abonnement Unibet Coolblue
pi_209298145
Hi guys,

Onlangs hebben wij het vakantie geld gekregen. Als werknemer ontvang ik iedere maand onregelmatigheidstoeslagen en dit maakt een vast deel uit van mijn salaris. De salaris administrateur geeft aan dat 8% van onze vakantiegeld in dit onregelmatigheidstoeslag verwerkt is.

Wij hebben dus eigenlijk vakantie geld gekregen over een kale bruto maand salaris zonder toeslagen, naar mijn mening hebben we die onregelmatigheidstoeslag vakantiegeld niet ontvangen.

Kan het vakantie geld verstopt worden in de onregelmatigheidstoeslag?

In de jurisprudentie tref ik een soort gelijke casus aan: https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBROT:2022:620

Ook geeft mijn bedrijf aan dat er in onze personeels handboek staat: Zoals in ons handboek staat omschreven is de ORT toeslag al inclusief 8% vakantiegeld.

Dit hoort toch apart vermeld te worden op onze loonstrook; en mag toch niet verstopt worden in de ORT toeslag?

Want ik heb wel een aparte kopje voor mijn reservering vakantiegeld elke maand, maar waarom zie ik daar van de toeslagen niet er bij staan? Maar is dat opeens verstopt in de ORT?

Greetzz
  zaterdag 27 mei 2023 @ 05:39:56 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209298146
Als het bedrag klopt is het toch goed?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_209298150
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 05:39 schreef kanovinnie het volgende:
Als het bedrag klopt is het toch goed?
Nee, want heb alleen 8% vakantiegeld gekregen over mijn bruto jaarsalaris zonder de onregelmatigheidstoeslagen.

Ze geven aan dat mijn vakantiegeld al inbegrepen zit in de ORT, maar dat kan toch niet kloppen?

Dus als ik bijvoorbeeld een toeslag van 40% krijg is dat eigenlijk 32% en 8% daar van is vakantietoeslag. Dit moeten ze toch apart vermelden zodat ik duidelijk kan zien hoe ik mijn vakantiegeld opbouw?
pi_209298159
Ik heb alles op een hoop gekregen. Overwerk/salaris/vakantiegeld.
4650 euro netto.

Kan helaas niet zien hoeveel ieder deel is.
pi_209298161
Denk niet dat ze je onregelmatigheidstoeslag mee rekenen.
pi_209298163
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 05:55 schreef hoechst het volgende:
Denk niet dat ze je onregelmatigheidstoeslag mee rekenen.
Maar dat hoort wel!

Moet over iedere euro die wordt uitbetaald aan de werknemer vakantiegeld worden gereserveerd?
Je moet vakantiegeld betalen over al het loon dat je aan een medewerker betaalt voordat je de inhoudingen in mindering brengt. Prestatietoeslagen, gevarengeld, uitbetaalde vakantiedagen, provisies en onregelmatigheidstoeslagen tellen dus ook mee in de berekening.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 06:07:49 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_209298184
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 05:57 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Maar dat hoort wel!

Moet over iedere euro die wordt uitbetaald aan de werknemer vakantiegeld worden gereserveerd?
Je moet vakantiegeld betalen over al het loon dat je aan een medewerker betaalt voordat je de inhoudingen in mindering brengt. Prestatietoeslagen, gevarengeld, uitbetaalde vakantiedagen, provisies en onregelmatigheidstoeslagen tellen dus ook mee in de berekening.
Wat is je bron hiervoor?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_209298195
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 06:07 schreef livelink het volgende:

[..]
Wat is je bron hiervoor?
https://www.managementsit(...)-een-ploegentoeslag#

https://www.arbeidsrechte(...)ervering-uitbetalen/

https://ondernemersplein.kvk.nl/vakantiegeld/


Geen bijslag over secundaire voorwaarden
Je betaalt geen vakantiebijslag over bonussen, een 13e maand, een winstuitkering of onkostenvergoedingen.

Echter is bij mij de ORT een vaste deel van mijn salaris, dat wil zeggen dat dat gewoon mijn loon is.

Ook geven ze toe dat ik de vakantietoeslag wel krijg over mijn ORT, maar dat is dan opeens verstopt en zie ik niet terug op mijn loonstrook.
pi_209298252
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 06:15 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
https://www.managementsit(...)-een-ploegentoeslag#

https://www.arbeidsrechte(...)ervering-uitbetalen/

https://ondernemersplein.kvk.nl/vakantiegeld/


Geen bijslag over secundaire voorwaarden
Je betaalt geen vakantiebijslag over bonussen, een 13e maand, een winstuitkering of onkostenvergoedingen.

Echter is bij mij de ORT een vaste deel van mijn salaris, dat wil zeggen dat dat gewoon mijn loon is.

Ook geven ze toe dat ik de vakantietoeslag wel krijg over mijn ORT, maar dat is dan opeens verstopt en zie ik niet terug op mijn loonstrook.
Je neemt gewoon je totale bruto jaarsalaris zeg ¤40.000 euro en pakt daar 8% van
¤3200 dus de staat jat daar ruim 50% vanaf dus hou je ¤1600 over
pi_209298286
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 06:59 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Je neemt gewoon je totale bruto jaarsalaris zeg ¤40.000 euro en pakt daar 8% van
¤3200 dus de staat jat daar ruim 50% vanaf dus hou je ¤1600 over
Bullshit. Dit verschilt mbt toeslagen per CAO.
Plus die uit de lucht gegrepen 50% van je is afhankelijk van het bijzonder tarief waarin je bent ingeschaald.

@Adelaar077 Welke CAO is van toepassing?
pi_209298322
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:11 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Bullshit. Dit verschilt mbt toeslagen per CAO.
Plus die uit de lucht gegrepen 50% van je is afhankelijk van het bijzonder tarief waarin je bent ingeschaald.

@:adelaar077 Welke CAO is van toepassing?
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:11 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Bullshit. Dit verschilt mbt toeslagen per CAO.
Plus die uit de lucht gegrepen 50% van je is afhankelijk van het bijzonder tarief waarin je bent ingeschaald.

@:adelaar077 Welke CAO is van toepassing?
Iedere FOK!ker heeft toch zo'n salaris _O-

Er zijn dan twee tarieven voor het bijzonder tarief in 2023. Bij een inkomen tot 73.031 euro geldt een percentage van 36,93%. Verdien je meer dan 73.031 euro? Het bijzonder tarief 2023 is dan 49,50%.
pi_209298326
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:11 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Bullshit. Dit verschilt mbt toeslagen per CAO.
Plus die uit de lucht gegrepen 50% van je is afhankelijk van het bijzonder tarief waarin je bent ingeschaald.

@:adelaar077 Welke CAO is van toepassing?
Wij hebben geen CAO, de OR regelt alle zaken en wij hebben een eigen personeelshandboek met alle zaken erin.
pi_209298331
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:23 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
[..]
Iedere FOK!ker heeft toch zo'n salaris _O-

Er zijn dan twee tarieven voor het bijzonder tarief in 2023. Bij een inkomen tot 73.031 euro geldt een percentage van 36,93%. Verdien je meer dan 73.031 euro? Het bijzonder tarief 2023 is dan 49,50%.
Verkondig je weer onzin.

Als je er geen kaas van hebt gegeten: reageer dan gewoon niet.
pi_209298345
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:24 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Wij hebben geen CAO, de OR regelt alle zaken en wij hebben een eigen personeelshandboek met alle zaken erin.
In dat geval heb je vooralsnog gelijk: vanaf 2018 dient er ook vakantiegeld betaald te worden over je toeslagen. De meeste CAO’s bieden de mogelijkheid hier vanaf te wijken, maar dat is bij jou dan kennelijk niet van toepassing.

Dan gaat het erom hoe dit staat beschreven in het personeels handboek. Kun je hier iets meer over vertellen?
pi_209298359
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:23 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
[..]
Iedere FOK!ker heeft toch zo'n salaris _O-

Er zijn dan twee tarieven voor het bijzonder tarief in 2023. Bij een inkomen tot 73.031 euro geldt een percentage van 36,93%. Verdien je meer dan 73.031 euro? Het bijzonder tarief 2023 is dan 49,50%.
Maar dat is de vraag helemaal niet, of ik kan het niet duidelijk verwoorden. Ik geef nog een voorbeeld:

Als voorbeeld neem ik bruto maand salaris ¤2000 zonder toeslagen etc. Dit staat op mijn loonstrook onder het kopje salaris fulltime.

Maar die bruto maand salaris pak ik nooit, omdat ik dus elke keer toeslagen heb, laten we zeggen dat ik dan uitkom op ¤2700 bruto met toeslagen.

Maar wat ze dus doen is dat ik alleen vakantiegeld krijg over de ¤2000. Dan vraag ik me af waarom niet over mijn toeslagen? Als antwoord krijg ik:
“Zoals in ons handboek staat omschreven is de ORT toeslag al inclusief 8% vakantiegeld.”

Dus als het ware als ik alleen dag diensten zou werken zou ik hetzelfde vakantie geld verdienen?
pi_209298376
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:28 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
In dat geval heb je vooralsnog gelijk: vanaf 2018 dient er ook vakantiegeld betaald te worden over je toeslagen. De meeste CAO’s bieden de mogelijkheid hier vanaf te wijken, maar dat is bij jou dan kennelijk niet van toepassing.

Dan gaat het erom hoe dit staat beschreven in het personeels handboek. Kun je hier iets meer over vertellen?
Dit staat er in onze handboek, en hier word ik telkens naar verwezen daar onze salaris administrateur.

De onregelmatigheidstoeslag wordt berekend over het bruto uurloon en betreft een bruto toeslag per uur. In deze toeslag wordt geacht 8% vakantietoeslag te zijn opgenomen.

Dit mag niet verstopt worden toch? Moeten ze toch duidelijk aangeven op mijn salarisstrook, want van die kale bruto maand salaris zie ik elke maand wel een reservering van.
pi_209298395
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:33 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Dit staat er in onze handboek, en hier word ik telkens naar verwezen daar onze salaris administrateur.

De onregelmatigheidstoeslag wordt berekend over het bruto uurloon en betreft een bruto toeslag per uur. In deze toeslag wordt geacht 8% vakantietoeslag te zijn opgenomen.

Dit mag niet verstopt worden toch? Moeten ze toch duidelijk aangeven op mijn salarisstrook, want van die kale bruto maand salaris zie ik elke maand wel een reservering van.
Dit klopt. Maar als jij laten we zeggen 40% toeslag krijgt, dan is je daadwerkelijke toeslag 36,8% (40% * 0.92) en je totale toeslag inclusief vakantiegeld dus 40% (36,8% * 1.08).

Het is misschien wel vreemd dat ze dat niet apart op je loonstrook specificeerden.
pi_209298400
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:24 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Wij hebben geen CAO, de OR regelt alle zaken en wij hebben een eigen personeelshandboek met alle zaken erin.
Als die voorwaarden voor alle medewerkers gelden en zo is onderhandeld door OR en bedrijf is het ook een CAO.
.
pi_209298405
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:33 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Dit staat er in onze handboek, en hier word ik telkens naar verwezen daar onze salaris administrateur.

De onregelmatigheidstoeslag wordt berekend over het bruto uurloon en betreft een bruto toeslag per uur. In deze toeslag wordt geacht 8% vakantietoeslag te zijn opgenomen.

Dit mag niet verstopt worden toch? Moeten ze toch duidelijk aangeven op mijn salarisstrook, want van die kale bruto maand salaris zie ik elke maand wel een reservering van.
Als het in de ORT zit, zie je ook geen reservering. Het wordt gelijk uitbetaald. Er zijn ook werkgevers die een all-in loon betalen. Dit is dan incl. vakantiegeld en vakantiedagen.

Als het zo in het personeelshandboek staat, is de 8% vakantiegeld niet verstopt. Het staat immers in het handboek. Dit is zo afgesproken met de OR.
pi_209298410
Zeg dan 36,8% toeslag en zet op de loonstrook 8% daarvan als reservering zou je zeggen.
pi_209298428
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:38 schreef Fer het volgende:

[..]
Als die voorwaarden voor alle medewerkers gelden en zo is onderhandeld door OR en bedrijf is het ook een CAO.
Ok top thanks! Wist ik niet
pi_209298453
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als het in de ORT zit, zie je ook geen reservering. Het wordt gelijk uitbetaald. Er zijn ook werkgevers die een all-in loon betalen. Dit is dan incl. vakantiegeld en vakantiedagen.

Als het zo in het personeelshandboek staat, is de 8% vakantiegeld niet verstopt. Het staat immers in het handboek. Dit is zo afgesproken met de OR.
Het is wel degelijk verstopt, op mijn loonstrook zie ik alleen toeslag 40%, hoe kan ik daarvan opmaken dat het inc. Vakantietoeslag is? Leuk en aardig het handboek, maar moeten ze toch duidelijk kunnen specificeren?

Ook in mijn beginpost heb ik een jurisprudentie geplaatst, wat exact op mijn casus lijkt.
pi_209298477
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:46 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Het is wel degelijk verstopt, op mijn loonstrook zie ik alleen toeslag 40%, hoe kan ik daarvan opmaken dat het inc. Vakantietoeslag is? Leuk en aardig het handboek, maar moeten ze toch duidelijk kunnen specificeren?

Ook in mijn beginpost heb ik een jurisprudentie geplaatst, wat exact op mijn casus lijkt.
Ik begrijp je frustratie, maar als zij in het personeelshandboek aangeven dat de 40% toeslag inclusief vakantiegeld is, dan is dat zo.

Dan is de daadwerkelijke toeslag exclusief vakantiegeld dus 40% * 0.92 = 36,8%.
pi_209298530
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:49 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Ik begrijp je frustratie, maar als zij in het personeelshandboek aangeven dat de 40% toeslag inclusief vakantiegeld is, dan is dat zo.

Dan is de daadwerkelijke toeslag exclusief vakantiegeld dus 40% * 0.92 = 36,8%.
Klopt, wel een beetje gefrustreerd van, maar als ze in het handboek aan kunnen geven dat 40% toeslag inc vakantiegeld is, dan kunnen ze bij de kopje toeslagen ook duidelijk vertellen dat 40% helemaal geen 40% is, maar zoals jij zegt 36,8%
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:00:18 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298565
Ik zou gewoon even bij Payroll/HR vriendelijk vragen om de berekening van jouw vakantiegeld, voordat je met allerlei eigen berekeningen en jurisprudentie komt.
Resistance is futile.
pi_209298588
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:55 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Klopt, wel een beetje gefrustreerd van, maar als ze in het handboek aan kunnen geven dat 40% toeslag inc vakantiegeld is, dan kunnen ze bij de kopje toeslagen ook duidelijk vertellen dat 40% helemaal geen 40% is, maar zoals jij zegt 36,8%
Ja, mee eens. ;(
pi_209298591
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:00 schreef Seven. het volgende:
Ik zou gewoon even bij Payroll/HR vriendelijk vragen om de berekening van jouw vakantiegeld, voordat je met allerlei eigen berekeningen en jurisprudentie komt.
Nou dat is dus ook het probleem, ik heb eerst mail contact er over gehad, telkens word ik doorverwezen naar die regel in het boek, ik heb vervolgens een berekening gevraagd bijvoorbeeld over hoe de 40% tot stand is gekomen inc vakantietoeslag, dan valt het stil.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:05:34 #28
545 dop
:copyright: dop
pi_209298594
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:46 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]


Ook in mijn beginpost heb ik een jurisprudentie geplaatst, wat exact op mijn casus lijkt.
Heb je niet in die casus wordt geen vakantiegeld over ploegentoeslag betaald.
In jouw geval wel gezien het er op lijkt dat het als percentage boven op je toeslag zit.
Er is geen regel die iets zegt over hoe vakantie geld moet worden uitbetaald. (Buiten minimaal een keer per jaar)
Verder kun je op jouw vraag geen zinnig antwoord geven zonder inzage in je cao (handboek), met daar bij hoe je ploegentoeslag is samengesteld.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209298608
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:05 schreef dop het volgende:

[..]
Heb je niet in die casus wordt geen vakantiegeld over ploegentoeslag betaald.
In jouw geval wel gezien het er op lijkt dat het als percentage boven op je toeslag zit.
Er is geen regel die iets zegt over hoe vakantie geld moet worden uitbetaald. (Buiten minimaal een keer per jaar)
Verder kun je op jouw vraag geen zinnig antwoord geven zonder inzage in je cao (handboek), met daar bij hoe je ploegentoeslag is samengesteld.
Klopt, het lijkt dat het boven op mijn toeslag komt, maar is niet duidelijk gespecificeerd op mijn strookje, want dat kan ik niet opmaken. Er is wel een regel dat vakantiegeld ook moet worden uitbetaald over toeslagen etc. en naar mijn mening is dat niet gebeurd, ze beweren dat het in de toeslagen zit, maar waarom word dat dan niet duidelijk vermeld in onze handboek?

In onze handboek zie je alleen 00:00 tm 06:00 is bijvoorbeeld 40%. Waarom zie ik dan geen is 36,8% en 3,2% daarvan is vakantiegeld?
  Moderator zaterdag 27 mei 2023 @ 08:10:04 #30
382129 crew  Donna
pi_209298613
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:00 schreef Seven. het volgende:
Ik zou gewoon even bij Payroll/HR vriendelijk vragen om de berekening van jouw vakantiegeld, voordat je met allerlei eigen berekeningen en jurisprudentie komt.
Dit.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:12:51 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298631
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:05 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Nou dat is dus ook het probleem, ik heb eerst mail contact er over gehad, telkens word ik doorverwezen naar die regel in het boek, ik heb vervolgens een berekening gevraagd bijvoorbeeld over hoe de 40% tot stand is gekomen inc vakantietoeslag, dan valt het stil.
Gebrek aan respons is misschien ook wel omdat HR aan het uitzoeken of ze dit correct hebben toegepast. Kan wel even duren dus, want als het bij jou niet goed gegaan is, dan mogelijk bij de rest van de collega's ook niet. En dan moet de OR geïnformeerd worden en moet er een oplossing voor bedacht worden. Kan zijn dat het personeelsboek aangepast moet worden, of dat er een nabetaling gedaan moet worden over een aantal jaar in overleg.

Vriendelijke reminder sturen met de vraag wanneer je dit kunt verwachten. Hoor je na een week niks, dan even een afspraak maken met de voorzitter van de OR om uit te leggen waarom jij denkt dat het niet klopt, en vragen of dit voor iedereen het geval is (OR behartigt geen individuele belangen).

Hoe groot is het bedrijf?
Resistance is futile.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:17:29 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298654
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:55 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Klopt, wel een beetje gefrustreerd van, maar als ze in het handboek aan kunnen geven dat 40% toeslag inc vakantiegeld is, dan kunnen ze bij de kopje toeslagen ook duidelijk vertellen dat 40% helemaal geen 40% is, maar zoals jij zegt 36,8%
Als ze ergens vermelden in het handboek dat het 40% inclusief vakantiegeld is, dan is het waterdicht.
Resistance is futile.
pi_209298658
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Gebrek aan respons is misschien ook wel omdat HR aan het uitzoeken of ze dit correct hebben toegepast. Kan wel even duren dus, want als het bij jou niet goed gegaan is, dan mogelijk bij de rest van de collega's ook niet. En dan moet de OR geïnformeerd worden en moet er een oplossing voor bedacht worden.

Vriendelijke reminder sturen met de vraag wanneer je dit kunt verwachten. Hoor je na een week niks, dan even een afspraak maken met de voorzitter van de OR om uit te leggen waarom jij denkt dat het niet klopt, en vragen of dit voor iedereen het geval is (OR behartigt geen individuele belangen).

Hoe groot is het bedrijf?
Zou goed kunnen, wacht ik het gewoon even af, dank voor je antwoord. Groot bedrijf 500+ man.
pi_209298665
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:05 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Nou dat is dus ook het probleem, ik heb eerst mail contact er over gehad, telkens word ik doorverwezen naar die regel in het boek, ik heb vervolgens een berekening gevraagd bijvoorbeeld over hoe de 40% tot stand is gekomen inc vakantietoeslag, dan valt het stil.
Dit klinkt alsof ze het al jaren fout doen en het herstellen een kostbare zaak gaat worden.


Of dat ze even de tijd nodig hebben om het goed uit te zoeken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209298668
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als ze ergens vermelden in het handboek dat het 40% inclusief vakantiegeld is, dan is het waterdicht.
ik citeer

De onregelmatigheidstoeslag wordt berekend over het bruto uurloon en betreft een bruto toeslag per uur. In deze toeslag wordt geacht 8% vakantietoeslag te zijn opgenomen.


Dus er wordt niet over procenten inc. Vakantiegeld gesproken.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:20:24 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_209298669
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:09 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Klopt, het lijkt dat het boven op mijn toeslag komt, maar is niet duidelijk gespecificeerd op mijn strookje, want dat kan ik niet opmaken. Er is wel een regel dat vakantiegeld ook moet worden uitbetaald over toeslagen etc. en naar mijn mening is dat niet gebeurd, ze beweren dat het in de toeslagen zit, maar waarom word dat dan niet duidelijk vermeld in onze handboek?

In onze handboek zie je alleen 00:00 tm 06:00 is bijvoorbeeld 40%. Waarom zie ik dan geen is 36,8% en 3,2% daarvan is vakantiegeld?
Zoals gezegd zonder inzage in je cao kunnen wij dat niet voor je nakijken.
Ik werk zelf in ploegendienst en weet dat in mijn cao dit wel staat beschreven, maar op mijn loonstrook staat gewoon een vast percentage en niet telkens een heel uitgewerkt tabel.
Ook in de cao staat dat niet overal telkens uitgewerkt, maar is er wel ergens een verantwoording waar percentage staan met opbouw.
Kunnen ze vast wel op je werk aan je uitleggen waar dat staat.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209298682
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:20 schreef dop het volgende:

[..]
Zoals gezegd zonder inzage in je cao kunnen wij dat niet voor je nakijken.
Ik werk zelf in ploegendienst en weet dat in mijn cao dit wel staat beschreven, maar op mijn loonstrook staat gewoon een vast percentage en niet telkens een heel uitgewerkt tabel.
Ook in de cao staat dat niet overal telkens uitgewerkt, maar is er wel ergens een verantwoording waar percentage staan met opbouw.
Kunnen ze vast wel op je werk aan je uitleggen waar dat staat.
Percentages met opbouw staan er niet. Alleen 30% 40% 50% vanaf bepaalde tijden.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:22:24 #38
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209298684
Als het goed in het handboek staat dat de ORT incl vakantiegeld is dan is het niet verstopt maar gewoon altijd direct uitbetaald geweest.

Een aantal jaar geleden veranderde wet en moest je heel duidelijk aan kunnen tonen dat je over ook bijv overuren vakantiegeld reserveerde/dan wel uitbetaalde. Het werd bij ons geacht in de overwerkpercentages te zitten maar dit stond niet goed omschreven in de policy. We zijn toen nog eens 8% over overwerk gaan reserveren. Hadden we het zinnetje juist in de policy gehad dan hadden we dat niet hoeven doen. Maakt best een groot verschil dus of je het goed geformuleerd hebt of niet.

Wij reserveren over ORT wel apart nog 8% maar de ORT percentages liggen dan ook niet op 40%.

[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 27-05-2023 08:30:25 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209298690
De enige mogelijkheid die ik voor TS zie, is dat het personeelshandboek na invoering wet Hillen is aangepast van “toeslag is 40%” naar “toeslag is 40% inclusief vakantiegeld.

Omdat die wijziging om een directe looncomponent gaat zou de OR alvorens een dergelijke goedkeuring het eerst aan het personeel voorgelegd moeten hebben. Is dit niet het geval, dan is de 40% vanaf 2018 per definitie zonder vakantietoeslag geweest voor alle werknemers die tijdens die overgang in dienst waren of nog steeds zijn.

Dit heb ik een keer hoog zien oplopen, waarna dit uiteindelijk inderdaad is rechtgezet.

De vraag is of je zo ver wilt gaan. Je hebt ook een arbeidsrelatie die je zo goed mogelijk wilt houden.
pi_209298691
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit klinkt alsof ze het al jaren fout doen en het herstellen een kostbare zaak gaat worden.

Ik denk dus het eerste, en dat ze daarom niet gaan toegeven.

Of dat ze even de tijd nodig hebben om het goed uit te zoeken.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:24:20 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298699
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:17 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Zou goed kunnen, wacht ik het gewoon even af, dank voor je antwoord. Groot bedrijf 500+ man.
HR wil waarschijnlijk niet over 1 nacht ijs gaan, dus gun ze ook de tijd om het uit te zoeken. Als ze dit voor 500+ mensen verkeerd hebben gedaan, dan hebben ze echt wel een probleem en dan moet dat goed opgelost worden.

Maar het is zeker niet onredelijk om te vragen wanneer jij een antwoord kunt verwachten. Ik zou wel uit de gesprekken blijven met HR hierover. Gewoon netjes en professioneel blijven mailen zodat het contact hierover vast ligt.

Met wie van HR heb jij contact? De HR manager of iemand die de administratie doet?
Resistance is futile.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:24:23 #42
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209298700
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:22 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Percentages met opbouw staan er niet. Alleen 30% 40% 50% vanaf bepaalde tijden.
Percentages in- en exclusief opbouw zijn ook niet nodig. Dat werkt vaak alleen maar verwarrend.
Zo lang er maar ergens staat dat het incl vakantiegeld is voldoet dat aan de regels. Hoe vervelend jij dit ook vindt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:26:36 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298710
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:20 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
ik citeer

De onregelmatigheidstoeslag wordt berekend over het bruto uurloon en betreft een bruto toeslag per uur. In deze toeslag wordt geacht 8% vakantietoeslag te zijn opgenomen.


Dus er wordt niet over procenten inc. Vakantiegeld gesproken.
Het kan ook vermeld zijn onder het kopje beloning/salaris of vakantiegeld.
Resistance is futile.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:27:46 #44
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209298716
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:23 schreef Dusthor92 het volgende:
De enige mogelijkheid die ik voor TS zie, is dat het personeelshandboek na invoering wet Hillen is aangepast van “toeslag is 40%” naar “toeslag is 40% inclusief vakantiegeld.

Omdat die wijziging om een directe looncomponent gaat zou de OR alvorens een dergelijke goedkeuring het eerst aan het personeel voorgelegd moeten hebben. Is dit niet het geval, dan is de 40% vanaf 2018 per definitie zonder vakantietoeslag geweest voor alle werknemers die tijdens die overgang in dienst waren of nog steeds zijn.

Dit heb ik een keer hoog zien oplopen, waarna dit uiteindelijk inderdaad is rechtgezet.

De vraag is of je zo ver wilt gaan. Je hebt ook een arbeidsrelatie die je zo goed mogelijk wilt houden.
Tenzij er altijd al heeft gestaan dat het inclusief vakantiegeld is?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209298719
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
HR wil waarschijnlijk niet over 1 nacht ijs gaan, dus gun ze ook de tijd om het uit te zoeken. Als ze dit voor 500+ mensen verkeerd hebben gedaan, dan hebben ze echt wel een probleem en dan moet dat goed opgelost worden.

Maar het is zeker niet onredelijk om te vragen wanneer jij een antwoord kunt verwachten. Ik zou wel uit de gesprekken blijven met HR hierover. Gewoon netjes en professioneel blijven mailen zodat het contact hierover vast ligt.

Met wie van HR heb jij contact? De HR manager of iemand die de administratie doet?
Momenteel alleen contact gehad met iemand van de payroll. En uiteraard heel vriendelijk en professioneel gebleven.
pi_209298729
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Percentages in- en exclusief opbouw zijn ook niet nodig. Dat werkt vaak alleen maar verwarrend.
Zo lang er maar ergens staat dat het incl vakantiegeld is voldoet dat aan de regels. Hoe vervelend jij dit ook vindt.
Toon mij is aan, aan welke regels het voldoet? Verwarrend is dat als ik op mijn loonstrook kijk en bij de kopje reservering vakantiegeld NIET van mijn toeslagen zie maar alleen van mijn bruto kale maandsalaris.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:31:11 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298731
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:28 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Momenteel alleen contact gehad met iemand van de payroll. En uiteraard heel vriendelijk en professioneel gebleven.
Er is ook nog de kans dat diegene het zelf niet goed gedaan heeft en nu hoopt dat dit probleem niet aan de oppervlakte komt.
Resistance is futile.
pi_209298735
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:26 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het kan ook vermeld zijn onder het kopje beloning/salaris of vakantiegeld.
Onder het kopje vakantiegeld zie ik alleen een bruto maandsalaris EXCLUSIEF toeslagen etc. Dus laten we zeggen als voorbeeld ¤2000, maar wat ik verdien bijvoorbeeld is elke maand ¤2600, dan hoort er toch ¤2600 te staan?
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:34:51 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209298743
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:32 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Onder het kopje vakantiegeld zie ik alleen een bruto maandsalaris EXCLUSIEF toeslagen etc. Dus laten we zeggen als voorbeeld ¤2000, maar wat ik verdien bijvoorbeeld is elke maand ¤2600, dan hoort er toch ¤2600 te staan?
Ik bedoelde eigenlijk het personeelsboek.
Resistance is futile.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 08:35:43 #50
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209298747
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 08:30 schreef Adelaar077 het volgende:

[..]
Toon mij is aan, aan welke regels het voldoet? Verwarrend is dat als ik op mijn loonstrook kijk en bij de kopje reservering vakantiegeld NIET van mijn toeslagen zie maar alleen van mijn bruto kale maandsalaris.
Zolang er maar in de policy/handboek staat dat ORT incl vakantietoeslag is dan voldoet het.

En als de ORT incl vakantietoeslag is is er niks verwarrends aan dat het niet onder reserveringen staat.
Jouw verwachting matcht niet met wat je op de loonstrook ziet. Betekent niet meteen dat het verwarrend is.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')