abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 28 mei 2023 @ 11:45:46 #1
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209312414
Recent hadden we al een topic in NWS over het afnemende aantal kerkbezoekers in Nederland, maar er is nog meer aan de hand: de kerken zijn te wit blank. Het is opvallend om te zien hoe zelfs binnen dit soort kringen een bepaald soort denken grip heeft weten te krijgen op het gedachtegoed. Ook hier is het dogma: 'diversiteit is een verrijking'.
quote:
Diversiteit in de kerk: 'Het is bijzonder dat de kerk een wit eilandje is'

60.000 mensen zijn dit weekend op het christelijk festival Opwekking te vinden. Op het festivalterrein in Biddinghuizen staat het geloof centraal in de diensten, seminars en concerten die er plaatsvinden. Maar er is ook veel aandacht voor meer kleur in de kerk.

Want de Nederlandse kerk is wit en dat terwijl Nederland "super divers" is, zegt Hans Euser van Intercultural Church Plants (ICP). Dat is een organisatie die zich inzet voor een diversere kerk. ICP geeft tijdens het festival een seminar over het onderwerp.

"Je hebt Nederlandse kerken, Congolese Kerken, Ghanese kerken, maar gemixte kerken zie je niet vaak", vertelt Euser. "Dat heeft te maken met met de neiging van mensen om in hun comfortzone te blijven." Daarnaast speelt volgens hem een gebrek aan bewustzijn mee. Zo zou er onterecht gedacht worden dat alle mensen met een migratieachtergrond moslim zijn.

'Ruimte maken voor elkaar'

Het ICP zet zich zo'n 18 jaar in om de Nederlandse kerk minder wit te maken. Dat gebeurt onder meer door interculturele kerken op te zetten en trainingen te geven. Inmiddels zijn zo'n vijftig kerken bij de organisatie aangesloten.

Hierin komen christenen met verschillende achtergronden samen. Dat is volgens Euser niet altijd makkelijk: "In een interculturele kerk voelt niemand zich 100 procent thuis. Je moet iets inleveren, ruimte maken voor elkaar." Want hoewel de boodschap dezelfde is, is de invulling van de dienst in verschillende culturen anders. Zo is de preek in een gemiddelde Nederlandse kerk twintig minuten, in Afrikaanse kerken kan die zomaar een uur in beslag nemen.

Toch ziet Euser het vooral als een verrijking: "Als je met verschillende culturen in een kerk zit, dan zie je veel meer. Je ziet de passie vanuit Zuid-Amerika. Maar ook bekeerde moslims die het contact met hun familie verliezen vanwege het geloof. In interculturele kerken zie je meer van God."

Twintig nationaliteiten in één kerk

International Christian Fellowship (ICF) Apeldoorn is zo'n interculturele kerk. In de kerk komen zo'n twintig nationaliteiten samen. Naast een forse groep Nederlanders zijn dat vooral mensen met een Arabische, Iraanse en Afrikaanse achtergrond. Maar ook kerkleden uit bijvoorbeeld Zuid-Korea en Servië.

Hans Bronsveld is samen met zijn vrouw Marianne voorgangersechtpaar in de kerk: "De gemiddelde christen vandaag is niet langer Europeaan, de kleur van de kerk is enorm veranderd. Het is bijzonder als de kerk dan een wit eilandje is."

Dat niet iedereen Nederlands verstaat is geen probleem. Standaard zijn er vertalers die simultaan naar het Arabisch, Farsi en Engels vertalen. De diversiteit onder de kerkgangers is ook terug te zien in het programma. Er wordt in meerdere talen gezongen, ook de uitvoering van de dienst wordt bij een diverse groep mensen neergelegd. Daarnaast is er onder meer een Afrikaanse en Arabische cultuurgroep.

Volgens Bronsveld schuilt de kracht van de gemeente juist in de diversiteit. "Als er diversiteit is dan ontstaat er een grote rijkdom die je met elkaar kunt delen. Niet alleen in culturele achtergrond, maar ook in de manier van geloofsbeleving, wereldbeeld en perspectief. Dat is een voorrecht dat je niet hebt als er één homogene groep is."

Behalve dat diversiteit een verrijking is, is het ook een enorm potentieel aan nieuwe kerkgangers voor de krimpende, Nederlandse kerken. Vorig jaar december werd duidelijk dat het aantal Nederlanders dat zegt niet gelovig te zijn opnieuw is toegenomen. Bijna 60 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder rekende zich niet tot een religie of een levensbeschouwelijke groepering. Met name het aantal katholieken nam af.

Hans Euser bevestigt dat de "input heel erg welkom is". Op de website schrijft ICP over hoe volgens ramingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2060 bijna 40 procent van de bevolking een migratieachtergrond heeft. Onder hen ook veel christenen. Het aantal interculturele kerken zou wat het ICP betreft naar 700 moeten stijgen. Op dit moment zijn het er 400.

Makkelijk is het volgens Euser voor kerken niet om diverser te worden. Het is een proces van de lange adem. Aan het seminar dat op Opwekking wordt gegeven is een lespakket verbonden. Het moet kerken helpen bij het zetten van de eerste stap naar meer kleur in de kerk.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209312435
Oh nee, toch niet een dogma in de kerk?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Beste debater 2022 zondag 28 mei 2023 @ 11:52:54 #3
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209312492
diversiteit, ik kan het woord niet meer horen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209312494
De kerk is per definitie een safe space voor de kleine man die doodsbang is voor andere meningen enzo. Nogal wiedes dat ze zich ook liever sorteren op huidskleur etc.
Conscience do cost.
  zondag 28 mei 2023 @ 11:53:42 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209312503
:D volkomen doorgeslagen dit land.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_209312507
Niet genoeg moslims in de kerk. Vuile racisten :{w
No amount of money ever bought a second of time.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:01:11 #7
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209312605
Het is ook bijzonder om te zien dat er gewoon openlijk wordt gesproken over de kerk 'minder wit' maken. Moet je nagaan als dit zou worden gezegd over kerken die volledig bestaan uit mensen van kleur, dat zou meteen wordt weggezet als 'racisme' waar de media nog in geen weken over uitgepraat zouden raken.

Hieruit blijkt als eerste dat er natuurlijk een dubbele standaard is en ten tweede dat er blijkbaar iets mis mee als een groep of gemeenschap voornamelijk uit blanke mensen bestaat. Dit wordt gezien als iets dat verkeerd of slecht is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 mei 2023 @ 12:13:07 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209312754
Het aantal witte Nederlanders in de kerk neemt zodanig af dat dit probleem zichzelf oplost.
pi_209312799
Is er tenminste nog iets wat wit blijft
pi_209312821
Gelovigen zijn per definitie de weg sowieso wel kwijt natuurlijk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 28 mei 2023 @ 12:19:19 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_209312838
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:13 schreef Hexagon het volgende:
Het aantal witte Nederlanders in de kerk neemt zodanig af dat dit probleem zichzelf oplost.
Maar het lijkt er niet op dat daar kleur voor in de plaats komt, de kerken zijn zo goed als leeg. Ik kan me nog herinneren dat toen ik nog op de lagere school zat, de kerk bij mij in de buurt op zondag altijd bomvol zat. Vandaag de dag zitten er niet meer dan enkele tientallen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:20:31 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209312864
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:01 schreef HowardRoark het volgende:
Het is ook bijzonder om te zien dat er gewoon openlijk wordt gesproken over de kerk 'minder wit' maken. Moet je nagaan als dit zou worden gezegd over kerken die volledig bestaan uit mensen van kleur, dat zou meteen wordt weggezet als 'racisme' waar de media nog in geen weken over uitgepraat zouden raken.

Hieruit blijkt als eerste dat er natuurlijk een dubbele standaard is en ten tweede dat er blijkbaar iets mis mee als een groep of gemeenschap voornamelijk uit blanke mensen bestaat. Dit wordt gezien als iets dat verkeerd of slecht is.
Maar wat is je probleem nu? Een organisatie mag van zichzelf niet wensen dat mensen wat meer mengen in plaats van allemaal apart te gaan zitten?
  zondag 28 mei 2023 @ 12:21:28 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209312871
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:13 schreef Hexagon het volgende:
Het aantal witte Nederlanders in de kerk neemt zodanig af dat dit probleem zichzelf oplost.
Dit inderdaad, en kerken zien zwarte kerkgemeenschappen nog wel bloeien en hopen een graantje mee te kunnen pikken vand dat succes als ze delen van die gemeenschappen zouden kunnen overnemen. Diversiteit is de redding voor de kerken en daar zijn ze zich van bewust. De verlossing en het eeuwig leven moeten voor de kerk van Kwame komen.

Het is precies ook de reden waarom de Republikeinse partij in de VS probeert diverser te worden en Latino's aan zich te binden.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:21:31 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209312872
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:19 schreef Hathor het volgende:

[..]
Maar het lijkt er niet op dat daar kleur voor in de plaats komt, de kerken zijn zo goed als leeg. Ik kan me nog herinneren dat toen ik nog op de lagere school zat, de kerk bij mij in de buurt op zondag altijd bomvol zat. Vandaag de dag zitten er niet meer dan enkele tientallen.
Nouja kerkbezoek onder mensen van kleur is wel hoger maar die hebben vaak hun eigen kerken.
pi_209312877
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 11:53 schreef Scorpie het volgende:
:D volkomen doorgeslagen dit land.
Wat heeft dit land ermee te maken?
  zondag 28 mei 2023 @ 12:23:26 #16
117098 Hathor
Effe niet
pi_209312898
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja kerkbezoek onder mensen van kleur is wel hoger maar die hebben vaak hun eigen kerken.
In de VS ken ik dat fenomeen wel ja, maar hebben we dat ook hier in Nederland?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  User die overal opduikt 2022 zondag 28 mei 2023 @ 12:23:32 #17
186611 Haags
pi_209312900
Blank*

Niet wit.
Zonder wrijving geen glans
  zondag 28 mei 2023 @ 12:25:18 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209312919
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:23 schreef Hathor het volgende:

[..]
In de VS ken ik dat fenomeen wel ja, maar hebben we dat ook hier in Nederland?
Ja zeker onder Surinamers of mensen die uit een of ander christelijk Afrikaans land komen. Maar die zitten vaak meer op gehuurde locaties zoals buurthuizen.
pi_209312982
Ik zie ze al in de RK kerk rondhossen als in zo'n Amerikaanse gospelkerk (kom er maar in Raymond van het Groenewout en Blues Brothers) :') Om nog maar te zwijgen van Protestantse en in Gereformeerde kerken al helemaal niet _O-
Oost Afrikaanse Christenen zijn vaak Orthodox, op het Joodse af.
Mixt ook niet echt.

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 29-05-2023 12:38:14 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:33:29 #20
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209312991
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar wat is je probleem nu? Een organisatie mag van zichzelf niet wensen dat mensen wat meer mengen in plaats van allemaal apart te gaan zitten?
Mijn probleem? Ik merk slechts iets op. Zoals het eendimensionale karakter van diversiteit. Het lijkt er namelijk op neer te komen dat groepen of gemeenschappen vooral niet te blank mogen zijn. Dat is opmerkelijk om te zien. In principe gaat het dus niet om daadwerkelijke diversiteit (als je dit überhaupt al wilt meten aan de hand van huidskleur) maar om het percentage dat blank is, dat moet niet te hoog liggen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 mei 2023 @ 12:37:44 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313022
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mijn probleem? Ik merk slechts iets op. Zoals het eendimensionale karakter van diversiteit. Het lijkt er namelijk op neer te komen dat groepen of gemeenschappen vooral niet te blank mogen zijn. Dat is opmerkelijk om te zien. In principe gaat het dus niet om daadwerkelijke diversiteit (als je dit überhaupt al wilt meten aan de hand van huidskleur) maar om het percentage dat blank is, dat moet niet te hoog liggen.
Ja, die boodschap komt doorgaans vooral van mensen die een achterban hebben die voornamelijk blank is. En geheel legitiem te wensen dat er meer kleurlingen bij zitten. Wat is nou het probleem?
  zondag 28 mei 2023 @ 12:38:02 #22
117098 Hathor
Effe niet
pi_209313030
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja zeker onder Surinamers of mensen die uit een of ander christelijk Afrikaans land komen. Maar die zitten vaak meer op gehuurde locaties zoals buurthuizen.
Dan is er toch eigenlijk geen probleem? Surinamers geven er kennelijk de voorkeur aan om naar de kerk te gaan met soortgenoten inplaats van aan te schuiven in een kerk met grotendeels witte Nederlanders. Dan kan men wel gaan lopen klagen dat kerken 'te wit' zijn, maar als iedereen binnen zijn eigen kerkelijke bubbel blijft, dan is er blijkbaar weinig behoefte aan diversiteit in de kerk.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:39:33 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209313051
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mijn probleem? Ik merk slechts iets op. Zoals het eendimensionale karakter van diversiteit. Het lijkt er namelijk op neer te komen dat groepen of gemeenschappen vooral niet te blank mogen zijn. Dat is opmerkelijk om te zien. In principe gaat het dus niet om daadwerkelijke diversiteit (als je dit überhaupt al wilt meten aan de hand van huidskleur) maar om het percentage dat blank is, dat moet niet te hoog liggen.
Dat klopt in het algemeen wel enigszins maar niet in dit geval. Kerken weten dondersgoed dat verkleuring hun enige redding is.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:39:44 #24
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209313052
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, die boodschap komt doorgaans vooral van mensen die een achterban hebben die voornamelijk blank is. En geheel legitiem te wensen dat er meer kleurlingen bij zitten. Wat is nou het probleem?
Dat vraag ik mij dus ook af, wat is precies het probleem met een groep of gemeenschap die voornamelijk blank is?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 mei 2023 @ 12:40:01 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313054
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:38 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dan is er toch eigenlijk geen probleem? Surinamers geven er kennelijk de voorkeur aan om naar de kerk te gaan met soortgenoten inplaats van aan te schuiven in een kerk met grotendeels witte Nederlanders. Dan kan men wel gaan lopen klagen dat kerken 'te wit' zijn, maar als iedereen binnen zijn eigen kerkelijke bubbel blijft, dan is er blijkbaar weinig behoefte aan diversiteit in de kerk.
Nouja gezien de blanke kerken aan het uitsterven zijn is het voor hun voortbestaan wel interessant als de zwarte gelovigen weer wat nieuw bloed komen brengen.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:40:55 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313060
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat vraag ik mij dus ook af, wat is precies het probleem met een groep of gemeenschap die voornamelijk blank is?
Dat je meer invloed in de samenleving hebt wanneer je ook niet-blanken aan je weet te verbinden.
  zondag 28 mei 2023 @ 12:47:09 #27
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209313126
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat je meer invloed in de samenleving hebt wanneer je ook niet-blanken aan je weet te verbinden.
Invloed op wie precies? Nederland is nog altijd voor 75% a 80% een roomblank land. En volgens deze redenatie zouden groepen of gemeenschappen die grotendeels of volledig bestaan uit mensen kleur er dan ook alles aan moeten doen, of gestimuleerd moeten worden, om meer blanke mensen te krijgen. Dat zou hun invloed in de samenleving aanzienlijk vergroten. Maar opmerkelijk genoeg zien we dat nooit. Het lijkt er dus sterk op dat het met invloed niets te maken heeft.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 mei 2023 @ 12:53:12 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313197
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Invloed op wie precies? Nederland is nog altijd voor 75% a 80% een roomblank land.
Om de 20-25% samenleving die niet roomblank is. En een organisatie als de kerk wil mensen verbinden en een zo groot mogelijke invloed. Dan moet je die 20-25% niet negeren.

quote:
En volgens deze redenatie zouden groepen of gemeenschappen die grotendeels of volledig bestaan uit mensen kleur er dan ook alles aan moeten doen, of gestimuleerd moeten worden, om meer blanke mensen te krijgen. Dat zou hun invloed in de samenleving aanzienlijk vergroten. Maar opmerkelijk genoeg zien we dat nooit. Het lijkt er dus sterk op dat het met invloed niets te maken heeft.
Misschien doen ze dat wel, misschien ook niet. Maar daar heeft die Hans Euser weinig mee te schaften.
  Beste debater 2022 zondag 28 mei 2023 @ 12:55:24 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209313214
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat je meer invloed in de samenleving hebt wanneer je ook niet-blanken aan je weet te verbinden.
ms eerst afvragen of die niet blanken dat ook zelf willen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209313297
Wat een onzin, iedereen kiest z'n eigen gemeente als diegene tot geloof komt in de heere, er zijn genoeg blanken die zich bij zwarte/gekleurde gemeenten aansluiten en andersom.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 28 mei 2023 @ 13:04:10 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313300
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
ms eerst afvragen of die niet blanken dat ook zelf willen
Je kan mensen ook proberen te overtuigen. Ik denk dat dat in het geval van de katholieke kerk in Nederland geen overbodige luxe is.
  Beste debater 2022 zondag 28 mei 2023 @ 13:04:34 #32
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209313306
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan mensen ook proberen te overtuigen. Ik denk dat dat in het geval van de katholieke kerk in Nederland geen overbodige luxe is.
Overtuigen van wat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 28 mei 2023 @ 13:06:43 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313332
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Overtuigen van wat?
Dat het een goed idee is om minder te versplinteren maar meer samen het geloof de te beleiden.

(wat overigens niet mijn persoonlijke mening is maar wel van die Hans Euser)
  Beste debater 2022 zondag 28 mei 2023 @ 13:07:39 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209313336
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat het een goed idee is om minder te versplinteren maar meer samen het geloof de te beleiden.

(wat overigens niet mijn persoonlijke mening is maar wel van die Hans Euser)
Echter sprak je over het negeren van mensen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 28 mei 2023 @ 13:10:04 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313355
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Echter sprak je over het negeren van mensen.
Nouja daar is natuurlijk wel sprake van als je geen inspanning doet om daar aanhang te verwerven als maatschappelijke organisatie.
  Beste debater 2022 zondag 28 mei 2023 @ 13:10:34 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209313357
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja daar is natuurlijk wel sprake van als je geen inspanning doet om daar aanhang te verwerven als maatschappelijke organisatie.
En dat is alleen een blank dingetje?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 28 mei 2023 @ 13:12:04 #37
117098 Hathor
Effe niet
pi_209313374
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dat is alleen een blank dingetje?
Lijkt me niet als bv Surinamers er voor kiezen om alleen met andere Surinamers in een kerk te gaan zitten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 28 mei 2023 @ 13:12:35 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313380
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dat is alleen een blank dingetje?
Voor degenen die een voornamelijk blanke achterban hebben zoals ze organisatie uit de OP zeker.
  zondag 28 mei 2023 @ 13:17:48 #39
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209313425
Ik zie nog steeds het probleem niet. Autochtonen willen niet naar de kerk dus proberen kerken allochtonen aan zich te binden om in leven te blijven, daar lijkt me op zich weinig mis mee.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 28 mei 2023 @ 13:26:50 #40
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209313521
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:12 schreef Hathor het volgende:

[..]
Lijkt me niet als bv Surinamers er voor kiezen om alleen met andere Surinamers in een kerk te gaan zitten.
Precies, maar dat wordt dus opvallend genoeg niet als een probleem gezien. Zulke groepen of gemeenschappen zullen niet worden aangezet om 'diverser' te worden. En dat is nu juist het opvallende. Er speelt dus meer mee, en ik denk dat sommigen dat ook stiekem wel weten wat dit is, maar het misschien niet uit durven te spreken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 mei 2023 @ 13:30:31 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313545
quote:
14s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Precies, maar dat wordt dus opvallend genoeg niet als een probleem gezien. Zulke groepen of gemeenschappen zullen niet worden aangezet om 'diverser' te worden.
Ze zien het wel als probleem. Ze willen immers dat die Surinamers tussen de blanken komen zitten in plaats van in hun eigen kerkje blijven.

quote:
En dat is nu juist het opvallende. Er speelt dus meer mee, en ik denk dat sommigen dat ook stiekem wel weten wat dit is, maar het misschien niet uit durven te spreken.
En wat speelt er dan? Gewoon vertellen in plaats van dit soort vaagtaal.
pi_209313592
Ah het geneugt van diversiteit is kennelijk alleen voor de blanke bestemd, alles wat onderdeel is van de westerse cultuur moet immers vervaagd en uitgegumd worden. De geneugten van diversiteit zijn uit den boze voor de Moskeeën, Shisha Lounges en Afrikaanse landen. Daar mogen ze wel pleiten voor cultuurbehoud en "ons kent ons".
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  zondag 28 mei 2023 @ 13:45:04 #43
117098 Hathor
Effe niet
pi_209313673
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ze zien het wel als probleem. Ze willen immers dat die Surinamers tussen de blanken komen zitten in plaats van in hun eigen kerkje blijven.
[..]
Maar wat nu als die Surinamers daar helemaal geen behoefte aan hebben?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zondag 28 mei 2023 @ 13:50:25 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209313719
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 13:45 schreef Hathor het volgende:

[..]
Maar wat nu als die Surinamers daar helemaal geen behoefte aan hebben?
Dat is het probleem van die Euser dan.
  zondag 28 mei 2023 @ 14:06:44 #45
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209313913
Logisch toch?

De meeste christenen die nog regelmatig naar de kerk gaan wonen op de Veluwe, Staphorst, Urk, Krimpen a/d ijssel, geen multiculturele gebieden zegmaar.

Daarbij kiezen Eritreeërs bewust om eigen kerken en gemeenschappen te stichten, dan kunnen ze lekker in hun eigen taal en met hun eigen mensen zijn.

Diversiteit is een sprookje dat in de praktijk niet bestaat, niet alleen Nederlanders denken in hokjes hoor, dat is bij mensen uit ontwikkelingslanden nog vele malen erger, die denken zelfs nog in 'stammen'.


gif png images
pi_209313966
99% van de gelovigen krijgt het van de ouders mee en onze wat bruiner getinte landgenoten zijn vooral uit islamitische regio's. Zo heel bijzonder is het dus niet.

Maar goed een beetje nadenken is minder leuk dan voor meer diversiteit roepen.
pi_209314114
Je lekker laten omvolken met de nazaten van Chaam alleen omdat fatsoenlijk opgeleide mensen niet meer in je sprookjes trappen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209314232
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar wat is je probleem nu? Een organisatie mag van zichzelf niet wensen dat mensen wat meer mengen in plaats van allemaal apart te gaan zitten?
Volgens mij is selectie (of streven naar) etnische groepen bevoordelen/benadelen gewoon keihard racisme.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_209314249
Die kleur is er denk ik al in die evangelische kerken die zich richten op de randgroepen en migranten.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_209314312
Goed dat hier eindelijk aandacht voor komt. Niet alleen zijn witte mensen oververtegenwoordigd in de kerk, ook zijn het vrijwel alleen christenen. Weinig inclusief.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')