abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209766206
https://www.telegraaf.nl/(...)e-in-oplichtingszaak

quote:
Een van de verdachten in een strafzaak over omvangrijke helpdeskfraude speelde als acteur in verschillende misdaadseries, waaronder Mocro Maffia. De 20-jarige man uit Emmen werd in april op heterdaad betrapt, al ontkent hij elke betrokkenheid.

De jonge acteur wordt er door justitie van verdacht dat hij met een 23-jarige man uit Groningen en een 22-jarige man uit Delfzijl heeft geprobeerd zo’n 200 mensen online op te lichten, door zich via de telefoon voor te doen als bankmedewerker. Gedupeerden kregen te horen dat hun bankrekening was gehackt door criminelen en dat ze inlogcodes moesten wijzigen.

Een aantal van hen installeerde op aandringen van de verdachten een programma op hun computer, dat hen de controle gaf over de pc en bankgegevens. Met die toegang sluisden de mannen duizenden euro’s weg van veelal mensen op leeftijd. Ook kwamen de verdachten bij slachtoffers thuis om „voor de zekerheid” hun pinpas in te nemen, met de belofte later een nieuwe op te sturen. De pinpas zou vervolgens door de verdachten zelf zijn gebruikt voor onder andere de aankoop van laptops.

Eén slachtoffer verloor volgens het Openbaar Ministerie meer dan 27.000 euro. De totale schade wordt door politie op zo’n halve ton geschat. De recherche besloot de telefoons van de mannen af te luisteren. Volgens de officier van justitie waren de verdachten soms uren achter elkaar in gesprek met potentiële slachtoffers. In totaal zitten er drie volle dagen aan opnames in het strafdossier.

In april van dit jaar werden de mannen uit Delfzijl en Emmen gesnapt in Groningen, terwijl ze in een auto aan het bellen waren met een nieuw doelwit. Dat bleek een undercoveragent. Later die dag werd de derde verdachte gearresteerd. Alleen de acteur uit Emmen zat tot dinsdag nog vast. Hij ontkent iets met de zaak te maken te hebben.

Justitie ziet bij hem een leidende rol in een criminele organisatie die erop was gericht om mensen op te lichten. In een telefoon die de politie aan de Emmenaar linkt zijn belscripts gevonden waarin - als ware het een callcenter - wordt uitgelegd hoe oplichtingsgesprekken kunnen worden gevoerd. Ook werden lijsten aangetroffen met persoons- en bankgegevens van mensen, die vervolgens werden gebeld.

Ondanks zijn jonge leeftijd heeft de Emmenaar al meerdere rollen op zijn naam staan. Hij speelde mee in verschillende misdaadseries. Zo vertolkte hij personages in meerdere afleveringen van Mocro Maffia, over de Amsterdamse drugswereld. Ook maakte hij zijn opwachting in de jongerenserie Zeven Kleine Criminelen, die in 2019 werd bekroond met een Gouden Kalf voor beste tv-drama.

Dinsdagmiddag werd een zogeheten regiezitting gehouden in de rechtbank in Groningen. Zijn advocaat Wilke Koopmans deed vooraf een verzoek bij de rechters om de zaak achter gesloten deuren te houden, maar dat werd afgewezen. In de rechtszaal zei de acteur uit Emmen dat de tijd in de gevangenis hem erg zwaar is gevallen.

Zijn raadsvrouw vroeg de rechtbank hem vrij te laten in afwachting van de strafzaak, omdat de zaak niet stevig genoeg zou zijn. „Daarnaast is mijn cliënt afhankelijk van werk om zijn carrière voort te zetten. Als dat niet kan, heeft dat enorme consequenties, ook voor opdrachtgevers.” Ze stelt dat deze opdrachtgevers op de hoogte zijn van de strafzaak, maar dat er desondanks ’genoeg werk’ is voor de Emmenaar.

De officier van justitie ziet die zwaarwegende belangen niet. Volgens hem meldde de reclassering onlangs dat er een ’zeer, zeer zorgelijk beeld’ is ontstaan van de jonge verdachte. „Ze dichten hem een volledig gebrek aan empathie toe en twijfelen of deze zaak wel indruk op hem heeft gemaakt.” Wat hem betreft blijft hij in ieder geval voor drie maanden vastzitten.

Daar gaat de rechtbank niet in mee. Hoewel ze vinden dat de verdenkingen stevig zijn en dat de kans op nieuw strafbaar gedrag groot is, laten ze hem onder voorwaarden vrij. Dat heeft ermee te maken dat de inhoudelijke behandeling van de zaak uit zicht is geraakt, de man uit Emmen jong is en nooit eerder met justitie in aanraking is gekomen. Wanneer de zaak verder gaat, is onduidelijk.
Ilias Chouitar komt uit Emmen en speelt in de genoemde series leert google.

Speelt Aniss in Mocro Maffia, maar ze hadden hem beter Anuss kunnen noemen. Hoe laag kun je zijn zeg, het spaargeld weg roven van vaak oudere mensen. Bij Opsporing Verzocht zijn dat de daders waar ik persoonlijk het meeste hekel aan heb. Vaak figuren die dan in de duurste merkkleding rondlopen en dan zogenaamd namens een bank aanbellen bij ouderen omdat zij een relatief makkelijke prooi zijn. Wat een kutje. Zonde dat zo’n lul met vingers het stereotype vooroordeel bevestigd :r
U MAD?
pi_209766245
Beetje zijn rol te serieus genomen.
pi_209766250
Smeerlappen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_209766483
quote:
Zijn raadsvrouw vroeg de rechtbank hem vrij te laten in afwachting van de strafzaak, omdat de zaak niet stevig genoeg zou zijn. „Daarnaast is mijn cliënt afhankelijk van werk om zijn carrière voort te zetten. Als dat niet kan, heeft dat enorme consequenties, ook voor opdrachtgevers.”
Ach wat sneu voor hem 😂
Dat beroven van oudjes had misschien ook wel grote consequenties voor de slachtoffers? 🤔

quote:
De officier van justitie ziet die zwaarwegende belangen niet. Volgens hem meldde de reclassering onlangs dat er een ’zeer, zeer zorgelijk beeld’ is ontstaan van de jonge verdachte. „Ze dichten hem een volledig gebrek aan empathie toe en twijfelen of deze zaak wel indruk op hem heeft gemaakt.
'Een volledig gebrek aan empathie'
Ja dat is wel typerend voor dat kutvolk.
  woensdag 5 juli 2023 @ 07:32:57 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209766553
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 06:06 schreef TheJanitor het volgende:
Beetje zijn rol te serieus genomen.
Method-acting. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209766691
Een Marokkaan die crimineel is, verrassend
  woensdag 5 juli 2023 @ 07:52:52 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209766732
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 07:32 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Method-acting. :Y
Net als die chick die drugs liep te handelen op een Belgisch dan een festival zeker :') .

Oefenen voor een rol _O-
pi_209766743
Hm, zeer schokkend
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:08:48 #9
182233 thedeedster
pi_209766851
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juli 2023 07:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Net als die chick die drugs liep te handelen op een Belgisch dan een festival zeker :') .

Oefenen voor een rol _O-
Klassiekertje. Denken allemaal dat ze de nieuwe Al Pacino zijn.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:23:33 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_209766982
Dit soort knulletjes zijn ontzettend gevaarlijk, grootheidswaanzin ten top, 0 empathie, kneusje wil gewoon een crimineel zijn. Waarom doe je anders zoiets, die jongen heeft geld zat lijkt me.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_209766986
Zijn raadsvrouw vroeg de rechtbank hem vrij te laten in afwachting van de strafzaak, omdat de zaak niet stevig genoeg zou zijn. „Daarnaast is mijn cliënt afhankelijk van werk om zijn carrière voort te zetten. Als dat niet kan, heeft dat enorme consequenties, ook voor opdrachtgevers.”

Ja geldt dat niet voor iedereen? Dan kun je gevangenissen beter afschaffen. Heeft echt te grote consequenties voor je carrière.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:25:03 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209766991
Je verwacht het niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:25:40 #13
182233 thedeedster
pi_209766994
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 08:23 schreef nils_22 het volgende:

Ja geldt dat niet voor iedereen? Dan kun je gevangenissen beter afschaffen. Heeft echt te grote consequenties voor je carrière.
:?
Over welk werk heeft deze raadsvrouw het nu specifiek?
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:26:40 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209767002
Zo'n misdaadserie inspireert velen blijkbaar.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:33:14 #15
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_209767066
Vraag me af of ie zo'n balkje voor z'n ogen krijgt. Lijkt me praktisch erg overbodig als ie met zijn smoel op tv komt.
  woensdag 5 juli 2023 @ 08:49:33 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_209767224
Ze hadden ook gewoon een mocro kunnen casten die niet...
Handgemaakt
  woensdag 5 juli 2023 @ 09:01:57 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209767366
quote:
15s.gif Op woensdag 5 juli 2023 08:23 schreef junkiesietze het volgende:
Dit soort knulletjes zijn ontzettend gevaarlijk, grootheidswaanzin ten top, 0 empathie, kneusje wil gewoon een crimineel zijn. Waarom doe je anders zoiets, die jongen heeft geld zat lijkt me.
Volgens mij verdient dat acteren niet zoveel hoor. Dan moet je wel echt bij de top 10% zitten wil je er je brood van kunnen betalen en top 1% wil je er echt lekker bij zitten. Voor de rest is het schrapen voor een paar 1000 per kwartaal.
  woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:14 #18
38496 Perrin
pi_209767428
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 09:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Volgens mij verdient dat acteren niet zoveel hoor. Dan moet je wel echt bij de top 10% zitten wil je er je brood van kunnen betalen en top 1% wil je er echt lekker bij zitten. Voor de rest is het schrapen voor een paar 1000 per kwartaal.
Idd wees blij dat ie geen winkels berooft of plofkraken doet.
pi_209767436
quote:

[..]
Het verdient zat. Maar het jochie is gretig en wil dikke mercedes. Daar komt het op neer.
Conscience do cost.
  woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:52 #20
470649 Pendule
FOK! Nicht
pi_209767442
Altijd hetzelfde liedje hier in Nederland hé :')
pi_209767545
Bijzonder hoeveel Marokkanen die gewoon een goede baan hebben zich alsnog in het criminele circuit begeven..
  woensdag 5 juli 2023 @ 09:15:28 #22
182233 thedeedster
pi_209767576
quote:

[..]
Daarom was het acteren dan ook geen voltijdsbaan. ;)
  woensdag 5 juli 2023 @ 09:16:45 #23
38496 Perrin
pi_209767592
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 09:13 schreef Kiwi7 het volgende:
Bijzonder hoeveel Marokkanen die gewoon een goede baan hebben zich alsnog in het criminele circuit begeven..
Beetje bijbeunen voor extra geld. Zo'n Mercedes koopt zichzelf niet hè.
  woensdag 5 juli 2023 @ 09:17:25 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209767608
Weer zo'n smeerpijp.
pi_209767690
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2023 06:10 schreef Hathor het volgende:
Smeerlappen.
jij bent zelf smeerlap

deze heeft aleen de telefoon gebruik om dinen te bieden die is niet geweldadig gebruikt en die politie is rasist hier!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')