Rellende_Rotscholier | vrijdag 7 juli 2023 @ 01:10 |
Etappe 7: Mont-de-Marsan - Bordeaux, 169,9 km Aangenaam, ik ben Rellende_Rotscholier en ik weet precies niets van de koers. En daar ben ik in dit geval heel blij mee, want er is nu überhaupt weer sprake van een koers. De zesde rit ontvouwde zich op een manier die maar weinig mensen hadden zien aankomen. Direct vanuit het vertrek ging Wout van Aert in de aanval, de eerste fase van het nieuwe droomplan van Jumbo-Visma trad in werking. Van Aert kreeg 19 renners met zich mee, met een kopgroep van 20 man reden we naar de eerste serieuze klim van de dag, de Aspin. In die kopgroep zagen we genoeg grote namen, maar geen grote klimmers. Mathieu van der Poel was van de partij, net als Julian Alaphilippe. Een mooi groepje om naar te kijken, maar ze kregen geen grote voorsprong. Het Bora van leider Hindley besloot te controleren en de ploeg hield de voorsprong heel lang rond de drie minuten. Eenmaal op de Aspin nam Jumbo al voor de eerste keer het commando over, het was duidelijk dat ze een plan hadden. Ze hadden Pogacar al een ferme tik uitgedeeld, nu moest de genadeklap volgen. In de afdaling lieten ze wel weer lopen, omdat ze anders te snel bij de kopgroep zouden zijn. Van Aert moest mee over de Tourmalet, anders ging het plannetje niet door. Dus zagen we vooraan Van Aert bijna continu op kop rijden, terwijl de ene na de andere koploper afhaakte. Alaphilippe probeerde nog wel even in de aanval te gaan, maar hij is een schim van zichzelf en dus haakte hij niet veel later af. Van der Poel liet ook lopen, net als heel wat andere renners. Er bleven er een stuk of vier renners over in zijn wiel. Bora was op de Tourmalet weer aan het controleren geslagen, maar een paar kilometer voor de top nam Jumbo het commando opnieuw over. Alle renners werden ingezet, waarna Wilco Kelderman met een enorme versnelling kwam. Door die versnelling zaten er ineens nog maar vier renners in zijn wiel. Kuss, Vingegaard, Pogacar en gele trui Hindley. Lang bleef Hindley niet in het wiel, ook hij moest er onverbiddelijk af. Het hele peloton aan flarden gereden door Jumbo, opnieuw. Nadat het werk van Wilco gedaan was nam Kuss zijn gebruikelijke positie in. Hij vlamde nog een tijd verder, terwijl de voorsprong van de koplopers rap kleiner werd. In de buurt van de top volgde dan de onvermijdelijke aanval van Vingegaard. Het idee was dat hij Pogacar opnieuw uit het wiel zou kletsen, waarna hij in de afdaling van de Tourmalet bij Van Aert zou uitkomen die hem daarna door de vallei en het eerste deel van de slotklim zou loodsen. Het plan kwam bijna uit, het enige minpuntje was dat Pogacar soeverein in het wiel bleef zitten. Hij had nu wel een reactie, in tegenstelling tot de vorige rit. Vingegaard besloot desondanks door te trekken, op zoek naar Van Aert. De verschillen met de renners daarachter liepen belachelijk snel op, Hindley en co hadden voor ze het wisten te maken met een achterstand van twee minuten. Pogacar en Vingegaard zijn een klein beetje beter dan de rest, een heel klein beetje. In de afdaling sloten Vingegaard en Pogacar aan bij Van Aert, die ze naar de kop van de koers wist te brommeren. Van Aert bleef heel lang op kop rijden, terwijl de voorsprong ten opzichte van de achtervolgers alleen maar verder opliep. Het plannetje van Jumbo was niet helemaal geslaagd, maar Hindley zou in ieder geval uit het geel gereden worden en alle andere 'concurrenten' zouden op grote achterstand worden gezet. De koers lag een beetje in een plooi. Het was wachten op het steile stuk van de slotklim, voorbij Cauterets zouden er nog een paar steile kilometers volgen richting Cambasque. Het was op dit steile stuk dat Vingegaard nog eens in de aanval ging, maar weer had Pogacar een antwoord. Hij kwam totaal niet in de problemen, moest zelfs geen centimeter toestaan. Ondanks het mislukken van zijn aanvallen bleef Vingegaard op kop rijden, waarschijnlijk met het idee dat hij Pogacar op die manier langzaam zou versmachten. Die Sloveen kon toch niet ineens zoveel beter zijn dan de dag ervoor? Nou, mooi wel. Vlak voor het einde van het steile stuk van de slotklim demarreerde Pogacar, een flitsende demarrage. Hij zoefde weg en deze keer was het Vingegaard die moest blijven zitten. Pogacar sloeg meteen een gat en Vingegaard kreeg dat gat niet dicht. Het gat bleef vrij klein, hooguit een seconde of 10, maar richting de top kreeg Vingegaard het steeds moeilijker. De rollen waren volledig omgedraaid, alle conclusies die een dag eerder werden getrokken konden meteen de prullenbak in. Je mag UAE nooit onderschatten. Het spoedberaad van Matxin, Gianetti en San Millán heeft effect gesorteerd. Pogacar was herboren, hij vloog naar zijn 10e ritzege in de Tour. Vingegaard verloor 24 seconden, en dan nog wat bonificaties. Zijn voorsprong van een minuut werd daardoor gehalveerd, hij houdt nu 25 seconden over ten opzichte van Pogacar. Vingegaard mag wel de gele trui dragen, maar blij zal hij allerminst zijn. Jumbo kwam met een plan om de koers en Pogacar volledig de nek om te draaien, maar dat plannetje kwam als een boemerang terug. Achteraf gezien zou je kunnen stellen dat Jumbo overmoedig is geweest. Ze waren er te zeer van overtuigd dat Pogacar slecht was en dat ze hem opnieuw onder druk zouden moeten zetten. Maar dit was wel de manier waarop ze moesten koersen. Ze moesten proberen gebruik te maken van de zwakte van Pogacar. We kunnen ze absoluut niets kwalijk nemen. Als wij het voor het zeggen hadden daar hadden we waarschijnlijk hetzelfde plan bedacht. Het pakt alleen heel anders uit, omdat Pogacar wonderbaarlijk snel hersteld is. Na een mindere dag voelde hij zich ineens weer heel goed. Terwijl Vingegaard nu dan juist weer een mindere dag leek te kennen, op de slotklim ging hij niet veel sneller dan de mannen die hij op de Tourmalet nog lachend overboord had gegooid. Carlos Rodriguez, Jai Hindley en Simon Yates reden harder omhoog, wat toch frappant is. Een hongerklopje, wellicht? In ieder geval teveel werk gedaan onderweg. Op de Tourmalet in de aanval en daarna door blijven rijden met Pogacar in je wiel, in de afdaling nog weg proberen te rijden van Pogacar, daarna op de slotklim nog eens in de aanval en weer blijven rijden als Pogacar in het wiel blijft zitten. Alles bij elkaar smeet hij met zijn krachten, terwijl Pogacar zich enigszins kon sparen. Daardoor sla je achteraf een modderfiguur, maar met rit 5 in het achterhoofd vond ik het allemaal prima te begrijpen. Ze hadden heel verdedigend kunnen koersen, maar dit was echt het moment om Pogacar nog verder onder druk te zetten. Nu we weten dat Pogacar dan tóch goed in vorm is zal Jumbo in het vervolg van de ronde wellicht iets defensiever gaan koersen. De koers is in ieder geval nog niet voorbij, de koers is pas net begonnen. Goed nieuws voor de kijker, we hebben al een aantal mooie ritten gezien en we gaan in de komende weken nog heel veel moois te zien krijgen. Alleen niet vandaag. Na twee spectaculaire dagen in de Pyreneeën volgt er een vlakke rit. De sprinters zijn weer aan zet. ![]() Deze buitengewoon vlakke rit gaat van start in Mont-de-Marsan, een plaats in het departement Landes (regio Nieuw-Aquitanië), waar een kleine 30.000 mensen wonen. Mont-de-Marsan is de hoofdstad van het departement, het is een plaats met redelijk wat historie. Mont-de-Marsan werd gesticht tussen 1135 en 1141 door Pierre de Marsan en werd de hoofdstad van het burggraafschap Marsan. De plaats was gunstig gelegen op de samenvloeiing van twee rivieren. Pierre de Marsan sloot een akkoord met de abt van de Abdij van Saint-Sever die de naburige parochies in bezit had. De abdij kreeg een priorij binnen de muren van het castelnau. De plaats was volledig ommuurd en werd verder verdedigd door een kasteel (castelnau). De plaats had een drukke rivierhaven op de Midouze. In de 14e eeuw breidde Gaston III van Foix-Béarn het castelnau uit en bouwde het Château de Nolibos op de noordoostelijke hoek van de stadsmuur. Hij versterkte ook het oostelijk deel van de stadsmuur. Tot 1453 bleef de stad in de Engelse invloedssfeer en ze heeft weinig geleden onder de Honderdjarige Oorlog. Dit was anders tijdens de Hugenotenoorlogen. In de 17e en de 18e eeuw groeide de stad tot buiten haar stadsmuren. Aan het einde van de 18e eeuw werden de militaire versterkingen, die hun nut hadden verloren, ontmanteld en in de plaats kwamen pleinen en lanen. In 1790 werd de stad prefectuur van het departement Landes. In de 19e eeuw verloor de rivierhaven aan belang en daarna gaat Wikipedia nog een tijd door, maar loopt het verhaal wat weg. We zijn vooral in Mont-de-Marsan vanwege één persoon, namelijk Luis Ocaña. We hebben het een paar dagen al uitgebreid over hem gehad, zijn familie ontvluchtte Spanje omdat Franco een lul was en zo kwam de kleine Luis in de omgeving van Mont-de-Marsan terecht. Leuk feitje nog wel: Ocaña zou later een aanhanger worden van Jean-Marie Le Pen, ga maar na. De familie Ocaña kwam terecht in het kleine dorpje Magnan in het departement Gers, op een steenworp afstand van Nogaro en ook niet heel ver van Mont-de-Marsan. Nadat hij als kleine jongen met tuberculose te maken kreeg bleek hij alsnog een getalenteerde sporter te zijn. Hij begon met fietsen bij de wielerclub van Mont-de-Marsan en sindsdien is hij een geadopteerde zoon van de stad. Dankzij zijn lidmaatschap van de lokale wielerclub bracht hij behoorlijk veel tijd door in Mont-de-Marsan en daardoor werd hij door zijn concurrenten omgedoopt tot de Spanjaard van Mont-de-Marsan. Na vijf jaar in de rangen van de wielerclub van Mont-de-Marsan werd hij prof bij de Spaanse ploeg Fagor, Ocaña besloot rond die tijd ook de Spaanse nationaliteit aan te houden. Al snel boekte hij talloze successen, zo werd hij tweede in de Vuelta van 1969 en won hij een rit in de Tour van 1970. Een jaar later brak hij pas echt door, in de Tour van 1971 was hij op weg om Eddy Merckx van de troon te stoten. Na de 13e rit had hij een voorsprong van liefst zeven (!) minuten op Merckx, maar tijdens de 14e rit ging het mis. In de natte afdaling van de Col de Menté ging bijna iedereen onderuit, ook Merckx, maar Ocaña kon zijn weg niet vervolgen en dus moest hij in de gele trui afscheid nemen van de koers. Merckx won de Tour alsnog, maar trots was hij er niet op. Een extra lullig elementje aan dit verhaal: een paar dagen later zou er een rit van start gaan in het Mont-de-Marsan van Ocaña, met net als nu een finish in Bordeaux. Geen Ocaña in de plaats waar hij had leren fietsen, wel Merckx in de gele trui. Zuur. In 1972 keerde Ocaña terug naar de Tour en weer stond hij er goed voor in het klassement, maar deze keer viel hij ziek uit. In 1973 bij afwezigheid van Merckx, volgde dan eindelijk zijn grote moment van glorie. Hij won de Tour de France dan alsnog. Na die Tourzege ging het bergafwaarts met Ocaña, dat hebben we al grotendeels besproken. Hij kreeg te maken met financiële problemen nadat de oogst van zijn wijngaard een keer was mislukt, hij kreeg te maken met een auto-ongeluk waarna hij een bloedtransfusie nodig had waarbij hij dan weer hepatitis C opliep en het eindigde met een pistool tegen zijn hoofd in zijn wijndomein buiten Nogaro. Hij werd nog gevonden en naar het ziekenhuis van Mont-de-Marsan gebracht, waar zijn wielercarrière begon en waar zijn leven op 19 mei 1994 definitief eindigde. Hij werd slechts 48. ![]() In Mont-de-Marsan zijn we voor de derde keer. In 1971 waren we hier dus al eens en het had heel weinig gescheeld over Luis Ocaña had in de gele trui door de stad gereden waar hij stevig mee is verbonden. Dat feest ging dus niet door, maar we keren nu wel terug om Ocaña te eren. Een herhaling van 1971, want we gaan naar dezelfde plaats toe. In 1960 ging er ook al eens een rit van start in Mont-de-Marsan, de stad waar we de nodige mooie gebouwtjes kunnen vinden. De donjon Lacataye is toch wel de grootste publiekstrekker. Mont-de-Marsan is ook de stad van de beeldhouwers Charles Despiau en Robert Wlérick, er is in de stad een Musée Despiau-Wlérick te vinden en verspreid over allerlei 14e-eeuwse gebouwen vinden we al hun beelden. Naast de opvallende donjon zien we in de stad nog een deel van de stadsmuren, vinden we er enkele romaanse bouwwerken, waaronder een kapel en dan is het nog het lokale gemeentehuis, dat wel wat weg heeft van een paleis. Er is ook nog een opvallende arena, maar daar zijn we natuurlijk geen voorstander van. Mont-de-Marsan is tevens de stad van Alain Juppé, die tussen 1995 en 1997 premier van Frankrijk was. Tussen 2006 en 2019 was hij dan weer burgemeester van Bordeaux, waar we vandaag naartoe gaan. En dan overleed Catharina van Navarra, koningin van Navarra, regerend over Neder-Navarra, hier ook nog eens in 1517. Dat lijkt me het signaal om maar eens met de rit te gaan beginnen. We gaan van start in het centrum van Mont-de-Marsan en na een rondje door de stad gaan we buiten de bebouwde kom officieel van start op een brede weg in de bossen. De eerste 13 kilometer van de etappe rijden de renners eigenlijk continu rechtdoor over die brede weg door de bossen richting Canenx-et-Réaut. De bochten die we tegenkomen zijn op een hand te tellen, het is niet het meest enerverende vertrek ooit. In de eerste paar kilometer loopt de weg heel minimaal vals plat omhoog, maar dat mag absoluut geen naam hebben. De bossen zijn wel gezellig, de route net wat minder. Vlak voor we Canenx-et-Réaut komen we wel een paar bochtjes tegen en een kort knikje omhoog, in het centrum van het dorpje slaan we linksaf en dan gaat het twee kilometer rechtdoor naar Mailleres, vals plat omhoog. In Mailleres slaan de renners rechtsaf en na wat wegversmallingen ontweken te hebben gaat het buiten het dorp zeven kilometer vooral rechtdoor over een licht glooiende weg, nog steeds door de bossen. Een beetje een smaller weggetje, maar goed, veel zal dat hier niet uitmaken. Aan het eind van deze weg, dwars door een best wel mooi natuurgebied, het had ook zomaar een stukje bos en heide in Nederland kunnen zijn, slaan we rechtsaf en dan rijdt het peloton over een bredere weg rechtdoor naar Roquefort. Niet het Roquefort van de kaas, wel het Roquefort dat op de Vézelay-route richting Santiago de Compostela ligt. De bezoeker kan de middeleeuwse overblijfselen van dit leuke vestingstadje ontdekken, en zijn wallen, torens, steegjes, pleintjes, oude hallen, herenhuizen en de oude gevangenis. En de lokale arena, walgelijk. Na bij een rotonde uitgekomen te zijn rijden we na 25 kilometer het centrum van dit dorpje binnen, waar we nog een rotonde tegenkomen. Daar gaat het naar links en dan verlaten we Roquefort weer. ![]() Na de bocht in Roquefort rijden we weer een aantal kilometer verder door de bossen van de Landes, een kilometer of zeven loopt de weg vooral rechtdoor een heel klein beetje vals plat omhoog richting Saint-Gor, vinkgor. Het zijn niet de snelwegen die we van de Tour kennen, maar ze zijn breed genoeg. Na een rotonde in Saint-Gor gaat het nog eens zes kilometer vooral rechtdoor over een weg die nu gewoon volledig vlak is. We zetten door nog meer bossen koers naar Vielle-Soubiran, dat we na 39 kilometer bereiken. Paar bochtjes hier, maar daarna gaat het eigenlijk weer doodleuk een kilometer of 10 verder rechtdoor over weer zo'n lekker alternatief weggetje richting Losse. We komen weer een paar meter hoogteverschil tegen, maar richting Losse hoeft niemand te lossen. De Landes blijft landelijk, het is in de eerste 50 kilometer van de rit continu hetzelfde verhaal. Een verhaal dat je makkelijk kunt missen. In Losse, waar een aardig kerkje staat, komen we een rotonde tegen. Daar slaan we linksaf en na een tweede bocht naar links komen de renners op een bredere weg terecht die ze liefst 17 kilometer gaan volgen tot in Maillas. De weg loopt tien kilometer volledig rechtdoor terwijl het volledig vlak is, geweldige rit. Wel weer gezellige bossen, kijken naar de bomen en niet naar de koers. Na tien kilometer over deze rechte en vlakke weg gereden te hebben wordt de brede weg een heel klein tikkeltje bochtiger, terwijl het een kilometer of zeven vals plat omlaag gaat richting Maillas. Mag geen naam hebben, maar het is iets van variatie. In Maillas, waar ook een geinig kerkje staat, slaan we rechtsaf en daarna rijden we drie kilometer over een iets smaller weggetje richting Giscos. In dit dorpje gaat het weer naar rechts en na die bocht mogen we weer over een bredere weg gaan rijden. Die weg zal 17 kilometer later uitkom in Grignols, waar na 88 kilometer, halverwege de rit zo'n beetje, de tussensprint van de dag zal volgen. In die 17 kilometer blijft het verhaal eigenlijk het zelfde, het is behoorlijk recht, het is behoorlijk vlak, we komen behoorlijk wat bomen tegen. Je zou er met wat fantastisch best een boel meer over kunnen vertellen, maar we werken gewoon een simpel toertochtje af door de bossen van de Landes en middels de Gironde. Bij het betreden van Grignols volgt meteen de tussensprint, waarna we ons kunnen verwonderen over het feit dat er in dit kleine dorpje van amper 1000 zielen liefst zes verschillende kerken staan. Dat is vrij veel, zou je denken. Niet alle kerken zijn alleen nog te gebruiken, eentje is bijvoorbeeld een ruïne. Ook is er nog een kasteeltje in het dorp, het Domaine de la Dame Blanche, vooral gebruikt als trouwlocatie. Niet verkeerd voor zo'n dorpje van niets. ![]() ![]() Na de tussensprint in Grignols slaan we linksaf en direct daarna gaat het naar rechts, we verlaten het dorp en gaan koers zetten richting het noorden, richting Bordeaux. Als we heel eerlijk zijn zal het verhaal nog steeds hetzelfde blijven. Over een enorm brede weg rijden we rechtdoor richting Auros, 15 kilometer verderop. We komen amper bochten tegen, we komen amper hoogtemeters tegen, het gaat soms hooguit een beetje vals plat omlaag, en op wat bomen na komen we überhaupt helemaal niets tegen. We passeren een paar gehuchten waar wat zeldzaam straatmeubilair ligt, af en toe een rotonde of een vluchtheuveltje in de spaarzame dorpjes die in dit bosrijke stukje Frankrijk te vinden zijn. We rijden een tijd door de gemeente Gans, van dat soort dingen moeten we het hebben om deze rit enigszins dragelijk te maken. Na 103 kilometer komen we uit in Auros en hier hebben ze ook een kasteel. Top, en door. In het centrum van Auros staat op een bordje Langon 10. Dat wil zeggen dat we nog tien kilometer moeten afwerken tot in Langon, het volgende dorp van enig belang. We slaan rechtsaf in het centrum en daarna gaat het toch weer vooral ontzettend rechtdoor verder over een brede weg dwars door de bossen, met heel af en toe wat open ruimte waar meer plek is gemaakt voor wat landbouw. Buiten Auros loopt de weg wat onmerkbaar omlaag, daarna is het gewoon helemaal vlak tot in Langon. Je zou er een boek over kunnen schrijven, maar dat zou zonde van het papier zijn. We komen steeds dichter in de buurt van Bordeaux, dus we zien wel steeds meer wijngaarden verschijnen. Na 113 kilometer zien we Langon verschijnen, we komen in dit plaatsje meerdere bochten en rotondes tegen en dat zal even schrikken zijn voor de renners. Al die kilometers hebben ze niets meegemaakt, nu moeten ze ineens een beetje opletten. Toch best een technische passage in het dorp van Thomas Boudat, de succesvolle baanrenner die ook nog een aantal jaar verdienstelijk op de weg reed voor Direct Energie. Een rappe man, die ook nog twee keer de Tour mocht rijden. Tegenwoordig fietsend voor een continentale Franse ploeg, de aandacht gaat tegenwoordig weer vooral uit naar de baan. Antoine Durrieux kwam ook uit Langon, die heeft volgens Wikipedia een zeer sterk levensverhaal: Durrieux werd geboren als zoon van Raymond Durrieux en Marie Nelly Selan. Hij was de minnaar van Blanche Delacroix, een prostituee. Toen Delacroix zeventien was verbleef hij met haar op de eerste verdieping van het hotel l'Elysee Palace te Parijs. Delacroix verliet hem echter voor Leopold II van België, met wie ze twee kinderen kreeg, Lucien en Philippe. Ongeveer een jaar na het overlijden van Leopold, op 18 augustus 1910, huwde Durrieux haar te Arronville. Acht dagen hiervoor erkende hij haar kinderen met Leopold waardoor die zijn familienaam droegen en hij hun stiefvader werd. Durrieux, een verwoed gokker, verbraste veel geld van Delacroix en ze vroeg de scheiding aan. De naam Leopold II is gevallen, dat was me ook een partij een lul met vingers zeg. Iets wat zijn slachtoffers in de Congo niet waren, want die raakten hun vingers kwijt. Na wat bochten en rotondes in Langon rijden we over de Garonne en dan verlaten we plaatsje snel weer. ![]() Via een vrij lange brug rijden we over de Garonne, aan de andere kant van de rivier komen we al snel een rotonde tegen en na een bocht naar links alhier gaan we eigenlijk weer vrij lang rechtdoor fietsen. Bijna 12 kilometer volgen we dezelfde weg en in die 12 kilometer komen we niet heel veel toestanden tegen. We rijden door een aantal dorpjes, zoals Saint-Maixant bijvoorbeeld. Hier liggen wat drempels en wat rotondes, maar het blijft een vrij simpele tocht. Vooral rechtdoor, vooral vlak, vooral brede wegen. Even verderop fietsen de renners door Sainte-Croix-du-Mont, hier liggen weer wat drempels en ook wat vluchtheuvels, terwijl we buiten het dorp vooral veel wijnranken zien liggen. We rijden inmiddels door dé wijnregio van Frankrijk en dat zal de renners niet ontgaan. Na een tijd komen we langs de Garonne te rijden, aan de ene kant zien we de rivier liggen en aan de andere kant van de weg zien we dan weer vooral de uitgestrekte wijngaarden. Langs de Garonne rijden we rechtdoor Cadillac binnen, een opvallend dorpje waar mooistedorpjes.nl het volgende over te melden heeft: Cadillac is niet alleen een Amerikaans automerk dat bekend staat om de luxe auto’s, het is tevens de naam van een mooi dorpje binnen het Franse departement Gironde. En deze twee hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken. Nee, de naam van het dorp is niet gebaseerd op de naam van het automerk. Wie beseft dat het dorp Cadillac al sinds het jaar 1280 bestaat en de automobiel pas eeuwen later uitgevonden is, die zal dat al meteen begrepen hebben. Het Amerikaanse automerk is vernoemd naar de Franse avonturier Laumet de La Mothe, Sieur de Cadillac. Deze Franse ontdekkingsreiziger stichtte in Amerika Fort Pontchartrain du Detroit, dat we tegenwoordig als de stad Detroit kennen. Daar is het automerk opgericht en nog steeds gevestigd. Het automerk is feitelijk gebaseerd op een verzonnen adelijke titel die gebaseerd is op het dorp Cadillac. Het dorp Cadillac ligt tussen de wijngaarden van de wijnstreek Entre-Deux-Mers. Het werd in 1280 gesticht door Jean de Grailly. In de loop van de veertiende eeuw werd het plaatsje versterkt door middel van een omheining en poorten. Doel was vooral om de inmiddels belangrijke stad Bordeaux vroegtijdig te kunnen verdedigen. Een deel van de oude stadsmuren, torens en stadspoorten is bewaard gebleven. Zij zorgen er samen met de vijftiende-eeuwse L’église Saint-Martin en het fraaie stadhuis voor dat Cadillac de moeite van het bezoeken waard is. Het meest opvallende bouwwerk van het dorp is het Château de Cadillac. Dit kasteel werd tussen 1598 en 1634 gebouwd in opdracht van Jean-Louis de Nogaret de la Valette, de eerste hertog van Epernon. Het kasteel werd in beslag genomen tijdens de Franse Revolutie. Vervolgens deed het kasteel dienst als gevangenis en later als onderwijsinstelling. Tegenwoordig is het Château de Cadillac in bezit van de Franse staat en kun je het tegen betaling bezoeken. De renners rijden na op een rotonde te zijn gebotst langs de stadsmuren van Cadillac, inderdaad best een mooi dorpje. Als de stadsmuren ten einde komen slaan we bij de volgende rotonde rechtsaf en na een bocht naar links rijden we vervolgens Béguey binnen. Hier begint de enige klim van de dag. ![]() ![]() ![]() Gevaarlijk plaatsje om te wonen wel overigens, dat Cadillac. De Garonne trad in 2021 nog buiten haar oevers en toen stond de straat langs de stadsmuur volledig blank. In Béguey zullen ze droge voeten hebben gehouden, want dat dorpje ligt iets hoger. We rijden dwars door het bochtige centrum en slaan uiteindelijk buiten het centrum rechtsaf, waarna de enige klim van de dag echt gaat beginnen. Het gaat 1,2 kilometer aan 4,4% omhoog naar de top van de Côte de Béguey, sow. Dat klimmetje begint nog best lastig met een stuk aan 6,5%, maar daarna wordt het vals plat en dus kunnen we dit enige klimmetje van de dag eigenlijk gewoon negeren. Na 131 kilometer zijn we boven en dan is het nog 39 kilometer fietsen tot de finish. Na de klim rijden de renners zes kilometer over een plateau richting Capian. Het is bijna volledig vlak en veel echte bochten komen we ook niet tegen. Wel veel wijngaarden, dit hele gebied wordt gedomineerd door één sector. De druiven zijn hier niet zuur. In Capian, we noteren een kenmerkend kerkje, een paar drempels en wat bochten, bereiken we het eind van het plateau. Buiten het dorp beginnen we aan een afdaling terug naar de Garonne, al is een afdaling wat teveel eer. Het gaat een kilometertje merkbaar naar beneden en daarna loopt de weg wat vals plat verder omlaag. In eerste instantie gaat het wel even duidelijk naar beneden, rechtdoor omlaag over een brede weg. Dan komen we evenwel een bocht naar links tegen, daarna duiken we een smallere weg in. Het grootste dalen is nu wel voorbij, maar we fietsen wel een kilometer of zeven over de smallere weg. De finale is nu toch al voorzichtig begonnen, dus dit kan wel een nerveus stukje van de etappe worden. Het is wat smaller, het is behoorlijk bochtig en we fietsen door een vrij donker bos. Niet de fijnste weg van allemaal, zeker niet met een groot peloton in volle finale tijdens een vlakke rit. Vragen om problemen, maar hey, we rijden op deze manier in ieder geval wel langs het Château Lagorce en dat is een puik kasteeltje. Aan het eind van deze bochtige en smallige weg komen we uit in Langoiran, na 144 kilometer koers. Nog 26 kilometer tot het eind, Bordeaux is bijna daar. In Langoiran volgt er bij een rotonde een bocht naar rechts, daarna gaat het bijna meteen naar links en dan rijden we even door het centrum, waar ook wel wat boobytraps op de renners wachten. Na een volgende rotonde, we gaan hier weer naar rechts, verlaten we Langoiran. Nog even opletten voor de vluchtheuvels alhier en dan gaat het rechtdoor over een bredere weg verder richting de finish. ![]() De renners volgen 12 kilometer dezelfde weg, een weg waar vrij weinig over te vertellen valt. De weg is breed, de weg is behoorlijk recht en de weg is zo goed als vlak. We ploegen voort langs de Garonne, afwisselen fietsend door bossen en regelmatig uitgestrekte wijngaarden aanschouwend. Na drie kilometer fietsen over deze weg komen we door Baurech, waar een paar vluchtheuvels liggen. Dat zijn voorlopig de belangrijkste obstakels, verder is het een simpele route. Een paar kilometer later komen we uit in het volgende dorpje, Cambes. Ook hier wat vluchtheuvels en een drempel, meer dan dat hoeven we niet te noteren. Voorbij Cambes fietsen de renners een tijd verder met uitzicht op de Garonne, langs de rivier loopt de weg soms een piepklein beetje op en af. Amper merkbaar, wat we wel gaan merken is dat we in de omgeving van Latresne twee rotondes tegenkomen. Bij de eerste gaan de renners rechtdoor en bij de tweede slaan ze linksaf, we bevinden ons hier op 11 kilometer van de finish. Tot op vijf kilometer van de finish rijden de renners nu eigenlijk continu rechtdoor over een gigantisch brede en vlakke weg, op het feit na dat we wel redelijk wat rotondes gaan tegenkomen. Een stuk of vijf, allemaal reusachtige rotondes die dus flink wat bochtenwerk opleveren. Op zeven kilometer van het eind komen we kort achter elkaar twee van die rotondes tegen, bij de eerste wordt de weg wat smaller en direct daarna komen we bij de tweede uit, kan eventueel een hectisch punt worden. Daarna gaat het wel even netjes een kilometer rechtdoor over een ontzettend brede weg, aan het eind van deze weg volgt er een lopende bocht naar rechts en dan kijken we ineens tegen de Arkea Arena aan. Een concertzaal, voorzichtig gesponsord door een bedrijf dat we van de koers kennen. Vlak voor de arena ligt een rotonde, waar het schuin naar links gaat. Voorbij de arena ligt een tweede rotonde, het gaat nu scherp naar links. Een paar meter later volgt een flauwe bocht naar rechts en dan bevinden we ons op vijf kilometer van de finish. We zitten in het voorgeborchte van Bordeaux, op de rechteroever van de Garonne, daar waar alle bedrijvigheid zit. Na de flauwe bocht naar rechts rijden we bijna twee kilometer rechtdoor over een brede weg langs de Garonne, een makkelijke fase op weg naar de hectiek. Aan het eind van deze rechte weg rijden we onder een spoorbrug door, even verderop rijden we onder een tweede brug door. Na die tweede brug slaan de renners scherp rechtsaf en rijden ze een stukje rechtdoor, op weg naar de lastigste bocht van de rit. Met net iets meer dan drie kilometer te gaan volgt er een zeer haakse bocht naar rechts, eentje van 180 graden waar je bijna stilstaand doorheen moet. Positionering is altijd belangrijk, maar als ze dit soort bochten in het parcours gooien al helemaal. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik heel weinig van deze bocht begrijp. Streetview toont beelden van 2020, maar als ik wat verder klik kom ik ineens uit bij beelden van dit jaar. Op die beelden van 2020 zien we veel braakliggend terrein, op de beelden van 2023 zien we ineens overal appartementencomplexen in beeld. Er is stevig gebouwd in deze omgeving en de weg die er in 2020 nog lag lijkt verdwenen te zijn. Op dezelfde plek ligt nu een fiets/wandelpad, geen idee of we daar overheen gaan rijden. Het roadbook geeft aan dat we het traject van de oude weg volgen, maar die weg zie ik dus niet meer. Ho, wacht, ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Het roadbook geeft altijd twee profielen, eentje van de laatste vijf kilometer en dan eentje die wat gedetailleerder is en zich alleen richt op de laatste 2/3 kilometer. Op dat tweede profiel zien we dat ze inderdaad een andere route volgen dan overal staat aangegeven. We slaan één bocht eerder rechtsaf dan overal te lezen valt. En die bocht is gewoon breed en goed te doen. Twee keer een niet al te lastige bocht van 90 graden kort achter elkaar en na die bochten rijden we rechtdoor over de Pont Saint-Jean, een paar meter hiervoor reden we nog onder deze brug door. Het is een brug over de Garonne, de weg loopt hier een paar meter omhoog. Stelt weinig voor, maar toch. Aan de andere kant van de brug volgt er een lange, lopende bocht naar rechts, met daarna meteen een lopende bocht naar links die helemaal aan het eind weer afbuigt naar rechts. Het gaat hier toch weer enorm chaotisch worden, vrees ik. Na dit bochtenwerk is het nog twee kilometer fietsen tot de finish en in die twee kilometer gaat het wel rechtdoor naar de meet. In principe stellen die laatste twee kilometer weinig voor, al wil het roadbook me ook hier weer verwarren. Op een gegeven moment duiken de renners een tunnel in, maar naast de tunnel ligt ook een smallere weg om de tunnel heen. De ene kaart impliceert dat we over de smalle weg langs de tunnel gaan, de tweede kaart geeft aan dat we door de tunnel gaan. De tweede optie is de meest logische, anders moeten we in aanloop naar de slotkilometer ineens van twee banen naar een baan en dat zie ik niet zo zitten. We gaan er dus vanuit dat het de tunnel wordt, paar meter omlaag en dan weer een paar meter omhoog, waarna we zo goed als rechtdoor naar de finish rijden. In de slotkilometer fietsen we alleen nog even een meter of 100 over steentjes op de Place de la Bourse, maar verder is het een doodnormale laatste kilometer hoor. De steentjes houden snel op en dan gaat het nog 400 meter volledig rechtdoor tot de finish. De finishlijn is getrokken naast de Place des Quinconces. Dit wordt weer lachen, fantastisch. ![]() Na Parijs is Bordeaux de stad die het vaakst is gezocht door de Tour de France. Het is de 81e keer in de geschiedenis dat we deze stad bezoeken en toch is het zo dat ik nog nooit iets over Bordeaux heb hoeven te schrijven. De laatste passage in deze stad dateert immers alweer van 2010, en toen hield ik mijn bijdehante meninkjes nog gewoon voor me. In 2010 werd er gesprint in Bordeaux, zoals er eigenlijk bijna altijd wordt gesprint in deze stad. Het was Mark Cavendish die de tegenstand degradeerde, hij deed drie trappen, sloeg een gat van jewelste, keek twee keer om en kwam juichend over de streep. Sindsdien is Bordeaux niet meer voorgekomen in de Tour, wat meerdere redenen heeft. Een van de redenen is dat men in Bordeaux vond dat ze de Tour niet meer nodig hadden. Je haalt de Tour binnen om je imago op te poetsen, maar wat als je al heel tevreden bent met je imago? Moet je dan een flink geldbedrag op tafel leggen terwijl tegelijkertijd je hele stad een dag wordt platgelegd? Klaarblijkelijk vond men van niet. Daarnaast was er het klimaatargument. De Tour was te vervuilend, meerdere steden in Frankrijk willen de Tour niet omdat ze vinden dat ASO niet genoeg doet om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Dat vond de opvolger van burgemeester Juppé ook, Pierre Hurmic is lid van een groene partij en dus is hij niet blij met het vervuilende element van de Tour. Maar, hij is ook een wielerfan. Toen de Tour twee jaar geleden in Libourne was, de plaats waar we morgen van start gaan, gelegen op een steenworp afstand van Bordeaux, trok Hurmic daar naartoe en hij raakte aan de praat met Prudhomme. Die is natuurlijk zo glad als een aal en met mooie praatjes en ongetwijfeld een hoop valse beloftes wist Prudhomme Hurmic ervan te overtuigen dat de Tour steeds groener aan het worden was. Zo rijdt Prudhomme rond in een elektrisch voertuig en zo bestaat alle troep die uit de reclamekaravaan wordt geflikkerd tegenwoordig uit recyclebaar materiaal. Hurmic liet zijn wielerhart spreken, streek over zijn hart, vergat even alle ecologische argumenten en dus zijn we hier, terug in Bordeaux. “The Tour resolutely fits into an eco-responsible approach,” Hurmic tweeted following the route announcement last week. “[It] has drastically limited its CO2 emissions and promotes and supports cycling-friendly cities, in line with the trajectory taken by our city.” En zo lullen we overal een punt aan, als het ons maar goed uitkomt. Hoe dan ook, we zijn eindelijk weer een keer in Bordeaux, een stad die je met de kortst mogelijke samenvatting zo zou kunnen omschrijven: Bordeaux (Bordèu in het Occitaans) is een stad in het zuidwesten van Frankrijk. Het is de hoofdstad van het departement Gironde, van de voormalige regio Aquitanië en van de nieuwe, grotere regio Nouvelle-Aquitaine. Het is de historische hoofdstad van de regio Gascogne. De agglomeratie is georganiseerd in een verband van gemeentes, Bordeaux Métropole. De gemeente telde 259.809 inwoners op 1 januari 2020. De agglomeratie telde bijna 900.000 inwoners. De stad is over de hele wereld bekend om de wijnen uit de omgeving. Sinds juni 2007 staat een deel van de stad, de Port de la Lune, op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Bordeaux heeft twee bekende bijnamen. De eerste is Port de la lune, de "maanhaven", verwijzend naar de vorm van de rivier de Garonne die door de stad loopt. Deze verwijzing komt terug in het logo van de stad in de vorm van drie halve manen. De stad staat daarnaast ook wel bekend als La belle endormie, de 'schone slaapster', verwijzend naar de weelderige architectuur te danken aan het rijke verleden, maar het rustige leven in de stad en gebrek aan economische dynamiek vandaag de dag. ![]() Dat is alvast een begin. Bordeaux was lange tijd de stad waar Alain Juppé de scepter zwaaide, de man die geboren werd in Mont-de-Marsan. Ik zie wel dat ik in het begin niet zijn hele verhaal heb verteld. Hij was niet alleen van 2006 tot 2019 burgemeester van Bordeaux, hij was dat ook al tussen 1995 en 2004. Terwijl hij van 1995 tot en met 1997 ook premier was van Frankrijk, leuke duobaan. Tussendoor was hij twee jaar geen burgemeester van Frankrijk, wat te maken had met een veroordeling voor corruptie. Een echte politicus dus, onze Alain. Tegenwoordig is Pierre Hurmic aan de macht, met zijn aantreden is de stad, die als behoudend bekend staat, voor het eerst sinds 73 jaar weer in progressieve handen. Over de stad die hij in zijn handen heeft kunnen we ontzettend veel schrijven, en Wikipedia heeft dat ook uitgebreid gedaan. Er is alleen al een heel boekwerk te vinden over de gebouwen in de oude binnenstad, Port de la Lune genaamd. Iets bondiger komt het op het volgende neer: De stad bestaat uit onder andere de volgende wijken: de oude binnenstad, de wijken Grand Parc, Saint Seurnin en Chartrons, het moderne Mériadeck en verder de buitenwijken Le Lac, Caudéran en als enigen op de rechteroever van de rivier La Bastide en La Benauge. Een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad is de Place des Quinconces, het grootste plein van Frankrijk en een van de grootste pleinen van Europa, gelegen aan de noordkant van de oude binnenstad. Hey, finishen we gewoon voor een van de grootste pleinen van Europa, vet. Langs het plein staan beelden van beroemde personen afkomstig uit Bordeaux. Het plein wordt voornamelijk gebruikt voor grote evenementen, zoals concerten, (jaar)markten en kermissen. Op dit plein staat het Monument aux Girondins, een zuil met twee monumentale fonteinen aan de voet. Een zuil ter ere van de girondijnse afgevaardigden die tijdens de Franse Revolutie zijn afgezet en vervolgd. Bordeaux-Lac is een buitenwijk die in de jaren zestig en zeventig is aangelegd. Naast woonflats zijn er in deze wijk vele kantoorgebouwen, een overdekte velodroom en een congrescentrum te vinden. La Bastide is de buitenwijk die aan de overkant van de rivier ligt. Historisch gezien lag hier het haven- en industrieterrein. Sinds het herstructureringsplan van het begin van de 21e eeuw wordt deze wijk opgeknapt. In de oude binnenstad vinden we ook de Place de la Bourse, daar rijden we in de finale langs. Op de Place de la Bourse ligt het Palais de la Bourse, de voormalige zetel van de douane en de zeevaartbeurs. Bordeaux was, eigenlijk is, een belangrijke havenstad. Ooit hadden ze hier de grootste haven van Frankrijk, maar die tijden zijn vervlogen. Nog steeds een zeer actieve haven, maar toch ingehaald door een aantal andere havens. In de oude binnenstad vinden we overigens ook nog een kathedraal, met daarnaast een losstaande klokkentoren. En dan is het nog het Palais Rohan, het stadhuis. Bordeaux kennen we verder natuurlijk vooral vanwege de wijn, de stad beschouwt zichzelf zelfs als de wereldhoofdstad van wijn. In de omgeving van de stad, in de wijnstreek Bordeaux produceren talrijke wijngaarden vele prestigieuze en minder prestigieuze wijnen. Rondom de stad ligt 117.514 hectare wijngaard, werken er 14.000 wijnproducenten en 400 wijnhandelaren, die gezamenlijk een omzet van 14,5 miljard euro maken. Jaarlijks worden er 700 miljoen flessen gevuld van alle mogelijke kwaliteiten. De wijn met de beroemde rode kleur wordt gemaakt vanaf de druivensoorten Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot en Malbec. De druivensoorten sauvignon blanc, sémillon en muscadelle worden gebruikt voor de witte wijnen. De wijnstreek Bordeaux bestaat uit vijf gebieden: Entre-Deux-Mers, Libournais, Bourgeois-Blayais (rondom het stadje Blaye), Graves en de Médoc. De bekendste heuvels zijn die van Saint-Émilion, Pauillac, Sauternais en Pomerol. In 1855 is een Bordeauxwijnclassificatie van de verschillende crus opgesteld, die de kwaliteit van de verschillende châteaux vastlegt. Hebben we dat ook weer afgevinkt. Het is ook gewoon een ordinaire industriestad, al slaat de schrijver van het stukje op Wikipedia dat het liefst wat sneller over om snel door te gaan met de volgende opzwepende teksten: Bordeaux is een bruisende stad op het gebied van kunst en cultuur, die zich niet alleen met de belangrijkste andere Franse steden kan meten, maar ook op internationaal gebied een bepaalde uitstraling heeft. Daarna volgt er een lijst van 100 musea en 200 evenementen die jaarlijks plaatsvinden in de stad. Het Grand Théâthe wordt genoemd, het operagebouw van Bordeaux waar de Opéra National de Bordeaux regelmatig speelt. Er valt kortom wel wat te beleven in de stad, is de conclusie. ![]() De lokale voetbalclub is Girondins de Bordeaux, dat was ooit een grote club. Zijn wel gedegradeerd uit de hoogste competitie en daarna gingen ze bijna failliet. Ook volgend seizoen mogen ze weer spartelen in het drijfzand van de Ligue 2. Rugby is hier ook een populaire sport, net als pelota! In heel Aquitanië spelen ze graag deze Baskische sport, ik knik goedkeurend. Bordeaux kent uiteraard ook een rijke wielersportgeschiedenis, waarvan de bekendste exponent de wielerklassieker Bordeaux-Parijs is. Deze wordt echter niet meer verreden sinds 1988, dat is wel jammer. Deze wielerkoers nam een unieke plaats in onder de wielerklassiekers, zowel vanwege zijn uitzonderlijke lengte van 550 tot 620 km, als vanwege de manier van rijden. De laatste 300 tot 350 km van het parcours werden namelijk achter een derny gereden, met die afstand ook geen overbodige luxe. In Bordeaux-Lac is een velodroom waar wielerwedstrijden op wereldniveau werden georganiseerd. Bordeaux is ook bekend van de Tour de France. Na Parijs was Bordeaux het vaakst in het routeschema opgenomen. Vaak eindigde ritten naar Bordeaux in een massasprint. Tal van beroemde wielrenners wonnen in Bordeaux, waaronder Jan Raas, Rik van Looy, Freddy Maertens en twee keer Eddy Merckx. Persoonlijk kan ik me vooral nog herinneren dat Servais Knaven hier in de Tour van 2003 een rit won vanuit de vlucht. Als Rabobankhooligan was ik aan het juichen voor Bram de Groot, maar Bram de Groot zou Bram de Groot niet zijn als hij als laatste wist te eindigen van het groepje vluchters. Knaven ging aan het eind in de aanval en de rest van de kopgroep zag hem pas na de finish weer terug. Nadien won Cavendish in 2010 in Bordeaux en daarna waren we niet meer in de stad waar Blel Kadri geboren werd. Blel, die in 2014 een rit won in de Vogezen en die amper een paar jaar later ineens 150 kilo woog. Fenomeen. Francis Castaing, die in 1985 een rit won in de Tour, komt ook al uit Bordeaux. Om het over een andere boeg te gooien: Charles Montesquieu werd geboren in het kasteel van La Brède bij Bordeaux. De trias politica, weet u wel? De gebruikelijke verdeling kent een wetgevende macht die wetten opstelt, een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent volgens de geldige wet en een rechterlijke macht die deze uitvoering toetst aan de wet. Goed om even te benadrukken, want onze politici willen het nog wel eens vergeten. Tot slot lees ik dat ook Soko afkomstig is uit deze stad. Een zangeres die ooit met het zoetsappige chanson I'll Kill Her de wereld veroverde. ![]() Gedurende de etappe rijden we het grootste gedeelte van de tijd door het Parc Naturel régionale des Landes de Gascogne, een enorm uitgestrekt bosgebied van meer dan 315.000 hectare. Dat al die bomen er staan is eigenlijk een beetje jammer, want tijdens het eerste deel van de rit krijgen we te maken met wat wind schuin in de rug. Niet enorm veel wind, maar het had genoeg kunnen zijn om deze rit net dat tikkeltje spannender te maken. Nu we grotendeels door de bossen fietsen zal er van spanning weinig sprake zijn, op een paar kleine stukjes na fietsen we bijna de hele dag door beschut gebied. Beschut gebied waar het wel heel warm gaat worden, want in startplaats Mont-de-Marsan wordt het 's middags 33 graden. Later op de dag is er kans op regen, maar tegen de tijd dat de renners vertrekken zou het droog moeten zijn. In Bordeaux zou het zelfs 34 graden worden, met richting de avond kans op regen en onweer. Waarschijnlijk zijn we op tijd binnen voor het weer omslaat. Redelijk wat wind in Bordeaux, maar die wind staat volledig in de rug in het laatste deel van de rit. In de finale zijn de wegen soms wel wat meer open, vooral als we langs alle wijngaarden fietsen, maar met wat wind in de rug rijden de renners vooral snel en zal er van waaiers weinig sprake zijn. Je weet het natuurlijk nooit met een op hol geslagen Tourpeloton, maar ik zou vooral nergens op rekenen. De etappe gaat van start om 13:15, na een neutralisatie van een kwartier verlaten we Mont-de-Marsan en dan begint de koers om 13:30 echt. Als u kijkt naar Sporza of de NOS dan hoeft u om 14:35 de tv pas aan te zetten, de Belg en de Nederlander slaan het eerste uur van de koers over. Eurosport 1 zendt nog steeds balletje meppen uit, dus zijn we voor het eerste koersuur aangewezen op Eurosport 2 of natuurlijk Discovery+. De aankomst in Bordeaux wordt verwacht tussen 17:07 en 17:27. ![]() Dit wordt natuurlijk een massasprint. 1. Philipsen. Heeft de eerste twee sprints gewonnen, dus dan ben je ook de grote favoriet voor de derde sprint. Als Mathieu er weer een goede lead-out weet uit te persen ligt een nieuwe zege voor de hand. 2. Ewan. Die was de vorige keer ook tweede, en aangezien we met Jakobsen vermoedelijk weinig rekening hoeven te houden kan hij nu zomaar weer tweede worden. 3. Groenewegen. Zou het hem lukken om een keer vanuit een goede positie aan de sprint te beginnen? Vast niet, maar als het onverhoopt toch wel lukt kan hij mooi derde worden. 4. Bauhaus. Bijna alle grote sprinters staan aan het vertrek van de Tour en toch kom ik uit bij Bauhaus. Merkwaardig. 5. Meeus. Jeroen gaat koken. | |
Bugno3 | vrijdag 7 juli 2023 @ 06:46 |
Leuk verhaal, maar WOUT wordt natuurlijk gewoon tweedes. | |
Geschiedkundige | vrijdag 7 juli 2023 @ 07:23 |
De voorbeschouwing als enig hoogtepunt aan de etappe van vandaag waarschijnlijk. ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 08:38 |
korte rit. | |
THEFXR | vrijdag 7 juli 2023 @ 08:59 |
prachtige OP weer, en ik zeg massasprint | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 09:00 |
Dit is een verkapte rustdag voor veel renners. 170 met wind mee en vrijwel geen hoogtemeters. Ik zeg 48 per uur gemiddeld. | |
Perrin | vrijdag 7 juli 2023 @ 09:00 |
Verbazingwekkend wat je met ChatGPT allemaal kunt tegenwoordig idd. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 09:02 |
We moeten na gisteren concluderen dat Pogacar na de opgelopen breuk twee maanden later weer in absolute topconditie is, misschien wel beter dan ooit. Een absoluut huzarenstukje. | |
DeeBee | vrijdag 7 juli 2023 @ 09:25 |
Floprit, iedereen weer fris een gevaarlijke finale in, dit kan niet meer fout! | |
Jedi_Pimp | vrijdag 7 juli 2023 @ 10:28 |
Wat een controverse. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 11:07 |
39.8 | |
DecoAoreste | vrijdag 7 juli 2023 @ 11:13 |
![]() Dopingbeschuldiging aan het adres van RR? | |
TommyL0204 | vrijdag 7 juli 2023 @ 11:19 |
Ik zou de Whereabouts wel eens goed controleren. Ik verwacht 3 weken op de zolderkamer. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 11:46 |
https://nos.nl/collectie/(...)ssen-nos-sportschool Tom weer met een spreekbeurt. Wordt tijd dat ie naar Frankrijk komt. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 11:55 |
Dat hele VVV kun je gewoon al in de paasvakantie doen he, zodra de route bekend is. | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 12:07 |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 12:10 |
Ze meissie weer in orde zeker? | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 12:48 |
Italie heeft een eigen Sierd "Ratatatatataaaa ratatatataa lalalalalaaaa" En Spanje een Zjek. | |
hhh38 | vrijdag 7 juli 2023 @ 12:55 |
Dit zijn teksten | |
DecoAoreste | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:02 |
Groenewegen moet nog wel ergens zijn etappe meepikken. Philipsen is goed, maar hij lijkt me niet onverslaanbaar zoals Cavendish in zijn beste jaren. Van Jakobsen verwacht ik niet veel meer na zijn val. | |
DeeBee | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:08 |
Dillie rijdt telkens al drie sprints voordat de sprint moet nog beginnen, die is daarin toch een pak slechter (voorzichtiger) geworden dan voor de crash. Dat kost hem nu gewoon de ereplaatsen, een beetje zoals dat Cavendish daar nu meer moeite mee heeft. | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:29 |
Dit slaat echt nergens op.. | |
Fretwork | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:29 |
Hahaha, wtf gebeurt hier dan. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:29 |
Burgaudeau ![]() Wat moet hij dan in het peloton gaan doen? | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:30 |
Guglielmi krijgt een leuke dag. | |
Fretwork | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:30 |
Guglielmi is genaaid | |
hhh38 | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:32 |
Wat gebeurt er? | |
Fretwork | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:33 |
![]() | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:33 |
Ze geven Gouvenou zo wel een goede reden om de eerste week volgend jaar nog zwaarder te maken. | |
Fretwork | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:33 |
4 man vooruit, waarvan 3 zich omstebeurt lieten afzakken. En nu is Guglielmi in zn eentje vooruit. | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:34 |
Guglielmi en Burgaudeau waren weg met een voorsprong, en die laatste houdt op een gegeven zijn benen stil om terug naar het peloton te keren. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:35 |
Je kunt toch best proberen er wat van te maken met 4 man in zo'n korte rit met overwegend wind in de rug? Zeker in de Tour. Die openingsfases van vlakke ritten worden zo steeds meer een parodie op wielrennen. | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:37 |
Of de vlakke ritten inkorten tot 40 km ![]() | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:39 |
Gewoon alleen een rondje op de baan met de sprinters. | |
Fretwork | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:39 |
Bring back de ochtend- en middagrit. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:43 |
Wat mis ik de tijden dat zulke ritten werden opgeleukt door een mooie kopgroep met Dekker, Knaven en Voskamp. Of al was het maar een kopgroep die tot het laatste moment weerstand kan bieden aan het peloton. Dit is gewoon een dikke middelvinger naar de televisiekijkers en de sponsoren. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:44 |
"Guglielmi verbijsterd achterlatend", aldus teletekst. | |
Mani89 | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:44 |
Laat die minderwaardige sprinters een andere baan zoeken en schaf deze etappes af. Wielrennen onwaardig. Het is al erg genoeg dat Kef een record van Eddy Merckx kan verbreken. | |
Mani89 | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:45 |
Kef | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:48 |
34 keer een massasprint winnen is een stuk meer impressionant dan domineren in tijdritten. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:53 |
Sprinten is ook minder dopinggevoelig. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 13:54 |
Zit je dan als Guglielmi. | |
TommyL0204 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:01 |
Jacky DurandGOD ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:01 |
Misschien moet de ASO maar eens gaan beginnen met een tussensprintklassement of een strijdlustklassement zoals in de Giro om de vlakke etappes nog een klein beetje interessant te maken. Dit moeten we anno 2023 toch niet meer willen. | |
TommyL0204 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:02 |
| |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:09 |
Die verdomde oortjes moeten er wereldwijd uit. Maar ja, dat zal de veiligheid niet ten goede komen, want er is, meer nog dan vroeger, geen enkele renner van deze generatie(s) die nog iets zelf kan bedenken. Dus zal het peloton continu gevuld zijn met ploegleidersauto's. "Nu moet je remmen!" "Nu mag je met een ploeggenoot gaan praten!" "Go go go!" "Doe dat maar niet!" Het zijn tegenwoordig allemaal Dekkers, Voskampen en Knavens die een "One flew over the cuckoo's nest" operatie hebben ondergaan. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:13 |
Dit moet je als Guglielmi toch ook niet willen. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:14 |
Dit heeft echt niets met het wel of niet hebben van oortjes te maken. | |
Bugno3 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:15 |
Wat een mongool was dat zeg. Of debieltje Dierckxens die altijd helemaal gehyped werd door DE MART. Genante coureurs (al heeft Durand nog weleens wat gewonnen). | |
Mani89 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:16 |
Stel je voor dat je daar dan nog wat Tonzon radiatorfolie omheen doet. | |
Mani89 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:17 |
50 kilometer volle bak voor de dood en de gladiolen jezelf doodrijden vs. 200 kilometer rentenieren en dan 5 seconden uit je zadel komen. Jeetje. | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:17 |
Dat was wel later in de Tour, in de 1e week hebben we dat niet zo vaak gehad, denk ik? | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:18 |
Dat zeg ik ook indirect. De ploegleiders zullen het dan altijd vanuit de wagen gaan doen. En dat is onveiliger. Maar ik doel ook op het onvermogen van de renners om een keer zelf beslissingen te (durven) nemen. Dat is, sinds de invoering van de oortjes, echt dramatisch afgenomen. Iemand als Erik Dekker zou nog iemand zijn geweest die een passerende ploegleider gewoon een middelvinger had gegeven. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:19 |
Maar waarom zou je in een kopgroep gaan zitten in een rit als deze? | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:19 |
Dat hangt ook af van hoe zo'n Tour is ingedeeld, qua afwisseling van vlak, geaccidenteerd en bergachtig. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:21 |
Nu zijn we inderdaad aanbeland bij de grote vragen des levens. Waarom demarreren wielrenners überhaupt in een vroegtijdig stadium? Waarom zou je überhaupt gaan wielrennen? | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:22 |
Ik heb het over demarreren in vlakke etappes, dat jij er meer van probeert te maken is jouw probleem. Maar in een vlakke rit van 170km gaat geen enkele kopgroep het winnen van een peloton, je mag mij de korte vlakke ritten laten zien waarin een kopgroep het redt. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:26 |
Hoe veel voorbeelden wil je hebben? Telt de tijd van voor de oortjes ook nog mee? Erik Dekker werd zojuist genoemd. Hij won ooit de voorgekookte massasprint-klassieker Parijs-Tours. Juist in zo'n tussenetappe, vlak na twee zware bergetappes, zou een groot deel van het peloton wel eens relaxed willen rijden. Het is verdomde moeilijk uiteraard, zeker met zoveel sprinters in de groep, maar waarom zou je niet eens willen vrijbuiteren? Het gaat mij er overigens niet om in hoeverre de kans van slagen groot of klein is. Het gaat mij erom dat dit soort beslissingen van bovenaf, met slaafse renners die gewoon doen wat de baas steeds zegt, de sport alleen maar saaier maken. Ook gisteren mislukte daardoor de tactiek van Jumbo Visma, omdat er tijdens de koers zelf niemand (inclusief ploegleiding) meer kon of durfde over te schakelen naar meer pragmatisme. (Net als in de Tour van 2020.) En ja, ik heb soms heimwee naar stronteigenwijze renners. Die gewoon een middelvinger durfden op te steken naar hun ploegleider(s). | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:39 |
Het wordt nu echt onzinnig, De tactiek van Jumbo gisteren was prima, alleen was Pogi beter, dat doet echt helemaal niets af aan de tactiek. Puur scorebordjournalistiek. Geïsoleerde Pogi met 3 man van Jumbo en eentje van voren is de droom. Maar jouw idee van eigenwijze renners zijn idioten die op kansloze missies gaan, omdat het eens in de 100x lukt. Het waren gewoon geen eigenwijze renners vroeger, het waren idioten die maar wat deden. Demarreren/ontsnappen in een vlakke rit slaat gewoon nergens op buiten wat promotie voor de sponsors. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:45 |
In de 1e week is het altijd wel minder gebruikelijk geweest, maar je had toch vaak wel 1 of 2 vlakke ritten waarin de vluchters het redden. De animo was gewoon bij voorbaat al een stuk groter. Om een paar voorbeelden te noemen die ik me nog kan herinneren: - Tour 1996, etappe 4 (Saugrain) - Tour 1997, etappe 5 (Vasseur) - Tour 1998, etappe 3 (Heppner) - Tour 2000, etappe 6 (Van Bon) - Tour 2000, etappe 7 (Agnolutto) - Tour 2000, etappe 8 (Dekker) - Tour 2001, etappe 2 (Wauters) - Tour 2001, etappe 4 (Jalabert) - Tour 2002, etappe 5 (Kirsipuu!) - Tour 2002, etappe 8 (Kroon) - Tour 2004, etappe 5 (O'Grady) Etcetera, etcetera. En ook als ze niet vooruitbleven, had je vaak in elk geval nog een strijd tot de laatste kilometers. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:50 |
Nou prima. Jij vindt het onzinnig. Ik niet. W.b. de tacktiek van JV gisteren: ja, die was prima op papier. Maar wederom, net als in 2020, hoefde Pogacar niets te doen. En dat is niet verstandig. Zeker als Vingegaard zelf de avond tevoren nog heeft aangegeven dat er nog niets beslist is. W.b. veel meer eigenwijsheid en vrijbuiterij bij wielrenners vroeger: daarin heb je echt ongelijk. En dat waren geen idioten die maar wat deden. W.b. veel meer geslaagde ontsnappingen vroeger: dat kon wel eens met die eigenwijsheid te maken hebben. W.b. promotie voor de sponsors: die wetten gelden al sinds een eeuwigheid. En daar is niets mis mee trouwens. Zeker niet voor ploegen die het met minder klasbakken moeten doen. Als iedereen het met jou eens zou zijn, dan kunnen we de vlakke etappes gewoon afschaffen. Of terugbrengen naar ritten van 10 kilometer. Want het wordt immers toch een massasprint. Alleen idioten begrijpen dat blijkbaar niet. Ik ben een idioot en ik ben er blij mee. | |
Pek | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51 |
Armstrong moet lekker zijn bek houden, ffing junkie ![]() | |
THEFXR | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51 |
theunisse vs Post, een volle bidon tegen je vooruit en een scheldkanonnade, 180KM solo en toch winnen ![]() ![]() ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51 |
Ze zijn er waarschijnlijk ook achter gekomen dat in een kansloze ontsnapping zitten juist geen goede reclame is. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:53 |
Ja, de ploegleiders hadden alle social media gecheckt en zagen dat iedereen ze uitlachte. Met woedende sponsoren als gevolg. Dan moet je er wel mee uitschijten. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 14:56 |
Een rit als vandaag is van belang in een grote ronde om het een grote ronde te laten zijn, om het aantal kilometers op te bouwen zodat je een verschil hebt tussen mensen hun benen in de eerste en in de derde week, zodat het wel een ronde blijft en je niet iedere avond nog 300km in de bus zit en zodat de sprinters moeten sprinten na toch een inspanning van een paar uur. en zodat Philipsen bijna op zijn bek valt. [ Bericht 2% gewijzigd door Wienerschnitzels op 07-07-2023 15:02:51 ] | |
Bugno3 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:00 |
Stukje warm bad. | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:00 |
Prachtige finale. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:01 |
Nieuwe pattas voor Philipsen | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:01 |
Bochten op minder dan 3km van de finish, levensgevaarlijk! | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:02 |
W.b. kilometers maken: ga eens kijken hoeveel kilometers deze gasten vooraf hebben gemaakt. Of ga eens kijken hoe lang de etappes vroeger (nog niet eens zo lang geleden) waren. Je maakt van onze meningsverschillen inmiddels een groter punt dan het probleem dat ik heb met bepaalde ontwikkelingen in het wielrennen. Zo'n groot probleem vind ik het niet, ze moeten het zelf maar weten, maar ik vind het gewoon erg jammer dat die 3 Guglielmi in de steek lieten omdat hun baasjes het er niet mee eens waren. Het maakt deel uit van ontwikkelingen waar ik niet zo blij van word. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:02 |
Ja ik schakel ook in lieve gelijkhebbers en andere idioten ![]() | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:04 |
Welkom! | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:10 |
"Hier, je eten" -"Nee ff lachen naar de kijkers" "Je eten man, pak aan!" -"HAI lieve volgerssss ![]() ![]() ![]() "PAK DAT GODVERDOMME VOER AAN ZAK HOOI ![]() | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:13 |
Mart Smeets placht dan te zeggen: "we schieten mensen naar de maan, maar bellen met Aike in Frankrijk dat lukt even niet." | |
capuchon_jongen | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:13 |
Vroeger had je toch ongeveer tussen de 3 en de 7 renners in een ontsnapping De laatste tijd maar 1 of 2. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:14 |
Lol. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:14 |
Stef gaat los op de Helden van Toen. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:16 |
En meldt ons dat Held Erik zei van Held Michael: "Michael traint veels te hard." | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:20 |
Dan spreek je over minimaal 20 jaar terug. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:22 |
Ja, dat zeiden die 3 ploegleiders eerder vandaag ook: "wtf met z'n vieren? Dat is verdomme al zo'n 20 jaar geleden! Terugtrekken maar!" | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:23 |
“Heb je kunnen nagenieten van het plan?” ![]() | |
Bugno3 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:30 |
Hoe hard rijden ze vandaag, ergo: hoe laat zijn ze bij de laatste 20km? | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:31 |
Die interviews skip ik altijd hoor, wat een gelul. Allemaal van dat prefab praatpoppengeneuzel. "Ja we gaan het zien, de benen zijn goed, de bal is rond, 11 tegen 11, duitsers winnen bla bla bla" ![]() | |
Slobeend | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:32 |
Tegen 17:00. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:33 |
Zou zo'n Guglielmi hier nou plezier in hebben? ![]() | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:35 |
Een beetje afzien en toch genieten kan best samengaan. Hij rijdt door zomers Frankrijk, krijgt alle aandacht en wordt hartstochtelijk aangemoedigd. Dat zal-ie toch niet gauw vergeten. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:40 |
Ja en nu weer een hand vol knaken bij de sprint. Maar nu zal hij er wel klaar mee zijn toch. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:40 |
Dan feliciteren we Bauhaus maar. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:40 |
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:40 |
BABBELZIEKED | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:41 |
Nee! Nee! Nee! Nee! Nee! Nee! Nee! | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:44 |
Kristof dacht dat Poog zou winnen. Dezelfde Kristof voorspelde gisteren tijdens de babbel dat Wout zou winnen. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:45 |
uit zijn sokken geblazen door de prestatie van Wout van Aert ![]() | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:45 |
Nans en Pierre hebben strafwerk gekregen. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:47 |
Guglielmi zal wel denken: jullie komen mooi op tijd! | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:47 |
Pierre verdedigt zijn 102e plaats in het klassement? | |
StephanL | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:48 |
Dat was leuk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:48 |
dit slaat ook nergens op. Over 3 minuten davert het peloton er ook overheen. | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:48 |
Waarom maken we volgend jaar eigenlijk niet onze eigen Vive le Velo / Avondetappe ofzo? ![]() Ik zie het al helemaal voor me. Een vast item met R_R op locatie waarin hij 45 minuten oreert over de rit van morgen. Discussies aan tafel waar constant gezichtsuitdrukkingen als ![]() Toch mooi? ![]() | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:49 |
"Ik weet nog, in de Tour van 1724, toen..." CUT | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:50 |
Alweer 10 minuten aan het lullen ![]() | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:50 |
Laat me raaien: u kijkt naar de Belg? | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:51 |
Engelsen gebruiken steeds het woord narrow. Smal als het ware. | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:53 |
Onmogelijk, dat wordt een dusdanig succes wat de servers van Danny nooit aan zullen kunnen. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:53 |
@Haags voor de schijtlollige rebus. | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:55 |
14:29,11 | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 15:59 |
Goeie verbinding ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:00 |
| |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:00 |
België is echt een derde wereld land heh ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:01 |
psychologische bijstand ![]() | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:02 |
Belgen en infrastructuur. ![]() | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:03 |
Grimmige zaak. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:04 |
Kan komen door koersen met koorts, koersen met een ziekte, koersen met doping | |
Momo | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:13 |
Kazachse Cav oppasdienst ![]() | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:18 |
Een tussensprint is een tussensprint De Tour is de Tour Die Roxane heeft er kijk op. | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:19 |
Ik zie dat het in de laatste kilometer op geen enkele manier fout kan gaan. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:19 |
Een hele geruststelling inderdaad. | |
Boezeidekoe | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:20 |
Cavendish sprint mee, dan gaat er heel vaak iets fout. | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:21 |
Die massasprint in de Giro dat hij zo ineens naar de andere kant van de weg zwiepte. ![]() | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:23 |
Gisteren had ze ook een mooie "Als je niet mee kan op zo'n beklimming dan kan je gewoon niet mee." | |
Bugno3 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:24 |
Of dat ie Roy Curvers even wegelleboogde, genot. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:24 |
Gewoon een echte kampioen die Cav. | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:24 |
Je moet het maar net weten. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:26 |
Daar zit wel wat in | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:26 |
Oeh, smal allemaal. Bloedbad incoming. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:28 |
Zei ik ook gisterenavond. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:30 |
Jeetje | |
Sked | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:31 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:31 |
Cadillac heeft niets met het automerk te maken?? Huiswerk doen sukkels ![]() | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:32 |
![]() | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:32 |
Die hebben duidelijk de OP niet gelezen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:34 |
Bol Kaasgod. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:36 |
Raas die in 1984 een etappe wint van meer dan 9,5 uur ![]() | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:36 |
Op die oude beelden is de aankomst toch een stukje breder. Heeeel klein stukje maar. | |
Momo | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:37 |
Due to safety reasons, the 3 km rule is moved to 3.6 km before the finish line. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:38 |
"We hebben eigenlijk een onverantwoord parcours aangelegd. Maar ja jammerdan." | |
meneerfiets | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:38 |
Wat een gezeik weer over dat record van Cavendish op Sporza.. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:39 |
En er is ook wel eens gereden bij het Lac de Bordeaux. Daar is ook wel een bredere weg te vinden. Maar ja. Ze dragen nu allemaal goeie valhelmen, dus alles sal wel reg kom. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:40 |
watjes | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:40 |
Gerrit Schulte, op een aflopertje. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:41 |
Slecht jaar voor waaiers trouwens. | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:44 |
Hij genoemd ![]() | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:44 |
Dat was vroeger (eigenlijk nog niet eens zo lang geleden). Dan reed er een iets groter groepje weg, die kregen 10 minuten en dan moest het peloton opeens vol gaan achtervolgen. Soms gefopt, met name bij meewind, vaak met veel te veel verspilde krachten. Tegenwoordig krijgen de sterkere renners überhaupt meteen een controleur op het wiel als ze demarreren en als de gewenste groep weg een twee minuten heeft gaan de Tim Declercqs al controleren. Dit kost veel minder kracht en zo ontneem je de zin om een poging te wagen. Heeft nog lang geduurd voordat deze tactiek gemeengoed werd, eigenlijk. De situatie verandert als er niet genoeg sprintersploegen zijn, er één extreem dominante sprinter is (en dan nog vaak niet) of als we twee weken onderweg zijn. Volgens mij was dit de laatste: | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:47 |
NOS bij Sporza, jeetje | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:47 |
WAT VIND JE VAN MATHIEU? | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:48 |
Veelers? Als die dat zwiepertje naar rechts niet maakt valt er niemand. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:48 |
Zekers. Dit jaar zijn er niet heel veel kansen voor sprinters, maar er rijden er wel veel rond, dus zijn er ook veel (potentiële) sprinterstreinen. Daar wordt het allemaal niet makkelijker van. | |
hhh38 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:50 |
Je had die etappe met Bauer en ? nog die heel dichtbij kwamen, maar daarvan zijn vast ook nog meer voorbeelden sinds 2009 | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:51 |
ALS MATHIEU JE WEER ZO GOED WEGZET KAN JE DAN UBERHAUPT VERLIEZEN, NEE HE. | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:51 |
Zjozee is een drinker. Ik ben allerminst verbaasd. | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:51 |
Jozee is een drinker | |
ThePlaneteer | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:52 |
Dat er minder vluchten lukken heeft echt niks met oortjes te maken maar gewoon met professionalisering van de sport an sich en de hogere belangen | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:55 |
Ja, dat was... 1990, met Chiappucci. Frans Maassen (ach, een klassieke renner, laat maar fietsen) won die rit. De Fransen kregen plots weer hoop op Ronan Pensec (ach, 4 jaar terug een groot talent, maar wat is er van terecht gekomen?) Steve Bauer (ach, die kan na 1000 meter bergop niet meer volgen) mocht nog enige tijd van het geel genieten. Claudio (ach, een leuk klimmertje voor de bergtrui, dat is al) bleek plots een brutaal kereltje waarmee Greg LeMond het nog knap lastig kreeg. Was best een leuke Tour. Breukink deed het ook heel aardig, maar had weer die 'jour sans'. | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:58 |
Deze helemaal gemist gisteren. Lichtelijk verkeerde inschatting van De Nier. | |
Godshand | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:59 |
Heeft R_R dan een tv hoofd? Of ziet hij er uit als een typische FOK!ker? | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:00 |
Heeft Mart Smeets een tv-hoofd dan? Of Karrel? | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:01 |
Niermann was er zeker van dat Pogacar in moeilijkheden zat in de afdaling, een tikje lachwekkend. | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:02 |
Nou, benieuwd naar de onvermijdelijke val. | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:03 |
Ik zie Jayco alweer op kop boren. Je kunt nu al uittekenen dat over 6 kilometer Mezgec in positie 10 zit en Groenewegen in positie 25. | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:04 |
Wout ![]() | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:04 |
Latour, de prijs voor de strijdlust is al uitgereikt jongen | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:05 |
Zo, tv maar eens aangeslingerd, iets te vroeg zie ik. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:05 |
Ik zie radio op NPO1 ![]() | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:05 |
Hoe sterk is de eenzame fietser.. | |
Godshand | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:06 |
Mart Smeets? Zeker wel, je kon hem ook laten invallen voor Harmen Siezen en dan het nieuws laten presenteren. | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:06 |
Adam Hansen heeft er toch maar mooi 100 meter bij gelobbyd, wat een fenomeen. | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:06 |
En dan sprint Greenways ook nog eens achteruit. | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:06 |
Ik gebied Jumbo bij dezen om alsnog Laporte te laten sprinten. | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:07 |
Hij is het wiel alweer kwijt ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:07 |
Bijna net zo slecht als zijn take dat Lafay wel teruggepakt zou worden. | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:07 |
Dat was wel heel snel van 3.6 naar de 3km boog. | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:07 |
Tikje vroeg om dan nu al op kop te rijden. | |
-XOR- | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:07 |
Waarom rijdt Djumbo hier achteraan? : ![]() | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Lekkere versmalling | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Jumbots rijden extreem snel? | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Narrow!!! | |
superniger | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Hup Cav. | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Omdat ze zeiden voor niemand te gaan. | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Vingegaard in veiligheid brengen | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08 |
Ja, dat is wat jammer he. | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:09 |
Hier gaan nog valpartijen komen | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:09 |
Achterlijk smal | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:09 |
Smal genot | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:09 |
Hoe gaat dit goed. ![]() | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:09 |
Jakobsen laat zich wegdrummen, | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:09 |
Die vernauwingen zijn een stuk gevaarlijker dan de bochten op 3.5 km. | |
AllesKaputt | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Haha jammer Kef | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Girmay goed. | |
Geschiedkundige | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Jasper veel te snel voor de rest. | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Bim bam boem, vlam van Han. | |
Faraday01 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Bijna kef ![]() | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Weer geen Cavendish ERG MOOI | |
GotenSSJ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Spannend weer ![]() | |
Littlerabbit | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Commentaar die het spannend tracht te maken terwijl het al gelijk duidelijk is (lol) | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Je gunt het Renaat toch zo enorm dat Philipsen aan alle kanten voorbij wordt gereden. | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Groenewegen is gewoon niet goed genoeg meer om in de tour te winnen | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Ach Kef. | |
Mansjester | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:10 |
Lekker voor cav | |
-XOR- | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Ik had hier al geen zin in. | |
hhh38 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
BIM BAM BOEM VLAM VAN HAM | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Ik word echt zo moe van dat “Vlam van Ham”. Die jongen verdiend echt beter. | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Philipsen die Cav de overwinning onthoudt, erg mooi | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Cavendish ging wel op het ideale moment, toen Philipsen te vroeg op kop kwam. | |
Slobeend | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Philipsen kan niet echt rechtuit sprinten he? | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Jasper Disaster? | |
AllesKaputt | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Handje van Girmay? | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:11 |
Malle sprint... maar Cav heeft de power van vroeger net niet meer. | |
Ambrosius | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Cavendish moest gaan zitten om te schakelen leek het? | |
-XOR- | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Toch wel knap dat Cav het nog redelijk kan | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Bini had hem kunnen winnen zonder de kwak van Philipsen | |
Sabata | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Ik noem hem vanwege de moerasgroene Moddertrui van het puntenklassement gewoon Swamp Thing ![]() | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Volgens mij dus cav m juist weg | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Teunissen weer met een nutteloze lead out/eigen sprint zonder Girmay in zijn buurt. | |
AllesKaputt | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Nou dan maar weer een kwartiertje VAR-ren | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Vooral opgelucht dat iedereen heelhuids de streep heeft gehaald. | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Zelfs dat is beter ja. | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:12 |
Mag je voor de dopingcontrole al de bus in? | |
Scorpion_17 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:13 |
Poggi zal ook wel blij zijn als ie over 2 jaar van die witte trui-verplichtingen af is | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:14 |
Geef die jongen een telefoon. | |
TommyL0204 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:14 |
![]() | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:15 |
Inderdaad geen mooie groene trui. | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:15 |
Welsford valt ook tegen. Dit was al kapot toen hij de sprint aan moest gaan. | |
Montagui | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:15 |
Zou wat zijn, de 35e voor Cav door een DQ van Philipsen... | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:16 |
De Buyst kan z’n werk weer doen en nu is Ewan opeens nergens | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:16 |
De enige die benadeeld werd is Bini, dus dat zou walgelijk profiteren zijn. Laat het maar lekker zo staan. | |
WAvanBuren | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:17 |
Klep beflikkert een aantal lieden in het Pick’em spel. Ik ben woest. 45 EWAN Caleb Lotto Dstny | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:17 |
Ewan keurig 45e, bedankt voor niets in het Unox spel. | |
hhh38 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:17 |
Turd stage win | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:18 |
![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:18 |
Drie keer op rij rijdt Adrien Petit nog van achter naar voor om Bini een beetje te helpen nadat Teunissen weer letterlijk niets heeft gedaan. Het slaat echt nergens op. En het slaat ook nergens op dat Alpecin hem nu al voor de tweede keer in de weg zit. Blijf van mijn Bini af. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:19 |
De groene trui is erg blauw. | |
Szura | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:19 |
Wat een teringlijer | |
vaarsuvius | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:20 |
hij wil de anderen een kansje gunnen door extra centimeters te rijden | |
DeeBee | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:20 |
Dillie kan er echt helemaal niks meer van. Net als Cav, als hij deze al niet pakt... Alpecin deed het nu fout, want Matje was te vroeg op gerookt en nog profiteert niemand. | |
Slobeend | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:20 |
Renaat ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:21 |
Ja men heeft geen respect voor Bini. In ieder geval bijt hij dit keer nog een beetje van zich af | |
GotenSSJ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:21 |
Philipsen heeft nu dus wel eigenlijk 2 van de 3 overwinningen binnen doordat iemand (v Aert, Bini) remt om niet de hekken in te gaan. Dat lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Al was vandaag wel een stuk minder extreem dan die rit met van Aert. | |
Zwansen | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:21 |
Philipsen snijdt toch volledig de weg af hier voor Bini? | |
Zorro | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:21 |
En de NOS maar roepen hoe goed Jakobsen erbij zat. Dat duurde ook niet zo lang. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:22 |
Huh hij leek perfect in het wiel van Philipsen te zitten | |
Remco | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:24 |
Danny zat vandaag in de trein van Alpecin. | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:25 |
Hij werd volledig in de sandwich gezet tussen Pildaursen en Meeus door het altijd gevaarlijke uitzakken van Stuyven. | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:25 |
Die zat in het wiel van Philipsen op 1,2 van de streep, met Mezgec in zijn wiel. Perfect. 100 meter later wordt hij gesandwicht door Ewan en Girmay en moet hij vanuit positie 25 naar voren sprinten. Zou hem voor Jakobsen niet gebeurd zijn. | |
Chiappucci | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:25 |
Was het echt niet mogelijk om in Bordeaux een iets bredere finishstraat te vinden ![]() | |
0ne_of_the_few | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:26 |
Bini laat het net teveel gebeuren maar Philipsen had nooit zo gestuurd als er rechts nog heel veel ruimte was en Bini daar gewoon verder kon. Hij rijdt bewust zo om iemand uit te schakelen voor de strijd. Een vd Poel had hem weggebeukt en de vraag is of je dit moet willen. Want je legt er zo wel een prikkel in wie tot de grens van een val durft te gaan. Maar goed, er worden ook genoeg kwakjes uitgedeeld in de laatste km waardoor sommigen überhaupt niet aan sprinten toekomen. Lastig ergens een grens te leggen | |
capuchon_jongen | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:26 |
Dringend tijd dat ze de leeftijd grens wat verlagen. | |
Slobeend | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:27 |
Mès sprint ook achteruit. | |
Godshand | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:27 |
Toen was het podium of jodium | |
capuchon_jongen | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:27 |
Ziet er niet gezond uit deze rivier | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:28 |
1 deel maar voor deze etappe, zeer terecht. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:30 |
Volgens mij wilde hij gewoon maximale drag van Cavendish | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:30 |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:31 |
Mathieu werd wel gered door Bora, die zat anders veel te vroeg op kop | |
Slobeend | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:32 |
What makes him so fast ![]() ![]() | |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:32 |
Steff Crassement update @Mani89
| |
wimderon | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:38 |
| |
DombohetOlifantje1 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:40 |
Jammer dat Cav niet won. | |
Mexicanobakker | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:42 |
Denk dat geen ploeg nog denkt dat ze de volgende sprint kunnen winnen. | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:44 |
Rickaert zag ze ook niet? | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:46 |
Astana nu Cav 2e wordt? Soudal als Fabio een beetje hersteld is? Altijd wel ploegen die denken dat het kan (en heel veel anders kunnen ze voorlopig toch niet deze Tour) | |
The_Undertone | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:47 |
Gelukkig won die etter niet | |
Faraday01 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:47 |
Die zat ook al 400-500 meter te vroeg op kop. Slimme zet van Philipsen om niet meteen aan te gaan en even te wachten. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:48 |
Is zich alvast aan het indekken voor als die Philipsen volgende week een keer flikt en zelf wint. IK ZAG GEEN BORDJES EN OPEENS WAS IK OP DE FINISH | |
Marcoss | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:49 |
Morgen kan ook | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:50 |
Ewan zat goed, en toen in ene niet meer. Maar hij is nog het dichtst bij Philipsen gekomen in deze Tour. Girmay hoeft de hoop ook nog niet te laten varen lijkt me. Cav blijft uiteraard hopen op het mirakel. Het maffe was dat de lead-out van Alpecin vandaag niet optimaal was, maar het verschil tussen Philipsen en de nummer 2 was nog niet eerder zo groot. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:53 |
Morgen kunnen ze allebei winnen, maar ze zullen nog wel voor Philipsen gaan dan denk ik? | |
Idisrom | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:53 |
Ik vind het gezwalk van Philipsen niet door de beugel kunnen. Toen Van der Poel naar links ging afzwaaien had hij rechtdoor moeten blijven fietsen aan de linkerkant van de weg. Nu zwalkt hij helemaal dwarsover naar rechts en dan weer naar het midden. Girmay is dit keer meer klem gereden en benadeeld dan toen bij de uitbraak van Van der Poel drie dagen geleden. Girmay kneep gelukkig in de remmen. | |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:56 |
Morgen is echt zo'n etappe waarvan niemand weet wat het exact is, kan gewoon veel te zwaar zijn voor de sprinters überhaupt. Ofwel het valt prima mee. | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:57 |
Bal is rond, elf tegen elf. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:57 |
Het zal wel gaan afhangen van de vraag hoe de z.g. punchers zich voelen. | |
Momo | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:58 |
Wienerschnitzels | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:59 |
Fietsband lek, brug stond open, hond heeft mijn benen opgegeten. | |
Toby56 | vrijdag 7 juli 2023 @ 17:59 |
Tsja. Het materiaal dus. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Met zijn jump was in elk geval niets mis. Heel goochem. | |
Pino112 | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:00 |
Ewan gaat er voor. | |
Sked | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:01 |
Hij moet toch iets. | |
Soldier2000 | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:11 |
Huh? Philipsen gebruikte Cavendish als lead-out, dat kan alleen als je dus achter Cavendish gaat fietsen en voegde voor Bini in. Als er rechts heel veel ruimte was had Philipsen dit nog steeds gedaan, dit heeft niets met uitschakelen te maken. Philipsen zwalkt pas op het laatste moment als hij echt aan gaat en dat doet Cavendish net zo goed. Volgens mij kun je dat ook ook niet voorkomen of je moet wat power terugnemen. Wat jij als zwalken ziet is positie innemen, dat is toch geen zwalken. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:13 |
Ja, lachwekkend. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:14 |
Zijn gewoon jaloerse Ollanders. | |
Mani89 | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:34 |
De gunfactor en cultfactor stijgen. | |
Koffieplanter | vrijdag 7 juli 2023 @ 18:54 |
Andere Tijden Sport over Johnny Hoogerland. Dit programma is het spoor volledig bijster zonder Tom. | |
Sabata | vrijdag 7 juli 2023 @ 19:24 |
Dat Tom maar lekker in County Kerry blijft | |
Idisrom | vrijdag 7 juli 2023 @ 19:24 |
Zelfs op HLN zijn van de eerste elf reacties er tien negatief voor Jasper. https://www.hln.be/tour-d(...)-door-jury~a9506b61/ | |
The_Undertone | vrijdag 7 juli 2023 @ 19:30 |
Hoe slecht is Sam Welsford trouwens | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 7 juli 2023 @ 19:44 |
Jeroen Meeus blijkt zelfs met de hulp van Van Poppel dan toch niet de snelste sprinter van de wereld te zijn. | |
TLC | vrijdag 7 juli 2023 @ 19:53 |
Gelukkig zijn we -blijkbaar- goed in cricket | |
Tjacka | vrijdag 7 juli 2023 @ 20:21 |
Hoeveel etappes gaat Philipsen winnen denken jullie? | |
-XOR- | vrijdag 7 juli 2023 @ 20:30 |
5 | |
THEFXR | vrijdag 7 juli 2023 @ 21:10 |
wat is het geworden? | |
Felagund | vrijdag 7 juli 2023 @ 21:59 |
Kooigevecht. | |
eentwee | vrijdag 7 juli 2023 @ 22:39 |
Ik kijk uit naar de aflevering over Rob Ruijgh. | |
Dale__Cooper | vrijdag 7 juli 2023 @ 22:58 |
Wat een rare sprint weer uiteindelijk. Philipsen die te vroeg op kop kwam en dan uiteindelijk toch nog vrij eenvoudig winnen. Carlton Kirby op Eurosport was al gigantisch aan het schreeuwen, helaas voor hem kwam Philipsen er nog over. | |
Dale__Cooper | vrijdag 7 juli 2023 @ 22:59 |
Die donkergroene Canyon ziet er wel gaaf uit trouwens. | |
Dale__Cooper | vrijdag 7 juli 2023 @ 23:49 |
Heeft er iemand eigenlijk ook een gifje van de aanval van Pogacar van gisteren (gefilmd vanaf de motor die erachter reed)? | |
THEFXR | zaterdag 8 juli 2023 @ 08:17 |
Jhonny prikkeldraad? |