quote:
Op zaterdag 3 juni 2023 21:34 schreef Muisje22 het volgende:[..]
Dit alles natuurlijk wel onder de voorwaarde dat me de luxe gegund is dat zelf die regie kan houden voordat het zover is. Dat is ook niet voor iedereen vanzelfsprekend natuurlijk...
nou dat is precies 1 van de aspecten om over na te denken.
al weet ik niet precies waar je op doelt: een ongeluk waardoor je zwaar verlamd raakt maakt het lastig om zelf de zaken in handen te houden, je bent dan mogelijk afhankelijk van anderen voor een hoop zaken.
maar als het bijvoorbeeld gaat om verminderend bewustzijn, dan moet je wel vroeg genoeg in zo'n proces de finale stap zetten, anders ben je te laat.
wat ik wil zeggen:
100% zekerheid dat iedereen ooit sterft.
tig % kans dat het door een ongeval of spontaan door een hartstilstand of hersenbloeding of zoiets komt.
maar ook tig % kans dat je terminaal ziek wordt. stel je hebt de papieren voor euthanasie voor allerlei situaties in orde, dan blijft er nog de ruimte over voor wat scenario's die niet worden gedekt door die papieren. stel 15% kans waarbij euthanasie niet mogelijk is (ik weet de cijfers absoluut niet, ik noem maar even wat). dan moet je dus die ziekte uitzitten tot het echt over is.
stel dat je daarnaast voorbereidingen hebt getroffen om het zelf te kunnen doen, dan dekt dat van die eerdergenoemde 15% bijvoorbeeld 10% en dan blijven er nog steeds 5% mogelijkheden over waarin je het niet zelf kunt realiseren. die kans blijft helaas altijd bestaan. maar het is misschien wel de moeite waard om die kans zo klein mogelijk te maken, dus om voor die 10% wat moeite te doen.
maar je moet dan wel ver vooruit denken over mogelijkheden om de juiste mindset aan te nemen en te wennen aan de gedachte dat je het zelf gaat doen op een moment dat je je misschien nog niet eens heel erg ziek voelt.
stel dementie: het is natuurlijk heel erg lastig om vooraf te weten hoe het is om dat te hebben, om het te hebben zonder het misschien zelf door te hebben, om het van anderen te moeten aannemen.... en stel nou dat je je hebt voorgenomen om heel erg hard te willen voorkomen dat je eindigt in een situatie waarin je nog maar amper weet wat je eigen naam is of hoe je een sok moet aantrekken, dan betekent het dat je in een eerder stadium dus al je einde moet kiezen. en dat je het eigenlijk al voor de start van de dementie moet hebben geregeld (voorbereid zijn voor dat wat mogelijk komen gaat).