abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 9 juni 2023 @ 01:15:05 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209448515
https://www.nu.nl/wetensc(...)op-een-beroerte.html

Mensen met slaapproblemen zoals slapeloosheid hebben meer kans op een beroerte dan mensen die een goede nachtrust hebben. Hoe meer problemen iemand heeft met slapen, hoe groter de kans op een beroerte.

Mensen jonger dan vijftig jaar met veel slaapproblemen hebben bijna vier keer meer kans op een beroerte dan mensen uit dezelfde groep zonder die problemen. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse universiteiten dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift Neurology.

Mensen van vijftig jaar of ouder met veel slaapproblemen hebben 38 procent meer kans op een beroerte dan mensen uit die groep zonder slaapproblemen. Die kans wordt groter als mensen andere aandoeningen als diabetes, hart- en vaatziekten of een depressie hebben, zeggen de wetenschappers.

Aan het onderzoek deden meer dan 31.000 mensen mee. Zij werden negen jaar lang gevolgd. De onderzoekers vroegen deelnemers onder meer hoe vaak ze moeite hadden met inslapen en of ze 's nachts vaak wakker werden. Hoe hoger de score van de deelnemers, hoe meer slaapproblemen zij hadden.

Het verbeteren van de slaapkwaliteit kan het risico op een beroerte verkleinen. Volgens de wetenschappers zijn er meerdere therapieën die leiden tot beter slapen.

Toekomstig onderzoek moet zich richten op welke specifieke slaapproblemen leiden tot een verhoogde kans op een beroerte. Op die manier kunnen sneller toegepaste behandelingen mogelijk een verhoogd risico op de aandoening verhelpen.
___ ___ ___
------ ---- ------

altijd goed om te weten wat je te wachten staat als je slaapproblemen hebt
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209448522
Dus als je je kut voelt, dan gaat het ook kut. Wat onverwacht.
pi_209448544
jeetje zeg...
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 9 juni 2023 @ 01:46:01 #4
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_209448546
-O- ;(
Ik ben inmiddels overleden
pi_209448584
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 01:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Dus als je je kut voelt, dan gaat het ook kut. Wat onverwacht.
Voor veel mensen is dit wel intressant om te lezen, kweekt ook compassie met mensen die het minder goed hebben?
pi_209448587
Ik slaap vaak onrustig hopen op betere tijden,
pi_209448680
Mensen die veel vreten hebben meer kans op obesitas.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209448700
oh
pi_209448930
Lijkt me vreselijk als je niet lekker kan slapen want het is zo heerlijk.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209448991
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 06:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Lijkt me vreselijk als je niet lekker kan slapen want het is zo heerlijk.
Ik zou echt niet weten wanneer ik nou echt lekker heb geslapen. Regelmatig ga ik 's nachts maar naar beneden omdat ik al uren wakker lig. En de volgende dag voel ik me of ik flink ben doorgezakt.
Ik ben jaloers op mensen die lekker slapen en uitgerust zijn de volgende dag.
pi_209449230
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 07:00 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik zou echt niet weten wanneer ik nou echt lekker heb geslapen. Regelmatig ga ik 's nachts maar naar beneden omdat ik al uren wakker lig. En de volgende dag voel ik me of ik flink ben doorgezakt.
Ik ben jaloers op mensen die lekker slapen en uitgerust zijn de volgende dag.
Ik heb periodes waarin ik slecht slaap en het is gewoon hels. Overdag heb je dingen te doen zoals werk en dat is gewoon ruk als je heel erg moe bent.

Het wordt ook vaak niet begrepen. Mensen zeggen, ga dan gewoon lekker slapen! Ja duhuh :') Maar als je lichaam weigert door welke reden dan ook gaat het nogal lastig.
pi_209449393
Het is leuk jullie gekend te hebben ;(
pi_209449469
Lang leve quetiapine en mirtazapine.. Slik beide voor totaal andere klachten en het wat slaperig effect die je van beide krijgt is een mooie bijkomstigheid.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209449825
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
Lang leve quetiapine en mirtazapine.. Slik beide voor totaal andere klachten en het wat slaperig effect die je van beide krijgt is een mooie bijkomstigheid.
Heb ook mirtazapine genomen toen ik niet goed sliep ja. Op eigen verzoek, huisarts wilde Zolpidem voorschrijven. No way dat ik dat spul ga innemen.


Mirtazapine is beter dan de standaard slaaptabletten als je het mij vraagt. Zelfde werking, minder snel verslavend. Ik heb toen een hele lage dosis genomen (3,75 mg) en dat werkte fantastisch. Hoe lager de dosis, des te beter schijnt het voor het slapen te werken.

Ik neem dit wel echt als ik al nachten slecht slaap. Niet dat ik dit zo even neem.
pi_209450644
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
Lang leve quetiapine en mirtazapine.. Slik beide voor totaal andere klachten en het wat slaperig effect die je van beide krijgt is een mooie bijkomstigheid.
Dat vond mijn opa ook :Y
Zijn passagiers in de bus wat minder :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 11:07:02 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209450973
Telt het voor de deskundigen ook als een 'slaapprobleem' als je een extreme kortslaper bent (4-5 uur per nacht)?

Zelfs als het je natuurlijke bioritme is.
pi_209451213
1 tot 3 uur per nacht hier. Slaapmiddelen werken niet. Mirtazapine, dat eigenlijk een antidepressivum is, deed het een beetje, maar daarvan kreeg ik vrijwel alle bijwerkingen. Ook een nee dus.

Het Slaapcentrum heeft me sterkte gewenst. Meer konden ze niet voor me doen.

Tevens hartpatiënt. Lang verhaal kort: ik ben op mn 46e met pensioen gegaan, want mn 'echte' pensioen ga ik niet redden.
pi_209451729
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat vond mijn opa ook :Y
Zijn passagiers in de bus wat minder :D
Je moet het gebruik wel plannen soms ja.. Ik weet dat ik gewoon rond 22:30/23:30 slaperig ga worden.. Moet ik dan nog rijden neem ik het later in.. Of als ik naar een feestje gaat dan helemaal niet.

Bedenk me overigens dat de mirt wel voor het slapen is gebleven, dus sec slik ik die alleen daar nog voor.

Wil ik ooit nog afbouwen en de quetiapine minderen. Maar eerst nog even twee jaar stabiel blijven.. dan zit ik op 6 stabiele jaren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:36 schreef IntensiveGary het volgende:
1 tot 3 uur per nacht hier. Slaapmiddelen werken niet. Mirtazapine, dat eigenlijk een antidepressivum is, deed het een beetje, maar daarvan kreeg ik vrijwel alle bijwerkingen. Ook een nee dus.

Het Slaapcentrum heeft me sterkte gewenst. Meer konden ze niet voor me doen.

Tevens hartpatiënt. Lang verhaal kort: ik ben op mn 46e met pensioen gegaan, want mn 'echte' pensioen ga ik niet redden.
Hoeveel mg slikte je van Mirtazapine? Hoe lager de dosis des te beter het voor slaap lijkt te werken namelijk. En lage dosis = minder kans op bijwerkingen.

En hoe lang heb je het geprobeerd? Over het algemeen gaan die bijwerkingen weg als je het wat langer gebruikt.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209451775
Ik had wel met mirtazapine dat ik de volgende ochtend een 'hangover' effect had. Mijn lichaam was aanwezig, maar mijn hersenen niet. Voelde me compleet afwezig. Vermindering in miligram maakte niks uit. Ik heb het ook maar 2 avonden ingenomen, misschien dat dat er in het begin gewoon bij hoort.
pi_209451844
Zelfgemaakte THC druppels. Ikzelf heb geen slaapproblemen maar mocht ik echt keihard willen slapen dan zijn een of twee druppeltjes meer dan zat. Ook andere mensen die wel daadwerkelijk moeite hebben met in slaap komen mee geholpen.
Conscience do cost.
pi_209451894
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:30 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Je moet het gebruik wel plannen soms ja.. Ik weet dat ik gewoon rond 22:30/23:30 slaperig ga worden.. Moet ik dan nog rijden neem ik het later in.. Of als ik naar een feestje gaat dan helemaal niet.

Bedenk me overigens dat de mirt wel voor het slapen is gebleven, dus sec slik ik die alleen daar nog voor.

Wil ik ooit nog afbouwen en de quetiapine minderen. Maar eerst nog even twee jaar stabiel blijven.. dan zit ik op 6 stabiele jaren.
[..]
Hoeveel mg slikte je van Mirtazapine? Hoe lager de dosis des te beter het voor slaap lijkt te werken namelijk. En lage dosis = minder kans op bijwerkingen.

En hoe lang heb je het geprobeerd? Over het algemeen gaan die bijwerkingen weg als je het wat langer gebruikt.
7.5mg, bijna niets dus. Bijwerkingen waren zo heftig dat ik meteen moest stoppen. Ben in het ziekenhuis beland met o.a. een acute pancreatitis en dat was niet eens de ergste bijwerking. Slaapwandelen, hallucinaties, enorme agressie waren er nog een paar. Gewrichtspijnen, scheenbenen en armen die in de fik leken te staan, spierscheuring die verergerd werd en zo ksn ik nog wel even doorgaan. Dit alles met een krappe twee weken gebruik. Nooit meer.
pi_209452593
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:48 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]
7.5mg, bijna niets dus. Bijwerkingen waren zo heftig dat ik meteen moest stoppen. Ben in het ziekenhuis beland met o.a. een acute pancreatitis en dat was niet eens de ergste bijwerking. Slaapwandelen, hallucinaties, enorme agressie waren er nog een paar. Gewrichtspijnen, scheenbenen en armen die in de fik leken te staan, spierscheuring die verergerd werd en zo ksn ik nog wel even doorgaan. Dit alles met een krappe twee weken gebruik. Nooit meer.
Oh dat is echt klote.. maar misschien ook maar goed. Medicijnen zijn uiteindelijk niet de beste oplossing voor slapeloosheid..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209461602
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 07:00 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik zou echt niet weten wanneer ik nou echt lekker heb geslapen. Regelmatig ga ik 's nachts maar naar beneden omdat ik al uren wakker lig. En de volgende dag voel ik me of ik flink ben doorgezakt.
Ik ben jaloers op mensen die lekker slapen en uitgerust zijn de volgende dag.
En je accepteert dat gewoon? ga naar een slaapcentrum in het ziekenhuis.
pi_209461611
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:36 schreef IntensiveGary het volgende:
1 tot 3 uur per nacht hier. Slaapmiddelen werken niet. Mirtazapine, dat eigenlijk een antidepressivum is, deed het een beetje, maar daarvan kreeg ik vrijwel alle bijwerkingen. Ook een nee dus.

Het Slaapcentrum heeft me sterkte gewenst. Meer konden ze niet voor me doen.

Tevens hartpatiënt. Lang verhaal kort: ik ben op mn 46e met pensioen gegaan, want mn 'echte' pensioen ga ik niet redden.
Consequent 1 - 3 uur per nacht? het is een wonder dat je nog kan functioneren.
pi_209462037
Wat zijn slaap problemen, gaat dat echt om niet, veelste weinig of onrustig slapen? Of ook over een ander slaap ritme?

Ik heb vroeger best wel inslaap problemen gehad, wat problemen waren omdat ik weer vroeg op moest.

Tot ik ergens kwam te werken waar ik late en nacht diensten moest draaien en ik erachter kwam dat ik dan juist heerlijk sliep.
Sinds dien heb ik mijn werk erop uitgezocht zodat ik niet vroeg hoef te beginnen (of iig zo min mogelijk).

Ik slaap nu al jaren prima, lig niet lang wakker, slaap niet onrustig, voldoende uren en zo nu en dan ook lekker uitslapen.
Maar dat begint maar zelden voor een uur of 2 in de nacht. Op mijn werk wordt Dan ook lachend de dienst die om 12 s'middags begint vroege dienst genoemd voor mij.

Algemeen genomen is de mens zover ik weet gebouwd op 'vroeg' slapen en vroeg weer op. Dus ik vraag me wel af of een ander ritme kwalijk of prima is. Of het gaat om voldoende slaap zonder gedoe, of ook om wanneer.
pi_209462091
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 10:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Consequent 1 - 3 uur per nacht? het is een wonder dat je nog kan functioneren.
Alfgelopen nacht: 2u57min
Gisternacht: 2u47min
Eergisteren: 1u37min
Enzovoort.

Functioneren is inderdaad een probleem. Vandaar dat ik ben gestopt met werken. Gelukkig had ik de mogelijkheid tot stoppen. Moet er niet aan denken 40 uur te moeten werken. Ben ook minder scherp dan ik voorheen was.

Ben mn hele leven al een slechte slaper, maar de laatste jaren is het heel hard achteruit gegaan. Voorheen zat ik op 3 tot 5 uur per nacht. Ook niet goed, maar te doen. Zoals het nu gaat is eigenlijk niet te doen. Helaas is er geen oplossing in zicht.

Zo af en toe haal ik 30 Temazepam 20 bij de dokter. Als ik er daar drie van neem slaap ik - in etappes van één tot anderhalf uur - zo'n vier uur. Dat doe ik echter niet te vaak. Die rommel is ook niet goed voor je.

Mensen die goed slapen beseffen niet hoe goed ze het hebben. Ik zou mn linkerbal geven voor 8 uur aaneengesloten slaap.
pi_209462155
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 11:14 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]
Alfgelopen nacht: 2u57min
Gisternacht: 2u47min
Eergisteren: 1u37min
Enzovoort.

Functioneren is inderdaad een probleem. Vandaar dat ik ben gestopt met werken. Gelukkig had ik de mogelijkheid tot stoppen. Moet er niet aan denken 40 uur te moeten werken. Ben ook minder scherp dan ik voorheen was.

Ben mn hele leven al een slechte slaper, maar de laatste jaren is het heel hard achteruit gegaan. Voorheen zat ik op 3 tot 5 uur per nacht. Ook niet goed, maar te doen. Zoals het nu gaat is eigenlijk niet te doen. Helaas is er geen oplossing in zicht.

Zo af en toe haal ik 30 Temazepam 20 bij de dokter. Als ik er daar drie van neem slaap ik - in etappes van één tot anderhalf uur - zo'n vier uur. Dat doe ik echter niet te vaak. Die rommel is ook niet goed voor je.

Mensen die goed slapen beseffen niet hoe goed ze het hebben. Ik zou mn linkerbal geven voor 8 uur aaneengesloten slaap.
En overdag een slaapje doen?
pi_209463970
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:36 schreef IntensiveGary het volgende:
1 tot 3 uur per nacht hier. Slaapmiddelen werken niet. Mirtazapine, dat eigenlijk een antidepressivum is, deed het een beetje, maar daarvan kreeg ik vrijwel alle bijwerkingen. Ook een nee dus.

Het Slaapcentrum heeft me sterkte gewenst. Meer konden ze niet voor me doen.

Tevens hartpatiënt. Lang verhaal kort: ik ben op mn 46e met pensioen gegaan, want mn 'echte' pensioen ga ik niet redden.
Idiopathic (childhood-onset) insomnia? Heb vroeger over een aantal gevallen gelezen, mensen die vaak jarenlang tevergeefs hadden gezocht naar een behandeling. Maar inderdaad, die is er dus niet, het is een levenslange aandoening. Herinner me dat sommigen in bepaalde specifieke omstandigheden wel goed (of toch beter) konden slapen, bvb op strand met het geluid van de zee, en één persoon (was een bekende amerikaan maar ik weet niet meer wie) die enkel kon slapen onder een parasol waar water op gesproeid werd.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_209465428
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 11:22 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
En overdag een slaapje doen?
Probeer ik te vermijden. 's Middags een half uurtje de ogen toe betekent 's nachts helemaal niet slapen.


quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 14:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Idiopathic (childhood-onset) insomnia? Heb vroeger over een aantal gevallen gelezen, mensen die vaak jarenlang tevergeefs hadden gezocht naar een behandeling. Maar inderdaad, die is er dus niet, het is een levenslange aandoening.
Bingo! Mijn vroegste herinnering is het beeld van mn moeder die letterlijk met de handen in het haar boven de wieg staat en me smeekt nu eindelijk eens te gaan slapen.

Tot mn 46e ging het wel. Toen kreeg ik een hartinfarct en sindsdien is het helemaal mis. Heb me er maar bij neergelegd.
pi_209465599
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 10:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En je accepteert dat gewoon? ga naar een slaapcentrum in het ziekenhuis.
Daar heb ik niks aan. Ik weet waar het aan ligt.
pi_209476151
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 17:15 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Daar heb ik niks aan. Ik weet waar het aan ligt.
Externe factoren?
pi_209478098
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Externe factoren?
Ook. Ik trek deze wereld af en toe slecht en ben een piekeraar. En een kerel met slaapapneu doet ook weinig goeds.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')