quote:Het NK Slowbiken: zo traag mogelijk op de fiets over 11 meter
Bij wedstrijden is het vaak de bedoeling om iets zo snel mogelijk te doen, maar dat was in Dordrecht dit weekend wel anders. Bij de voorronde van het Nederlands Kampioenschap Slowbiken deed je juist goede zaken als je zo lang mogelijk deed over een parcours van elf meter. De sport staat niet bekend om veel actie, want het draait volledig om balans en concentratie. "Het is een stukje onthaasten en genieten."
De spelregels zijn simpel: zo langzaam mogelijk een parcours van elf meter afleggen op een fiets, zonder af te stappen of achteruit te fietsen. "Het wereldrecord staat op drie uur en twee seconden, dan sta je bijna helemaal stil. Het is dan ook moeilijk om naar te kijken, want dan val je een beetje in slaap", zegt organisator Hans lachend tegen RTV Dordrecht.
RTV Dordrecht-verslaggever Corrado Francke deed ook een poging. Hij startte goed en leek zelfs onderweg naar een dagrecord, maar strandde in het zicht van de haven doordat hij met zijn voet op de grond terecht kwam. Carlos deed het een stukje beter: met een tijd van 1 minuut en 14 seconden plaatste hij zich voor de finale van het NK. In de 55+-categorie scoorde Simon het beste met 43 seconden, terwijl Levi met een knappe tijd van 55 seconden de kinderklasse won.
Fietsfestival
Het slowbiken was onderdeel van het Fietsfestival, georganiseerd op Wereld Fietsdag. "Het doel is vooral plezier, we willen laten zien dat fietsen ook gezellig kan zijn", zegt William Nederpelt namens de Fietsersbond. "Ik zie iedereen enthousiast en vrolijk zijn, wat wil je nog meer?" Wethouder Rik van der Linden hoopt dat nog meer Dordtenaren voor de fiets kiezen door dit evenement. "Fietsen is veilig en gezond en het helpt enorm om de stad bereikbaar te houden."
Ja precies, die heeft geen freewheel, dus dan is er geen kunst aan.quote:Op woensdag 7 juni 2023 14:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daar kun je toch ook een beetje mee achteruit rijden denk ik?
Twee zijwieltjes lijkt me dan een stuk minder complex.quote:Op woensdag 7 juni 2023 16:38 schreef nixxx het volgende:
Gewoon een fiets maken met een groot en zwaar vliegwiel dat je met een handbediende koppeling bijv op toeren kunt houden. Kun je niet omvallen, winst gegarandeerd!
Hehe inderdaad, het KISS principe, keep it simple, stupid.quote:Op woensdag 7 juni 2023 17:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
Twee zijwieltjes lijkt me dan een stuk minder complex.
En dan genoeg brood en koffie meenemen in een zijtas zodat je het heel lang vol kan houden.
[ afbeelding ]
Die heb jij dus net gescoord begrijp ikquote:Op woensdag 7 juni 2023 18:59 schreef myShizzle het volgende:
...en dan als org niet slowbiking.nl/slowbiken.nl/slowbike.nl geregistreerd hebben...
Zo is dat 🤫quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:03 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die heb jij dus net gescoord begrijp ik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |