abonnement Unibet Coolblue
pi_209294958
Ik krijg elk jaar ca 6000 Euro excl inkomen en spaartegoeden. Grotendeels gebruik ik dit om de missies te financieren maar ik merk dat ik maandelijks nog best wel veel over hou.

Op de bank levert dit bijna niks op. Hoe kan ik dit laten groeien zonder veel risico te lopen?
pi_209295151
Eerst zorgen voor een stevige buffer, dus gewoon op een bankrekening, zodat je tegenvallers kan opvangen.
En wat je daarna overhoudt zou je kunnen beleggen in S&P500 ETF's.
Niet te ingewikkeld maken, gewoon iedere maand / kwartaal wat bijkopen en niet meer aankomen.
pi_209295177
Zonder veel risico blijft een spaarrekening over
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209295198
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Eerst zorgen voor een stevige buffer, dus gewoon op een bankrekening, zodat je tegenvallers kan opvangen.
En wat je daarna overhoudt zou je kunnen beleggen in S&P500 ETF's.
Niet te ingewikkeld maken, gewoon iedere maand / kwartaal wat bijkopen en niet meer aankomen.
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
pi_209295246
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
Het kan vaak ook wel bij je bank.

Als de kosten per transactie hoog zijn, zou je per kwartaal kunnen kopen ipv per maand.
Het maakt niet zoveel uit, het gaat om de lange adem bij beleggen, niet om de dagkoersen.

Beleggen zonder risico bestaat niet. Maar met de S&P500 zit je in de 500 grootste beursgenoteerde bedrijven in de US en ze zullen vast niet allemaal tegelijk failliet gaan.
pi_209295352

Goede info over beleggen in index fondsen.
pi_209296659
De man in het filmpje geeft prima adviezen, al is het ook samen te vatten in 1 zin: "ETF's verslaan gemiddeld gezien beleggingsexperts tegen veel lagere kosten".

[ Bericht 19% gewijzigd door CoolGuy op 26-05-2023 22:45:04 ]
pi_209296695
Tvp heb ook interesse in indexbeleggen. Misschien bij meesman. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_209296923
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ga de boel ergens anders verzieken. Je draagt niets bij en je helpt TS ook niet.

De man in het filmpje geeft prima adviezen, al is het ook samen te vatten in 1 zin: "ETF's verslaan gemiddeld gezien beleggingsexperts tegen veel lagere kosten".

Ik heb ook geen andere suggestie dan beleggen in ETF's. Dat is gewoon het standaard antwoord op dit soort vragen, met relatief laag risico. Maar naast enkel op geld te focussen zou mijn advies ook zijn; zorg goed voor jezelf en voor je lichaam. Eet gezond en beweeg regelmatig. Je hebt niets aan miljoenen op de bank op je 65ste als je lichamelijk helemaal afgeschreven bent. Gezondheid gaat boven geld. En dat is iets waar die man dus totaal geen aandacht aan besteedt zo te zien, vandaar mijn opmerking. Volg desnoods een clinic van Remy Bonjasky.
pi_209297893
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 22:27 schreef vosss het volgende:
Tvp heb ook interesse in indexbeleggen. Misschien bij meesman. :)
Zij zijn relatief gezien duurder. Nu ook DeGiro hun fees hebben verhoogd kun je net zo goed bij de grootbank beleggen denk ik zo.
pi_209297930
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 01:02 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Zij zijn relatief gezien duurder. Nu ook DeGiro hun fees hebben verhoogd kun je net zo goed bij de grootbank beleggen denk ik zo.
De Giro heeft toch ook ETF huisselectie tegen lagere kosten.

Je kan nog kijken naar deze recente blog
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
pi_209298593
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 01:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De Giro heeft toch ook ETF huisselectie tegen lagere kosten.

Je kan nog kijken naar deze recente blog
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Zelf hanteer ik deze.

https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00B4X9L533


Die kwam een paar jaar geleden als beste/goedkoopste uit de bus.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209299526
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
Wil je beleggen dan? Je schrijft in je op dat je niet veel risico wilt lopen namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209302279
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wil je beleggen dan? Je schrijft in je op dat je niet veel risico wilt lopen namelijk.
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 14:55:04 #15
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_209302377
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
Beleggen is gokken, dus blijf weg bij dit soort spelletjes. Jij bent altijd te laat want de echte winst word gemaakt voordat jij de informatie krijgt.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_209302422
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:44 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.
Waarom denk je dat een deskundige het beter kan?

Je moet maar zo denken: als zo'n deskundige echt goed was, hoefde hij niet te werken voor de kost ;)

Je hoeft niet meer te doen dan af en toe wat ETF's te kopen en zo hou je je jaarlijkse kosten (wat ook rendement vreet) lekker laag. Dat is rendement wat je zelf in je zak steekt ipv in de zak van een "deskundige".
pi_209302898
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:44 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.
pro: je hoeft niks te doen
con: het kost zo vreselijk veel geld dat je veel geld moet inleggen (>100keuro)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209302909
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:53 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Welke broker zou jij gebruiken? DeGiro vind ik een beetje sketchy en Saxo duur. Of toch beleggen bij de grootbank?
ik beleg bij ASN en de Rabobank.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 16:02:20 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209303029
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 14:44 schreef ph-buf het volgende:

[..]
Wil eerst alle pro's en con's afwegen. Ik denk dat ik niet zelf ga beleggen maar het door een deskundige laat doen.
Gewoon lekker met wat fondsen starten. Wat kan er mis gaan?
pi_209303411
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:41 schreef ph-buf het volgende:
Ik krijg elk jaar ca 6000 Euro excl inkomen en spaartegoeden. Grotendeels gebruik ik dit om de missies te financieren maar ik merk dat ik maandelijks nog best wel veel over hou.

Op de bank levert dit bijna niks op. Hoe kan ik dit laten groeien zonder veel risico te lopen?
Kijk, deze eerste zin intrigeert me wel: ik moet toch wel even werken, of rendement halen op mijn vermogen om hier 6000 euro mee bij elkaar te schrapen. En jij krijgt het zomaar naast je inkomen.
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven?

Verder: wat al meerdere keren gezegd is hierboven: beleg het in een ETF, zoek er een tegen lage kosten.
Als je buffer goed is, en je hebt eenmaal een aardig bedrag in ETF's zitten zou je eens kunnen overwegen om met een klein deel wat individuele aandelen te kopen van bedrijven waarvan je snapt wat ze doen.
Laat je niet verleiden door een of andere influencer / nieuwsbericht dat een bepaald aandeel binnenkort door het dak zal gaan: gaat over het algemeen niet gebeuren.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 17:34:08 #21
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_209304687
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:24 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Kijk, deze eerste zin intrigeert me wel: ik moet toch wel even werken, of rendement halen op mijn vermogen om hier 6000 euro mee bij elkaar te schrapen. En jij krijgt het zomaar naast je inkomen.
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven?

Verder: wat al meerdere keren gezegd is hierboven: beleg het in een ETF, zoek er een tegen lage kosten.
Als je buffer goed is, en je hebt eenmaal een aardig bedrag in ETF's zitten zou je eens kunnen overwegen om met een klein deel wat individuele aandelen te kopen van bedrijven waarvan je snapt wat ze doen.
Laat je niet verleiden door een of andere influencer / nieuwsbericht dat een bepaald aandeel binnenkort door het dak zal gaan: gaat over het algemeen niet gebeuren.
Ik vind ETF hetzelfde spelletjes als vroeger met die pakket aandelen. Eerst heel veel mooi gevulde pakketten aanbieden zodat mensen ETF koppelen aan goede rendementen en daarna ETF's vullen met een paar extreem goed aandelen en de rest extreem risico aandelen. En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan. Ik kan mij alleen het woord niet herinneren hoe die dingen toen heette. Volgens mij in de jaren 0 was zo'n hype.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 17:36:21 #22
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209304710
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:34 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Ik vind ETF hetzelfde spelletjes als vroeger met die pakket aandelen. Eerst heel veel mooi gevulde pakketten aanbieden zodat mensen ETF koppelen aan goede rendementen en daarna ETF's vullen met een paar extreem goed aandelen en de rest extreem risico aandelen. En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan. Ik kan mij alleen het woord niet herinneren hoe die dingen toen heette. Volgens mij in de jaren 0 was zo'n hype.
Uhm, je kunt gewoon ETF’s kopen die alle AEX-aandelen bevatten, of een ETF met de aandelen van de S&P-500. Niks schimmigs aan.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 17:37:44 #23
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_209304723
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:36 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Uhm, je kunt gewoon ETF’s kopen die alle AEX-aandelen bevatten, of een ETF met de aandelen van de S&P-500. Niks schimmigs aan.
Klopt, dat zijn de makkelijke en niets schimmigs.....maar die zijn ook meestal niet aantrekkelijk, de get rich quick pakketten daar zat toen het probleem. Hoge rendementen met torenhoge risico's. En vaak werden daar ook de slechte aandelen in verstopt.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_209304801
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:34 schreef trigt013 het volgende:

[..]
Ik vind ETF hetzelfde spelletjes als vroeger met die pakket aandelen. Eerst heel veel mooi gevulde pakketten aanbieden zodat mensen ETF koppelen aan goede rendementen en daarna ETF's vullen met een paar extreem goed aandelen en de rest extreem risico aandelen. En zodra de markt klapt klappen de ETF's er regelrecht achteraan. Ik kan mij alleen het woord niet herinneren hoe die dingen toen heette. Volgens mij in de jaren 0 was zo'n hype.
Als je een S&P500 (of Nasdaq, AEX, etc) ETF koopt heb je letterlijk gewoon een pakketje aandelen van die hele beurs.

Niets schimmigs aan, er zit niets in wat daar niet genoteerd is. Bij een goede S&P 500 ETF (zoals van Vanguard of iShares) heb je gewoon een 1 op 1 replicatie van aandelen.

En uiteraard, als de markt zakt dan zakken ETF's ook. Maar dat is niet meer dan logisch, aangezien een ETF "de markt" is.

Als je domweg maandelijks inlegt is dat ook niet zo'n probleem want dan koop je in de maanden van zo'n dip wat goedkoper in.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-05-2023 17:49:07 ]
pi_209304848
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 16:24 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Kijk, deze eerste zin intrigeert me wel: ik moet toch wel even werken, of rendement halen op mijn vermogen om hier 6000 euro mee bij elkaar te schrapen. En jij krijgt het zomaar naast je inkomen.
Zou je daar wat toelichting op kunnen geven?

Verder: wat al meerdere keren gezegd is hierboven: beleg het in een ETF, zoek er een tegen lage kosten.
Als je buffer goed is, en je hebt eenmaal een aardig bedrag in ETF's zitten zou je eens kunnen overwegen om met een klein deel wat individuele aandelen te kopen van bedrijven waarvan je snapt wat ze doen.
Laat je niet verleiden door een of andere influencer / nieuwsbericht dat een bepaald aandeel binnenkort door het dak zal gaan: gaat over het algemeen niet gebeuren.
Nee, inderdaad, met wat spreiding in aandelen als Coca Cola, Costco of Apple loop je ook niet zoveel risico.
Sowieso alleen aandelen kopen van bedrijven die je snapt. Als je niet in 10 seconden aan jezelf kan uitleggen wat een bedrijf doet dan snap je het bedrijf niet ;)

Maar gezien de transactiekosten per aandeel en tijd die het kost om je er in te verdiepen, is een ETF veel makkelijker, veiliger en effectiever. En daar zitten die grote bedrijven ook wel weer in verpakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')