quote:Updated Gisteren, 12:57 Gisteren, 09:32 in BINNENLAND
AMSTERDAM - Thuiswinkel.org is bezorgd over een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam dat je parfum uit een webshop thuis mag testen en terugsturen.Ⓒ PIXABAY
Een online shopper kocht voor ruim 450 euro twee flessen parfum bij een Amsterdamse firma. Toen hij de flesjes binnen had, maakte hij beide open om uit te vinden of de geuren hem wel bevielen. Nee dus.
Vervolgens stuurde hij de flesjes terug en verzocht om terugbetaling. Daar was de verkoper het niet mee eens. Het recht om de parfums terug te sturen was vervallen op het moment dat hij de flesjes had opengemaakt was het standpunt.
De verkoper weigerde de flessen terug te nemen en terug te betalen. De kantonrechter bleek de mening niet te delen.
Herroepingsrecht
Herroepingsrecht houdt onder meer in dat als je iets koopt via internet, per telefoon, aan de deur of op straat, je de koop zonder opgave van redenen kunt annuleren. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Soms koop je iets dat vanwege de hygiëne of uit bescherming van ieders gezondheid niet teruggestuurd mag worden. Zoals make-up en ondergoed.
De kantonrechter heeft geoordeeld dat parfum niet onder de uitzonderingsregels valt. Zo lees je in het vonnis: ’De consument moet in beginsel de verpakking kunnen openen om toegang tot de inhoud ervan te hebben indien gelijksoortige producten normaal in winkels zonder verpakking zijn uitgestald.’
Pech voor de winkelier die in zo’n geval de parfum niet meer aan een ander kan verkopen. Dan had de verkoper maar testers moeten meesturen, is het oordeel. Want dan had de koper de verpakkingen wel ongeopend en verzegeld kunnen - en ook moeten - laten.
Naast de kosten voor de geurtjes, 476,90 euro om precies te zijn, moest de verkoper ook 86,56 euro aan incassokosten en 345,18 euro proceskosten vergoeden.
Gigantische impact
Een woordvoerder van branche-organisatie Thuiswinkel.org voorziet dat de uitspraak ’gigantische impact’ kan krijgen op de markt. Volgens hem kan hier heel gemakkelijk misbruik van worden gemaakt en is meesturen van testers financieel bezwaarlijk. Verbazing is er ook over de uitspraak, want vijf jaar geleden oordeelde de Geschillencommissie Thuiswinkel nog dat je thuis parfum niet uit de verzegelde verpakking mag halen om uit te proberen, omdat het product daarna onverkoopbaar is.
© https://www.telegraaf.nl/(...)ter-geeft-hem-gelijk
Mogelijk hierom:quote:Op zondag 4 juni 2023 00:46 schreef mschol het volgende:
waarom is dit precies nieuwswaardig?
dit is gewoon in lijn met de wet
nou bestel ik geen parfum online maar er was in de wet toch duidelijk geen enkele uitzondering mogelijk
quote:Verbazing is er ook over de uitspraak, want vijf jaar geleden oordeelde de Geschillencommissie Thuiswinkel nog dat je thuis parfum niet uit de verzegelde verpakking mag halen om uit te proberen, omdat het product daarna onverkoopbaar is.
Wat bedoel je met geen enkele uitzondering mogelijk? Dat alles retour mag?quote:Op zondag 4 juni 2023 00:46 schreef mschol het volgende:
nou bestel ik geen parfum online maar er was in de wet toch duidelijk geen enkele uitzondering mogelijk
Of je stuurt gratis een tester mee.quote:Op zondag 4 juni 2023 00:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik zou per direct stoppen met het verkopen van parfum totdat er een fix voor dit is. Bijvoorbeeld dat de fabrikant testsetjes heeft van een euro die je aan een klant kan verkopen.
En dat de klant moet bevestigen (checkbox aanvinken) dat ze al een testsetje hebben gekocht en uitgeprobeerd.
Dit. Er zijn allang parfumhuizen die zo werken, bijvoorbeeld Juliette has a Gun.quote:Op zondag 4 juni 2023 01:08 schreef Repentless het volgende:
Leergeld voor de verkopende partij, lijkt me. Standaard testers meesturen met exact hetzelfde product/dezelfde geur die zich in de verzegelde verpakking bevindt. De testers zijn bedoeld om uit te proberen of het product (in dit geval is dat de geur) bevalt. Zo niet, stuur je de ongeopende/verzegelde verpakking retour en krijg je je geld terug. Open je de verpakking/het verzegelde product wel, is het niet meer te retourneren (tenzij het product afwijkt van wat erin hoort te zitten).
Irrelevant: non-conformiteit heeft hier geen drol mee te makenquote:Op zondag 4 juni 2023 00:43 schreef Scjvb het volgende:
> Niet elke rechter ging ergens in mee bij vergelijkbare situaties, al hing dat natuurlijk sterk af van de motivatie van cliënten evenals het geleverde product. Wanneer duidelijk sprake is van non-conformiteit (Artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek), dan liggen de kaarten voor de eiser weer vrij gunstig. Soms ook geheel terecht.![]()
maar onverkoopbaar is het niet, misschien 2de hands (maar dan moet er wel heel veel zijn gebruikt) , maar in de wet staat geen uitzondering voor het testen van parfum (dat je dat dus niet mag doen)quote:
dat er voor het testen van parfum geen uitzondering in de wet staat (en je dus altijd mag testen en retouneren)quote:Op zondag 4 juni 2023 00:54 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Wat bedoel je met geen enkele uitzondering mogelijk? Dat alles retour mag?
dat is nogal logisch, mits de verpakking of verzegeling geopend/verbroken is.quote:Je mag om hygiënische redenen ook geen oorbellen retour sturen bijv.
mja risico van alles maar willen kunnen retouneren, heeft de consument zichzelf aan gedaanquote:Op zondag 4 juni 2023 07:36 schreef Bep-Vetklep het volgende:
En de volgende koper krijgt dus een gebruikt flesje.
Dat is waar.quote:Op zondag 4 juni 2023 07:42 schreef mschol het volgende:
[..]
mja risico van alles maar willen kunnen retouneren, heeft de consument zichzelf aan gedaan
dat is namelijk het probleem bij ALLE producten die getest mogen worden, als ik zie hoe soms spul geretouneerd wordt en je het moet accepteren snap ik dat er vanuit winkeliers steeds meer tegenstand is
Parfum is nu net zoiets dat je NIET online kooptquote:Op zondag 4 juni 2023 00:46 schreef mschol het volgende:
quote:Op zondag 4 juni 2023 01:08 schreef Repentless het volgende:
Leergeld voor de verkopende partij, lijkt me. Standaard testers meesturen met exact hetzelfde product/dezelfde geur die zich in de verzegelde verpakking bevindt. De testers zijn bedoeld om uit te proberen of het product (in dit geval is dat de geur) bevalt. Zo niet, stuur je de ongeopende/verzegelde verpakking retour en krijg je je geld terug. Open je de verpakking/het verzegelde product wel, is het niet meer te retourneren (tenzij het product afwijkt van wat erin hoort te zitten).
Daarnaast ook een limiet op hoe vaak je hetzelfde product kunt bestellen en kunt retourneren. Als er standaard testers worden meegestuurd om dit soort gezeik te voorkomen, zie ik mensen er ook nog wel voor aan om keer op keer hetzelfde product te bestellen en te retourneren, terwijl ze alleen de gratis testers gebruiken.
Topadvies, maar waar kan ik nu precies terugvinden dat het recht om de koop te ontbinden vervalt als je een tester meestuurt: https://wetten.overheid.n(...)7-09-01&g=2017-09-01.quote:
In de uitspraak:quote:Op zondag 4 juni 2023 08:40 schreef maan_man het volgende:
[..]
[..]
Topadvies, maar waar kan ik nu precies terugvinden dat het recht om de koop te ontbinden vervalt als je een tester meestuurt: https://wetten.overheid.n(...)7-09-01&g=2017-09-01.
https://uitspraken.rechts(...)a2022%253a7923&idx=1quote:[gedaagde] had kunnen voorkomen dat [eiser] de verpakking van de parfums had moeten openen om de aard en de kenmerken daarvan vast te stellen door bijvoorbeeld testers mee te sturen (dit is een concreet voorbeeld dat wordt genoemd in de Richtsnoeren met betrekking tot de uitlegging en toepassing van Richtlijn 2011/83/EG, 2021/C 525/01, paragraaf 5.5.4., welke richtlijn is geïmplementeerd in en dus ten grondslag ligt aan Afdeling 2B, Titel 5 van Boek 6 BW voornoemd), wat zeker bij duurdere parfums raadzaam kan zijn. Als [gedaagde] dat had gedaan, dan had [eiser] de verpakking ongeopend en verzegeld kunnen en moeten laten, dan wel zou hij aansprakelijk kunnen zijn voor waardevermindering.
Zie 6:230s lid 3 BWquote:Op zondag 4 juni 2023 08:40 schreef maan_man het volgende:
[..]
[..]
Topadvies, maar waar kan ik nu precies terugvinden dat het recht om de koop te ontbinden vervalt als je een tester meestuurt: https://wetten.overheid.n(...)7-09-01&g=2017-09-01.
Of een volgescheten luier , "m'n zoon / dochter vindt deze luier niet lekker zitten"quote:Op zondag 4 juni 2023 08:44 schreef Zorro het volgende:
Dan zou je dus drank mogen besstellen, openen, proeven, zeggen dat je het niet lekker vindt en dan terugsturen?
maar daar zijn geen regels voor volgens mijquote:Op zondag 4 juni 2023 09:26 schreef tesssssssss het volgende:
Ik heb een keer achter een hoogbejaarde vrouw gestaan bij de servicebalie van de AH, die had druiven gekocht en ze vond ze te zuur.
Ze zei ook nog tegen dat meisje "proef zelf maar"
Dat meisje belde de manager en die kwam en zei "geef het geld maar terug."
Maar dat was ook niet precies volgens de regels, denk ik.
Tijd geleden een documentaire hierover gezien, er worden zelfs dildos met stront geretourneerd.quote:Op zondag 4 juni 2023 07:52 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Dat is waar.
Bij Bol ook een paar meegemaakt dat je gewoon ziet dat het al gebruikt is. Het staat zelfs tussen de comments; 'Na 2 keer gebruikt toch maar teruggestuurd' oid![]()
Zou inderdaad niet meer moeten mogen en wmb mag daar best een strenger beleid voor komen. Veel mensen zijn gewoon a sociale ransapen, dus ik wil niet weten hoe het spul geretourneerd wordt.
Als de druiven als zoete druiven geadverteerd werden lijkt me het niet meer dan normaal om als bedrijf even door de zure druif heen te bijten en deze dame haar geld terug te geven.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:26 schreef tesssssssss het volgende:
Ik heb een keer achter een hoogbejaarde vrouw gestaan bij de servicebalie van de AH, die had druiven gekocht en ze vond ze te zuur.
quote:Op zondag 4 juni 2023 10:10 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Tijd geleden een documentaire hierover gezien, er worden zelfs dildos met stront geretourneerd.
bij bol.com krijg je dan gewoon je geld terug.quote:Op zondag 4 juni 2023 10:15 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]![]()
![]()
Maar ff serieus, deze geestelijk zieken krijgen toch niet hun geld terug of wel dan?
Een tijd terug stond er in een grote krant een artikel met een interview met een bol.com medewerkers en daar kwamen verhalen naar voren van retouringen en daar kwam die dildo ook naar voren, samen met nog veel meer.quote:Op zondag 4 juni 2023 10:10 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Tijd geleden een documentaire hierover gezien, er worden zelfs dildos met stront geretourneerd.
quote:Op zondag 4 juni 2023 09:26 schreef tesssssssss het volgende:
Kan gewoon bij de AH.quote:Niet tevreden, geld terug
Wij werken hard om altijd de beste en meest verse producten aan te kunnen bieden met de beste service. Mocht je toch een keer een product hebben gekocht dat niet voldoet aan de hoogste kwaliteit, dan lossen wij dat graag met je op. Neem het product mee naar de winkel en wij ruilen het om voor een nieuw product. Heb je liever je geld terug? Neem dan ook je kassabon mee.
Soms ook als nieuw. Zo heb ik heel lang geleden een keer een nieuwe mp3 speler gekocht waar mog muziek op stond van de vorige eigenaarquote:Op zondag 4 juni 2023 10:29 schreef Moederenkind het volgende:
Ik heb laatst nog een koelkast geretourneerd bij mediamarkt die ik online had gekocht. Ik had hem 2 dagen in gebruik en het beviel me gewoon niet. Dat schijnt gewoon te kunnen.
Als ik me niet vergis worden ze verkocht als tweede kansje of als showroom model.
Ook een droger bij bol heb ik moeten retourneren na een aantal keer gebruik. Moet wel zeggen dat we waarschijnlijk iets was met de filters omdat er telkens een hoop pluis in de trimmer achterbleef.
Mijn conclusie is dus dat er enorme marges op die producten zit waardoor ze dit kunnen.
Vind ik niet normaal hoor dat mensen gewoon hun geld terugkrijgen als duidelijk blijkt dat het gebruikt is. Tenzij het kapot gaat na 2-3 keer gebruik van een product en dan heb ik niet over dildo's!quote:Op zondag 4 juni 2023 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij bol.com krijg je dan gewoon je geld terug.
Net zoals gebruikte tostiapparaten die niet zijn schoongemaakt, koffers met vliegtickets eraan.
Bij bol.com krijg je dan je geld terug.
Ik heb al 3x meegemaakt dat ik het product niet meer hoef te retourneren en ik krijg ook daadwerkelijk mijn geld terug.
Een negatieve review op internet kost meer.quote:Op zondag 4 juni 2023 10:33 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Vind ik niet normaal hoor dat mensen gewoon hun geld terugkrijgen als duidelijk blijkt dat het gebruikt is. Tenzij het kapot gaat na 2-3 keer gebruik van een product en dan heb ik niet over dildo's!![]()
Ja, hier een blender, ventilator [nee, géén vibrator!] en meer van zulks apparaten teruggestuurd want het was duidelijk te zien dat het geretourneerd was, vaak met kleine beschadigingen.
Je ziet het eigenlijk al aan de vertiefde doos met 4 verschillende plakbanden die het boeltje bij elkaar moet houden.![]()
Nog maar 1 keer meegemaakt dat ik mijn bestelling dat ik onaangetast terug wilde sturen mocht houden én het geld retour kreeg, dat was bij Hornbach.
Maar een geschillencommissie is geen echte wetgever, rechter of handhaver.quote:
Voor kleine zaken wel.quote:Op zondag 4 juni 2023 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een negatieve review op internet kost meer.
Lijkt me geen probleem. Er is zoveel voedsel dat afgeschreven en weggegooid wordt omdat de verpakking beschadigd is, of tegen de houdbaarheidsdatum is, bedorven melk dat een dag lang buiten de koeling zat omdat het niet door een klant is teruggelegd, brood dat de volgende dag niet meer vers is, etc...quote:Op zondag 4 juni 2023 09:26 schreef tesssssssss het volgende:
Tenzij non-conform (zuur i.p.v. zoet), dan is het wel degelijk een recht. En daar zijn ook regels voor.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:28 schreef mschol het volgende:
[..]
maar daar zijn geen regels voor volgens mij
retouneren bij een fysieke winkel omdat je er niet tevreden over bent (dus geen defect product) is een gunst, geen recht
In dit geval zeker niet.quote:Op zondag 4 juni 2023 05:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Irrelevant: non-conformiteit heeft hier geen drol mee te maken
Newsflash: die "mooie boel" is volkomen legitiem: je mag het thuis uitproberen en "als het iemand niet bevalt" dan, mag je het wettelijk retourneren.quote:Op zondag 4 juni 2023 11:40 schreef Scjvb het volgende:
[..]
In dit geval zeker niet.
Schetste een voorbeeld waar i.t.t. deze kwestie iemand absoluut in z'n recht staat wanneer bij online aankopen 'troep' wordt geleverd.Het hoeft dan niet eens per se om parfum te gaan. En het product in kwestie van mijnheer was zeker geen kat in de zak. M.i. lijkt deze uitspraak nogal krom in vergelijking met vijf jaar geleden.
Het zou een mooie boel worden als men maar klakkeloos producten retour zendt wanneer die iemand niet bevallen, zodat andere kopers producten geleverd krijgen waar anderen intussen al met hun vingers aan hebben gezeten.
Koop bepaalde dingen (bv kleding) dan gewoon in een winkel of speciaalzaak.
Scjvb
Daarover kunnen de meningen dus blijven verschillenquote:Op zondag 4 juni 2023 11:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Newsflash: die "mooie boel" is volkomen legitiem: je mag het thuis uitproberen en "als het iemand niet bevalt" dan, mag je het wettelijk retourneren.
In dat licht bezien is de uitspraak van de geschillencommissie van 5 jaar geleden krommer dan deze gerechtelijke uitspraak.
R1
dat mag de klant aantonenquote:Op zondag 4 juni 2023 11:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Tenzij non-conform (zuur i.p.v. zoet), dan is het wel degelijk een recht. En daar zijn ook regels voor.
ah victim blaming.... die kwam wel laatquote:Op zondag 4 juni 2023 12:22 schreef Solotovski het volgende:
Mja geurtjes online kopen die je nog nooit eerder hebt geroken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |