abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209398170
Beste Forumleden,

Voor mijn nieuw te bouwen tuinhuis 35m2 ga ik binnenkort een een fundering maken.
Hiervoor wil ik eerst een betonnen fundering maken. ik woon op een eiland en betreft dus zandgrond.

als isolatie ga ik 10cm eps gebruiken daarna 10cm beton, de rest van de schuur word van hout gebouwd.

denken jullie dat een vorstrand voor zoiets noodzakelijk is? het verdubbeld namelijk de hoeveelheid beton die ik nodig heb. het lijkt mij stug dat zo'n dergelijke plaat aan de wandel gaat. Wel denk ik er aan om de isolatie 10cm van de buitenrand te houden en dan de dikte van de isolatie (dus ook 10cm) op te vullen met beton. (dus een mini vorst rand om ook te zorgen dat de isolatie op zijn plaats blijft.

Wat is jullie advies?
  zondag 4 juni 2023 @ 18:20:26 #2
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209400734
Er was niet lang geleden een topic met dezelfde vraag. Misschien kun je die zoeken; stond wel wat goed advies in geloof ik.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 19:35:09 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209401626
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 15:06 schreef gerrit098 het volgende:
Beste Forumleden,

Voor mijn nieuw te bouwen tuinhuis 35m2 ga ik binnenkort een een fundering maken.
Hiervoor wil ik eerst een betonnen fundering maken. ik woon op een eiland en betreft dus zandgrond.

als isolatie ga ik 10cm eps gebruiken daarna 10cm beton, de rest van de schuur word van hout gebouwd.

denken jullie dat een vorstrand voor zoiets noodzakelijk is? het verdubbeld namelijk de hoeveelheid beton die ik nodig heb. het lijkt mij stug dat zo'n dergelijke plaat aan de wandel gaat. Wel denk ik er aan om de isolatie 10cm van de buitenrand te houden en dan de dikte van de isolatie (dus ook 10cm) op te vullen met beton. (dus een mini vorst rand om ook te zorgen dat de isolatie op zijn plaats blijft.

Wat is jullie advies?
Is het een fundering op staal ? Dan zeker een vorstrand toepassen.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/vorstrand.shtml
pi_209402308
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:20 schreef GrumpyFish het volgende:
Er was niet lang geleden een topic met dezelfde vraag. Misschien kun je die zoeken; stond wel wat goed advies in geloof ik.
Was ook van dezelfde TS
  zondag 4 juni 2023 @ 20:23:38 #5
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209402425
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 20:15 schreef Tom_ het volgende:

[..]
Was ook van dezelfde TS
Yup
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209439707
Met vorstrand is beter, punt.

Maar in de passiefhuis bouw is er ook het concept van een vorstscherm: een xps plaat horizontaal of verticaal ingraven om de vorst onder de plaat uit te houden.

Zie bijvoorbeeld https://passiefbouwen.nl/isolatie-mij-en-klei
  donderdag 8 juni 2023 @ 10:10:34 #7
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_209439721
Hoeveel schuren bouw je?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')