abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 10 juni 2023 @ 18:16:19 #1
104963 ETA
European Travel Author
pi_209466298
Het is een tijdje geleden dat ik een fotoreisverslag heb geplaatst. Nu corona hopelijk echt achter ons ligt, begint het reizen ook weer. Na een bezoek aan Istanbul, Dubai en Londen (met bezoek aan Red Bull Racing fabriek, fotos hier: F1 / Fotos bezoek Red Bull fabriek) in korte tijd na elkaar, moest ik voor werk naar Saudi ArabiŽ.

Saudi ArabiŽ stond op mijn lijstje van "interessant, maar zal waarschijnlijk nooit naar toe gaan"-landen. Dus toen de mogelijkheid kwam om daar naar toe te gaan, heb ik alles aan gedaan om het mogelijk te maken. Het was een korte 3-daagse trip naar Jeddah waar weinig vrije tijd was. Het was 2 volle dagen werken, waarbij op de 3e dag een momentje was om beetje rond te kijken. Een grote camera had ik niet mee, maar heb wel wat fotos kunnen maken met mijn telefoon. Het zijn niet de beste fotos of van de beste plekken, maar leek mij toch leuk om wat te delen om een korte indruk te geven van Jeddah.

---------
en dan de fotos:

Aankomst in de wijk waar mijn hotel staat. Er staan veel zakenhotels, maar de buurt ziet er vervallen uit. In tegenstelling tot het noordelijke gedeelte, is hier niet veel gemoderniseerd. Donkere vervallen straten, hier en daar moderne hotels afgewisseld door braakliggend terrein met rotzooi. Onveilig heb ik mij geen moment gevoeld, mede dankzij wetende dat ze enorm strenge straffen hebben. Tijdens rit naar de fabriek werd er even luchtigjes gewezen op een wit gebouw, daar worden op vrijdags de hoofden afgehakt van veroordeelden. Tot zover mijn eerste indruk.

Hotelwijk in daglicht. Er staan minimaal 4 hotels die exact hetzelfde uitzien met een blauwe glasfacade.

Hotelwijk naast het strand. Hier staan enkele zeer luxe 5 sterrenhotels, daar is de wijk een stuk opgeknapt.

Een kijkje in de fabriek, de reden voor mijn bezoek. Als het buiten 40 graden is, is het hier 50+ graden.

Nog een kijkje in de fabriek. Opvallend punt is dat dit bedrijf sinds kort vrouwen in dienst hebben genomen, dit was tot enkele jaren geleden ondenkbaar. Alle vrouwen zijn wel conservatief gekleed, minimaal een abaya, sommigen in een niqaab. Vanwege veiligheid (losse kleding), werken de vrouwen niet in de buurt van draaiende machines, dus voornamelijk in kwaliteitscontrole en als inpakkers.

Lunch in de fabriek met CEO en rest van bestuur. Het zijn alleen mannen, er hangt een sfeer van sterke hierachie samen met een familiegevoel, de CEO zit duidelijk in een rol als vaderfiguur. Ondanks dat het een conservatief land is, zijn de gesprekken enorm macho, er wordt vrij gesproken over snelle auto's, dure reizen en over elkaar in de zeik nemen. Het gaat zelfs even over vrouwen en drank!

Het eten was heerlijk. Linksonder gefrituurde voorgerechten, voornamelijk gevuld met gehakt of kaas. Linksboven Syrische desserts, een bijzondere mix van kaas, room in een soort mochi achtige rol. En recht hoofdgerecht, een grote bord rijst met een evengrote stuk lam. Uiteraard gegeven van goudgedecoreerde borden...

Terugweg van de fabriek, een kijkje richting het moderne centrum

Een van vele dure kunstwerken op willekeurige rotondes.

Aan luxe restaurants geen gebrek. Geimporteerde vis uit Irak eten, dat kan hier.

Even langs het nieuwe moderne Waterfront, soms doet het erg Amerikaans aan. Grote brede wegen met klein stripmalls aan beide kanten. Echter zijn in deze buurt alleen maar dure winkels te vinden. Het is niet ondenkbaar dat je een Armani, Gucci en Louis Vitton winkel naast elkaar ziet staan. Verder zie je hier ook dure koffieshops en de standaard Amerikaanse fastfoodketens.

Kilometerslange boulevard langs het strand richting het F1 circuit.

Diner in een luxe hotel naast het F1 circuit. Links het circuit waar het in de avond wordt gebruikt door wielrenners om rondjes te rijden, en rechts een pretpark.

Ingang tot de oude centrum Al-Balad. Jeddah is/was een belangrijke handelscentrum. In deze wijk werd er veel handel gedreven.

Naast oude winkels, ook veel nieuwe winkels waar voornamelijk goud wordt verkocht. Tussen 2 en 5 is alles dicht, iedereen gaat dan rusten vanwege de hitte. Behalve de bewakers uiteraard.

Meer beelden uit oude centrum

-------

Nog een kleine update in reisstatistieken:
Saudi Arabie is het 58e land dat ik heb bezocht.

En mijn reisgemiddelde begint weer te normaliseren na corona. Hieronder grafiekje van aantal maanden tussen mijn buitenlandse tripjes van afgelopen 20 jaar. Duidelijk te zien waar corona toesloeg...

[ Bericht 2% gewijzigd door ETA op 10-06-2023 18:26:50 ]
Totaal Travel 04-20: 144 vliegtickets, 57 landen, 6 continenten, 913 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_209478071
Jeddah staat bij mij ook op hetzelfde lijstje van ''Interessant, maar kom er wss nooit''.
Maar dat heeft ook wel deels te maken met het land zelf.

Als ik kijk naar de foto's en het zo lees zie ik eigenlijk ook weinig wat mij doet overtuigen te gaan.
Doet het mij juist eerder uit het vakje interessant halen.
Tot die mega toren ooit eens klaar zou zijn (dat hoogste gebouw ter wereld wat ze daar dacht ik ergens wilden bouwen).
  zondag 11 juni 2023 @ 16:48:49 #3
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_209478152
Verschrikkelijk kutland lijkt mij. Wel interessant om de foto's gezien te hebben.
pi_209478458
Interessante foto’s maar ik zou er nooit naar toe gaan,
pi_209478606
Leuk om te zien, ik zie veel bekende dingen. Zo te zien sliep je in een hotel vlakbij het mijne (of zelfs hetzelfde). Ik was er in maart, maar voor mij was het het eindpunt van een veel langere reis. Jeddah is beslist niet het mooiste/interessantste stukje van het land. Ben toen wel naar de F1 geweest. Erg tof. Wat jij een pretpark noemt is het reuzenrad op het circuit.

Raar dat je juist in Jeddah geÔmporteerde vis zou gaan eten. Alsof er daar niet voldoende vis vers aan land komt. Er is een grote vismarkt.
  zondag 11 juni 2023 @ 17:54:07 #6
104963 ETA
European Travel Author
pi_209478804
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:29 schreef Sodemieters het volgende:

Raar dat je juist in Jeddah geÔmporteerde vis zou gaan eten. Alsof er daar niet voldoende vis vers aan land komt. Er is een grote vismarkt.
Was een Irakese restaurant, dat bekend stond om die specifieke riviervis uit Irak. Vond het zelf niet heel bijzonder.

Maar vis staat wel veel op het menu, eerste dag in een visrestaurant gegeten (in het Intercontinental in die wijk). Dat was wel zeer goed, maar prijzig (~100 euro/kg volledige vis).

quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:42 schreef bianconeri het volgende:
Jeddah staat bij mij ook op hetzelfde lijstje van ''Interessant, maar kom er wss nooit''.
Maar dat heeft ook wel deels te maken met het land zelf.

Als ik kijk naar de foto's en het zo lees zie ik eigenlijk ook weinig wat mij doet overtuigen te gaan.
Doet het mij juist eerder uit het vakje interessant halen.
Tot die mega toren ooit eens klaar zou zijn (dat hoogste gebouw ter wereld wat ze daar dacht ik ergens wilden bouwen).
Ze lijken hard op weg te zijn om er een nieuwe Dubai van te maken. Ik vind Dubai zelf verschrikkelijk, geen greintje authenticiteit en alleen maar (fake) bling-bling.

Medinah of Mekka (als het ooit mag) lijkt mij nog wel fascinerend om te zien, of echt de woestijn intrekken. Mocht ik daar weer voor werk naar toe moeten, dat ik dan een paar extra dagen hiervoor aan vast plak. Maar om daarvoor specifiek die kant op de gaan, dat hoeft voor mij niet.
Totaal Travel 04-20: 144 vliegtickets, 57 landen, 6 continenten, 913 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_209482241
Medina is inderdaad een bijzondere plek, al mag je als niet-moslim nergens naar binnen. Dat je het van buiten wel mag bekijken vond ik al bijzonder genoeg, dat is pas sinds kort.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')