Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Eerst zorgen voor een stevige buffer, dus gewoon op een bankrekening, zodat je tegenvallers kan opvangen.
En wat je daarna overhoudt zou je kunnen beleggen in S&P500 ETF's.
Niet te ingewikkeld maken, gewoon iedere maand / kwartaal wat bijkopen en niet meer aankomen.
Het kan vaak ook wel bij je bank.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
Ik heb ook geen andere suggestie dan beleggen in ETF's. Dat is gewoon het standaard antwoord op dit soort vragen, met relatief laag risico. Maar naast enkel op geld te focussen zou mijn advies ook zijn; zorg goed voor jezelf en voor je lichaam. Eet gezond en beweeg regelmatig. Je hebt niets aan miljoenen op de bank op je 65ste als je lichamelijk helemaal afgeschreven bent. Gezondheid gaat boven geld. En dat is iets waar die man dus totaal geen aandacht aan besteedt zo te zien, vandaar mijn opmerking. Volg desnoods een clinic van Remy Bonjasky.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 22:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ga de boel ergens anders verzieken. Je draagt niets bij en je helpt TS ook niet.
De man in het filmpje geeft prima adviezen, al is het ook samen te vatten in 1 zin: "ETF's verslaan gemiddeld gezien beleggingsexperts tegen veel lagere kosten".
Zij zijn relatief gezien duurder. Nu ook DeGiro hun fees hebben verhoogd kun je net zo goed bij de grootbank beleggen denk ik zo.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 22:27 schreef vosss het volgende:
Tvp heb ook interesse in indexbeleggen. Misschien bij meesman.
De Giro heeft toch ook ETF huisselectie tegen lagere kosten.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 01:02 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Zij zijn relatief gezien duurder. Nu ook DeGiro hun fees hebben verhoogd kun je net zo goed bij de grootbank beleggen denk ik zo.
Zelf hanteer ik deze.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 01:15 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De Giro heeft toch ook ETF huisselectie tegen lagere kosten.
Je kan nog kijken naar deze recente blog
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Wil je beleggen dan? Je schrijft in je op dat je niet veel risico wilt lopen namelijk.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wil je beleggen dan? Je schrijft in je op dat je niet veel risico wilt lopen namelijk.
Beleggen is gokken, dus blijf weg bij dit soort spelletjes. Jij bent altijd te laat want de echte winst word gemaakt voordat jij de informatie krijgt.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een deskundige het beter kan?quote:Op zaterdag 27 mei 2023 14:44 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.
pro: je hoeft niks te doenquote:Op zaterdag 27 mei 2023 14:44 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.
ik beleg bij ASN en de Rabobank.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Gewoon lekker met wat fondsen starten. Wat kan er mis gaan?quote:Op zaterdag 27 mei 2023 14:44 schreef ph-buf het volgende:
[..]
Kijk, deze eerste zin intrigeert me wel: ik moet toch wel even werken, of rendement halen op mijn vermogen om hier 6000 euro mee bij elkaar te schrapen. En jij krijgt het zomaar naast je inkomen.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:41 schreef ph-buf het volgende:
Ik krijg elk jaar ca 6000 Euro excl inkomen en spaartegoeden. Grotendeels gebruik ik dit om de missies te financieren maar ik merk dat ik maandelijks nog best wel veel over hou.
Op de bank levert dit bijna niks op. Hoe kan ik dit laten groeien zonder veel risico te lopen?
Ik vind ETF hetzelfde spelletjes als vroeger met die pakket aandelen. Eerst heel veel mooi gevulde pakketten aanbieden zodat mensen ETF koppelen aan goede rendementen en daarna ETF's vullen met een paar extreem goed aandelen en de rest extreem risico aandelen. En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan. Ik kan mij alleen het woord niet herinneren hoe die dingen toen heette. Volgens mij in de jaren 0 was zo'n hype.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 16:24 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Kijk, deze eerste zin intrigeert me wel: ik moet toch wel even werken, of rendement halen op mijn vermogen om hier 6000 euro mee bij elkaar te schrapen. En jij krijgt het zomaar naast je inkomen.
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven?
Verder: wat al meerdere keren gezegd is hierboven: beleg het in een ETF, zoek er een tegen lage kosten.
Als je buffer goed is, en je hebt eenmaal een aardig bedrag in ETF's zitten zou je eens kunnen overwegen om met een klein deel wat individuele aandelen te kopen van bedrijven waarvan je snapt wat ze doen.
Laat je niet verleiden door een of andere influencer / nieuwsbericht dat een bepaald aandeel binnenkort door het dak zal gaan: gaat over het algemeen niet gebeuren.
Uhm, je kunt gewoon ETF’s kopen die alle AEX-aandelen bevatten, of een ETF met de aandelen van de S&P-500. Niks schimmigs aan.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:34 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik vind ETF hetzelfde spelletjes als vroeger met die pakket aandelen. Eerst heel veel mooi gevulde pakketten aanbieden zodat mensen ETF koppelen aan goede rendementen en daarna ETF's vullen met een paar extreem goed aandelen en de rest extreem risico aandelen. En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan. Ik kan mij alleen het woord niet herinneren hoe die dingen toen heette. Volgens mij in de jaren 0 was zo'n hype.
Klopt, dat zijn de makkelijke en niets schimmigs.....maar die zijn ook meestal niet aantrekkelijk, de get rich quick pakketten daar zat toen het probleem. Hoge rendementen met torenhoge risico's. En vaak werden daar ook de slechte aandelen in verstopt.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Uhm, je kunt gewoon ETF’s kopen die alle AEX-aandelen bevatten, of een ETF met de aandelen van de S&P-500. Niks schimmigs aan.
Als je een S&P500 (of Nasdaq, AEX, etc) ETF koopt heb je letterlijk gewoon een pakketje aandelen van die hele beurs.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:34 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik vind ETF hetzelfde spelletjes als vroeger met die pakket aandelen. Eerst heel veel mooi gevulde pakketten aanbieden zodat mensen ETF koppelen aan goede rendementen en daarna ETF's vullen met een paar extreem goed aandelen en de rest extreem risico aandelen. En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan. Ik kan mij alleen het woord niet herinneren hoe die dingen toen heette. Volgens mij in de jaren 0 was zo'n hype.
Nee, inderdaad, met wat spreiding in aandelen als Coca Cola, Costco of Apple loop je ook niet zoveel risico.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 16:24 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Kijk, deze eerste zin intrigeert me wel: ik moet toch wel even werken, of rendement halen op mijn vermogen om hier 6000 euro mee bij elkaar te schrapen. En jij krijgt het zomaar naast je inkomen.
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven?
Verder: wat al meerdere keren gezegd is hierboven: beleg het in een ETF, zoek er een tegen lage kosten.
Als je buffer goed is, en je hebt eenmaal een aardig bedrag in ETF's zitten zou je eens kunnen overwegen om met een klein deel wat individuele aandelen te kopen van bedrijven waarvan je snapt wat ze doen.
Laat je niet verleiden door een of andere influencer / nieuwsbericht dat een bepaald aandeel binnenkort door het dak zal gaan: gaat over het algemeen niet gebeuren.
als je dit gek vindt dan kan je beter inderdaad niet beleggenquote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:34 schreef trigt013 het volgende:
En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan
Ik weet niet hoe dat vorige product heette wat hierop leek en uiteindelijk regelrechte ellende was.....quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je dit gek vindt dan kan je beter inderdaad niet beleggen
Het is niet voor iedereen weggelegd en daarom vraag ik me af of TS dit bedoelt, gezien hij schrijft dat hij weinig risico wilt lopen.
Ik weet ook niet wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat vorige product heette wat hierop leek en uiteindelijk regelrechte ellende was.....
ik ken alleen de aandelenleaseaffaire en de woekerpolisaffaire. Beiden hebben niks te maken met ETF's.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat vorige product heette wat hierop leek en uiteindelijk regelrechte ellende was.....
Koopsompolis/Lijfrente?quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:50 schreef trigt013 het volgende:
Spreiden idd, en zoals gezegd, beleggen is voor de lange termijn. Vwb individuele aandelen richt ik me voor het grootste deel op stabiele dividend betalers: ook al zakt de koers dan onderuit "omdat de markt onderuit gaat" heb je lig het dividend nog, totdat een en ander weer rechtgetrokken is.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, met wat spreiding in aandelen als Coca Cola, Costco of Apple loop je ook niet zoveel risico.
Sowieso alleen aandelen kopen van bedrijven die je snapt. Als je niet in 10 seconden aan jezelf kan uitleggen wat een bedrijf doet dan snap je het bedrijf niet
Maar gezien de transactiekosten per aandeel en tijd die het kost om je er in te verdiepen, is een ETF veel makkelijker, veiliger en effectiever. En daar zitten die grote bedrijven ook wel weer in verpakt.
quote:Op zaterdag 27 mei 2023 14:55 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Beleggen is gokken, dus blijf weg bij dit soort spelletjes. Jij bent altijd te laat want de echte winst word gemaakt voordat jij de informatie krijgt.
Nou ja, andere optie is om geld via Raisin op een deposito te laten wegstallen. Geeft wel een stuk meer zekerheid met minder risico.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 17:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als je dit gek vindt dan kan je beter inderdaad niet beleggen
Het is niet voor iedereen weggelegd en daarom vraag ik me af of TS dit bedoelt, gezien hij schrijft dat hij weinig risico wilt lopen.
welke missies ?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:41 schreef ph-buf het volgende:
Grotendeels gebruik ik dit om de missies te financieren
Je kan niet terugvinden wat het toekomstige rendement is van een ETF.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:23 schreef ph-buf het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, andere optie is om geld via Raisin op een deposito te laten wegstallen. Geeft wel een stuk meer zekerheid met minder risico.
Rente zit momenteel op zo'n 3% maar kan nergens terugvinden wat het rendement zal zijn bij een ETF of index.
Ja als je dat van te voren weet, dan wordt het wel heel makkelijk.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:23 schreef ph-buf het volgende:
[..]
[..]
Nou ja, andere optie is om geld via Raisin op een deposito te laten wegstallen. Geeft wel een stuk meer zekerheid met minder risico.
Rente zit momenteel op zo'n 3% maar kan nergens terugvinden wat het rendement zal zijn bij een ETF of index.
Er zit alleen 1 denkfout in de S&P 500, het zijn niet altijd dezelfde bedrijven. Je pakt constant de 500 winstgevende. Daarbij vallen er constant aandelen uit. Dus ja de grafiel klopt. Maar het is alsof je de snelste 10 hardlopers elk jaar meet en dan over 50 jaar een grafiek maakt van de 10 beste hardlopers. Alleen je praat dan over 500 hardlopers die alleen in de piek van hun kunnen mochten meetellen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan niet terugvinden wat het toekomstige rendement is van een ETF.
Dat hangt af van wat de beurskoersen doen.
Het kan ook omlaag gaan maar als je maandelijks inlegt en een lange horizon hebt, hoeft dat niet echt een probleem te zijn.
Dit is de S&P500 sinds 2002:
[ afbeelding ]
En dit sinds 1960:
[ afbeelding ]
Heb je zoiets ook voor specifiek Duitse bedrijven? Ik investeer liever niet in Amerikaanse ondernemingen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan niet terugvinden wat het toekomstige rendement is van een ETF.
Dat hangt af van wat de beurskoersen doen.
Het kan ook omlaag gaan maar als je maandelijks inlegt en een lange horizon hebt, hoeft dat niet echt een probleem te zijn.
Dit is de S&P500 sinds 2002:
[ afbeelding ]
En dit sinds 1960:
[ afbeelding ]
Kapitaalverzekering?quote:
Nou da's het voordeel van een ETF, die loopt daarin mee.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:55 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Er zit alleen 1 denkfout in de S&P 500, het zijn niet altijd dezelfde bedrijven. Je pakt constant de 500 winstgevende. Daarbij vallen er constant aandelen uit. Dus ja de grafiel klopt. Maar het is alsof je de snelste 10 hardlopers elk jaar meet en dan over 50 jaar een grafiek maakt van de 10 beste hardlopers. Alleen je praat dan over 500 hardlopers die alleen in de piek van hun kunnen mochten meetellen.
TS 'jaagt' op vrouwen in het buitenland. Zonder succes overigensquote:
Uhm, dat doet die ETF dus ook. Die pakt dezelfde bedrijven van de S&P op dat moment. Een bedrijf uit die ETF dat 10 jaar lang slecht presteert en het 11e jaar failliet gaat heeft geen impact op de koers van die ETF omdat dat bedrijf na een paar jaar al uit die S&P (en dus uit die ETF) is geknikkerd.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 20:55 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Er zit alleen 1 denkfout in de S&P 500, het zijn niet altijd dezelfde bedrijven. Je pakt constant de 500 winstgevende. Daarbij vallen er constant aandelen uit. Dus ja de grafiel klopt. Maar het is alsof je de snelste 10 hardlopers elk jaar meet en dan over 50 jaar een grafiek maakt van de 10 beste hardlopers. Alleen je praat dan over 500 hardlopers die alleen in de piek van hun kunnen mochten meetellen.
Dus dan moet iemand constant je ETF aanpassen met verkoop van aandelen die eruit zijn en aankoop van de nieuwe aandelen?quote:Op zondag 28 mei 2023 08:40 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Uhm, dat doet die ETF dus ook. Die pakt dezelfde bedrijven van de S&P op dat moment. Een bedrijf uit die ETF dat 10 jaar lang slecht presteert en het 11e jaar failliet gaat heeft geen impact op de koers van die ETF omdat dat bedrijf na een paar jaar al uit die S&P (en dus uit die ETF) is geknikkerd.
Dat was hem ja....de derivatenzwendel. Maar ze hadden er toen pakketjes van gemaakt met fictieve waardes.quote:
Dat heeft er helemaal niks van weg..quote:Op zondag 28 mei 2023 08:44 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dat was hem ja....de derivatenzwendel. Maar ze hadden er toen pakketjes van gemaakt met fictieve waardes.
Ik krijg gewoon hetzelfde gevoel bij......dot.com bubble, derivatenhandel, bitcoin hype....elke gouden berg is uiteindelijk een vorm van oplichting pump/dump systeem...quote:
Als je aandelen als bonafide systeem accepteert is er geen reden om dat met ETF’s niet te doen..quote:Op zondag 28 mei 2023 08:49 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik krijg gewoon hetzelfde gevoel bij......dot.com bubble, derivatenhandel, bitcoin hype....elke gouden berg is uiteindelijk een vorm van oplichting pump/dump systeem...
Klopt, maar zodra mensen iets gaan uitvreten met een logisch systeem worden zij er altijd beter van en niet de consument. Net zoals aandelen de man op straat is altijd te laat.quote:Op zondag 28 mei 2023 08:53 schreef Deshain het volgende:
[..]
Als je aandelen als bonafide systeem accepteert is er geen reden om dat met ETF’s niet te doen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |