abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 1 juni 2023 @ 17:29:14 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209364713
https://nos.nl/artikel/24(...)he-groei-en-tekorten

De banengroei in Nederland valt bijna stil. Hoewel het aantal functies dit jaar nog toeneemt met 1,4 procent is de verwachting dat het cijfer in 2024 terugvalt naar 0,5 procent. Er zullen dan ook sectoren zijn waar een krimp gaat plaatsvinden, zoals in de bouw en de financiële dienstverlening, maar de arbeidsmarkt blijft krap.

Dat valt te lezen in de jaarlijkse arbeidsmarktprognose van uitkeringsinstantie UWV. Die wijdt de afvlakking aan de lagere economische groei en de chronische krapte op de arbeidsmarkt. Ook het aantal nieuwe vacatures krimpt daardoor dit jaar met 119.000, zo'n acht procent, en volgend jaar nog eens met drie procent.

Te weinig personeel
De afname van het aantal vacatures heeft volgens het UWV te maken met de lagere economische groei waardoor de banengroei in een lagere versnelling terechtkomt dan de afgelopen twee jaar. Behalve dat bedrijven minder produceren door de verslechterde economie, belemmeren ook de aanhoudende personeelstekorten de groei steeds meer, verwacht arbeidsmarktexpert Rob Witjes.

"In het verleden dicteerde vrijwel uitsluitend de economie de arbeidsmarkt", aldus Witjes. "Nu zien we dat vooral het arbeidsaanbod nadrukkelijker de grenzen van de economie gaat bepalen. Bedrijven kunnen door de ervaren krapte soms niet verder groeien." Volgens Witjes zullen zij andere manieren moeten bedenken om de productie te verhogen, zoals het inzetten op automatisering en het slimmer inrichten van processen en functies.

In 2022 telde Nederland nog bijna 1,6 miljoen nieuwe vacatures, het hoogste aantal ooit. "Daar is nu een einde aan gekomen."

Mismatch op banenmarkt
Doordat er minder vacatures bij komen, zou je kunnen denken dat er minder werk te doen is en bedrijven dus ook minder behoefte hebben aan nieuw personeel. Maar dat is niet het geval, want vacatures ontstaan ook doordat personeel van baan wisselt of bijvoorbeeld met pensioen gaat.

Dus ook al zijn er minder vacatures, de krapte op de arbeidsmarkt blijft, zegt het UWV. "De krapte is grotendeels structureel, doordat vraag en aanbod inhoudelijk onvoldoende op elkaar aansluiten."

Er is volgens de uitkeringsinstantie vooral sprake van een 'kwalitatieve mismatch'. Dat betekent dat de competenties van mensen die werk zoeken niet altijd aansluiten op de vraag van werkgevers. Omscholing naar meer kansrijke beroepen kan volgens het UWV helpen.
pi_209364847
Weken wachten op een monteur.
4 dagen voordat je bij de huisarts terecht kunt.
Tandarts geen spoed 9 weken
pi_209364975
Ik las bananengroei. ;(
  donderdag 1 juni 2023 @ 17:57:36 #4
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209365026
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:42 schreef etuiedelapiel het volgende:
Weken wachten op een monteur.
4 dagen voordat je bij de huisarts terecht kunt.
Tandarts geen spoed 9 weken
Ondanks dat ik het niet uithoud, de pijn aan m'n verstandskies, kan ik pas eind juli terecht bij de kaakchirurg.

De medische zorg kan het nauwelijks aan is mijn ervaring .
  donderdag 1 juni 2023 @ 18:03:41 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209365114
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:57 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Ondanks dat ik het niet uithoud, de pijn aan m'n verstandskies, kan ik pas eind juli terecht bij de kaakchirurg.

De medische zorg kan het nauwelijks aan is mijn ervaring .
Gelukkig komen er wekelijks 1500 kaakchirurgen aan in Ter Apel.
pi_209365175
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:42 schreef etuiedelapiel het volgende:
Weken wachten op een monteur.
4 dagen voordat je bij de huisarts terecht kunt.
Tandarts geen spoed 9 weken
Naar mijn idee is het overal stervensdruk.

Wil je wat leuks doen? drukte drukte drukte.
Drukker en drukker op de snelwegen.
Alles heeft de hoofdprijs nu (diensten en goederen).
Als je een vakman nodig hebt (loodgieter, electricien, whatever) kun je inderdaad naast de hoofdprijs betalen ook nog heel lang wachten.
Men heeft naar mijn idee ook steeds meer een humeur. Vooral in de zorg, doe poeslief anders word het ze te veel.

Met nostalgie denk ik terug aan die economische "crisis" van 2008. Toen begon ik met werken na mijn studie. Heerlijke tijd was dat, vrij rustig en gemoedelijk. Wat mij betreft mag zoiets morgen nog zijn herintrede doen.
pi_209365204
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 18:11 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Naar mijn idee is het overal stervensdruk.

Wil je wat leuks doen? drukte drukte drukte.
Drukker en drukker op de snelwegen.
Alles heeft de hoofdprijs nu (diensten en goederen).
Als je een vakman nodig hebt (loodgieter, electricien, whatever) kun je inderdaad naast de hoofdprijs betalen ook nog heel lang wachten.
Men heeft naar mijn idee ook steeds meer een humeur. Vooral in de zorg, doe poeslief anders word het ze te veel.

Met nostalgie denk ik terug aan die economische "crisis" van 2008. Toen begon ik met werken na mijn studie. Heerlijke tijd was dat, vrij rustig en gemoedelijk. Wat mij betreft mag zoiets morgen nog zijn herintrede doen.
Je weet niet wat je wenst…
  donderdag 1 juni 2023 @ 18:36:04 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209365440
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:42 schreef etuiedelapiel het volgende:
Weken wachten op een monteur.
4 dagen voordat je bij de huisarts terecht kunt.
Tandarts geen spoed 9 weken
Ja dat is wel een nadeel van ons systeem vind ik. Ik zit ook veel in Zuid-Korea en toen ik een keer enorme rugpijn had liep ik gewoon een ziekenhuis binnen en kreeg ik direct binnen een half uur x-rays en medicijnen plus nog een massage sessie. Bij elkaar (zonder verzekering) was 't 30 euro. Hoewel je daar voor grotere operaties wel veel meer zelf betaald dus dat is wel beter hier. Maar de snelheid in Nederland valt wel iets te verbeteren...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 1 juni 2023 @ 18:52:03 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 1 juni 2023 @ 18:52:37 #10
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_209365621
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 18:11 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Naar mijn idee is het overal stervensdruk.

Wil je wat leuks doen? drukte drukte drukte.
Drukker en drukker op de snelwegen.
Alles heeft de hoofdprijs nu (diensten en goederen).
Als je een vakman nodig hebt (loodgieter, electricien, whatever) kun je inderdaad naast de hoofdprijs betalen ook nog heel lang wachten.
Men heeft naar mijn idee ook steeds meer een humeur. Vooral in de zorg, doe poeslief anders word het ze te veel.

Met nostalgie denk ik terug aan die economische "crisis" van 2008. Toen begon ik met werken na mijn studie. Heerlijke tijd was dat, vrij rustig en gemoedelijk. Wat mij betreft mag zoiets morgen nog zijn herintrede doen.
Tja dat krijg je met totaal ongecontroleerde ongebreidelde instroom van mensen. Janmaat zei het 40jaar geleden al. Vol=vol. Maar op 1 of andere manier wil dit niet doordringen tot een aanzienlijk deel van Nederland. Ik woon god zei dank niet in de randstad. Maar de drukte begint zich in steeds meer delen van Nederland op allerlei manieren te manifesteren. De natuur gaat volledig naar de kloten en zorgt voor allerlei reëele problemen. Ik ben heel erg pro milieu, maar dat valt voor mij totaal niet te rijmen met de ongebreidelde instroom van mensen hier. Ik ben op bijna alle gebieden vrij links, maar op immigratie ben ik kneiterrechts van mijn part komt er een totale stop op immigratie. Maar dan krijg je weer, Europese regels, EVRM bladiebladiebla. Als ik iets geleerd heb in het leven is het: waar een wil is is een weg!!! Grijp nou eens in voordat alle natuur weg is en onze verzorgingsstaat iets uit een grijs verleden is. :')
pi_209366095
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 18:52 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Echt waar?
Ja zonder gein, uitgezonderd spoedgevallen dan hè. Ik kwam voor nekpijn na 8 weken, vraag die assistente of ik al bij de fysio was geweest, nee nog nooit ben nl geen dokter :')
pi_209366724
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:57 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Ondanks dat ik het niet uithoud, de pijn aan m'n verstandskies, kan ik pas eind juli terecht bij de kaakchirurg.

De medische zorg kan het nauwelijks aan is mijn ervaring .
mijn ervaring is dat je moet zeggen dat je half dood gaat, dan gaat het sneller. :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209366757
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2023 17:42 schreef etuiedelapiel het volgende:
4 dagen voordat je bij de huisarts terecht kunt.
ik krijg met zeer veel moeite een afspraak en die 4 dagen is wel snel... de assistent is opgeleid om mensen af te schepen, omdat het veelst te druk anders wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209366776
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 18:11 schreef Joppiez het volgende:
Met nostalgie denk ik terug aan die economische "crisis" van 2008.
_O_ was het maar weer zo'n feest. Ik ben toen begonnen met werken en toen ging het er wel anders aan toe dan nu.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')