Het aantal bomen wereldwijd neemt toe. Van 750 miljard tot 3000 miljard bomen in de afgelopen eeuw.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:46 schreef Poolbal het volgende: Geen bewijs voor CO2 uitstoot, maar over de menselijke invloed op bomen die CO2 afvangen: [ afbeelding ] En de fossiele brandstof industrie verdient zo krankzinnig veel geld. In het eerste kwartaal van 2023 verdiende Shell 8,7 miljard. Als je in het jaar 0 geboren zou zijn en iedere dag ¤50.000 zou krijgen, en niets uitgeeft, dan zou je vandaag - na 2000 jaar - nog steeds minder geld hebben dan Shell in Q1 van 2023. En dat is 1 bedrijf in 1 kwartaal. Stel je voor hoeveel geld zij kunnen pompen in het verstoren van het klimaatdebat...
Waar ze het mee eens zijn is simpelweg dat CO2 een broeikasgas is en de mens deels verantwoordelijk is voor de stijging van CO2.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:46 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De wereld vergaat (weer). Dat sprookje kennen we nou wel. 97% van de geselecteerde wetenschappers zijn het met elkaar eens, de rest wordt gedemoniseerd en gecensureerd.
Dus als ik je goed begrijp, dan moet het eerst 30 jaar 1,5+graad zijn en dan pas mogen we het benoemen? 🤔quote:Klimaat is 30 jaar. Als het een jaar kouder is en we op 0,9 graden komen dat jaar, dan gaan we toch ook niet zeggen dat het weer afkoelt?
waarheen?..quote:
Nee, maar een uitschieter in enig jaar is geen klimaat en dus ook niet relevant.quote:Op zondag 18 juni 2023 19:14 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Dus als ik je goed begrijp, dan moet het eerst 30 jaar 1,5+graad zijn en dan pas mogen we het benoemen? 🤔
Als we in de komende jaren opklimmen naar de mean van +1,5 graad en dat blijft een paar jaar zo of het stijgt nog verder, dan zitten we op meer dan 1,5graad hoger dan pre industrieel. Het kan best daarna weer iets dippen, maar de trend zet zich voort. Kijk je over een spanne van 30 jaar dan kan je spreken van klimaatverandering.
[ afbeelding ]
Daar lijkt het niet op:quote:Op zondag 18 juni 2023 18:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het aantal bomen wereldwijd neemt toe. Van 750 miljard tot 3000 miljard bomen in de afgelopen eeuw.
Hongarijequote:
Dat is toch dat extreemrechtse homofobe land?quote:Op zondag 18 juni 2023 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hongarije
Dat land heeft aan water nooit een enkel gebrek en zeer goede landbouwgronden
en woonruimte en bouwgrond ruim voldoende .
https://goo.gl/maps/4TbwmofAEyRJR8td6
kan best zijnquote:Op zondag 18 juni 2023 19:54 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat is toch dat extreemrechtse homofobe land?
Je haalt bewust of onbewust twee vragen door elkaar:quote:Op zondag 18 juni 2023 19:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, maar een uitschieter in enig jaar is geen klimaat en dus ook niet relevant.
Dat waren die gasten die voor Duitsland waren in de tweede wereldoorlog.quote:
Jaquote:Op zondag 18 juni 2023 19:58 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat waren die gasten die voor Duitsland waren in de tweede wereldoorlog.
Schijnt dat ze nog steeds extreem rechts zijn.
Net als Oekraïne, wat is je punt?quote:Op zondag 18 juni 2023 19:58 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat waren die gasten die voor Duitsland waren in de tweede wereldoorlog.
Schijnt dat ze nog steeds extreem rechts zijn.
is net als Oekraine op het platteland , wat betreft mensen en woningenquote:
Misschien kan je prima ook daarheen. Sta de teller op 2.999.999.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is net als Oekraine op het platteland , wat betreft mensen en woningen
lijkt er heel erg op , ik ben in beide landen veel geweest , ook op de Krim in Sevastoppol en Yalta
veel langs de dnjepr gelopen in Kiev
ook in Lviv geweest in de toren
Maar ook in zuid Hongarije veel geweest
Hongarije kan makkelijk 3.000.000 asielzoekers opnemen , maar er komt er geen een binnen , alleen Oekrainers
Hongarije is heel erg mooi, Slovenie en Slowakije ookquote:Op zondag 18 juni 2023 21:06 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Misschien kan je prima ook daarheen. Sta de teller op 2.999.999.
Maar goed. Als deze land zo goed is, wat je zegt. Geen probleem met klimaat over tien jaar.
Kans is de groter dat straks veel mensen uit zuiden naar Hongarije gaan. Die gaat daar net als Nederland boel verpesten.
Dus we kunnen beter zowel boel aanpassen en zorgen dat klimaatverandering niet erger maken.
Blijft die Hongarije voor jouw misschien nog steeds ideale vakantieland.
Wil je dat de Zowel Europese en Noord-Afrikanen asielzoekers al deze mooie landen overspoelen?quote:Op zondag 18 juni 2023 21:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hongarije is heel erg mooi, Slovenie en Slowakije ook
maar ook Noorwegen zou een goede keus zijn
ze zouden daarheen moeten kunnen jaquote:Op zondag 18 juni 2023 21:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Wil je dat de asielzoekers deze landen overspoelen?
Dat is mooi, maar wil je deze landen verpest worden door klimaatvluchtelingen?quote:Op zondag 18 juni 2023 21:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze zouden daarheen moeten kunnen ja
Europa op zich krimpt
In die landen is ruimte in overvloed voor een aantal hele grote vinex locaties en van stikstof heeft daar nog nooit iemand gehoord of last van Bramen en te weinig muggen , ook weet men niet wie Rob Jetten is
, een mens is een mens of het nu zolderkamer fokker is of een syrierquote:Op zondag 18 juni 2023 21:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat is mooi, maar wil je deze landen verpest worden door klimaatvluchtelingen?
Ik ben benieuwd naar het vervolg....quote:Op zondag 18 juni 2023 12:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent weer eens mijn woorden aan het verdraaien. Maar ik wil best wat quotes leveren. Maar dan niet meer zeiken dat ik aan het cherry picken ben.
Het punt wat je mist is dat je het geheel moet zien om het te begrijpen. Met een quote kun je iets heel simpel anders voorstellen dan het daadwerkelijk is.
Wordt vervolgd…
Btw: confidence is ‘vertrouwen’. Niet ‘betrouwbaar’. Gebrek aan kennis van de Engelse taal helpt jou niet om te kunnen begrijpen wat je daar leest.
Wat een rare vraag. Omdat de Engelsen dat nu eenmaal zo noemen. Echter confidence is vertrouwen en reliable is betrouwbaar (in dezen).quote:Op maandag 19 juni 2023 07:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het vervolg....
Even om mijn vertrouwen in jou betrouwbaarheid te testen:
Waarom wordt het woord confidence interval vanuit de statistsche wetenschap wel vertaald naar betrouwbaarheidsinterval?
Sorry maar dit is een enorme simpele reactie en je doet nu zelf precies waar je altijd anderen van beschuldigd.quote:Op maandag 19 juni 2023 11:43 schreef HowardRoark het volgende:
Wel apart hoor, het is nu toch een stuk koeler. En vannacht en vanochtend vroeg heeft het hier zelfs wat geregend. Eerder dit topic waren er nog claims dat de warmte en droogte nog tot zeker halverwege juli zou duren. Zo zien we maar weer, je moet niet te snel vertrouwen op allerlei modellen met diens apocalyptische voorspellingen.
Daarnaast moet ik nog maar zien of er morgen en donderdag ook echt regen valt. Meer dan enkele druppels. Gister lieten alle weer apps en sites ook zien dat het zou gaan regenen; bleef gewoon kurk droog.quote:Op maandag 19 juni 2023 11:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Sorry maar dit is een enorme simpele reactie en je doet nu zelf precies waar je altijd anderen van beschuldigd.
Ja het is vanochtend koeler dan voorgaande dagen, maar voor de rest van de week staat nog steeds 25-30 graden op het menu. Het is nog steeds warm en de temperatuur is nog steeds hoger dan klimaatgemiddelde van 20-21 in De Bilt. Ja, morgen en overmorgen zullen er onweersbuien zijn, maar voor de rest van de komende 2 weken zien de voorspellingen er behoorlijk droog uit. Die langetermijnvoorspellingen hebben wat dat betreft gewoon gelijk gekregen over deze periode als je terugkijkt; warm en droog. Niks apocalyptisch aan, weet niet hoe jij die voorspellingen leest, dit zijn gewoon feiten. Je kan een warmte periode hebben met een koele ochtend of buien in een droge periode.
De neerslag die gaat vallen is zeer convectief (lees onweersbuien). Dus kan zomaar zijn dat op de ene plek bijna niks valt en 20 km verder op valt er best veel. Wat de modellen nu zeggen is dat onweer voor het hele land wel is (misschien iets meer nadruk op binnenland). Maar er kunnen altijd wel verschillen optreden dus per regio.quote:Op maandag 19 juni 2023 11:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Daarnaast moet ik nog maar zien of er morgen en donderdag ook echt regen valt. Meer dan enkele druppels. Gister lieten alle weer apps en sites ook zien dat het zou gaan regenen; bleef gewoon kurk droog.
de rest van de wereld kan het geen ene biet schelen en dat zijn 2 miljard mensen die niet weten waar je het over hebtquote:Op maandag 19 juni 2023 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Overigens geen reden om niet zo snel mogelijk van fossiel af te gaan. Dat ondersteun ik. Alleen wel in het juiste tempo en niet doldriest met heel veel nadelen op basis van wat puur theorieën zijn (die ook nog eens niet door alle wetenschappers gedragen worden).
Nee hoor, het benadrukt gewoon dat dit soort langetermijnvoorspellingen veelal niet juist zijn.quote:Op maandag 19 juni 2023 11:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Sorry maar dit is een enorme simpele reactie en je doet nu zelf precies waar je altijd anderen van beschuldigd.
Ja het is vanochtend koeler dan voorgaande dagen, maar voor de rest van de week staat nog steeds 25-30 graden op het menu. Het is nog steeds warm en de temperatuur is nog steeds hoger dan klimaatgemiddelde van 20-21 in De Bilt. Ja, morgen en overmorgen zullen er onweersbuien zijn, maar voor de rest van de komende 2 weken zien de voorspellingen er behoorlijk droog uit. Die langetermijnvoorspellingen hebben wat dat betreft gewoon gelijk gekregen over deze periode als je terugkijkt; warm en droog. Niks apocalyptisch aan, weet niet hoe jij die voorspellingen leest, dit zijn gewoon feiten. Je kan een warme periode hebben met een koele ochtend of buien in een droge periode.
Nou kom maar met een lijstje van al mijn zwartgallige voorspellingen. Het is geen verdedigen, het zijn gewoon feiten, deze periode is nog steeds warm en droog. Of wil je beweren dat deze weken gemiddeld waren qua temperatuur of zelfs te koud was of dat de periode niet meer droog is omdat er regen is gevallen?quote:Op maandag 19 juni 2023 12:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, het benadrukt gewoon dat dit soort langetermijnvoorspellingen veelal niet juist zijn.
Ik vraag mij ook af, waar komt die drang vandaan bij sommigen om altijd met de meest zwartgallige voorspellingen op de proppen te komen? Het komt over als een poging anderen mee te slepen in de eigen klimaatangst. En als zo'n voorspelling dan niet blijkt te kloppen, zoals nu, dan probeert men deze alsnog op krampachtige wijze te verdedigen.
je kunt de klimaat verandering beamen of ontkennen , maar zelfs Trump geeft toe dat het warmer wordt jaarlijksquote:Op maandag 19 juni 2023 12:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, het benadrukt gewoon dat dit soort langetermijnvoorspellingen veelal niet juist zijn.
Ik vraag mij ook af, waar komt die drang vandaan bij sommigen om altijd met de meest zwartgallige voorspellingen op de proppen te komen? Het komt over als een poging anderen mee te slepen in de eigen klimaatangst. En als zo'n voorspelling dan niet blijkt te kloppen, zoals nu, dan probeert men deze alsnog op krampachtige wijze te verdedigen.
quote:Op maandag 19 juni 2023 12:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is juist steeds warmer geworden. Dat geven de statistieken al jaren aan.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou kom maar met een lijstje van al mijn zwartgallige voorspellingen. Het is geen verdedigen, het zijn gewoon feiten, deze periode is nog steeds warm en droog. Of wil je beweren dat deze weken gemiddeld waren qua temperatuur of zelfs te koud was of dat de periode niet meer droog is omdat er regen is gevallen?
Ik had het niet specifiek tegen jou. Mijn post ging over iets dat hier eerder in het topic was gedeeld door iemand, waar werd gezegd dat het nog tot minstens half juli stikheet en kurkdroog zou blijven. Dat is gewoon een belachelijke voorspelling om te doen in de tweede week van juni.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou kom maar met een lijstje van al mijn zwartgallige voorspellingen. Het is geen verdedigen, het zijn gewoon feiten, deze periode is nog steeds warm en droog. Of wil je beweren dat deze weken gemiddeld waren qua temperatuur of zelfs te koud was of dat de periode niet meer droog is omdat er regen is gevallen?
Ik ontken klimaatverandering niet, dat heb ik ook nooit gedaan. Klimaathysterie daarentegen doe ik niet aan mee.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt de klimaat verandering beamen of ontkennen , maar zelfs Trump geeft toe dat het warmer wordt jaarlijks
Nou dat wil wat zeggen
Feit is dat we er toch geen ene zak kunnen doen, al gaat Rob Jetten voor 500 miljoen miljard nieuwe hobby natuur aanleggen en 5 miljoen teslas extra subsidie geven
Zoalng Rusland vrolijk 30% aardgas affakkelt en 2000 tanks die zware dieselolie gebruiken , in oekraine laat rondrijden , gaan wer niets aan doen.
Putin kan het kenelijk geen ene zier schelen allemaal
Ik denk dat Putin niet eens weet wat een geweldige zaken Rob Jetten allemaal subsidieert terwijl ie met het regeringsvliegtuig van Den Haag naar groningen vliegt
Welke tijd heb je het hier precies over?quote:Op maandag 19 juni 2023 12:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het is juist steeds warmer geworden. Dat geven de statistieken al jaren aan.
Ik weet nog dat vroeger sneeuw dik waren en wekenlange wit bleef. Zelfs waren ijs op rivier of meer zo dik dat je met een auto erop kon rijden.
Nu is de sneeuw in paar uurtjes of dagje alweer weg. Geen ijsschaatsen op natuurwater.. Alleen ijsbaan.. voor enkele weekend.
Ook zijn de zomer steeds heftiger..
Je kan zeggen dat altijd al zo waren. Het klopt dat vroeger ook zeer warme dagen had. Maar tegenwoordig is niet de dagen, maar wekenlange heftige warmte.. Het wordt erger. Daar gaat het om.
Hoe heftiger weer, des moeilijker voorspellen hoe het gaat. En niemand kan goed voorspellen welk gevolg van de klimaatverandering ons brengen.
We hebben wel vermogen de klimaatveranderingen goed opvangen, alleen moeten we nu beginnen met werk daarvan. En tegelijk toch proberen temperatuur stijging tot 1,5 graden beperken. Dat is nog steeds haalbaar.
Alles voor het narratief dat meer 'klimaatstress' en 'eco-angst' kan veroorzaken.quote:
Maar mijn reactie gaat toch over de droge en warme periode die we hebben gehad? Niet direct over klimaatveranderingquote:Op maandag 19 juni 2023 12:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
[..]
Het is juist steeds warmer geworden. Dat geven de statistieken al jaren aan.
Ik weet nog dat vroeger sneeuw dik waren en wekenlange wit bleef. Zelfs waren ijs op rivier of meer zo dik dat je met een auto erop kon rijden.
Nu is de sneeuw in paar uurtjes of dagje alweer weg. Geen ijsschaatsen op natuurwater.. Alleen ijsbaan.. voor enkele weekend.
Ook zijn de zomer steeds heftiger..
Je kan zeggen dat altijd al zo waren. Het klopt dat vroeger ook zeer warme dagen had. Maar tegenwoordig is niet de dagen, maar wekenlange heftige warmte.. Het wordt erger. Daar gaat het om.
Hoe heftiger weer, des moeilijker voorspellen hoe het gaat. En niemand kan goed voorspellen welk gevolg van de klimaatverandering ons brengen.
We hebben wel vermogen de klimaatveranderingen goed opvangen, alleen moeten we nu beginnen met werk daarvan. En tegelijk toch proberen temperatuur stijging tot 1,5 graden beperken. Dat is nog steeds haalbaar.
Dat was ik. Ik had dat bericht gelezen en gedeeld hier.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik had het niet specifiek tegen jou. Mijn post ging over iets dat hier eerder in het topic was gedeeld door iemand, waar werd gezegd dat het nog tot minstens half juli stikheet en kurkdroog zou blijven. Dat is gewoon een belachelijke voorspelling om te doen in de tweede week van juni.
[..]
Ik ontken klimaatverandering niet, dat heb ik ook nooit gedaan. Klimaathysterie daarentegen doe ik niet aan mee.
[..]
Welke tijd heb je het hier precies over?
[..]
Alles voor het narratief dat meer 'klimaatstress' en 'eco-angst' kan veroorzaken.
Klimaat hysterie komt nog welquote:Op maandag 19 juni 2023 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
Klimaathysterie daarentegen doe ik niet aan mee.
.
Ik weet niet hoe oud je bent. Mensen die 30 jaar oud of ouder hebben dat mogen meemaken. Ze weten hoe de winter was. Ook ziet ze de veranderingen duidelijker dan de jongeren van nu.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke tijd heb je het hier precies over?
Aanvulling op je punt. Maar uiteindelijk gaat het toch over de klimaatverandering.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar mijn reactie gaat toch over de droge en warme periode die we hebben gehad? Niet direct over klimaatverandering
Hier jaar of 15 ouder en je hebt gewoon gelijk.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik ben 32, en ik herken me in het plaatje van @Captain_Ghost Zelfs toen ik kind was bleef sneeuw elke winter wel een paar dagen liggen. Er viel ook meerdere keren in de winter sneeuw. Zomers waren lang niet zo warm als tegenwoordig. Moet je na gaan hoe snel dingen veranderen; in pak 'm beet 20 jaar zoveel verschil al. Dat kan je hysterie noemen (ik weet wat voor fan je bent van dat woord), OF je ziet in dat het gewoon gaat om feiten/nieuws en dat er vrijwel niemand is die hysterisch aan het rondrennen is; in tegenstelling tot mensen die de drang voelen om alles maar hysterisch te noemen.
Ik ben een paar jaar jonger, en ik heb dit niet meegemaakt. Dus dat is vreemd. Of jij zit mis, of ik zit mis. Toen ik klein was viel er juist weinig sneeuw, soms had je eens een dag of twee dat het wit was, maar vaak was het ook zo weer weg. Pas rond 2010 heb ik daar in Nederland echt voor het eerst kennis mee kunnen maken, toen hadden we een aantal behoorlijk strenge winters, maar dat is nooit de norm geweest zoals ik het heb meegemaakt.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dat was ik. Ik had dat bericht gelezen en gedeeld hier.
Als ik zo de weervoorspellingen bekijk van de komende twee weken klopt het nog steeds: amper tot geen regen en temperaturen rond de 25 of tegen de 30 aan zelfs. Ja, er ''kan'' wat regen vallen op enkele dagen, maar in mijn ervaring blijft die regen gewoon uit of de meeste plekken. Of het blijft bij wat druppels. Het kan ook bijdraaien ja en er kan meer regen vallen dan verwacht waarmee de natuur geholpen is. Die kans is alleen enorm klein. Als er al wat valt dan hebben we alsnog te maken met een periode van droogte; er valt bij lange na niet genoeg om de natuur recht te trekken.
Ik ben 32, en ik herken me in het plaatje van @:Captain_Ghost Zelfs toen ik kind was bleef sneeuw elke winter wel een paar dagen liggen. Er viel ook meerdere keren in de winter sneeuw. Zomers waren lang niet zo warm als tegenwoordig. Moet je na gaan hoe snel dingen veranderen; in pak 'm beet 20 jaar zoveel verschil al. Dat kan je hysterie noemen (ik weet wat voor fan je bent van dat woord), OF je ziet in dat het gewoon gaat om feiten/nieuws en dat er vrijwel niemand is die hysterisch aan het rondrennen is; in tegenstelling tot mensen die de drang voelen om alles maar hysterisch te noemen.
Hoe wil je in hemelsnaam met zo weinig ijsdagen met een auto over het ijs kunnen gaan? Er is sinds 1998 al geen Elfstedentocht meer geweest, maar wat waren de winters toch streng zeg! Ja, natuurlijk. Dit bewijst weer eens wat mensen zichzelf allemaal wel niet wijsmaken over hoe het 'vroeger' was.quote:Normale winters
Normaal (gemiddeld over 1991 tot 2020) telt het KNMI in De Bilt in december 2 ijsdagen, 3 in januari en 2 in februari. In november of maart komen weinig ijsdagen voor en blijft het alleen bij hoge uitzondering de hele dag vriezen. Een doorsneewinter levert zo'n 6 ijsdagen op.
Strenge winters
In strenge winters blijft het soms weken achtereen zonder onderbreking vriezen. Zo telde de winter van 1947 in drie maanden 46 ijsdagen, in de winter van 1963 kwam De Bilt tot 42 ijsdagen en in 1940 bleef het op 41 dagen de hele dag vriezen.
Bron
Medio/eind jaren 80 zelf gezien.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:24 schreef HowardRoark het volgende:
En met de auto op rivieren rijden, haha. Als ik daar even snel op Google kom ik uit in de jaren 60.
Geen toeval dat veel mensen die ouder zijn dan ik zich herkennen in mijn woorden. Ik denk dat je je kop een beetje in het zand aan het steken bent om lekker dwars te kunnen zijn. Je bent ook een paar jaar jonger dan ik; het kan dus hé dat ik winters heb meegemaakt waar jij geen actieve herinnering (hihi Rutte) aan hebt. Het weer in de winter sloeg al snel om; dus grote kans dat jij de winters waar ik het over heb gewoon niet meegemaakt hebt. Misschien iets minder zeker van je zaak zijn. En niet zo overdrijven. Niemand heeft het over Siberische winters.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben een paar jaar jonger, en ik heb dit niet meegemaakt. Dus dat is vreemd. Of jij zit mis, of ik zit mis. Toen ik klein was viel er juist weinig sneeuw, soms had je eens een dag of twee dat het wit was, maar vaak was het ook zo weer weg. Pas rond 2010 heb ik daar in Nederland echt voor het eerst kennis mee kunnen maken, toen hadden we een aantal behoorlijk strenge winters, maar dat is nooit de norm geweest zoals ik het heb meegemaakt.
En met de auto op rivieren rijden, haha. Als ik daar even snel op Google kom ik uit in de jaren 60.
Op de site van de vermeende experts van het KNMI:
[..]
Hoe wil je in hemelsnaam met zo weinig ijsdagen met een auto over het ijs kunnen gaan? Er is sinds 1998 al geen Elfstedentocht meer geweest, maar wat waren de winters toch streng zeg! Ja, natuurlijk. Dit bewijst weer eens wat mensen zichzelf allemaal wel niet wijsmaken over hoe het 'vroeger' was.
Van weer.nl (ik neem maar even aan dat dit klopt):
[ afbeelding ]
Hier zien we dus gewoon dat het in Nederland enorm fluctueert. Ja, het wordt duidelijk minder koud in de winter, maar het idee dat er vroeger structureel een soort van Siberische winters hier waren, nee sorry, dat is gewoon niet zo. Dat is een onjuist beeld dat met opzet wordt gecreëerd om een extra groot contrast te kunnen schetsen met de huidige situatie.
Dit ja. Al zou het 2 maanden zijn. Afgelopen winter is het onaflatend nat grafweer geweest en nu opeens 'SuPeR DrOoGtE'.quote:
De 2 Elfsteden tocht jaren van 85 een n 86, toen reden ze ook met autos over de Maasplassen bij roermondquote:Op maandag 19 juni 2023 13:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Medio/eind jaren 80 zelf gezien.
Weliswaar niet op een rivier, maar wel het Maas-Waal kanaal in Nijmegen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)je-tot-de-achterhoekquote:
Het is afgelopen herfst en winter, en een deel van het voorjaar, idd kletsnat geweest ja.quote:Op maandag 19 juni 2023 13:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ja. Al zou het 2 maanden zijn. Afgelopen winter is het onaflatend nat grafweer geweest en nu opeens 'SuPeR DrOoGtE'.
Deze stemmingmakerij en daarnaast het gericht op 'duur'zaam vind ik stuitend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |