abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 4 juni 2023 @ 00:43:35 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209394223
> Man koopt online dure parfums en wil geld terug omdat geur niet bevalt: rechter geeft hem gelijk

Aandachtige lezers,

De vraag of retour sturen en restitutie van het aankoopbedrag in deze gerechtvaardigd is, is bij deze reeds beantwoord door een Amsterdamse rechter. :lijstje:
Eerder vandaag in de Jopenkerk B:)B te Haarlem :Y) :9 waren m'n partner :* en ik *) van mening dat het beter is niet op de gok online te bestellen wanneer men niet geheel zeker is van zijn zaak, waarover mede-tafelgenoten uit hetzelfde milieu waarin wij rondgaan het ook eens waren. :7~

Anderzijds kan men soms bij online-aankopen die niet bevallen wel een sterk punt hebben, maar mijnheer in kwestie moest niet zeuren want hij heeft dat risico toch zelf genomen. :{w Het is zijn smaak niet, maar aan het product zelf mankeerde immers niets. Wat u? Als het aan ons lag dan zou de koper achter het net hebben gevist, maar deze mij niet geheel onbekende Amsterdamse rechter oordeelde echter geheel anders. :lijstje:
Het is uiteindelijk fijn voor de heer in kwestie dat hij in het gelijk gesteld werd nadat het 'odeurtje' in de fles hen niet beviel. Deze uitspraak ligt dan weer wat minder gunstig voor diverse online-aanbieders. :|W

Welnu: ik kan u vertellen dat het in soortgelijke kwesties voor de eiser wel eens totaal anders is gelopen bij een aanzienlijk hoger bedrag. :s) :s) :s) Niet elke rechter ging ergens in mee bij vergelijkbare situaties, al hing dat natuurlijk sterk af van de motivatie van cliënten evenals het geleverde product. Wanneer duidelijk sprake is van non-conformiteit (Artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek), dan liggen de kaarten voor de eiser weer vrij gunstig. Soms ook geheel terecht. :)
U begrijpt :o, graag geziene mensen zoals wij *) die veel te maken hebben met dito hoogstaande personen en cliënten, die eveneens wel 'n steak lusten :Y), kijken normaliter niet op 'n paar centen. *)

Dat laatste geldt ook voor het genoemde bedrag van 476,90 euro :Y), ongeacht de kans dat het weggegooid geld is in totaal andere gevallen. En dure luchtjes zijn sowieso toepasselijk in een wereld waar mensen zoals wij *) vrolijk en soms letterlijk fluitend rondgaan. :muziek: Maar bijvoorbeeld ik kies er ook voor om gewoon naar een shop te gaan voor zulke aankopen, i.p.v. dat online te regelen. En het liefst aan de P.C. Hooftstraat te Amsterdam of in Haarlem. :Y)
Alleen al om mogelijke 'rompslomp' te voorkomen als iets niet voldoet aan onze hoge Haerlemsche eisen. :* *) Meteen na aankoop en zonder gedoe iets kunnen gebruiken geniet sowieso reeds mijn voorkeur. :7~

Tot zover de OP, allen 'n fijne nacht toegewenst!

Scjvb

-------

quote:
Updated Gisteren, 12:57 Gisteren, 09:32 in BINNENLAND

AMSTERDAM - Thuiswinkel.org is bezorgd over een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam dat je parfum uit een webshop thuis mag testen en terugsturen.

Ⓒ PIXABAY

Een online shopper kocht voor ruim 450 euro twee flessen parfum bij een Amsterdamse firma. Toen hij de flesjes binnen had, maakte hij beide open om uit te vinden of de geuren hem wel bevielen. Nee dus.

Vervolgens stuurde hij de flesjes terug en verzocht om terugbetaling. Daar was de verkoper het niet mee eens. Het recht om de parfums terug te sturen was vervallen op het moment dat hij de flesjes had opengemaakt was het standpunt.

De verkoper weigerde de flessen terug te nemen en terug te betalen. De kantonrechter bleek de mening niet te delen.

Herroepingsrecht

Herroepingsrecht houdt onder meer in dat als je iets koopt via internet, per telefoon, aan de deur of op straat, je de koop zonder opgave van redenen kunt annuleren. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Soms koop je iets dat vanwege de hygiëne of uit bescherming van ieders gezondheid niet teruggestuurd mag worden. Zoals make-up en ondergoed.

De kantonrechter heeft geoordeeld dat parfum niet onder de uitzonderingsregels valt. Zo lees je in het vonnis: ’De consument moet in beginsel de verpakking kunnen openen om toegang tot de inhoud ervan te hebben indien gelijksoortige producten normaal in winkels zonder verpakking zijn uitgestald.’

Pech voor de winkelier die in zo’n geval de parfum niet meer aan een ander kan verkopen. Dan had de verkoper maar testers moeten meesturen, is het oordeel. Want dan had de koper de verpakkingen wel ongeopend en verzegeld kunnen - en ook moeten - laten.

Naast de kosten voor de geurtjes, 476,90 euro om precies te zijn, moest de verkoper ook 86,56 euro aan incassokosten en 345,18 euro proceskosten vergoeden.

Gigantische impact

Een woordvoerder van branche-organisatie Thuiswinkel.org voorziet dat de uitspraak ’gigantische impact’ kan krijgen op de markt. Volgens hem kan hier heel gemakkelijk misbruik van worden gemaakt en is meesturen van testers financieel bezwaarlijk. Verbazing is er ook over de uitspraak, want vijf jaar geleden oordeelde de Geschillencommissie Thuiswinkel nog dat je thuis parfum niet uit de verzegelde verpakking mag halen om uit te proberen, omdat het product daarna onverkoopbaar is.

© https://www.telegraaf.nl/(...)ter-geeft-hem-gelijk
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_209394250
waarom is dit precies nieuwswaardig?
dit is gewoon in lijn met de wet :?

nou bestel ik geen parfum online maar er was in de wet toch duidelijk geen enkele uitzondering mogelijk
  zondag 4 juni 2023 @ 00:53:05 #3
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209394294
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:46 schreef mschol het volgende:

nou bestel ik geen parfum online maar er was in de wet toch duidelijk geen enkele uitzondering mogelijk
Mogelijk hierom:

quote:
Verbazing is er ook over de uitspraak, want vijf jaar geleden oordeelde de Geschillencommissie Thuiswinkel nog dat je thuis parfum niet uit de verzegelde verpakking mag halen om uit te proberen, omdat het product daarna onverkoopbaar is.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
pi_209394301
quote:

Wat bedoel je met geen enkele uitzondering mogelijk? Dat alles retour mag?

Je mag om hygiënische redenen ook geen oorbellen retour sturen bijv.
-nee-
  zondag 4 juni 2023 @ 00:59:54 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209394349
Ik zou per direct stoppen met het verkopen van parfum totdat er een fix voor dit is. Bijvoorbeeld dat de fabrikant testsetjes heeft van een euro die je aan een klant kan verkopen.

En dat de klant moet bevestigen (checkbox aanvinken) dat ze al een testsetje hebben gekocht en uitgeprobeerd.
  zondag 4 juni 2023 @ 01:08:54 #6
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209394385
Leergeld voor de verkopende partij, lijkt me. Standaard testers meesturen met exact hetzelfde product/dezelfde geur die zich in de verzegelde verpakking bevindt. De testers zijn bedoeld om uit te proberen of het product (in dit geval is dat de geur) bevalt. Zo niet, stuur je de ongeopende/verzegelde verpakking retour en krijg je je geld terug. Open je de verpakking/het verzegelde product wel, is het niet meer te retourneren (tenzij het product afwijkt van wat erin hoort te zitten).

Daarnaast ook een limiet op hoe vaak je hetzelfde product kunt bestellen en kunt retourneren. Als er standaard testers worden meegestuurd om dit soort gezeik te voorkomen, zie ik mensen er ook nog wel voor aan om keer op keer hetzelfde product te bestellen en te retourneren, terwijl ze alleen de gratis testers gebruiken. :')
  zondag 4 juni 2023 @ 01:15:40 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209394403
We hebben toch een winkel voor zoiets?
Zo'n fysiek iets met testers?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209394620
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Ik zou per direct stoppen met het verkopen van parfum totdat er een fix voor dit is. Bijvoorbeeld dat de fabrikant testsetjes heeft van een euro die je aan een klant kan verkopen.

En dat de klant moet bevestigen (checkbox aanvinken) dat ze al een testsetje hebben gekocht en uitgeprobeerd.
Of je stuurt gratis een tester mee.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 4 juni 2023 @ 03:00:29 #9
269689 crew  Viv
pi_209394650
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 01:08 schreef Repentless het volgende:
Leergeld voor de verkopende partij, lijkt me. Standaard testers meesturen met exact hetzelfde product/dezelfde geur die zich in de verzegelde verpakking bevindt. De testers zijn bedoeld om uit te proberen of het product (in dit geval is dat de geur) bevalt. Zo niet, stuur je de ongeopende/verzegelde verpakking retour en krijg je je geld terug. Open je de verpakking/het verzegelde product wel, is het niet meer te retourneren (tenzij het product afwijkt van wat erin hoort te zitten).
Dit. Er zijn allang parfumhuizen die zo werken, bijvoorbeeld Juliette has a Gun. :)
pi_209394770
quote:
2s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:43 schreef Scjvb het volgende:
> Niet elke rechter ging ergens in mee bij vergelijkbare situaties, al hing dat natuurlijk sterk af van de motivatie van cliënten evenals het geleverde product. Wanneer duidelijk sprake is van non-conformiteit (Artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek), dan liggen de kaarten voor de eiser weer vrij gunstig. Soms ook geheel terecht. :)
Irrelevant: non-conformiteit heeft hier geen drol mee te maken :N
pi_209394977
quote:
3s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:53 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Mogelijk hierom:
[..]

maar onverkoopbaar is het niet, misschien 2de hands (maar dan moet er wel heel veel zijn gebruikt) , maar in de wet staat geen uitzondering voor het testen van parfum (dat je dat dus niet mag doen)
pi_209394987
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:54 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Wat bedoel je met geen enkele uitzondering mogelijk? Dat alles retour mag?
dat er voor het testen van parfum geen uitzondering in de wet staat (en je dus altijd mag testen en retouneren)
quote:
Je mag om hygiënische redenen ook geen oorbellen retour sturen bijv.
dat is nogal logisch, mits de verpakking of verzegeling geopend/verbroken is.
pi_209394991
En de volgende koper krijgt dus een gebruikt flesje. :')
pi_209395006
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 07:36 schreef Bep-Vetklep het volgende:
En de volgende koper krijgt dus een gebruikt flesje. :')
mja risico van alles maar willen kunnen retouneren, heeft de consument zichzelf aan gedaan

dat is namelijk het probleem bij ALLE producten die getest mogen worden, als ik zie hoe soms spul geretouneerd wordt en je het moet accepteren snap ik dat er vanuit winkeliers steeds meer tegenstand is
pi_209395028
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 07:42 schreef mschol het volgende:

[..]
mja risico van alles maar willen kunnen retouneren, heeft de consument zichzelf aan gedaan

dat is namelijk het probleem bij ALLE producten die getest mogen worden, als ik zie hoe soms spul geretouneerd wordt en je het moet accepteren snap ik dat er vanuit winkeliers steeds meer tegenstand is
Dat is waar.

Bij Bol ook een paar meegemaakt dat je gewoon ziet dat het al gebruikt is. Het staat zelfs tussen de comments; 'Na 2 keer gebruikt toch maar teruggestuurd' oid :')
Zou inderdaad niet meer moeten mogen en wmb mag daar best een strenger beleid voor komen. Veel mensen zijn gewoon a sociale ransapen, dus ik wil niet weten hoe het spul geretourneerd wordt. :{w
pi_209395177
Ik koop ook weleens van een online shop en regelmatig ontvang ik giftsets die niet meer in een vergezelde verpakking zitten. Geen idee of ze al gebruikt/getest zijn maar die kans zit er best wel in als ik dit zo lees.
  zondag 4 juni 2023 @ 08:34:49 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209395198
Zullen fysieke winkel vast een geweldige uitspra vinden.

Overigens is parfum echt zwaar gebakken lucht. Heb als student ooit een baantje gehad in een fabriek voor geur en smaakstoffen. Daar maakten ze ook parfums. Personeel kon die dan kopen voor de productie prijs. Dat was echt een fractie van waarvoor het verkocht werd.
  zondag 4 juni 2023 @ 08:37:22 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209395206
quote:

Parfum is nu net zoiets dat je NIET online koopt
Dat doe je gewoon niet
Parfum zit vaak niet in wat er in hoort te zitten , vaak een mengsel van beetje parfum met veel verdunde alcohol

Geef dan een leuke cadeau bon van een parfum shop
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209395218
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 01:08 schreef Repentless het volgende:

Daarnaast ook een limiet op hoe vaak je hetzelfde product kunt bestellen en kunt retourneren. Als er standaard testers worden meegestuurd om dit soort gezeik te voorkomen, zie ik mensen er ook nog wel voor aan om keer op keer hetzelfde product te bestellen en te retourneren, terwijl ze alleen de gratis testers gebruiken. :')
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 02:49 schreef PS. het volgende:

[..]
Of je stuurt gratis een tester mee.
Topadvies, maar waar kan ik nu precies terugvinden dat het recht om de koop te ontbinden vervalt als je een tester meestuurt: https://wetten.overheid.n(...)7-09-01&g=2017-09-01.
  FOK!fotograaf zondag 4 juni 2023 @ 08:44:32 #20
842 Zorro
Z
pi_209395241
Dan zou je dus drank mogen besstellen, openen, proeven, zeggen dat je het niet lekker vindt en dan terugsturen?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_209395253
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 08:40 schreef maan_man het volgende:

[..]
[..]
Topadvies, maar waar kan ik nu precies terugvinden dat het recht om de koop te ontbinden vervalt als je een tester meestuurt: https://wetten.overheid.n(...)7-09-01&g=2017-09-01.
In de uitspraak:
quote:
[gedaagde] had kunnen voorkomen dat [eiser] de verpakking van de parfums had moeten openen om de aard en de kenmerken daarvan vast te stellen door bijvoorbeeld testers mee te sturen (dit is een concreet voorbeeld dat wordt genoemd in de Richtsnoeren met betrekking tot de uitlegging en toepassing van Richtlijn 2011/83/EG, 2021/C 525/01, paragraaf 5.5.4., welke richtlijn is geïmplementeerd in en dus ten grondslag ligt aan Afdeling 2B, Titel 5 van Boek 6 BW voornoemd), wat zeker bij duurdere parfums raadzaam kan zijn. Als [gedaagde] dat had gedaan, dan had [eiser] de verpakking ongeopend en verzegeld kunnen en moeten laten, dan wel zou hij aansprakelijk kunnen zijn voor waardevermindering.
https://uitspraken.rechts(...)a2022%253a7923&idx=1
pi_209395259
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 08:40 schreef maan_man het volgende:

[..]
[..]
Zie 6:230s lid 3 BW
  zondag 4 juni 2023 @ 09:00:59 #23
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_209395291
quote:
6s.gif Op zondag 4 juni 2023 08:44 schreef Zorro het volgende:
Dan zou je dus drank mogen besstellen, openen, proeven, zeggen dat je het niet lekker vindt en dan terugsturen?
Of een volgescheten luier , "m'n zoon / dochter vindt deze luier niet lekker zitten"
Ik ben inmiddels overleden
  zondag 4 juni 2023 @ 09:05:38 #24
16715 Mylene
*schatje*
pi_209395310
Kun je een doos Lego ook uitproberen?
pi_209395320
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:05 schreef Mylene het volgende:
Kun je een doos Lego ook uitproberen?
kan je dat in de winkel?
  zondag 4 juni 2023 @ 09:26:21 #26
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_209395410
Ik heb een keer achter een hoogbejaarde vrouw gestaan bij de servicebalie van de AH, die had druiven gekocht en ze vond ze te zuur.

Ze zei ook nog tegen dat meisje "proef zelf maar"

Dat meisje belde de manager en die kwam en zei "geef het geld maar terug."

Maar dat was ook niet precies volgens de regels, denk ik.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209395426
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:26 schreef tesssssssss het volgende:
Ik heb een keer achter een hoogbejaarde vrouw gestaan bij de servicebalie van de AH, die had druiven gekocht en ze vond ze te zuur.

maar daar zijn geen regels voor volgens mij

retouneren bij een fysieke winkel omdat je er niet tevreden over bent (dus geen defect product) is een gunst, geen recht
pi_209395790
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 07:52 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Dat is waar.

Bij Bol ook een paar meegemaakt dat je gewoon ziet dat het al gebruikt is. Het staat zelfs tussen de comments; 'Na 2 keer gebruikt toch maar teruggestuurd' oid :')
Zou inderdaad niet meer moeten mogen en wmb mag daar best een strenger beleid voor komen. Veel mensen zijn gewoon a sociale ransapen, dus ik wil niet weten hoe het spul geretourneerd wordt. :{w
Tijd geleden een documentaire hierover gezien, er worden zelfs dildos met stront geretourneerd. :')
pi_209395811
quote:

Als de druiven als zoete druiven geadverteerd werden lijkt me het niet meer dan normaal om als bedrijf even door de zure druif heen te bijten en deze dame haar geld terug te geven.
pi_209395832
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:10 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Tijd geleden een documentaire hierover gezien, er worden zelfs dildos met stront geretourneerd. :')
:X :r

Maar ff serieus, deze geestelijk zieken krijgen toch niet hun geld terug of wel dan?
pi_209395862
quote:
8s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:15 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
:X :r

Maar ff serieus, deze geestelijk zieken krijgen toch niet hun geld terug of wel dan?
bij bol.com krijg je dan gewoon je geld terug.
Net zoals gebruikte tostiapparaten die niet zijn schoongemaakt, koffers met vliegtickets eraan.
Bij bol.com krijg je dan je geld terug.

Ik heb al 3x meegemaakt dat ik het product niet meer hoef te retourneren en ik krijg ook daadwerkelijk mijn geld terug.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209395880
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:10 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Een tijd terug stond er in een grote krant een artikel met een interview met een bol.com medewerkers en daar kwamen verhalen naar voren van retouringen en daar kwam die dildo ook naar voren, samen met nog veel meer.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209395929
Ik heb laatst nog een koelkast geretourneerd bij mediamarkt die ik online had gekocht. Ik had hem 2 dagen in gebruik en het beviel me gewoon niet. Dat schijnt gewoon te kunnen.
Als ik me niet vergis worden ze verkocht als tweede kansje of als showroom model.
Ook een droger bij bol heb ik moeten retourneren na een aantal keer gebruik. Moet wel zeggen dat er waarschijnlijk iets was met de filters omdat er telkens een hoop pluis in de trommel en kleren achterbleef.

Mijn conclusie is dus dat er enorme marges op die producten zit waardoor ze dit kunnen.
pi_209395960
quote:

quote:
Niet tevreden, geld terug
Wij werken hard om altijd de beste en meest verse producten aan te kunnen bieden met de beste service. Mocht je toch een keer een product hebben gekocht dat niet voldoet aan de hoogste kwaliteit, dan lossen wij dat graag met je op. Neem het product mee naar de winkel en wij ruilen het om voor een nieuw product. Heb je liever je geld terug? Neem dan ook je kassabon mee.
Kan gewoon bij de AH.
pi_209395964
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:29 schreef Moederenkind het volgende:
Ik heb laatst nog een koelkast geretourneerd bij mediamarkt die ik online had gekocht. Ik had hem 2 dagen in gebruik en het beviel me gewoon niet. Dat schijnt gewoon te kunnen.
Als ik me niet vergis worden ze verkocht als tweede kansje of als showroom model.
Ook een droger bij bol heb ik moeten retourneren na een aantal keer gebruik. Moet wel zeggen dat we waarschijnlijk iets was met de filters omdat er telkens een hoop pluis in de trimmer achterbleef.

Mijn conclusie is dus dat er enorme marges op die producten zit waardoor ze dit kunnen.
Soms ook als nieuw. Zo heb ik heel lang geleden een keer een nieuwe mp3 speler gekocht waar mog muziek op stond van de vorige eigenaar
pi_209395965
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bij bol.com krijg je dan gewoon je geld terug.
Net zoals gebruikte tostiapparaten die niet zijn schoongemaakt, koffers met vliegtickets eraan.
Bij bol.com krijg je dan je geld terug.

Ik heb al 3x meegemaakt dat ik het product niet meer hoef te retourneren en ik krijg ook daadwerkelijk mijn geld terug.
Vind ik niet normaal hoor dat mensen gewoon hun geld terugkrijgen als duidelijk blijkt dat het gebruikt is. Tenzij het kapot gaat na 2-3 keer gebruik van een product en dan heb ik niet over dildo's! :')

Ja, hier een blender, ventilator [nee, géén vibrator!] en meer van zulks apparaten teruggestuurd want het was duidelijk te zien dat het geretourneerd was, vaak met kleine beschadigingen.
Je ziet het eigenlijk al aan de vertiefde doos met 4 verschillende plakbanden die het boeltje bij elkaar moet houden. :')

Nog maar 1 keer meegemaakt dat ik mijn bestelling dat ik onaangetast terug wilde sturen mocht houden én het geld retour kreeg, dat was bij Hornbach. ^O^
pi_209395979
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:33 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Vind ik niet normaal hoor dat mensen gewoon hun geld terugkrijgen als duidelijk blijkt dat het gebruikt is. Tenzij het kapot gaat na 2-3 keer gebruik van een product en dan heb ik niet over dildo's! :')

Ja, hier een blender, ventilator [nee, géén vibrator!] en meer van zulks apparaten teruggestuurd want het was duidelijk te zien dat het geretourneerd was, vaak met kleine beschadigingen.
Je ziet het eigenlijk al aan de vertiefde doos met 4 verschillende plakbanden die het boeltje bij elkaar moet houden. :')

Nog maar 1 keer meegemaakt dat ik mijn bestelling dat ik onaangetast terug wilde sturen mocht houden én het geld retour kreeg, dat was bij Hornbach. ^O^
Een negatieve review op internet kost meer.
pi_209396034
Thuiswinkelen heeft best wat valkuilen. Film, TV-en toneelproducers laten ook weleens grote getale aan artikelen bestellen die ze even voor het kostuum gebruiken of als prop inzetten en daarna retourneren. Daarbij wordt dit "leensysteem" waarschijnlijk ook graag gebruikt door influencers die het voor reviews toepassen.

Dit erbij en zoiets als wijn wat terugkan omdat de smaak niet bevalt.

Wat al gezegd is..Ik zou eveneens voor een stop op de verkoop gaan. Mits de risico analyse zou aantonen dat na dit nieuws het percentage "misbruik" flink omhoog stuwt. Maar blijkbaar neemt men het risico voorlief. Het doet de 'omzet' ook stijgen en daarmee de kredietwaardigheid.
pi_209396087
quote:
3s.gif Op zondag 4 juni 2023 00:53 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Mogelijk hierom:
[..]

Maar een geschillencommissie is geen echte wetgever, rechter of handhaver.

Die interpreteren de wet en de enige reden dat het "bindend" is, is omdat beide partijen de uitspraak van zo'n comissie (normaal gesproken) respecteren.
pi_209396096
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-06-2023 10:49:20 ]
pi_209396111
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een negatieve review op internet kost meer.
Voor kleine zaken wel.

Als ik iets bij een kleine, voor mij onbekende webshop besteld, lees ik de reviews.

Bij een CoolBlue of BOL lees ik die niet, omdat ik er al vaker besteld heb.
pi_209396140
Webwinkels zetten klanten die vaak retourneren op een zwarte lijst. Dat doen ze naar eigen inzicht. Wat ze daar dan precies mee doen verschilt per winkel.
Bij zalando mag je dan bijvoorbeeld niet op rekening bestellen maar moet je gelijk afrekenen. Bij Zara moet je sinds kort je eigen retourkosten betalen. Dat zijn de middelen die gebruikt worden om misbruik tegen te gaan. Het werkt enigszins maar dichtgetimmerd is het niet.
  zondag 4 juni 2023 @ 10:57:29 #43
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209396154
quote:

Lijkt me geen probleem. Er is zoveel voedsel dat afgeschreven en weggegooid wordt omdat de verpakking beschadigd is, of tegen de houdbaarheidsdatum is, bedorven melk dat een dag lang buiten de koeling zat omdat het niet door een klant is teruggelegd, brood dat de volgende dag niet meer vers is, etc...

Dus die druiven vallen gewoon in dezelfde categorie. Zou ik ook niet moeilijk over doen als AH manager
pi_209396369
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 09:28 schreef mschol het volgende:

[..]
maar daar zijn geen regels voor volgens mij

retouneren bij een fysieke winkel omdat je er niet tevreden over bent (dus geen defect product) is een gunst, geen recht
Tenzij non-conform (zuur i.p.v. zoet), dan is het wel degelijk een recht. En daar zijn ook regels voor.
  zondag 4 juni 2023 @ 11:40:35 #45
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209396509
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 05:31 schreef r_one het volgende:

[..]
Irrelevant: non-conformiteit heeft hier geen drol mee te maken :N
In dit geval zeker niet.

Schetste een voorbeeld/vergelijking waar i.t.t. deze kwestie iemand absoluut in z'n recht staat wanneer bij online aankopen 'troep' wordt geleverd. ;) Het hoeft dan niet eens per se om parfum te gaan. En het product in kwestie van mijnheer was zeker geen kat in de zak. M.i. lijkt deze uitspraak nogal krom in vergelijking met vijf jaar geleden.

Het zou een mooie boel worden als men maar klakkeloos producten retour zendt wanneer die iemand niet bevallen, zodat andere kopers producten geleverd krijgen waar anderen intussen al met hun vingers aan hebben gezeten.
Koop bepaalde dingen (bv kleding) dan gewoon in een winkel of speciaalzaak.

Scjvb
pi_209396557
quote:
3s.gif Op zondag 4 juni 2023 11:40 schreef Scjvb het volgende:

[..]
In dit geval zeker niet.

Schetste een voorbeeld waar i.t.t. deze kwestie iemand absoluut in z'n recht staat wanneer bij online aankopen 'troep' wordt geleverd. ;) Het hoeft dan niet eens per se om parfum te gaan. En het product in kwestie van mijnheer was zeker geen kat in de zak. M.i. lijkt deze uitspraak nogal krom in vergelijking met vijf jaar geleden.

Het zou een mooie boel worden als men maar klakkeloos producten retour zendt wanneer die iemand niet bevallen, zodat andere kopers producten geleverd krijgen waar anderen intussen al met hun vingers aan hebben gezeten.
Koop bepaalde dingen (bv kleding) dan gewoon in een winkel of speciaalzaak.

Scjvb
Newsflash: die "mooie boel" is volkomen legitiem: je mag het thuis uitproberen en "als het iemand niet bevalt" dan, mag je het wettelijk retourneren.

In dat licht bezien is de uitspraak van de geschillencommissie van 5 jaar geleden krommer dan deze gerechtelijke uitspraak.

R1
  zondag 4 juni 2023 @ 11:55:22 #47
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_209396614
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 11:46 schreef r_one het volgende:

[..]
Newsflash: die "mooie boel" is volkomen legitiem: je mag het thuis uitproberen en "als het iemand niet bevalt" dan, mag je het wettelijk retourneren.

In dat licht bezien is de uitspraak van de geschillencommissie van 5 jaar geleden krommer dan deze gerechtelijke uitspraak.

R1
Daarover kunnen de meningen dus blijven verschillen ;), maar het is wat het is hè :lijstje:
pi_209396805
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 11:25 schreef r_one het volgende:

[..]
Tenzij non-conform (zuur i.p.v. zoet), dan is het wel degelijk een recht. En daar zijn ook regels voor.
dat mag de klant aantonen
pi_209396812
Mja geurtjes online kopen die je nog nooit eerder hebt geroken :')
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_209396816
quote:
10s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:22 schreef Solotovski het volgende:
Mja geurtjes online kopen die je nog nooit eerder hebt geroken :')
ah victim blaming.... die kwam wel laat
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')