abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209449952
"Wat is deepfake?
Deepfakes zijn beelden, geluiden en teksten die door kunstmatige intelligente software worden gecreëerd. Slimme software wordt dan gebruikt voor de creatie of manipulatie van beelden, audio en teksten. Dat noemt men dus ook wel ‘deepfakes‘."'

Ik lees hier wel eens discussies over, even kort samengevat "wie heeft het gedaan, links of recht?" Maar als straks die deepfake heel goed is en heel vaak wordt gebruikt, hoe kan je dat dan eigenlijk nog weten?

Bijvoorbeeld iemand maakt een deepfake filmpje over Putin die zegt "ik gooi morgen een atoombom op de USA."

Hoe weet je dan nog wat waar is en wat niet?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 09:29:03 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209449977
Er zijn volgens mij wel manieren waarop je kunt zien of het echt echt is of fake, maar dan moet je al echt weten waar je naar moet zoeken. Naar mate de technologie voortschrijdt zal het ook steeds moeilijker worden die te onderscheiden van de werkelijkheid, dus dan heb je eigenlijk alleen je rationaliteit nog maar om te bepalen of iets echt is of niet. En rationaliteit in een irrationele wereld.... is dat nuttig?
pi_209450046
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:29 schreef herverwijderd het volgende:
Er zijn volgens mij wel manieren waarop je kunt zien of het echt echt is of fake, maar dan moet je al echt weten waar je naar moet zoeken. Naar mate de technologie voortschrijdt zal het ook steeds moeilijker worden die te onderscheiden van de werkelijkheid, dus dan heb je eigenlijk alleen je rationaliteit nog maar om te bepalen of iets echt is of niet. En rationaliteit in een irrationele wereld.... is dat nuttig?
Ik zou het persoonlijk niet zo prettig vinden (understatement) Ik denk ook dat je echt een hele goede ICT-er moet zijn om te onderscheiden wat echt is en wat deepfake.

Als je alleen al nagaat hoeveel mogelijkheden oplichters hebben door gebruik te maken van deepfake. Dan moet ik nog niet denken aan criminelen.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 09:39:22 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209450064
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:37 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Ik zou het persoonlijk niet zo prettig vinden (understatement) Ik denk ook dat je echt een hele goede ICT-er moet zijn om te onderscheiden wat echt is en wat deepfake.

Als je alleen al nagaat hoeveel mogelijkheden oplichters hebben door gebruik te maken van deepfake. Dan moet ik nog niet denken aan criminelen.
Ja, het is een groot probleem, dat ben ik met je eens.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 11:03:18 #6
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_209450941
Niet alles maar klakkeloos aannemen en naar de juiste media kijken is al een belangrijk punt.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_209451047
We gaan naar een tijd dat digitale informatie niet waar kan zijn.
Dit zijn opnames van beeld en geluid.

Wen er maar aan.

Het enige wat betrouwbaar is wat je hoort en ziet is een mens in vlees en bloed. Hoewel deze ook kan liegen, maar dat heeft deze persoon dan wel gedaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209451605
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
We gaan naar een tijd dat digitale informatie niet waar kan zijn.
Dit zijn opnames van beeld en geluid.

Wen er maar aan.

Het enige wat betrouwbaar is wat je hoort en ziet is een mens in vlees en bloed. Hoewel deze ook kan liegen, maar dat heeft deze persoon dan wel gedaan.
Ik hoorde van iemand dat er nu al een vorm van oplichting is waarbij ze gebruik maken van de stem van een persoon die je kent.

Bijvoorbeeld de stem van je partner, die je belt dat hij of zij dringend geld nodig heeft.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')