Maximale dak belasting kun je opvragen bij de autofabrikant als het al niet in het instructieboekje staat. Meestal samen met gewicht drager ga je er overheen met een zware E-bike. En je tilt je natuurlijke iedere keer het apezuur met zo'n onhandig ding het dak op en af te slepen. Geen idee eigenlijk over de wetgeving, maar fietsfabrikant Gazelle geeft op website aan "E-bike mag niet op de dakdrager".
En ook al laat je trekhaak monteren dan nog, standaard trekhaak voor meeste auto's, dus normaal rijbewijs en wat je daarmee mag trekken en de maximale treklast van de auto zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de drager.
En is je auto qua constructie wel geschikt om daar een trekhaak te monteren die dit aankan. Meeste motordragers achterop de auto staan dan ook niet op de trekhaak. Zijn vaak custom made bevestigt aan het chassis. Je vindt ze soms wel te koop zo'n crossmotorfiets drager maar dan mag je ze officieel nog niet zo gebruiken i.v.m eerder genoemde maximale kogeldruk. De fabrikant van de drager is niet verantwoordelijk voor de correcte montage. En mag het verkopen, jij moet weten of je het wel of niet op de trekhaak kunt zetten met een zware motorfiets.
Wordt je bij overschrijding van de weg geplukt kun je de motor laten staan of niet verder rijden.
Dan kom je dus op zo'n lastdrager uit mits het onder de auto kan worden geschroefd.
https://www.reimo.com/nl/(...)rn-basisdrager-800mm[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 09-06-2023 08:13:00 ]