abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209387883
Ik ga komende zomer een tijdje naar Amerika en wil daarvoor sowieso een leuke camera kopen. Ik zoek niet per se naar die ‘dure’ moderne srl cameras maar eerder naar een leuke ‘compact’ camera. En dan twijfel ik op dit moment nog tussen analoog of digitaal. Ik heb er een paar gevonden:

Fujifilm x30:
https://www.kamera-expres(...)rt-occasion-12453776

Fujifilm x-t100:
https://www.kamera-expres(...)rt-occasion-12445499

Contax t digital:
https://analogue-amsterda(...)/contax-t-vs-digital

Olympus om-1:
https://www.vintage-analogue.com/products/olympus-om1

Ik hoef het besluit nog niet te maken en kijk dus nog even door. Hebben jullie aanbevelingen/dingen waar ik op moet letten.

Een van de 3 digitale lijkt me geweldig door het makkelijke gebruik tegenover de olympus met filmrolletjes. Het is een soort roadtrip en dan zie ik best weer tegen filmrolletjes op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 juni 2023 @ 22:38:23 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209393079
Zomaar even een paar overwegingen:

Die OM-1 moet je aankleden met lenzen en die gebruikt film waardoor je gebruikskosten krijgt.

Die XT100 moet ook nog aangekleed worden met lenzen, is echter wel redelijk recent digitaal

De Contax was wel een bijzonder goed digitaaltje in de tijd dat ie uitkwam. Wil je er serieus mee fotograferen anno nu dan kom je erachter dat ie eigenlijk in alles hopeloos verouderd is. Alleen doen als je bewust bent van wat voor mij de fun-factor van die camera zou zijn, een digitaaltje van toen met de nukken van toen.

De Fuji X30 is al compleet zoals ie daar te koop staat, is ook een redelijk recente camera.

Ga je voor veel resultaat en relatief weinig geld, dan is die X30 je camera
Ga je voor veel resultaat en mag wat kosten, dan is die XT100 een goeie aankoop op voorwaarde dat je er een of meer lenzen bij aanschaft. Dat maakt de hele operatie naar mijn schatting nog ongeveer drie keer zo duur.

De OM-1 zou je, als je echt op flimpjes wilt prima diensten kunnen bewijzen op voorwaarde dat je er een paar goeie lenzen bij weet te vinden (kan voor weinig) en dat je met een camera zonder automatiek kunt werken. De OM-1 is helemaal manual. De enige luxe is de belichtingsmeter.
Wil je toch een olympus dan zou ik een veel recentere OM2 of een OM4 opzoeken. Veel recenter en wat liever bij het fotograferen met een goeie belichtingsautomaat.

Ga je voor digitale nostalgie, neem dan zo'n Contax. na wat oefenen zijn daar best nog wel aardige plaatjes uit te toveren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_209394695
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
Zomaar even een paar overwegingen:

Die OM-1 moet je aankleden met lenzen en die gebruikt film waardoor je gebruikskosten krijgt.

Die XT100 moet ook nog aangekleed worden met lenzen, is echter wel redelijk recent digitaal

De Contax was wel een bijzonder goed digitaaltje in de tijd dat ie uitkwam. Wil je er serieus mee fotograferen anno nu dan kom je erachter dat ie eigenlijk in alles hopeloos verouderd is. Alleen doen als je bewust bent van wat voor mij de fun-factor van die camera zou zijn, een digitaaltje van toen met de nukken van toen.

De Fuji X30 is al compleet zoals ie daar te koop staat, is ook een redelijk recente camera.

Ga je voor veel resultaat en relatief weinig geld, dan is die X30 je camera
Ga je voor veel resultaat en mag wat kosten, dan is die XT100 een goeie aankoop op voorwaarde dat je er een of meer lenzen bij aanschaft. Dat maakt de hele operatie naar mijn schatting nog ongeveer drie keer zo duur.

De OM-1 zou je, als je echt op flimpjes wilt prima diensten kunnen bewijzen op voorwaarde dat je er een paar goeie lenzen bij weet te vinden (kan voor weinig) en dat je met een camera zonder automatiek kunt werken. De OM-1 is helemaal manual. De enige luxe is de belichtingsmeter.
Wil je toch een olympus dan zou ik een veel recentere OM2 of een OM4 opzoeken. Veel recenter en wat liever bij het fotograferen met een goeie belichtingsautomaat.

Ga je voor digitale nostalgie, neem dan zo'n Contax. na wat oefenen zijn daar best nog wel aardige plaatjes uit te toveren.
Hmm dan twijfel ik nu tussen de x30 en de contax. Wat voor lenzen zou je bij de xt100 moeten halen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juni 2023 @ 10:21:30 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209395872
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 03:35 schreef FRIESLANDbovenalles het volgende:

[..]
Hmm dan twijfel ik nu tussen de x30 en de contax. Wat voor lenzen zou je bij de xt100 moeten halen?
Om er allround mee te kunnen fotograferen wil je bij die XT100 op zijn minst een standaardzoom hebben, bij Fuji een15-45mm. Die kost je, ook weer gebruikt tussen de 200 en 300 euro en je hebt dan eigenlijk een camera met de mogelijkheden van ongeveer die x30 maar dan met een wat grotere sensor.
Wil je meer mogelijkheden dan zou er ook nog een telezoom bij kunnen, iets in de orde van een 55-200 en die is voor zover ik even snel kon vinden ongeveer net zo duur als die standaardzoom.
Je hebt dan wel een leuk, aardig compact setje bij elkaar waarmee je heel veel dingen al kunt, het wordt alleen uiteindelijk nog wel een prijzige onderneming.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 12:27:07 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209396870
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
De OM-1 is helemaal manual. De enige luxe is de belichtingsmeter
Die dan weer afhankelijk is van een kwikbatterij.

Qua compactheid kun je ook naar een Pentax ME of ME Super kijken.
De ME is kwalitatief beter, bij de ME super heb je zelf controle over sluitertijd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juni 2023 @ 12:40:47 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209396974
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Die dan weer afhankelijk is van een kwikbatterij.

Qua compactheid kun je ook naar een Pentax ME of ME Super kijken.
De ME is kwalitatief beter, bij de ME super heb je zelf controle over sluitertijd.
En qua aanbod van lenzen zit je met Pentax ook eigenlijk best wel goed, het was zo rond 1980 de meest gebruikte vatting waarvoor heel veel geproduceerd is door zo ongeveer alle grote lenzenslijpers van die tijd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_209403847
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:40 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
En qua aanbod van lenzen zit je met Pentax ook eigenlijk best wel goed, het was zo rond 1980 de meest gebruikte vatting waarvoor heel veel geproduceerd is door zo ongeveer alle grote lenzenslijpers van die tijd.
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 12:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Die dan weer afhankelijk is van een kwikbatterij.

Qua compactheid kun je ook naar een Pentax ME of ME Super kijken.
De ME is kwalitatief beter, bij de ME super heb je zelf controle over sluitertijd.
Zal zeker even kijken, heb online al wat dingen gevonden voor de pentax inclusief lens. Ik zit alleen nog met het probleem van het meenemen van de rolletjes en het bewaren van die dingen. Een roadtrip geeft daar namelijk nuet echt de mogelijkheid voor.

Zit nu vooral the twijfelen tussen de ME en de canon A1/AE1 maar kom eigenlijk niet uit welke nou echt beter is aangezien ze allemaal hun voor en nadelen hebben. Ook is het best onduidelijk om nou te vinden welke automatische functies heeft en welke niet. Welke zouden jullie kiezen voor een iets meer beginner? De A1 heeft volgensmij aperture priority wat mij best handig lijkt.

[ Bericht 16% gewijzigd door FRIESLANDbovenalles op 05-06-2023 01:18:45 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 juni 2023 @ 00:40:09 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_209459258
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:11 schreef FRIESLANDbovenalles het volgende:

[..]
[..]
Zal zeker even kijken, heb online al wat dingen gevonden voor de pentax inclusief lens. Ik zit alleen nog met het probleem van het meenemen van de rolletjes en het bewaren van die dingen. Een roadtrip geeft daar namelijk nuet echt de mogelijkheid voor.

Zit nu vooral the twijfelen tussen de ME en de canon A1/AE1 maar kom eigenlijk niet uit welke nou echt beter is aangezien ze allemaal hun voor en nadelen hebben. Ook is het best onduidelijk om nou te vinden welke automatische functies heeft en welke niet. Welke zouden jullie kiezen voor een iets meer beginner? De A1 heeft volgensmij aperture priority wat mij best handig lijkt.
Canon AE-1 heeft een automaat met sluitertijdvoorkeuze, jij kiest de belichtingstijd en de camera stelt daarbij een diafragma in.
Pentax ME heeft diafragmavoorkeuze. Jij stelt een diafragma in en de camera kiest er de correcte belichtingstijd bij.

De Canon A-1 kun je naar believen gebruiken met sluitertijdvoorkeuze, diafragmavoorkeuze, programmed AE en uiteraard Manual en daarmee was het een van de eerste meervoudige automaten.
Nu de oude Canons bijzonder betaalbaar zijn zou ik sowieso een A-1 nemen. Destijds was ie eigenlijk behoorlijk vet geprijsd.

Ik heb nog ergens een A-1 liggen die, als er even een nieuwe batterij in gaat nog gewoon zou moeten werken. Een A-1 voelt anno nu nog niet aan als een ontzettend oude camera.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')