Ik kan dit boek warm aanbevelen:quote:Op maandag 18 september 2023 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Economie zou er goed aan doen om een soort wet van behoud van waarde in te voeren, daar wordt het veel logischer van.Zoals het nu is is er geen touw aan vast te knopen. Maar inderdaad ik geef geen economie les en begrijp er ook helemaal niets van.
Grappig, alle mensen die ik op dit moment ken die huren zijn daar bijzonder gelukkig mee dat ze dat kunnen. Want dat zijn eigenlijk allemaal expats die geen zin hebben om een huis te kopen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat rendement vind ik zo vreemd want dat betekent netto altijd dat de huurders dus meer betalen dan strikt noodzakelijk, ik zie dan een situatie waarin twee partijen zijn één die geld verdient en één die dat geld dat de ander verdient betaald. Nou is dat in principe geen probleem en hoe een markt werkt. Maar in de woningmarkt is er nog iets anders dat speelt namelijk dat mensen die noodgedwongen moeten huren al aan de slechtere kant staan, die kunnen bijvoorbeeld niet kopen vanwege hun financiele situatie, en die moeten dan extra betalen aan de mensen die het financieel toch al beter hebben want zij kunnen wel een huis erbij kopen. Daar zit denk ik mijn nare gevoel. Dat was niet aan de orde als je fatsoenlijk een huis kon huren via de woningbouw maar de wachtlijsten daar zijn dusdanig dat vrijwel iedereen genoodzaakt is om uit te wijken naar particuliere huur. En zo profiteren de particuliere verhuurders expliciet van een onwenselijke situatie.
Daar verander je zomaar niet iets aan maar om dan vanuit de win-win situatie te gaan klagen als je ook eens wat verliest, vind ik niet zo netjes.
Ik kijk niet neer naar mensen die geld verdienen aan vastgoed, ik dacht als je geld verdiend aan vastgoed dat je dan ook rekening houdt met de wispelturigheid van de regelgeving en daarvoor zekerheden inbouwd of de risico's draagt die bij vastgoedinvesteringen horen. En in die zin vond ik dat linkedin artikel verbazingwekkend, ik had verwacht dat men in die wereld niet warm of koud zou worden van een belastingverandering. (denk ook dat ze dat niet echt worden)quote:Op maandag 18 september 2023 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
@:scorpie drukte zich wat ongelukkig uit. Een grief is dat de overheid onvoorspelbaar en onbetrouwbaar is. Dat maakt het moeilijk om een plan te maken voor de lange termijn. De huidige ontwikkelingen in zonnepanelenland zijn daar een ander voorbeeld van.
Dat jij neerkijkt op mensen die geld verdienen aan vastgoed, vind ik dan weer dubieus. Maar hé, ik geloof dan ook niet dat de overheid een betere huurbaas zou zijn. Integendeel.
Nog steeds mee eensquote:Op maandag 18 september 2023 16:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Grappig, alle mensen die ik op dit moment ken die huren zijn daar bijzonder gelukkig mee dat ze dat kunnen. Want dat zijn eigenlijk allemaal expats die geen zin hebben om een huis te kopen.
Wat ik probeer te zeggen, het leven is niet zo zwart/wit als jij schetst. En er is ook eens iemand geweest die hier poste juist geen koopwoning te willen vanwege de verantwoordelijkheden die er bij horen.
Ik snap jou echt niet. Eerst was het allemaal kut omdat je geen huiskon kopen, nu heb je er 1 en is het weer allemaal kutquote:Op maandag 18 september 2023 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nog steeds mee eensallemaal gezeik joh, dakgoten laten repareren, muren isoleren.. allemaal geen lol aan en dat voor maar een paar ton aan schuld
(toch wel 40 jaar schuldenvrij geweest om nu voor de rest van mijn leven aan een schuld vast te zitten)
Maar dat is wel een goed punt, ik maakte de fout om alleen een bepaald type huurders voor ogen te hebben.
Tsja, dat kan je ook zeggen over alle andere dingen in het leven. MAar toch zeiken mensen als de benzine duurder wordt.quote:Op maandag 18 september 2023 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer naar mensen die geld verdienen aan vastgoed, ik dacht als je geld verdiend aan vastgoed dat je dan ook rekening houdt met de wispelturigheid van de regelgeving en daarvoor zekerheden inbouwd of de risico's draagt die bij vastgoedinvesteringen horen. En in die zin vond ik dat linkedin artikel verbazingwekkend, ik had verwacht dat men in die wereld niet warm of koud zou worden van een belastingverandering. (denk ook dat ze dat niet echt worden)
Nee het was kut dat je een schuld aan moest gaan om een huis te kopen, dat is nog steeds kut. Hypotheken blijven een krom vervelend systeem dat niet te begrijpen is. En sinds we een huis hebben snap ik er nog minder van.quote:Op maandag 18 september 2023 16:48 schreef kanovinnie het volgende:
Ik snap jou echt niet. Eerst was het allemaal kut omdat je geen huiskon kopen, nu heb je er 1 en is het weer allemaal kut
Waarom heb je dan een huis gekocht?quote:Op maandag 18 september 2023 16:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee het was kut dat je een schuld aan moest gaan om een huis te kopen, dat is nog steeds kut. Hypotheken blijven een krom vervelend systeem dat niet te begrijpen is. En sinds we een huis hebben snap ik er nog minder van.
Of je begrijpt de impact van de regel niet goed. Laat ik het weer vergelijken met de zonnepanelen. Iemand die wat meer panelen heeft liggen dan normaal, ziet de terugverdientijd met de 'boete' van een leverancier als Van de Bron zo sterk oplopen dat het de vraag is of de investering loont (bron). Was het te voorzien dat de salderingsregeling af zou lopen? Ja. Was het te voorzien dat de terugverdientijd zo sterk op zou lopen dat het risico van zo'n grote investering niet meer zou opwegen tegen de voordelen? Nee.quote:Op maandag 18 september 2023 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer naar mensen die geld verdienen aan vastgoed, ik dacht als je geld verdiend aan vastgoed dat je dan ook rekening houdt met de wispelturigheid van de regelgeving en daarvoor zekerheden inbouwd of de risico's draagt die bij vastgoedinvesteringen horen. En in die zin vond ik dat linkedin artikel verbazingwekkend, ik had verwacht dat men in die wereld niet warm of koud zou worden van een belastingverandering. (denk ook dat ze dat niet echt worden)
Omdat ik ergens wilde wonen.quote:Op maandag 18 september 2023 16:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom heb je dan een huis gekocht?
Maar je koopt toch geen zonnepanelen om ze terug te verdienen? Bij mij lopen dit soort dingen op een basaal niveau altijd al spaak, maar dat is waarschijnlijk een gedachtekronkel van mij. Als ik zonnepanelen zou kopen zou ik ze kopen omdat ik zelf op een 'groene' manier energie wil opwekken, niet om ze terug te verdienen of er uberhaupt aan te verdienen. Ik koop nooit spullen om er winst op te maken, zou ook niet weten hoe ik dat aan moet pakken.quote:Op maandag 18 september 2023 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of je begrijpt de impact van de regel niet goed. Laat ik het weer vergelijken met de zonnepanelen. Iemand die wat meer panelen heeft liggen dan normaal, ziet de terugverdientijd met de 'boete' van een leverancier als Van de Bron zo sterk oplopen dat het de vraag is of de investering loont (bron). Was het te voorzien dat de salderingsregeling af zou lopen? Ja. Was het te voorzien dat de terugverdientijd zo sterk op zou lopen dat het risico van zo'n grote investering niet meer zou opwegen tegen de voordelen? Nee.
Box 3-plannen zijn er al langer, dat is zeker waar, maar vooralsnog is steeds onduidelijk geweest welke vorm die plannen aan zouden nemen. Daarom ben ik al lang geleden gestopt met extra aflossingen op mijn hypotheek.
Je doet net alsof winst maken een doel op zich is en dat iets fouts is. Vind je de groenteboer ook immoreel omdat-ie meer geld voor z'n groenten vraagt dan de kostprijs? Hij heeft geld nodig om voor z'n gezin te zorgen en z'n plannen, hoe klein ook, te verwezenlijken. Of zie je mensen louter als radartjes in een complex productieproces zonder recht op eigen dromen en projecten?quote:Op maandag 18 september 2023 16:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar je koopt toch geen zonnepanelen om ze terug te verdienen? Bij mij lopen dit soort dingen op een basaal niveau altijd al spaak, maar dat is waarschijnlijk een gedachtekronkel van mij. Als ik zonnepanelen zou kopen zou ik ze kopen omdat ik zelf op een 'groene' manier energie wil opwekken, niet om ze terug te verdienen of er uberhaupt aan te verdienen. Ik koop nooit spullen om er winst op te maken, zou ook niet weten hoe ik dat aan moet pakken.
Ja, leuk, maar je woonde al ergens en, en daarbij had je ook weer gehuurd kunnen gaan wonen in plaats van te kopen.quote:
Nee er waren daar geen huur huizen beschikbaar.quote:Op maandag 18 september 2023 17:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar je woonde al ergens en, en daarbij had je ook weer gehuurd kunnen gaan wonen in plaats van te kopen.
Ik vind geld als ik over mijn beweegredenen nadenk inderdaad een vervelend element, niet fout, maar wel een bijkomstigheid waar ik liever niet over nadenk. Juist omdat het altijd ergens nadelig is voor iemand, en puur vanuit mijn eigen voordeel denken voelt voor mij wel fout inderdaad.quote:Op maandag 18 september 2023 17:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je doet net alsof winst maken een doel op zich is en dat iets fouts is. Vind je de groenteboer ook immoreel omdat-ie meer geld voor z'n groenten vraagt dan de kostprijs? Hij heeft geld nodig om voor z'n gezin te zorgen en z'n plannen, hoe klein ook, te verwezenlijken. Of zie je mensen louter als radartjes in een complex productieproces zonder recht op eigen dromen en projecten?
Ik heb in zonnepanelen geïnvesteerd om mijn maandlasten te drukken (1) zodat we rond kunnen komen van één salaris als één van ons onze baan kwijtraakt, (2) om de vrijheid te hebben om te besluiten een slechter betaalde baan te nemen, en (3) om meer geld over te houden voor het vervroegde pensioen van mijn lief. Dat jij het zou doen om het milieu te redden, moet je zelf weten. Dat is misschien jouw droom of project.
Hoe is het "investeren" als je er niets voor terug wilt?quote:Op maandag 18 september 2023 17:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nadeel daarvan is wel dat ik hooguit investeer als ik geld kan missen en er niets voor terug wil, kan alleen zelden geld missen, helemaal nu ik een schuld heb.
Ik investeer regelmatig in de ontwikkeling van een product dat ik zelf niet hoef te hebben, via een Kickstarter zonder beloning. Je kunt het ook een donatie noemen.quote:Op maandag 18 september 2023 17:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe is het "investeren" als je er niets voor terug wilt?
Overigens zie ik mijn huis ook niet als investering, maar vooral als dak boven mijn hoofd.
Dat dat dak meer waard wordt is leuk maar als ik een ander dak wil moet ik daar waarschijnlijk ook meer voor betalen.
Het is hoogstens in die zin een "investering" dat het afgelost is als we 84 zijn en we dan geen (enorme) woonlasten meer hebben.
Da's de kern, ja.quote:Op maandag 18 september 2023 18:03 schreef kanovinnie het volgende:
Alles wat je doet heeft altijd wel een nadeel voor een ander.
Wat is het nadeel van je huis isoleren dan? Behalve dat Bosbeetle dat nadenken over geld vindt.quote:Op maandag 18 september 2023 18:03 schreef kanovinnie het volgende:
Verdienen andere mensen minder aan je.quote:Op dinsdag 19 september 2023 06:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Wat is het nadeel van je huis isoleren dan? Behalve dat Bosbeetle dat nadenken over geld vindt.
Maar ook voordelen. Voor jezelf, en daardoor voor anderen. Overigens is de impact van een individu op een hele club, meestal uitzonderlijk gering. Uitzonderingen daargelaten, zoals uitvinders, staatshoofden van dictaturen of CEO's van grote ondernemingenquote:Op maandag 18 september 2023 18:03 schreef kanovinnie het volgende:
Mwoah, de sociale huursector is toch in het verleden (en heden) zwaar gesubsidieerd door de overheden. Zowel linkse als rechtse regeringen hebben er miljarden ingepompt.quote:Op maandag 18 september 2023 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
Dat jij neerkijkt op mensen die geld verdienen aan vastgoed, vind ik dan weer dubieus. Maar hé, ik geloof dan ook niet dat de overheid een betere huurbaas zou zijn. Integendeel.
Is er ook een Nederlandse vertaling?quote:Op maandag 18 september 2023 16:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan dit boek warm aanbevelen:
[ afbeelding ]
En ik denk dat je als wetenschapper ook wel de fundamenten van cryptovaluta zou kunnen waarderen.
Von Hayek? Schumpeter??quote:Op maandag 18 september 2023 15:40 schreef aTypisch het volgende:
oostenrijkse school van economie is wel leuk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |