Bron.quote:DEN HAAG - Een ’nazivergelijking’ die voormalig D66-Kamerlid Sidney Smeets op sociale media maakte over De Telegraaf-journalist Wierd Duk, wordt niet gepruimd door Smeets’ voormalige fractiegenoot Sjoerd Sjoerdsma. Dat ’accepteer ik niet’ en ’veroordeel ik’, zei D66’er Sjoerdsma vandaag na lang aandringen van Kamerleden Martin Bosma (PVV) en Caroline van der Plas (BBB).
Bosma en Van der Plas confronteerden Sjoerdsma tijdens een debat over persvrijheid en – veiligheid met aanvallen richting journalisten vanuit zijn eigen partij. Dit deden zij nadat Sjoerdsma een oproep deed om ’te stoppen met haat zaaien richting journalisten’.
Eigen partij
Volgens PVV’er Bosma moest Sjoerdsma vooral ook naar zijn eigen partijleden kijken, en was de ’nazivergelijking’ over Duk van vorige maand, ’in wezen een oproep tot geweld’. Sjoerdsma wilde aanvankelijk niet op de specifieke casus ingaan. Hij stelde dat zijn oproep ’aan ons allen’ was gericht – en dus ook aan zijn eigen partijleden. „En in algemene zin zeg ik dat iedereen die op een of andere manier bijdraagt aan bedreigingen, intimidatie en haatzaaien richting journalisten, kan rekenen op de veroordeling van D66.”
Met dat antwoord nam na Bosma ook Van der Plas geen genoegen. „De heer Sjoerdsma is een van de mensen die altijd direct vooropgaat om mensen te veroordelen. Ook op Twitter. Dat is op zich prima, maar wanneer heeft de heer Sjoerdsma dan afstand genomen van dit soort tweets (van Smeets, red.), van mensen uit zijn eigen partij?”, hield ze hem voor.
’Ik accepteer dat niet’
„Vanuit mijn fractie zult u dat soort geluiden niet zien, niet horen, niet vernemen”, probeerde Sjoerdsma eerst nog. Na herhaaldelijk aandringen zei hij: „Ik heb al vier keer gezegd dat ik die dingen veroordeel, en niet tolereer. Ongeacht van wie ze komen. Ik accepteer dat niet.” Sjoerdsma erkende in het debat dat ook D66-Kamerlid Tjeerd de Groot - die een verslaggever van de in opspraak geraakte omroep Ongehoord Nederland! eind vorig jaar voor ’fascist’ uitmaakte - een fout heeft gemaakt.
Andersom kreeg Sjoerdsma geen reactie op zijn verzoek tot ’reflectie’ van PVV’er Bosma, op uitspraken van PVV-leider Geert Wilders. Die noemde journalisten twee jaar geleden ’tuig van de richel’. „Je zou wel verwachten dat de zelfreflectie die wij daarin tonen, er ook is bij de rest van de Kamer”, zei Sjoerdsma. „Dat de heer Bosma weigert in te gaan op een verzoek tot reflectie van zijn eigen partijleider, vind ik teleurstellend.”
Het was dan ook afkomstig van een pedofiele D66’er, dus echt serieus kunnen we dat soort opmerkingen niet nemen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wierd Duk een Nazi noemen, LOL, vraag me af of je dan ooit een paar podcasts van deze man hebt geluisterd. Daar is niets extreem rechts aan.
Nou, dan heb je kennelijk geen Twitter waarop hij in die hoek wordt neergezet.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wierd Duk een Nazi noemen, LOL, vraag me af of je dan ooit een paar podcasts van deze man hebt geluisterd. Daar is niets extreem rechts aan.
Waar is Duk extreem rechts?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:39 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nou, dan heb je kennelijk geen Twitter waarop hij in die hoek wordt neergezet.
Ik begrijp de haat op hem ook nooit zo. Maar ik mis dan ook veel van Wierd Duk… echter, wat ik hoor is redelijk normaal.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb je het over Wierd Duk?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:50 schreef grrrrg het volgende:
Nou, daar heb je het, D66 maakt excuses voor de meest afgrijselijke riooljournalisten die met aantoonbaar fake news komen.
Wanneer maakt extreem-,rechts eens excuus voor hun foute verleden?
Peter Breedveld is zeer actief op Twitter en heeft dit o.a. geschreven: Waarom Wierd Duk een fascistoïde racist is en Wierd Duk, gevaar voor de democratische rechtsstaatquote:
Dat doet Sjoerdsma dan ook niet, die neemt er juist afstand van.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:57 schreef thedeedster het volgende:
Als je een partijleider hebt die lijdt onder bedreigingen en het verharde debat, dan heb je ronduit een bord voor je kop, als je hier doodleuk aan mee doet.
Is Sydney Smeets helemaal D-66 lid af?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat doet Sjoerdsma dan ook niet, die neemt er juist afstand van.
Is Sydney Smeets helemaal VVD lid af?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Is Sydney Smeets helemaal D-66 lid af?
Wat anderen al schuimbekkend over hem zeggen jeukt mij niet, waar is hij extreem rechts,?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:00 schreef Mylene het volgende:
[..]
Peter Breedveld is zeer actief op Twitter en heeft dit o.a. geschreven: Waarom Wierd Duk een fascistoïde racist is en Wierd Duk, gevaar voor de democratische rechtsstaat
Sander Schimmelpenninck volgt deze gast op Twitter en noemt Duk ook extreem-rechts.
Niet grappig, maar als hij geen lid meer is, waar gaat dit allemaal dan over? Boel heisa om niks dan.quote:
Peter Breedveld en Sander Schimmelpenninckquote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:00 schreef Mylene het volgende:
[..]
Peter Breedveld is zeer actief op Twitter en heeft dit o.a. geschreven: Waarom Wierd Duk een fascistoïde racist is en Wierd Duk, gevaar voor de democratische rechtsstaat
Sander Schimmelpenninck volgt deze gast op Twitter en noemt Duk ook extreem-rechts.
Smeets is VVD tweedekamerfractiemedewerker geweest dus zou hij net zo goed nog VVD-lid kunnen zijn. Een dubbel d66/VVD lidmaatschap is gewoon mogelijk en zeker niet zeldzaam. Joris Voorhoeve was ook dubbel-lid.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Niet grappig, maar als hij geen lid meer is, waar gaat dit allemaal dan over? Boel heisa om niks dan.
Die Breedveld was mij vooral heel erg voorbij gegaan. Net een stukje gelezen. Mijn hemel wat een kleutergereutel is dat zeg! Zelfs op Facebook zou hij opvallen door de domheid die hij etaleert in zijn intense haat jegens Duk.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:00 schreef Mylene het volgende:
[..]
Wist ik niet. Bedankt voor de moeite.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Smeets is VVD tweedekamerfractiemedewerker geweest dus zou hij net zo goed nog VVD-lid kunnen zijn. Een dubbel d66/VVD lidmaatschap is gewoon mogelijk en zeker niet zeldzaam. Joris Voorhoeve was ook dubbel-lid.
Sander noemt iedereen extreemrechts.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:00 schreef Mylene het volgende:
[..]
Het is ook niet zo slim om zuigertje Duk een nazi te noemen natuurlijk. Maar dat is het 'debat' tegenwoordig, omdat er een trend is ontstaan om onfatsoenlijker te debatteren heeft de gevestigde orde er een beetje een trend van gemaakt om daarop te gaan ipv op de inhoud - wat het onfatsoenlijke in stand houdt en waardoor de gevestigde orde daar bovendien op teruggepakt wordt.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:56 schreef TomWaits het volgende:
D66, de nieuwe PvdA voor rechts Nederland.
-Extreem- bekt altijd zo lekker. Het is een soort blaasbalg om vuren hoog op te stoken.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:56 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Sander noemt iedereen extreemrechts.
Who the fuck cares wat een oud-Kamerlid van D66 allemaal op Twitter gooit. Het is wanhopig naar een puntje zoeken om de eigen achterban weer even op te hitsen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het is ook niet zo slim om zuigertje Duk een nazi te noemen natuurlijk. Maar dat is het 'debat' tegenwoordig, omdat er een trend is ontstaan om onfatsoenlijker te debatteren heeft de gevestigde orde er een beetje een trend van gemaakt om daarop te gaan ipv op de inhoud - wat het onfatsoenlijke in stand houdt en waardoor de gevestigde orde daar bovendien op teruggepakt wordt.
Een nazi niet maar wel een persoon die staat te juichen bij de verovering van bachmoet door de Russen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik begrijp de haat op hem ook nooit zo. Maar ik mis dan ook veel van Wierd Duk… echter, wat ik hoor is redelijk normaal.
Linkje?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een nazi niet maar wel een persoon die staat te juichen bij de verovering van bachmoet door de Russen.
Ik weet zelf hoe gemakkelijk het is om verweten te worden pro-Russisch te zijn. Hij gaat inderdaad niet mee in het verhaal dat de Russen 100% de bad guys zijn en het Westen brandschoon. Als je daarmee pro-Russisch bent, dan is hij dat inderdaad. Ik ook. Ik ben namelijk niet zo naïef dat ik nog in sprookjes geloof en denk dat op het geopolitieke toneel er een spel bestaat tussen goed en kwaad.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een nazi niet maar wel een persoon die staat te juichen bij de verovering van bachmoet door de Russen.
Heb je het dan over de PVV, BBB, D66? Allemaal?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:57 schreef thedeedster het volgende:
Als je een partijleider hebt die lijdt onder bedreigingen en het verharde debat, dan heb je ronduit een bord voor je kop, als je hier doodleuk aan mee doet.
omdat hij iets liep te roeptoeteren over anderen van de pvv of forum geloof ik.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef -XOR- het volgende:
Waarom moet Sjoerdsma hier verantwoording over afleggen? Welke positie bekleedt Smeets binnen D66?
Het heeft er voornamelijk mee te maken dat als jij een regel of norm wilt hanteren, je je daar ook zelf aan zult moet houden. Je kunt dus niet zoals men bij D66 heeft gedaan, eerst zeggen dat de media en journalisten in veiligheid hun werk moeten kunnen doen, maar ondertussen zelf wel media en journalisten gaan demoniseren.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:03 schreef PiyeReloaded het volgende:
D66'er laat zich weer eens piepelen door hypocriete rechtsgekkies.Altijd weer de hand in eigen boezem, nooit eens voor je visie durven te staan, want anders gaan ze weer janken 'het is niet eeeeerlijk
' en ze trappen er iedere keer weer in.
Haha, inderdaad. Zelfs de SP nota bene zo bleek vorig jaar op Twitter:quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:56 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Sander noemt iedereen extreemrechts.
Even zitten zoeken, maar nog niet verder gekomen dan:quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:44 schreef Heph844 het volgende:
Wat had hij getweet dan?
Misschien wel relevant om even te noemen in een heel artikel over een tweet
Dat klopt, maar daar houdt ondeugend rechts zich graag mee bezigquote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:17 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Niet grappig, maar als hij geen lid meer is, waar gaat dit allemaal dan over? Boel heisa om niks dan.
Dit is precies wat extreem-rechts probeert te bewerkstelligen. Het zijn allemaal kleuters, dus stem op ons.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
omdat hij iets liep te roeptoeteren over anderen van de pvv of forum geloof ik.
Het is van beide kampen treurig, vond de video van van der Plas wel mooi samenvattend dat ze klaar is met dat beschuldigen en treiteren en van alles over anderen roepen.
Het is inderdaad net een kleuterklas in Den Haag. Laat ze nou gewoon met zn allen zakelijk zijn en doen wat ze moeten doen ipv zich bemoeien en uitlaten over andere kamerleden, doe dat lekker op twitter ipv in de kamer zelf
quote:Terwijl links de enige beweging is die Nederland aantoonbaar vooruit wil helpen
Dat doet Duk zelf met zn idiote tweets.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:39 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nou, dan heb je kennelijk geen Twitter waarop hij in die hoek wordt neergezet.
Hij noemt de SP niet extreemrechts, maar ze even dompopulistisch als extreemrechts. Toch echt wat anders.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het heeft er voornamelijk mee te maken dat als jij een regel of norm wilt hanteren, je je daar ook zelf aan zult moet houden. Je kunt dus niet zoals men bij D66 heeft gedaan, eerst zeggen dat de media en journalisten in veiligheid hun werk moeten kunnen doen, maar ondertussen zelf wel media en journalisten gaan demoniseren.
[..]
Haha, inderdaad. Zelfs de SP nota bene zo bleek vorig jaar op Twitter:
[ twitter ]
Allemaal. Die politici hebben een voorbeeldfunctie en mogen eens normaal doen. Dat is het vervelende van macht; het trekt juist die personen aan, die je er eigenlijk zo ver mogelijk vandaan moet houden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:38 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Heb je het dan over de PVV, BBB, D66? Allemaal?
Nee, dat doet hij niet. Hij stelt zich heel formalistisch op, wanneer Smeets zijn plek in onze fractie komt opeisen, mag hij zulke dingen niet meer doen. Dat is geen afstand nemen en zeker niet van het klimaat dat wordt geschapen richting journalisten, waar het debat over ging. Verder scheldt hij er in de kamer zelf ook lustig op los. Voor Sjoerdsma is het alleen maar een stok om de vrijheid van meningsuiting van zijn politieke tegenstanders mee te beperken.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat doet Sjoerdsma dan ook niet, die neemt er juist afstand van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |