abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 9 juni 2023 @ 11:05:50 #1
3542 Gia
User under construction
pi_209450961
Aangezien ik de financiën doe van mijn moeder, viel me op dat de toeslagen voor huur en zorg niet zijn aangepast aan de nieuwe hogere uitkering. Mijn moeder is een alleenstaande AOW-er, zonder aanvullend pensioen. De belastingdienst gaat voor de toeslagen uit van het inkomen van 2022, terwijl het een stuk hoger is geworden. Het verschil, op jaarbasis is ruim 1400 euro.
Oftewel, had ik niks gedaan, dan had ze bij het berekenen van de definitieve toeslag een terugvordering gekregen.

En dat is dus waar heel veel mensen met AOW (of een minimumloon) mee te maken krijgen.

Nu wordt dat wel verrekend met de toeslagen voor 2024, maar mensen met AOW hebben een leeftijd dat ze mogelijk sterven. En dan krijgen de nabestaanden een navordering, omdat de toeslagen niet aangepast zijn.

Wil hiermee ook mensen die ermee te maken hebben waarschuwen.
pi_209451202
Dan had ze niet alleen AOW...

Als je in 2022 met enkel aow recht had op maximale toeslagen had je dat in 2023 nog steeds.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 12:24:26 #3
3542 Gia
User under construction
pi_209451667
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:35 schreef Viezig het volgende:
Dan had ze niet alleen AOW...

Als je in 2022 met enkel aow recht had op maximale toeslagen had je dat in 2023 nog steeds.
Dat heeft ze ook. Maar er is voor 2023 geen rekening gehouden met die 10% verhoging.
pi_209451723
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat heeft ze ook. Maar er is voor 2023 geen rekening gehouden met die 10% verhoging.
Dat gaat per 01-07-2023 in, ik zie dit voor mijn schoonmoeder gewoon staan op mijntoeslagen.nl
pi_209451795
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Als de toeslagen maximaal blijven dan maakt dat toch niks uit?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 13:20:36 #6
3542 Gia
User under construction
pi_209452225
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:30 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Dat gaat per 01-07-2023 in, ik zie dit voor mijn schoonmoeder gewoon staan op mijntoeslagen.nl
Per 1-7 komt er een verhoging van zo'n 28 euro netto. Maar in januari is er een verhoging geweest van ruim 100 euro. Daar is voor de toeslagen geen rekening mee gehouden. De belastingdienst gaat uit van het jaarinkomen van 2022.
In 2023 ligt het inkomen ruim 1400 hoger. Dat zal invloed hebben op de definitieve berekening van de toeslagen, achteraf.

Ik heb gezien dat mijn moeder nu net zoveel krijgt als in december.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 13:22:24 #7
3542 Gia
User under construction
pi_209452242
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als de toeslagen maximaal blijven dan maakt dat toch niks uit?
Maar het zou kunnen zijn dat de maximale toeslag omlaag gaat, omdat de lonen omhoog zijn gegaan. Ik heb het toch maar doorgegeven, voor de zekerheid.
pi_209454477
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 13:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Per 1-7 komt er een verhoging van zo'n 28 euro netto. Maar in januari is er een verhoging geweest van ruim 100 euro. Daar is voor de toeslagen geen rekening mee gehouden. De belastingdienst gaat uit van het jaarinkomen van 2022.
In 2023 ligt het inkomen ruim 1400 hoger. Dat zal invloed hebben op de definitieve berekening van de toeslagen, achteraf.

Ik heb gezien dat mijn moeder nu net zoveel krijgt als in december.
Nee, de belastingdienst gaat voor de toeslagen uit van het inkomen van het jaar waarin de toeslag wordt ontvangen.

Wel wordt voor de schatting van het inkomen van dit jaar uitgegaan van bekende inkomensgegevens uit een eerder jaar. Maar in de brief die je daarover krijgt staat duidelijk en nadrukkelijk vermeld dat wanneer die schatting afwijkt van het werkelijke inkomen doordat je inkomen is veranderd, je het meest actuele inkomen moet doorgeven. Zodat een herberekening gedaan kan worden op basis van het actuele inkomen en er niet veel teveel of veel te weinig aan voorschotten wordt uitbetaald.

Als iemand zelf zijn inkomensgegevens niet tijdig naar boven bijstelt, dan kan bij de definitieve vaststelling van de toeslagen inderdaad de conclusie zijn dat teveel ontvangen geld moet worden terugbetaald.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 17:12:22 #9
3542 Gia
User under construction
pi_209454547
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 17:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee, de belastingdienst gaat voor de toeslagen uit van het inkomen van het jaar waarin de toeslag wordt ontvangen.

Wel wordt voor de schatting van het inkomen van dit jaar uitgegaan van bekende inkomensgegevens uit een eerder jaar. Maar in de brief die je daarover krijgt staat duidelijk en nadrukkelijk vermeld dat wanneer die schatting afwijkt van het werkelijke inkomen doordat je inkomen is veranderd, je het meest actuele inkomen moet doorgeven. Zodat een herberekening gedaan kan worden op basis van het actuele inkomen en er niet veel teveel of veel te weinig aan voorschotten wordt uitbetaald.

Als iemand zelf zijn inkomensgegevens niet tijdig naar boven bijstelt, dan kan bij de definitieve vaststelling van de toeslagen inderdaad de conclusie zijn dat teveel ontvangen geld moet worden terugbetaald.
Dat is wat ik bedoel. Veel AOW-ers (en mensen met minimumloon/bijstand) hebben niet in de gaten dat ze hun hogere inkomen door moeten geven. Uiteraard blijven ze de maximale toeslagen behouden, maar die zouden lager kunnen worden, door de hogere uitkeringen/minimumlonen.

Normaal is de indexatie niet zo veel, maar afgelopen januari was het, relatief, best een groot bedrag wat mensen erbij kregen.
Hopelijk heeft het geen invloed, maar ik heb het toch maar doorgegeven.
pi_209455016
Als ze dat niet in de gaten hebben, dan lezen ze hun brieven niet, luisteren ze geen radio en kijken ze geen tv.

In elke brief over de hoogte van de toeslagen staat de waarschuwing om wijzigingen in het inkomen tijdig door te geven. En rond de jaarwisseling als de voorschotbeschikkingen voor het nieuwe jaar worden verstuurd, wordt je op radio en tv ook nog dood gegooid met spotjes die dezelfde boodschap uiten.
pi_209455096
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 17:59 schreef Ivo1985 het volgende:
Als ze dat niet in de gaten hebben, dan lezen ze hun brieven niet, luisteren ze geen radio en kijken ze geen tv.

In elke brief over de hoogte van de toeslagen staat de waarschuwing om wijzigingen in het inkomen tijdig door te geven. En rond de jaarwisseling als de voorschotbeschikkingen voor het nieuwe jaar worden verstuurd, wordt je op radio en tv ook nog dood gegooid met spotjes die dezelfde boodschap uiten.
Dus hier nog een extra waarschuwing op fok!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')