meestal) wediplaat en tegels aanpassen. En dan terug plaatsen. Grote kans dat je dan snel gewoon een nieuwe wedi plaat + nieuwe tegels nodig gaat hebben. Dan kom je met 150 euro niet weg.
Ten eerste hangen de wc’s te laag.
Ten tweede zijn er verhoogsets zonder de wand aan te passen.
Ten derde zeg ik hou ¤500 in en niet het hele werk. (Ipv de ¤150 die jij zegt)

Ten vierde, misschien heeft de aannnemer wel meer cementdekvloer aangebracht dan te voren bedacht en heeft de installateur geen blaam.
Vakman pur sang
pi_209897599
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ten vierde, misschien heeft de aannnemer wel meer cementdekvloer aangebracht dan te voren bedacht en heeft de installateur geen blaam.
Ten eerste: ik lees dat de twee potten te hóóg hangen.

Ten tweede is in dat geval 2700 helemaal geen gek bedrag. Zie jij na inhouden van 500 euro en een weggelopen aannemer maar eens een ander te vinden die het voor je komt oplossen voor 500 euro.

Ten derde is het volledig irrelevant waar de gewenste en uiteindelijke hoogte vandaan komt. Als de wens duidelijk aangenomen is en zelfs nog meermaals benadrukt tijdens de bouw, dan moet het gewoon gefixt worden (of aannemer moet zelf met een gepaste vergoeding komen).

Ten vierde is het aan de degene die de klus aangenomen heeft om eventuele fouten van zijn aannemers te incasseren en te herstellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 14-07-2023 22:35:54 ]
pi_209897913
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 22:17 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Ten eerste: ik lees dat de twee potten te hóóg hangen.

Ten tweede is in dat geval 2700 helemaal geen gek bedrag. Zie jij na inhouden van 500 euro en een weggelopen aannemer maar eens een ander te vinden die het voor je komt oplossen voor 500 euro.

Ten derde is het volledig irrelevant waar de gewenste en uiteindelijke hoogte vandaan komt. Als de wens duidelijk aangenomen is en zelfs nog meermaals benadrukt tijdens de bouw, dan moet het gewoon gefixt worden (of aannemer moet zelf met een gepaste vergoeding komen).

Ten vierde is het aan de degene die de klus aangenomen heeft om eventuele fouten van zijn aannemers te incasseren en te herstellen.
Het is me nog onduidelijk.
Maar er zijn sets om de pot te laten zakken.
Zie verhogingsset Geberit

Ten tweede.
Er is nog niks betaald dus als je alvast 2200 betaald en de rest na verhoging is dat prima.

Ten derde.
Voor ¤2700 mag toch duidelijk zijn dat de installateur alleen installatiewerkzaamheden doet en de aannemer separaat is aangestuurd.

Ten vierde.
De opdrachtgever heeft de klus aangenomen en aangestuurd.

Je kunt nooit niks betalen als er materialen, zoals complete inbouwelementen, sanitair s geleverd en geplaatsts.
Vakman pur sang
pi_209898744
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:32 schreef borbit het volgende:
Weet je toevallig waarom de standaardhoogte omhoog gegaan is?
Zoiets gaat via landelijke/Europese metingen en statistieken zoals o.a. waar het CBS zich mee bezig houd. Ook worden tegenwoordig ergonomen bij dit verhaal betrokken En vanuit zulke bevindingen worden bouwbesluiten en bouwvoorschriften etc. bijgewerkt.

CBS meet bv. dat de bevolking in Nederland statistisch gezien groter aan het worden is. Andere afdelingen kijken weer wat dit betekend voor de samenleving. En daarmee worden richtlijnen in de ISO norm dan naar boven bijgestelt. Enzo worden o.a. standaard hoogtes van bv. werkbladen, wastafels, toileten aangepast.

Gemiddelde lengte van de mens als man staat globaal op 170cm daar werdt vroeger dan ook alles op gemaakt. Inmiddels wordt men in Nederland (West Europa in het algemeen) toch beetje groter en gaat nu naar een gemiddelde lentge van 183cm. Steeds meer mensen kregen klachten met werken, zitten en leven aan tafels gemaakt voor de te kleine 170cm. Wil je dit economisch en ergonomisch beter inrichten moet je dus omhoog...

Zodoende...

Bv. ik ben nog uit een generatie dat 170cm de morm was, maar :( ik was toen al uitzonderlijk vroeg met mijn 190cm. En buitengewwon groot, mijn bijnaam voor oude bekenden is dan ook "Lange" Ik werkte toen op de bouw in de installatietechniek en alle beschikbare werkbanken waren 90cm en voor mij te laag. Ik stond dus de hele dag met een poekel aan de werkbank beetje krom te staan. Alle gevolgen van dien, doe al jaren ander werk omdat mijn rug dat niet leuk vond. Tegenwoordig ben ik al heel lang de lange niet meer en is er een keuze tussen werkbanken of verstelbare werkbanken van hoogte tussen de 90cm en 110cm. Wat de nieuwe richtlijn is geworden.
pi_209899823
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is me nog onduidelijk.
Het wordt vast duidelijker als je de posts leest van degene waar je een mening over geeft, daar staat alles in :)

Een verhogingsset gebruiken om te verlagen is vragen om problemen met de afvoer.
pi_209899908
Ik vind een aanbetaling niet ongebruikelijk, maar ik kom vaker vaklui tegen die er niet om vragen. Wij hebben bijvoorbeeld geen aanbetaling gedaan voor gevelrestauratie, het plaatsen van nieuw glas in bestaande kozijnen, schilderwerk inclusief restauratie van kozijnen, het plaatsen van zonnepanelen en het installeren van een nieuwe garagedeur.

Als er nauwelijks sprake is van materiaalkosten op voorhand, zou ik geen aanbetaling doen tenzij ik véél vertrouwen in iemand heb. En mijn advies aan TS zou zijn om sowieso niet iemand via Werkspot te zoeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 15-07-2023 08:54:17 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209899990
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 13:45 schreef Watuntrik het volgende:

Mwah, grotere bestellingen betaal ik in de regel achteraf. En obscure webshops mijd ik.
pi_209900061
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hebben jullie überhaupt meegelezen in het topic van @bleiblei? Die oelewapper van een installateur heeft duidelijke instructies niet opgevolgd, heeft niet naar meermaals geuite zorgen geluisterd, en zadelt @bleiblei en gezin op met een verbouwsituatie die nóg veel langer duurt. Het is volkomen terecht dat die zijn geld nog niet heeft gekregen. Hij zou smartengeld toe moeten betalen.

Zie K&W / De twintiger jaren (halve) dorpsvilla van SQ en bleiblei #11
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')