abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209322009
Deze jongen heeft een airco laten plaatsen. Elektricien heeft afgezegd dag nadat de airco monteur alles heeft opgehangen. ;( ;(
Nu moet de werkschakelaar buiten aan de muur nog in de meterkast geknoopt worden.
Loze leiding loopt naar de muur waar de buitenunit hangt. Aan de binnekant dus een inbouwdoos waar de loze leiding uitkomt. Ik wil dus vanuit de meterkast een nieuwe groep naar de airco,

• Buitenunit (Daikin 2MXM68A2V1B) moet afgezekerd worden op 20A

• Alle aardlekschakelaars zijn 'vol' (4/5 groepen per stuk)

Hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Aardlekautomaat 20A in het open vak linksonder.
Vast schroeven aan de rail onder de HS
2,5mm2 door de loze leiding tot de inbouwdoos boven. wagotje en dan vastknopen aan YMVK
naar buitenboren en dan naar werkschakelaar?

Foto van meterkast (nylon trekveer hangt boven de meterkast)

pi_209322204
Laat dit toch maar een elektricien doen, je hebt te veel eindgroepen voor het aantal aardleks, je pv zit niet achter een aardlek. 20A afhankelijk van lengte moet je dan naar 4mm2
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_209322642
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 22:04 schreef densmee het volgende:
Laat dit toch maar een elektricien doen, je hebt te veel eindgroepen voor het aantal aardleks, je pv zit niet achter een aardlek. 20A afhankelijk van lengte moet je dan naar 4mm2
De aarding van de pv is wel een dingetje inderdaad :{ heb dat door een gerenomeerde partij laten doen die het volgens offerte "geheel conform de geldende normen aangebracht." Dit was in 2020. Ga er toch eens achteraan dan.

De groepen, enkel de rechter aardlek heeft een groep te veel, links heeft een kookgroep dus maar 4.
Afstand is 10 meter, ver onder de 4mm afstand (25 meter als ik me niet vergis?)

Elektricien is inderdaad beter, maar die moeten ook nog tijd hebben he ;(
pi_209323001
Waarom zouden de zonnepanelen achter een aardlekschakelaar moeten? Dit is zo te zien een TN-stelsel (aarding meegeleverd door de netbeheerder) dus voor foutbescherming zal het niet nodig zijn, aanvullende bescherming is voor zonnepanelen in principe ook niet vereist.

Aangenomen dat de zonnepanelen installateur zijn werk gewoon goed heeft gedaan zou je de airco ook zonder aardlekbeveiliging mogen aansluiten. Mét aardlekbeveiliging is natuurlijk wel altijd nóg veiliger.

quote:
10s.gif Op zondag 28 mei 2023 21:55 schreef Prof_Hoax het volgende:
Aardlekautomaat 20A in het open vak linksonder.
Vast schroeven aan de rail onder de HS
2,5mm2 door de loze leiding tot de inbouwdoos boven. wagotje en dan vastknopen aan YMVK
naar buitenboren en dan naar werkschakelaar?
Ik betwijfel of een 6,8kW airco een 20A automaat nodig heeft. De 6,8kW is thermisch vermogen, het maximaal opgenomen elektrische vermogen is een heel stuk minder, maar staat niet tussen de specs? :? Je hebt het ding al dus ik zou eens op het typeplaatje kijken.

Verder prima plan zo lijkt me.

Boor van binnenaf gezien schuin naar beneden (of van buitenaf gezien schuin omhoog) zodat er nooit water langs de kabel naar binnen kan lopen. En ondanks dat natuurlijk de openingen naderhand goed afdichten. ;)
pi_209323032
Gewoon 16A plaatsen, Daikin overdrijft altijd enorm in de opgave.
Max vermogen is een keer 2200w
Vakman pur sang
pi_209326448
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 23:02 schreef XanderH het volgende:
Waarom zouden de zonnepanelen achter een aardlekschakelaar moeten? Dit is zo te zien een TN-stelsel (aarding meegeleverd door de netbeheerder) dus voor foutbescherming zal het niet nodig zijn, aanvullende bescherming is voor zonnepanelen in principe ook niet vereist.

Aangenomen dat de zonnepanelen installateur zijn werk gewoon goed heeft gedaan zou je de airco ook zonder aardlekbeveiliging mogen aansluiten. Mét aardlekbeveiliging is natuurlijk wel altijd nóg veiliger.
[..]
Ik betwijfel of een 6,8kW airco een 20A automaat nodig heeft. De 6,8kW is thermisch vermogen, het maximaal opgenomen elektrische vermogen is een heel stuk minder, maar staat niet tussen de specs? :? Je hebt het ding al dus ik zou eens op het typeplaatje kijken.

Verder prima plan zo lijkt me.

Boor van binnenaf gezien schuin naar beneden (of van buitenaf gezien schuin omhoog) zodat er nooit water langs de kabel naar binnen kan lopen. En ondanks dat natuurlijk de openingen naderhand goed afdichten. ;)
Thanks! Ja 20A op typeplaatje.
Ik ga met aardlek, heb toch nog net plaats voor zo'n automaat.
pi_209326464
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 23:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Gewoon 16A plaatsen, Daikin overdrijft altijd enorm in de opgave.
Max vermogen is een keer 2200w
Ja snap ik maar ik koop "premium spul" met dito garantie en voor die paar tientjes zeker ik hem dan liever af zoals specs om gezaagd te voorkomen. HS is 40A dus geen probleem lijkt me
pi_209327213
quote:
99s.gif Op maandag 29 mei 2023 12:38 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]
Ja snap ik maar ik koop "premium spul" met dito garantie en voor die paar tientjes zeker ik hem dan liever af zoals specs om gezaagd te voorkomen. HS is 40A dus geen probleem lijkt me
Met 16A B is de airco natuurlijk beter beschermd dan met 20A. Maar wat jij wil. ;)
Vakman pur sang
pi_209329152
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 23:02 schreef XanderH het volgende:
Waarom zouden de zonnepanelen achter een aardlekschakelaar moeten? Dit is zo te zien een TN-stelsel (aarding meegeleverd door de netbeheerder) dus voor foutbescherming zal het niet nodig zijn, aanvullende bescherming is voor zonnepanelen in principe ook niet vereist.

Aangenomen dat de zonnepanelen installateur zijn werk gewoon goed heeft gedaan zou je de airco ook zonder aardlekbeveiliging mogen aansluiten. Mét aardlekbeveiliging is natuurlijk wel altijd nóg veiliger.
[..]
Ik betwijfel of een 6,8kW airco een 20A automaat nodig heeft. De 6,8kW is thermisch vermogen, het maximaal opgenomen elektrische vermogen is een heel stuk minder, maar staat niet tussen de specs? :? Je hebt het ding al dus ik zou eens op het typeplaatje kijken.

Verder prima plan zo lijkt me.

Boor van binnenaf gezien schuin naar beneden (of van buitenaf gezien schuin omhoog) zodat er nooit water langs de kabel naar binnen kan lopen. En ondanks dat natuurlijk de openingen naderhand goed afdichten. ;)
Zonder meting van impedantie is hier totaal niks over te zeggen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_209329629
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:39 schreef densmee het volgende:

[..]
Zonder meting van impedantie is hier totaal niks over te zeggen
Klok->klepel.

Wat jouw voorganger zei dat klopt gewoon.
Wat beschermt een aardlek naar je PV omvormer? Alleen de kabel en werkschakelaar. Niets anders.
De omvormer zelf is een AC/DC omvormer die zelf een aardfout in het DC circuit meet.

Impedantie meting is niets meer met een hoge spanning meten wat er afvloeit naar aarde. Bij een onbeschadigde kabel is dit sowieso onmeetbaar hoog.
Vakman pur sang
pi_209329686
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2023 18:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klok->klepel.

[...]

Impedantie meting is niets meer met een hoge spanning meten wat er afvloeit naar aarde. Bij een onbeschadigde kabel is dit sowieso onmeetbaar hoog.
Klok -> klepel. Wat jij beschrijft is een isolatieweerstandsmeting, iets heel anders dan een (circuit)impedantiemeting. Onmeetbaar hoog is in het geval van een impedantiemeting geen goede uitkomst. ;)

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:39 schreef densmee het volgende:

[..]
Zonder meting van impedantie is hier totaal niks over te zeggen
Waarom niet? Ik kan zeggen dat het eruit ziet als een TN-stelsel (er komt een groen/gele draad vanuit het meterbord / installatie van de netbeheerder). In een TN-stelsel durf ik wel te gokken dat de circuitimpedantie voldoende laag is.

Bovendien zei ik "aangenomen dat de zonnepanelen installateur zijn werk gewoon goed heeft gedaan", die heeft zo'n meting als het goed is ook gewoon gedaan he. ;)
pi_209329959
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 17:39 schreef densmee het volgende:

[..]
Zonder meting van impedantie is hier totaal niks over te zeggen
Ja maar dat zei je er niet bij in je 1e reactie.

Dus jij zegt zoiets wat helemaal niet klopt, ts krijgt opeens argwaan naar zn installateur die waarschijnlijk niets verkeerd heeft gedaan, gaat die installateur bellen, die zal zeggen dat t goed is, ts blijft met wantrouwen achter want jij zegt zo stellig dat t niet klopt wat de installateur heeft gedaan hier. En zal de installateur wellicht niet aanraden bij vrienden of familie.

Maar over zulke gevolgen denk je waarschijnlijk niet na als je zon reactie plaatst.
pi_209330145
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 19:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ja maar dat zei je er niet bij in je 1e reactie.

Dus jij zegt zoiets wat helemaal niet klopt, ts krijgt opeens argwaan naar zn installateur die waarschijnlijk niets verkeerd heeft gedaan, gaat die installateur bellen, die zal zeggen dat t goed is, ts blijft met wantrouwen achter want jij zegt zo stellig dat t niet klopt wat de installateur heeft gedaan hier. En zal de installateur wellicht niet aanraden bij vrienden of familie.

Maar over zulke gevolgen denk je waarschijnlijk niet na als je zon reactie plaatst.
Gelukkig is TS iemand met verstand die zelf eerst onderzoek doet voor te gaan bellen, maar ik snap je punt!
https://zeeland.stedin.ne(...)raphic_meterkast.pdf
ALs ik deze infografic bekijk zie ik 'aarding' is het dan te kort door de bocht om te denken dat het een TN is?

quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2023 14:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met 16A B is de airco natuurlijk beter beschermd dan met 20A. Maar wat jij wil. ;)
Nee ja maar zo kan ik het nooit goed doen he ;( luister ik naar de fabrikant ist nie goe
Luister ik naar Lospedrosa op FOK! ist ook nie goe ;(

Heb nog 2 elektriciens aangeschreven, zien hoe rap ze het kunnen komen fixen en anders knoopt deze jongen het zelf wel aan elkaar :D
  maandag 29 mei 2023 @ 21:32:46 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_209332024
Kun je niet een gecombineerde aardlek automaat pakken dus zekering en aardlek ineen?

Die heb ik hier voor diverse dingen. Zowel enkel als 3 fase.
pi_209332114
quote:
99s.gif Op maandag 29 mei 2023 19:25 schreef Prof_Hoax het volgende:
Gelukkig is TS iemand met verstand die zelf eerst onderzoek doet voor te gaan bellen, maar ik snap je punt!
https://zeeland.stedin.ne(...)raphic_meterkast.pdf
ALs ik deze infografic bekijk zie ik 'aarding' is het dan te kort door de bocht om te denken dat het een TN is?
Ja dat is te kort door de bocht, zeker omdat de aardingsvoorziening rood is en dus bij "EIGENAAR WONING" hoort. ;)

Maargoed als je de zonnepanelen hebt laten plaatsen door een gerenommeerde partij en geen aanleiding hebt om te twijfelen aan het geleverde werk, zou je er eigenlijk wel vanuit mogen gaan dat het goed is toch.

Hoewel, het lijkt er op dat ze dit verhaal ook geen aandacht hebben gegeven: https://search.abb.com/li(...)3101&DocumentPartId=

Als we toch dingen aan het afkraken zijn heb ik trouwens meer twijfels bij hoe er 2 draden bovenin die linker aardlekschakelaar zijn aangesloten. Dat zit volgens mij niet echt hoe het hoort.
pi_209332181
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 21:41 schreef XanderH het volgende:

[..]
Ja dat is te kort door de bocht, zeker omdat de aardingsvoorziening rood is en dus bij "EIGENAAR WONING" hoort. ;)

Maargoed als je de zonnepanelen hebt laten plaatsen door een gerenommeerde partij en geen aanleiding hebt om te twijfelen aan het geleverde werk, zou je er eigenlijk wel vanuit mogen gaan dat het goed is toch.

Hoewel, het lijkt er op dat ze dit verhaal ook geen aandacht hebben gegeven: https://search.abb.com/li(...)3101&DocumentPartId=

Als we toch dingen aan het afkraken zijn heb ik trouwens meer twijfels bij hoe er 2 draden bovenin die linker aardlekschakelaar zijn aangesloten. Dat zit volgens mij niet echt hoe het hoort.
nee dat ga ik gelijk aanpakken en een gelijkaardige ABB zekering (laten) plaatsen want dit is door een beunhaas gedaan :{

Ik hoop dat de aangeschreven electriekers snel kunnen, laat ik het gelijk allemaal eens nakijken (al merk ik dat er hier ook niet echt consensus is)
pi_209332751
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 19:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ja maar dat zei je er niet bij in je 1e reactie.

Dus jij zegt zoiets wat helemaal niet klopt, ts krijgt opeens argwaan naar zn installateur die waarschijnlijk niets verkeerd heeft gedaan, gaat die installateur bellen, die zal zeggen dat t goed is, ts blijft met wantrouwen achter want jij zegt zo stellig dat t niet klopt wat de installateur heeft gedaan hier. En zal de installateur wellicht niet aanraden bij vrienden of familie.

Maar over zulke gevolgen denk je waarschijnlijk niet na als je zon reactie plaatst.
Ik som een aantal opvallende dingen op, en waarom ik de ts een installateur adviseer.

Over wel of geen haco voor de pv, ik moet de eerste installateur nog tegenkomen die zijn installatietester aan de kast hangt om te kijken of een b16 voldoende is. En dan uit de bus een automaat pakt in plaats van een haco. Voor die paar tientjes op een complete pv installatie ga je toch niet liggen kloten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_209348209
Het meest zorgelijk in deze kast vind ik nog wel dat op verschillende plekken de fase en nul draad niet aanraakveilig zijn geinstalleerd.
pi_209348638
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:37 schreef karelde14e het volgende:
Het meest zorgelijk in deze kast vind ik nog wel dat op verschillende plekken de fase en nul draad niet aanraakveilig zijn geinstalleerd.
Tja, zo zag zo'n kast er toen (ik gok rond ~2000 ofzo) nou eenmaal uit.

Het is wel aanraakveilig, er zit een deksel voor wat alleen met gereedschap te verwijderen is. Dat voldoet dan (nog steeds) prima aan de normen. ;)
  woensdag 31 mei 2023 @ 23:20:34 #20
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209356550
Als je het volgens het reglement wil doen, zul je ook de aardlekschakelaars moeten vervangen voor 63A exemplaren. Je PV levert maximaal 16A op de rail, daarnaast heb je een enkelfasige aansluiting met een hoofdzekering van 35A. Samen kunnen ze dus 51A op de rail gooien. Belast je je groepen achter een van die aardlekschakelaars vrij hoog, gemiddeld meer dan 10A per groep, kom je boven de 40A uit wat die aardlekschakelaars maximaal mogen doen. Zonder PV kun je de 40A continu immers nooit halen vanwege je hoofdzekering. Nu wel en kun je ze gemakkelijk overbelasten. De hoofdschakelaar is ook 40A, maar die staat buiten de PV invoeding en hangt dus wel alleen achter de 35A hoofdzekering, dus dat is geen probleem.

[ Bericht 11% gewijzigd door OkkieTrooy op 31-05-2023 23:27:39 ]
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
  Moderator donderdag 1 juni 2023 @ 07:27:50 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209358264
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 23:20 schreef OkkieTrooy het volgende:
Als je het volgens het reglement wil doen, zul je ook de aardlekschakelaars moeten vervangen voor 63A exemplaren. Je PV levert maximaal 16A op de rail, daarnaast heb je een enkelfasige aansluiting met een hoofdzekering van 35A. Samen kunnen ze dus 51A op de rail gooien. Belast je je groepen achter een van die aardlekschakelaars vrij hoog, gemiddeld meer dan 10A per groep, kom je boven de 40A uit wat die aardlekschakelaars maximaal mogen doen. Zonder PV kun je de 40A continu immers nooit halen vanwege je hoofdzekering. Nu wel en kun je ze gemakkelijk overbelasten. De hoofdschakelaar is ook 40A, maar die staat buiten de PV invoeding en hangt dus wel alleen achter de 35A hoofdzekering, dus dat is geen probleem.
Of je beveiligd je afgaande groepen door een 40A groep te plaatsen van waaruit je de aardlekschakelaars gaat voeden. Dus vanuit je hoofdschakelaar naar die automaat en naar je pv groep en van die 40A groep naar je aardlekschakelaars
  donderdag 1 juni 2023 @ 09:02:56 #22
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_209358954
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 07:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Of je beveiligd je afgaande groepen door een 40A groep te plaatsen van waaruit je de aardlekschakelaars gaat voeden. Dus vanuit je hoofdschakelaar naar die automaat en naar je pv groep en van die 40A groep naar je aardlekschakelaars
Dat is ook een optie. De aardlekschakelaars ook afzekeren, maar dan krijg je wel een gecompliceerd verhaal, maar vooral een volle groepenkast waar wel een handleiding bij geschreven mag worden, maar het kan wel.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_209359221
Dit eerder genoemde document beschrijft dit verhaal wel duidelijk:

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 21:41 schreef XanderH het volgende:
Hoewel, het lijkt er op dat ze dit verhaal ook geen aandacht hebben gegeven: https://search.abb.com/li(...)3101&DocumentPartId=
pi_209425971


Heujjj, installateur is geweest.
Extra aardlek
Extra groep
Overtolligge lussen bovenin weggehaald

deze jongen is blij (jammer dat het nu een kermis van merken is, maar bon het is niet anders)

Thanks iedereen voor jullie gedachten en inzichten!
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 05:49:45 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209426972
Kom die aardlekschakelaar niet links van de bestaande aardlekschakelaar?
.
pi_209436835
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 06:58 schreef Fer het volgende:
Kom die aardlekschakelaar niet links van de bestaande aardlekschakelaar?
Nee
Vakman pur sang
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')