abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209400886
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]
De kerk is op Paulus gebouwd.
[..]
Door wie was Hij gezonden? Juist, door God. Dit was dus Gods wens. Die had het namelijk niet op met heidenen.

Zie het complete OT.
Ook niet met de joden, zie ook het OT.
Ik meen dat dit uitlegt wat Jezus bedoelde met zijn gemeente die op de rots gebouwd werd:
Rom_15:20 En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fundament zou bouwen;
1Co_3:11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
Eph_2:20 Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 4 juni 2023 @ 18:38:05 #77
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209400901
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:34 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Enkel hints, zoals de sterren die alle volken van de aarde aanbaden; de prins van Perzië, de sterren die zongen.

Zec 3:1 DAARNA toonde Hij mij Jozua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN, en de satan stond aan zijn rechterhand om hem te wederstaan.
Zec 3:2 Doch de HEERE zeide tot den satan: De HEERE schelde u, gij satan, ja, de HEERE schelde u, Die Jeruzalem verkiest; is deze niet een vuurbrand uit het vuur gerukt?
Dus in Zacharia was satan nog een hemel bewoner.

Kan dus nooit de slang uit Genesis geweest zijn, zoals vrijwel alle christenen beweren. Want dat zou inhouden dat de hele zondeval van de mens verordonneerd was.
  zondag 4 juni 2023 @ 18:42:13 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209400940
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:36 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ook niet met de joden, zie ook het OT.
God gebruikt wel eens heidenen om zijn volk een lesje te leren ja. Maar je vergeet even de honderdduizenden heidenen die omgebracht werden in opdracht van. Ten guste van zijn volk.
quote:
Ik meen dat dit uitlegt wat Jezus bedoelde met zijn gemeente die op de rots gebouwd werd:
Rom_15:20 En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fundament zou bouwen;
1Co_3:11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
Eph_2:20 Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
Nu kom je (weer) met Paulus. Dit zijn niet de woorden van Jezus en ook niet van Petrus.

Als de kerk werkelijk op Petrus was gebouwd waren er uitsluitend joodse christenen.
pi_209401007
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dus in Zacharia was satan nog een hemel bewoner.

Kan dus nooit de slang uit Genesis geweest zijn, zoals vrijwel alle christenen beweren. Want dat zou inhouden dat de hele zondeval van de mens verordonneerd was.
het is een geestelijk wezen en is gemaakt als tegenstander en aanklager, die is gewoon aan de lijn.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 4 juni 2023 @ 18:54:03 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209401064
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:49 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
het is een geestelijk wezen en is gemaakt als tegenstander en aanklager, die is gewoon aan de lijn.
Tegenstander/aanklager van de mens he? Niet van God.

Dus je bent het met me eens dat de slang uit Genesis niet de satan was.
pi_209401068
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]
God gebruikt wel eens heidenen om zijn volk een lesje te leren ja. Maar je vergeet even de honderdduizenden heidenen die omgebracht werden in opdracht van. Ten guste van zijn volk.
[..]
Nu kom je (weer) met Paulus. Dit zijn niet de woorden van Jezus en ook niet van Petrus.

Als de kerk werkelijk op Petrus was gebouwd waren er uitsluitend joodse christenen.
Ja, lelijke taferelen in het OT, nu is de aarde onder genade, legt deze spreker ook nog uit ergens aan het eind, de zonden worden niet toegerekend, de wereld is met God verzoend, het is volbracht, zonden zijn vergeven etc.:

Om te laten zien wat Jezus bedoelde, het fundament is de belijdenis, niet een mens.

quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Tegenstander/aanklager van de mens he? Niet van God.

Dus je bent het met me eens dat de slang uit Genesis niet de satan was.
Klopt, vijandschap tussen zijn zaad en haar zaad, dus het is wel dezelfde, maar dat wordt ook op verschillende plaatsen bevestigd.
  zondag 4 juni 2023 @ 19:01:00 #82
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209401159
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:54 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Ja, lelijke taferelen in het OT, nu is de aarde onder genade, legt deze spreker ook nog uit ergens aan het eind, de zonden worden niet toegerekend, de wereld is met God verzoend, het is volbracht, zonden zijn vergeven etc.:

Om te laten zien wat Jezus bedoelde, het fundament is de belijdenis, niet een mens.
[..]
Klopt, vijandschap tussen zijn zaad en haar zaad, dus het is wel dezelfde, maar dat wordt ook op verschillende plaatsen bevestigd.
Satan handelde,zoals we in Job kunnen lezen, uitsluitend naar de wil van God. Dit impliceert dat de zondeval is geënsceneerd.

Wat was anders het nut van die boom der kennis die daar speciaal door God was neergezet?
  zondag 4 juni 2023 @ 21:59:43 #83
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209403695
Deze man is een held.

Dank voor het delen, Alarmonoff
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209404190
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 18:54 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]

[..]
Ik heb moeite met het idee dat de mens geen keuze heeft. Je kunt niet actief kiezen voor God, eens, God keert zich eerst tot jou, heeft genade voor jou. Maar je wordt niet gedwongen om dan ook op je knieeen te gaan, je zonden te bekennen, enzovoorts. Dat doe je toch echt vrijwillig.

We zien hier een illustratie van in de rede van Stefanus, die een geweldige samenvatting geeft van de hele bijbelse geschiedenis tot Jezus, maar halverwege stopt omdat Hij ziet dat de religieuze autoriteiten er niets van moeten. Dan zegt hij:

Handelingen 7:51 Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook.
52Wie van de profeten hebben uw vaderen niet vervolgd? Zelfs hebben zij hen gedood die de komst van de Rechtvaardige aankondigden, van Wie u nu verraders en moordenaars geworden bent.
53 U, die de wet ontvangen hebt door de dienst van engelen, hebt die niet in acht genomen!

'U verzet u altijd tegen de Heilige Geest'.

De Heilige Geest komt dus tot mensen en presenteert de waarheid; via de schrift, profeten, apostelen, Jezus Christus, en welke andere manier God daar ook voor gebruikt.

Maar het is mogelijk om je daartegen te verzetten, om het niet aan te nemen, om te weigeren je eraan te onderwerpen.

Het resultaat daarvan is vaak haat tegen de persoon die de boodschap brengt, in dit geval Stefanus, en daarvoor de profeten en Jezus zelf. Het resultaat is een grotere kloof tussen die mens en God, die God de rug toekeert door zich niet te onderwerpen aan de Heilige Geest die de waarheid presenteert.

Dit is de constante strijd die plaatsvindt tussen waarheid en onwaarheid, en waar iedereen op de een of andere manier mee te maken krijgt in het leven.

Het stellen dat je totaal geen vrije wil zou hebben, dus ook niet de vrije wil of keuzevrijheid om je tegen God te verzetten, strookt niet met een verhaal als in handelingen en vele andere teksten.

Ik weet dat in Romeinen staat dat God het hart van Farao verhardt. Dat klopt, maar dat ging niet om het prediken van het evangelie, dat ging om het niet vrijlaten van Gods volk. God maakte Farao koppig, opdat Hij daardoor Zijn grote kracht kon laten zien.

Ook is het maar de vraag of God actief Farao verhardde, of simpelweg Zijn genade van hem aftrok, waardoor Farao verhardde in de staat waarin hij zich sowieso al bevond, namelijk een staat van rebellie, zoals ieder natuurlijk mens van nature rebels is (immers zegt Romeinen, 'niemand zoekt God'). Ik denk dat het het tweede is, aangezien het alleen dankzij Gods genade over de aarde is, dat ieder mens op aarde nog niet is volledig verhard is.

[ Bericht 29% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-06-2023 23:08:58 ]
pi_209404651
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb moeite met het idee dat de mens geen keuze heeft. Je kunt niet actief kiezen voor God, eens, God keert zich eerst tot jou, heeft genade voor jou. Maar je wordt niet gedwongen om dan ook op je knieeen te gaan, je zonden te bekennen, enzovoorts. Dat doe je toch echt vrijwillig.
Naar mijn mening is het juist en is er inderdaad geen sprake van vrije wil, als het werkelijke ontsluierd is en de leugen gezien dan kun je onmogelijk nog voor de leugen kiezen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_209404824
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 23:33 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Naar mijn mening is het juist en is er inderdaad geen sprake van vrije wil, als het werkelijke ontsluierd is en de leugen gezien dan kun je onmogelijk nog voor de leugen kiezen.
Waarom zou je dan 'onmogelijk' nog voor de leugen kunnen kiezen. Omdat de waarheid zo overtuigend is, of omdat God je dwingt?
pi_209405114
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom zou je dan 'onmogelijk' nog voor de leugen kunnen kiezen. Omdat de waarheid zo overtuigend is, of omdat God je dwingt?
Zou je gif nemen terwijl je weet dat het gif is?
Het is omdat je weet, niet omdat iets overtuigend zou lijken.
pi_209405749
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 23:33 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Als je denkt dat er geen vrije wil is, dan begrijp je dus totaal niet wat het is om een mens te zijn...

Natuurlijk is er vrije wil. De vrije wil is de basis van je mens-zijn....

Kijk, katten en honden daar kunnen we van mening over verschillen of die een vrije wil hebben. Maar mensen toch zeker wel he.
pi_209405983
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 01:46 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Zou je gif nemen terwijl je weet dat het gif is?
Het is omdat je weet, niet omdat iets overtuigend zou lijken.
Dat geldt voor jou maar niet per se voor een ander. Genoeg mensen die verslaafd zijn aan allerlei gif.
pi_209407961
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 07:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je denkt dat er geen vrije wil is, dan begrijp je dus totaal niet wat het is om een mens te zijn...

Natuurlijk is er vrije wil. De vrije wil is de basis van je mens-zijn....

Kijk, katten en honden daar kunnen we van mening over verschillen of die een vrije wil hebben. Maar mensen toch zeker wel he.
We kiezen aldoor tussen ditjes en datjes en daarom denken we dat er zoiets is als vrije wil.
Maar hier gaat het om het geestelijke en dan kan er geen sprake zijn van vrije wil, enkel zien en doen.

Gisteren zie iemand tegen me dat ze het zo bijzonder en lief vond dat iemand omkijkt naar die kat (waarschijnlijk gedropt in de polder of baasje overleden) toen ik aankwam met eten.
Dat is wat mij betreft helemaal niet bijzonder en lief, dat 'omzien naar' is in feite vanzelfsprekend.
Zou ik behoevend zijn dan hoop ik ook dat iemand mij ziet.
pi_209408015
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:27 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
We kiezen aldoor tussen ditjes en datjes en daarom denken we dat er zoiets is als vrije wil.
Maar hier gaat het om het geestelijke en dan kan er geen sprake zijn van vrije wil, enkel zien en doen.

Gisteren zie iemand tegen me dat ze het zo bijzonder en lief vond dat iemand omkijkt naar die kat (waarschijnlijk gedropt in de polder of baasje overleden) toen ik aankwam met eten.
Dat is wat mij betreft helemaal niet bijzonder en lief, dat 'omzien naar' is in feite vanzelfsprekend.
Zou ik behoevend zijn dan hoop ik ook dat iemand mij ziet.
Als jij vanuit een vliegtuig in de jungle wordt gedropt om daar te gaan overleven zul je wel merken wat je vrije wil is....jij bent gewoon je lichaam aan het besturen als ziel. Dat is de hele basis van ons mens zijn.

Ik kan kiezen om 10km hard te lopen en mijn ziel zorgt ervoor dat mijn lichaam die 10km gaat lopen.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Zonder vrije wil zou alles automatisch gaan als een machine :') En dat is nou PRECIES zoals het leven NIET is...
pi_209408163
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als jij vanuit een vliegtuig in de jungle wordt gedropt om daar te gaan overleven zul je wel merken wat je vrije wil is....jij bent gewoon je lichaam aan het besturen als ziel. Dat is de hele basis van ons mens zijn.

Ik kan kiezen om 10km hard te lopen en mijn ziel zorgt ervoor dat mijn lichaam die 10km gaat lopen.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Zonder vrije wil zou alles automatisch gaan als een machine :') En dat is nou PRECIES zoals het leven NIET is...
Als je conditie niet zo best is kon het best eens moeilijk worden. :)
pi_209408214
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:48 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Als je conditie niet zo best is kon het best eens moeilijk worden. :)
Ja, en hoe verbeter je die conditie? Dat doe je vooral met wilskracht en motivatie. Gaat dat automatisch? Nee
Doet je brein dat voor je? Nee, je moet het zelf doen.

Goh, wat zou het makkelijk zijn als er geen vrije wil was en het brein alles deed! Maar dan was er natuurlijk geen bewustzijn geweest...
  maandag 5 juni 2023 @ 19:30:10 #94
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209413083
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je een kort antwoord wilt: het ging om lieden van de stam van Benjamin.

Die stonden niet bekend om hun trouwheid aan God.

Er waren al meerdere incidenten aan voorafgegaan. 'Opnieuw was de heer toornig op Israel...'.

Oftewel: er werd een oordeel uitgesproken. De census van David bood hier slechts een geschikte gelegenheid voor.

Het is dus niet zo dat er willekeurig mensen werden gedood, maar mensen die vanwege hun eigen daden het oordeel al boven hun hoofd hadden hangen.

Dit betekende ook nagenoeg de ondergang van de stam van Benjamin. Die ook al was voorzegd.

Later wordt deze stam niet gerekend tot de stammen van Israel, vanwege hun slechte daden en veroordeling.

Ik kan zo uit de losse pols niet alle teksten geven, maar hiermee zou je zelf op weg moeten kunnen.

Overigens heb ik je (serieuze) vragen altijd beantwoord.
Waar maak jij uit op dat het om alleen de stam van Benjamin ging?

Toen gaf de Heere een pestilentie in Israel, van den morgen af tot den gezetten tijd toe; en er stierven van het volk, van Dan tot Ber-seba toe, zeventig duizend mannen.

Dan ligt in het Noorden van Israël, Berseba in het zuiden. De slachtoffers vielen dus door geheel het land.

Verder ga je TOTAAL niet in op de andere voorbeelden die ik gegeven heb.
pi_209413301
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Waar maak jij uit op dat het om alleen de stam van Benjamin ging?

Toen gaf de Heere een pestilentie in Israel, van den morgen af tot den gezetten tijd toe; en er stierven van het volk, van Dan tot Ber-seba toe, zeventig duizend mannen.

Dan ligt in het Noorden van Israël, Berseba in het zuiden. De slachtoffers vielen dus door geheel het land.

Verder ga je TOTAAL niet in op de andere voorbeelden die ik gegeven heb.
Sorry, Dan inderdaad, vergiste me.

TOTAAL niet nee. Want zoals ik al zei, ben ik er nog mee bezig. Je zult dus nog even moeten wachten.
pi_209414641
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, en hoe verbeter je die conditie? Dat doe je vooral met wilskracht en motivatie. Gaat dat automatisch? Nee
Doet je brein dat voor je? Nee, je moet het zelf doen.

Goh, wat zou het makkelijk zijn als er geen vrije wil was en het brein alles deed! Maar dan was er natuurlijk geen bewustzijn geweest...
De vrije wil waar hier over gesproken werd is wel een andere :)

Namelijk dat je geen keuze hebt. OF je gaat op je knieen voor God OF je wordt gedood/beland in de hel/of iets anders vreselijks.. Dan is het geen vrije wil/keuze meer natuurlijk..

Als ik jou twee keuzen geef "kies voor de rode auto en je blijft leven OF kies de blauwe en ik schiet je dood" dan heb je ook een keuze maar wel eentje waar de afloop al van duidelijk is.
pi_209415264
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:19 schreef BjG956 het volgende:

[..]

Namelijk dat je geen keuze hebt. OF je gaat op je knieen voor God OF je wordt gedood/beland in de hel/of iets anders vreselijks.. Dan is het geen vrije wil/keuze meer natuurlijk..

Als ik jou twee keuzen geef "kies voor de rode auto en je blijft leven OF kies de blauwe en ik schiet je dood" dan heb je ook een keuze maar wel eentje waar de afloop al van duidelijk is.
De enige optie is inderdaad volledige overgave aan God.

Of nee, toch niet

Je kunt doen met je leven wat je wilt....een mens heeft absolute vrijheid

tenzij je een slaaf bent natuurlijk...
pi_209416267
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 21:19 schreef BjG956 het volgende:

[..]

Het is niet geen vrije wil omdat je moet kiezen tussen slaaf of dood en dus maar slaaf word.
Er is volledig geen sprake van keuze en er valt dus niets te kiezen en dus is er ook geen sprake van vrije wil.
pi_209417127
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 23:42 schreef bedachtzaam het volgende:

Er is volledig geen sprake van keuze en er valt dus niets te kiezen en dus is er ook geen sprake van vrije wil.
Hoe kom je erbij dat er geen keuze is?

Stel ik ben dorstig en hongerig. En er wordt mij een feestmaal aangeboden. Ik kan kiezen tussen allerlei soorten groenten en vlees, en zoetigheden. Nu kan ik dus in vrijheid kiezen wat ik wil. Ik kan volledig naar mijn eigen voorkeur mijn ideale maaltijd samenstellen en zoveel eten als ik wil. Ik kan eten tot ik moet kotsen of ik let op de lijn.

Hoe in dit verhaal kun jij de conclusie trekken dat je geen vrije wil hebt als mens? We zijn geen aardwormen toch??
pi_209422498
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 07:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat er geen keuze is?

Stel ik ben dorstig en hongerig. En er wordt mij een feestmaal aangeboden. Ik kan kiezen tussen allerlei soorten groenten en vlees, en zoetigheden. Nu kan ik dus in vrijheid kiezen wat ik wil. Ik kan volledig naar mijn eigen voorkeur mijn ideale maaltijd samenstellen en zoveel eten als ik wil. Ik kan eten tot ik moet kotsen of ik let op de lijn.

Hoe in dit verhaal kun jij de conclusie trekken dat je geen vrije wil hebt als mens? We zijn geen aardwormen toch??
Je blijft maar over de vrije wil an sich praten terwijl het hier gaat over de vrije wil/keuze wat betreft de Christelijke Godheid.. Als je dood bent en voor die God staat heb je geen keuze meer. Dan WEET je namelijk dat die God bestaat en ben je wel heel dom om Hem niet te aanbidden (aangezien je anders vernietigd/eeuwig brand in de hel).

Daarom vind ik het verhaal over politici die satanisch zouden zijn ook zo ongeloofwaardig. Niemand kiest voor satan als je weet dat je dan eeuwig in de hel brand. Dan heb je 80 jaar geluk omdat je satan aanbidt en moet je eeuwig brandne in de hel..
Maar goed, dat is voor een ander topic. Misschien BNW zelfs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')