Inmiddels afgestudeerd, maar ik kan nog steeds niet leren.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 22:35 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik snap het juist wel een beetje. Ik was er zelf ook zo een. Alles kwam aanwaaien. Leerde een uurtje voor die 6. Ging naar de uni, faalde vervolgens keihard omdat ik niet geleerd had te leren en miste de zelfdiscipline om dat wel te gaan doen (HBO was wel weer een eitje voor me, lekker schools)
Nee hoor, want zesjescultuur-scholieren kúnnen wel hoge cijfers halen, als ze daar het nut van inzien. Zelf heb ik toen ook een tandje bijgezet voor die 8 gemiddeld.quote:Wat mij betreft mogen ze dat inloten op basis van studiecijfer wel weer invoeren. Zesjescultuur? Prima, maar reken er op dat je voor gewilde studies uitgeloot wordt. (Hoeft uiteraard geen probleem te zijn als je zo'n studie toch verder niet van plan was).
Het bedrijfsleven drijft juist op de zesjescultuur; met minimale inspanning het gevraagde resultaat halen. Een tien drukt de winst. Zeker in productiebedrijven voor consumentenproducten is de zesjescultuur heilig; producten die bij wijze van spreken vrijwel meteen na aanschaf of garantieperiode de geest geven verzekeren de fabrikant van inkomen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 23:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Zesjescultuur in het bedrijfsleven is juist niet zo efficient. Telkens precies genoeg doen om niet ontslagen te worden? Als je gewoon op het niveau functioneert dat je aankan, lever je juist meer op voor het berijf.
Meeste bedrijven zo, perfectie, daar is helemaal geen tijd voorquote:Op woensdag 21 juni 2023 06:34 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven drijft juist op de zesjescultuur; met minimale inspanning het gevraagde resultaat halen. Een tien drukt de winst. Zeker in productiebedrijven voor consumentenproducten is de zesjescultuur heilig; producten die bij wijze van spreken vrijwel meteen na aanschaf of garantieperiode de geest geven verzekeren de fabrikant van inkomen.
Het is de essentie van wetenschapper zijn: altijd ruimte voor twijfel houden.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 21:31 schreef Culkin het volgende:
[..]
Ik vraag me soms ook af wie nu eigenlijk pas de simpele zielen zijn. U vindt het blijkbaar een prestatie om je eigen standpunt te heroverwegen, ik vind dit een dagelijkse taak.
Dit is onzin. Als ik een installateur over de vloer krijg, dan wil ik niet dat hij zo efficiënt mogelijk werkt door bijvoorbeeld op twee daken zonnepanelen te monteren. Ik wil dat hij zijn werk goed doet. En als ik Halsema ben, dan wil ik gewoon de goede speech aangereikt krijgen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 21:56 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Tienen halen op het werk is veel te duur. Daar kun je in het tijdperk van "planned obsolescence" echt niet meer mee aankomen.
quote:Op woensdag 21 juni 2023 00:21 schreef Viv het volgende:
[..]
Inmiddels afgestudeerd, maar ik kan nog steeds niet leren.Of eigenlijk: ik kan me er nog steeds niet toe zetten om ergens ruim van tevoren aan te beginnen, om een planning te maken en me daar aan te houden, omdat ik het (meestal) toch wel red als ik vlak voor de deadline in actie kom.
Ik heb lang het idee gehad dat ik dit moest zien te veranderen, maar inmiddels omarm ik het gewoon. Komt er een verzoek binnen op mijn werk met een onredelijk korte deadline? Geen paniek, want ik was er anders toch niet eerder aan begonnen.
Mijn vader vertelde laatst dat hij precies hetzelfde deed in zijn werk, zijn motto was daar kennelijk "er kan veel gebeuren in 48 uur".
quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Bij mij kwam het op tijd beginnen pas vrij laat, toen ik de 30 al gepasseerd was. Ik vind deze andere manier van werken een grote verademing. M'n doorgaans laconieke zoon doet het nu al, op tijd beginnen, en ik kijk er met grote verwondering naar. Hij kan zoveel beter leren dan ik op zijn leeftijd kon.
Je benadert het vanuit je positie als klant; je wil graag dat de installateur een tien aflevert, terwijl je maar voor een zes hoeft te betalen. Het verdienmodel van bedrijven is juist gebaseerd op het leveren van een zes tegen de verkoopprijs van een tien.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is onzin. Als ik een installateur over de vloer krijg, dan wil ik niet dat hij zo efficiënt mogelijk werkt door bijvoorbeeld op twee daken zonnepanelen te monteren. Ik wil dat hij zijn werk goed doet. En als ik Halsema ben, dan wil ik gewoon de goede speech aangereikt krijgen.
Je werkt vanuit een bepaald denkkader waarop onze samenleving grotendeels gebaseerd is. Ik zocht de hoogste kennis die de wereld te bieden heeft en dacht die te vinden op een unief maar tevergeefs.quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is de essentie van wetenschapper zijn: altijd ruimte voor twijfel houden.
De voorbeelden die ik gaf zijn gekleurd door mijn eigen ervaringen. Ik heb nu eenmaal in de wetenschap gewerkt en niet in bijvoorbeeld de cultuursector. Voor mij als eerstegeneratiestudent vormde de universiteit in het begin een intimiderende wereld. Ik vermoed dat je opmerking dat intellectuelen kil en berekenend zijn eruit voortkomt dat onbekend onbemind maakt.
Ook dat is dikke onzin. Kijk je wel eens naar het programma The Profit van Marcus Lemonis? Daarin zie je hoe belangrijk het is om de kantjes er niet vanaf te lopen. Sowieso vind ik Lemonis een goed voorbeeld van een harde werker met oog voor detail en hoge standaarden. Hij is er niet voor niets verschrikkelijk rijk mee geworden.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:15 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Je benadert het vanuit je positie als klant; je wil graag dat de installateur een tien aflevert, terwijl je maar voor een zes hoeft te betalen. Het verdienmodel van bedrijven is juist gebaseerd op het leveren van een zes tegen de verkoopprijs van een tien.
Heb je het in die laatste zin over jezelf? Heb je er gewerkt of refereer je aan jezelf als student?quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:22 schreef Culkin het volgende:
[..]
Je werkt vanuit een bepaald denkkader waarop onze samenleving grotendeels gebaseerd is. Ik zocht de hoogste kennis die de wereld te bieden heeft en dacht die te vinden op een unief maar tevergeefs.
En je loopt het risico dat je geen tijd meer hebt voor de puntjes op de i. Menig collega van me begint erg laat. Ik zie dan bijvoorbeeld presentaties vol met spelfouten. Dat vind ik verschrikkelijk onprofessioneel overkomen, vooral als het gaat om een presentatie aan iemand die onze diensten af wil nemen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 09:09 schreef Viv het volgende:
[..]![]()
Voor mij heeft het wel een functie trouwens. Als ik ruim op tijd zou beginnen, dan zou ik uit perfectionisme mezelf verliezen in de details van de details. Vlak voor de deadline beginnen dwingt mij om te focussen op de essentie.
We geloven graag dat we kritisch naar onze eigen standpunten kijken. Maar in de praktijk valt dat vies tegen. Zie b.v. Kahnemans "Thinking Fast and Slow" (dat overigens ook weer onderzoek bevat dat wetenschappelijk gezien minder solide is dan dat ze in het boek wordt gepresenteerd; de ironie).quote:Op dinsdag 20 juni 2023 21:31 schreef Culkin het volgende:
U vindt het blijkbaar een prestatie om je eigen standpunt te heroverwegen, ik vind dit een dagelijkse taak.
Een zekere soort onbezonnenheid zouden intellectuelen niet misstaan bij het publiek.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We geloven graag dat we kritisch naar onze eigen standpunten kijken. Maar in de praktijk valt dat vies tegen. Zie b.v. Kahnemans "Thinking Fast and Slow" (dat overigens ook weer onderzoek bevat dat wetenschappelijk gezien minder solide is dan dat ze in het boek wordt gepresenteerd; de ironie).
Uhh je weet dat The Profit niet echt is toch? Het is scripted.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook dat is dikke onzin. Kijk je wel eens naar het programma The Profit van Marcus Lemonis? Daarin zie je hoe belangrijk het is om de kantjes er niet vanaf te lopen. Sowieso vind ik Lemonis een goed voorbeeld van een harde werker met oog voor detail en hoge standaarden. Hij is er niet voor niets verschrikkelijk rijk mee geworden.
Natuurlijk zijn er wel baggerbedrijven, maar da's geen duurzaam en/of gezond model. Ik denk dan bijvoorbeeld aan m'n aannemer, die altijd alleen het minimale deed en van project naar project hopte. Hij leed onder hoge werkdruk en het om moeten gaan met constant gezeik van z'n klanten.
Oh, maar ik ben juist wél van de puntjes op de i, ik haal ook altijd fouten eruit bij werk van collega's. Ik begin laat, maar niet té laat.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En je loopt het risico dat je geen tijd meer hebt voor de puntjes op de i. Menig collega van me begint erg laat. Ik zie dan bijvoorbeeld presentaties vol met spelfouten. Dat vind ik verschrikkelijk onprofessioneel overkomen, vooral als het gaat om een presentatie aan iemand die onze diensten af wil nemen.
Die collega's help ik enerzijds om te plannen en op tijd te beginnen en anderzijds om te bepalen wat de essentie is. Ik ben namelijk ook een streber als het gaat om effectief werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |