quote:
quote:
Bij het grote publiek is Edward van Cuilenborg (56) na zijn werk bij onder meer Studio Sport, Veronica, SBS en diverse tennistoernooien misschien wat naar de achtergrond verdwenen. Toch kan hij bijna niet anoniem over straat. Hij is tegenwoordig de stem van Creators FC, een team vol voetballende influencers met een hypersuccesvol YouTube-kanaal. Vooral bij jeugdige kijkers is het mateloos populair.
‘Ik kan prima over straat, hoor. Maar dan moet ik wel mijn mond houden, haha! Want als de jeugd mijn stem hoort, dan vragen ze: “Ben jij niet die stem van Creators FC?” Het gebeurt regelmatig bij scholen of sportclubs, waar veel jeugd rondloopt. En al helemaal bij Creators-wedstrijden. Een enkeling is van middelbare leeftijd, maar jeugd legt de link gelijk. Het was aan het begin ook wel de vraag of ze zo’n oude man wel grappig zouden vinden. Maar ze hebben geen flauw idee wat ik hiervoor allemaal gedaan heb, ze kennen me allemaal van YouTube’, zegt Van Cuilenborg vol enthousiasme na een lange monteerdag.
De Creators spelen wedstrijden tegen amateurclubs en combinatieteams zoals oud-Sparta of Volendam & Vrienden. Het levert hoge kijkcijfers op. Veel video’s leveren honderdduizenden views op, een enkeling komt zelfs boven 1,5 miljoen kijkers op YouTube uit. Jaloersmakende cijfers voor bijvoorbeeld tv-makers. Het heeft te maken met de combinatie voetbal en grote influencers. Onder anderen Enzo Knol, Bram Krikke, Dylan Haegens, Kalvijn, Gio, Noah Zeeuw, de Bankzitters en Niek Roozen deden al mee. ‘Zo’n honderd hebben er nu meegedaan. We hebben iedere keer wel een nieuwe. De mix van spelers die veel trucjes kunnen en gasten die er geen reet van kunnen, zorgt ervoor dat het een heerlijke chaos is. Tegen Volendam zagen we bijvoorbeeld een bizarre omhaalgoal na twee minuten.’
GEKTE
De basis blijft voetbal, maar er gebeuren ook tientallen gekke dingen die in een normale wedstrijd nooit zullen plaatsvinden. Soms omdat het door Van Cuilenborg van tevoren geproduceerd is, soms omdat de spelers zelf spontaan iets verzinnen. Een aantal video’s gingen zelfs internationaal viral met tientallen miljoenen views. ‘Chahid Charrak deed tegen Sparta bijvoorbeeld een scheidsrechterfluitje na, waardoor hij kon scoren. Dat was niet verzonnen. Maar de reacties van de spelers en de scheidsrechter zorgden ervoor dat hij de wereld over ging. Ik had ook een keer iets met Jeroen Manschot afgesproken. Dat hij bij een overtreding van een speler zijn hoofd met een doekje zou deppen, in plaats van een gele kaart te geven. Hij was zo perfect uitgevoerd omdat die spelers er ook niks van afwisten, heerlijk. Maar ook superlullige dingen scoren goed. Een jongen op onze bank wilde een bal pakken, maar stootte keihard zijn hoofd. Sindsdien werd hij de dug-outkopper genoemd. Dat verzin je natuurlijk niet, maar ik had het perfect in beeld.’
AVONTUURLIJK
Het bereik op YouTube en op social media leverde mooie avonturen op. ‘We hebben een wedstrijd in het PSV-stadion gespeeld en tijdens de Open Dag van Feyenoord in een uitverkochte Kuip. Inmiddels zijn we in zo’n tien stadions geweest en dat vinden de jongens natuurlijk het mooiste. Maar het blijft heerlijk om steeds weer nieuwe dingen te verzinnen, qua beeld of commentaar.’
Van Cuilenborg doet bij Creators heel andere dingen dan vroeger. Zo kunnen kijkers in de reacties achterlaten welk commentaar hij op welk moment moet leveren. ‘De woordgrappen en alle flauwigheid verzin ikzelf en dat maakt het voor mij extra leuk. Het is heel leuk om daar helemaal los mee te gaan. Dat mocht bij de NOS zéker niet. Dat moest degelijk en journalistiek zijn. Bij SBS deed ik alleen bij Barcelona TV commentaar, maar dat was heel erg gescript. Als groot Van Kooten en De Bie-fan verzin ik nu ook nieuwe woorden die ik in mijn commentaar gebruik. Woorden als Zweefsafe bij een mooie duik of redding van Noah, de keeper, of Wapperwappie over een slechte grensrechter. Het is verbijsterend hoe leuk de jeugd het vindt.'
'Maar je kunt hier ook zo met de camera het veld inlopen om de emotie te filmen. Of in het veld strafschoppen en vrije trappen te filmen. We spelden ook weleens een microfoontje op. Nesim El Ahmadi en Bram Krikke hadden er bijvoorbeeld eentje op en dat zijn gewoon stand-up-comedians. En het bijzondere is dat de spelers er niet voor betaald worden. Ze halen er zelf bereik uit en vinden het vooral ontzettend leuk om samen te voetballen.’
OUD-PROFVOETBALLERS
Er spelen ook weleens oud-voetballers mee, maar die zijn niet het populairst. ‘Royston Drenthe maakte zijn rentree bij de Creators, voordat hij weer bij Sparta ging spelen. En Glenn Helder deed mee. Na afloop rende het publiek niet op die gasten af, maar op de influencers. Ze kenden ze helemaal niet. Helder inmiddels wel, maar vanwege de Creators, niet door zijn voetbalcarrière. Die stonden om zich heen te kijken van: Hoezo komen ze niet naar mij? Dat zegt wel wat.’
Helder is inmiddels een vast onderdeel van de Creators. ‘Hij komt binnenkort met zijn tweede boek waarin het voor een groot gedeelte over de Creators gaat. Hij heeft bij het Nederlands elftal en bij Arsenal gespeeld, maar hij zegt dat dit zijn familie is. Yuri Cornelisse heeft ook een keer meegedaan en we hebben tegen Wesley Sneijder gespeeld. Hij is ook een keer coach geweest van het vrouwenteam en wil nog wel een keer meedoen met een wedstrijd.’
BUITENLAND
Creators FC gaat nu voor een buitenlands avontuur. ‘We zouden al naar Marokko gaan voor een trainingskamp en een wedstrijd en Engeland en België zijn opties. Maar er zijn geen andere YouTube-teams in de wereld, zover wij weten. Dit is uniek in de wereld, dus zie maar eens tegenstanders te vinden. Dan ga je naar profclubs, maar die zijn te goed, of bedrijfsteams. Maar er is zeker een wens om alle Eredivisie-stadions af te gaan en het liefst met publiek natuurlijk. Die stadions uitverkopen is een mooi doel. Inmiddels heb ik al aan honderd video’s meegewerkt en heb ik voor de komende jaren een nieuw contract afgesloten. Ik ben graag bij de nieuwe avonturen. Ik kan mijn creativiteit kwijt en kan er echt helemaal in opgaan.'
Ik heb het idee dat Edward vindt dat Edward heel goed is.