abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209345270
De historische vernieuwing van het nieuwe pensioenstelsel heeft dinsdagavond definitief groen licht gekregen. In de Eerste Kamer stemde een ruime meerderheid voor de wet van minister Schouten (Pensioenen). Naast de coalitie is er ook steun van oppositiepartijen PvdA, GL en SGP.

Daarmee is na zo’n 15 jaar aan (geklapte) onderhandelingen, talloze vragen van Kamerleden en tientallen uren debat de weg vrij voor de overgang van zo’n 1500 miljard euro aan pensioenvermogen naar het nieuwe stelsel. Daarover bereikten de coalitie, werkgevers en vakbonden in 2019 al een akkoord. De uitwerking daarvan in de pensioenwet is nu definitief rond.

„Dit is een belangrijke stap”, zegt Schouten in een eerste reactie. „Met deze wet zorgen we dat ons pensioen goed geregeld blijft, voor de mensen die nu al met pensioen zijn, voor de mensen die werken en voor toekomstige generaties.” Zij ziet daarin ook een ’grote verantwoordelijkheid’: „Om de overgang zorgvuldig te doen en te zorgen voor goede informatie over wat er hetzelfde blijft en wat er verandert in de oudedagsvoorziening van Nederlanders.”

Om het pensioendebat tot een goed einde te brengen, moest minister Schouten dinsdag nog wel een laatste hobbel nemen. Tijdens de laatste van vele debaturen volgde dinsdag in de senaat nog een lange grondwettelijke discussie, waarbij de voorstanders van het nieuwe pensioen de poot stijf hielden.

Tegenstanders
De tegenstanders dachten nog een laatste strohalm – vorige week opgemerkt door SP-senator Kox – te grijpen in een poging de wet voorlopig te dwarsbomen. De overgang naar het nieuwe stelsel zou namelijk ook raken aan de wet achter de pensioenregeling voor politieke ambtsdragers. Voor een aanpassing daarvan, en dus voor het aannemen van de pensioenwet, zou volgens de grondwet een tweederde meerderheid nodig zijn.

Dat betoogden niet alleen SP’er Kox en andere senatoren van partijen die zich tegen de pensioenwet keerden. Daarnaast waren er ook hoogleraren staatsrecht die de Eerste Kamer maandag adviseerden om niet over de wet te stemmen. In de Tweede Kamer was er namelijk net geen tweederde meerderheid voor, die volgens deze rechtsgeleerden wel nodig was geweest.

Maar in de senaat beperkte het verzet zich tot de verklaarde pensioentegenstanders. Senatoren van de zogenoemde ’pensioencoalitie’ (VVD, D66, CDA, CU, PvdA en GL, de partijen die zich achter de wet scharen) zagen niks in het verzet. Volgens PvdA’er Crone hielden de hoogleraren er wel een heel ’strikte’ lezing van de grondwet op na. Volgens hem ging het alleen om technische wijzigingen aan het politieke pensioen en was daarvoor een ’gewone’ meerderheid ook genoeg.

https://www.telegraaf.nl/(...)l-krijgt-groen-licht

We gaan allemaal rijk worden _O_
pi_209345274
De onzekerheid van de nieuwe pensioenwet geldt niet voor Kamerleden en ministers

https://www.vn.nl/onzekerheid-nieuwe-pensioenwet/
pi_209345279
Ik heb 0,0 vertrouwen in het kabinet dus als zij dingen roepen als 'toekomst,' 'vertrouwen' en 'goed geregeld', gaan bij mij de alarmbellen af.
Google is your friend, abuse your friends
pi_209345288
quote:
13s.gif Op woensdag 31 mei 2023 02:05 schreef Metalfrost het volgende:
Ik heb 0,0 vertrouwen in het kabinet dus als zij dingen roepen als 'toekomst,' 'vertrouwen' en 'goed geregeld', gaan bij mij de alarmbellen af.
  woensdag 31 mei 2023 @ 02:14:30 #5
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209345300
Nou ik ben benieuwd of ik over 40 jaar nog pensioen ontvang :')
pi_209345606
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 02:14 schreef BaksteenMongool het volgende:
Tegen die tijd is het fenomeen "pensioen" nog hooguit een herinnering uit een ver, ver verleden.
pi_209345614
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 02:14 schreef BaksteenMongool het volgende:
Over 40 jaar woon je verplicht samen met 3 Algerijnen.
pi_209345663
Ik heb te weinig verstand van de materie om te zeggen dat dit een goed of slecht idee is, maar het tempo waarmee dit er doorheen gejaagd moest worden in beide kamers, omdat vanaf de volgende vergadering de Eerste Kamer een andere samenstelling kent, vind ik verontrustend.
pi_209345672
Belangrijk is dat je tenminste je eigen verplichte ingelegde geld terug krijgt met inflatiecorrectie.
pi_209346780
Fijn dat kamerleden en ministers zekerheid houden met betrekking tot hun pensioen, en dat de plebs dat nu verliezen ^O^

Het volk dient de politiek.
  woensdag 31 mei 2023 @ 09:58:04 #11
37248 BertV
Hant ghemaect
pi_209346794
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 06:46 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

^O^
Langhwerpighe Frickedil Speciael
  woensdag 31 mei 2023 @ 10:04:27 #12
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209346829
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 06:43 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Tegen die tijd is het fenomeen "pensioen" nog hooguit een herinnering uit een ver, ver verleden.
Ben er ook bang voor ja, zal dan de grootste diefstal uit de geschiedenis zijn.
  woensdag 31 mei 2023 @ 10:05:04 #13
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209346834
quote:

[..]
Algerijnen hebben we nauwelijks in Nederland haha maar tegen die tijd zal alles wel hier zitten inderdaad :')
pi_209346855
quote:
13s.gif Op woensdag 31 mei 2023 02:05 schreef Metalfrost het volgende:
bij mij is het al zo ver dat ik het omgekeerd lees ^p^
pi_209346941
Vanmorgen op tv een presentator;

"Mensen hoeven zich nu nog geen zorgen te maken, het nieuwe stelsel gaat pas over een paar jaar in"

:')
pi_209347613
twitter
pi_209352301
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 09:58 schreef BertV het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

^O^
Was het maar waar...

Eerder dit:

pi_209352470
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209359504
Brussel - Het Europees Parlement zet het mes in een goudgerande pensioenregeling voor oud-leden. Om te voorkomen dat de belastingbetaler moet opdraaien voor een gat van ruim 300 miljoen euro, worden betalingen gehalveerd en gaat de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar

https://www.telegraaf.nl/(...)5%20naar%2067%20jaar.

Helaas achter een pay wal
Mog iemand lid zijn
  donderdag 1 juni 2023 @ 10:30:13 #20
24329 KNAK
ff w88,......
pi_209359814
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:00 schreef suijkerbuijk het volgende:
Brussel - Het Europees Parlement zet het mes in een goudgerande pensioenregeling voor oud-leden. Om te voorkomen dat de belastingbetaler moet opdraaien voor een gat van ruim 300 miljoen euro, worden betalingen gehalveerd en gaat de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar

https://www.telegraaf.nl/(...)5%20naar%2067%20jaar.

Helaas achter een pay wal
Mog iemand lid zijn
quote:
Het bureau – het dagelijks bestuur van het Europarlement – moest wel ingrijpen tegen het exorbitante pensioenfonds. Zonder te beschikken over een dekking beloofde de pensioenregeling uitkeringen tot wel 6800 euro per maand.
Vroeger werden pensioenen van Europarlementarirs geregeld door de lidstaten. Politici uit arme landen kregen in de praktijk veel minder dan volksvertegenwoordigers uit rijke lidstaten als Nederland en Zweden. Om die reden werd in 1989 een aanvullende pensioenregeling in het leven geroepen. Ook politici uit rijke lidstaten maakten gebruik van de lucratieve regeling. In Nederland gaat het volgens een gelekte lijst om onder anderen oud-ministers Maxime Verhagen, Laurens Jan Brinkhorst en Karla Peijs. Vanwege alle kritiek werd er in 2009 een einde aan gemaakt aan de regeling die het imago van de EU besmeurde.
Op dat moment was al duidelijk dat het pensioenfonds de beloofde gouden bergen niet kon waarmaken. Desondanks garandeerde het Europees Parlement toentertijd dat de royale bedragen uitgekeerd zullen worden. Maar gratis geld bestaat niet. Ook niet in Brussel: het fonds met enkele honderden deelnemers kampt inmiddels met een gat van ruim 300 miljoen euro. Volgend jaar is er waarschijnlijk niet genoeg geld meer om alle bedragen uit te keren.
Schoon schip
De belastingbetaler dreigde op te draaien voor het pensioenschandaal. Uit stukken in handen van De Telegraaf blijkt dat het Europarlement nu voor een deel schoon schip wil maken. Naast de verhoging van de pensioenleeftijd en het halveren van betalingen krijgen oud-Europarlementarirs de kans om met een laatste uitbetaling uit het fonds te stappen.
Ondanks de stevige maatregelen is het noodlijdende pensioenfonds nog steeds niet gered. Er blijft nog altijd een gat van ruim 80 miljoen euro over.
In 2027 dreigt opnieuw een faillissement.
Belastingfiasco
PvdA-Europarlementarir Lara Wolters probeert al jaren te voorkomen dat de belastingbetaler gaat opdraaien voor de luxe strapatsen uit het verleden. De sociaaldemocraat is alles behalve tevreden. „De maatregelen zijn halfbakken en verschuiven het probleem vooral naar een later moment”, zegt Wolters verontwaardigd.
„De kans de belastingbetaler opdraait voor de kosten blijft daarmee ook bestaan en dat is onacceptabel.”
De PvdA-politica vreest bovendien dat het fonds genvesteerd heeft in tabak, wapenbedrijven die clustermunitie maken en belastingparadijzen. Zo’n beetje alles waar het Europarlement fel op tegen is.
„Ik doe een moreel appel op Maxime Verhagen, Laurens Jan Brinkhorst en de andere leden uit het fonds: stap eruit en geef je pensioenrechten op.”
Mai pben rai~!
pi_209360092
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 10:30 schreef KNAK het volgende:

[..]
[..]

Kort gezegd.
Een manier van geld stelen uit de eu burgers voor zelf verreikers.
Een ponzi scam
pi_209360384
quote:

[..]
En is Eritrees de voertaal
pi_209369649
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')