abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209367947
Maar ik trap er niet in.

Vanochtend kreeg ik een uiterst verdachte brief van de BelastingBENDE:

Te ontvangen of te verrekenen 2.256 EUR

Berekening van het te ontvangen of te verrekenen bedrag:
Loonheffing 4343
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2087
Te ontvangen of te verrekenen 2256

HUH? Ik log in op internet bankieren en zie dat ze dat bedrag echt op mijn rekening hebben gestort. PANIEK! PANIEK!!! ALARMBELLEN BEGINNEN TE RINKELEN.

HOE KAN DIT? WAAROM DELEN ZE CENTEN UIT?

Bevend log ik in op mijn belastingdienst.nl. Ik klik op inkomstenbelastingen en zie een angstaanjagende gele uitroepteken. Angstig klik ik:

"U heeft een aanslag gekregen" met weer geel uitroepteken erachter onder 2022.

WHAAATTTT?! Wat is een aanslag.

Paniekerig log ik uit en bekijk ik de brief weer...achter staat een vage uitleg:

Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Inkomstenbelasting box 1 2225
Premie volksverzekeringen 6533
Heffingskortingen 6671
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2087

Heffingskortingen
Algemene heffingskorting 2750
Arbeidskorting 3921
Heffingskortingen 6671

Inkomstenbelasting box 1
Belastbaar inkomen uit werk en woning 23.629
Eerste schijf 9,420% van 23.629 2225
Inkomstenbelasting box 1 2225

Premie volksverzekeringen
Premie-inkomen 23.629
Premie volksverzekeringen 27,650% van 23.629 6533

Verzamelinkomen 23629

:'( :'( :'( :'( :'( :'( Verslagen kijk ik naar de cijfers en vergelijk ik met mijn jaaropgave. Er klopt geen ruk van. Oke, ja inkomen van 23.629 klopt. MAAR je gaat mij niet wijsmaken dat ik dan zomaar ineens 2000+ euro op mijn rekening cadeau krijg :W

Ik heb een verschrikkelijk gevoel dat die boevenbende dit gestort heeft, zodat ik alles uitgeef, en dan komen ze het volgend jaar terugeisen + nog een extra boete van 20.000 erbovenop. Ik kan dat dan niet betalen = celstraf, interpol en meer angstaanjagende praktijken.

Waarom bestaat de BelastingBENDE in vredesnaam? Hebben jullie dit ook vandaag meegemaakt?
pi_209368004
Lekker bezig meid. Ik wacht nog op mijn 3 ruggen, maar die komen hopelijk ook snel binnen. Bij mij klopt de aangifte overigens gewoon.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:16:03 #3
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209368031
Ik zou het gewoon terugstorten op de rekening waar het vandaan komt
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209368037
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:13 schreef NaarMensje het volgende:
Lekker bezig meid. Ik wacht nog op mijn 3 ruggen, maar die komen hopelijk ook snel binnen. Bij mij klopt de aangifte overigens gewoon.
3 ruggen, en dat vind je niet uiterst verdacht? Waarom zouden ze centen uitdelen?

Ik heb vorig jaar in januari gewerkt (32 uur per week), toen was ik februari, maart + april werkloos, vanaf mei heb ik weer gewerkt. EN NOG WEL 40 UUR PER WEEK.

Ik begrijp niet hoe ze zoveel geld geven, ik heb gewoon gewerkt!
pi_209368039
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:16 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik zou het gewoon terugstorten op de rekening waar het vandaan komt
Dan weten ze wie ik ben :'(
pi_209368068
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:16 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
3 ruggen, en dat vind je niet uiterst verdacht? Waarom zouden ze centen uitdelen?

Ik heb vorig jaar in januari gewerkt (32 uur per week), toen was ik februari, maart + april werkloos, vanaf mei heb ik weer gewerkt. EN NOG WEL 40 UUR PER WEEK.

Ik begrijp niet hoe ze zoveel geld geven, ik heb gewoon gewerkt!
Omdat de belasting die je per maand betaalt uitgesmeerd wordt over 12 maanden, dus als je minder dan 12 maanden werkt heb je teveel belasting betaald in de maanden dat je werkte. Zoiets is het als ik het me goed herinner. Zelf heb ik nog wat extra aftrekposten, dus dan kom je al gauw aan de 3 ruggen.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:22:21 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209368095
Op je jaaropgaves staat ook gewoon dat dat er 4343 aan loonheffing ingehouden is?

Dan klopt het, dan heeft je werkgever teveel ingehouden (en afgedragen), dat verschil krijg je nu terug.
En dat zal vooral door je werkloze periodes komen, want toen had je geen recht op arbeidskorting, maar over het hele jaar wel.
Maar de vraag is vooral wie er dan aangifte voor je gedaan heeft, als je geen idee hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209368126
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:19 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Omdat de belasting die je per maand betaalt uitgesmeerd wordt over 12 maanden, dus als je minder dan 12 maanden werkt heb je teveel belasting betaald in de maanden dat je werkte. Zoiets is het als ik het me goed herinner. Zelf heb ik nog wat extra aftrekposten, dus dan kom je al gauw aan de 3 ruggen.
maar 3 maanden minder gewerkt....Maar ik heb nergens doorgegeven dat ik werkloos was. Hoe weet de Belastingdienst dat dan? Ik had gewoon 3 maanden pauze genomen met mijn vakantiegeld, dus geen uitkering die dat aan die bende kan doorgeven
pi_209368144
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:22 schreef Leandra het volgende:
Op je jaaropgaves staat ook gewoon dat dat er 4343 aan loonheffing ingehouden is?

Dan klopt het, dan heeft je werkgever teveel ingehouden (en afgedragen), dat verschil krijg je nu terug.
En dat zal vooral door je werkloze periodes komen, want toen had je geen recht op arbeidskorting, maar over het hele jaar wel.
Maar de vraag is vooral wie er dan aangifte voor je gedaan heeft, als je geen idee hebt.
Mijn broer, maar die vertrouw ik voor geen meter. Hij vraagt dan mijn telefoon en klikt 10 secondes in een app, en dan is die klaar. Vertrouw hem niet, het interesseert hem geen ruk als interpol mij komt halen.
pi_209368145
Bovendien heb ik in heel 2021 geen dag gewerkt en mijn belastingteruggave was in 2022 zo'n beetje het laagste ooit, dus dat je hebt gewerkt zegt dus ook niet zo heel veel.
#freeWillemM
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:27:06 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209368180
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:24 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Mijn broer, maar die vertrouw ik voor geen meter. Hij vraagt dan mijn telefoon en klikt 10 secondes in een app, en dan is die klaar. Vertrouw hem niet, het interesseert hem geen ruk als interpol mij komt halen.
Het ziet er naar uit dat hij de aangifte prima gedaan heeft, er is gewoon teveel afgedragen vorig jaar.
Misschien had je ook de moeite even kunnen nemen te kijken wat er op de aangifte stond, want daar had hij waarschijnlijk al hetzelfde bedrag gekregen als te ontvangen bedrag.

Oh, en ik mis de medische kosten nog in je overzicht, zorg dat hij die over dit jaar niet vergeet, het zal wel oplopen nu.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209368199
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:23 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
maar 3 maanden minder gewerkt....Maar ik heb nergens doorgegeven dat ik werkloos was. Hoe weet de Belastingdienst dat dan? Ik had gewoon 3 maanden pauze genomen met mijn vakantiegeld, dus geen uitkering die dat aan die bende kan doorgeven
Maar ook geen loon wat er is uitgekeerd, dus ook geen loonheffing die heeft kunnen plaatsvinden. Terwijl er een aantal maanden zijn geweest waarbij wel loonheffing plaatsvond met de gedachte dat je 12 maanden zou werken.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:24 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Hij heeft het gewoon goed met je voor en gunt je een extra zakcentje. Interpol doet niets en de belastingdienst en de FIOD zijn te druk.
#freeWillemM
pi_209368220
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het ziet er naar uit dat hij de aangifte prima gedaan heeft, er is gewoon teveel afgedragen vorig jaar.
Misschien had je ook de moeite even kunnen nemen te kijken wat er op de aangifte stond, want daar had hij waarschijnlijk al hetzelfde bedrag gekregen als te ontvangen bedrag.
Ja, maar hij vult niks in. Hij gaat gewoon vliegensvlug door een app heen. En dat begrijp ik niet. Alles moet toch gedubbelcheckt worden? Dat zeg ik ook tegen hem, maar dan zegt hij dat de BelastingBende echt niet mijn aangifte gaan controleren (omdat ik geen huis heb, geen auto heb, bij mijn ouders woon en meer domme redenen)
pi_209368240
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:28 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Maar ook geen loon wat er is uitgekeerd, dus ook geen loonheffing die heeft kunnen plaatsvinden. Terwijl er een aantal maanden zijn geweest waarbij wel loonheffing plaatsvond met de gedachte dat je 12 maanden zou werken.
[..]
Hij heeft het gewoon goed met je voor en gunt je een extra zakcentje. Interpol doet niets en de belastingdienst en de FIOD zijn te druk.
Jij bent geruststellend O+ Heel erg bedankt. Uiteraard laat ik het geld op mijn spaarrekening staan, mochten ze het binnen 5 jaar komen terugvragen, maar desondanks bedankt :)
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:34:40 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209368333
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:29 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Ja, maar hij vult niks in. Hij gaat gewoon vliegensvlug door een app heen. En dat begrijp ik niet. Alles moet toch gedubbelcheckt worden? Dat zeg ik ook tegen hem, maar dan zegt hij dat de BelastingBende echt niet mijn aangifte gaan controleren (omdat ik geen huis heb, geen auto heb, bij mijn ouders woon en meer domme redenen)
Zelfs met een huis en een hypotheek ben je er tegenwoordig zo doorheen als er verder geen bijzonderheden zijn, bij iemand die geen eigen woning heeft is het dus alleen een kwestie van jaaropgaves controleren en klaar, want alles staat al ingevuld, dus wat moet hij dan invoeren?

En ze controleren het wel, of ze controleren het niet, al die domme redenen die je noemt zijn daar geen oorzaak van.
Verder: als hij helemaal niets ingevuld heeft dan heeft hij dus alleen de gegevens die de BelastingDienst al had gecontroleerd en kennelijk klopte dat.
En nogmaals: als jij 4 maanden niet gewerkt hebt dan is dat ongeveer eenderde van de heffingskortingen die niet gebruikt zijn in de salarisberekening, dus die komen dan alsnog.... laat eenderde van ¤ 6.671 nou ¤ 2.224 zijn... zo ongeveer het bedrag dat je terugkrijgt.

Maar geef het vooral niet uit, laat lekker 5 jaar op je spaarrekening staan, voor het geval ze een definitieve aanslag herroepen. Hoe lang heb je nog?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209368410
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zelfs met een huis en een hypotheek ben je er tegenwoordig zo doorheen als er verder geen bijzonderheden zijn, bij iemand die geen eigen woning heeft is het dus alleen een kwestie van jaaropgaves controleren en klaar, want alles staat al ingevuld, dus wat moet hij dan invoeren?

En ze controleren het wel, of ze controleren het niet, al die domme redenen die je noemt zijn daar geen oorzaak van.
Verder: als hij helemaal niets ingevuld heeft dan heeft hij dus alleen de gegevens die de BelastingDienst al had gecontroleerd en kennelijk klopte dat.
En nogmaals: als jij 4 maanden niet gewerkt hebt dan is dat ongeveer eenderde van de heffingskortingen die niet gebruikt zijn in de salarisberekening, dus die komen dan alsnog.... laat eenderde van ¤ 6.671 nou ¤ 2.224 zijn... zo ongeveer het bedrag dat je terugkrijgt.

Maar geef het vooral niet uit, laat lekker 5 jaar op je spaarrekening staan, voor het geval ze een definitieve aanslag herroepen. Hoe lang heb je nog?
Een definitieve aanslag kan tot 5 jaar herroepen worden.

ALS jij iets terugkrijgt, geef jij dat dan uit?!
pi_209368441
Als er geen ander inkomen is en geen aftrekposten zijn,en er ook geen partner of kinderen in het spel zijn dan klopt het bedrag.
Zoals al eerder vermeld is er teveel loonheffing ingehouden.
pi_209368458
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:41 schreef Richard_ het volgende:
Als er geen ander inkomen is en geen aftrekposten zijn,en er ook geen partner of kinderen in het spel zijn dan klopt het bedrag.
Zoals al eerder vermeld is er teveel loonheffing ingehouden.
Bedankt voor je reactie :)
pi_209368484
Weet iemand trouwens hoe ze premie volksverzekeringen berekenen? Zijn dat gewoon de premie werknemersverzekeringen op je jaaropgaaf?
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:44:39 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209368515
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:39 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Een definitieve aanslag kan tot 5 jaar herroepen worden.

ALS jij iets terugkrijgt, geef jij dat dan uit?!
Nee, degene die de definitieve aanslag ontvangen heeft kan hem nog 5 jaar aanpassen, zonder een aanpassing kan de BD hem niet zomaar herroepen.

Maar goed, wel gelijk over de 5 jaars termijn beginnen maar geen idee hebben hoe het komt dat je geld terug hebt gekregen van de BD.
En ja, ik weet op voorhand meestal al hoeveel ik terugkrijg van de BD, dus als dat klopt met de aangifte en de BD het vervolgens stort geef ik het gewoon uit.

Tip: je zou de helft aan je ouders kunnen geven zodat die de veel hogere energierekening kunnen betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 1 juni 2023 @ 21:45:58 #21
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209368538
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:16 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Dan weten ze wie ik ben :'(
Ik wil het ook wel voor je doen maar dan moet je het eerst naar mij overmaken. Envelopje mag ook
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209368586
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, degene die de definitieve aanslag ontvangen heeft kan hem nog 5 jaar aanpassen, zonder een aanpassing kan de BD hem niet zomaar herroepen.

Maar goed, wel gelijk over de 5 jaars termijn beginnen maar geen idee hebben hoe het komt dat je geld terug hebt gekregen van de BD.
En ja, ik weet op voorhand meestal al hoeveel ik terugkrijg van de BD, dus als dat klopt met de aangifte en de BD het vervolgens stort geef ik het gewoon uit.

Tip: je zou de helft aan je ouders kunnen geven zodat die de veel hogere energierekening kunnen betalen.
Heb al 3 dagen niet gedoucht. Ze krijgen geen cent.
pi_209368601
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

O ja, en ook niet gegeten. Ik leef op sourcy vitamine water en blikjes makreel. Morgen komt Picnic gelukkig langs. En zaterdag ga ik naar de lentemarkt in Rotterdam.
pi_209368637
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 21:23 schreef jarajosefff het volgende:

[..]
Dat weet de Belastingdienst niet, die gooit gewoon al je inkomsten op 1 hoop, trekt daar de heffingskorting af en kijkt vervolgens hoeveel heffingen je had moeten betalen en vervolgens naar wat er al is ingehouden.
Als er meer is ingehouden dan wat je aan heffingen moet betalen, dan krijg je geld terug.

3 maanden geen salaris kan betekenen dat niet alle heffingskorting is benut.
Dus dan krijg je geld terug.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_209368656
De PVV word berekend over de eerste 35.472 euro bruto.
Dat is dan 17.9% voor de AOW
plus 0,1% voor de ANW en 9,65% voor de WLZ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')