abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 5 juni 2023 @ 10:36:47 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209407120
quote:
Dramatisch jaar voor vlinders, hommels en bijen: 'Planten worden niet bestoven'



Een kwart minder vlinders, half zo veel hommels en in sommige natuurgebieden lijken zweefvliegen vrijwel volledig te ontbreken. Tellers maken zich grote zorgen over een opvallend slecht jaar voor bestuivende insecten. En inmiddels lijkt zelfs een punt bereikt dat veel planten niet bestoven worden.
Bioloog Kars Veling van de Vlinderstichting is dé vlinderexpert van Nederland. Dus toen hij in mei op Twitter zijn zorgen uitte over de kleine aantallen die hij aantrof in de Nederlandse natuur, was dat een eerste alarmbel.

Maar, zo weet Veling als geen ander: anekdotisch bewijs is flinterdun. Iedereen kan wat roepen. Daarom bestaat sinds 1992 een landelijk meetnetwerk, voor het monitoren van dagvlinders. Jaar in jaar uit lopen tellers in de lente en de zomer elke week dezelfde routes; ruim zevenhonderd in totaal.

Op 30 mei werd de voorjaarstelling afgerond. De maandag gepresenteerde resultaten bevestigen de vrees van Veling: het aantal waargenomen dagvlinders lag in maart, april en mei zo'n 20 tot 30 procent onder het gemiddelde van de laatste jaren.

Vlinders nemen al tientallen jaren af, net als bijen
Daarmee dreigt 2023 een extra slecht jaar te worden. Want de trend is op zichzelf al een dalende lijn: het aantal dagvlinders is de afgelopen dertig jaar bijna gehalveerd. Sinds 1890 is de vlinderstand zelfs met "tenminste 84 procent" afgenomen.

Hoe zit het dan met andere vliegende bestuivers? Er is één andere soortgroep die ook met een vast meetwerk structureel wordt gemeten: hommels.

En ook hommels lijken dit jaar een slechte start te maken, zegt Johan van 't Bosch van kenniscentrum voor insecten EIS. "Eind mei werden er maar half zoveel hommels waargenomen als de afgelopen jaren."

Extreme droogte laat sporen na
Bestuivingsonderzoeker Constant Swinkels van de Radboud Universiteit heeft nog hoop dat tegenvallende waarnemingen in het vroege voorjaar kwamen doordat insecten zich tijdens regen en kou schuilhielden.

Een natte maart en april kunnen inderdaad een rol gespeeld hebben, zegt hommelexpert Martijn Kos van EIS. Maar hij denkt toch vooral aan een vertraagd effect van de extreem droge zomer van afgelopen jaar. Het aanbod van nectar en stuifmeel nam toen af. "Dus werden er waarschijnlijk minder hommelkoninginnen geproduceerd", zegt Kos. Die moeten in het voorjaar erna een nieuwe kolonie starten.

Ook Veling denkt dat de extra tik de zeer droge zomer was. "De heel vroege soorten, zoals oranjetipje en citroenvlinder, deden het dit jaar juist goed. Maar die waren vorig jaar in juni al klaar met hun levenscyclus." Dus voor de droogte ernstig werd.

Lentevlinders die in de zomer moesten zien te overleven als rups, gingen sterk achteruit. "Zo zien we veel minder klein koolwitje en klein geaderd witje. En ook kleine vos, kleine vuurvlinder en het landkaartje hebben een heel slecht jaar."

'Schrikbarend stil': op sommige plekken vliegt bijna niets
Andere waarnemers vrezen dat naast vlinders en hommels nog meer insectengroepen een slecht jaar hebben. Zo lijkt het droevig gesteld met zweefvliegen, zegt Eduard Peter de Boer, van ecologisch bureau Fauna X.

Hij deed onlangs een telling in Natura 2000-gebied de Drents-Friese Wold. "Eind mei is normaal de toptijd voor zweefvliegen. We hadden zon en geen gebrek aan nectarrijke bloemen. Maar de oogst was welgeteld vijf stuks!" Dat is uitzonderlijk weinig, laat De Boer weten aan NU.nl. "Het is dit jaar schrikbarend stil."

Dat beeld wordt bevestigd door Cyril Liebrand van ecologisch bureau Eureco. Hij werkt mee aan plantenonderzoek op bloemrijke rivierdijken. "Ik vraag daar aan mensen: kijk eens om je heen, zie je iets? Nul komma nada. Ik schrik daar echt van."

Hij vroeg op LinkedIn naar de ervaringen van andere waarnemers. De reacties stroomden binnen uit heel Nederland, en ook uit België en Duitsland. "Ik schat tweehonderd à driehonderd mensen, steeds met diezelfde bevestiging: er vliegt dit jaar bijna niks."

Wat zijn bestuivende insecten en waarom zijn ze belangrijk?
-Bestuivende insecten vliegen van bloem naar bloem. Ze drinken daar nectar en verzamelen stuifmeel.
-Het gaat om dagvlinders, nachtvlinders, wilde bijen (waaronder hommels), zweefvliegen en ook specifieke kevers. In totaal komen in Nederland een paar duizend soorten bestuivende insecten voor.
-Deze insecten zijn een onmisbare schakel in de voortplanting van planten. Die kunnen vaak pas zaden en vruchten vormen als bloemen bevrucht zijn met het stuifmeel uit een andere bloem. Ook de menselijke voedselvoorziening is hiervan afhankelijk.
-Vanwege het zeer grote aantal planten is ten eerste een zeer groot aantal bestuivende insecten nodig. Daarnaast is variatie belangrijk. Veel planten en bestuivers zijn van specifieke soorten afhankelijk.

Typische junivlinders zijn inmiddels uitgestorven
Hoe zal dit jaar verder verlopen voor de vliegende bestuivers? "De meeste lentevlinders zijn nu uitgevlogen", zegt Veling. "Een of twee soorten kunnen het nog wat rekken en misschien nog iets toenemen, zoals het icarusblauwtje en het hooibeestje."

Daarna volgt wat vlinderwaarnemers tegenwoordig de 'junidip' noemen. In landen om ons heen bestaat die niet, en ook in Nederland vlogen vroeger in juni specifieke vlindersoorten. Bijvoorbeeld de rode vuurvlinder en de moerasparelmoervlinder. "Maar dat zijn soorten die afhankelijk zijn van bloeiende graslanden, en die zijn in Nederland zo ver achteruitgegaan dat ze hier al zijn uitgestorven", zegt Veling.



Voor de hommels is Van 't Bosch nog niet direct heel bezorgd. Omdat hommels kolonievormende bijen zijn, kunnen ze in de zomermaanden nog herstellen. Maar dan zullen ze een ruim voedselaanbod nodig hebben - en niet weer een wekenlange droogte. Kijkend naar de klimaatverwachtingen voor de toekomst en ook de start van juni dit jaar, bestaan op dat vlak weinig garanties meer.

Liebrand zegt zich toch grote zorgen te maken: "Heel veel planten zijn afhankelijk van bestuiving. Maar ik zie geen bestuiving plaatsvinden. Ik hoop dat er partijen zijn die kijken naar de oorzaken en dit serieus oppakken."

https://www.nu.nl/klimaat(...)n-niet-bestoven.html
-------------------------------------

Wat een naar nieuws :'( :'( Ik heb dit jaar inderdaad nog geen vlinder gezien. En dat terwijl het normaalgesproken hier krioelt van rupsen en vlinders -O- Libellen ook niet trouwens. Bijen vliegen hier wel vrolijk rond :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 5 juni 2023 @ 10:52:19 #2
3542 Gia
User under construction
pi_209407265
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
-------------------------------------

Wat een naar nieuws :'( :'( Ik heb dit jaar inderdaad nog geen vlinder gezien. En dat terwijl het normaalgesproken hier krioelt van rupsen en vlinders -O- Libellen ook niet trouwens. Bijen vliegen hier wel vrolijk rond :Y
Vlinderseizoen begint pas echt in juli. Maar er waren inderdaad weinig bijen en hommels. Wij proberen zoveel mogelijk te doen voor de insecten, o.a. hommelhotels gemaakt, bloeiende planten er omheen en nu maar hopen dat het volgend jaar beter wordt. Maar we krijgen weinig kersen, geen appels, geen pruimen, maar wel een aantal peren. En de vijg, pfff, staan er nu al 50 aan, niet normaal.
pi_209407282
En wat gaat de hart-en-vaatziekten mevrouw van de BBB hieraan doen?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_209407295
Het zou me logisch lijken dat dit wel eens door het natte voorjaar zou kunnen komen.
  maandag 5 juni 2023 @ 11:00:12 #5
3542 Gia
User under construction
pi_209407307
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:58 schreef Dutchguy het volgende:
Het zou me logisch lijken dat dit wel eens door het natte voorjaar zou kunnen komen.
Te koud en te nat. En ik hoop maar dat het alleen daar aan ligt.
pi_209407358
Allemaal onze schuld. Neem maatregelen! Gooi die prijzen omhoog!
pi_209407378
Nou, als ik in mijn tuin kijk dan zitten ze blijkbaar allemaal hier.

Hommels, bijen, libelles,maar vlinders in mindere mate idd.

Veel vogels ook dit jaar. Krioelt hier van de pimpelmezen en koolmezen. Is ook jaren anders geweest.
  maandag 5 juni 2023 @ 11:10:34 #8
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209407382
Insert hier je interview oid van een gemiddelde BBB'er die iets zegt over dat hij/zij toch wel 10 vliegende insecten heeft gezien toen hij/zij achterin de tuin zat en dat het allemaal best wel mee valt.
Dat het strontvliegen waren, achja dat maakt niet uit. Insecten zijn insecten. De bramen zaten immers vol met beestjes!

Lekker glysofaat blijven spuiten mensen! Niets aan de hand joh.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209407383
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:58 schreef Dutchguy het volgende:
Het zou me logisch lijken dat dit wel eens door het natte voorjaar zou kunnen komen.
En het jaar erna als lul op een drumstel reden natuurlijk door het warme voorjaar. :s)

Het zogenaamde koude voorjaar was het normale voorjaar tot de jaren 90 toendertijd stikte het nog van de insecten.
pi_209407393
twitter

twitter

twitter

twitter
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  maandag 5 juni 2023 @ 11:14:34 #11
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209407397
Ik heb op mijn balkon ook amper insecten gezien. Normaal gesproken komt er nog wel eens een hommel voorbij vliegen, maar dit jaar amper wat.

De pimpelmeesjes die een nest op mijn balkon hadden zijn voornamelijk gevoerd met larves. Ook als ik buiten in de natuur loop, vliegt er maar weinig rond.

Ik zou zeggen: betegel en asfalteer nog meer, gooi er nog maar wat glysofaat en ander vergif tegenaan. Eet nog een extra stukje vleesch ^O^
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209407444
quote:
5s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:54 schreef xpompompomx het volgende:
En wat gaat de hart-en-vaatziekten mevrouw van de BBB hieraan doen?
Gewoon iedereen verplichten om een stal in de achtertuin te nemen.
Ze was namelijk bij boer Jos en daar vlogen wel veel zwaluwen bijen vlinders wespen rond :Y
Twiddel
pi_209407463
Ik doe wel mijn best in mijn tuin om het insect vriendelijk te maken.
Veel inheemse groentes expres laten doorschieten, onkruid laten groeien, eventuele hommel nesten niet weg halen, maar ik merk ook een verschil.

Wie kent niet die zomers van tientallen jaren geleden, waar je hele bek vol vliegjes zat als je een avondje ging fietsen?

Is toch wel minder laatste jaren ;(
Twiddel
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 juni 2023 @ 11:30:51 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209407490
Gelukkig al vrij veel vlinders in de tuin hier sinds een paar weken, met zo'n vlinderboekje erbij is dat eigenlijk best leuk :Y

Maar verder matig nieuws ja. Wel meer wespen en hornaars de laatste twee jaar ofzo, zo lijkt het :(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209407504
En vooral lekker doorgaan met zware landbouwgif. Goed voor die beestjes.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 5 juni 2023 @ 11:36:26 #16
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209407525
quote:
7s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:33 schreef HSG het volgende:
En vooral lekker doorgaan met zware landbouwgif. Goed voor die beestjes.
Je bedoelt gewasbeschermingsmiddelen toch? ;(
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209407568
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:36 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Je bedoelt gewasbeschermingsmiddelen toch? ;(
Is gif.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209407581
Hoho, niks aan de hand.

Vorige week zag Caroline van der Plas in haar tuin een hommel vliegen, dus waar hebben we het nou helemaal over?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 5 juni 2023 @ 11:47:10 #19
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209407590
quote:
7s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:44 schreef HSG het volgende:

[..]
Is gif.
Goh :+ Maar gewasbeschermingsmiddelen klinkt toch veel beter?
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209407629
Hier in de uiterwaarden zijn er anders genoeg hommels, libellen en vlinders.

Sinds 5 minuten geleden echter 1 vlinder minder (dat rijmt *O*) nadat mijn hond er een vakkundig uit de lucht heeft gehaald, als ware het een Patriot systeem.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209407797
Moet zeggen dat m'n tuin en grasveld ook nog niet echt op gang komt.
Klaver (dat ruimschoots aanwezig is in m'n gras) bloeit nog niet, bijvoorbeeld. En de boterbloemen zag ik deze week ook pas voor het eerst.
pi_209407942
Ondertussen werken de boeren fijn mee met de massaslachting omdat het mag.

Zeldzame vlinders weggemaaid op dijk: 'Hoe kan dit nou?'
pi_209408037
Slechts 1 Dagpauwoog en 1 Atalanta (maar die zijn meestal wat later) gespot dit seizoen. Wel volop Oranjetipjes, Citroenen en een paar Witjes gezien. Ook veel van die aan takken hangende rupsjes en 1 eikenprocessierups gezien.

Al dat klote-gemaai en die oranje akkers :(

Positief puntje; veel vleermuizen boven mijn tuin 's avonds. Hopelijk vinden zij genoeg voedsel!
pi_209408063
Was me ook al oogevallen. Ik kom hier vaak in wat een vlinderbos genoemd wordt. Maar dit jaar maar weinig vlinders nog.

Wel nog veel libelles, maar die bestuiven niet. En hebben veel minder prooi tot nu toe dit jaar.
pi_209408154
Hier vliegt heel veel rond.
Maar daar heb ik ook naar geplant. Daarnaast woon ik aan een stuk grondwat ongemaaid is en zo blijft. Dat trekt ook veel liefhebbers aan. Ik vind hetlemaal mooi.
Mensen hebben daar ook zelf invloed op ipv alleen maar te wijzen naar wiens schuld het is, kun je ook zelf actie ondernemen.

Een wilde tuin zie ik overigens ook 100x liever dan zo'n mat die echt op de mm gemaaid wordt omdat Karen dat netjes vindt.
Go hard or go home
  maandag 5 juni 2023 @ 12:50:17 #26
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209408184
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:58 schreef Dutchguy het volgende:
Het zou me logisch lijken dat dit wel eens door het natte voorjaar zou kunnen komen.
Nee, het is nogal per soort afhankelijk of een nat voorjaar wel of niet gewenst is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209408222
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:47 schreef Noek het volgende:
Hier vliegt heel veel rond.
Maar daar heb ik ook naar geplant. Daarnaast woon ik aan een stuk grondwat ongemaaid is en zo blijft. Dat trekt ook veel liefhebbers aan. Ik vind hetlemaal mooi.
Mensen hebben daar ook zelf invloed op ipv alleen maar te wijzen naar wiens schuld het is, kun je ook zelf actie ondernemen.

Een wilde tuin zie ik overigens ook 100x liever dan zo'n mat die echt op de mm gemaaid wordt omdat Karen dat netjes vindt.
Nou ja, een fiks stuk van het bos hier is aangelegd met het oog op insecten. Super gunstige flora.

Toch is het zelfs voor mijn ongeoefende oog opvallend rustig.
pi_209408226
Daar kun je inderdaad zelf een beetje aan meehelpen door bloemen en plantjes te zaaien of neer te zetten op balkon of tuin ipv alles betegelen.
Je kan zelfs gratis zaadjes krijgen als je er geen geld voor hebt of wil uitgeven. Even googlen op gratis zaadjes voor bijen en vlinders, tevens ook voor meer informatie. Doe er wat mee, zou ik zeggen.
  maandag 5 juni 2023 @ 12:56:18 #29
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209408244
quote:
7s.gif Op maandag 5 juni 2023 11:33 schreef HSG het volgende:
En vooral lekker doorgaan met zware landbouwgif. Goed voor die beestjes.
Als je door het platteland rijdt, dan zie je boerenweilanden waar geen bloemetje in staat. Eén groene vlakte. Je vraagt je toch af wat ze met die grond doen dat er alleen maar gras groeit.

De autobermen, waar de boeren van af blijven, staan dan wel weer vol met fluitenkruid en koolzaad.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_209408390
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:56 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Als je door het platteland rijdt, dan zie je boerenweilanden waar geen bloemetje in staat. Eén groene vlakte. Je vraagt je toch af wat ze met die grond doen dat er alleen maar gras groeit.

De autobermen, waar de boeren van af blijven, staan dan wel weer vol met fluitenkruid en koolzaad.
Dat is productie gras.
Dat gras wordt gezaaid en andere (Wilde) soorten worden bestreden.

Weilanden in nederland zijn vaak niet anders dan gewoon landbouw. Dat maisveld, die aardappelen of wat dan ook.
  maandag 5 juni 2023 @ 13:09:29 #31
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209408408
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:07 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Dat is productie gras.
Dat gras wordt gezaaid en andere (Wilde) soorten worden bestreden.

Weilanden in nederland zijn vaak niet anders dan gewoon landbouw. Dat maisveld, die aardappelen of wat dan ook.
Groene woestijnen waarbij het halve land is geïndoctrineerd dat het zo'n mooie landelijke en natuurlijke omgeving is _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209408440
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:09 schreef Dven het volgende:

[..]
Groene woestijnen waarbij het halve land is geïndoctrineerd dat het zo'n mooie landelijke en natuurlijke omgeving is _O_
Idd.

Mensen denken weiland is natuur.
Maar dat is het niet, het is echt hetzelfde als een veld met aardappelen.

Het ligt niet aan de grond, het ligt eraan dat ze enkel bepaalde gras soorten erop laten groeien.
Dat groeit daar niet vanzelf, dat wordt van zaad tot oogst beheert.
  maandag 5 juni 2023 @ 13:16:16 #33
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209408483
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:09 schreef Dven het volgende:

[..]
Groene woestijnen waarbij het halve land is geïndoctrineerd dat het zo'n mooie landelijke en natuurlijke omgeving is _O_
Ook wel groen asfalt genoemd. En het dan na gaan doen op hun eigen stukje grond _O_
Boos worden om elk sprietje mos, klaver of paardebloem.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209408565
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:16 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ook wel groen asfalt genoemd. En het dan na gaan doen op hun eigen stukje grond _O_
Boos worden om elk sprietje mos, klaver of paardebloem.
In de tuinen leggen we liever tegels of kunstgras je zult maar eens onderhoud moeten plegen op iets groens. De tuin die voor velen in Nederland als een must have bij het huis hoort. Maar iets nuttigs ermee doen is blijkbaar voor velen ook teveel werk. :')
  maandag 5 juni 2023 @ 13:28:36 #35
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209408645
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In de tuinen leggen we liever tegels of kunstgras je zult maar eens onderhoud moeten plegen op iets groens. De tuin die voor velen in Nederland als een must have bij het huis hoort. Maar iets nuttigs ermee doen is blijkbaar voor velen ook teveel werk. :')
Ja want je moet op je eigen stukkie grond wel in de zon kunnen bakken en vleesch verbranden op je bbq.
En dan hangen we aan de schutting een insectenhuisje en doen we hier en daar een pot neerzetten met zomerbloeiers.

Overigens woon ik in een gemeente met veel vrijstaande huizen. We hebben 3 smaakjes: zoveel mogelijk bestrating en/of worteldoek, grasveld alsof je een golfbaan bent inclusief elke dag sproeien, of ja laat maar groeien. De laatste versie is het mooiste en doet helemaal niets af aan het huis.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209408649
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:16 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ook wel groen asfalt genoemd. En het dan na gaan doen op hun eigen stukje grond _O_
Boos worden om elk sprietje mos, klaver of paardebloem.
Ik heb klaver ingezaaid in m'n gras :7
  maandag 5 juni 2023 @ 13:30:26 #37
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209408664
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb klaver ingezaaid in m'n gras :7
Wil je nu een award ofzo?
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 5 juni 2023 @ 13:31:24 #38
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209408673
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:28 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ja want je moet op je eigen stukkie grond wel in de zon kunnen bakken en vleesch verbranden op je bbq.
En dan hangen we aan de schutting een insectenhuisje en doen we hier en daar een pot neerzetten met zomerbloeiers.

Overigens woon ik in een gemeente met veel vrijstaande huizen. We hebben 3 smaakjes: zoveel mogelijk bestrating en/of worteldoek, grasveld alsof je een golfbaan bent inclusief elke dag sproeien, of ja laat maar groeien. De laatste versie is het mooiste en doet helemaal niets af aan het huis.
En dat laatste vinden mensen rommelig :')

Als ik een tuin zou hebben, dan zou ik het wel weten :Y Bijenzaad strooien en er verder niets aan doen *O*
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 5 juni 2023 @ 13:32:08 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209408681
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb klaver ingezaaid in m'n gras :7
Heb je nu allemaal kleine Klavertjes?

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209408688
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:28 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ja want je moet op je eigen stukkie grond wel in de zon kunnen bakken en vleesch verbranden op je bbq.
En dan hangen we aan de schutting een insectenhuisje en doen we hier en daar een pot neerzetten met zomerbloeiers.

Overigens woon ik in een gemeente met veel vrijstaande huizen. We hebben 3 smaakjes: zoveel mogelijk bestrating en/of worteldoek, grasveld alsof je een golfbaan bent inclusief elke dag sproeien, of ja laat maar groeien. De laatste versie is het mooiste en doet helemaal niets af aan het huis.
Dat is ook het lastige, er hangt een sociale druk om ieder stukje "onkruid" uit je tuin te verbannen en een grasveld te hebben waar je golf op kan spelen inderdaad.

Ik ben vrij lui in tuinieren, dus dat helpt al een beetje.
pi_209408694
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:30 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Wil je nu een award ofzo?
Dat komt ietwat verzuurd over.
Er zijn planten die het daar wel goed op doen.
  maandag 5 juni 2023 @ 13:34:35 #42
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209408699
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En dat laatste vinden mensen rommelig :')

Als ik een tuin zou hebben, dan zou ik het wel weten :Y Bijenzaad strooien en er verder niets aan doen *O*
En dat heeft allemaal ontzettend te maken met het verknipte natuurbeeld dat men heeft.
Heb dezelfde discussie hier in het park dat onderhevig is aan burgerparticipatie: waarom de bladeren tegenwoordig niet meer opgeruimd worden, het oogt zo rommelig. Of waarom er nog losse takken in het bos liggen.
Waarop ik altijd zeg: hoe rommeliger hoe beter. Geniet ervan!
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_209408729
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:34 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
En dat heeft allemaal ontzettend te maken met het verknipte natuurbeeld dat men heeft.
Heb dezelfde discussie hier in het park dat onderhevig is aan burgerparticipatie: waarom de bladeren tegenwoordig niet meer opgeruimd worden, het oogt zo rommelig. Of waarom er nog losse takken in het bos liggen.
Waarop ik altijd zeg: hoe rommeliger hoe beter. Geniet ervan!
Voor de tuin geldt dat absoluut ook.
In de heg zit ieder jaar een merelnest. Die merels scharrelen hun kevertjes en torretjes onder andere op tussen die stapeltjes bladeren. Je hoort dan ook vaak geritsel als ze er doorheen struinen.
pi_209408754
quote:
84s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Bijenzaad strooien en er verder niets aan doen *O*
Zou wel bijzonder zijn als er dan ineens bijen opkomen.
pi_209408816
En allejezus veel muggen die de natheid enorm kunnen waarderen hier.

Maar goed, allemaal huilen en naar boeren wijzen terwijl de mens kunstgras en stenen tuinen wil.
Help gewoon zelf eens mee.
Go hard or go home
  maandag 5 juni 2023 @ 13:44:16 #46
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_209408848
quote:
9s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:42 schreef Noek het volgende:
En allejezus veel muggen die de natheid enorm kunnen waarderen hier.

Maar goed, allemaal huilen en naar boeren wijzen terwijl de mens kunstgras en stenen tuinen wil.
Help gewoon zelf eens mee.
Boeren hebben 50% van het land in handen. Moet je nagaan wat hun invloed is op de insecten.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  maandag 5 juni 2023 @ 13:48:12 #47
3542 Gia
User under construction
pi_209408894
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:28 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ja want je moet op je eigen stukkie grond wel in de zon kunnen bakken en vleesch verbranden op je bbq.
En dan hangen we aan de schutting een insectenhuisje en doen we hier en daar een pot neerzetten met zomerbloeiers.

Overigens woon ik in een gemeente met veel vrijstaande huizen. We hebben 3 smaakjes: zoveel mogelijk bestrating en/of worteldoek, grasveld alsof je een golfbaan bent inclusief elke dag sproeien, of ja laat maar groeien. De laatste versie is het mooiste en doet helemaal niets af aan het huis.
Hier in de buurt ook veel parkeerplaatsen als achtertuin. En 's zomers maar klagen dat het zo heet wordt. Zet dan een lekker boom midden in je tuin, waar je onder kunt gaan zitten!
Wij hebben hier bij de huiskamer een terras, met verhoogde border en boom (mispel) en een kleiner terrasje bij de slaapkamer. De rest, 240 m2, is groen, deel bloementuin, deel wilde tuin en afgelopen week een stuk aangeplant in Japanse stijl, compleet met rode pergola. Moeten nog wat accesoires bij om het af te maken en dan maar groeien!!
Qua water hebben we bij het terras een bak van 1 bij 2,5. Halverwege de tuin een aardige vijver met waterloop. En in de japanse tuin een bak water met planten, en daar komt zo'n tuimelaar bij.

We zijn nu ook begonnen met de Wisteria die tegen de gevel gaat komen en op de bovenrand van de aanbouw.

Ooit zullen we toch wel klaar zijn???
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 5 juni 2023 @ 13:49:05 #48
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209408919
quote:
9s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:42 schreef Noek het volgende:
En allejezus veel muggen die de natheid enorm kunnen waarderen hier.

Maar goed, allemaal huilen en naar boeren wijzen terwijl de mens kunstgras en stenen tuinen wil.
Help gewoon zelf eens mee.
Kunstgras :')
Hier in de buurt is ook iemand die kunstgras heeft. 75% tegels en de rest kunstgras om tocht een beetje groen te hebben :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209409045
quote:
9s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:42 schreef Noek het volgende:
En allejezus veel muggen die de natheid enorm kunnen waarderen hier.

Maar goed, allemaal huilen en naar boeren wijzen terwijl de mens kunstgras en stenen tuinen wil.
Help gewoon zelf eens mee.
Nee dit naïeve 'een betere wereld begint bij jezelf'-gejank zet zoden aan de geklepelde dijk inderdaad.

Ja in veel tuinen is ruimte voor verbetering, en daar is steeds vaker ook beleid op (x% moet onverhard zijn), maar het staat qua oppervlakte en invloed op de waterhuishouding niet in verhouding.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_209409188
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 13:28 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ja want je moet op je eigen stukkie grond wel in de zon kunnen bakken en vleesch verbranden op je bbq.
En dan hangen we aan de schutting een insectenhuisje en doen we hier en daar een pot neerzetten met zomerbloeiers.

Overigens woon ik in een gemeente met veel vrijstaande huizen. We hebben 3 smaakjes: zoveel mogelijk bestrating en/of worteldoek, grasveld alsof je een golfbaan bent inclusief elke dag sproeien, of ja laat maar groeien. De laatste versie is het mooiste en doet helemaal niets af aan het huis.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')