abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 28 mei 2023 @ 11:49:41 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209312450
https://www.aljazeera.com(...)kills-at-least-three
At least three killed in shooting at Iran-Afghan border
Several people were reportedly injured in the clash, which came amid tensions between the neighbours over water rights.

An aerial view of the Helmand River, south of Kabul, Afghanistan. It flows across the border to Iran's eastern regions

Two Iranian border guards and one Taliban fighter have been killed after shooting broke out near a border post between Iran and Afghanistan, sharply escalating rising tensions between the two countries amid a dispute over water rights.

“Today, in Nimroz province, Iranian border forces fired toward Afghanistan, which was met with a counter-reaction,” Afghan interior ministry spokesman Abdul Nafi Takor said in a statement.

“The situation is under control now. The Islamic Emirate [Afghanistan] does not want to fight with its neighbours,” the spokesman said, without identifying the victims.

He said one person had been killed on each side and several injured. However, Iran’s official IRNA news agency later said two Iranian border guards had been killed and two Iranian civilians injured.

The semiofficial, English-language newspaper Tehran Times said three Iranian border guards were killed.

The violence came as Iranian President Ebrahim Raisi this month warned the Taliban not to violate a 1973 treaty by restricting the flow of water from the Helmand River to Iran’s eastern regions. Afghanistan’s Taliban rulers have denied the accusation.

Enayatullah Khowarazmi, Taliban Ministry of Defence spokesman, said “Unfortunately, today once again in the border areas of Kong district of Nimroz province, there was a shooting by Iranian soldiers, [and] a conflict … broke out.”

“The Islamic Emirate of Afghanistan considers dialogue and negotiation to be a reasonable way for any problem. Making excuses for war and negative actions is not in the interest of any of the parties,” Khowarazmi said.

Iran, in turn, accused Taliban forces of shooting first.

IRNA quoted Iran’s deputy police chief, Qasem Rezaei, as saying, “Without observing international laws and good neighbourliness, Taliban forces started shooting at the Sasoli checkpoint … drawing a decisive response.”

Following the clash, Iranian authorities closed the Milak-Zaranj border post, a major commercial crossing – and not the site of the clash – until further notice, IRNA said.

According to the outlet, Iran’s border guards said in a statement they had “used their superior heavy fire to inflict casualties and serious damage”.

The advocacy group HalVash, which reports on issues affecting the Baluch people in the predominately Sunni province of Sistan and Baluchestan, quoted residents in the area as saying that the fighting took place near the Kang district of Nimroz. It said some people in the area had fled the violence.

Raisi’s remarks directed to the Taliban on Iran’s rights were some of the strongest yet over the long-running concerns about water in Iran. The Helmand River, which is more than 1,000 kilometres long and flows across the border, is being dammed on the Afghan side to generate electricity and irrigate agricultural land.

Drought has been a problem in Iran for some 30 years, but has worsened over the past decade, according to the UN’s Food and Agriculture Organization (FAO). The Iran Meteorological Organization says that an estimated 97 percent of the country now faces some level of drought.

Earlier on Saturday, the Taliban’s acting Foreign Minister Amir Khan Muttaqi met an Iranian envoy to Afghanistan to discuss the Helmand River water rights, according to tweets from Afghan Ministry of Foreign Affairs official Zia Ahmad.

But tensions have otherwise been rising. Another video posted online in recent days purportedly showed a standoff with Iranian forces and the Taliban as Iranian construction workers tried to reinforce the border between the two countries.

In recent days, pro-Taliban accounts online also have been sharing a video with a song calling on the acting defence minister, Mullah Mohammad Yaqoob, to stand up to Iran. Mullah Yaqoob is the son of Mullah Mohammad Omar, the Taliban’s late founder and first supreme leader.

zondag 28 mei 2023 @ 11:54:06 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 28 mei 2023 @ 11:57:34 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 28 mei 2023 @ 12:04:38 #4
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209312645
Interessante water oorlog discussie in de comments over China, Tibet en India:

https://www.reddit.com/r/(...)gunfire_in_conflict/
The Himalayas and therefore Tibet are the spring of basically every major river in Asia. The Indus is the artery of Pakistan any tinkering with that river and you have a very trigger happy nuclear power at your throat. The Indus is also extra exciting because it springs in Tibet, then flows through Kashmir which is a "disputed" region between India, Pakistan and China and then enters Pakistan.

The Ganges springs in the indian himalayas but not very far from the border to china. Thats why chinese troops do those "invasions" without weapons and brawl with indian troops. They are testing the waters. Hehe.

The Mekong also springs in Tibet and China dammed the shit out of it which royally fucks Laos, Cambodia and Vietnam. Here is a map with already functional and planned dams for the Mekong.

The other two big rivers are the Yellow River and the Yangtze and they basically are China. That's why control over Tibet is so important for them.

Any funny business in Tibet means asian land wars and probably a world war. And all those glaciers are melting fast because of climate change. We are living in very interesting times.
  zondag 28 mei 2023 @ 22:24:54 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 28 mei 2023 @ 22:30:32 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  maandag 29 mei 2023 @ 16:45:00 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209328740
Datgene wat Iran claimt dat Afghanistan doet tegen hen, doet Iran weer bij Irak waardoor er droogte is.
pi_209332578
Hebben de Amerikanen uiteindelijk na 30 jaar geld in een bodemloze put toch goed ingezien; Afghanistan verlaten en die Taliban een rode lijn aangeven; hun land geen vrijstaat meer laten worden voor internationaal terrorisme. En als cadeau voor het vertrek gaat de Taliban Iran lekker in de **** nemen, altijd welkom voor de Amerikanen 😩🫢
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  maandag 29 mei 2023 @ 23:25:16 #10
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209333233
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 22:22 schreef Aloulu het volgende:
Hebben de Amerikanen uiteindelijk na 30 jaar geld in een bodemloze put toch goed ingezien; Afghanistan verlaten en die Taliban een rode lijn aangeven; hun land geen vrijstaat meer laten worden voor internationaal terrorisme. En als cadeau voor het vertrek gaat de Taliban Iran lekker in de **** nemen, altijd welkom voor de Amerikanen 😩🫢
Ik vraag me af hoeveel de Taliban kan beginnen tegen Iran. Iran heeft bijna twee keer zoveel inwoners als Afghanistan en een vele malen groter, georganiseerd en gedsciplineerd leger. Materieel en wapens zijn (voor zover ik begrijp) wel behoorlijk verouderd wegens de reeds jarenlange internationale sancties.

Het is de vraag over hoeveel modern Amerikaans materieel, dat is buitgemaakt of achtergelaten na het Amerikaanse vertrek, de Taliban beschikt. En of ze in staat zijn om dat goed in te zetten of te onderhouden, nu er geen aanvoer van reserve-onderdelen of munitie meer plaatsvindt.

Ondanks hun verouderde materieel, is Iran wel een hoogontwikkeld land met een bevolking die voor bijna 90% alfabeet is. Daarnaast maken ze, ondanks de beperkingen, stappen op het gebied van wetenschap en technologie. Daarbij vergeleken is Afghanistan, met een bevolking die voor 37% alfabeet is, (ik chargeer) een stelletje achterlijke lompe boeren. Sinds de overname door de Taliban, is het academische/technologische niveau vrijwel weggevaagd.

Leuk dat ze hun eigen land hebben kunnen terugveroveren op de Amerikanen, maar dat komt vooral omdat er vrij weinig weerstand was van de lokale bevolking. Hele dorpen/gebieden zijn ingenomen zonder een schot te lossen. Wellicht hebben ze daardoor de illusie gekregen dat ze het meest geavanceerde leger ter wereld hebben 'verslagen' en denken ze nu dat ze zo sterk/goed zijn dat ze dat trucje ook wel even kunnen herhalen bij een militair veel minder sterk land als Iran.

Ik denk dat ze zich daar nogal in vergissen.
pi_209336023
Altijd die Engelstalige openingsposten. :{w Geen wonder dat zo'n topic binnen de kortste keren doodbloedt.
pi_209336046
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 23:25 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik vraag me af hoeveel de Taliban kan beginnen tegen Iran. Iran heeft bijna twee keer zoveel inwoners als Afghanistan en een vele malen groter, georganiseerd en gedsciplineerd leger. Materieel en wapens zijn (voor zover ik begrijp) wel behoorlijk verouderd wegens de reeds jarenlange internationale sancties.

Het is de vraag over hoeveel modern Amerikaans materieel, dat is buitgemaakt of achtergelaten na het Amerikaanse vertrek, de Taliban beschikt. En of ze in staat zijn om dat goed in te zetten of te onderhouden, nu er geen aanvoer van reserve-onderdelen of munitie meer plaatsvindt.

Ondanks hun verouderde materieel, is Iran wel een hoogontwikkeld land met een bevolking die voor bijna 90% alfabeet is. Daarnaast maken ze, ondanks de beperkingen, stappen op het gebied van wetenschap en technologie. Daarbij vergeleken is Afghanistan, met een bevolking die voor 37% alfabeet is, (ik chargeer) een stelletje achterlijke lompe boeren. Sinds de overname door de Taliban, is het academische/technologische niveau vrijwel weggevaagd.

Leuk dat ze hun eigen land hebben kunnen terugveroveren op de Amerikanen, maar dat komt vooral omdat er vrij weinig weerstand was van de lokale bevolking. Hele dorpen/gebieden zijn ingenomen zonder een schot te lossen. Wellicht hebben ze daardoor de illusie gekregen dat ze het meest geavanceerde leger ter wereld hebben 'verslagen' en denken ze nu dat ze zo sterk/goed zijn dat ze dat trucje ook wel even kunnen herhalen bij een militair veel minder sterk land als Iran.

Plus dat het westen van Afghanistan misschien wel meer pro-Iran is, dan pro-Kaboel.
pi_209336080
quote:
3s.gif Op maandag 29 mei 2023 16:47 schreef Politicoloog het volgende:
Datgene wat Iran claimt dat Afghanistan doet tegen hen, doet Iran weer bij Irak waardoor er droogte is.
Ik dacht dat de Irakezen met name last hadden van het afsnijden van de watertoevoer van de Tigris en de Eufraat door Turkije
pi_209336183
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Idisrom het volgende:
Ik dacht dat de Irakezen met name last hadden van het afsnijden van de watertoevoer van de Tigris en de Eufraat door Turkije
Zowel Turkije als Iran:

Iran, Iraq exchange accusations over water flow
Iraq is planning to complain to the International Court of Justice about the drop in water flow from Iran.

Iraq has received only one-tenth of what it was receiving in the past from Iran, while water from Turkey also fell by almost two-thirds.
https://www.al-monitor.co(...)ions-over-water-flow

Iranian dams cut off Iraqi water supplies
https://www.dw.com/en/ten(...)-supplies/a-58764729

Iran’s water hoarding takes its toll on Iraq
https://english.ahram.org(...)-toll-on-Iraq--.aspx

Iraqi Kurd farmers battle drought as Iran dams stem water flow
https://thearabweekly.com(...)dams-stem-water-flow
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:38:57 #15
117098 Hathor
Effe niet
pi_209336347
quote:

[..]

Ik denk niet dat je als Iran wil beginnen aan een militair avontuur in Afghanistan. De Afghanen hebben decennia lang ervaring opgedaan in hun strijd tegen Amerikanen en Russen die vele malen betere wapens hadden dan Iran, en strijden bovendien op hun eigen terrein wat het gebruik van voertuigen amper toelaat. Als ze geconfronteerd worden met superieure vuurkracht trekken de Taliban zich gewoon terug in de bergen waar ze heer en meester zijn. Als de Amerikanen en de Russen ze er niet onder kregen, zal Iran het zeker niet lukken.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:46:22 #16
64288 Bensel
Ladderzat
pi_209336421
Wat ook niet meehelpt naast het water verhaal is de shiieten vs soennieten tegenstelling Die kunnen elkaars bloed sowieso al wel drinken, en zowel taliban als Iran zijn zeer sterk religieus, dus een 'heilige' oorlog is niet uit te sluiten.

Voor het westen wel een win-win situatie feitelijk.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_209336488
Als ze elkaars bloed kunnen drinken hebben ze geen water meer nodig :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209336726
quote:

[..]

Zal helemaal geen conventionele oorlog worden. Voor de rest heb je gelijk, maar Iran gaat echt niet Afghanistan in trekken. In die zin is de Taliban wel een hinderlijke pain in the ass voor het Iraanse regime omdat ze potentieel vijandig blijven maar je niet Afghanistan gaat en kan bezetten....ze zullen er wel diplomatiek uit komen uiteindelijk voor bepaalde tijd. Allebei niets te winnen bij verder uiteenlopend geweld.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_209337235
Wat een hysterisch, sensatiebelust topic. Maak het nu niet erger dan het is. Wat schermutselingen door Taliban idioten, het zal echt geen escalatie worden. Kom op, in 1998 hadden de Taliban, 11 Iraanse diplomaten en een journalist gedood, allemaal opgelost met onderhandelingen, gesteund door de VN.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:31:11 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209340274
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:38 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je als Iran wil beginnen aan een militair avontuur in Afghanistan. De Afghanen hebben decennia lang ervaring opgedaan in hun strijd tegen Amerikanen en Russen die vele malen betere wapens hadden dan Iran, en strijden bovendien op hun eigen terrein wat het gebruik van voertuigen amper toelaat. Als ze geconfronteerd worden met superieure vuurkracht trekken de Taliban zich gewoon terug in de bergen waar ze heer en meester zijn. Als de Amerikanen en de Russen ze er niet onder kregen, zal Iran het zeker niet lukken.
Ik bedoelde het andersom. :) De Taliban dreigt Iran snel te veroveren. Maar ik denk dat wanneer ze voet over de Iraanse grens zetten, ze van een koude kermis thuiskomen.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:43:45 #21
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209340402
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:31 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik bedoelde het andersom. :) De Taliban dreigt Iran snel te veroveren. Maar ik denk dat wanneer ze voet over de Iraanse grens zetten, ze van een koude kermis thuiskomen.
Jup, hun hele truc is het opgaan in de bevolking en verstoppen in de bergen. Op Iraans grondgebied gaan beide niet werken dus worden ze kansloos afgemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door slashdotter3 op 30-05-2023 18:59:01 ]
pi_209340411
Hoppa, kom maar op met het volgende conflict 😅
pi_209340473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:43 schreef slashdotter3 het volgende:
Jup, hun hele truc is het opgaan in de bevolking en verstoppen in de bergen. Op Iraans grondgebied gaat beide niet werken dus worden ze kansloos afgemaakt.
Veel Iraanse soennieten leven in het oosten van het land, ze hebben banden met de Taliban. Ze gaan niet heel Iran veroveren, maar het zittende regime is niet bepaald populair momenteel.

In het noorden heb je Azerbaijan en Israël die ook momenteel in een conflict verwikkeld zitten met Teheran.

In het westen heb je Koerdische militanten.

En de binnenlandse Perzische liberale oppositie.

Er leven ook miljoenen Afghanen in Iran. Je hebt ook ISIS-cellen van Syrië tot aan Afghanistan.

Niet te vergeten de Arabieren in Khuzestan hebben ook een appeltje te schillen met het regime.

[ Bericht 6% gewijzigd door Politicoloog op 30-05-2023 18:54:35 ]
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:52:55 #24
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209340526
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 18:43 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Jup, hun hele truc is het opgaan in de bevolking en verstoppen in de bergen. Op Iraans grondgebied gaat beide niet werken dus worden ze kansloos afgemaakt.
Ik weet alleen niet hoeveel Amerikaans high-tech wapentuig ze hebben buitgemaakt, of ze de know-how hebben om het effectief in te zetten en of dat een significant voordeel biedt. Ik kan het me haast niet voorstellen gezien de vrij primitieve, zwaar onderontwikkelde indruk die ze op mij maken, maar daar kan ik volledig naast zitten.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 21:55:03 #25
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209354670
twitter
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:06:33 #27
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:07:53 #28
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_209360205
quote:
3s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:36 schreef Politicoloog het volgende:
[ twitter ]

The Taliban are reportedly pulling their units to the border point Islam-Qala. Iran has already evacuated some of its border guards from there.
Dit klinkt als de opbouw van een troepenmacht aan de grens voor een toekomstige grote aanval.
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:10:03 #29
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')