abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 02:55:12 #1
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_209310218
Tappa 21: Roma - Roma, 126 km

Nou, dat was met de apotheose wel. En dat is slecht nieuws voor ons allemaal, want nu gaan we in het vervolg alleen nog maar dit soort tijdritten aan het eind van iedere grote ronde zien. Spektakel! De organisatie kreeg wat het wilde: drie weken lang bleven de verschillen klein en dus volgde de beslissing op de voorlaatste dag, de klimtijdrit richting Monte Lussari zou allesbepalend worden. Voor de organisatie is dit fantastisch, want in de wereld van de mensen die er verstand van zouden moeten hebben is een koers geweldig als de verschillen beperkt blijven. Als er tot het eind meerdere renners kans maken op de eindzege is de koers hoe dan ook een succes, ook als we in de praktijk drie weken naar een barende muis aan het kijken zijn. We hebben een knetterend en spetterend slot gezien, maar laten we alsjeblieft niet vergeten dat dit een afgrijselijke Giro was. En laten we nog steeds hopen dat we nooit meer zo'n klimtijdrit aan het eind van een ronde zien. Überhaupt, dat er meerdere waves nodig zijn om je tijdrit te organiseren, dat zegt eigenlijk al genoeg over de dommigheid van je operatie. Dat je het volk twee keer drie kwartier naar Bobbie Traksel en Iris Slappendel laat kijken, dat komt in de buurt van mishandeling. De eerste twee golven waren compleet nutteloos, dus ook tijdens deze rit keken we het grootste gedeelte van de tijd weer helemaal nergens naar. Het was leuk dat Riccitello een fraaie uitslag wist te noteren, maar iedereen wist ook wel dat de grote kleppers nog gingen komen en dat die wel onder die tijd zouden duiken. Op dat vlak was er nul spanning. We moesten wachten tot 17:00 voor het interessant werd. Pas bij de start van Joao Almeida begon de tijdrit echt. Daarna vertrok Roglic en die liet bij het eerste tussenpunt de snelste tijd noteren. Thomas was aan het eerste tussenpunt twee seconden langzamer, wat er vooral mee te maken had dat hij niet alleen van fiets wisselde maar ook van helm. Vooral de helmwissel duurde betrekkelijk lang, zonder die wissel was hij de snelste geweest bij het eerste tussenpunt en dus lag een omwenteling nog niet direct in de lijn der verwachting.

Roglic bouwde op de klim langzaam zijn voorsprong uit, maar dan ook echt heel langzaam. van twee seconden ging het naar vier seconden, even later ging het naar acht seconden. Heel sterk, maar voorlopig was het niet sterk genoeg. Ik zat ondertussen met angstzweet voor de tv, vooral vanwege de fans. De hele berg stond vol met Slovenen die zo enthousiast waren dat je het gevoel kreeg dat ze ieder moment een renner van de fiets konden beuken. Roglic moest soms slalommen tussen de fans door, ik vond het maar eng. Richting het tweede tussenpunt liep de voorsprong van Roglic gestaag verder op, we kwamen boven de 10 seconden uit. Het ging zelfs naar 16 seconden, maar vlak voor Thomas het tweede tussenpunt definitief bereikte schakelde de regie naar Roglic. Die stond ineens naast zijn fiets. Hij reed door een gat in de weg en zijn ketting viel eraf, fucking SRAM. De ketting lag er snel weer op, maar de klim was dusdanig mokersteil dat Roglic zelf met geen mogelijkheid kon vertrekken. Een dubbele duw van de mecanicien en naar verluidt een Sloveense schansspringer was nodig om Roglic weer op gang te krijgen. Roglic en tijdritten aan het eind van een grote ronde, dat is een ding. Op La Planche des Belles Filles ging dat een keer mis. Nu ging het weer mis. Hij was op weg om zijn voorsprong steeds verder uit te bouwen en met die 16 seconden kwam hij al dicht in de buurt van de benodigde 26. Maar door dit probleem verloor hij bijna 20 seconden en dus was het boeken toe. Of nouja, dat had in ieder geval zo moeten zijn. Maar al snel zagen we een Roglic die toch weer soepel aan het pedalleren was. Hij leek ogenschijnlijk zelfs ontketend te zijn, met een flink shot adrenaline in z'n systeem vloog hij na het pechmomentje de bergop. Heel snel had hij weer een voorsprong van 10 seconden bij elkaar gefietst, terwijl we Thomas steeds harder zagen ploeteren als hij in beeld werd genomen. De zoutafzetting op zijn pak sprak boekdelen, maar zijn steeds zwaardere tred misschien nog meer. Hij ging steeds langzamer vooruit en vooral in de laatste twee kilometer van de klim kwam Thomas zichzelf volledig tegen. Het licht ging uit, terwijl Roglic werd voortgestuwd door het uitzinnige Sloveense publiek. Er was geen sprake van Monte Lussari, de klim heette gisteren Svete Vi¨arje. De Slovenen namen de boel over en al die aanmoedigingen bezorgden Roglic wat extra watts. Ondanks zijn pechmoment zette hij de tijdrit naar zijn hand, niemand kwam in de buurt. Hij zette ook de Giro naar zijn hand, Thomas plafonneerde volledig in de slotkilometer en verloor uiteindelijk 40 seconden. Zonder dat moment met de ketting had hij wellicht zelfs een minuut verloren, een afgetekende zege voor Roglic. Mentaal ijzersterk, gepiekt op het juiste moment. Geen moment een indrukwekkende koers gereden, behalve dan op het allerlaatste moment.

Ik feliciteer de organisatie van harte met deze ontknoping. De afgelopen drie weken hebben we een kleine 83 uur koers gezien. Van die 83 uur koers waren de laatste 45 minuten meer dan de moeite waard. Hulde! Een fenomenale tijdrit, eentje die we ons nog lang gaan heugen. De wraak van Roglic, op een steenworp afstand van Slovenië zette hij de ellende van La Planche des Belles Filles toch een beetje recht. Iedereen dacht dat het opnieuw mis zou gaan, maar hij kwam dan toch bovendrijven. Koentje Bouwman was al op weg naar de Brienenoord, amper een paar minuten later stond hij op de Coolsingel. Het was een geweldige ontknoping, maar ik benadruk graag nog een keer dat het een matige Giro blijft. We hebben te maken met een verdiende winnaar, op het moment supreme was hij daar, maarja, we hadden alle etappes daarvoor net zo goed niet kunnen kijken. De organisatie gaat nu natuurlijk de verkeerde conclusies trekken, deze editie bestempelen als geweldig en volgend jaar een vergelijkbaar parcours uittekenen. Dus op Roglic na hebben we gisteren allemaal verloren. Gecondoleerd aan ons. Nouja, we houden er in ieder geval nog deze geweldige plaat aan over. Het moet voor Roglic toch wel ongekend gaaf zijn geweest om hier omhoog te fietsen en dan nog winnend af te sluiten ook, je gunt het hem wel na alle tegenslagen.



Liever Roglic dan Thomas, dus wat dat betreft ben ik tevreden. Verder een Giro om snel te vergeten. Alleen de laatste rit blijft nu nog over. Van de Sloveense berg Svete Vi¨arje vliegen de renners naar Rome, een totaal overbodige verplaatsing. Een belachelijk slecht uitgetekende Giro wordt belachelijk slecht uitgetekend afgesloten, dat is in die zin een passend einde. Wat we deze Giro hebben gezien is in zekere zin heel logisch. Als je alle bergritten verstopt in de laatste week gaan de renners wachten tot de laatste week, je eerder inspannen is een risico want het zwaartepunt zit aan het eind en dan moet je pas goed zijn. Als je vervolgens na die bergritten een klimtijdrit plaatst met een stuk van vijf kilometer aan 15% weet je zeker dat de renners op voorhand niets gaan ondernemen, want als je uitgeput aan de start van die tijdrit verschijnt verlies je minuten. Dus krijg je een gesloten koers met weinig aanvallen en veel ritten voor de vluchters. De verschillen blijven beperkt, de spanning tijdens de ritten ontbreekt maar de vraag wie het eindklassement wint blijft bestaan. En dan kun je dus een ontknoping krijgen zoals we gisteren hebben gezien. Het was spectaculair en onvergetelijk, tegelijkertijd was het het slechtst denkbare scenario. Wel voorspelbaar, gerechtigheid bestaat niet natuurlijk. Met een roze Roglic gaan we een paar rondjes fietsen in Rome, sluiten we de Giro van 2023 af en denken we er hopelijk niet te vaak meer aan terug.




quote:
How to see the best of Rome in just a few days? The Colosseum, Campidoglio, Pantheon, Roman Forum, Palatino, Trevi fountain and Piazza Navona are the sights you won’t want to miss. Wander the alleys of the old town, around Trastevere or Monti, taking your time to notice every minute detail. Pack your eagerness to explore, along with comfortable walking shoes, and get ready to stumble across unexpected beauty
Dit is wat het roadbook te melden heeft over Rome, de plaats waar de Giro gaat eindigen. Een merkwaardige plaats om te finishen, want Rome ligt op een schappelijke 730 kilometer van Monte Lussari. Het was oorspronkelijk de bedoeling om te finishen in een grote stad in de buurt van Monte Lussari, in Triëst bijvoorbeeld. Maar uiteindelijk stapt iedereen in het vliegtuig naar Rome, dat kan helemaal niet in deze tijden. Ook de koers moet denken aan haar impact op het milieu en dan is zo'n onnodige verplaatsing toch wel de allergrootste middelvinger die je kunt opsteken. Alles aan deze Giro was behoorlijk kut, op de ontknoping van de tijdrit na, dus deze verplaatsing richting Rome past wel bij de algehele shitshowheid van deze ronde. De afsluitende rit gaat overigens specifiek van start in de wijk EUR, waar een oude vriend weer om de hoek komt kijken. De EUR (Esposizione Universale di Roma) is een wijk in het zuiden van Rome in stadsdeel Municipio IX en werd vanaf 1937 gebouwd. De wijk was oorspronkelijk gepland als de locatie voor de wereldtentoonstelling van 1942, onder de naam E42. Vanwege de Tweede Wereldoorlog ging deze wereldtentoonstelling nooit door. Het project werd geleid door de architect Marcello Piacentini, die ook al het toezicht had op de bouw van de Città Universitaria. De Italiaanse dictator Mussolini wilde Rome uitbreiden tot aan de zee, de EUR is dan ook gebouwd langs de in 1928 aangelegde snelweg naar Ostia, de Via Cristoforo Colombo. De EUR kan beschouwd worden als een moderne variant van de stedenbouw uit de Romeinse tijd en de renaissance (Città Ideale), maar dan in de strakke, vereenvoudigde neoclassicistische stijl die tijdens het fascisme gebruikelijk was. De monumentale ambities werden in 1938 geïntroduceerd en het gebied werd uitgebreid tot meer dan 400 hectare. Vanaf 1938 wordt er gebouwd, maar het originele project werd nooit voltooid; door de oorlog stopt de bouw in 1941. De markantste gebouwen die de hoofdassen bepalen, stonden nog in de steigers en de meeste gebouwen dateren dan ook van de jaren 50 en 60 en doen dienst als kantoorruimte of ministerie. Toch is van het oorspronkelijke idee vrij veel behouden. EUR biedt een grootschalig beeld van architectuur op basis van de ideologie van het fascisme, met brede lanen en axiaal geplande sobere gebouwen geïnspireerd door de oude Romeinse bouwstijl. De moderne architectuur is gebouwd met behulp van de traditionele kalksteen, tufsteen en marmer. Het meest representatieve gebouw is het Palazzo della Civiltà Italiana (1938-1943), een iconisch project dat sindsdien bekend is geworden als "Colosseo Quadrato" (Vierkante Colosseum). Na de oorlog was er bij de Romeinse autoriteiten behoefte aan een zakenwijk, ver voordat andere Europese hoofdsteden deze gingen realiseren, zoals de Docklands in Londen en La Défense in Parijs. In de jaren 1950 en 1960 werden bestaande gebouwen voltooid en nieuwe toegevoegd. In hedendaagse stijlen worden kantoren en ministeries gerealiseerd, gelegen in grote tuinen en parken.



Toch al minstens de derde keer deze Giro dat Benito Mussolini de revue passeert, Italië blijft een bijzonder land. Het is toch een beetje alsof de Deutschland Tour een klimtijdrit zou organiseren richting het Kehlsteinhaus om vervolgens tijdens de laatste rit van Dachau naar München te fietsen. Het gevoel bekruipt je langzaam dat Mauro Vegni niet alleen een dramatische parcoursbouwer en een hopeloze koersdirecteur is, maar ook gewoon een ontzettende fascist. Vooral als je bedenkt dat de etappe specifiek van start gaat voor het Palazzo della Civiltà Italiana, ook wel bekend als het vierkante colosseum. Een strak, neoklassiek, marmeren fascistisch monument, gebouwd in opdracht van Mussolini. Een deel van een speech van Benito staat ook op de voorkant van het gebouw, ik zit hier echt met stijgende verbazing naar te kijken. Als je er dan ook nog aan toevoegt dat het Italiaanse modehuis Fendi het hoofdkantoor heeft zitten in dit gebouw is het verhaal wel af. Ik denk dat Italië eigenlijk het idiootste land op aarde is, we gaan deze rit gewoon continu het fascistische verleden eren, welke idioot bedenkt zoiets? Het wordt alleen maar erger voorlopig, Mussolini wilde dus Rome uitbreiden tot aan de zee en liet daarom deze wijk aanleggen langs de snelweg richting Ostia, de Via Cristoforo Colombo. Nadat we voor het fascistische paleis zijn vertrokken komen we specifiek op die Via Cristoforo Colombo terecht richting Ostia. De renners rijden 17 kilometer rechtdoor over deze weg naar de kust, dan draaien ze in Ostia om en rijden ze 17 kilometer terug naar de EUR. Ik vind het ondertussen tijd worden om Vegni aan zijn voeten op te hangen bij het eerste het beste tankstation dat we kunnen vinden.



De fascistische optocht brengt de renners dus richting Osta, dat was in de Romeinse tijd de havenplaats van Rome. De stad is grotendeels bewaard en opgegraven, en is een van de best bewaarde Romeinse steden in Italië. De opgravingen liggen bij het moderne plaatsje Ostia, dat met onder andere de moderne badplaats Lido di Ostia deel uitmaakt van de gemeente Rome aan de monding van de Tiber. De naam is afgeleid van het Latijnse woord ostium, riviermonding. In 2020 heeft de Europese Unie deze archeologische plaats erkend als Europees cultureel erfgoed. De Romeinse opgravingen liggen wel een eindje van het parcours vandaan, maar goed, hoewel de Romeinen ook geen lieverdjes waren heb ik het toch liever over hun architectuur. Rechtdoor naar Ostia, omdraaien, rechtdoor terug naar de EUR, waar dan weer een tocht langs alle fascistische bouwwerken volgt, waarna we even later in het centrum van de stad op het parcours van het lokale circuit terechtkomen. Een circuit van 13,6 kilometer dat de renners zes keer volledig gaan afwerken. Ik zal zo'n rondje eens een beetje beschrijven, nu ik toch bezig zijn. De renners finishen op de Via dei Fori Imperiali, met het Colosseum op de achtergrond. De finishstraat is voorzien van Romeinse keitjes, die men hier blijkbaar sanpietrini noemt. Fietsend over de sanpietrini passeren we de finishen en dan begint zo'n rondje dus. De renners rijden nog een tijd over de steentjes, totdat ze uitkomen bij de Piazza Venezia. Hier komen ze na een lange bocht naar links op een geasfalteerde weg terecht, die weg gaan ze behoorlijk lang volgen. Op wat flauwe bochten na gaat het vooral rechtdoor over de Corso Vittorio Emanuele II richting de Ponte Vittorio Emanuele II. Het wegdek zal vrij slecht zijn, want we rijden rond in Rome en daar verzamelen ze gaten in de weg alsof het flippo's zijn. Voorbij de brug komen we weer uit op een weg die gevuld is met sanpietrini. De renners bereiken een kruispunt waar ze rechtsaf gaan slaan, over de steentjes. Als ze linksaf slaan rijden ze Vaticaanstad tegemoet, de basiliek aldaar zien we liggen. Maar goed, het gaat dus naar rechts en even later pas naar links, waarna de renners weer een geasfalteerde weg bereiken. We rijden onder een poort door en werken daarna een rondje vol bochten af langs het lokale kasteel. In het Italiaans heet dat ding Castel Sant'Angelo, in het Nederlands noemen we het blijkbaar de Engelenburcht. De Engelenburcht ontleent zijn naam aan een legende. Op kerstdag 590 hield paus Gregorius I een grote plechtige kerkelijke optocht om God te smeken een einde te maken aan de pestepidemie. Boven op het mausoleum verscheen de aartsengel Michaël. De engel stak zijn zwaard in de schede, wat betekende dat Gregorius' bede was verhoord en de strijd tegen de pestepidemie voorbij was. Paus Pius II liet op de plaats waar de aartsengel zou zijn verschenen een kapel bouwen. Het beeld uit 1752 van de aartsengel Michaël dat boven op het gebouw staat is van de hand van Pieter Antoon Verschaffelt.



Na een aantal bochten om de Engelenburcht heen slaan we linksaf en fietsen de renners een tijd langs de Tiber. We duiken twee keer een tunnelbak in en na de tweede keer slaan de renners linksaf een smallere weg in. Die bocht blijft een eeuwigheid doordraaien, totdat we de Ponte Regina Margherita bereiken. We rijden via deze brug over de Tiber en slaan aan de andere kant van de rivier rechtsaf, na deze bocht volgen we een tijd dezelfde weg. Die weg luistert naar de naam Lungotevere in Augusta en hij ligt pal naast de Tiber. De weg kent een paar flauwe bochten en gebarsten asfalt. Ter hoogte van het Mausoleo di Augusto en het Museo dell'Ara Pacis gaat dit matige asfalt weer over in de lokale vorm van kasseien. Oppassen voor de putdeksels en de gaten tussen de steentjes, een lekke band oplopen tijdens deze afsluitende rit lijkt me geen onmogelijke opgave. Even later komen de renners weer op het asfalt terecht, waarna ze nog weer wat later passeren langs de Ponte Sant'Angelo, de brug die naar de Engelenburcht leidt, blijkbaar ooit nog aangelegd door Hadrianus. Muren, bruggen, veelzijdige man. Op het feit na dat we een paar flauwe bochten tegenkomen en het gegeven dat we een keer over de tramrails moeten rijden komen we verder voorlopig weinig tegen. Ja, mooie gebouwen, dat dan weer wel. Geef je ogen maar goed de kost. De Ponte Fabricio, blijkbaar de oudste Romeinse brug van de stad en het Isola Tiberina, fietsen we allemaal langs hoor. Met zes kilometer te gaan laten we de weg langs de Tiber achter ons na een vrij onhandige bocht naar links. Na die bocht loopt de weg zowaar een paar meter omhoog, een kort knikje van een paar hectometer met een piek tot 4,5%, sow. Het gaat vooral vals plat omhoog langs het Circo Massimo, terwijl we aan de linkerzijde van de renbaan nog veel meer Romeins spul zien liggen. Na het knikje omhoog volgt er ook een knikje omlaag, over een brede weg gaat het rechtdoor omlaag tot op 4,5 kilometer van het eind. Aan het eind van deze weg gaan de renners naar links, waarna ze weer even een paar meter over de sanpietrini fietsen. Hierna slaan ze rechtsaf en dan volgt er een lopende bocht naar rechts, waarna we over een geasfalteerde weg nog even kort omhoog moeten rijden. Een stukje vals plat omhoog van een kleine halve kilometer, wel nog met een piekje tot 5%. De Champs Elysees is ook niet helemaal vlak, maar dit rondje is toch net iets lastiger en technischer. Na dit knikje omhoog volgt er bij een rotonde een bocht naar links en gaat het rechtdoor lichtjes omlaag verder tot op een dikke drie kilometer van het eind. Op dit punt volgt er een stevige bocht naar links, lichtjes terugdraaiend. De renners komen op een gigantisch brede weg terecht, die nog wat verder vals plat omlaag loopt. Na een lopende bocht naar rechts slaan ze linksaf en dan gaat het een aantal meter rechtdoor tot op iets minder dan twee kilometer van het eind. Na drie niet al te ingewikkelde bochten kort achter elkaar, links, rechts links, en een passage over de tramrails komen we weer op een weg gevuld met steentjes terecht. Deze strook vol steentjes is 350 meter lang, terwijl we rechtdoor fietsen richting het Colosseum. In de slotkilometer rijden we met een boog om dat Colosseum heen, eerst gaat het een tijd vooral naar rechts, vals plat omhoog. Daarna gaat het juist weer lang naar links, vals plat omlaag. Op 700 meter van het eind slaan de renners nog eens linksaf, ze laten het Colosseum achter zich en rijden rechtdoor naar de finish, op een flauwe bocht op 500 meter van het eind na. In de laatste 400 meter van de etappe komen ze weer op de sanpietrini terecht, de steentjes blijven tot aan de finish de ondergrond uitmaken. Voor een optocht is het best een technisch en pittig rondje.




Rome (Italiaans: Roma) is de hoofdstad van Italië en het bestuurlijk centrum van de regio Lazio en de Città Metropolitana di Roma Capitale (voorheen de provincie Rome). De stad heeft ca. 2,9 miljoen inwoners, het inwonertal van de metropoolregio bedraagt 4,4 miljoen. Het is de grootste stad van Italië. Door de stad, gelegen in het midwesten van het Apennijns Schiereiland, stromen de Tiber en de Aniene. Bezienswaardig zijn het Colosseum, het Forum Romanum, het Pantheon, de Sint-Pietersbasiliek, de Trevifontein en het Monument van Victor Emanuel II. Doorheen de geschiedenis van ruim 3000 jaar ontwikkelde de stad zich tot een van de belangrijkste steden van de westerse cultuur. Rome was de hoofdstad van het Romeinse Koninkrijk, de Romeinse Republiek en het Romeinse Keizerrijk. Sinds 1871 is het de hoofdstad van Italië. In de dwergstaat Vaticaanstad, een enclave in de stad, zetelt de paus. Het historisch stadscentrum bevindt zich op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Rome is oorspronkelijk gebouwd op zeven heuvels en strekt zich inmiddels uit tot aan de Tyrreense Zee. Dat is de korte samenvatting van Wikipedia over de stad waar de laatste rit van deze Giro begint en eindigt. Ik weet niet of ik jullie verder iets te vertellen heb over Rome dat niet al in letterlijk alle kranten heeft gestaan. Ik ga me daarom beperken tot het wielrennen. In 2018 was de Giro voor het laatst in Rome, ook toen vond hier de afsluitende rit plaats. De rit was niet helemaal gelijk aan deze, maar wel in de laatste paar kilometer. Het werd een massasprint, waarin Sam Bennett Elia Viviani te snel af was. Het leverde hem een finishfoto op die waarschijnlijk prominent in huis prijkt, want als je wint in Rome zorgt men er altijd voor dat het Colosseum op de achtergrond te zien is. Dit was ook al het geval tijdens de koers Roma Maxima, een wedstrijd die helaas geen al te lang leven beschoren was. Maar toch, ook Blel Kadri en Alejandro Valverde hebben mooie foto's boven hun bed hangen. En Filippo Pozzato, die in 2013 even vergat dat de inmiddels een dartspostuur bezittende Kadri al lang en breed over de finish was gekomen. Eén renner in het peloton zal tijdens deze rit helemaal op z'n gemak zijn, het gaat om Martin Marcellusi van Bardiani. Hij is uit Rome afkomstig en ik kan me voorstellen dat hij nu voor het eerst in zijn leven op z'n gemakje een fietstochtje kan afwerken door de stad. Voor Valerio Conti van Corratec had het ook een mooie dag moeten zijn, als hij niet al op de vijfde dag uit de Giro was gevallen. Maar goed, ja, Rome, mooie stad, naar het schijnt. Eventueel de moeite van het bezoeken waard. En als het tegenvalt kun je altijd nog een fontein slopen, moet ook kunnen.



In Rome wordt het overdag 28 graden, er is eigenlijk simpelweg geen kans op regen en er zal amper wind staan. Na de lange verplaatsing krijgen de renners wel even een paar uur om bij te slapen, de rit gaat pas van start om 15:25. De aankomst wordt ook later dan normaal verwacht, tussen 18:33 en 18:53 is deze Giro gelukkig voorbij. Op naar mooiere koersen.



Het rondje is best technisch en relatief gezien nog best lastig ook, desondanks wordt dit natuurlijk gewoon een sprint. Hopelijk een etappe zonder veel incidenten, maar met de Romeinse wegen weet je dat maar nooit. Wordt stiekem nog best een nerveuze dag voor Roglic, dat je tot het eind de focus moet bewaren is natuurlijk een cliché, maar aangezien zijn voorsprong best beperkt is moet hij er daadwerkelijk tot het einde voor zorgen dat hij niet op een gaatje komt te zitten. Je ziet tijdens zo'n afsluitende rit nog wel eens de eindwinnaar uitbollen en een halve minuut verliezen in de laatste kilometer, daar zal nu geen sprake van zijn. Maar goed, dat zal verder wel loslopen. Geen mooie foto waarbij de ploeggenoten met de armen om elkaar heen over de finish komen, maar dat soort foto's kunnen we ook missen als kiespijn. Dit geheel terzijde verder, het wordt een massasprint.
1. Milan. Na al die lullige tweede plaatsen mag hij nu ook wel daadwerkelijk weer een keer een rit winnen, vooral om zijn paarse trui nog wat paarser te maken.
2. Cavendish. Heeft ie niet voor niets Rome gehaald.
3. Ackermann. Heeft zich de afgelopen dagen nog eerder als klimmer ontdekt dan als sprinter. Fascinerend. Denk alleen niet dat hij er harder van gaat sprinten.
4. Gaviria. Ernstig benieuwd of het Gaviria gaat lukken om een nieuw contract in de wacht te slepen bij Movistar. Na zijn ritzege in Romandië kwamen die geruchten op gang, de waan van de dag regeerde toen op een voor hem positieve manier. Na deze Giro zou ik dat contractvoorstel snel versnipperen, het is een beetje een treurige ronde geworden. Vandaag de voorlopig laatste kans om te laten zien dat hij toch echt dat nieuwe contract zou moeten krijgen. Trap er linksom of rechtsom niet in, Movistar.
5. Dainese. Als ie mag sprinten tenminste, het zou ook zomaar weer voor Mayrhofer kunnen zijn en in dat geval moet DSM het doen met een 9e plaats. Ook leuk. Het proces is immers belangrijker dan het resultaat.

Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zondag 28 mei 2023 @ 06:03:14 #2
194695 franklop
Fran knock
pi_209310375
Goed gedaan weer @Rellende_Rotscholier !

_O_

Tot bij de Tour!
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 28 mei 2023 @ 08:26:42 #3
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_209310658
Over het tekstje van Benito op dat stuk beton:
quote:
Atop all four sides of the building runs an inscription taken from a speech that Mussolini delivered on 2 October 1935: "Un popolo di poeti, di artisti, di eroi, di santi, di pensatori, di scienziati, di navigatori, di trasmigratori" ("a nation of poets, of artists, of heroes, of saints, of thinkers, of scientists, of navigators, of migrators"). The inscription featured on the Palazzo refers to Mussolini's glorification of the Fascist regime, particularly claiming the superior qualities he attributed to the Italian race.
Pure parodie dus. Ik zou van de genoemde eigenschappen er twee willen inwisselen voor 'drinkers' en 'verkeersterroristen'.
pi_209310678
Nou. Dit was hem dan. Een matige Sjiero.. ik kom niet verder dan een 6.5. puur omdat de duels tussen de aanvallers vaak best vermakelijk was.

Maar mijn ontdekking, de échte winnaar van de witte trui: R_R.
Wat kan die man schrijven he?!

Nog wat meer koershardheid op doen en die jongen komt er wel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 28 mei 2023 @ 08:43:15 #5
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_209310719
POLL

Zeg het maar jongens.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_209310901
Op Wielerflits schreef gisteren iemand, dat deze Giro een drie weken lange uitvoering van Milaan-San Remo was, met gisteren de laatste klim op de 'Poggio",

Ik vind zelf, dat een grote ronde wel inekort mag worden met een halve week, zonder aan het aantal kilometers te schrappen.
Starten op woensdag, dan negen dagen. de tweede vrijdag rustdag en dan weer negen dagen.
En er mag best wel een dag tussen zitten van 350 kilometer (die dan uiteraard niet volledig uitgezonden hoeft te worden).
pi_209310960
Over deze slotdag. Dit is zinloos, en niet meer van deze tijd (qua stikstofuitstoot e.d.) om een zo'n grote verplaatsing voor een showetappe te doen. Rome had in deze Giro aan het eind van de eerste week aangedaan kunnen worden.
pi_209311019
Ik vond de tijdrit gisteren fantastisch, en het hinderde mij niet dat het in verschillende 'waves' ging (i.y.y.y. de opvatting van R_R). Het was ook geen geitenpaadje, zoals velen van te voren beweerde. Hadden wij hier maar zulke fantastische fietspaden.
pi_209311076
R_R _O_
  zondag 28 mei 2023 @ 09:40:10 #10
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209311097
Klasse weer R_R! Heb elke dag genoten van je stukken! _O_
pi_209311199
@Rellende_Rotscholier , dank zoals altijd
Jack does it in real time...
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 28 mei 2023 @ 09:50:11 #12
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209311222
Een matige Giro wat het klassement betreft, maar in elk geval wat betreft de strijd om etappezeges heb ik met enige regelmaat toch best wel genoten. Niet ideaal om het daarvan te moeten hebben, maar nog altijd beter dan klassementsrenners die alle vluchters binnen schot houden, wachten tot de laatste kilometer en bij elke bergrit dan een sprintje doen om drie seconden en de etappe te winnen. Dan is het klassement kut én de strijd om de etappes kut.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 28 mei 2023 @ 10:06:22 #13
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_209311399
Je merkt nu met zo'n Giro wel hoe erg je de giganten mist als ze er niet zijn, zeker nu ook het B-garnituur van de giganten (de Girmays en Pidcocks van deze wereld) er niet was.

Ook niet een knecht die er enorm bovenuit sprong in de bergetappes ofzo. Het spektakel kwam vooral van de Gee's en Healy's van deze wereld en dat is best wel armoedig.
  zondag 28 mei 2023 @ 10:12:37 #14
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209311466
14 seconden, liggen er nog boni's? Het gaat niet gebeuren, maar Ineos kan hier het meest legendarische laatste weekend van maken.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_209311533
Deze Giro alleen genoten van de dagelijkse voorbeschouwing hier, waarvoor groot dank.
pi_209311677
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 09:50 schreef heywoodu het volgende:
Een matige Giro wat het klassement betreft, maar in elk geval wat betreft de strijd om etappezeges heb ik met enige regelmaat toch best wel genoten. Niet ideaal om het daarvan te moeten hebben, maar nog altijd beter dan klassementsrenners die alle vluchters binnen schot houden, wachten tot de laatste kilometer en bij elke bergrit dan een sprintje doen om drie seconden en de etappe te winnen. Dan is het klassement kut én de strijd om de etappes kut.
Ja eens, heb ook vaak genoten van de strijd om etappewinst. Qua klassement ook wel echt een samenloop van omstandigheden dat je overblijft met deze drie.
pi_209311856
Klimtijdrit op het eind is ook extra onhandig omdat dat de verhoudingen over het algemeen niet verandert. Een normale tijdrit valt nog te verdedigen omdat de klimmers dan zo veel mogelijk tijd moeten voorstaan op de tijdrijders.

Enige voordeel is dat de sterkste vaak wint. Zonder zo'n tijdrit wint Roglic de Tour (en niet Pogacar) en Thomas de Giro. Vooral ook dankzij het team - maar dat hoort juist bij wielrennen.
pi_209311863
En R_R, bedankt _O_.
pi_209311873
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 10:12 schreef Fretwork het volgende:
14 seconden, liggen er nog boni's? Het gaat niet gebeuren, maar Ineos kan hier het meest legendarische laatste weekend van maken.
Gewoon de normale 3-2-1 bij de tussensprint en 10-6-4 aan de finish, lijkt me?

Dus G moet met voorsprong de rit winnen
  zondag 28 mei 2023 @ 10:58:09 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209311955
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 10:49 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Gewoon de normale 3-2-1 bij de tussensprint en 10-6-4 aan de finish, lijkt me?

Dus G moet met voorsprong de rit winnen
Er zijn twee tussensprints :P

Niet dat dat gaat gebeuren uiteraard
pi_209312021
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 10:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Er zijn twee tussensprints :P

Niet dat dat gaat gebeuren uiteraard
Ja, maar daarvan is er maar 1 met boni’s toch? Tenminste, ik dacht dat dat de hele Giro zo was.

(Maar er gaat niks gebeuren inderdaad, al zou een poging wel mooi zijn)
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 11:55:21 #22
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209312521
Top, bedankt weer R_R voor al je mooie stukjes _O_
  Moderator zondag 28 mei 2023 @ 11:55:31 #23
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209312523


Nou ze zijn aangekomen
pi_209312528
RR _O_
  zondag 28 mei 2023 @ 11:58:39 #25
279824 Mansjester
City>United
pi_209312566
Bedankt weer @Rellende_Rotscholier _O_
  zondag 28 mei 2023 @ 12:53:13 #26
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_209313198
Het lezen van de openingsposts was voor mij het hoogtepunt van deze giro
  zondag 28 mei 2023 @ 13:19:19 #27
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_209313438
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 11:55 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Nou ze zijn aangekomen
Alitalia is toch failliet?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 28 mei 2023 @ 13:34:49 #28
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_209313588
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2023 11:05 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Ja, maar daarvan is er maar 1 met boni’s toch? Tenminste, ik dacht dat dat de hele Giro zo was.

(Maar er gaat niks gebeuren inderdaad, al zou een poging wel mooi zijn)
Een poging op 10-15km voor het einde met de gehele INEOS ploeg zou ik absoluut waarderen.

Vooral die chaos daarachter, met sprinterploegen en Jumbo die samen geen organisatie op touw krijgen.

Maar then again, gaat niet gebeuren
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_209313869
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 12:53 schreef kibo het volgende:
Het lezen van de openingsposts was voor mij het hoogtepunt van deze giro
Ja dit dus, vooral de terugblik op de vorige dag was altijd een genot om te lezen.
pi_209315293
twitter
pi_209315313
twitter
pi_209315591
Tijd voor deze ellende in plaats van het voetbal schakelkanaal.
pi_209316431
Hij genoemd.
pi_209317115
In het kader van 'ook zij deden kennelijk mee':

Anton Palzer
Hugo Toumire
Rudy Molard
Maxime Bouet
  zondag 28 mei 2023 @ 16:58:02 #35
194695 franklop
Fran knock
pi_209317328
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 16:46 schreef wimderon het volgende:
In het kader van 'ook zij deden kennelijk mee':

Anton Palzer
Hugo Toumire
Rudy Molard
Maxime Bouet
Tijd om de meest onopvallende renner bij welke grote ronde te doen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_209317333
Zullen morgen roze tompoucen of roze koeken in de aanbieding gaan bij de Jumbo?
  zondag 28 mei 2023 @ 17:01:39 #37
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209317396
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 16:46 schreef wimderon het volgende:
In het kader van 'ook zij deden kennelijk mee':

Anton Palzer
Hugo Toumire
Rudy Molard
Maxime Bouet
Ignatas Konovalovas
pi_209317481
Bouet leest mee.
pi_209317482
HET IS KOERS!
pi_209317592
JAAAAAA mention door Karsten.
  zondag 28 mei 2023 @ 17:24:01 #41
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209317738
Heel Rome is uitgelopen O+
  Redactie Sport zondag 28 mei 2023 @ 17:28:35 #42
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209317789
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 17:01 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ignatas Konovalovas
Prodhomme
Delettre
Ries
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  zondag 28 mei 2023 @ 17:32:10 #43
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_209317826
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 17:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Heel Rome is uitgelopen O+
pi_209317868
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 17:28 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Prodhomme
Delettre
Ries
Prodhomme heeft wel 2x in een ontsnapping gezeten, Delettre 1x in een mongolenontsnapping.

Ries is hard gevallen in die etappe waar Barguil ook viel en rijdt sindsdien gebutst rond.
pi_209317926
Karsten geeft deze Giro een 7,5. Die is niet goed.
  zondag 28 mei 2023 @ 17:42:07 #46
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_209317936
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 17:41 schreef DiegoFuser het volgende:
Karsten geeft deze Giro een 7,5. Die is niet goed.
Die heeft vandaag een zonnesteek opgelopen.
  zondag 28 mei 2023 @ 17:42:34 #47
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_209317944
Ik geef deze Giro een 4
pi_209317979
Arne heeft een serieuze vorm van zelfoverschatting
  zondag 28 mei 2023 @ 17:47:00 #49
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_209317988
Wat is Rome toch prachtig O+
  Redactie Sport / Supervogel zondag 28 mei 2023 @ 17:53:16 #50
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_209318047
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 17:01 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ignatas Konovalovas
Heeft 160km op kop van het pulleton gereden!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')