abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 19:22:01 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209366044
Hoi,

Een kennis van mij heeft tweedehands een elektrische schuifpoort gekocht een Nice Robo 600 en inmiddels bij hem door hem mechanisch geinstalleerd, en inmiddels ook elektrisch aangesloten volgens bijbehorend schema.



Op de besturing is niets bijzonders aangesloten behalve het noodzakelijke dus alleen de fotocellen die er bij waren, die zitten parallel aan elkaar aangesloten op de bluebus ingang, en verder zit er een zender met zijn contacten uit bedraad op het P.P. (step by step) contact.

Alleen als we hem kalibreren zoals in onderstaande video gebeurd volgens de handleiding, dan stuurt hij de poort wel open, maar niet meer dicht. Ook met de afstandsbediening kan ik hem niet "dicht" sturen.


De zender/ontvangers zijn niet de afstandsbedieningen die ooit meegeleverd waren, maar die lijken goed te werken. Echter de poort wil niet sluiten en mechanisch is hem niets wat hem tegen houd of dat hij ergens tegenaan loopt/zwaar gaat.

Als ik de fotocellen tijdelijk losneem dan gaat hij tijdens het configureren ook niet verder dan het maximaal openen van de poort. Volgens de handleiding zou hij hem daarna weer dicht moeten sturen, maar dat doet hij niet.

Er branden volgens de handleiding ook geen lampen op besturing die niet zouden moeten branden.
Kortom, ik weet het niet wat hem mankeerd. Maar misschien zijn hier mensen die mij voort kunnen helpen.
pi_209366312
Bij een vergelijkbare schuifdeur bij ons helpt het alleen alleen je de stroom er helemaal af haalt als die open is. Stroom er weer op gaat die een paar keer open/dicht en is die gecalibreerd.
pi_209367249
Lijkt erop dat de fotocellen niet werken. Oftewel bluebus is niet geconfigureerd.

Het bluebus lampje knippert deze een aantal keer achter elkaar? Deze zou in een constant tempo moeten knipperen. Zo niet, dan is er een storing of zijn de fotocellen onderbroken.

Heb je een O-view programmer toevallig? Dan maakt eea namelijk een heel stuk makkelijker.
pi_209367314
Is op de aansluiting voor de fotocellen met een relaisuitgang (RX, pagina 7) ingang 5 aan 24V gelegd ?
pi_209367427
quote:
6s.gif Op donderdag 1 juni 2023 20:32 schreef Treinhomo het volgende:
Is op de aansluiting voor de fotocellen met een relaisuitgang (RX, pagina 7) ingang 5 aan 24V gelegd ?
Niet als het bluebus fotocellen zijn, die moeten parallel op de bluebus ingang.

Als de bluebus niet is ingeleerd, knipperen L1 en L2 langzaam. Om de bluebus in te leren, knoppen open en stop ingedrukt houden totdat L1 en L2 snel gaan knipperen.
pi_209367541
quote:
Op donderdag 1 juni 2023 20:38 schreef wiltoyo het volgende:

Niet als het bluebus fotocellen zijn, die moeten parallel op de bluebus ingang.

Als de bluebus niet is ingeleerd, knipperen L1 en L2 langzaam. Om de bluebus in te leren, knoppen open en stop ingedrukt houden totdat L1 en L2 snel gaan knipperen.
Nu is het al een kleine eeuwigheid geleden dat ik nog met Nice gewerkt heb en ik kan me dus goed vergissen, maar in mijn herinnering is de ingang voor klassieke fotocellen (evenals de stop-ingang) altijd actief en moet je die bij gebruik van Bluebus fotocellen dus afbruggen.
pi_209368833
Nieuwere types Nice hebben geen aparte fotocel ingang, edit: ik zie dat de robus 600 een aux ingang heeft, die moet wel gebrugd worden.
De stop ingang wordt met inleren vanzelf geconfigureerd, dat mag een nc of no contact zijn, of een 8k2 weerstand.

Wat wel kan, is dat één van de drie ingangen als fotocel is geconfigureerd.

Misschien is het een idee om eerst even een totale reset uit te voeren.

[ Bericht 7% gewijzigd door wiltoyo op 01-06-2023 22:15:40 ]
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 22:16:56 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209368980
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 20:28 schreef wiltoyo het volgende:
Lijkt erop dat de fotocellen niet werken. Oftewel bluebus is niet geconfigureerd.

Het bluebus lampje knippert deze een aantal keer achter elkaar? Deze zou in een constant tempo moeten knipperen. Zo niet, dan is er een storing of zijn de fotocellen onderbroken.

Heb je een O-view programmer toevallig? Dan maakt eea namelijk een heel stuk makkelijker.
Het bluebus lampje knippert in een vaste frequentie van een seconde.
Nadat de poort tijdens het configureren geopend word sluit hij niet meer, L3 en L4 op de module blijven dan branden. De fotocellen worden niet bediend (maar of deze werkend gedemonteerd zijn betwijfel ik .., ik ben daar zelf niet bij betrokken geweest). Ik heb er geen programmer bij.

quote:
6s.gif Op donderdag 1 juni 2023 20:32 schreef Treinhomo het volgende:
Is op de aansluiting voor de fotocellen met een relaisuitgang (RX, pagina 7) ingang 5 aan 24V gelegd ?
Het zijn bluebus fotocellen.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 20:38 schreef wiltoyo het volgende:

Als de bluebus niet is ingeleerd, knipperen L1 en L2 langzaam. Om de bluebus in te leren, knoppen open en stop ingedrukt houden totdat L1 en L2 snel gaan knipperen.
Dat doet het toestel dan ook, dat inleren. Daarna ga ik inleren wat de begin en eind aanslag is.
Hij opent de poort; maar daarna gaat hij niet over tot sluiten. Het blijft dan stil en L3 en L4 knipperen.
Bedienen van de afstandsbediening lost dan ook niets op.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 19:38 schreef etuiedelapiel het volgende:
Bij een vergelijkbare schuifdeur bij ons helpt het alleen alleen je de stroom er helemaal af haalt als die open is. Stroom er weer op gaat die een paar keer open/dicht en is die gecalibreerd.
Kan ik wel proberen, maar staat niet in de handleiding dat dit zo zou moeten :)

quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 22:05 schreef wiltoyo het volgende:

Wat wel kan, is dat één van de drie ingangen als fotocel is geconfigureerd.

Misschien is het een idee om eerst even een totale reset uit te voeren.
Hoe kun je de gehele installatie dan reseten en hoe kun je dat weer instellen ?
Of pakt hij standaard bepaalde instellingen weer op ?
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 22:20:19 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209369029
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 22:05 schreef wiltoyo het volgende:
edit: ik zie dat de robus 600 een aux ingang heeft, die moet wel gebrugd worden.
Net even de foto weer opgezocht van de installatie zoals hij daar zit.
Ik heb bovenaan van links naar rechts de volgende aansluitingen.

Flash
S.T.A.
BLUEBUS
Stop
P.P.
Open
Close

Kan maar zo een oudere versie zijn.
pi_209369090
quote:
Hoe kun je de gehele installatie dan reseten en hoe kun je dat weer instellen ?
Of pakt hij standaard bepaalde instellingen weer op ?
Uit m'n hoofd, open en close ingedrukt houden tot L1 en L2 gaan knipperen. Dan is de robus weer naar fabrieksinstellingen.
pi_209371109
Ik ben dan ook alleen maar gebruiker. Als die niet meer werkt mogen jullie komen opdraven
pi_209385824
Misschien stomme vraag, maar zijn die photocells goed uitgelijnd? Ik neem, dat als ze geen vrij zicht op elkaar hebben, dat dan de poort niet mag sluiten.
.
  Moderator zaterdag 3 juni 2023 @ 16:55:05 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209388957
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:59 schreef Fer het volgende:
Misschien stomme vraag, maar zijn die photocells goed uitgelijnd? Ik neem, dat als ze geen vrij zicht op elkaar hebben, dat dan de poort niet mag sluiten.
Na verder onderzoek denk ik ook dat de photocellen überhaupt niet goed werken, ze lijken wel goed uitgelijnd maar ze geven verder geen teken van leven. Dan kan de bus ingang wel denken dat hij ze geconfigureerd heeft, maar als hij geen signaal krijgt dat de photocellen niet wat zien. Dan zal er toch wel ergens een stukje software inzitten die dat de poort niet dicht mag. :?

quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 22:23 schreef wiltoyo het volgende:

[..]
Uit m'n hoofd, open en close ingedrukt houden tot L1 en L2 gaan knipperen. Dan is de robus weer naar fabrieksinstellingen.
Gaan we proberen komende week; wellicht eerst eens een paar orginele photocellen kopen. ^O^

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 05:27 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ik ben dan ook alleen maar gebruiker. Als die niet meer werkt mogen jullie komen opdraven
Haha, tja het is niet dat dit mijn dagelijkse werkzaamheden ofzo zijn.
Denk dat dit de tweede elektrische poort ooit is die ik aansluit.
pi_209391198
quote:
Na verder onderzoek denk ik ook dat de photocellen überhaupt niet goed werken, ze lijken wel goed uitgelijnd maar ze geven verder geen teken van leven. Dan kan de bus ingang wel denken dat hij ze geconfigureerd heeft, maar als hij geen signaal krijgt dat de photocellen niet wat zien. Dan zal er toch wel ergens een stukje software inzitten die dat de poort niet dicht mag.
In de fotocellen zitten jumpers die moeten in allebei de fotocellen horizontaal staan.

Hoeveel fotocel sets zitten erbij? Als er meerdere sets opzitten moeten ze wel verschillende adressen hebben. Dus bij de tweede set alleen de bovenste jumper horizontaal.
  Moderator zaterdag 3 juni 2023 @ 21:06:53 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209391645
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 20:21 schreef wiltoyo het volgende:

[..]
In de fotocellen zitten jumpers die moeten in allebei de fotocellen horizontaal staan.

Hoeveel fotocel sets zitten erbij? Als er meerdere sets opzitten moeten ze wel verschillende adressen hebben. Dus bij de tweede set alleen de bovenste jumper horizontaal.
Er zit één set bij. Enkel en alleen op de dragers van de schuifpoort.
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 20:00:05 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209491948
Vandaag twee nieuwe photocells binnen gekregen; volgende week maar eens even een momentje vinden om die aan te sluiten op de poort.

Heb toch sterk het vermoeden dat de huidige sensoren niet goed werken en de poort stil zetten nadat hij geopend is (en daarna dus niet meer dicht wil). We gaan het zien ^O^
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')