abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 10 juni 2023 @ 16:24:56 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209465033
Gasprijs fors omhoog, mede door warm weer

Dames en heren,

Hoewel het vandaag de dag 8-) verre van winter is ~:) stijgen de gasprijzen inderdaad alweer! :s) :s) :s) En niet zo heel verwonderlijk nu men vanwege de warmte en masse heeft geïnvesteerd in koelingsapparaten :z, al ligt enige vorm van concurrentie met Aziatische landen inzake vloeibaar gemaakt aardgas hieraan ook ten grondslag. :lijstje:
Naar verluidt viel het een en ander al te bespeuren op een mij bekende eveneens wervelende Amsterdamse gasbeurs. *) Immers hebben Aziatische landen nu ook hun belangen, temeer door hittegolven die hen 'bedreigen', maar ook Noorse belangen spelen een duidelijke rol. :7~

Enfin, op goede en professionele locatie gaan wij *) er uiteraard dagelijks van uit dat deze ontwikkeling weinig problemen hoeft op te leveren voor de meest gemiddelde portemonnee in NL, al zal er van verschillende kanten best weer worden gemopperd :( over zulke zaken. :lijstje: Temeer omdat recentelijk de gasprijs zelfs nog op het laagste niveau lag sinds 'n paar jaar, mij dunkt. *) In de betere kringen, evenals in Haagse kringen, is men het erover eens dat vrijwel niemand daardoor in financiële problemen :{ :|W zal hoeven geraken. :Y)
Niet zelden is iemands levensstijl waaruit vaak een inkomstenplaatje wordt gegenereerd een keuze, al ontwikkelt zich dat soms geheel onbedoeld of onbewust. *)

Want ja, op wat uitzonderingen na is armoede vaak een keuze! Werkelijk een ieder die gaarne levensdoelen nastreeft kan voorkomen in een situatie te geraken waar inkomsten een groot probleem worden om te voorzien in zowel eerste levensbehoeftes als veel andere dingen die het leven voor de moderne mens zo aangenaam kunnen maken :s) :s) :s), waarover rijken zoals m'n partner :* en ikzelf goed mee kunnen praten terwijl Haerlemsche wateren lonken. *)
En deze stijgende gasprijzen zijn slechts tijdelijk, vandaar ook een hele geruststelling voor hen die gaarne elk dubbeltje om willen draaien, aldus wij *) eerder vanmiddag in Haarlem :Y) B:)B :9 op een zonnig terras. :7~

Fijn weekend verder! :)

Scjvb

~~~~

quote:
Updated Gisteren, 19:50 Gisteren, 19:42 in GELD

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Europese gasprijs is vrijdag flink gestegen, mede door het warme weer in grote delen van Europa waardoor er meer vraag is naar stroom voor bijvoorbeeld airconditioners en ventilatoren. Maar ook tekenen van toenemende concurrentie vanuit Azië voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) zorgen voor een stijgende prijs.

Door het warme is er meer vraag naar stroom voor airconditioners en ventilatoren
Ⓒ ANP/HH


Op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs van een megawattuur met 22 procent tot bijna 33 euro. Deze week is de prijs al 38 procent gestegen. Dat is de eerste wekelijkse stijging sinds maart.

De markt dreigt krapper te worden met ook Aziatische landen die meer pogingen doen om lng te bemachtigen vanwege een hittegolf die eraan komt in delen van Azië. Verder liggen verschillende Noorse gasvelden langer stil. Noorwegen is de belangrijkste gasleverancier aan Europa.

Eind vorige maand zakte de gasprijs nog naar het laagste niveau in bijna twee jaar. De daling werd veroorzaakt door het milde weer, de toegenomen import van lng en gasvoorraden die beter gevuld zijn dan verwacht. Ook hebben bedrijven en huishoudens bespaard op gasverbruik.

Vorig jaar schoot de gasprijs nog keihard omhoog vanwege de Russische invasie van Oekraïne en de sterk geslonken gasleveringen vanuit Rusland aan Europa. In augustus werden zelfs pieken bereikt van meer dan 340 euro.

© https://www.telegraaf.nl/(...)-mede-door-warm-weer
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_209465045
Jaja, in de winter de prijs tig keer over de kop want koud en in de zomer de prijs over de kop want het is warm.

Flikker toch op. We worden genaaid waar we bij staan.

Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken. Ze bekijken het maar. Vuige geldwolven. :r
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_209465055
Wat is dat toch met al die smilies in al die topics van jou, lijkt wel een msn gesprek iedere keer.
pi_209465065
Houtkachel FTW _O_
  zaterdag 10 juni 2023 @ 16:31:56 #5
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209465081
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:29 schreef 111210 het volgende:
Wat is dat toch met al die smilies in al die topics van jou, lijkt wel een msn gesprek iedere keer.
Jaloers dat ie meer seks heeft dan wij?

NWS / Onderzoekers: mensen die emoji's gebruiken wippen meer
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209465091
quote:
Op zaterdag 10 juni 2023 16:27 schreef vosss het volgende:
Jaja, in de winter de prijs tig keer over de kop want koud en in de zomer de prijs over de kop want het is warm.

Flikker toch op. We worden genaaid waar we bij staan.


Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken. Ze bekijken het maar. Vuige geldwolven. :r
Als je je omgevingstemperatuur wil beïnvloeden (zowel omhoog als omlaag) heb je daarvoor energie nodig.
Die energie kost geld. Moeilijker dan dat is het simpelweg niet.
pi_209465117
Ik klikte het topic aan omdat het me een interessant topic leek. Maar toen ik weer die user zag met al die smiley's ben ik direct afgehaakt. Ik vind dat zo storend al die smileys, het leidt verschrikkelijk af.
@Scjvb
pi_209465204
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:34 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Als je je omgevingstemperatuur wil beïnvloeden (zowel omhoog als omlaag) heb je daarvoor energie nodig.
Die energie kost geld. Moeilijker dan dat is het simpelweg niet.
een onderbuik maakt het echt wel moeilijker hoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209465307
Hier ontbreken gif'jes en glitterplaatjes.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_209465354
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:29 schreef 111210 het volgende:
Wat is dat toch met al die smilies in al die topics van jou, lijkt wel een msn gesprek iedere keer.
Wat een gedrocht inderdaad. Heb het niet eens gelezen
pi_209465367
quote:
13s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:27 schreef vosss het volgende:
Jaja, in de winter de prijs tig keer over de kop want koud en in de zomer de prijs over de kop want het is warm.

Flikker toch op. We worden genaaid waar we bij staan.

Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken. Ze bekijken het maar. Vuige geldwolven. :r
Haha echt hoor.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_209465655
quote:
13s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:27 schreef vosss het volgende:
Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken.
Voor die pellets zit je ook aan een leverancier vast die vraagt waar die zin in heeft op dat moment.
pi_209465864
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voor die pellets zit je ook aan een leverancier vast die vraagt waar die zin in heeft op dat moment.
Weet ik. Die zijn ook flink duurder geworden, maar alsnog goedkoper dan gas stoken
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_209465893
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:39 schreef vosss het volgende:

[..]
Weet ik. Die zijn ook flink duurder geworden, maar alsnog goedkoper dan gas stoken
Nog wel.
pi_209465954
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik klikte het topic aan omdat het me een interessant topic leek. Maar toen ik weer die user zag met al die smiley's ben ik direct afgehaakt. Ik vind dat zo storend al die smileys, het leidt verschrikkelijk af.
@:Scjvb
Jouw posts vind ik ook altijd verschrikkelijk storend, je bent namelijk altijd in de mopper modus.
pi_209465997
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:47 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Jouw posts vind ik ook altijd verschrikkelijk storend, je bent namelijk altijd in de mopper modus.
Dat klopt gedeeltelijk, want ik zit ook in andere subfora. Maar ik zie vaak complete onzin, of dingen die verzonnen zijn, tja, en dan reageer ik negatief.
Dit topic heeft veel potentieel, maar wordt compleet verneukt door al die smiley's. Als hij die dingen weglaat heeft hij gewoon een goed topic. Dan denk ik: het is zo jammer dat hij dit doet.
pi_209466041
quote:
13s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:27 schreef vosss het volgende:
Jaja, in de winter de prijs tig keer over de kop want koud en in de zomer de prijs over de kop want het is warm.

Flikker toch op. We worden genaaid waar we bij staan.

Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken. Ze bekijken het maar. Vuige geldwolven. :r
De personen die van het gas een riant inkomen hebben, houden het volk dom.
pi_209466067
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nog wel.
Als niet dan schakel ik wel weer om naar de CV.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_209466071
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:51 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat klopt gedeeltelijk, want ik zit ook in andere subfora. Maar ik zie vaak complete onzin, of dingen die verzonnen zijn, tja, en dan reageer ik negatief.
Dit topic heeft veel potentieel, maar wordt compleet verneukt door al die smiley's. Als hij die dingen weglaat heeft hij gewoon een goed topic. Dan denk ik: het is zo jammer dat hij dit doet.
ok we nemen het mee naar achteren
pi_209466569
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:58 schreef Centenbak het volgende:

[..]
ok we nemen het mee naar achteren
Dank!
pi_209466641
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:56 schreef torentje het volgende:

[..]
De personen die van het gas een riant inkomen hebben, houden het volk dom.
Je geeft ze wel veel macht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209466966
quote:
13s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:27 schreef vosss het volgende:
Jaja, in de winter de prijs tig keer over de kop want koud en in de zomer de prijs over de kop want het is warm.

Flikker toch op. We worden genaaid waar we bij staan.

Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken. Ze bekijken het maar. Vuige geldwolven. :r
Heb je de prijs van pellets gezien? _O-

Gas verbrassen is goedkoper :'(
pi_209466982
Veel te weinig smiley's.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 19:08:13 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209467002
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Heb je de prijs van pellets gezien? _O-

Gas verbrassen is goedkoper :'(
Je moet zeggen Bio Massa produkten

vraag maar aan Ron Jetten en Timmer frans
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209467093
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Heb je de prijs van pellets gezien? _O-

Gas verbrassen is goedkoper :'(
Komt omdat die pellets allemaal met de hand gesorteerd moeten worden, het is een heel arbeidsintensief proces en met de flinke loonsverhogingen van afgelopen maanden gaan die prijzen nu door het dak.
pi_209467166
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Heb je de prijs van pellets gezien? _O-

Gas verbrassen is goedkoper :'(
Ja. En nee.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_209467183
Pellets zijn (als ik het goed begrepen heb) vooral duur als je in november nog tot de ontdekking komt dat je ze had willen inkopen.
pi_209467459
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je geeft ze wel veel macht
Die hebben toch hele goede vrienden bij het onderwijs om de jeugd dom te houden?
pi_209467530
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:44 schreef torentje het volgende:

[..]
Die hebben toch hele goede vrienden bij het onderwijs om de jeugd dom te houden?
Jazeker!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 19:51:06 #30
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209467541
quote:
13s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:27 schreef vosss het volgende:
Jaja, in de winter de prijs tig keer over de kop want koud en in de zomer de prijs over de kop want het is warm.

Flikker toch op. We worden genaaid waar we bij staan.

Vanmorgen bij de dealer geweest om een nieuwe pelletkachel uit te zoeken. Ze bekijken het maar. Vuige geldwolven. :r
Ik heb de 'stijging' even voor je omcirkelt, voor wat perspectief.


Beetje aan het dramaqueen-en nietwaar? :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:44:35 #31
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209534521
Aandachtige lezers,

Voor veel (meest financieel niet bijzonder geproportioneerde) burgers zal het nog steeds geen rozengeur en maneschijn zijn waar het de gasprijzen betreft en het hele verhaal hieromtrent. :lijstje: Een geheel met redenen omklede verhoging van de gasprijzen vind u sowieso straks in het artikel hieronder. :s) :s) :s) Hoewel armoede in NL haast niet voorkomt en men de meesten de prijzen net als in de supermarkt, onder meest normale omstandigheden (dus niet blowen, drinken, gokken of kettingroken }:| :R), best kan ophoesten is dit voor enkelen (van u) wederom best 'n gevoelige aderlating, mij dunkt. En in het bijzonder voor hen die bv kindermonden hebben te voeden :Y) :9 en telkens weer nieuwe kleding moeten financieren, temeer omdat hun lieve kinderen *G* nu eenmaal groeien als kool. ;)

Niet dat wij *) :Y) (dito Haerlemsche partner :* en ik *) ) daar zozeer wakker van zullen liggen :N, want en zijn genoeg tips voorhanden voor het grote publiek om te kunnen omgaan met deze minder rooskleurige zaken. *) Maar niet getreurd, ter compensatie zijn er genoeg mogelijkheden om deze kosten niet de overhand te laten krijgen waaronder het aanvragen van toeslagen (niet frauderen s.v.p.) waarbij ook een beetje zelfdiscipline qua dure hobby's flink kan helpen. :7~

Het wordt te zijner tijd wellicht allemaal beter, en dat is men door mij van harte gegund. Heus. *) In elk geval leek het mij goed om u vanmiddag even opnieuw eraan te herinneren dat het gas wederom duurder wordt, ook al is het geen winter. Dus lees het volgende even door! :lijstje:

Mooi weekend! :Y)

Scjvb

quote:
Door Reinder Smit en Michaël Niewold
16 juni 2023 13:10 Aangepast 16 juni 2023 14:56




Sinds het begin van de maand juni is de gasprijs op de groothandelsmarkt met ruim 50 procent gestegen. En dat is ook al terug te zien bij energiecontracten voor consumenten. Op dit moment lijken de tijden van dalende prijzen voorbij.

Bij Vattenfall bijvoorbeeld. Daar betalen consumenten die deze week een jaarcontract afsluiten meer dan iemand die dat vorige week regelde, zoals te zien is in onderstaande tabel.



Dat is geen toeval, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. De prijzen voor vaste contracten worden namelijk bepaald vlak voordat iemand een contract wil afsluiten. "Zodat we ook kunnen waarmaken dat iemand die prijzen ook blijft betalen."

"Als de gasprijs omhoog gaat, passen wij ons aan", aldus de woordvoerder. "Gaat die omlaag, dan passen we ons ook aan." Hij wil zich niet wagen aan een voorspelling of advies wat klanten moeten doen. "Het enige is: bij een vast contract heb je zekerheid over de prijs."

Ook bij concurrent Eneco zal er 'indien noodzakelijk een reflectie van de markt’ in de prijzen zitten, vertelt hun woordvoerder. Kortom: als de gasprijs op de groothandelsmarkt omhoog gaat, dan kan dat ook gelden voor consumenten. "Maar er speelt meer mee dan de prijzen op de markt", voegt hij toe.

De prijzen voor juli gingen nog naar beneden bij het bedrijf, wat er met de prijzen in augustus gaat gebeuren wil de woordvoerder nu nog niet zeggen. Dat hoeft ook nog niet, energiebedrijven moeten de prijzen minimaal een maand van tevoren bekendmaken.

Inspelen op de markt
"We zien de ontwikkelingen in de markt en daar moeten we op inspelen", laat een Essent-woordvoerder weten. "Wel proberen we onze inkoopstrategie zo slim mogelijk in te richten om grote prijsschommelingen te voorkomen." Het bedrijf heeft de tarieven nog niet veranderd ten opzichte van die van 1 juni. "Als de prijzen hoog blijven, zal dit onvermijdelijk ook invloed hebben op onze verkoopprijzen", laat Budget Energie nog weten.

De markt is in ieder geval volop in beweging, constateren prijsvergelijkers. "De gasprijs is op dit moment heel volatiel, heel beweeglijk", vertelt Ben Woldring, directeur van vergelijkingssite Gaslicht.com.

Snellere wijzigingen
De energiebedrijven zitten er dichter op dan normaal, constateert Joris Kerkhof, expert energie van Independer. "We waren gewend dat we twee keer per maand nieuwe tarieven kregen, niet elke dag of soms zelfs twee keer."

Wat moet je dan nu doen als consument? Sinds 1 juni is er veel keuze uit vaste contracten, waarbij het voordeel is dat je voor langere tijd zekerheid hebt over wat je aan energie gaat betalen.

Die aanbiedingen zijn wel vaak van korte duur, constateert Woldring. "Je hebt maar kort de kans om het af te sluiten, omdat de prijzen gewoon vaker wijzigen." Tegelijkertijd kan het ook geen kwaad om nog even te wachten, als je nu een variabel contract hebt, vult Kerkhof aan. "Het is hartje zomer, de prijzen zullen niet in een keer sky high gaan", legt hij uit.

De ontwikkelingen op de groothandelsmarkt volgen elkaar ook in een hoog tempo op en zijn moeilijk te voorspellen. In augustus vorig jaar kostte een megawattuur gas meer dan 300 euro op de toonaangevende Nederlandse gasmarkt.

Omhoog en omlaag
Sinds het begin van dit jaar is de gasprijs flink gedaald. Op 1 juni kwam daar weer een eind aan. Sinds het begin van de maand ging de gasprijs tot en met gisteren met bijna 80 procent omhoog. Dat het moeilijk is om te voorspellen wat er gebeurt met de prijzen blijkt vandaag ook wel, de gasprijs is ten opzichte van gisteren ruim 14 procent gedaald.



Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor de grote prijsschommelingen op de gasmarkt, vertelt Jilles van den Beukel. Hij is energieanalist voor de denktank Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Allereerst is er nog steeds krapte op de markt, doordat er minder gas uit Rusland komt, vertelt Van den Beukel.

Vraag uit Azië en onderhoud
Een andere reden is dat er meer vraag is naar vloeibaar gas (lng) vanuit Azië, vanwege de lage gasprijzen. En dat zorgt weer voor hogere prijzen in Europa, volgens het aloude principe van vraag- en aanbod. Bovendien wordt er langer dan gepland onderhoud uitgevoerd aan gasinstallaties in Noorwegen.

Er speelt nog iets mee, aldus Van den Beukel: een zogeheten short squeeze. Daarbij worden speculanten die hoopten geld te verdienen met een daling van de gasprijs uitgeknepen.

Speculanten uitgeknepen
Dat werkt als volgt. In een markt waarin de prijzen dalen, kan het voordeel opleveren om al gascontracten te verkopen voor gas waarvan de levering pas later gebeurt. Bij die deal spreek je dus al een prijs af waarvoor je later gaat leveren.

Stel dat je dit eind april had gedaan bij een gasprijs van 38 euro per megawattuur voor levering eind mei. Toen kostte een megawattuur gas 25 euro. Het verschil van 13 euro is de winst voor de handelaar. Deze tactiek gaat goed zolang de prijzen dalen.

Als de prijzen weer stijgen kan het wel flink misgaan. De handelaren moeten dan namelijk snel gas inkopen om hun leveringscontracten na te komen. En dat zorgt voor hogere prijzen, waardoor andere speculanten weer in de problemen komen.

Bron: RTL Z
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:55:20 #32
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_209534607
En wederom stijgen de consumentenprijzen onmiddellijk mee. Dit is blijkbaar niet tegen de oude tarieven ingekocht? Interessant dat dat alleen in de omgekeerde situatie zo werkt.
pi_209534881
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:55 schreef Nobu het volgende:
En wederom stijgen de consumentenprijzen onmiddellijk mee. Dit is blijkbaar niet tegen de oude tarieven ingekocht? Interessant dat dat alleen in de omgekeerde situatie zo werkt.
De inkoopprijs stijgt: "snel de verkoopprijs verhogen met als smoes dat we zogenaamd niks eerder hadden ingekocht"
De inkoopprijs daalt:"kut, dat kan niet, snel een smoes bedenken dat we langlopende contracten hadden afgesloten"
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209536997
Vandaag is de prijs weer 20% gedaald. We lopen ook ruim voor op schema met betrekking tot het vullen van de gasvoorraad. Moet zeggen dat het kabinet dit goed onder controle heeft:

pi_209545630
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 20:33 schreef Panthera. het volgende:
Vandaag is de prijs weer 20% gedaald. We lopen ook ruim voor op schema met betrekking tot het vullen van de gasvoorraad. Moet zeggen dat het kabinet dit goed onder controle heeft:

[ afbeelding ]
Nog 1x een warme winter en we zijn eruit.

Overigens snap ik het niet. De airco's moeten idd harder draaien maar daar staat toch een bulk zonnestroom tegenover?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209545660
TS is met de noorderzon verdwenen.
pi_209546118
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 20:33 schreef Panthera. het volgende:
Vandaag is de prijs weer 20% gedaald. We lopen ook ruim voor op schema met betrekking tot het vullen van de gasvoorraad. Moet zeggen dat het kabinet dit goed onder controle heeft:

[ afbeelding ]
Wat zeg je nu toch, geen haat aan Rutte? _O-
pi_209546167
Mooi gesproken door degene die de Groningers maar een stel oplichters vindt die proberen te profiteren van de malaise n.a.v de gasboringen!
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209546605
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 20:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Wat zeg je nu toch, geen haat aan Rutte? _O-
Het is even schrikken, maar ik probeer op basis van merites te beoordelen. Sommige dingen gaan slecht, sommige goed.
pi_209546927
quote:
Sinds het begin van de maand juni is de gasprijs op de groothandelsmarkt met ruim 50 procent gestegen. En dat is ook al terug te zien bij energiecontracten voor consumenten.
Maar als het daalt moeten we maanden wachten voordat we dat terugzien in de prijzen :')
pi_209548632
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 21:30 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Maar als het daalt moeten we maanden wachten voordat we dat terugzien in de prijzen :')
Dynamisch contract en dat probleem is niet meer voor jou, enkel als de tarieven heftig stijgen ben je het haasje
pi_209549134
TS is de kontekruiper van Rutte, overduidelijk in al zijn posts
pi_209549254
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 19:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nog 1x een warme winter en we zijn eruit.

Overigens snap ik het niet. De airco's moeten idd harder draaien maar daar staat toch een bulk zonnestroom tegenover?
Dit ja. Sterker nog, m'n ouders hebben zonnepanelen en als ze de airco's niet laten draaien wordt de spanning te hoog waardoor de omvormer uitvalt 8)7
  zondag 18 juni 2023 @ 11:39:40 #44
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209552423
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 23:41 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dit ja. Sterker nog, m'n ouders hebben zonnepanelen en als ze de airco's niet laten draaien wordt de spanning te hoog waardoor de omvormer uitvalt 8)7
Verkeerde omvormer gekozen? Dat is geen normaal gedrag denk ik zo.
pi_209552455
quote:
80s.gif Op zondag 18 juni 2023 11:39 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Verkeerde omvormer gekozen? Dat is geen normaal gedrag denk ik zo.
Dat is normaal gedrag.

Op een mooie zonnige dag loopt de netspanning op door de vele omvormers in een wijk.

Als de netspanning boven de 253 volt komt (10% boven 230 volt) dan hoort een aangesloten omvormer zich uit te schakelen.

Door een verbruiker in te schakelen en stroom af te nemen, daalt het voltage iets.

Typisch verloop van het voltage bij mij in de meterkast, in dit geval met 3-fasen omvormers.
  zondag 18 juni 2023 @ 13:09:27 #46
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209553667
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:29 schreef 111210 het volgende:
Wat is dat toch met al die smilies in al die topics van jou, lijkt wel een msn gesprek iedere keer.
Even wachten op de beoordeling van Mozilla, maar hier is een addon die die stront een beetje leesbaar maakt:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/scjvb-postpoetser/
  zondag 18 juni 2023 @ 13:12:57 #47
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209553704
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is normaal gedrag.

Op een mooie zonnige dag loopt de netspanning op door de vele omvormers in een wijk.

Als de netspanning boven de 253 volt komt (10% boven 230 volt) dan hoort een aangesloten omvormer zich uit te schakelen.

Door een verbruiker in te schakelen en stroom af te nemen, daalt het voltage iets.

Typisch verloop van het voltage bij mij in de meterkast, in dit geval met 3-fasen omvormers.
[ afbeelding ]
Ok, raar. Waarom zou de spanning stijgen als alleen de stroom toeneemt?
Dat spanning zakt bij afname snap ik, maar als omvormers maximaal 240V kunnen leveren, hoe kan het dan ooit hoger worden?
pi_209553924
quote:
80s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:12 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ok, raar. Waarom zou de spanning stijgen als alleen de stroom toeneemt?
Dat spanning zakt bij afname snap ik, maar als omvormers maximaal 240V kunnen leveren, hoe kan het dan ooit hoger worden?
Omvormers kunnen niet maximaal 240 volt leveren, ze kunnen maximaal 253 volt leveren.
Om stroom terug te kunnen leveren, moet het voltage in de omvormer net iets hoger zijn dan die van het lichtnet.

Stroom verbruiken zorgt voor een daling van de spanning.
Stroom produceren zorgt voor een stijging van de spanning.

Om te voorkomen dat het "oneindig" oploopt, stoppen omvormers bij 253 volt met produceren.
Dat is per land verschillend en ACM heeft al eens voorgesteld om dat te verhogen tot 264,5 volt.
  zondag 18 juni 2023 @ 13:56:29 #49
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209554101
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omvormers kunnen niet maximaal 240 volt leveren, ze kunnen maximaal 253 volt leveren.
Om stroom terug te kunnen leveren, moet het voltage in de omvormer net iets hoger zijn dan die van het lichtnet.

Stroom verbruiken zorgt voor een daling van de spanning.
Stroom produceren zorgt voor een stijging van de spanning.

Om te voorkomen dat het "oneindig" oploopt, stoppen omvormers bij 253 volt met produceren.
Dat is per land verschillend en ACM heeft al eens voorgesteld om dat te verhogen tot 264,5 volt.
Dat je niet kan terugleveren als de netspanning te hoog wordt snap ik, maar dat dan maar het hele ding wordt uitgeschakeld klinkt erg knullig. Dan moet je dus gaan afnemen en de meter laten lopen, terwijl met wat terugregelen je gewoon je eigen energie zou moeten kunnen gebruiken.

Komende donderdag komen ze ze bij mij plaatsen. M'n omvormer heeft Export Power Management:
quote:
The Solis export power manager is the ideal solution for smart energy management for both residential and commercial systems. The unit allows you to adjust export values to satisfy local network regulatory requirements.
Energy management with the Solis export power manager allows for higher self-consumption and efficient use of the locally generated PV power.
Dan zou het compleet uitzetten toch nooit mogen gebeuren?
pi_209554667
quote:
80s.gif Op zondag 18 juni 2023 13:56 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Dat je niet kan terugleveren als de netspanning te hoog wordt snap ik, maar dat dan maar het hele ding wordt uitgeschakeld klinkt erg knullig. Dan moet je dus gaan afnemen en de meter laten lopen, terwijl met wat terugregelen je gewoon je eigen energie zou moeten kunnen gebruiken.

Komende donderdag komen ze ze bij mij plaatsen. M'n omvormer heeft Export Power Management:
[..]
Dan zou het compleet uitzetten toch nooit mogen gebeuren?
Het is niet echt een discussiepunt.. Als de omvormer 253 volt meet, gaat hij uit.

Je omvormer kan blijkbaar het vermogen dat hij terug levert limiteren maar als de spanning te hoog is zal hij alsnog uit gaan.

Je kan op een zonnige dag, zo rond 13:00, eens meten hoe hoog de spanning in je woning is.
Als dat rond de 235 of 240 volt zit dan hoe je je niet druk te maken iig.

Dikkere kabels gebruiken van omvormer naar meterkast kan ook iets helpen, het verlaagt de weerstand en dus ook de spanningsval over de kabel waardoor de omvormer iets minder hoog in de spanning hoeft te zitten (kan een paar volt schelen).

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-06-2023 14:51:38 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')