abonnement Unibet Coolblue
pi_209445518
Ben de eerste die grif toegeeft dat ik vrij weinig begrijp van het belastingstelsel.
Maar op 31 Januari heb ik een brief via de site van de belastingdienst dienst ontvangen, na het inloggen met DigiD.

Het betrof een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2023, al ingevuld en wel op basis van mijn gegevens van 2021.
Maar nu ik mijn administratie even aan het doen ben realiseer ik mij dat mij dat nog nooit eerder is overkomen.
Loopt er iets verkeerd? is dit ongebruikelijk?

Ieder jaar doe ik aangifte rond half April en krijg dan bericht.
Vorig jaar kreeg ik bijvoorbeeld bericht in Oktober wbt mijn aangifte voor het jaar 2021.
En dan drie maanden later alweer een brief maar dan over 2023.


Het is duidelijk.. ik begrijp er vrij weinig van.
Kan iemand dit voor mij duiden?
pi_209445717
je hebt nooit eerder een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangen en je hebt deze ook niet aangevraagd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209445749
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 20:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
je hebt nooit eerder een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangen en je hebt deze ook niet aangevraagd?
Nee nog nooit.
pi_209446028
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 20:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
je hebt nooit eerder een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangen en je hebt deze ook niet aangevraagd?
Kan gebeuren. Zolang je alleen maar ieder jaar terug krijgt gaat de belastingdienst je geen voorlopige aanslagen toesturen. Maar als je bij moest betalen bij je aangifte die je zelf gedaan hebt, zijn ze er daarna een volgend jaar snel bij om met een voorlopige aanslag. Ik moest in 2020 over 2019 flink bij betalen vanwege een leuk bedrag aan ontslagvergoeding, en ook over 2020 moest ik nog iets bij betalen (minder hra en hoger vermogen vanwege die ontslagvergoeding). Vervolgens ontving ik begin 2022 een voorlopige aanslag op basis van mijn definitieve aanslag 2020. Alleen was mijn situatie veranderd waardoor ik in 2022 niet bij zou hoeven betalen, dus gelijk een wijziging aangevraagd en werd het bedrag van de nieuwe aanslag ¤0.

Heel wat jaren eerder had ik dit ook eens gehad toen ik nog in mijn vorige woning woonde. Ieder jaar een beetje minder hra en meer spaargeld waardoor ik op een gegeven moment op het punt kwam dat ik bij moest betalen. Vervolgens een voorlopige aanslag jaar erna ontvangen, maar situatie toen intussen veranderd omdat ik een andere duurdere woning had gekocht met een hogere hypotheek waar ook een deel spaargeld in was gaan zitten, dus bezwaar gemaakt en aanslag aangepast naar ¤0
pi_209446201
quote:
Waarom krijg ik ongevraagd een voorlopige aanslag 2023? En wat moet ik ermee?
We kunnen steeds vaker van tevoren inschatten hoeveel inkomstenbelasting u moet betalen in het komende jaar. Daarom sturen we u in januari al een voorlopige aanslag over 2023.

Dat doen we ongevraagd. Het voordeel is dat u bij uw definitieve aanslag over 2023 zo weinig mogelijk hoeft bij te betalen.

Misschien vindt u het raar dat u al belasting moet betalen over 2023
Toch is dat niet zo gek. Want veel mensen betalen al belasting in het belastingjaar zelf. Zonder dat zij daarbij stilstaan.

Dat zit zo. Krijgt u loon of een uitkering? Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt dan iedere maand al belasting in en betaalt deze voor u aan ons.

Hebt u andere inkomsten dan loon of een uitkering? Of hebt u vermogen, zoals spaargeld of aandelen? Ook dan zult u in hetzelfde jaar al belasting gaan betalen. Met een voorlopige aanslag.

Controleer uw voorlopige aanslag.
Kloppen de gegevens van uw voorlopige aanslag? Dan moet u de aanslag betalen.

U kunt kiezen hoe:

in maximaal 11 termijnen
Het bedrag van de 1e termijn moet vóór 1 maart 2023 bij ons binnen zijn.
in 1 keer
Als het hele bedrag vóór 1 maart 2023 op onze rekening staat, krijgt u korting.
Zijn de gegevens van uw voorlopige aanslag onjuist?
Wijzig dan uw voorlopige aanslag met het online formulier ‘Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2023’ in Mijn Belastingdienst. Geef de juiste gegevens door. Weet u die nog niet? Schat ze dan.
https://www.belastingdien(...)n-voorlopige-aanslag
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zaterdag 10 juni 2023 @ 12:02:53 #6
189961 ex
aperture science
pi_209462483
Wel knap dit:

quote:
Hebt u andere inkomsten dan loon of een uitkering? Of hebt u vermogen, zoals spaargeld of aandelen? Ook dan zult u in hetzelfde jaar al belasting gaan betalen. Met een voorlopige aanslag.
Ik wist dat de Nederlandse box 3 belasting gebaseerd was op leugens maar, dat de belastingdienst al in de toekomst kan kijken wat voor rendement ik behaal over het jaar wat net begonnen is vind ik wel heel knap :+
The cake is a lie!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')