abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8425999
Wouter Bos vertelde zojuist tegen te zijn als het gaat om sturen van patriots naar Turkije. Hij wil ze pas sturen als de scuds bij de Turken in de huiskamer liggen. Nu ben ik blij dat de PvdA niet beslist en gelukkig Balkenende deze beslissingen neemt. Als het aan de PvdA had gelegen zou Nederland net zo'n dom figuur slaan als de Belgen en Duitsers.

Hoe kun je nou in godsnaam een bondgenoot in de kou laten staan terwijl dat land om steun vraagt, nota bene enkel defensieve steun.

dinsdag 11 februari 2003 @ 23:47:36 #2
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8426141
Heerlijk suggestieve titel weer. De PvdA is vòòr defensieve steun voor Turkije, maar niet in dit stadium, omdat dat het oorlogsdenken zal aanwakkeren. En daar ben ik het helemaal mee eens. Het rapport van Blix en El-Baradei komt over drie dagen, kan Amerika niet een paar dagen wachten?

Bovendien: waarom heeft Turkije nu steun nodig en tien jaar geleden niet? Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de komende Amerikaanse oorlog.

pi_8426262
Niet alleen een suggestieve titel, maar ook een suggestieve openingspost. Daarom maar hierbij het nieuwsbericht erover...
quote:
Bos oneens met levering patriots aan Turkije

PvdA-leider Bos heeft gezegd dat het kabinet niet op dit moment al patriot-raketafweersystemen naar Turkije moet sturen. Dat land kan bij een eventuele oorlog tegen Irak getroffen worden door Iraakse Scud-raketten. Ankara heeft Nederland vorige week gevraagd te helpen bij de verdediging van vooral Zuidoost-Turkije. Premier Balkenende stemde hiermee in.

Maar de PvdA-leider vindt dat het kabinet een beslissing over hulp aan Turkije pas kan nemen als de NAVO zich hierover heeft uitgesproken. Ook vindt Bos dat het kabinet met een besluit over aanvullende militaire steun aan de Verenigde Staten moet wachten op het rapport van de VN-wapeninspecteurs. Hans Blix presenteert dat rapport vrijdag aan de Veiligheidsraad. Hij liet doorschemeren dat overhaaste kabinetsbesluiten de formatie kunnen bemoeilijken.

Minister de Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken zei eerder vandaag weinig begrip te hebben voor de NAVO-landen die Turkije niet te hulp willen komen. Hij vindt dat als Turkije zich bedreigd voelt door Irak de NAVO de Turken moet helpen zich te verdedigen. De Nederlandse regering hulde zich de afgelopen dagen in stilzwijgen waar het de crisis rond Irak betrof, maar vanmorgen gaf De Hoop Scheffer op een persconferentie in Den Haag toch een toelichting.

De Hoop Scheffer betreurt de verdeeldheid in de NAVO en de Europese Unie, maar hij gelooft dat het fundament onder Europa en de NAVO voldoende sterk is om dit meningsverschil te boven te komen. "Maar op dit moment faalt Europa wel in het vormgeven van een begin van een buitenlands beleid. En dat is geen goed voorteken," zei hij. "Het speelt voorlopig alleen Saddam Hussein in de kaart."

Parlement beslist
De bewindsman maakte duidelijk dat het parlement het laatste woord heeft in de besluiten van de regering over deelname aan militaire bijstand of planning rond de kwestie Irak. Dat geldt ook voor het sturen van patriots naar Turkije. "Als de Kamer in meerderheid tegen het sturen van patriots naar Turkije is, gaat het niet door," aldus de minister.

Premier Balkenende zei vorige week dat het kabinet voor het sturen van patriots geen toestemming nodig heeft van de Tweede Kamer. "Het gaat om een veiligheidsverzoek van een NAVO-bondgenoot", aldus Balkenende afgelopen vrijdag.

De Hoop Scheffer benadrukte dat het sturen van raketafweersystemen naar Turkije "een beschermingsmaatregel, niet om oorlogsvoorbereiding.'' Als lid van de NAVO moet Nederland zich aan zijn verplichtingen houden, vindt De Hoop Scheffer, ook al vinden landen als Frankrijk, Duitsland en België hulp aan Turkije nog niet opportuun. "Nederland verschilt fundamenteel van mening met deze landen over de benadering van Irak," stelde De Hoop Scheffer.

Geen totale helderheid
De minister herhaalde dat Irak moet voldoen aan resolutie 1441 van de Veiligheidsraad. Volgens De Hoop Scheffer is het duidelijk dat Saddam dat nu niet doet. Het kabinet vindt nog steeds dat de Veiligheidsraad een tweede resolutie moet aannemen voor er militair wordt ingegrepen in Irak. De Hoop Scheffer wilde niet ingaan op de vraag wat er moet gebeuren als die resolutie er niet komt.

Voor de CDA-bewindsman mag het demissionaire karakter van het kabinet een krachtig regeringsbeleid niet in de weg staan waar het gaat om Irak en de spanning die de kwestie oplevert binnen de Europese Unie, de NAVO en de VN.

http://www.omroep.nl/nos/nieuws/dossiers/vs_irak/2003/februari/1102_hoop_scheffer.html

pi_8426275
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 23:41 schreef Stroustrup het volgende:
Wouter Bos vertelde zojuist tegen te zijn als het gaat om sturen van patriots naar Turkije. Hij wil ze pas sturen als de scuds bij de Turken in de huiskamer liggen. Nu ben ik blij dat de PvdA niet beslist en gelukkig Balkenende deze beslissingen neemt. Als het aan de PvdA had gelegen zou Nederland net zo'n dom figuur slaan als de Belgen en Duitsers.

Hoe kun je nou in godsnaam een bondgenoot in de kou laten staan terwijl dat land om steun vraagt, nota bene enkel defensieve steun.

Ik geloof dat jij een cursus begrijpend luisteren wel kunt gebruiken. Dat is dus niet wat hij zei.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 12 februari 2003 @ 00:00:22 #5
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_8426522
Ik vindt het onzinnig dat er zo`n probleem van wordt gemaakt om Turkije hulp te bieden. Als ik een inwoner was van Turkije dan zou ik me wel veiliger voelen.

{OFFTOPIC}

quote:
Niet alleen een suggestieve titel, maar ook een suggestieve openingspost. Daarom maar hierbij het nieuwsbericht erover...
Was jij maar in alle post zo alert en politiek correct. Hoe zat dat ook alweer met dat straatje.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_8426534
Trukije is bang voor Saddam en vraag om steun... Bos laat ze in de kou staan. Dat doet Bos dus wel.
Free people own guns! Slaves do not!
  woensdag 12 februari 2003 @ 00:04:17 #7
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_8426621
In tijden van nood leert men zijn vrienden kennen.
Eens te meer blijkt dat de PVDA geen partij is met een realistische kijk op internationale politiek. Liever laten ze onde bondgenoten stikken dan dat ze meehelpen aan een verzoek tot verdediging door een NAVO-bondgenoot.
Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
  woensdag 12 februari 2003 @ 00:04:55 #8
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8426639
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:00 schreef Vampier het volgende:
Trukije is bang voor Saddam en vraag om steun... Bos laat ze in de kou staan. Dat doet Bos dus wel.
Waarom heeft Turkije nu steun nodig, en niet een tijdje geleden? Dat heeft vast te maken met een solo-optreden van Amerika. Bos, Frankrijk, België en Duitsland hebben namelijk verklaard dat ze met een VN-resolutie zeker defensieve steun zullen verlenen aan Turkije.
pi_8426698
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 23:51 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik geloof dat jij een cursus begrijpend luisteren wel kunt gebruiken. Dat is dus niet wat hij zei.

Goh, wat een originele grap.
Als ik je niet letterlijk voorkauw wat Bos verteld heeft, begrijp je het niet meer he. Je zou je moeten schamen voor je partij, als ze dit soort uitlatingen doen.
pi_8426743
Misschien een beetje simpel gedacht, maar hoe lang wil Bos nog wachten dan? Ik bedoel, als volgende maand oorlog uitbreekt in Irak en die scud-raketten zijn er nog niet, dan lijkt het mij (mits Saddam daadwerkelijk op alle knoppen drukt alvorens-ie het loodje legt, en niet alsnog zonder tegenstribbelen de aftocht blaast) een onmogelijke taak om die dingen nog op tijd in Turkije te krijgen voordat ze inslaan.

Ach ja, typisch Nederlands... eerst afwachten, dan pas handelen. Zo lang 'wij' maar kunnen zeggen dat we niet begonnen zijn en er geen schuld aan hebben. Srebrenica, anyone?

[Dit bericht is gewijzigd door aa_koch op 12-02-2003 00:11]

Mir sind die Optimisten lieber; ein Mensch, der alles halb so schlimm und doppelt so gut findet.
  woensdag 12 februari 2003 @ 00:10:54 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_8426779
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:07 schreef Stroustrup het volgende:

Goh, wat een originele grap.
Als ik je niet letterlijk voorkauw wat Bos verteld heeft, begrijp je het niet meer he. Je zou je moeten schamen voor je partij, als ze dit soort uitlatingen doen.

Het is niet mijn partij en jij hebt het stukje van Kozzmic niet gelezen?

Ik heb de uitspraken van Bos ook gehoord en in ieder geval niet verstaan wat jij er zo suggestief van probeert te maken/verdraaien.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_8427129
Eigenlijk zouden landen tijdelijk uit de NAVO moeten worden gezet zodra er linkse elementen in de regering komen. (enkele uitzonderingen daar)

Want zolang dat namelijk het geval is stellen termen als solidariteit en bondgenoot plotseling erg weinig meer voor. Ook de wet van het abjecte Westen maakt links een onbetrouwbare partner

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 12 februari 2003 @ 00:28:08 #13
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_8427152
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:26 schreef Tikorev het volgende:
Eigenlijk zouden landen tijdelijk uit de NAVO moeten worden gezet zodra er linkse elementen in de regering komen. (enkele uitzonderingen daar)
. Wat een loze kreten.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_8427331
Het is niet Amerika of NAVO die dit verzoek deden, het was Turkije zelf. En lekkere hulp hoor, heb je eens hulp nodig en vraag je erom, krijg je nul op rekest. En kun je wel lopen ouwehoeren dat het geen definitief nee is, maar het feit dat je "bondgenoten" er al over moeten nadenken voordat ze je te hulp schieten is veelzeggend.
  woensdag 12 februari 2003 @ 00:39:38 #15
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_8427376
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:37 schreef oheng het volgende:
Het is niet Amerika of NAVO die dit verzoek deden, het was Turkije zelf. En lekkere hulp hoor, heb je eens hulp nodig en vraag je erom, krijg je nul op rekest. En kun je wel lopen ouwehoeren dat het geen definitief nee is, maar het feit dat je "bondgenoten" er al over moeten nadenken voordat ze je te hulp schieten is veelzeggend.
Ja, ik vind het ook raar, dat wanneer een bondgenoot zich bedriegt voelt, men geen hulp verleent.

Een aantal landen zegt dat dat de oorlog dichterbij zal brengen. . Wat een grootheidswaanzin.

"He, verdorie, we zullen de oorlog een maand uit moeten stellen, nu Frankrijk een veto uitbrengt".

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_8427475
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:09 schreef aa_koch het volgende:
Misschien een beetje simpel gedacht, maar hoe lang wil Bos nog wachten dan? Ik bedoel, als volgende maand oorlog uitbreekt in Irak en die scud-raketten zijn er nog niet, dan lijkt het mij (mits Saddam daadwerkelijk op alle knoppen drukt alvorens-ie het loodje legt, en niet alsnog zonder tegenstribbelen de aftocht blaast) een onmogelijke taak om die dingen nog op tijd in Turkije te krijgen voordat ze inslaan.

Ach ja, typisch Nederlands... eerst afwachten, dan pas handelen. Zo lang 'wij' maar kunnen zeggen dat we niet begonnen zijn en er geen schuld aan hebben. Srebrenica, anyone?

Het duurt het een paar weken voordat die Patriots gearriveerd en geinstalleerd zijn. Hoe eerder ze die dingen naar Turkije sturen, hoe beter. En het gaat hier om defensieve wapens, dus ik zie het probleem niet.
Alleen geeft dat dus een verkeerd signaal aan Saddam volgens sommigen.. Nee, duidelijk maken dat je onder geen enkele omstandigheid oorlog wilt, dat is een lekker signaal aan Saddam.
Kan het ons wat schelen dat die gevaarlijke gek, die al eerder massavernietegingswapens heeft gebruikt, starks een atoombom heeft?
En het is in al die jaren en ook nu weer wel duidelijk geworden dat wapeninspecties niet werken.

En afgelopen vrijdag was de PVDA toch nog voor het sturen van Patriots? Ze hadden igg. geen bezwaren...

pi_8427482
Nog afgezien van de kwestie Irak, het is toch van de gekken dat als een bondgenoot zich bedreigd voelt, dat je dan zegt: "ja maar, volgens mij zit je die bedreiging uit je duim te zuigen hoor, niet zo aanstellen, en we komen misschien wel ff kijken als er bewijzen van die bewijzen op tafel liggen"
Lekkere houding lui!!!!! Zo wek je vertrouwen op bij je bondgenoten!!!!!

Stelletje amateurs.

pi_8427576
Ik snap het hele gezeik niet.. stuur die dingen naar Turkije en laat de media in het midden.. (als ze dat al niet doen .. met toestemming van de PvdA). We zijn het verdomme verplicht om te doen. en heel dat politieke geleuter raakt kant nog wal imo.
If anything else fails, RTFM!!!!
  woensdag 12 februari 2003 @ 07:54:47 #19
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8428963
Het ligt iets genuanceerder:

Patriots zijn defensieve wapens, maar defensieve steun is in principe bedoeld om de burgerbevolking te beschermen. Als je nu Patriots stuurt en die worden rondom luchtmachtbases geplaatst, die daardoor beveiligd worden, help je met het voorbereiden van aanvallen vanaf die bases. (Aldus Bos zelf gistermiddag op Radio 2)

Aan de andere kant zie ik geen enkel probleem in het sturen van die dingen en ze voorlopig ergens in de buurt parkeren (Griekenland of zo).

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_8429055
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:48 schreef oheng het volgende:
Nog afgezien van de kwestie Irak, het is toch van de gekken dat als een bondgenoot zich bedreigd voelt, dat je dan zegt: "ja maar, volgens mij zit je die bedreiging uit je duim te zuigen hoor, niet zo aanstellen, en we komen misschien wel ff kijken als er bewijzen van die bewijzen op tafel liggen"
Lekkere houding lui!!!!! Zo wek je vertrouwen op bij je bondgenoten!!!!!

Stelletje amateurs.

Deze hele crisis is niet los te zien van de kwestie Irak, dus.
pi_8429186
ach, de verkiezingen komen er aan en nu proberen Bos en de linkse partijen stemmetjes te zinnen zodat ze in de eerste kamer een meerderheid halen.

laf.

"If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country."
pi_8429315
Dit is weer een typisch PvdA standpunt. Buitengewoon SLAP! Altijd maar weer afwachten en lekker z'n beloop laten gaan. Het verhaal van Bos klopt op een aantal punten gewoon niet.

1) Als Turkije om steun vraagt, volkomen legitiem volgens art. 4, is het je plicht als partner daaraan te voldoen. Het is dan ook niet aan jou om te beslissen of dat te vroeg is o.i.d, dat slaat nergens op. Turkije voelt zich bedreigd, vraagt om steun en DUS geef je die. Daar ben je bondgenoot voor.

quote:
Op woensdag 12 februari 2003 00:04 schreef Farzin het volgende:
Waarom heeft Turkije nu steun nodig, en niet een tijdje geleden? Dat heeft vast te maken met een solo-optreden van Amerika. Bos, Frankrijk, België en Duitsland hebben namelijk verklaard dat ze met een VN-resolutie zeker defensieve steun zullen verlenen aan Turkije.
De vraag waarom Turkije nu steun nodig heeft en een tijdje geleden niet doet niet ter zake. Ze vragen er nu om en dus help je ze.

2)

quote:
Op woensdag 12 februari 2003 07:54 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Het ligt iets genuanceerder:
Patriots zijn defensieve wapens, maar defensieve steun is in principe bedoeld om de burgerbevolking te beschermen. Als je nu Patriots stuurt en die worden rondom luchtmachtbases geplaatst, die daardoor beveiligd worden, help je met het voorbereiden van aanvallen vanaf die bases. (Aldus Bos zelf gistermiddag op Radio 2)
Ik heb dit gister ook op de radio gehoord. Complete kul en ZEER zwak argument. Als je het zo ziet is iedere defensieve maatregel toch een offensieve maatregel omdat je door defensieve maatregelen de voorwaarden schept voor offensieve maatregelen. Zoals ze gister op Radio1 al grapten, dan is een helm ook een offensief wapen. Dat beschermt je en red mogelijk je leven waardoor je toch zou kunnen vechten. Kortom,.... een waar kont-argument.

3) Over dat afwachten... het is juist heel goed dat er nu al gepland wordt. Dan zit je in ieder geval goed als het toch los mocht gaan daar. Als de ellende begint en je gaat DAN pas plannen is het te laat en komen die patriots (of wat dan ook) een maand later nog eens ter plaatse. Planning is geen militaire oorlogsvoorbereiding, maar rekening houden met!

Regeren is vooruitzien en dat wil Wouter 'Oogklep' Bos blijkbaar niet doen. Los van of je het eens bent met een evt. oorlog moet je wel durven realistisch naar de situatie te kijken!

woensdag 12 februari 2003 @ 09:00:21 #23
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8429376
Tja, ik vind het ook niet echt consequent van vriend Wouter. Afgelopen vrijdag liet hij min of meer weten achter het Kabinetsstandpunt te staan. Ik vond het wel typerend dat vanochtend zelfs de verslaggever van de Wereldomroep (die altijd het politieke geneuzel doet op Radio 2) Bos er van langs gaf.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_8429521
Wouter Bos had afgelopen vrijdag duidelijker moeten zijn over de voorwaarden waaronder hij de Patriots wel of niet zou willen leveren. Dat heeft ie niet goed aangepakt.

Aan de andere kant is zijn redenatie wel begrijpelijk. Vrijdag a.s. komen Blix en ElBaradei met een rapportage aan de VN Veiligheidsraad over Irak.
Het kabinet wil dat echter niet afwachten en op diezelfde vrijdag (dus vóór de rapportage aan de Navo) al beslissingen nemen over de Nederlandse positie in deze zaak. Bos stelt volkomen terecht dat dat te vroeg is. Daaraan heeft hij zijn overweging gekoppeld om nu niet in te stemmen met zending van de Patriots.
Dan de kwestie of het om een defensieve of offensieve actie gaat. Hoewel Bos' onderbouwing technisch niet heel sterk is, heeft ie toch gelijk. In het huidige klimaat, met de onwaarschijnlijk druk en oorlogsrethoriek vanuit de VS kan het sturen van Patriots niet anders uitgelegd worden dan als onvoorwaardelijke steun aan het VS beleid ('you're either for us or against us' aldus Bush). De VS bereiden een offensief voor, dus doe je daaraan mee ben je zelf ook offensief bezig.
Dan, conreet, het reële gevaar. Heeft Turkije wat van Irak te vrezen? Het antwoord is nee. Turkije heeft al herhaaldelijk aangegeven tegen de oorlog met Irak te zijn (vandaar dat ze ook een afwachtende houding in deze discussie aannemen). Een aanval van Irak zou dus een 100% aggresieve daad zijn. Irak is er daarnaast absoluut niet bij gebaat Turkije (Navo-partner) aan te vallen, omdat dan juist wel de NAVO vol, maar dan ook vol, overstag gaat.

Bos wil wachten tot na het advies van Blix en Elbaradei van vrijdag en hij heeft volkomen gelijk.

woensdag 12 februari 2003 @ 09:46:56 #25
36038 Shaman
retro-progressief
pi_8429860
Turkije zegt de VS te steunen, stelt vliegbases beschikbaar, gaat daarmee net als de VS tegen de VN in (vreemd zien wel een authoriteit in de NAVO & niet in de VN), zegt uiteindelijk ook noord Irak te willen confisceren en dan moeten wij gaan helpen ?
Dat is ook een manier, zelf een oorlog uitlokken en vervolgens klagen dat je bedreigd wordt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')