Vertel.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:09 schreef Beathoven het volgende:
Maar de Bijbel is er nog altijd helder over.
Wel een vage geest die Adam "naar zijn evenbeeld" heeft geschapen en kennelijk hoorbaar door zijn tuin wandelt.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:33 schreef Libertarisch het volgende:
Zo wordt hij niet omschreven in Genesis. Eerder een vage geest, maar dan wel met allerlei bedoelingen.
God is een dj, en wij zijn de lp's.quote:
Ik denk dat hiermee de kwalitatieve zin wordt bedoeld. Adam is God's gemanifesteerde vorm....God zelf is eeuwig en ongemanifesteerd. Dat gaat samen, omdat fysieke dingen tijdelijk zijn. Alleen een geest is tijdloos.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 21:49 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wel een vage geest die Adam "naar zijn evenbeeld" heeft geschapen
quote:Op vrijdag 26 mei 2023 22:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat hiermee de kwalitatieve zin wordt bedoeld. Adam is God's gemanifesteerde vorm....God zelf is eeuwig en ongemanifesteerd. Dat gaat samen, omdat fysieke dingen tijdelijk zijn. Alleen een geest is tijdloos.
God is dus juist geen fysieke man in de wolken. Dat is een menselijke fantasie om het grijpbaar te maken.
Om te kunnen "wandelen" moet men toch wel iets van fysieke presentie hebben, lijkt me?quote:8 En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan den wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs.
9 En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?
10 En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
De almachtige God kan natuurlijk even incarneren en een fysieke interactie aangaan met zijn creatie. Maar God's ware natuur moet toch echt een geest zijn, denk ik. Zouden we aan een theoloog moeten vragen?quote:Op vrijdag 26 mei 2023 22:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
[..]
Om te kunnen "wandelen" moet men toch wel iets van fysieke presentie hebben, lijkt me?
Bij Quora hebben ze dus nog nimmer gehoord van boven/midden/onderwereld.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 22:53 schreef Beathoven het volgende:
Over de hemel en hoe oude volkeren het zagen. Van Quora
... The ancients believed heaven was just above us, beyond the clouds.
2 Kings 2:11 tells us that Elijah rode a fiery chariot up to heaven. Strangely, even today people accept this passage as quite natural even as they realise the physical impossibility:
And it came to pass, as they still went on, and talked, that, behold, there appeared a chariot of fire, and horses of fire, and parted them both asunder; and Elijah went up by a whirlwind into heaven.
Luke 24:51 has Jesus ascend bodily to heaven on the evening of his resurrection:
And it came to pass, while he blessed them, he was parted from them, and carried up into heaven.
Acts 1:9 has Jesus ascend bodily through a cloud to heaven forty days later:
And when he had spoken these things, while they beheld, he was taken up; and a cloud received him out of their sight.
Acts 7:55 has Stephen looking up and heaven opened and he saw Jesus on the right hand of God:
But he, being full of the Holy Ghost, looked up stedfastly into heaven, and saw the glory of God, and Jesus standing on the right hand of God,
Nowadays, these beliefs are untenable. Christian belief has evolved to describe it ambiguously as a place or state of grace. It can be wherever you want it to be, or just a metaphysical concept.
De aarde als in de modder (earth, terra etc) was voor hen ook alleen de grond onder onze voeten en heeft later (ook) als naamgeving voor onze planeet gediend.
En uiteraard heeft de ontwikkeling in wetenschap er voor gezorgd dat zelfs de meest conservatieve christen, die de bijbel letterlijk claimt te intepreteren niet het beeld schetst van een man boven de wolken. Maar dat is het wel.
Ga eens inhoudelijk op de bijbelcitaten in.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 01:08 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Bij Quora hebben ze dus nog nimmer gehoord van boven/midden/onderwereld.
Het klopt gewoon niet dat onze voorvaderen zo een simpele voorstelling hadden zoals dat in de tekst staat die je plaatste.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 08:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ga eens inhoudelijk op de bijbelcitaten in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |