abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 3 juni 2023 @ 08:56:16 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209384361
https://www.autoweek.nl/a(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Het een na het andere Chinese automerk wordt gelanceerd in Europa
en Jetten geeft er fors subsidie op , om het klimaat van de aarde te redden, dus das mooi
quote:
De Zeekr 001 is een interessante elektrische auto die na een modeljaarupdate nog iets interessanter wordt.
De auto - die ook naar Europa komt - is er voortaan ook met een krachtig 140-kWh accupakket dat een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk maakt.

Zeekr is net als Lynk & Co, Volvo en Polestar een merk van de Chinese gigant Geely. Vooralsnog is Zeekr in Europa een onbekende, maar dat duurt niet lang meer. In 2023 komt Zeekr naar Europa


[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2023 09:14:20 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209384461
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 08:56 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.autoweek.nl/a(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Het een na het andere Chinese automerk wordt gelanceerd in Europa
en Jetten geeft er fors subsidie op , om het klimaat van de aarde te redden, dus das mooi
[..]
[ afbeelding ]
De Zeekr gaat zo'n ¤58.000 kosten en komt dus niet in aanmerking voor de ¤3.000 subsidie, die is alleen geldig op EV's en waterstofvoertuigen tot ¤45.000

Hooguit nog de wegenbelastingvrijstelling maar dat is over een paar jaar ook gebeurd.
Volgend jaar is het nog gratis, in 2025 gaat het naar 25% en in 2026 naar 100% al is het geldende tarief nog onduidelijk.

Bijtelling dan? Dat is 16% t/m ¤30.000 en voor het deel daarboven 22%.

Dus leg me maar eens uit waar die "forse subsidie" precies zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-06-2023 09:22:50 ]
pi_209384483
Ah, dit zal het makkelijker maken om egoïstische idioten te herkennen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209384502
De Chinezen stomen verder op en wat doen we in Europa? Ons druk maken over e-fuels. Regeren is vooruitzien, maar onze Duitse vrienden blijven liever in het verleden hangen :')
pi_209384503
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:19 schreef Akathisia het volgende:
Ah, dit zal het makkelijker maken om egoïstische idioten te herkennen.
Daar heb jij toch al een spiegel voor?
pi_209384541
quote:
Zeekr is net als Lynk & Co, Volvo en Polestar een merk van de Chinese gigant Geely. Vooralsnog is Zeekr in Europa een onbekende
Maar waarom wordt deze niet ook verkocht onder de naam Lynk & Co dan? Beiden van Geely, beiden hanteren dezelfde designtaal. Ik begrijp de logica vooralsnog niet om een nieuw merk te introduceren terwijl je al een paar jaar actief bent met een andere in grofweg dezelfde markt.
pi_209384569
Wat betreft de 140kWh accu en 1.000km range: "iedereen" wil het maar dat klinkt mooier dan het is.

De accu zal ongeveer 2x zo zwaar zijn als bij een Model 3 dus je zeult ongeveer 500 kilo extra gewicht mee.
Dat voel je in het rijgedrag, de aanschafprijs en straks ook de wegenbelasting.

Een 2x zo grote accu betekent (bij een gelijke laadstroom) ook een dubbele laadtijd, dus je pauzes worden ook 2x zo lang.

Je moet dus wel echt een kilometervreter zijn die minimaal 50x per jaar ritten maakt van meer dan 1.000km om dat enigszins zinvol te maken. Want in dat geval heb je vanaf huis wel altijd die range.
pi_209384596
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:21 schreef J.B. het volgende:
De Chinezen stomen verder op en wat doen we in Europa? Ons druk maken over e-fuels. Regeren is vooruitzien, maar onze Duitse vrienden blijven liever in het verleden hangen :')
De Duitse autoindustrie dendert al richting de afgrond sinds aandeelhouders en boekhouders het voor het zeggen kregen ipv ingenieurs. De kwaliteit van de hedendaagse Duitse auto is erbarmelijk, met de Volkswagen Golf 8 als voorlopig triest dieptepunt. De belachelijk hoge Europese (emissie)eisen staan het bouwen van betrouwbare en betaalbare auto's overigens ook flink in de weg.
pi_209384597
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Maar waarom wordt deze niet ook verkocht onder de naam Lynk & Co dan? Beiden van Geely, beiden hanteren dezelfde designtaal. Ik begrijp de logica vooralsnog niet om een nieuw merk te introduceren terwijl je al een paar jaar actief bent met een andere in grofweg dezelfde markt.
Je kan het verder doortrekken: waarom niet alles onder het Volvo merk? ;)
  zaterdag 3 juni 2023 @ 09:37:25 #10
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209384632
Kwam laatst een achtergrond verhaal hierover tegen. Qua brandstof auto's loopt de rest van de wereld 20 jaar voor op de Chinezen en het verschil is niet in te halen, de Chineze auto's zullen altijd inferieur zijn.

EVs daarintegen zijn een compleet nieuw speelveld en China heeft hier vol op ingezet. Met als gevolg dat de Chinese auto's nu veel sneller verbeteren dan Westerse zoals Volkswagen komt bijvoorbeeld 1x per 3 jaar met een nieuwe EV terwijl de Chinese fabrikanten dat elke 9 maanden ofzo doen. Op een gegeven moment zijn de Chinese auto's de beste.
pi_209384674
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:32 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De Duitse autoindustrie dendert al richting de afgrond sinds aandeelhouders en boekhouders het voor het zeggen kregen ipv ingenieurs. De kwaliteit van de hedendaagse Duitse auto is erbarmelijk, met de Volkswagen Golf 8 als voorlopig triest dieptepunt. De belachelijk hoge Europese (emissie)eisen staan het bouwen van betrouwbare en betaalbare auto's overigens ook flink in de weg.
Het domste wat Volkswagen gedaan heeft is Herbert Diess eerst degraderen door hem hoofd te maken van de falende software afdeling waarna ze hem er vervolgens makkelijk uit konden werken. Die softwareafdeling werkt nu samen met het Chinese ThunderSoft.

Diess begreep wat er gaande is in China en bij Tesla en wilde zo snel mogelijk fabrieken gaan slopen / renoveren, nieuwe productielijnen opzetten en hij begreep ook als geen ander dat dat banen zou gaan kosten.

Vanuit de raad van bestuur was er wel steun voor Diess maar de raad van commissarissen wilde hem kwijt.
En dat is gebeurd. De handrem ging daardoor ook op Project Trinity.

Het is simpel: als je meer EV's gaat produceren gaat dat banen kosten. Er zitten minder onderdelen in, er zijn minder mensen nodig om die onderdelen te maken, er zijn minder mensen nodig om die onderdelen te monteren, er gaan dus mensen uit vroeg of laat.
pi_209384692
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:21 schreef J.B. het volgende:
De Chinezen stomen verder op en wat doen we in Europa? Ons druk maken over e-fuels. Regeren is vooruitzien, maar onze Duitse vrienden blijven liever in het verleden hangen :')
En hoe komen wij o.a. aan deze biobrandstoffen? Juist daarvoor worden onder andere in Maleisië hele stukken oerwoud voor omgekapt om dingen te verbouwen waarmee je biobrandstoffen kan maken.

Daar gaat je vergroening.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209384693
Tesla > de rest
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209384706
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:41 schreef HSG het volgende:

[..]
En hoe komen wij o.a. aan deze biobrandstoffen? Juist daarvoor worden onder andere in Maleisië hele stukken oerwoud voor omgekapt om dingen te verbouwen waarmee je biobrandstoffen kan maken.

Daar gaat je vergroening.
eFuels zijn geen biobrandstof.

eFuels zijn waterstof met gebonden CO2, gewoon te tanken als benzine.

Het nadeel is echter dat je er per kilometer 6 tot 7x meer energie voor nodig hebt dan voor een EV.

Porsche, Ferrari en nog wat merken willen graag ronkende brandstofmotoren kunnen blijven leveren na 2035 en die wilden dus graag eFuels als vervanger voor benzine.

Het zal wel flink duurder zijn dan benzine (wat logisch is als het 6x meer energie kost) maar iemand die een Porsche of Ferrari koopt, zal niet direct in de stress schieten bij de pomp.

eFuels zijn vooral bedoeld voor autosport (van LeMans tot F1), sportauto's, hulpdiensten en eventueel het leger.
Maar grootschalig produceren gaat hem niet worden.

Alleen al voor het wagenpark in Nederland zou je de totale stroomproductie van Nederland moeten verdubbelen (!) als je over zou willen op eFuels (dus ongeveer 120TWh per jaar extra).

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-06-2023 09:55:25 ]
pi_209384727
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
eFuels zijn geen biobrandstof.

eFuels zijn waterstof met gebonden CO2, gewoon te tanken als benzine.

Het nadeel is echter dat je er per kilometer 6 tot 7x meer energie voor nodig hebt dan voor een EV.
Ah dat maar ik dacht dat Rob Jetten zich ook wilde inzetten voor biobrandstoffen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_209384751
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:45 schreef HSG het volgende:

[..]
Ah dat maar ik dacht dat Rob Jetten zich ook wilde inzetten voor biobrandstoffen.
Ja, hij wilde meer biobrandstof in de benzine maar hij had er niet echt goed over nagedacht wat dat in de praktijk inhoudt. Auto's vinden dat vaak niet zo leuk, je moet er wel aanpassingen voor doen en dat lukt niet eenvoudig met een bestaand wagenpark.

Het is ook niet echt een super goede oplossing, het kost veel landbouwgrond en je wil er ook geen extra oerwoud voor gaan kappen.
CO2-neutraal kan het wel zijn als je het goed doet en daar hoort grootschaligheid niet bij.

In Brazilië rijdt 20% van het wagenpark overigens op pure ethanol dat ze winnen uit suikerriet, het kan wel.
Maar het kost veel landbouwgrond, dat blijft het heikele punt.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 09:55:30 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209384804
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
eFuels zijn geen biobrandstof.

eFuels zijn waterstof met gebonden CO2, gewoon te tanken als benzine.

Het nadeel is echter dat je er per kilometer 6 tot 7x meer energie voor nodig hebt dan voor een EV.

Porsche, Ferrari en nog wat merken willen graag ronkende brandstofmotoren kunnen blijven leveren na 2035 en die wilden dus graag eFuels als vervanger voor benzine.

Het zal wel flink duurder zijn dan benzine maar iemand die een Porsche of Ferrari koopt, zal niet direct in de stress schieten bij de pomp.

eFuels zijn vooral bedoeld voor autosport (van LeMans tot F1), sportauto's, hulpdiensten en eventueel het leger.
Maar grootschalig produceren gaat hem niet worden. Alleen al voor het wagenpark in Nederland zou je de stroomproductie van Nederland moeten verdubbelen (!)
Als ik 20kWh per 100km tel (volgens mij is dat vrij realistisch als ik even snel zoek) dan zou dat bij 10dkm/jaar ook gewoon mijn stroomverbruik verdubbelen.
pi_209384808
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:55 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Als ik 20kWh per 100km tel (volgens mij is dat vrij realistisch als ik even snel zoek) dan zou dat bij 10dkm/jaar ook gewoon mijn stroomverbruik verdubbelen.
Ja, dat klopt.
Maar dan verdubbel je het verbruik van huishoudens.
Huishoudens verbruiken maar zo'n 17% van de stroom in Nederland.

Huishoudens verbruiken gemiddeld zo'n 2.500kWh x 8.100.000 = 20,25TWh op het totaal van 120TWh.
En dat is 16,9% van het totaal.

EV's zouden ook zo'n (13.000km x 9.000.000 voertuigen) / 5 = 23TWh extra aan stroomverbruik opleveren.
Maar met eFuels moet je dat x6 doen...
  zaterdag 3 juni 2023 @ 09:59:55 #19
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209384866
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat klopt.
Maar dan verdubbel je het verbruik van huishoudens.
Huishoudens verbruiken maar zo'n 17% van de stroom in Nederland.

Huishoudens verbruiken gemiddeld zo'n 2.500kWh x 8.100.000 = 20,25TWh op het totaal van 120TWh.
En dat is 16,8% van het totaal.
Genoeg e-fuel voor Nederland produceren zou dus ca. 120TWh kosten? Is dat met de huidige kleinschalige testopstellingen of verwacht je dat dat zo zou zijn wanneer het proces geoptimaliseerd en opgeschaald is?
pi_209384896
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:59 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Genoeg e-fuel voor Nederland produceren zou dus ca. 120TWh kosten? Is dat met de huidige kleinschalige testopstellingen of verwacht je dat dat zo zou zijn wanneer het proces geoptimaliseerd en opgeschaald is?
Ik lees links en rechts dat het 6x meer energie per kilometer kost dan in een EV.
EV's kunnen met 23TWh toe (zie hierboven) dus dan zit je op minimaal 6x 23TWh en dan kom ik zelfs op 138TWh.

Waterstof produceren (elektrolyse) heeft een rendement van ongeveer 70% en dat is al 200 jaar redelijk onveranderd.
Een brandstofmotor heeft een rendement van ongeveer 30% en dat is na meer dan 100 jaar ontwikkeling.
Dus daar ben je al ongeveer een factor 4x kwijt.
En blijkbaar zit dat laatste restje dan in de productie en transport van eFuels zelf.

Zelfs als het maar 4x meer energie zou kosten, is het al totaal niet op te brengen om 100% van het wagenpark daar op te laten rijden. Daar moeten we eerst 6 grote, moderne EPR kernreactoren voor neerzetten.
En dat terwijl je alle EV's in Nederland zou kunnen laten rijden op 1,5 EPR kernreactoren.

Hoe ik daar bij kom? Één EPR reactor doet 1.600MWe.
1.600MWe x 24 x 365 = 14TWh per jaar.

Het is allemaal wat bierviltjeswerk qua rekenen maar het is wel ongeveer duidelijk in wat voor orde van grootte je moet denken.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-06-2023 10:11:10 ]
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:11:36 #21
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209384967
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik lees links en rechts dat het 6x meer energie per kilometer kost dan in een EV.
EV's kunnen met 23TWh toe (zie hierboven) dus dan zit je op minimaal 6x 23TWh en dan kom ik zelfs op 138TWh.

Waterstof produceren heeft een rendement van ongeveer 70%.
Een brandstofmotor heeft een rendement van ongeveer 30%.
Dus daar ben je al ongeveer een factor 4x kwijt.
En blijkbaar zit dat laatste restje dan in de productie en transport van eFuels zelf.

Zelfs als het maar 4x meer energie zou kosten, is het al totaal niet op te brengen om 100% van het wagenpark daar op te laten rijden. Daar moeten we eerst 6 grote, moderne EPR kernreactoren voor neerzetten.
En dat terwijl je alle EV's zou kunnen laten rijden op 1,5 EPR kernreactoren.
Dat er flink opgeschaald moet worden in de productie en infra van stroom is duidelijk, zeker als we allemaal van het gas willen. Maar 2 of 6 reactoren is wel een verschil ja.
Wellicht zijn e-fuels wel rendabel voor vrachtverkeer, gezien de energiedichtheid. Dat zou mooi zijn, dan kan ik nog een tijdje in heerlijke plofauto's blijven rijden :P
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:12:20 #22
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_209384972
De 'niet-chinese' EV's worden op dit moment ook al bijna allemaal in China gemaakt.
pi_209384991
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:11 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Dat er flink opgeschaald moet worden in de productie en infra van stroom is duidelijk, zeker als we allemaal van het gas willen. Maar 2 of 6 reactoren is wel een verschil ja.
Wellicht zijn e-fuels wel rendabel voor vrachtverkeer, gezien de energiedichtheid. Dat zou mooi zijn, dan kan ik nog een tijdje in heerlijke plofauto's blijven rijden :P
Vrachtverkeer concurreert op kilometerprijs. De techniek die het goedkoopst wordt per kilometer gaat het winnen. Als ik als bedrijf 8 pallets moet versturen en het ene transportbedrijf rekent ¤50 per pallet en het andere rekent ¤75 per pallet dan weet jij wel voor welk bedrijf ik ga.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:16:19 #24
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209385009
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vrachtverkeer concurreert op kilometerprijs. De techniek die het goedkoopst wordt per kilometer gaat het winnen. Als ik als bedrijf 8 pallets moet versturen en het ene transportbedrijf rekent ¤50 per pallet en het andere rekent ¤75 per pallet dan weet jij wel voor welk bedrijf ik ga.
Maar een goed deel van de prijs komt voort uit productieve tijd en capaciteit.
Als je een paar ton minder mee kan nemen vanwege de enorme batterij en de wagen 1/3e van de dag stil staat om op te laden tikt het aan.
pi_209385014
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
De 'niet-chinese' EV's worden op dit moment ook al bijna allemaal in China gemaakt.
Valt best mee.

Tesla heeft een fabriek bij Berlijn voor Europa.
Volkswagen produceert de ID.4 bijvoorbeeld in Emden.
Volvo produceert in Gent, bijvoorbeeld de elektrische XC40.

Er zullen vast veel halffabricaten uit China komen maar de auto's worden toch echt nog vaak wel in de EU in elkaar geknutseld.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:19:25 #26
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209385032
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt best mee.

Tesla heeft een fabriek bij Berlijn voor Europa.
Volkswagen produceert de ID.4 bijvoorbeeld in Emden.
Volvo produceert in Gent, bijvoorbeeld de elektrische XC40.

Er zullen vast veel halffabricaten uit China komen maar de auto's worden toch echt nog vaak wel in de EU in elkaar geknutseld.
Stellantis bouwt EV's ook in Europa ^O^
pi_209385047
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:16 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Maar een goed deel van de prijs komt voort uit productieve tijd en capaciteit.
Als je een paar ton minder mee kan nemen vanwege de enorme batterij en de wagen 1/3e van de dag stil staat om op te laden tikt het aan.
Vrachtwagens zijn zelden maximaal beladen, ik ben de grafiek kwijt (heb 'm eerder gepost) maar de meeste vrachtwagens rijden maar met iets van 70% belading op gewicht. Volume zit dan misschien wel op 90 of 100% maar niet alles is gemaakt van lood.

Tesla Semi heeft een range van zo'n 800km dus op dat vlak kan je ook een werkdag vooruit voordat je moet laden. De laadsnelheid is ruim 1.000kW dus je kan bij een geschikte laadpaal in een uur weer klaar zijn voor de volgende 800km.

En gewicht is deels ook nog opgelost omdat een EV vrachtwagen 2.000 kilo zwaarder mag zijn dan z'n diesel tegenhanger. Accu's zijn dan wel zwaarder maar de aandrijflijn is in een EV juist weer vele malen lichter.

Infrastructuur voor elektrische vrachtwagens is er nog amper.
Maar Tesla kennende gaan ze dat wel uitbreiden als de Semi ook naar Europa komt.

Vergeet niet dat elektrische vrachtwagens in verkooppercentages nog ongeveer zijn waar EV's waren in 2013, dat heeft z'n tijd nodig om een infrastructuur op te zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-06-2023 10:30:57 ]
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:24:24 #28
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209385095
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vrachtwagens zijn zelden maximaal beladen, ik ben de grafiek kwijt (heb 'm eerder gepost) maar de meeste vrachtwagens rijden maar met iets van 70% belading op gewicht. Volume zit dan misschien wel op 90 of 100% maar niet alles is gemaakt van lood.

Tesla Semi heeft een range van zo'n 800km dus op dat vlak kan je ook een werkdag vooruit voordat je moet laden. De laadsnelheid is ruim 1.000kW dus je kan bij een geschikte laadpaal in een uur weer klaar zijn voor de volgende 800km.

En gewicht is deels ook nog opgelost omdat een EV vrachtwagen 2.000 kilo zwaarder mag zijn dan z'n diesel tegenhanger. Accu's zijn dan wel zwaarder maar de aandrijflijn is in een EV juist weer vele malen lichter.
Je bent er duidelijk meer in thuis dan ik, dus je zal wel gelijk hebben :P
Maar ik wil het zien voordat ik alternatieven zoals e-fuels af wil schrijven. Goeddeels omdat ik mijn heerlijke benzineauto niet wil vervangen door een EV, eerlijk is eerlijk :P
pi_209385131
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:24 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Je bent er duidelijk meer in thuis dan ik, dus je zal wel gelijk hebben :P
Naja, ik vind het wel interessant. Maar ik word ook wel eens gecorrigeerd ;)

quote:
Maar ik wil het zien voordat ik alternatieven zoals e-fuels af wil schrijven. Goeddeels omdat ik mijn heerlijke brandstofmotor niet wil vervangen door een EV, eerlijk is eerlijk :P
Het gekke is, ik ben altijd een echte petrolhead geweest. Heb Honda 4-takt brommers gehad vroeger, een Volvo 740 (2.3), een Volvo 940 (2.3 Turbo) en een V50 (2.5) maar sinds ik in wat diverse EV's heb gereden en momenteel zelf een V60 T8 plug-in heb, erger ik me er aan als de brandstofmotor erbij komt. De soepele en stille rijervaring van een EV is verslavend, blijkbaar...

De generaties na mij zullen niet anders gewend zijn. Wie nu geboren wordt, zal sowieso niet meer leren schakelen en mogelijk niet eens meer een rijbewijs halen als autonoom rijden grote sprongen maakt.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:31:27 #30
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209385165
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gekke is, ik ben altijd een echte petrolhead geweest. Heb Honda 4-takt brommers gehad vroeger, een Volvo 740 (2.3), een Volvo 940 (2.3 Turbo) en een V50 (2.5) maar sinds ik in wat diverse EV's heb gereden en momenteel zelf een V60 T8 plug-in heb, erger ik me er aan als de brandstofmotor erbij komt. De soepele en stille rijervaring van een EV is verslavend, blijkbaar...
Kan ik me voorstellen, zeker als je veel 'saaie' werk-kilometers maakt. Een vriend van me is al een tijdje over (eerst een Leaf, nu een Ionic 5) en is lyrisch over het comfort en gemak. Maar mijn kilometers zijn overwegend recreatief en de aandrijflijn is daarbij een groot deel van het plezier. Het geluid, schakelen, vermogensopbouw...
Daarnaast is er niet één EV die voor een normale sterveling betaalbaar is die ik leuk/mooi genoeg vind.
pi_209385176
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:31 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Kan ik me voorstellen, zeker als je veel 'saaie' werk-kilometers maakt. Een vriend van me is al een tijdje over (eerst een Leaf, nu een Ionic 5) en is lyrisch over het comfort en gemak. Maar mijn kilometers zijn overwegend recreatief en de aandrijflijn is daarbij een groot deel van het plezier. Het geluid, schakelen, vermogensopbouw...
Daarnaast is er niet één EV die voor een normale sterveling betaalbaar is die ik leuk/mooi genoeg vind.
Ik heb qua vermogen ook niet te klagen, compressor, turbo en een elektromotor als hulpje.
Dus je zit in 5 seconden op de 100 met een bak van 1.975 kilo (het blijft Volvo :P).

Maar bij een EV is dat veel soepeler en directer. Mijn auto moet vaak even nadenken, terugschakelen waar een EV gewoon gaat als je het pedaal intrapt, geen twijfel, geen hapering...
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:33:46 #32
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209385193
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:37 schreef slashdotter3 het volgende:
Kwam laatst een achtergrond verhaal hierover tegen. Qua brandstof auto's loopt de rest van de wereld 20 jaar voor op de Chinezen en het verschil is niet in te halen, de Chineze auto's zullen altijd inferieur zijn.

EVs daarintegen zijn een compleet nieuw speelveld en China heeft hier vol op ingezet. Met als gevolg dat de Chinese auto's nu veel sneller verbeteren dan Westerse zoals Volkswagen komt bijvoorbeeld 1x per 3 jaar met een nieuwe EV terwijl de Chinese fabrikanten dat elke 9 maanden ofzo doen. Op een gegeven moment zijn de Chinese auto's de beste.
Beetje wet van de remmende voorsprong idee. Zoals ook sommige Afrikaanse landen sneller en beter internet hebben dan Nederland. Die zijn direct van niks naar glasvezel gegaan. Weinig regels, weinig asfalt, etc. Je kan meteen die kabels de grond in pleuren (of via palen) zonder dat de oude garde van bedrijven de boel vertraagd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:38:30 #33
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_209385248
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb qua vermogen ook niet te klagen, compressor, turbo en een elektromotor als hulpje.
Dus je zit in 5 seconden op de 100 met een bak van 1.975 kilo (het blijft Volvo :P).

Maar bij een EV is dat veel soepeler en directer. Mijn auto moet vaak even nadenken, terugschakelen waar een EV gewoon gaat als je het pedaal intrapt, geen twijfel, geen hapering...
Daarom ook lekker zelf schakelen :P
Voor mij is absolute snelheid helemaal niet zo belangrijk. De ene auto heeft ~120pk, de ander 240, beide geen echte snelheidsmonsters. Maar die eerste (een Peugeot 106 Rallye S1) weegt nog geen 900 kilo en daarmee ontzettend leuk om door bochten te smijten, de andere (Alfa GT 3.2) is super driver-focused en heeft een motor die beleving ademt. Ja, een EV kan een stuk sneller zijn bij het stoplicht, maar dat boeit me nog het minste bij autorijden. Ik wil juist een beetje werken achter het stuur :)

Maar goed, aardig offtopic.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:40:05 #34
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_209385262
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je moet dus wel echt een kilometervreter zijn die minimaal 50x per jaar ritten maakt van meer dan 1.000km om dat enigszins zinvol te maken. Want in dat geval heb je vanaf huis wel altijd die range.
Naja, als je niet zo vaak rijdt ook wel lekker, 8x per jaar opladen :)
En in 1x naar Berlijn/Parijs ipv tussendoor laden.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_209385292
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:40 schreef matthijst het volgende:

[..]
Naja, als je niet zo vaak rijdt ook wel lekker, 8x per jaar opladen :)
Dat is wel zo. Maar waarom zou je ¤15.000 extra betalen voor extra range als je juist heel weinig rijdt?
Maakt het dan uit of je 8, 16 of 32x per jaar je auto aan de laadpaal hangt aan het eind van de dag?
En is dat die ¤15.000 meerprijs waard? En die 500 kilo extra in de wegenbelasting?

quote:
En in 1x naar Berlijn/Parijs ipv tussendoor laden.
Ja. Zoals ik zeg: als je dat 50x per jaar doet is dat interessant, doe je dat enkele keren per jaar dan accepteer je dat je een keer ergens moet laden onderweg.

Ik doe een rit van Friesland naar Rotterdam in 1x maar moet ik verder dan pauzeer ik.
Dus in de praktijk stop ik sowieso wel iedere 250 tot 350km en dan kan je ook prima even de auto bijladen.
pi_209385349
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
De 'niet-chinese' EV's worden op dit moment ook al bijna allemaal in China gemaakt.
Dat is natuurlijk altijd nog wat anders; de (meeste) winst en technologie behoren dan in ieder geval nog toe aan westerse bedrijven ipv aan de CCP.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209385447
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:32 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De Duitse autoindustrie dendert al richting de afgrond sinds aandeelhouders en boekhouders het voor het zeggen kregen ipv ingenieurs. De kwaliteit van de hedendaagse Duitse auto is erbarmelijk, met de Volkswagen Golf 8 als voorlopig triest dieptepunt. De belachelijk hoge Europese (emissie)eisen staan het bouwen van betrouwbare en betaalbare auto's overigens ook flink in de weg.
Wat is er met de Golf 8 dan, dat ie zo slecht is?
Ik volg dat eigenlijk niet.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209385641
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:41 schreef HSG het volgende:

[..]
En hoe komen wij o.a. aan deze biobrandstoffen? Juist daarvoor worden onder andere in Maleisië hele stukken oerwoud voor omgekapt om dingen te verbouwen waarmee je biobrandstoffen kan maken.

Daar gaat je vergroening.
Het zijn geen biobrandstoffen, maar hoe dan ook is dit een achterhoedegevecht. Elektrische auto's bereiken zo langzamerhand de kritische massa en dan kan het snel gaan, de Duitsers gedragen zich nu als paardenhouders toen de brandstofauto begon op te komen. Dit soort flauwekul is bescherming van een industrie die ten dode is opgeschreven, mooi voorbeeld van creative destruction. Terwijl de Duitsers bezig waren met dieselmotoren te 'optimaliseren' zetten de Chinezen volledig in op elektrische auto's, en daar plukken ze nu de vruchten van.
pi_209385821
quote:
80s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:38 schreef Mano_ het volgende:
(een Peugeot 106 Rallye S1)
_O_
pi_209385896
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:37 schreef slashdotter3 het volgende:
Kwam laatst een achtergrond verhaal hierover tegen. Qua brandstof auto's loopt de rest van de wereld 20 jaar voor op de Chinezen en het verschil is niet in te halen, de Chineze auto's zullen altijd inferieur zijn.

EVs daarintegen zijn een compleet nieuw speelveld en China heeft hier vol op ingezet. Met als gevolg dat de Chinese auto's nu veel sneller verbeteren dan Westerse zoals Volkswagen komt bijvoorbeeld 1x per 3 jaar met een nieuwe EV terwijl de Chinese fabrikanten dat elke 9 maanden ofzo doen. Op een gegeven moment zijn de Chinese auto's de beste.
China heeft ook de grondstoffen voor accu's en wij niet.
pi_209386004
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
China heeft ook de grondstoffen voor accu's en wij niet.
Valt mee, ik beperk het tot de 3 grootste voorraden per grondstof:

Lithium voorraden heb je vooral uit Chili, Australië en Argentinië. China heeft zelf ook lithium maar niet de grootste reserves.

Nikkel uit Australië, Indonesië, Brazilië.

Koper uit Chili, Australië, Peru

Kobalt uit Congo, Australië, Cuba

Pas bij de "rare earth metals" komen we China tegen, samen met Brazilië en Rusland

Maar Tesla heeft net een nieuwe motor ontworpen die zonder rare earth metals / magnets kan en toch een hoog rendement en vermogen haalt, dus ook dat zal niet meer nodig zijn straks.

En kijk je naar de LFP-accu's die Tesla nu steeds vaker toepast (sowieso voor hun energy storage en "standard range" EV's) dan zit daar ook geen kobalt meer in voor de kathode.

Overigens is lithium maar ongeveer 2% van de accu, dus zoveel wordt er ook weer niet gebruikt.
pi_209386033
Vergeet Oekraïne niet, straks, na de oorlog. Zit veel waardevol spul daar in de grond.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_209386039
Waarom lukt het niemand meer om mooie auto's te maken? Sheeesh.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_209386046
Gaan goed jouw topics TS. OP niet gelezen.
pi_209386452
Hoop dat Geely ooit een nieuwe Saab uitbrengt. Ze hebben zelfs al een paar faciliteiten in Trollhattan in gebruik genomen.
.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:33:16 #46
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209386523
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 13:20 schreef Fer het volgende:
Hoop dat Geely ooit een nieuwe Saab uitbrengt. Ze hebben zelfs al een paar faciliteiten in Trollhattan in gebruik genomen.
Saab 93 turbo, beste auto die ik ooit gereden heb , wat een luxe wat een style
misschien is die Zeekr de vervanger in EV

De Saab komt nooit meer terug

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 03-06-2023 19:58:54 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_209386628
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:21 schreef J.B. het volgende:
De Chinezen stomen verder op en wat doen we in Europa? Ons druk maken over e-fuels. Regeren is vooruitzien, maar onze Duitse vrienden blijven liever in het verleden hangen :')
Dat is het probleem van de EU .
Daarom werkt EU niet .
Iedereen heeft wat te zeggen.
Iedereen kijk naar zijn eigen economische belang .

China zegt gewoon .
Nu volledig verbod op brandstof brommers.
En morgen liggen ze allemaal op de sloop.
En iedereen heeft een electrisch versie of een omgebouwde versie .

Eu .
Nee eerste 2taks en enzz om te zorgen dat bedrijven hun ouwe zooi nog kunnen verkopen.

Verschil tussen daar en nu.
En china mag dan wel kolen centrale starten voor energie.
Maar alle brandstof brommers zijn al weg
En morgen kunnen ze zo beslissing nemen brandstof wagens weg .
En de bedrijven krijgen gewoon staats steun om te voorkomen dat ze om vallen.
pi_209386836
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 09:21 schreef J.B. het volgende:
De Chinezen stomen verder op en wat doen we in Europa? Ons druk maken over e-fuels. Regeren is vooruitzien, maar onze Duitse vrienden blijven liever in het verleden hangen :')
In Duitsland ruilen ze kerncentrales in voor steenkool.
pi_209387556
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:16 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
In Duitsland ruilen ze kerncentrales in voor steenkool.
Als iemand iets roept omdat anderen dat ook roepen omdat weer anderen dat ook ergens roepen, dan heb ik wel eens de neiging de cijfers er eens bij te pakken.

Het is nu ook weer niet zo dat kerncentrales een belangrijke rol speelden in Duitsland.
En ik zie ook niet echt een opleving in kolen.

Vergelijk 2020:




En 2023:

pi_209388579
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wat is er met de Golf 8 dan, dat ie zo slecht is?
Ik volg dat eigenlijk niet.
Software vol bugs (een airco of radio die pas tien minuten na het starten van de auto begint te functioneren, dat soort werk) en extreem kostenbesparend gebouwd. (bijv. kunststof onderdelen die in voorgaande generaties nog gewoon in staal of aluminium uitgevoerd waren) De Golf 8 is ontworpen vanuit de opvatting dat de Golf 7 te duur was om te produceren en niet met het idee een betere auto dan zijn voorganger te produceren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')