abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209319153
Poging 2

Ik ben op zoek naar een hub waarin ik 4x 12v stekkers in kwijt kan. Van die aansteker aansluitingen zegmaar. Ik wil deze hele hub aan kunnen sluiten op 220v.

Een beetje zoals dit, maar dan dus met normale stekker:

https://www.dennisdeal.co(...)tG2OJ8gaAjUgEALw_wcB

In het vorige topic dat gesloten is adviseerde iemand mij zo’n stekkerblok waarin ik dan de 12v aansluiting van bovenstaande hub kan aansluiten.

Is dit een betrouwbare oplossing?

Ik wil de tracking mount van mijn telescoop ermee aansluiten, inclusief gevoelige apparatuur zoals een astro camera en dergelijken, plus nog anti-douw apparatuur.

Ik heb nu alles aan een 120Wh accu hangen, maar aangezien de hele rig standaard op het dakterras staat heb ik liever alles aan het stroomnet zodat ik halverwege de nacht niet zonder prik kom te zitten.

[ Bericht 18% gewijzigd door Dusthor92 op 28-05-2023 20:43:45 ]
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 19:28:08 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209319522
Ik weet niet waarom mijn collega dacht dat het om een trolltopic ging.
Wat mij in elk geval triggered was de link naar dennisdeal. Volgens mij heette dat vroeger BigDennis en kon je daar goedkoop lege CD's en DVD's kopen, tegenwoordig heeft het nogal wat slechte beoordelingen (best veel mensen die niets opgestuurd kregen)

Kun je dat verdeelblok niet aansluiten op een 12V trafo of een labvoeding? Hoeveel ampère neemt de apparatuur die je er op aansluit maximaal op?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_209319768
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 19:28 schreef derLudolf het volgende:
Ik weet niet waarom mijn collega dacht dat het om een trolltopic ging.
Wat mij in elk geval triggered was de link naar dennisdeal. Volgens mij heette dat vroeger BigDennis en kon je daar goedkoop lege CD's en DVD's kopen, tegenwoordig heeft het nogal wat slechte beoordelingen (best veel mensen die niets opgestuurd kregen)

Kun je dat verdeelblok niet aansluiten op een 12V trafo of een labvoeding? Hoeveel ampère neemt de apparatuur die je er op aansluit maximaal op?
Oke maakt niet uit, kan gebeuren.

Eerlijk gezegd zoek ik een plug en play oplossing, dus het liefst een 4x 12v hub met daaraan een stekker voor 220v.

De maximale stroomsterkte van de apparaten die worden aangesloten zijn als volgt:

Celestron AVX = 5A
ASI294mm pro = 3A
Asi120mm mini = 1A
EAF = 1A
ASIAIR Pro = 5A
Dew heater = 5A

Nu sluit ik de ASI294, de ASI120 en de EAF alledrie probleemloos op de ASIAIR pro aan.

Dus feitelijk heb ik maximaal nodig: 12V/5A aansluitingen. Ik gebruik er nu 3 maar ik wil er graag eentje extra hebben voor een toekomstige upgrade

[ Bericht 0% gewijzigd door Dusthor92 op 28-05-2023 19:54:29 ]
pi_209320133
Maar de hub kan dus eventueel ook hierop aangesloten worden:

  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 20:08:36 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209320163
Stroomsterkte tel je op. Apparaat van 5 3 en 1A levert dus minimaal 9A op.

Voor de veiligheid zou ik gaan een halen die minimaal 15A levert.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 20:09:04 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209320171
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 20:06 schreef Dusthor92 het volgende:
Maar de hub kan dus eventueel ook hierop aangesloten worden:

[ afbeelding ]
Output 1A staat er op.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_209320270
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 20:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Output 1A staat er op.
Ik moet nog ff flink doorzoeken zie ik al :')
pi_209320373
@derLudolf

Ik zou er hier dan 3 van moeten kopen?

https://www.robtics.nl/nl(...)vormer-220v-12v.html

Deze heeft een output van 6A

Als ik mijn apparatuur dan in 3 groepen verdeel met elk max 5A dan zou het goed moeten zijn toch?
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 20:44:19 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_209320742
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 20:22 schreef Dusthor92 het volgende:
@:derludolf

Ik zou er hier dan 3 van moeten kopen?

https://www.robtics.nl/nl(...)vormer-220v-12v.html

Deze heeft een output van 6A

Als ik mijn apparatuur dan in 3 groepen verdeel met elk max 5A dan zou het goed moeten zijn toch?
Ik zit niet echt in de theorie van de elektra maar ik zou denken dat dat inderdaad gaat. Ik zou zelf nog steeds liever voor een labvoeding gaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_209321942
Waarom wil je gebruik maken van sigarettenaansteker aansluitingen?

Ik heb een paar van je apparaten opgezocht.
Een paar gebruiken wel 12 V maar met een DC 'barrel' connector.
Een andere gebruikt USB C. 5 V?

Wat wordt er bij de apparaten geleverd voor de stroomvoorziening?

En hoe sluit je ze nu op je accu aan?
Zoals je het nu beschrijft hoef je alleen je accu te vervangen voor een 12V voeding die voldoende stroom kan leveren.

Deze splitter is wat goedkoper dan dat ding van Dennis:
http://www.voorallesmetwi(...)-splitter-4-weg.html
Ik zou dan wel overwegen om de aanvoerkabel te vervangen voor een iets dikkere om daar verliezen te beperken.
Dat zou je kunnen testen met je accu en een paar koplampen.

Het verdeel paneel zou je ook zelf kunnen bouwen.
Dan ben je waarschijnlijk wel duurder uit maar heb je het helemaal zelf in de hand.

Voor de vaste voeding zie ik verschillende opties:
-Een grote van 12V die alle stroom levert.
-Voor elke spanning (12V, 5V, anders?) een losse voeding.
-Voor elk apparaat een eigen voeding.

Deze zou je dan in een kist kunnen stoppen die je bij je mount plaatst.

De 12V kabels zou ik of kort (voeding bij de mount) of dik (voeding verder weg) om zo verliezen te beperken.
De 230V die dit zou gaan voeden verbruikt veel minder stroom en hier zou dit dus minder kritiek zijn.

Een labvoeding (instelbare stroom en instelbare spanning) lijkt me hier geen toegevoegde waarde te hebben.
Zorg dat je een degelijke voeding koopt die tegen overbelasting/kortsluiting kan.
En je apparaten en kabels kan je dan nog met zekeringen beveiligien.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_209323890
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 21:50 schreef jeroen25 het volgende:
Waarom wil je gebruik maken van sigarettenaansteker aansluitingen?

Ik heb een paar van je apparaten opgezocht.
Een paar gebruiken wel 12 V maar met een DC 'barrel' connector.
Een andere gebruikt USB C. 5 V?

Wat wordt er bij de apparaten geleverd voor de stroomvoorziening?

En hoe sluit je ze nu op je accu aan?
Zoals je het nu beschrijft hoef je alleen je accu te vervangen voor een 12V voeding die voldoende stroom kan leveren.

Deze splitter is wat goedkoper dan dat ding van Dennis:
http://www.voorallesmetwi(...)-splitter-4-weg.html
Ik zou dan wel overwegen om de aanvoerkabel te vervangen voor een iets dikkere om daar verliezen te beperken.
Dat zou je kunnen testen met je accu en een paar koplampen.

Het verdeel paneel zou je ook zelf kunnen bouwen.
Dan ben je waarschijnlijk wel duurder uit maar heb je het helemaal zelf in de hand.

Voor de vaste voeding zie ik verschillende opties:
-Een grote van 12V die alle stroom levert.
-Voor elke spanning (12V, 5V, anders?) een losse voeding.
-Voor elk apparaat een eigen voeding.

Deze zou je dan in een kist kunnen stoppen die je bij je mount plaatst.

De 12V kabels zou ik of kort (voeding bij de mount) of dik (voeding verder weg) om zo verliezen te beperken.
De 230V die dit zou gaan voeden verbruikt veel minder stroom en hier zou dit dus minder kritiek zijn.

Een labvoeding (instelbare stroom en instelbare spanning) lijkt me hier geen toegevoegde waarde te hebben.
Zorg dat je een degelijke voeding koopt die tegen overbelasting/kortsluiting kan.
En je apparaten en kabels kan je dan nog met zekeringen beveiligien.
Bedankt voor je reactie. Ik ga hier nog eens goed over nadenken. Zoals nu ben ik al weer zo goed als door mn accu heen en ik heb “slechts” 2:30 aan data kunnen verzamelen.

Bedankt voor alle reacties
pi_209325604
Goedkoopste oplossing lijkt me een PC (ATX) voeding. Die zijn vrij goedkoop want worden massaal geproduceerd, ze leveren voldoende vermogen, zijn voorzien van voldoende dikke draden, en hebben ook aansluitingen voor 5V en 3.3V (kunnen later misschien van pas komen).

Aansluiten is makkelijk: zwarte draden zijn Ground (0V), gele draden zijn +12V (rode draden: +5V, oranje draden +3.3V, blauwe draad: -12V). De groene Power_on draad moet verbonden worden met Ground (anders blijft de voeding in standby).

Liefst een goedkope PSU, bvb deze van 420W met slechts één +12V rail. Dat betekent dat alle +12V draden intern met elkaar verbonden zijn, en je ze extern dus ook aan elkaar kan verbinden.

Het enige dat je dan moet doen is enkele connectoren afknippen, de zwarte draden aan elkaar verbinden (= ground, of 0V), de gele draden aan elkaar verbinden (= +12V), en dat in de plaats van je batterij verbinden.

Wel één probleem: zo'n PC voeding is niet gemaakt om buiten te gebruiken, en kan je ook moeilijk waterdicht maken omdat ie ventilatie nodig heeft. En als je de voeding binnen zet, met een 12V kabel naar het dakterras, zal je een erg dikke kabel moeten gebruiken om de spanningsval te beperken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de PSU toch op het dakterras zou zetten zou ik alvast checken of de aarding van het gebruikte stopcontact in orde is. En test ook de werking van je aardlekschakelaar (zou in principe elke maand moeten gebeuren, maar als je zoals ik ben heb je dat nog nooit gedaan).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')