abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210673603
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 14:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Die huizen zijn al in de markt. In de huurmarkt. Niet iedereen kan/wil een huis kopen en als je op de woonstichtingen moet wachten...
Alleen is de wens tussen particuliere huur en beginnend koop nogal verkeerd op dit moment. Waarbij ik inderdaad ook arbeidsmigranten die niet willen kopen geen relevante doelgroep vind.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:21:36 #202
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673630
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 15:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]
In NL is nog geen 10% van de huizen in Nederland in handen van particuliere verhuurders. Dat je hun de schuld van de huizencrisis die toch echt door een slappe overheid al 30 jaar lang veroorzaakt geeft is nogal kortzichtig.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-ze-aan-woningcrisis
Dat klopt en was ook niet correct van mij. Toch begeeft de mevrouw uit het linkedin artikel zich in zo'n andere wereld dan ik dat ik er wat vreemd naar kijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:24:26 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673658
quote:
10s.gif Op maandag 18 september 2023 15:17 schreef aTypisch het volgende:

[..]
De realiteit maakt niet uit in de oorlog tegen bezit (van een ander)
Het gaat niet om het bezit van de ander, maar het gaat om geld verdienen aan een ander dat mij een naar gevoel geeft. En inderdaad ik hou niet zo van de markt en van winst maken. Alleen dat is wellicht weer een beroepsdeformatie van mij.
pi_210673660
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 15:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Alleen is de wens tussen particuliere huur en beginnend koop nogal verkeerd op dit moment. Waarbij ik inderdaad ook arbeidsmigranten die niet willen kopen geen relevante doelgroep vind.
Er zijn er nog al wat van. En als ik zo rond kijk in de omgeving worden er heel wat gebouwen om dozen te stapelen gebouwd. Daar zullen mensen moeten werken. En dat zijn meestal geen Nederlanders.

Een arbeidsmigrant kan vaak niet eens kopen, omdat ze geen hypothecaire geldlening kunnen versieren. En snap ook wel dat je niet meteen een huis gaat kopen als je vanuit Polen of Roemenië naar Nederland komt om met een uitzendcontractje dozen te gaan stapelen.
  maandag 18 september 2023 @ 15:25:25 #205
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210673666
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat klopt en was ook niet correct van mij. Toch begeeft de mevrouw uit het linkedin artikel zich in zo'n andere wereld dan ik dat ik er wat vreemd naar kijk.
Ik zeg niet dat je geen punt hebt - ik maak alleen de opmerking dat de overheid vrij rigoreus ingegrepen heeft in de huurmarkt, wat in mijn ogen 2 dingen zal veroorzaken:

1 - Er komen inderdaad huizen beschikbaar om te kopen door verhuurders die afhaken
2 - Er komen minder huizen beschikbaar voor mensen die willen huren om wat voor reden dan ook.

Het lost niet ons woningprobleem op - het totale aantal woningen neemt niet toe hierdoor. Sterker nog, ik durf wel te stellen dat een groep mensen die uitsluitend (kan/wil) huren nu in de knel komt omdat er simpelweg minder keus voor hen gaat zijn.

En ja er zijn huisjesmelkers en ja er zijn mensen die hier optimaal van willen profiteren. Maar er zijn ook zat particuliere verhuurders die dat niet doen, die gewoon een 2e huis als een investering zien waar ze en goed zorg voor willen dragen en er een rendement uit willen halen die de moeite waard is.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 18 september 2023 @ 15:27:47 #206
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210673685
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het gaat niet om het bezit van de ander, maar het gaat om geld verdienen aan een ander dat mij een naar gevoel geeft. En inderdaad ik hou niet zo van de markt en van winst maken. Alleen dat is wellicht weer een beroepsdeformatie van mij.
Er wordt aan een ieder van ons geld verdiend he, of het nou in de supermarkt, sportschool, bioscoop, museum, restaurant of zelfs op werk is.
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:31:35 #207
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673717
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 15:25 schreef Scorpie het volgende:
En ja er zijn huisjesmelkers en ja er zijn mensen die hier van profiteren. Maar er zijn ook zat particuliere verhuurders die dat niet doen, die gewoon een 2e huis als een investering zien waar ze en goed zorg voor willen dragen en er een rendement uit willen halen die de moeite waard is.
Dat rendement vind ik zo vreemd want dat betekent netto altijd dat de huurders dus meer betalen dan strikt noodzakelijk, ik zie dan een situatie waarin twee partijen zijn één die geld verdient en één die dat geld dat de ander verdient betaald. Nou is dat in principe geen probleem en hoe een markt werkt. Maar in de woningmarkt is er nog iets anders dat speelt namelijk dat mensen die noodgedwongen moeten huren al aan de slechtere kant staan, die kunnen bijvoorbeeld niet kopen vanwege hun financiele situatie, en die moeten dan extra betalen aan de mensen die het financieel toch al beter hebben want zij kunnen wel een huis erbij kopen. Daar zit denk ik mijn nare gevoel. Dat was niet aan de orde als je fatsoenlijk een huis kon huren via de woningbouw maar de wachtlijsten daar zijn dusdanig dat vrijwel iedereen genoodzaakt is om uit te wijken naar particuliere huur. En zo profiteren de particuliere verhuurders expliciet van een onwenselijke situatie.

Daar verander je zomaar niet iets aan maar om dan vanuit de win-win situatie te gaan klagen als je ook eens wat verliest, vind ik niet zo netjes.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:33:52 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673743
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 15:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Er wordt aan een ieder van ons geld verdiend he, of het nou in de supermarkt, sportschool, bioscoop, museum, restaurant of zelfs op werk is.
Ik kost alleen maar geld, ik werk niet om anderen mij geld te geven, maar daar verschil ik wel in van andere beroepen.
  maandag 18 september 2023 @ 15:34:38 #209
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210673754
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat rendement vind ik zo vreemd want dat betekent netto altijd dat de huurders dus meer betalen dan strikt noodzakelijk, ik zie dan een situatie waarin twee partijen zijn één die geld verdient en één die dat geld dat de ander verdient betaald.
Strikt noodzakelijk in welke zin? Vergeleken met een hypotheek, waarbij je rente betaald over het geleende bedrag wat je vervolgens af mag storten naar een bank die letterlijk miljarden in kas heeft?

quote:
Nou is dat in principe geen probleem en hoe een markt werkt. Maar in de woningmarkt is er nog iets anders dat speelt namelijk dat mensen die noodgedwongen moeten huren al aan de slechtere kant staan, die kunnen bijvoorbeeld niet kopen vanwege hun financiele situatie, en die moeten dan extra betalen aan de mensen die het financieel toch al beter hebben want zij kunnen wel een huis erbij kopen.
Ja, dat kopers een voordeel hebben ten opzichte van huurders omdat ze bezit hebben, dat klopt. Maar ook kopers betalen gewoon "meer dan nodig" he, want daar worden de banken weer beter van. Sterker nog, sommige verhuurders sluizen een deel van hun opbrengsten zo door om de hypotheek van hun 2e huis te betalen.

quote:
Daar zit denk ik mijn nare gevoel. Dat was niet aan de orde als je fatsoenlijk een huis kon huren via de woningbouw maar de wachtlijsten daar zijn dusdanig dat vrijwel iedereen genoodzaakt is om uit te wijken naar particuliere huur. En zo profiteren de particuliere verhuurder expliciet van zeer onwenselijke situatie.
Ik snap wel wat je zegt, maar dat is niet primair de schuld van de verhurende particulier. Dat is vooral de schuld van 30 jaar lang falend overheidsbeleid op het gebied van huisvesting.
  maandag 18 september 2023 @ 15:34:59 #210
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210673758
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Nee hoor ik kost alleen maar geld :D ik verdien niets.
Je bent leraar?
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:36:23 #211
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673770
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 15:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je bent leraar?
Onderandere
  maandag 18 september 2023 @ 15:37:58 #212
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210673788
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Onderandere
Dan kan je sec gezien zeggen dat de school geld aan jou verdient - voor elke leerling die zij onderwijs geven krijgen zij geld - om kinderen onderwijs te geven moeten ze een leraar voor de klas hebben staan - jij wordt ingehuurd en zolang je minder geld kost dan de kinderen binnen brengen is het rendabel voor een school om te bestaan. Jij genereert dus geld voor jouw werkgever op deze manier.

(even heel kort door de bocht)
pi_210673790
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Onderandere
geen economie hoop ik
hoi
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:38:09 #214
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673796
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 15:34 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap wel wat je zegt, maar dat is niet primair de schuld van de verhurende particulier. Dat is vooral de schuld van 30 jaar lang falend overheidsbeleid op het gebied van huisvesting.
Gaat ook niet zo zeer over schuld maar wel over dat de verhuurder profeit heeft van dat beleid en als het beleid dan ongunstig veranderd is ineens het hek van de dam.
pi_210673806
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Gaat ook niet zo zeer over schuld maar wel over dat de verhuurder profeit heeft van dat beleid en als het beleid dan ongunstig veranderd is ineens het hek van de dam.
hoezo is 'ineens het hek van de dam'?

de trend zet zich nog steeds voort richting meer (be)lasten voor die groep toch?
hoi
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:39:05 #216
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673809
quote:
10s.gif Op maandag 18 september 2023 15:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
geen economie hoop ik
Economie is onbegrijpelijke voodoo verzonnen door mensen die niet goed hebben nagedacht over systematische ruilhandel :D
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:39:48 #217
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673815
quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2023 15:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
hoezo is 'ineens het hek van de dam'?

de trend zet zich nog steeds voort richting meer (be)lasten voor die groep toch?
Het hek van de dam in het bericht van de mevrouw op linkedin. "Ze maken het land kapot" want het is minder gunstig voor ons (en die slager) e.d. hek van de dam.
pi_210673825
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Economie is onbegrijpelijke voodoo verzonnen door mensen die niet goed hebben nagedacht over ruilhandel :D
als je Keynes volgt wel ja

oostenrijkse school van economie is wel leuk :)
hoi
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:41:12 #219
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673836
quote:
10s.gif Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als je Keynes volgt wel ja

oostenrijkse school van economie is wel leuk :)
Economie zou er goed aan doen om een soort wet van behoud van waarde in te voeren, daar wordt het veel logischer van. :D Zoals het nu is is er geen touw aan vast te knopen. Maar inderdaad ik geef geen economie les en begrijp er ook helemaal niets van.
pi_210673892
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Economie zou er goed aan doen om een soort wet van behoud van waarde in te voeren, daar wordt het veel logischer van. :D Zoals het nu is is er geen touw aan vast te knopen. Maar inderdaad ik geef geen economie les en begrijp er ook helemaal niets van.
dat kan alleen met een harde geldstandaard
en die hebben we niet

en zelfs dan bestaat er geen objectieve 'waarde', behalve dus een bedrag of iets anders wat je er in ruil voor wil geven
hoi
pi_210673990
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 15:24 schreef Halcon het volgende:

[..]
Er zijn er nog al wat van. En als ik zo rond kijk in de omgeving worden er heel wat gebouwen om dozen te stapelen gebouwd. Daar zullen mensen moeten werken. En dat zijn meestal geen Nederlanders.

Een arbeidsmigrant kan vaak niet eens kopen, omdat ze geen hypothecaire geldlening kunnen versieren. En snap ook wel dat je niet meteen een huis gaat kopen als je vanuit Polen of Roemenië naar Nederland komt om met een uitzendcontractje dozen te gaan stapelen.
Ja en ik heb niet het idee dat we de samenleving hier mee helpen. Maar daar verschillen we van mening.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 15:53:47 #222
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210673995
quote:
6s.gif Op maandag 18 september 2023 15:45 schreef aTypisch het volgende:

[..]
dat kan alleen met een harde geldstandaard
en die hebben we niet

en zelfs dan bestaat er geen objectieve 'waarde', behalve dus een bedrag of iets anders wat je er in ruil voor wil geven
Precies en daarom is het onnavolgbaar.
pi_210674004
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 15:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja en ik heb niet het idee dat we de samenleving hier mee helpen. Maar daar verschillen we van mening.
Ik heb dat idee ook niet hoor. Vaak zijn het ook nog eens bedrijven die bv. in Duitsland zaten. Er is toch vaak al een personeelstekort en een woningprobleem. Dus je bouwt werkgelegenheid voor personeel dat er (nog) niet is en als ze komen, dan is er in principe geen woning voor ze.
pi_210674258
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Halverwege wat? Is er een gegeven "spelduur"?

Je haalt een rendement uit een 'product', lees "je laat mensen meer betalen dan nodig is om dat een deel daarvan winst is voor jezelf door die mensen te overtuigen dat jij noodzakelijk bent in het systeem". Dat systeem ligt in een crisis, de alom bekende woningcrisis, toch blijf je aan deze crisis verdienen. Een beetje ondernemer denkt dan toch bij zichzelf nu maar goed het rendement veilig stellen want je weet nooit wanneer 'ze' het door gaan krijgen dat het zo niet kan en het rendement minder wordt. Daarnaast heb jij bij deze aangepaste regels de optie om te verkopen, en dat vinden ze in het artikel erg, niet omdat ze moeten verkopen (met winst) maar wel omdat ze niet doorlopend rendement kunnen opstrijken.

Als investeren in Curacao zo aantrekkelijk is volgens, waarom verkoopt ze dan niet alles in Nederland en investeert dat in Curacao?
pi_210674334
quote:
88s.gif Op maandag 18 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Halverwege wat? Is er een gegeven "spelduur"?
@Scorpie drukte zich wat ongelukkig uit. Een grief is dat de overheid onvoorspelbaar en onbetrouwbaar is. Dat maakt het moeilijk om een plan te maken voor de lange termijn. De huidige ontwikkelingen in zonnepanelenland zijn daar een ander voorbeeld van.

Dat jij neerkijkt op mensen die geld verdienen aan vastgoed, vind ik dan weer dubieus. Maar hé, ik geloof dan ook niet dat de overheid een betere huurbaas zou zijn. Integendeel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')