abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209384305
Twee vragen die ik wat zal uitbreiden en waarbij het prima is als niet alle vragen worden beantwoord per individu.

1a) Hoe dik zou de Bijbel zijn als we alleen de delen erin houden die door doorsnee Christenen wordt gepredikt en nageleefd? Is dat een beetje in kaart te brengen?

1b) zou er überhaupt nog een Bijbel zijn als we de Amerikaanse Biblebelt als gemiddelde hiervoor nemen? Gegeven Jezus en Donald Trump qua karakter daar zo'n beetje dezelfde messias lijken te zijn.

2) Wanneer ben je door de ogen van een Christen, een Christen?


Ik heb soms het idee dat velen in de Biblebelt zo los geworteld zijn in de leer dat, wanneer je dit allemaal op tekst zou zetten, er een compleet ander boek uit zou komen. Hetzelfde geldt voor het beeld dat men van Jezus heeft als een soort Kapitalist. Is het enige gegeven dan dat je het woord Jezus regelmatig gebruikt, ongeacht welke vorm deze Jezus heeft?

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-06-2023 09:00:29 ]
pi_209384356
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 08:45 schreef Beathoven het volgende:
Twee vragen die ik wat zal uitbreiden en waarbij het prima is als niet alle vragen worden beantwoord per individu.

1a) Hoe dik zou de Bijbel zijn als we alleen de delen erin houden die door doorsnee Christenen wordt gepredikt en nageleefd? Is dat een beetje in kaart te brengen?

Denk een paar blz.

Altijd Joh.3:16 en nog wat uit Mattheus. Paar Psalmen (Ps. 23 uiteraard) en wat betweterige teksten van Paulus' brieven.

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 08:45 schreef Beathoven het volgende:

1b) zou er überhaupt nog een Bijbel zijn als we de Amerikaanse Biblebelt als gemiddelde hiervoor nemen? Gegeven Jezus en Donald Trump qua karakter daar zo'n beetje dezelfde messias lijken zijn.

"God bless America". DAn heb je zo'n beetje een alomvattende tekst

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 08:45 schreef Beathoven het volgende:

2) Wanneer ben je door de ogen van een Christen, een Christen?

Als je naar zijn pijpen danst en achter dezelfde voorganger aanloopt en daarbij "ja, en amen" roept.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 09:31:58 #3
492360 COVID-19
Haters make me stronger
pi_209384591
Het is vooral de geschiedenis die de Bijbel telkens heeft veranderd.

Zo was rente eerst verboden voor christenen en werd er later besloten dat dit niet meer verboden hoefde te zijn.

Het is overigens interessant om naar Leviticus te kijken, soms halen christenen hier ook passages uit aan, terwijl de meeste regels uit Leviticus niet worden opgevolgd door christenen.

Het is geen specifiek antwoord op je vraag, maar ik wilde de kanttekening plaatsen dat de bijbel meer door de geschiedenis heen, is gaan leven in de mensen.
Op woensdag 19 juli 2023 20:07 schreef Mortaxx het volgende:
stop eens met die kneus te quoten
pi_209384939
Hetzelfde topic kan je imho maken over moslims en de koran. Zo'n beetje geen een groep religieuzen houdt zich aan alle regels.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 3 juni 2023 @ 10:12:26 #5
492360 COVID-19
Haters make me stronger
pi_209384974
quote:
99s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:07 schreef bijdehand het volgende:
Hetzelfde topic kan je imho maken over moslims en de koran. Zo'n beetje geen een groep religieuzen houdt zich aan alle regels.
Is ook haast onmogelijk. Overheden overtreden ook hun eigen wetten.
Op woensdag 19 juli 2023 20:07 schreef Mortaxx het volgende:
stop eens met die kneus te quoten
pi_209385663
quote:
99s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 10:07 schreef bijdehand het volgende:
Hetzelfde topic kan je imho maken over moslims en de koran. Zo'n beetje geen een groep religieuzen houdt zich aan alle regels.
hindoes en boeddhisten hebben nergens moeite mee, en dat komt omdat het de juiste spiritualiteit is :)

ze beschermen nog steeds hun koeien in India...

De abrahamitische religies zijn gewoon kut
pi_209385771
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 08:45 schreef Beathoven het volgende:
Twee vragen die ik wat zal uitbreiden en waarbij het prima is als niet alle vragen worden beantwoord per individu.

1a) Hoe dik zou de Bijbel zijn als we alleen de delen erin houden die door doorsnee Christenen wordt gepredikt en nageleefd? Is dat een beetje in kaart te brengen?

De dikte hangt af van het soort papier natuurlijk ...

Het is moeilijk in te schatten.

Veel Christenen negeren het OT volledig. Het NT is ongeveer 24% van de bijbel.

Veel dingen in de bijbel worden inderdaad verwaarloosd denk ik.

quote:
1b) zou er überhaupt nog een Bijbel zijn als we de Amerikaanse Biblebelt als gemiddelde hiervoor nemen? Gegeven Jezus en Donald Trump qua karakter daar zo'n beetje dezelfde messias lijken te zijn.
De politisering van evangelische kerken in de VS is idd vrij zorgwekkend.

quote:
2) Wanneer ben je door de ogen van een Christen, een Christen?
Als je gelooft dat Jezus Christus de zoon van God is, voor je zonden aan het kruis is gestorven en uit de dood is opgestaan, en je je bekeert.

quote:
Ik heb soms het idee dat velen in de Biblebelt zo los geworteld zijn in de leer dat, wanneer je dit allemaal op tekst zou zetten, er een compleet ander boek uit zou komen. Hetzelfde geldt voor het beeld dat men van Jezus heeft als een soort Kapitalist. Is het enige gegeven dan dat je het woord Jezus regelmatig gebruikt, ongeacht welke vorm deze Jezus heeft?
Apostasie is van alle tijden.
pi_209385992
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je gelooft dat Jezus Christus de zoon van God is, voor je zonden aan het kruis is gestorven en uit de dood is opgestaan, en je je bekeert.
En dan verenigt men zich en gaat met bloederig geweld bekeren en of christelijke leer opleggen.
Mensen aanwijzen die zogenoemd heks zijn en op een bezem vliegen bij volle maan.
Intolerant zijn richting andersgelovigen en waar mogelijk hun heiligdommen vernietigen om er kerken te plaatsen.
Natuurlijk ook het kerstenen van heidense vieringen en gebruiken.
Om met je eigen woorden te spreken, ik zie daar niet gods geest in maar machtswellust en dominantie.
Als het om Jesus gaat, of de beste man nu werkelijk geleefd heeft of niet, ik denk dat als hij zou terugkeren en zou zien wat in zijn naam allemaal gedaan is en word gedaan dat hij zich dood schrikt.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_209386011
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:23 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
En dan verenigt men zich en gaat met bloederig geweld bekeren en of christelijke leer opleggen.
Mensen aanwijzen die zogenoemd heks zijn en op een bezem vliegen bij volle maan.
Intolerant zijn richting andersgelovigen en waar mogelijk hun heiligdommen vernietigen om er kerken te plaatsen.
Natuurlijk ook het kerstenen van heidense vieringen en gebruiken.
Om met je eigen woorden te spreken, ik zie daar niet gods geest in maar machtswellust en dominantie.
Als het om Jesus gaat, of de beste man nu werkelijk geleefd heeft of niet, ik denk dat als hij zou terugkeren en zou zien wat in zijn naam allemaal gedaan is en word gedaan dat hij zich dood schrikt.
Jezus heeft niets van dit alles onderwezen. Mensen die dit doen of hebben gedaan zijn volgelingen van het kwaad en de duivel en niet van Jezus. Of ze zichzelf nu Christenen noemen of niet. 'Aan hun vruchten zul je ze kennen'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-06-2023 13:00:04 ]
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:59:43 #10
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209386692
ik las 'hasj'
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209386747
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jezus heeft niets van dit alles onderwezen.
Wat hij wel heeft onderwezen kun je helemaal niet weten.
pi_209386818
Tijdens mijn theologieopleiding hebben we hier eens een flinke discussie over gevoerd bij een filosofie vak.
Uiteindelijk bereikten we de consensus dat de gehele bijbel vervangen zou kunnen woorden voor slechts 1 woord. 'Naastenliefde'. Daar is natuurlijk wel wat tegen in te brengen. Maar het zou in ieder geval een hoop zinloos geweld, muggenzifterij en overige gedoe hebben gescheeld.
pi_209386904
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:14 schreef Ripples het volgende:
Tijdens mijn theologieopleiding hebben we hier eens een flinke discussie over gevoerd bij een filosofie vak.
Uiteindelijk bereikten we de consensus dat de gehele bijbel vervangen zou kunnen woorden voor slechts 1 woord. 'Naastenliefde'. Daar is natuurlijk wel wat tegen in te brengen. Maar het zou in ieder geval een hoop zinloos geweld, muggenzifterij en overige gedoe hebben gescheeld.
Daar is toch niets revolutionairs aan. We lezen dat toch al in

Mattheus 22:36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

De mens heeft de hele bijbel nodig omdat de mens zover afstaat van die naastenliefde waarvan de bron alleen God is.

Als de mens niet van God was afgedwaald, was de bijbel ook niet nodig geweest. Dan zou naastenliefde vanuit onszelf komen zonder dat we er uberhaupt over na hoeven te denken. Het zou natuurlijk zijn.
pi_209386934
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:08 schreef Ripples het volgende:

[..]
Wat hij wel heeft onderwezen kun je helemaal niet weten.
Dooddoener. Je kunt niks weten.
pi_209386970
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar is toch niets revolutionairs aan. We lezen dat toch al in

Mattheus 22:36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

De mens heeft de hele bijbel nodig omdat de mens zover afstaat van die naastenliefde waarvan de bron alleen God is.

Als de mens niet van God was afgedwaald, was de bijbel ook niet nodig geweest. Dan zou naastenliefde vanuit onszelf komen zonder dat we er uberhaupt over na hoeven te denken. Het zou natuurlijk zijn.
Ik zeg dan ook niet dat het revolutionair is.

Overigens ben ik van mening dat de bijbel in veel gevallen die oproep tot naastenliefde juist in de weg staat. Vandaar mijn opmerking dat het heel wat geweld en muggenzifterij zou hebben gescheeld. De rest van de bijbel verblind kennelijk de lezer nogal eens de boodschap die oproept tot het liefhebben van de naaste te zien.
pi_209387003
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dooddoener. Je kunt niks weten.
Waarom beweer je dan dat Jezus 'niets van dit alles onderwezen heeft' terwijl je het met me eens bent dat je dat helemaal niet kunt weten.
pi_209387031
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:30 schreef Ripples het volgende:

[..]
Waarom beweer je dan dat Jezus 'niets van dit alles onderwezen heeft' terwijl je het met me eens bent dat je dat helemaal niet kunt weten.
Omdat het niet strookt met de leringen van Jezus in de bijbel.

Ik hoef geen expliciete regel te zien die zegt dat je andersgelovigen niet moet doden als duidelijk is dat het evangelie niet met het zwaard wordt verspreid maar door prediking en daden van liefde.

God heeft ons een brein gegeven en Zijn Geest om dat soort dingen te begrijpen.
pi_209387126
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jezus heeft niets van dit alles onderwezen. Mensen die dit doen of hebben gedaan zijn volgelingen van het kwaad en de duivel en niet van Jezus. Of ze zichzelf nu Christenen noemen of niet. 'Aan hun vruchten zul je ze kennen'.
Jezus heeft wel onderwezen dat zij die zijn wil niet doen er niet komen.. En dat de heidenen slecht en goddeloos zijn.. De hele Bijbel (dus niet enkel Jezus is er debet aan) is puur sektarisch.. Geen wonder dat zijn volgelingen dan andere religies kapot maken..
Jezus was niet zo'n hippie als veel mensen hem zien. Of eentje die pure liefde was. Ook de bedenker van het christendom niet, onzer aller Paulus.
pi_209387136
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat het niet strookt met de leringen van Jezus in de bijbel.

Ik hoef geen expliciete regel te zien die zegt dat je andersgelovigen niet moet doden als duidelijk is dat het evangelie niet met het zwaard wordt verspreid maar door prediking en daden van liefde.

God heeft ons een brein gegeven en Zijn Geest om dat soort dingen te begrijpen.
Ach zo, Ali heeft zowel het OT als Openbaring uit zijn bijbel gescheurd?

En bepaalde brieven van de "apostelen"?
pi_209387189
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat het niet strookt met de leringen van Jezus in de bijbel.

Met Jezus in de bijbel. Dat verandert de zaak.
pi_209387209
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:43 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Ach zo, Ali heeft zowel het OT als Openbaring uit zijn bijbel gescheurd?

En bepaalde brieven van de "apostelen"?
Zelfs in Matteus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard.
pi_209387248
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:51 schreef Ripples het volgende:

[..]
Zelfs in Matteus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard.
Dat klopt, maar dat moet je in context lezen. Dat er scheuringen zijn in families en zo. Niet een letterlijk zwaard.

Maar heel openbaring is vergeven van onzin over mensen die moeten lijden, heiligen die erbij juichen en Gode aanbidden, heel het OT bestaat uit het bashen van andere culturen/religies. Monotheisme heeft dualisme uitgevonden. God-satan/duivel..

Dus dan moet je niet vreemd opkijken dat de volgelingen dingen doen tegen andersdenkenden. Zelfs eigen geloofsgenoten worden gedemoniseerd en voor slecht versleten.. Iedere sekte denkt dat zij zelf God dienen en de rest niet.
pi_209387296
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:54 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar dat moet je in context lezen. Dat er scheuringen zijn in families en zo. Niet een letterlijk zwaard.
Als je zin en tijd hebt, zou je nog iets willen verduidelijken hoe je hier over denkt?

quote:
Maar heel openbaring is vergeven van onzin over mensen die moeten lijden, heiligen die erbij juichen en Gode aanbidden, heel het OT bestaat uit het bashen van andere culturen/religies. Monotheisme heeft dualisme uitgevonden. God-satan/duivel..

Dus dan moet je niet vreemd opkijken dat de volgelingen dingen doen tegen andersdenkenden. Zelfs eigen geloofsgenoten worden gedemoniseerd en voor slecht versleten.. Iedere sekte denkt dat zij zelf God dienen en de rest niet.
Bedoel je met sekte bijvoorbeeld ook de Oud-katholieke kerk hier om de hoek?
pi_209387351
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:59 schreef Ripples het volgende:

[..]
Als je zin en tijd hebt, zou je nog iets willen verduidelijken hoe je hier over denkt?
[..]
Bedoel je met sekte bijvoorbeeld ook de Oud-katholieke kerk hier om de hoek?
In feite zijn alle kerken sekten. Want men denkt "wij komen er, en de rest niet".. Je hebt een charismatische voorganger in Jezus. Sowieso zijn religies vaak als sekte begonnen maar als het groot wordt dan noemt men het ineens religie.

quote:
Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.
Hierin lees ik niet dat wordt opgeroepen zelf het zwaard te hanteren. Maar dat door geloof mensen van elkaar gaan vervreemden.
Tevens vind ik de woorden "wie vader en moeder liefheeft boven mij is mij niet waardig" behoorlijk sekteachtig.
En arrogant.
pi_209387576
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
hindoes en boeddhisten hebben nergens moeite mee, en dat komt omdat het de juiste spiritualiteit is :)

ze beschermen nog steeds hun koeien in India...

De abrahamitische religies zijn gewoon kut
Hindoeïsme en Boeddhisme kennen net als de Abrahamitische religies concepten als berouw tonen, vergeving vragen, boetedoening, om de karmische gevolgen ongedaan te maken of te verminderen. Dit wordt o.a. gedaan dmv vergeving vragen in gebed, vasten, baden in heilige rivieren, pelgrimage, voeden van arme mensen, enz. Deze religies kennen dus net als de Abrahamitische regilies regels waar je als mens van kan afwijken en slechte karma kunnen geven en waar je hulpmiddelen voor nodig hebt om dat weer te herstellen.
pi_209387832
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 15:26 schreef Psilon het volgende:

[..]
Hindoeïsme en Boeddhisme kennen net als de Abrahamitische religies concepten als berouw tonen, vergeving vragen, boetedoening, om de karmische gevolgen ongedaan te maken of te verminderen. Dit wordt o.a. gedaan dmv vergeving vragen in gebed, vasten, baden in heilige rivieren, pelgrimage, voeden van arme mensen, enz. Deze religies kennen dus net als de Abrahamitische regilies regels waar je als mens van kan afwijken en slechte karma kunnen geven en waar je hulpmiddelen voor nodig hebt om dat weer te herstellen.
Ja, we lijken nog verdomd veel op elkaar....
pi_209388477
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:49 schreef Ripples het volgende:

[..]
Met Jezus in de bijbel. Dat verandert de zaak.
Wat?
  zaterdag 3 juni 2023 @ 17:52:28 #28
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209389733
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 08:45 schreef Beathoven het volgende:
Gegeven Jezus en Donald Trump qua karakter daar zo'n beetje dezelfde messias lijken te zijn.
verklaar u nader
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:21:31 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390525
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Daar is toch niets revolutionairs aan. We lezen dat toch al in

Mattheus 22:36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38Dit is het eerste en het grote gebod.
39En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

De mens heeft de hele bijbel nodig omdat de mens zover afstaat van die naastenliefde waarvan de bron alleen God is.

Als de mens niet van God was afgedwaald, was de bijbel ook niet nodig geweest. Dan zou naastenliefde vanuit onszelf komen zonder dat we er uberhaupt over na hoeven te denken. Het zou natuurlijk zijn.
Voor de meeste mensen is het dat dan ook. Anders had de mensheid het niet eens zo lang volgehouden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:39:42 #30
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390765
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De dikte hangt af van het soort papier natuurlijk ...

Het is moeilijk in te schatten.

Veel Christenen negeren het OT volledig. Het NT is ongeveer 24% van de bijbel.

Veel dingen in de bijbel worden inderdaad verwaarloosd denk ik.
[..]
De politisering van evangelische kerken in de VS is idd vrij zorgwekkend.
[..]
Als je gelooft dat Jezus Christus de zoon van God is, voor je zonden aan het kruis is gestorven en uit de dood is opgestaan, en je je bekeert.
[..]
Apostasie is van alle tijden.
Fijn dat bevestigd wordt dat RKK, OOK en de Gereformeerde kerken ook christelijk zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390785
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Fijn dat bevestigd wordt dat RKK, OOK en de Gereformeerde kerken ook christelijk zijn.
De vraag had geen betrekking op 'kerken' maar op personen. Christen zijn is op de eerste plaats een persoonlijke aangelegenheid en geen institutionele aangelegenheid.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:42:02 #32
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390788
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De vraag had geen betrekking op 'kerken' maar op personen. Christen zijn is op de eerste plaats een persoonlijke aangelegenheid en geen institutionele aangelegenheid.
En wie maken instituten? Precies: mensen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390821
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En wie maken instituten? Precies: mensen.
Maar een persoon is geen instituut en een instituut is geen individu.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:45:44 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390827
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar een persoon is geen instituut.
Maar kan er wel onderdeel van zijn. En zonder mensen is er ook geen instituut.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390830
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Maar kan er wel onderdeel van zijn. En zonder mensen is er ook geen instituut.
Dat is irrelevant.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:47:10 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390838
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is irrelevant.
Zou niet weten waarom.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390889
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zou niet weten waarom.
Omdat Jezus individuele mensen redt en geen instituties.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:53:53 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390907
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat Jezus individuele mensen redt en geen instituties.
Instituties bestaan uit mensen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390908
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Instituties bestaan uit mensen.
Je bent koppig als een ezel.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:55:50 #40
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390926
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent koppig als een ezel.
Het is gewoon hoe het is. Mensen maken een instituut, dat is geen opzichzelfstaand fenomeen. Zonder mensen heeft het ook geen bestaansrecht. Geloofsbelijdenissen, bijvoorbeeld, schrijven zich niet zelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390948
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is gewoon hoe het is. Mensen maken een instituut, dat is geen opzichzelfstaand fenomeen. Zonder mensen heeft het ook geen bestaansrecht. Geloofsbelijdenissen, bijvoorbeeld, schrijven zich niet zelf.
Een instituut kan geen Christen zijn.
  Beste debater 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 19:58:58 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209390962
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Een instituut kan geen Christen zijn.
Wel christelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209390985
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar een persoon is geen instituut en een instituut is geen individu.
Dus die evangelische reutemeteut van jou is ook niet bekeerd (wat dus met een d is).
pi_209390999
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 20:00 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dus die evangelische reutemeteut van jou is ook niet bekeerd (wat dus met een d is).
?
pi_209392661
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 20:00 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dus die evangelische reutemeteut van jou is ook niet bekeerd (wat dus met een d is).
Het instituut niet, maar de leden dus wel, althans dat vinden ze van zichzelf. Waarmee we dus bij de kern komen: iedere evangelisch genootschap/kerk vindt van zichzelf dat ze het ware evangelie prediken en dat hun leden/bezoekers behouden zijn. Lees: de voorganger staat op een voetstuk en bepaalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209393234
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 15:04 schreef BjG956 het volgende:

[..]
In feite zijn alle kerken sekten. Want men denkt "wij komen er, en de rest niet".. Je hebt een charismatische voorganger in Jezus. Sowieso zijn religies vaak als sekte begonnen maar als het groot wordt dan noemt men het ineens religie.
[..]
Hierin lees ik niet dat wordt opgeroepen zelf het zwaard te hanteren. Maar dat door geloof mensen van elkaar gaan vervreemden.
Tevens vind ik de woorden "wie vader en moeder liefheeft boven mij is mij niet waardig" behoorlijk sekteachtig.
En arrogant.
Dank voor je reactie. Het enige dat ik nu op dit tijdstip even op in wil gaan is dat ik zelf niet de ervaring hebt dat elke kerk het denkt beter te weten dan de andere kerk. De wat lichtere PKN gemeenten, maar ook apostolische gemeenschappen, Lutherse kerken of bij de Oud-katholieken om maar wat te noemen geven bij totaal niet die indruk. Maar goed, tegen iemand zijn ervaring is natuurlijk niets in te brengen.
pi_209393340
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 16:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat?
Eerst leek het erop dat je precies wist te weten hoe Jezus erover denkt. Toen ik je erop wees dat je dit helemaal niet kunt weten en jij daarna bevestigde dat je het inderdaad niet kunt weten maakte je er van dat het om Jezus gaat zoals hij in de bijbel staat. Dat verandert de zaak. Niet alleen maak je duidelijker hoe je erover denkt, je geeft zelfs een fout toe en verandert van een persoon die arrogant overkomt naar iemand die een foutje toegeeft. Top!!!
pi_209393447
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 22:57 schreef Ripples het volgende:

[..]
Eerst leek het erop dat je precies wist te weten hoe Jezus erover denkt. Toen ik je erop wees dat je dit helemaal niet kunt weten en jij daarna bevestigde dat je het inderdaad niet kunt weten maakte je er van dat het om Jezus gaat zoals hij in de bijbel staat. Dat verandert de zaak. Niet alleen maak je duidelijker hoe je erover denkt, je geeft zelfs een fout toe en verandert van een persoon die arrogant overkomt naar iemand die een foutje toegeeft. Top!!!
De vergissing die je maakt is dat je denkt te weten hoe ik denk en ben op basis van 3 berichten in een langlopende discussie die je niet hebt gevolgd, en dat je dit daarom verrast. Dat vind ik dus arrogant.

Ik zit eerljik gezegd niet te wachten op het soort opmerkingen ls 'je geeft zelfs een fout toe'.

Verzoek je vriendelijk ze achterwege te laten en je op de inhoud te richten in plaats van op mij als persoon. Ik heb je helemaal niet gevraagd om je mening over mij als persoon, je oordelen/kwalificaties en daar ook geen behoefte aan. Dus laat dat achterwege aub.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-06-2023 02:04:05 ]
pi_209394525
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent koppig als een ezel.
Verzoek je vriendelijk deze opmerkingen achterwege te laten en je op de inhoud te richten in plaats van op een ander als persoon. Hij heeft je helemaal niet gevraagd om je mening over hem als persoon, je oordelen/kwalificaties en daar is ook geen behoefte aan. Dus laat dat achterwege aub.
pi_209394529
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 02:06 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Verzoek je vriendelijk deze opmerkingen achterwege te laten en je op de inhoud te richten in plaats van op een ander als persoon. Hij heeft je helemaal niet gevraagd om je mening over hem als persoon, je oordelen/kwalificaties en daar is ook geen behoefte aan. Dus laat dat achterwege aub.
Hij vroeg er zelf om.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')