abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 8 juni 2023 @ 08:26:39 #1
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_209439041
Hoi,

Bestaat zoiets? ik vind alleen maar fietsen dakdragers voor max 20KG.
Ik wil een surron kopen (electrische crossbrommer achtig ding) en deze wil ik vervoeren op mijn auto.
Ik heb geen trekhaak dus een twinnyload achterop de auto gaat niet.

Een surron is incl accu 55 KG en zonder 10KG lichter.

Iemand een idee?
kusjes
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_209439858
Heeft te maken met de maximale dakbelasting van een auto denk ik. Je imperiaal en dakdragers wegen ook nog wat, zeker als er zo'n zware fiets op moet, moet de drager ook redelijk stevig zijn. Een dak kan niet vaak veel meer dan 70/80kg hebben, voor zover ik heb gezien. Die combinatie wordt dus erg lastig. Trekhaak installeren is overigens de fijnste manier om wel te rijden met fietsen, 10x liever zware fiets achterop dan op je dak.
  donderdag 8 juni 2023 @ 10:58:19 #3
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_209440116
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 10:27 schreef jakob558 het volgende:
Heeft te maken met de maximale dakbelasting van een auto denk ik. Je imperiaal en dakdragers wegen ook nog wat, zeker als er zo'n zware fiets op moet, moet de drager ook redelijk stevig zijn. Een dak kan niet vaak veel meer dan 70/80kg hebben, voor zover ik heb gezien. Die combinatie wordt dus erg lastig. Trekhaak installeren is overigens de fijnste manier om wel te rijden met fietsen, 10x liever zware fiets achterop dan op je dak.

Maar als dit lukt, waarom bestaan er dan geen fietsendragers die meer dan 20KG kunnen dragen?
en ik heb ook een auto.
pi_209440333
quote:
Maar als dit lukt, waarom bestaan er dan geen fietsendragers die meer dan 20KG kunnen dragen?
Omdat daar geen vraag naar is, omdat fietsen niet zo zwaar zijn.
En er maar weinig mensen zijn die interesse hebben om een crossmotor op het dak van hun auto te tillen.

Ik neem overigens ook aan dat de wielen van zo'n crosser te breed zijn voor een normale fietsendrager, dus je zult naar een meer custom oplossing moeten zoeken
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  donderdag 8 juni 2023 @ 11:43:58 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_209440434
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 11:27 schreef gianni61 het volgende:

[..]
Omdat daar geen vraag naar is, omdat fietsen niet zo zwaar zijn.
En er maar weinig mensen zijn die interesse hebben om een crossmotor op het dak van hun auto te tillen.

Ik neem overigens ook aan dat de wielen van zo'n crosser te breed zijn voor een normale fietsendrager, dus je zult naar een meer custom oplossing moeten zoeken
:(
en ik heb ook een auto.
pi_209441539
quote:
15s.gif Op donderdag 8 juni 2023 10:58 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ja, dat ziet er veilig uit. Dat het hier lukt, wil niet zeggen dat deze auto's zonder structurele schade aan het dak rijden.. Natuurlijk is er een marge, maar dat heeft met veiligheid te maken.
pi_209449203
Maximale dak belasting kun je opvragen bij de autofabrikant als het al niet in het instructieboekje staat. Meestal samen met gewicht drager ga je er overheen met een zware E-bike. En je tilt je natuurlijke iedere keer het apezuur met zo'n onhandig ding het dak op en af te slepen. Geen idee eigenlijk over de wetgeving, maar fietsfabrikant Gazelle geeft op website aan "E-bike mag niet op de dakdrager".

En ook al laat je trekhaak monteren dan nog, standaard trekhaak voor meeste auto's, dus normaal rijbewijs en wat je daarmee mag trekken en de maximale treklast van de auto zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de drager.

En is je auto qua constructie wel geschikt om daar een trekhaak te monteren die dit aankan. Meeste motordragers achterop de auto staan dan ook niet op de trekhaak. Zijn vaak custom made bevestigt aan het chassis. Je vindt ze soms wel te koop zo'n crossmotorfiets drager maar dan mag je ze officieel nog niet zo gebruiken i.v.m eerder genoemde maximale kogeldruk. De fabrikant van de drager is niet verantwoordelijk voor de correcte montage. En mag het verkopen, jij moet weten of je het wel of niet op de trekhaak kunt zetten met een zware motorfiets.

Wordt je bij overschrijding van de weg geplukt kun je de motor laten staan of niet verder rijden.

Dan kom je dus op zo'n lastdrager uit mits het onder de auto kan worden geschroefd.
https://www.reimo.com/nl/(...)rn-basisdrager-800mm

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 09-06-2023 08:13:00 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')