Ik vraag me af hoeveel de Taliban kan beginnen tegen Iran. Iran heeft bijna twee keer zoveel inwoners als Afghanistan en een vele malen groter, georganiseerd en gedsciplineerd leger. Materieel en wapens zijn (voor zover ik begrijp) wel behoorlijk verouderd wegens de reeds jarenlange internationale sancties.quote:Op maandag 29 mei 2023 22:22 schreef Aloulu het volgende:
Hebben de Amerikanen uiteindelijk na 30 jaar geld in een bodemloze put toch goed ingezien; Afghanistan verlaten en die Taliban een rode lijn aangeven; hun land geen vrijstaat meer laten worden voor internationaal terrorisme. En als cadeau voor het vertrek gaat de Taliban Iran lekker in de **** nemen, altijd welkom voor de Amerikanen 😩🫢
Plus dat het westen van Afghanistan misschien wel meer pro-Iran is, dan pro-Kaboel.quote:Op maandag 29 mei 2023 23:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel de Taliban kan beginnen tegen Iran. Iran heeft bijna twee keer zoveel inwoners als Afghanistan en een vele malen groter, georganiseerd en gedsciplineerd leger. Materieel en wapens zijn (voor zover ik begrijp) wel behoorlijk verouderd wegens de reeds jarenlange internationale sancties.
Het is de vraag over hoeveel modern Amerikaans materieel, dat is buitgemaakt of achtergelaten na het Amerikaanse vertrek, de Taliban beschikt. En of ze in staat zijn om dat goed in te zetten of te onderhouden, nu er geen aanvoer van reserve-onderdelen of munitie meer plaatsvindt.
Ondanks hun verouderde materieel, is Iran wel een hoogontwikkeld land met een bevolking die voor bijna 90% alfabeet is. Daarnaast maken ze, ondanks de beperkingen, stappen op het gebied van wetenschap en technologie. Daarbij vergeleken is Afghanistan, met een bevolking die voor 37% alfabeet is, (ik chargeer) een stelletje achterlijke lompe boeren. Sinds de overname door de Taliban, is het academische/technologische niveau vrijwel weggevaagd.
Leuk dat ze hun eigen land hebben kunnen terugveroveren op de Amerikanen, maar dat komt vooral omdat er vrij weinig weerstand was van de lokale bevolking. Hele dorpen/gebieden zijn ingenomen zonder een schot te lossen. Wellicht hebben ze daardoor de illusie gekregen dat ze het meest geavanceerde leger ter wereld hebben 'verslagen' en denken ze nu dat ze zo sterk/goed zijn dat ze dat trucje ook wel even kunnen herhalen bij een militair veel minder sterk land als Iran.
Ik denk dat ze zich daar nogal in vergissen.
Ik dacht dat de Irakezen met name last hadden van het afsnijden van de watertoevoer van de Tigris en de Eufraat door Turkijequote:Op maandag 29 mei 2023 16:47 schreef Politicoloog het volgende:
Datgene wat Iran claimt dat Afghanistan doet tegen hen, doet Iran weer bij Irak waardoor er droogte is.
Zowel Turkije als Iran:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Idisrom het volgende:
Ik dacht dat de Irakezen met name last hadden van het afsnijden van de watertoevoer van de Tigris en de Eufraat door Turkije
Ik denk niet dat je als Iran wil beginnen aan een militair avontuur in Afghanistan. De Afghanen hebben decennia lang ervaring opgedaan in hun strijd tegen Amerikanen en Russen die vele malen betere wapens hadden dan Iran, en strijden bovendien op hun eigen terrein wat het gebruik van voertuigen amper toelaat. Als ze geconfronteerd worden met superieure vuurkracht trekken de Taliban zich gewoon terug in de bergen waar ze heer en meester zijn. Als de Amerikanen en de Russen ze er niet onder kregen, zal Iran het zeker niet lukken.quote:Op maandag 29 mei 2023 23:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel de Taliban kan beginnen tegen Iran. Iran heeft bijna twee keer zoveel inwoners als Afghanistan en een vele malen groter, georganiseerd en gedsciplineerd leger. Materieel en wapens zijn (voor zover ik begrijp) wel behoorlijk verouderd wegens de reeds jarenlange internationale sancties.
Het is de vraag over hoeveel modern Amerikaans materieel, dat is buitgemaakt of achtergelaten na het Amerikaanse vertrek, de Taliban beschikt. En of ze in staat zijn om dat goed in te zetten of te onderhouden, nu er geen aanvoer van reserve-onderdelen of munitie meer plaatsvindt.
Ondanks hun verouderde materieel, is Iran wel een hoogontwikkeld land met een bevolking die voor bijna 90% alfabeet is. Daarnaast maken ze, ondanks de beperkingen, stappen op het gebied van wetenschap en technologie. Daarbij vergeleken is Afghanistan, met een bevolking die voor 37% alfabeet is, (ik chargeer) een stelletje achterlijke lompe boeren. Sinds de overname door de Taliban, is het academische/technologische niveau vrijwel weggevaagd.
Leuk dat ze hun eigen land hebben kunnen terugveroveren op de Amerikanen, maar dat komt vooral omdat er vrij weinig weerstand was van de lokale bevolking. Hele dorpen/gebieden zijn ingenomen zonder een schot te lossen. Wellicht hebben ze daardoor de illusie gekregen dat ze het meest geavanceerde leger ter wereld hebben 'verslagen' en denken ze nu dat ze zo sterk/goed zijn dat ze dat trucje ook wel even kunnen herhalen bij een militair veel minder sterk land als Iran.
Zal helemaal geen conventionele oorlog worden. Voor de rest heb je gelijk, maar Iran gaat echt niet Afghanistan in trekken. In die zin is de Taliban wel een hinderlijke pain in the ass voor het Iraanse regime omdat ze potentieel vijandig blijven maar je niet Afghanistan gaat en kan bezetten....ze zullen er wel diplomatiek uit komen uiteindelijk voor bepaalde tijd. Allebei niets te winnen bij verder uiteenlopend geweld.quote:Op maandag 29 mei 2023 23:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik bedoelde het andersom.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je als Iran wil beginnen aan een militair avontuur in Afghanistan. De Afghanen hebben decennia lang ervaring opgedaan in hun strijd tegen Amerikanen en Russen die vele malen betere wapens hadden dan Iran, en strijden bovendien op hun eigen terrein wat het gebruik van voertuigen amper toelaat. Als ze geconfronteerd worden met superieure vuurkracht trekken de Taliban zich gewoon terug in de bergen waar ze heer en meester zijn. Als de Amerikanen en de Russen ze er niet onder kregen, zal Iran het zeker niet lukken.
Jup, hun hele truc is het opgaan in de bevolking en verstoppen in de bergen. Op Iraans grondgebied gaan beide niet werken dus worden ze kansloos afgemaakt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik bedoelde het andersom.De Taliban dreigt Iran snel te veroveren. Maar ik denk dat wanneer ze voet over de Iraanse grens zetten, ze van een koude kermis thuiskomen.
Veel Iraanse soennieten leven in het oosten van het land, ze hebben banden met de Taliban. Ze gaan niet heel Iran veroveren, maar het zittende regime is niet bepaald populair momenteel.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:43 schreef slashdotter3 het volgende:
Jup, hun hele truc is het opgaan in de bevolking en verstoppen in de bergen. Op Iraans grondgebied gaat beide niet werken dus worden ze kansloos afgemaakt.
Ik weet alleen niet hoeveel Amerikaans high-tech wapentuig ze hebben buitgemaakt, of ze de know-how hebben om het effectief in te zetten en of dat een significant voordeel biedt. Ik kan het me haast niet voorstellen gezien de vrij primitieve, zwaar onderontwikkelde indruk die ze op mij maken, maar daar kan ik volledig naast zitten.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:43 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Jup, hun hele truc is het opgaan in de bevolking en verstoppen in de bergen. Op Iraans grondgebied gaat beide niet werken dus worden ze kansloos afgemaakt.
Dit klinkt als de opbouw van een troepenmacht aan de grens voor een toekomstige grote aanval.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:36 schreef Politicoloog het volgende:
[ twitter ]
The Taliban are reportedly pulling their units to the border point Islam-Qala. Iran has already evacuated some of its border guards from there.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |