ca 10 jaar geleden kwam de gemeente hier met het fantastische idee om afval te gaan scheiden. Waar ik eerst alleen een grijze en groene container had, kwam er ook nog blauwe bij voor papier en een oranje voor plastic, metaal en drankkartons.
Nou was dat toen al feest. Papier bracht ik altijd naar de lokale basisschool, had die ook nog een centje, en plastic en blik/metaal en drankverpakkingen gingen mooi in de grijze container van het restafval. Die leegde ze toen overigens eens in de 2 weken, en nu eens per maand. Ook koste het legen van die grijze container toen 10 euro, (inmiddels 15) En als je dus je afval goed scheidde, kwam je aan het eind van het jaar op een lager bedrag uit voor de afvalstoffenheffing. Best een goed systeem imo.
Echter: Die 4 stuks 240 liter containers in de tuin zijn nou niet bepaald een sierstuk. Het past bij mij ook net niet onder een afdakje die er al stond, 3 wel.
Dus eigenlijk wil ik de PMD container gewoon wegdoen, en misschien papier ook wel. Het heeft anno 2023 weinig meerwaarde meer: Blikjes en kleine plastic flesjes zijn statiegeld, plastic verpakkingen worden überhaupt veel minder, en die bak komt voor nog geen 20% vol in een maand tijd, nu al.
Papier dus ook, ik heb een nee-nee sticker op de deur, heb af en toe wel eens wat karton, maar dat is dan van bestellingen. Papier waar voedsel in heeft gezeten zoals pizzadozen of thuisbezorgd zakken mogen er toch al niet in als ze vet zijn.
Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit doen. Gebruiken jullie alle 4 de containers? Of mogelijk hebben jullie dat niet eens in de gemeente? Papier wegbrengen kan ook wel eens in de 3 maand naar een inleverpunt in mijn geval
Maar anno 2023 kun je best weer terug naar 2 containers met alle regeltjes en datjes.