abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 5 juni 2023 @ 14:25:19 #1
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209409401
Stel je voor; streamer uit Canada gaat naar landen om te streamen in een Schengenland. Is dat dan werk?
pi_209409562
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:25 schreef xzaz het volgende:
Stel je voor; streamer uit Canada gaat naar landen om te streamen in een Schengenland. Is dat dan werk?
ik weet niet of 'streamen' werkelijk werk is, maar als je ervoor betaald wordt geld dat wel als inkomen uit arbeid ...

dat zal dan verder onder inkomstenbelasting van het land vallen waar het werk uitgevoerd wordt (de fysieke locatie).
wel heeft bv Canada met alle schengen-landen een belastingverdrag waardoor inkomsten niet dubbel belast worden, als iemand daarover ergens anders al belasting betaald heeft (zie bv https://wetten.overheid.nl/BWBV0002457/1999-01-15 )
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 5 juni 2023 @ 14:46:22 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209409701
Ja.

Hij zal een visum voor werk moeten aanvragen, en niet toeristisch. Afhankelijk van het land van herkomst.

Afhankelijk van de mate, en duur, zal het wel loslopen als er een toeristisch visum is aangevraagd overigens, maar het blijft werk als die persoon zijn geld verdient met het maken van content en dat te streamen.

Qua inkomen is het vrij simpel.

Eventueel inkomen zal gewoon via streamingplatform X binnen komen dan, en de streamer hoeft natuurlijk daarover niet in elk aangedaan land apart een aangifte IB in te vullen .... 'donaties' idem. De streamer woont, en betaalt, belasting in Canada. Er is geen Nederlandse werkgever tenslotte, en dus ook niks af te dragen. Zie bijv. verstappen, die heeft Monaco gekozen als land waarin hij woont met een reden. Die vult ook niet in elk land bij elke race een lokaal IB formuliertje in.
Dum de dum
pi_209409887
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:25 schreef xzaz het volgende:
Stel je voor; streamer uit Canada gaat naar landen om te streamen in een Schengenland. Is dat dan werk?
Deze bijvoorbeeld. Maar die zitten regelmatig in een andere locatie. Nu minimaal een half jaar in het Schengen gebied. Ik neem aan dat in ieder geval hij als Canadees inwoner te boek staat en daar dus belasting betaald. Zij is van Haiti en ondanks getrouwd te zijn was een longstay visum voor haar nog best lastig terwijl het voor hem een formaliteit was.
pi_209411525
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:25 schreef xzaz het volgende:
Stel je voor; streamer uit Canada gaat naar landen om te streamen in een Schengenland. Is dat dan werk?
In Nederland wel, andere Schengenlanden kunnen verschillen. De streamer is fysiek in Nederland aanwezig, doet daar z'n werk en verdient er inkomen mee. Dat dit inkomen misschien volledig door buitenlanders (Twitch of Youtube of hun viewers) wordt betaald, verandert daar vziw niets aan. Een Nederlandse programmeur die in Nederland online voor een Amerikaans bedrijf werkt, moet immers ook belasting betalen over z'n inkomen.

Als de belasting minder dan 49 euro zou zijn, dan mag je het laten zitten...
https://www.belastingdien(...)s-belastingplichtige

Als de streamer een paar dagen in Nederland is, dan kan ik me voorstellen dat deze als toerist binnenkomt. Je roept anders wel een enorme papierwinkel over je af voor relatief kleine bedragen, tenzij het over xQc hebt.
  maandag 5 juni 2023 @ 17:48:49 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209411707
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:30 schreef jaco het volgende:

[..]
In Nederland wel, andere Schengenlanden kunnen verschillen. De streamer is fysiek in Nederland aanwezig, doet daar z'n werk en verdient er inkomen mee. Dat dit inkomen misschien volledig door buitenlanders (Twitch of Youtube of hun viewers) wordt betaald, verandert daar vziw niets aan. Een Nederlandse programmeur die in Nederland online voor een Amerikaans bedrijf werkt, moet immers ook belasting betalen over z'n inkomen.

Als de belasting minder dan 49 euro zou zijn, dan mag je het laten zitten...
https://www.belastingdien(...)s-belastingplichtige

Als de streamer een paar dagen in Nederland is, dan kan ik me voorstellen dat deze als toerist binnenkomt. Je roept anders wel een enorme papierwinkel over je af voor relatief kleine bedragen, tenzij het over xQc hebt.
Dus, als ik eem collega uit Taiwan en eentje uit Amerika hier uitnodig voor een weekje werken. Beiden werkzaam voor een niet Nederlands bedrijf.

Dan moeten die een week inkomstenbelasting in NL betalen?

:')
Dum de dum
pi_209412097
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:48 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dus, als ik eem collega uit Taiwan en eentje uit Amerika hier uitnodig voor een weekje werken. Beiden werkzaam voor een niet Nederlands bedrijf.

Dan moeten die een week inkomstenbelasting in NL betalen?

:')
als er geen verdragen zijn dan moet elke minuut fysiek werken in een ander land worden belast tegen het belastingstelsel van dat land.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209412519
Schengen of niet-Schengen zal er trouwens weinig mee te maken hebben. Schengen regelt alleen het vrije verkeer van personen. Het zal eerder om het verschil EU/niet-EU gaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_209414015
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:51 schreef stavromulabeta het volgende:
Schengen of niet-Schengen zal er trouwens weinig mee te maken hebben. Schengen regelt alleen het vrije verkeer van personen. Het zal eerder om het verschil EU/niet-EU gaan.
Euh, vrij verkeer van personen is een EU dingetje. Schengen is wel of geen paspoort controle aan de grens. Zijn twee verschillende dingen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_209414207
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:30 schreef miro86 het volgende:

[..]
Euh, vrij verkeer van personen is een EU dingetje. Schengen is wel of geen paspoort controle aan de grens. Zijn twee verschillende dingen.
I stand corrected. Maar dan nog: de regelgeving rondom werken zal eerder afhangen van EU/geen EU dan Schengen/geen Schengen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 5 juni 2023 @ 21:19:58 #11
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209414643
Bedankt allen interessant
  maandag 5 juni 2023 @ 21:26:23 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209415262
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:48 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dus, als ik eem collega uit Taiwan en eentje uit Amerika hier uitnodig voor een weekje werken. Beiden werkzaam voor een niet Nederlands bedrijf.

Dan moeten die een week inkomstenbelasting in NL betalen?

:')
Als jij voor een week iemand over laat komen koop je gewoon een dienst lijkt mij. Die mensen hebben dan niets met de NL belasting te maken.

Verder geld dat iemand belasting moet betalen in het land waar het meeste inkomen wordt verdient. Dus als je Als Nederlander in Duitsland woont en voornamelijk in België aan het werk bent dan betaal je dus inkomstenbelasting in België.
  maandag 5 juni 2023 @ 22:02:43 #14
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209415271
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:25 schreef xzaz het volgende:
Stel je voor; streamer uit Canada gaat naar landen om te streamen in een Schengenland. Is dat dan werk?
Hangt af waar die inkomsten vandaan komen.
Als hij van TikTok gewoon betaald krijgt vanuit TikTok Canada is daar z'n werk.

Ik ken toevallig enkele Amerikaanse Disney Park streamers en die krijgen betaald vanuit TikTok USA.
Ja ze nemen wel op in bijvoorbeeld Frankrijk maar hun inkomsten komen in de US.

Maar dat is hun inkomsten bron natuurlijk.
Ze voeren wel activiteiten uit in Parijs... interessant casus

[ Bericht 20% gewijzigd door nils7 op 05-06-2023 22:07:57 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 6 juni 2023 @ 00:04:37 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209416374
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 22:02 schreef qajariaq het volgende:
Als jij voor een week iemand over laat komen koop je gewoon een dienst lijkt mij. Die mensen hebben dan niets met de NL belasting te maken.
Als er geen belastingverdrag is, dan is dat dus niet zo. Is het er wel dan is er de 183 dagen regel, zie mijn 1e link hierboven.

Dan huur je overigens wel volk in uit shitholes, mgoe, het kan dus wel. De landen die overblijven zijn denk ik ook landen vanwaar je niet zomaar NL mag bezoeken (visumplichtig zijn dus).

https://www.nederlandwere(...)rland/verdragslanden

En in mijn geval huur ik niks in, zijn gewoon collegas van BVs die eigendom zijn van dezelfde eigenaar. Het is soms handiger om bij productie aanwezig te zijn, of juist in persoon te vergaderen.
Dum de dum
pi_209416903
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:48 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dus, als ik eem collega uit Taiwan en eentje uit Amerika hier uitnodig voor een weekje werken. Beiden werkzaam voor een niet Nederlands bedrijf.

Dan moeten die een week inkomstenbelasting in NL betalen?
Ik meen van niet. Je quote hierboven terecht de 183-dagenregeling, er vanuit gaande dat aan de drie voorwaarden wordt voldaan.

In de 183-dagenregeling is sprake van een werkgever en werknemer. De OP vraag gaat daarentegen over een streamer. Ik ga er vanuit dat een influencer een zelfstandige ondernemer is. Voor zover ik weet is de Youtube - streamer niet gedefinieerd als werkgever - werknemer. Maar het kan natuurlijk zijn dat de streamer er een bedrijf tussen heeft gezet en in dienst is van dat bedrijf.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 13:18:53 #17
189961 ex
aperture science
pi_209419696
Veel landen hebben hiervoor een soort 'zakelijke bezoekers regeling' waardoor je niet direct belasting hoeft af te dragen als je er 'voor je werk op bezoek bent'. Dit gebeurd voor grote bedrijven ook massaal, en het is wel belangrijk dat je het aantal dagen goed in de gaten houd als bezoeker, je kan namelijk zomaar worden aangemerkt als lokale belastingbetaler (bv voor Ierland is het 60 dagen).

Visum technisch eigenlijk hetzelfde.. Zodra je werkt heb je een werk visum nodig maar.. Genoeg zakelijk bezoek vind plaats op bv een ESTA.. "I'm here for meetings and training" terwijl als je een regel code tikt je eigenlijk een werk visum nodig hebt in de VS..

Lang verhaal kort, je hebt de 'regels' en de REGELS en het is per land verschillend. Zolang je maar belasting betaald in het land waar je echt werkt en woont zit het meestal wel ok zolang het niet te veel gaat lijken op echt lokaal werken.

quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:30 schreef jaco het volgende:
Een Nederlandse programmeur die in Nederland online voor een Amerikaans bedrijf werkt, moet immers ook belasting betalen over z'n inkomen.
Dat komt omdat die z'n wereldinkomen moet opgeven in NL en via het belastingverdrag dan geregeld wordt waar je het betaald, US direct connected income hoor je alsnog daar te betalen. Zo heb ik vorig jaar over 30% van m'n inkomen alsnog Amerikaanse belasting betaald omdat het 'direct connected' was, in NL heb ik hier vrijstelling voor gekregen tijdens m'n aangifte.

Iemand die hier tijdelijk is hoeft z'n wereld inkomen niet op te geven, alleen inkomen wat als bron Nederland heeft, hoe je dat weer definieert weet ik ook niet 100% zeker.
The cake is a lie!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')