abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209476435
Wat is volgens jullie beter vlees, biologisch vlees (maar met bijvoorbeeld granen gevoerd), of grass fed vlees?

Ik begrijp dat gras gevoerd biologisch vlees natuurlijk de beste optie is, maar dit is niet altijd even makkelijk verkrijgbaar.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_209490813
Ik denk dat voor allebei wat te zeggen valt. Grasgevoerd brengt vooral qua voedingswaarden voordelen mee. Biologisch brengt vooral voordelen mee als het gaat om weghouden van schadelijke stoffen. Daarbij lijken de definities ook per bron steeds te verschillen. Ik denk dat het uiteindelijk geneuzel in de marge is.
pi_209496118
Voor groenten is onderzocht dat qua voedingswaarde geen significant verschil is tussen gangbaar en biologische landbouw.

Bij dieren zal het verschil met name in de hoeveelheid beweging zitten. Lekkerder, smaakvoller vlees vanwege meer spiermassa bij de beesten met bewegingsruimte. Qua voedingswaarde vermoed ik dat het geneuzel in de marge is. Wellicht zou de hoeveelheid medicatie in de intensieve veeteelt een argument m.b.t gezondheid kunnen zijn.

Dierenwelzijn zou wat mij betreft een veel doorslaggevender argument zijn om voor het een of het ander te kiezen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 13 juni 2023 @ 09:54:30 #4
37248 BertV
Klei indiaan
pi_209496195
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:46 schreef stavromulabeta het volgende:

Dierenwelzijn zou wat mij betreft een veel doorslaggevender argument zijn om voor het een of het ander te kiezen.
Inderdaad.
Al is het allemaal best complex want biologisch vlees heeft een veel grotere ecologische voetafdruk.
(hoogwaardiger voer, meer ruimte, meer tijd)

Voor je eigen gezondheid moet je haast wel een autistisch "schoon" voedingsschema hebben als dit ook maar iets uit zou maken.
Beter een biertje minder drinken dan je hier druk om maken.
Handgemaakt
pi_209496242
Geen vlees.
pi_209496284
Ik kom dit tegen: https://zorgnatuur.nl/informatie-biologisch-vlees/

quote:
De volgende regels gelden voor grasgevoerd vlees:
• 95% van het voedsel gedurende het hele leven van een rund bestaat uit gras. Bijproducten voeren mag voor 5% maar absoluut geen gerst, tarwe, graan, maïs of soja.
• Kalveren zuigen minimaal 5 maanden bij de moeder, maar het liefst nog langer.
• Runderen lopen in sociale kuddes en mochten ze op stal komen, dan staan ze op stro.
• Slachten gebeurt bij kleinschalige slagerij met maximaal 25 gve per week te slachten.
Het bedrijf waar ik het van de site heb verkoopt grasgevoerd rundvlees, maar nog niet biologisch, want het zit nog in de overgang daar naar.

Wat mij betreft gaat de voorkeur uit naar grasgevoerd, omdat het een extensieve diervriendelijke vorm is. En stalmest is de meest milieuvriendelijke vorm van mest na weidegang en is voor biologische akker- en tuinbouw weer heel belangrijk.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 19:47:08 #7
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209501732
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 10:04 schreef Stepperoller het volgende:
Ik kom dit tegen: https://zorgnatuur.nl/informatie-biologisch-vlees/
[..]
Het bedrijf waar ik het van de site heb verkoopt grasgevoerd rundvlees, maar nog niet biologisch, want het zit nog in de overgang daar naar.

Wat mij betreft gaat de voorkeur uit naar grasgevoerd, omdat het een extensieve diervriendelijke vorm is. En stalmest is de meest milieuvriendelijke vorm van mest na weidegang en is voor biologische akker- en tuinbouw weer heel belangrijk.
Grappig, ik wist niet dat je je daarop kon certificeren. Vraag me wel of de term ook beschermd is of dat je het zonder certificaat ook mag claimen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')