abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209645749
Ik ben hier electra aan het verleggen en er komen en de zware verbruikers krijgen hun eigen groep.

Nu alles getest, fase naar nul, en beide naar aarde das allemaal goed en de groepen zijn ook spanningsloos als de aardlek eruit vliegt.

Nu wilde ik alleen testen op overbelasting. Ik heb dus een B16 automaat. Nu trok ik 6000watt, dus zo'n 25 ampère en na een minuut was ie nog niet afgeslagen.

Nu weet ik wel dat het afschakelt wanneer het te warm wordt maar voordat mijn nieuwe leidingen doorbranden dacht ik laat ik toch maar eens even checken hier bij mijn vriendjes op FOK!.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_209645987

Bij 1,6x de nominaalstroom kan dat tot zo'n 300s duren.
pi_209646602
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2023 19:47 schreef XanderH het volgende:
[ afbeelding ]

Bij 1,6x de nominaalstroom kan dat tot zo'n 300s duren.
Welk lijntje moet er precies gevolgd worden ? Bij B is het toch 40 seconde? Of is het een range, tussen 40 en 300 seconde, als je de twee lijnen gebruikt?
pi_209647349
Het is een range inderdaad. Een vlotte automaat kan al bij zo'n 40s afschakelen, bij een tragere automaat kan dit tot 300s duren. Beide automaten voldoen volgens specs.
pi_209647523
quote:
7s.gif Op zondag 25 juni 2023 19:22 schreef spierbal het volgende:
Nu alles getest, fase naar nul, en beide naar aarde das allemaal goed en de groepen zijn ook spanningsloos als de aardlek eruit vliegt.
Hoe moet ik dit lezen trouwens? Ben je bewust volle kortsluiting aan het maken? Dat is nou niet echt een aanrader en met wat pech ontdek je een keer dat de hoofdzekeringen ook werken... Ik weet niet hoe je kortsluiting maakt maar het is ook niet ondenkbaar dat het component (contactdoos ofzo) waar je kortsluiting op hebt gemaakt nu niet meer betrouwbaar is.

Doelbewust de boel overbelasten zou ik je ook niet aanraden. Zoals je ondertussen weet is een automaat geen digitaal beveiligingstoestel die bij 16,01A uitschakelt.

De enige beveiliging die je zelf zinvol en zonder gevaren kunt testen is de aardlekschakelaar, met een geschikte duspol of andere tester.
pi_209650004
quote:
1s.gif Op zondag 25 juni 2023 21:27 schreef XanderH het volgende:

[..]
Hoe moet ik dit lezen trouwens? Ben je bewust volle kortsluiting aan het maken? Dat is nou niet echt een aanrader en met wat pech ontdek je een keer dat de hoofdzekeringen ook werken... Ik weet niet hoe je kortsluiting maakt maar het is ook niet ondenkbaar dat het component (contactdoos ofzo) waar je kortsluiting op hebt gemaakt nu niet meer betrouwbaar is.

Doelbewust de boel overbelasten zou ik je ook niet aanraden. Zoals je ondertussen weet is een automaat geen digitaal beveiligingstoestel die bij 16,01A uitschakelt.

De enige beveiliging die je zelf zinvol en zonder gevaren kunt testen is de aardlekschakelaar, met een geschikte duspol of andere tester.
Nee de extra groepen zit ook achter een aardlekschakelaar. Ik bedoelde als die eruit is, dan zijn de groepen daar achter ook spanningsloos.
  maandag 26 juni 2023 @ 17:51:05 #7
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209656361
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2023 20:34 schreef spierbal het volgende:

[..]
Welk lijntje moet er precies gevolgd worden ? Bij B is het toch 40 seconde? Of is het een range, tussen 40 en 300 seconde, als je de twee lijnen gebruikt?
Inderdaad een range. Het bovenste deel van de grafiek geldt voor de drie types.

Een automaat bevat twee triggers die de stroom kunnen uitschakelen:
- een elektromagneet die bij een te hoge stroom quasi onmiddelijk triggert.
- een bimetaal dat opwarmt door de stroom die erdoor gaat en de stroom uitschakelt wanneer het te heet wordt.
Het enige verschil tussen B, C en D automaten is de stroomsterkte waarbij de elektromagneet schakelt, er is geen verschil wat de thermische trigger betreft.

De minimum en maximum uitschakeltijd kan flink verschillen, bij 2.55 keer de nominale stroom ( dus 40.8A bij een 16 automaat) bvb bedragen ze 1 en 60 sec.
Bij een referentietemperatuur van 30° C geldt een minimum van 1 uur voor een stroom van 1.13 Inom, en een maximum van 1 uur voor een stroom van 1.45 Inom.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')